en
Feedback
كلمات

كلمات

Open in Telegram

📈 Analytical overview of Telegram channel كلمات

Channel كلمات (@posts74) in the Arabic language segment is an active participant. Currently, the community unites 10 505 subscribers, ranking 8 888 in the Religion & Spirituality category and 11 690 in the Iraq region.

📊 Audience metrics and dynamics

Since its creation on невідомо, the project has demonstrated rapid growth, gathering an audience of 10 505 subscribers.

According to the latest data from 20 June, 2026, the channel demonstrates stable activity. Although there has been a change in the number of participants by -166 over the last 30 days and by -2 over the last 24 hours, overall reach remains high.

  • Verification status: Not verified
  • Engagement rate (ER): The average audience engagement rate is 12.93%. Within the first 24 hours after publication, content typically collects N/A% reactions from the total number of subscribers.
  • Post reach: On average, each post receives 0 views. Within the first day, a publication typically gains 0 views.
  • Reactions and interaction: The audience actively supports content: the average number of reactions per post is 0.

📝 Description and content policy

The author describes the resource as a platform for expressing subjective opinions:
Postz

Thanks to the high frequency of updates (latest data received on 21 June, 2026), the channel maintains relevance and a high level of publication reach. Analytics show that the audience actively interacts with content, making it an important point of influence in the Religion & Spirituality category.

10 505
Subscribers
-224 hours
-417 days
-16630 days
Posts Archive
‏هو ليه الناس المؤذية حياتهم بتمشي عادي، واحنا بنقف في مكاننا سنين بنحاول نستوعب بس اللي حصل؟

قَد خاف عُمر بن الخَطاب من جهنم وهو المُبشر بالجنَّة. فَكيفَ تَأمن أنت، وأنتَ أنت!

بسم اللّه على قُلوبنا حتى تهدأ، إنما هي دنيا والمستراح في الجنة . والسَلام

بداخلي طفل يتكئ على خياله، يلعب مع نافذة غرفته، يبكي بأحضان سريره، بداخلي طفل يكآد ان يختفي. 

"الشخص المُناسب سيجعلك تقع في حُبّ نفسك أيضًا." ⁦❤️⁩
"الشخص المُناسب سيجعلك تقع في حُبّ نفسك أيضًا." ⁦❤️⁩

الحمد الله ألف مرة على اليوم العادي الذي لا يحدث فيه شيء سوى أنه مر بسلام

‏هل جلست يومًا على الرصيف لأن أقدامك لم تعد تحتمل عبء أثقالك؟ جلست وأنت مُحطم بالخذلان.. الخيبات والهزائم.. وشعور إنك لم تحقق شيء.. انا فعلت.

قرأتُ عبارة ذات مرةٍ تقول: " إن الله يُخبئك لمن يُشبهك" وأشعر أنها عبارة مُطمئنة جدًا، بمعنى أنه مهما قابلتَ من أشخاصٍ مؤذيين، أو أشخاص على غير طبعِك وطيبتِك، أو لم يتناسبوا كليًا معك، بآخر المطاف ستجد الله يُخبيء لك الذي يُشبهك وعلى مِقاس قلبك تمامًا.

كل شخص وله طبع.. بس عاوز اقولك لو لقيت طبع السهولة في شخص.. إوعي تفرط فيه!. الإنسان السهل.. مفيش أنضف منه. - سهل يسامحك ويعذرك لو قصرت. - سهل تطلب منه حاجة. - مفيش أسهل من النقاش معاه. - سهل تاخد رايه لأنه مش هيحبطك. - عاوز تكلمه هتوصله بسهوله. النار متاكلش السهل، البسيط، اللي مصالحته قريبة، وعتابه خفيف.. زي النسمة.. تلاقيه قاعد تشد كرسي وتجري تقعد جنبه.. الإجتماعي بعقل وحدودي بإحترام، اللي خصامه صمت، وفرحته من فرحة اللي حواليه. خليك بسيط.. سهل.. متخوفش حد منك بجمودية عينك وكلامك، ومتبنيش حواجز نفسية بينك وبين اللي حواليك.. الناس في الغياب أنواع.. فيهم اللي لو غاب نستريح منه، وفيهم اللي لو غاب منرتاحش إلا بحضوره. من كان نصيبه ف الدنيا لين قلبه ف قد فاز❤️ - Aya Abd El Aziz

"عمري ما كرهت في حياتي قد القسوة في كل حاجة؛ عمري ما نسيت كلمة أو حوار أو نظرة عين قاسية؛ أكتر حاجة بتعلم في القلب ومش بتتنسي هي القسوة حتى لو من شخص مش بيمثل حاجة بالنسبالي حاليًا؛ فاللهم باعد بيننا وبين القاسية قلوبهم والكاذبة ألسنتهم وقرب إلينا من يجبر الخاطر ويحفظ الود ويصون العشرة ."

