en
Feedback
Multaqa-😍 الملتقى 💖

Multaqa-😍 الملتقى 💖

Open in Telegram

كُلُّ نورٍ تتركه في داخل أحدهم ‏يُضيؤكَ أنتَ" 🌚💖 رابط القناة https://t.me/Multaqa22a

Show more
4 196
Subscribers
-224 hours
-207 days
-7830 days
Posts Archive
نفسي يكون راجل ملتزم، و دمه خفيف و طويل، و بيحط بيرفيوم حلو، و بيلبس حلو، و بيعرف يلعب كورة ولا عينه زايغة ولا عليه زحمة ولا البنات بتحبه، و ناضج و طريقة تفكيره سوية، و لويال و بار بأهله و بيصلي، و شخص تقيل مش خيخا، و كريم و حنين و قلبه طيب و بيحب الأطفال، و جدع و شاطر و روش في نفس الوقت و بيحب الميمز و الخروج و السهر و بيحب صحابي و التجمعات، و بيحب أهلي، و حِرَكي و بيحب التمشية، و شخصية مسئولة و طموحة و فرفوشة و بيعرف يطبخ.

أنت بحاجة لأن تستريح قليلًا تستريح من الخوف، من القلق، من توقع الأسوء، من عناء التفكير، من عشرات المعارك التي تخوضها بالتوازي .. لن تمنحك الحياة أكثر مِمّا كُتِبَ لَك، ولن يمنع عنك أحد مَا كُتِبَ عليك ... فٱهدأ تصالَح مع ابتلاءاتك التي لا تستطيع تغييرها قد يبدو الكلام سهلًا، ولكن الحقيقة أنه لا بديل .. إمّا التَّصالُح، وإمّا أن يمضي العُمر دون أن تلتقط أنفاسك لتستشعر شيئًا جميلًا ولو للحظات .. "لِكَيْلَا تَأْسَوْا عَلَىٰ مَا فَاتَكُمْ وَلَا تَفْرَحُوا بِمَا آتَاكُمْ" تعامل مع الحياة على أنّها ليست دار راحة، ليست للسلام النفسي المُطلق، ليست للطمأنينة التي لا يشوبها قلق .. بل هي مجرد رحلة، لحظاتها تتبدّل، أحوالها تتغيّر، قد تعصف فجأة، وقد تَحلُو فترة، وفي كل أحوالها ستمضي .. أنت بحاجة لوِسَادَة يغفُو عليها عقلك، ينفصل، يستكِين، يمنحك لحظات من الهُدنة لِتُكمِل الطَّريق .

إن شاء الله لما أتزوج، زوجي ميرضاش يخليني أتعامل مع المجتمع الخارجي نهائي، ولا يرضى أخرج من البيت، أبقى في البيت أنشُر الغسيل، وأولع بخور، أرتب البيت، أحط صينية البطاطس بالفراخ في الفرن، ويكون دا محتوايا اليومي.❤

الصحاب بالنسبالي أصحاب للأبد ، غياب حد منهم فتره طويله او انشغاله أو أنه يمشي في اتجاه تاني من الحياه مش بيخرجه ابدا من خانة صداقتنا ، و لو شوفته بعد سنين برجع كأني كنت معاه امبارح " الايام الحلوه لا يسقطها الزمن "

انا اتبصلي ف حياتي بطريقه غريبه واتقالي انتي كل اللي بتتمنيه بتحققيه !!! الغريب ان اتبصلي حتى ف حُزني واتقالي بالحرف بس كويس انك مش متأثره وبتتعاملي عادي ياريت نبقى زيك. مبقتش لاقية كلام أقوله غير يارب اللي يتمني حياتي ويستكترها عليا يعيشها كُلها. انا خصيمت اي حد باصصلي ف حياتي ومركز فيها اكتر مني اي حد بيشوف حاجه ومش بيقول ماشاءالله اللهم بارك حسبي الله ونعمه الوكيل ..

