en
Feedback
ᖇEᗩᒪITY

ᖇEᗩᒪITY

Open in Telegram

كُن صديقًا لنفسك في وحدتك 🪴".

Show more
706
Subscribers
-124 hours
-27 days
-1630 days
Posts Archive
يا فتّاح يا فتّاح يا فتّاح ، أفتح بيني وبين رزقي‏ وتوفيقي ونصيبي فتحًا مبينا وأنتَ خيرُ الفاتحين

Repost from Zagloul
100 دعاء من الكتاب والسنة (1).pdf2.79 KB

تقبل الله منا ومنكم

اللهم إني أعوذ بك من الهم والحزن، والعجز والكسل، والبخل والجبن، وضلع الدين، وغلبة الرجال

كيف أخبر أمي وأصدقائي في العمل وأصدقاء الدراسة والشخص الذي أحب أنني لا أستطيع تحمل الأمر كيف أخبرهم بأن رأسي يقودني يوميًا إلى الحافة ولا أفعل حبًا في الله أولًا وثانيًا.. لكي لا أحزنهم

‏يقول ابن القيم عن المطر: ‏"يرسله قطرات منفصلة لا تختلط قطرة منها بأخرى، ولا يتقدم متأخرها ولا يتأخر متقدمها، ولا تدرك القطرة صاحبتَها فتمتزج بها، ولو نزلت دفعة واحدة لتضرر الناس ولأفسدت الزروع والثمار" ‏فإن كان هذا حُسن تدبيره في قطراتِ المطر، فكيف بحسن تدبيره في أمورنا سبحانه

والله والله ده أسرع رمضان عدى عليّا في حياتي. الواحد زعلان أوي، خلاص خمس أيام ويخلص الشهر الأعظم في السنة، شهر مبارك وكله خير ورزق والله، ولمّة حلوة وأجواء صعب تعيشها غير في رمضان. يا رب بلّغنا رمضان الجاي بأحسن حال.

‌‎اللهمّ إنّك عفوٌّ تُحبّ العفو فاعفُ عنّا

عشر دعوات شاملة وثابتة ومسندة إلى النبي صلى الله عليه وسلم : 1- ربنا آتنا في الدنيا حسنة، وفي الآخرة حسنة، وقنا عذاب النار متفق عليه 2- اللهم اغفر لي ذنبي كله، دِقّهُ وجِلّهُ، وأوله وآخره، وعلانيته وسره رواه مسلم 3- اللهم إني أسألك الهدى والتقى والعفاف والغنى رواه مسلم 4- اللهم إني أعوذ بك من جَهْد البلاء ودَرَك الشقاء وسوء القضاء وشماتة الأعداء متفق عليه 5- اللهم إني أعوذ بك من زوال نعمتك وتحوِّل عافيتك وفجاءة نقمتك وجميع سخطك رواه مسلم 6- اللهم إني أعوذ بك من علم لا ينفع ، ومن قلب لا يخشع ، ومن نفس لا تشبع ، ومن دعوة لا يستجاب لها رواه مسلم 7- اللهم أصلح لي ديني الذي هو عصمة أمري وأصلح لي دنياي التي فيها معاشي وأصلح لي آخرتي التي فيها معادي ، واجعل الحياة زيادة لي في كل خير ، واجعل الموت راحة لي من كل شر رواه مسلم 8- اللهم إني أعوذ بك من العجز والكسل والبخل والهرم وعذاب القبر، اللهم آت نفسي تقواها وزكها أنت خير من زكاها أنت وليها ومولاها رواه مسلم 9- اللهم اغفر لي خطيئتي وجهلي وإسرافي في أمري وما أنت أعلم به مني ، اللهم اغفر لي جِدّي وهزلي ، وخطئي وعمدي ، وكل ذلك عندي ، اللهم اغفر لي ما قدّمتُ وما أخّرتُ وما أسررتُ وما أعلنتُ وما أنت أعلم به مني ، أنت المقدم وأنت المؤخر وأنت على كل شيء قدير متفق عليه 10- اللهم أنت الملك لا إله إلا أنت ، أنت ربى وأنا عبدك ، ظلمت نفسى واعترفت بذنبى ، فاغفر لى ذنوبى جميعا إنه لا يغفر الذنوب إلا أنت ، واهدني لأحسن الأخلاق لا يهدي لأحسنها إلا أنت ، واصرف عني سيئها لا يصرف عني سيئها إلا أنت ، لبيك وسعديك والخير كله في يديك أستغفرك ربي وأتوب اليك رواه مسلم

رمضان كريم 🌙 ‏كل عام وأنتم بخير ❤️

انا بحترم الخصوصية اوى، لدرجة ممكن حد نبقى صحاب جدًا ف منتهى القرب وابقى معرفش حاجات كتير عنه فترات طويلة و مش بسأله عليها -مش قلة إهتمام- لكن انا طول ما اللى قدامى ما قاليش على حاجة بعتبرها معلومة مُسلم بيها إن الشئ ده مايخصنيش و إنه خاص ومش عاوز يقوله و بحترم ده عن ظهر قلب فعلاً مش شعار ، نفسى الشئ ده يتعمم و نترفع عن القمص شوية مش لازم اقولك مش لازم تعرف مش حق مكتسب و انا لسه بحبك عادى