من فضلك ماتحكمش عليا بناءً على النسخة القديمة اللي انت عارفها عني انا كل يوم بتغير بتطور بكبر بنضج الشخص اللي حبيته في الماضي مابقاش انا والشخص اللي كرهته في الماضي برضه مش انا انزع عن قلبك كل شعور تكنه لشخص كان في مرحلة ما من حياتك لأن الشخص اللي عرفته زمان لو قابلته دلوقتي هتلاقيه شخص مختلف تماما لا بيحب نفس الحاجات ولا بيكره نفس الحاجات ولا بينبسط بنفس الحاجات نسخة الماضي ثابتة في ماضيك لكنها مش أنا.

زمان قالوا : (اِمشي عِدل يحتار عدوّك فيك) ،بس للأسف الأعداء اختلفوا كتير عن زمان، أغلب العداوات زمان كانت بتبدأ بخِلاف أيًا كان بقى إيه هو نوع الخِلاف ده ؛ لكن حاليًا مُمكن يبقى ليك أعداء مفيش بينك وبينهم مشاكل من الأساس، بس هما قرروا يكونوا أعدائك لإنّهم شايفين الناس بتحبّك وسيرتك دايمًا بتتذكر بالخير فإزاي يسكتوا! لأ لازم يحاولوا يشوّهوا صورتك بأي شكل .. والنوّعيات دي من الناس مالهُمش وصف غير إنّهم ناقصين.

لا يدري أحدنا ما يصيبه بعد لحظة من الآن ، ولا أدرى كيف تكون خاتمتي . ولكن أوصيكم جميعاً حين يقضي الله أمره في أن تدعو لى بأن يغفر الله لي ويتجاوز عنى واذكروني بخير فى مجالسكم وسامحونى عن سهوي و ما بدر منى من سوء ولا تنسوني من دعائكم ، و من انتفع بكلمة طيبة مني فليحتسب لى الاجر ومن أسعدته ولو مرة فليسعدني بدعاء منه بعد موتي وإن كنت سيئة فيما بينكم فلتدعوا لى بالرحمة و تجاوزوا عن السئ مني فضلاً منك ولا تدفنوني ليلاً فإني أخشى الظلمة ولا تهجروني فإنى اخاف الوحدة وكونوا على وصال بى بالدعاء والصدقة 🖤

لحظات الانسحاب من أي علاقة، هي الأقسى، توديع صديق، إنهاء علاقة بعد كلام مطول لساعات سحبك من يومك. إدراكك إن الأمور خلاص كدة انتهت، مفيش أمل، الكلام اللي اتقال مضمونه إن مفيش أمل، وإنت وقعت في اختيار خاطئ، ربما هو جديد يُضاف لقائمة اختيارات طويلة كلها غلط. ...

photo content

وقالت : ‏بمناسبة الصحاب عايزه اقول مش بالصور وكترالخروجات والرغي، مش هتعرفي صحابك فعلا غير وانتي لوحدك فى ازمه او فتره صعبه ومش طايقه حد في حياتك مش هتعرفي حبهم ليكي غير وسط الخنقه والزعل ولو ماشوفتيش حد سند فى الفتره الصعبه اللي بتمر بيها في حياتك أعرفي انك عمرك ما صاحبتي ناس عدله♥️

حرفياً مفيش حاجه أو حد يستاهل نخسر نفسنا عشانه أو نضيع عُمرنا هباءً بسببه أو نخسر كرامتنا عشانه أو حتى نرضى بأقل مما نستحق ، كفاية لحد كده واعرفوا قيمة نفسكوا ، الكل هيمشي الي هيفضل بس هو الي يستاهلك وبيحبك بجد بنتوجع بس الأهم منوجعش ونسيب ذكرى حلوة ف كل الي هنقابله..

آللهم أصلح لنا فساد قلوبنا و أحسن خاتمتنا وتوب علينا إنك أنت التواب الرحيم 🤲

‏بقيت أتمنى قلبى ما يتعشمش بحاجة مش مكتوباله ولا ربنا يزرع جوايا أمل لحاجة مش هتكون من نصيبى ، أتمنى ما تجيليش الحاجة بعد فوات أوانها وأكون إستنيتها كتير ، أنا بطلت أدعى بالحاجات اللى كُنت بتمناها كُلها وبقيت أكتفى بيارب إبعتلى الخير .. الخير حتى لو مش اللى بتمناه ...