العلاقة طول ما هى بسيطة مافيهاش الوقف على الاموار البسيطة كل ما هدوم وتقوى الزعل لم يكون على حاجة كبير بس ويكون العتاب فى لحظتها العلاقة هتستمر اى كان العلاقة دى ايه صحوبية او غيره لم تكون عارف ان الحب والاحترام وتقدير فى القلب ومش بالكلام الفاضى هتفضل العلاقة خط مستقيم مش بتتطلع وتنزل وطول ما هى خط مستقيم هتفضلوا فى الحب والتفاهم ومعرفة اعذار بعض وهتعرفو تسامحوا بلاش تكبرو المواضيع وخالى العلاقة بسيطة من غير ما تقضوا نص كلامك زعل وعتاب لان اى اصحاب فى الحالة دى علاقتهم بتضعف ويرجعوا يستنوا لبعض الغلطة علشان يعدوا لبعض خالى بالك صاحب العمر ما يتعوضش والناس الكويسة نادرة فى الزمن ده حافظ عليهم ودمتم فى امان الله ♥️

على قد مانا محتاج صحاب ولمة على قد مانا ماعنديش طاقة لحد بس برضوا محتاج أعرف ناس ويبقالي عزوة وصحاب حد فاهم حاجة..

‏ما هو الشـيء الوحيد الذي لا تمل منه ...؟

قالت امرأة حكيمة ذات مرة:
قالت امرأة حكيمة ذات مرة:

يقال في الزواج -يكلِّف الرجل تعب سنوات ويكلف المرأة ركعتي استخارة فقط!- ولكنه في الحقيقية يكلفها عمرها، جسدها، صحتها النفسية وبعض أحلامها وحريتها أو كلها مع فقدان بعض الدلال فى منزل أهلها .. لكنه يهون ويطيب لأجل بيت آمن وأبناء أسوياء ورجل يتقاسم معها متاعـب الحياة وخبزَ المودة ولحظات الفرح والحــزن، تميل عليه بأمان، فهذا غايتها ومطلبها البسيط.

نفسي أعرف العراب أحمد خالد توفيق كان عارف أن معظم اللي كان بيكتبه هيتحقق ؟؟ "سوف تذكر هذا الصيف طويلاً، وأنت تمشى فى الشوارع المظلمة يطبق عليك حر الصيف والعرق، بينما فى كل مكان هدير المولدات ورائحة العادم والكآبة. المولد الذى صار الضيف الأهم فى كل بيت، وعلى عتبة كل متجر مصرى، بعد ما قررت الدولة أن الكهرباء مسئولية كل مواطن. كهرباؤك هى مشكلتك الخاصة وعليك أن توجدها لنفسك.. مع الوقت يكتسب المرء طباعًا أكثر قبولاً للقمع والذل، فترضى بما يحدث، بل إنك تعطى نفسك مكافآت صغيرة: هذه المرة عادت الكهرباء بسرعة نسبيًا.. هذه المرة كانت هناك نسمة ربانية فلم يضايقنا الحر كثيرًا.. هذا اليوم انقطع أربع مرات فقط.. ويوشك المرء أن يبصبص بذيله فى رضا بعد ما تدهورت إنسانيته وصار يقبل أى لقمة يلقونها له." د/احمد خالد توفيق من مقال خواطر كهربائية بتاريخ 11 أغسطس 2014

الثمن الذي يدفعه الفلسطينيون بدلا عن الأمة باهظ وثمين، وليس من أسباب ذلك أنهم قصروا في الاستعداد أو المقاومة بل إنهم قد أخذوا بكل الأسباب الممكنة في تصورنا، وإنما السبب في ذلك أنهم يواجهون عدوًا خسيسا لا يعرف شيئا عن الشرف، وأن إخوانهم المسلمين والعرب قد خذلوهم وخانوهم، وأن سلطتهم الرسمية تأكل على موائد الذل كل يوم، وأن العالم منقاد بمجموعة من أرذل الخلق وأحطهم، وعزاؤهم أن هذا الثمن الباهظ والثمين لم يذهب سدى، بل قد ألحقوا بأعدائهم ما لم يلحقه أحد بهم منذ نشأة كيانهم الملعون، وأنهم ينعمون في جنات الخلد بدون نصَب ولا وصب، سدد الله رميهم وثبت أقدامهم ونصرهم على عدوهم وحشرهم مع القعقاع وخالد وابن الجراح، اللهم نوّر قلوبهم ووجوههم وأنزل عليهم السكينة واغشاهم برحمتك وأطعم جائعهم واحمل عاجزهم والطف بهم وربي لهم أطفالهم، اللهم سوّد وجوها خانتهم وهي قاصدة واختم على قلوبهم واجعلهم يوم القيامة تحت أقدامهم.