الدعاء ده هيغير حياتك في ليلة النصف من شعبان!✅ اوعى تفرط فيه ابدا ❌ لو ضاعت منك كل الكلمات، وتزاحمت في صدرك الحاجات.. فهذا هو "الدعاء المعجزة" الذي جمع فيه النبي ﷺ مجامع الخير كله : "رَبِّ أَعِنِّي وَلَا تُعِنْ عَلَيَّ، وَانْصُرْنِي وَلَا تَنْصُرْ عَلَيَّ، وَامْكُرْ لِي وَلَا تَمْكُرْ عَلَيَّ، وَاهْدِنِي وَيَسِّرِ الهُدَى لِي، وَانْصُرْنِي عَلَى مَنْ بَغَى عَلَيَّ.. رَبِّ اجْعَلْنِي لَكَ شَكَّارًا، لَكَ ذَكَّارًا، لَكَ رَهَّابًا، لَكَ مِطْوَاعًا، لَكَ مُخْبِتًا، إِلَيْكَ أَوَّاهًا مُنِيبًا.. رَبِّ تَقَبَّلْ تَوْبَتِي، وَاغْسِلْ حَوْبَتِي، وَأَجِبْ دَعْوَتِي، وَثَبِّتْ حُجَّتِي، وَسَدِّدْ لِسَانِي، وَاهْدِ قَلْبِي، وَاسْلُلْ سَخِيمَةَ صَدْرِي".

لا تعاتبني على قلة سؤالي! إنّي في وادٍ غير واديك، والله رحيم بي إذ جعلني أتنفس رغم الضِّيق داخلي، وجلعني أساير أيامي رغم قلقي. وليس بي فُسْحَةٌ لسؤال غيري عن حاله إذ إنني لا أعلم حال نفسي! فلا يضيق صدرك، ولا تظن بي ظن سوءٍ، وافسح لي في الأعذار، فإني في وحدةٍ ربما تطول؛ وحدةٌ أجد فيها نفسي.

لو في حياتك علاقة مهمة وعاوز تحافظ عليها.. عاتب وعبر عن اللي مضايقك ، بلاش تخزن .. بس عاتب صح عاتب بدون لوم والتقطيم لأن ده عمره ما كان عتاب والتخزين في الغالب أخرته فقد حتى لو استمرت العلاقة بتكون شكل بس العتاب بيحمي العلاقات رغم إن العتاب صعب بس في الآخر مفيش علاقات ناجحة من غير تعب - د/ أمل غالي

♥️
♥️

قال ﷺ " حَيْثُمَا كُنْتُمْ فَصَلُّوا عَلَيَّ فَإِنَّ صَلَاتَكُمْ تَبْلُغُنِي "

‏البلاء الذي يجعلك تقرأ البقرة وتلهج بتاج الذكر وتحافظ على أوراد صباحك ومسائك؛ ‏ هذا ليس بلاء! ‏بل والله أنت في أتم العافية! ‏ ولو كنت في أتم المرض! ‏بل المبتلى حقيقةً هو المعافى بدنِه السَّقيم دِينه. ‏قال ابن القيم: ‏أهل الطاعة هُم أهل النِّعمة المُطلقة وإن توسَّدوا التُّراب ومضغُوا الحصى.

دايمًا بقولها وكان دايمًا عندي حق فيها.. سواء راجل أو ست الإنسان هيفضل يظهر "مفيهوش غلطة" لحد ما يدخل علاقة عاطفية. العلاقة العاطفية هي الحاجة الوحيدة اللي بتكشفلك الشخص على حقيقته. والنضج العاطفي مالوش دعوة بالنضج الفكري أو المسؤولية. كتير ناس عايشين كأطفال جوه أجسام كبيرة. كتير من الناس بتفكر إن الشخص ناضج عاطفيًا لأنه عنده شغل كويس، ملتزم إجتماعيًا، ومسؤول، بس ده مش معناه إنه ناضج عاطفيًا. الحقيقة بتبان مع العلاقة القريبة أول ما تقرب منه تصرفاته العاطفية الحقيقية بتظهر، مُمكن يبتعد، يلومك، يتهرب من مسؤوليته أو يحاول يقنعك إن الغلط منك مش منه. النضج العاطفي الحقيقي في الإختبارات مش في الكلام الحلو أو الواجهة، النضج العاطفي الحقيقي بيظهر في اللحظات اللي ميحبش يواجهها لما يسمع " لأ " لما خططه تتعطل لما يكون متضايق أو محبط الخلاصة: النضج العاطفي مش مرتبط بالشغل أو النجاح أو الثقافة، مرتبط برد الفعل الحقيقي تجاه المواقف الصعبة.

مُتخيل مدي السلام النفسي اللي ممكن تعيشه لو بتحب ومبتتعلقش ، مبتتعلقش بمعني إنك مُتيقن إن حياتك مِش واقفة علي حاجة ولا حد بجد ، فَـ تعرف تتصل وتنفصل بأريحيه ، لي ؟ , لإن معاك نفسك ، واللي معاه نفسه معاه ربُه ، ومتشيلش فِـ قلبك حاجة وإعرف دايمًا إن الحُب اللي في قلبك بيلف ويرجعلك فِـ ناس تانية جديدة وأماكن جديدة ورزقك دايمًا موجود .

ما تقدرش تهزم شخص بيعرف ازاي يتجدد، بيعرف ينبهر بنفسه و بيدي الحب لنفسه الاول ، عارف قدراته و قيمته بيعرف ازاي يعدى من الهزائم، ما تقدرش تهزم شخص بيصنع نفسه كل يوم