بنجمع لأسرة من غزة معنا على قناة على الرقم دا لو حابب تساعد باى حاجة الموضوع عندهم كارثى دا رقم الكاش 01090235466
بنجمع لأسرة من غزة معنا على قناة على الرقم دا لو حابب تساعد باى حاجة الموضوع عندهم كارثى دا رقم الكاش 01090235466

في ثقافتنا الإسلامية ليس لدينا مصطلح (لاجئ) ولكن اسمه لدينا (مُهاجِر) وللمهاجر حقوق على إخوانه الذين هاجر إلى أرضهم أقلها أن ينصروه ويكرموه.

‏اللهم إني اُشهدك أنني برئ من السكوت وإن كان باليد حيلة ما تأخرت. 💔 وذلك أضعف الإيمان!! فمن أَلِفَ المشهدَ فقد خان 💔 ومن اعتادَ المنظرَ فقد خذلَ..! . . #شمال_غزة_يموت_جوعاً #Famine_in_North_Gaza

حفل خطوبة راقي بسيط في المنزل بدون بهرجه و ملوثات سمعية ، المعازيم الأهل و الأصدقاء المقربين فقط والخطوبة غير مُعلنه لكل من هب و دب ❤️

ازاى خلع الحجاب ليس من الكبائر وذنب عادى طب هو مش خلع الحجاب دا من التبرج وقد رواى مسلم في صحيحه، عن النبي ﷺ أنه قال: صنفان من أهل النار لم أرهما: رجال بأيديهم سياط كأذناب البقر يضربون بها الناس، ونساء كاسيات عاريات، مائلات مميلات، رءوسهن كأسنمة البخت المائلة، لا يدخلن الجنة ولا يجدن ريحها) يا شيوخ الاسلام والله نحن ف ضعف فثبوتوا جزاك الله الجنة أعلم إن ح.ر.ب الاعلام صعبة لكن كانوا قد المسؤولية والأمانة التى جعله الله بين أيديكم 💚

اكتشفت ان طول ما انت مشغول بتكون حاسس نوعا ما انك كويس او علي الاقل مفيش وقت انك تدرك اللي بيحصل حواليك و جواك.. بس مع أول لحظه فراغ بتبتدي تسمع صراخ كل حاجه جواك..

‏"ولو سألتني عن الحب .. لحدّثتك كيف يحوّل شخص واحد فقط .. باتصال واحد فقط .. برسالة واحدة فقط .. بكلمة واحدة فقط .. حياة شخص آخر .. من العدم إلى الوجود .. من التعب إلى العافية .. كيف يعيد له رئتيه .. وملامحه .. وضحكته ..وشعوره بالرغبة في الحياة أكثر .. الحبّ شيء أقرب لنفخ الروح ."

انا يوم ما هتخطب 💍🖤 هتخطب لواحد لما يبقي ممعهوش فلوس يجي يقولي انا مش معايا فلوس بس عايز اشوفك تعالي ننزل نتمشي شويه ولو تعبنا نعقد ع الرصيف عادي فين المشكله ! "مايعبش الراجل الا جيبه"الجمله دي اكتر جمله غلط سمعتها الراجل يعيبه اي حاجه الا جيبه، يعيبه أخلاقه لو مش محترم،يعيبه دينه لو مش قريب من ربنا، يعيبه انه بتاع بنات أو انه مبيغرش ع اهل بيته، أو قسوه قلبه ، إنما الفلوس دي عمرها ماتعيب راجل وياريت نحط الف خط تحت كلمه راجل ..