en
Feedback
Parenting Maznah Ibrahim

Parenting Maznah Ibrahim

Open in Telegram

Channel ini bertujuan pendidikan hati ❀ emosi dan spiritual anak dan ibubapa melalui sharing ilmu psikologi, parenting dan kesihatan mental ibu bapa anak.

Show more

πŸ“ˆ Analytical overview of Telegram channel Parenting Maznah Ibrahim

Channel Parenting Maznah Ibrahim (@ehsabar) in the Malay language segment is an active participant. Currently, the community unites 15 978 subscribers, ranking 968 in the Family & Children category and 2 306 in the Malaysia region.

πŸ“Š Audience metrics and dynamics

Since its creation on Π½Π΅Π²Ρ–Π΄ΠΎΠΌΠΎ, the project has demonstrated rapid growth, gathering an audience of 15 978 subscribers.

According to the latest data from 04 September, 2026, the channel demonstrates stable activity. Although there has been a change in the number of participants by -108 over the last 30 days and by -3 over the last 24 hours, overall reach remains high.

  • Verification status: Not verified
  • Engagement rate (ER): The average audience engagement rate is 4.51%. Within the first 24 hours after publication, content typically collects 2.02% reactions from the total number of subscribers.
  • Post reach: On average, each post receives 721 views. Within the first day, a publication typically gains 323 views.
  • Reactions and interaction: The audience actively supports content: the average number of reactions per post is 0.

πŸ“ Description and content policy

The author describes the resource as a platform for expressing subjective opinions:
β€œChannel ini bertujuan pendidikan hati ❀ emosi dan spiritual anak dan ibubapa melalui sharing ilmu psikologi, parenting dan kesihatan mental ibu bapa anak.”

Thanks to the high frequency of updates (latest data received on 05 September, 2026), the channel maintains relevance and a high level of publication reach. Analytics show that the audience actively interacts with content, making it an important point of influence in the Family & Children category.

15 978
Subscribers
-324 hours
-247 days
-10830 days
Posts Archive
Tidak usah rasa berasa bersalah Melakukan atau mendapatkan slot Me Time anda, Kerana ia adalah hak yang perlu dipenuhi ya. Ia adalah self care. Jaga diri, demi kesihatan mental dan emosi yang baik 😊😊😊. . Maznah Ibrahim. T.mazn.me/chan

photo content

Apa Tu Dreamboard ? Dreamboard ni bahasa mudahnya Target Impian. Nak bagi cepat impian impian kita tercapai, kenalah guna teknik yang tertentu yang diajar dalam LUA Dreamboard. Kalau tak ke laut impian impian kita gamaknya. Hehe. Ia dihasilkan supaya kita nampak apa kita nak capai pada tahun tu supaya kita tak leka. Bila tak capai tahun tu, boleh kita review balik @ bahasa mudahnya, kita tengok balik. Kenapa tak capai, apa yang silap. Bukan dok saja menanti semua datang ke riba. Kena usaha. Takdak sapa kata buat dreamboard saja semua boleh dapat. Salah tu. Dreamboard ni mengingatkan kita apa yang kita nak macam reminder lah gitu. Mana ada mudah nak dapat sesuatu. Kena usaha untuk dapatkannya. Kalau tak dapat, itulah fungsi fikir baik-baik tu. Sangka baik dekat Allah. Tak dapat sekarang, mungkin dapat akan datang. Jangan salah faham pula fungsinya. Begitulah. Hidup ni belajarlah fikir yang baik-baik, sangka yang baik-baik selalu dengan orang sekeliling. Baru hidup tenang. Rezeki pun senang. Dapatkan Kelas Digital LUA Dream Board di link di bawah. Klik sekarang ya sebelum harganya naik Bit.ly/kelasonlinedreamboard Bit.ly/kelasonlinedreamboard Bit.ly/kelasonlinedreamboard

Apa jua keputusan kita lakukan hari ini, Sebenarnya sentiasa akan membawa perubahan besar pada masa depan anak-anak kita. Tak dapat bayang kesannya terutama dalam aspek kesihatan mental mereka. Saya selalu berfikir dan berkata dalam diri, Setiap saat adalah amat berharga, Detik, momen yang berkaitan dengan individu yang kita bertanggungjawab kepadanya secara penuh -- iaitu si kecil kita. Mereka masih sedang membesar dan sedang dibentuk (shaping). Karektor mereka masih dalam pembentukan acuannya, adunannya, masih dalam proses... Maka benarkan mereka berbuat kesilapan, dan benarkan kita juga kadangkala atau kerapkali tersilap perhitungan. Kadang melebihkan kerja dari melayan permintaan segeranya dia. Dia, si anak, sentiasa mahu segera perhatian dan dipenuhi 'keperluannya'; dia rasa perlu manakala kita rasa itu tidak perlu dan tidak penting. Kerja kita lagi perlu dan penting. Sedangkan mereka tidak tahu erti waktu, erti prioriti. Layanilah sepenuhnya, memandang wajahnya secara penuh, menundukkan wajah kita, dengari keperluan mereka. Jumpa nanti Webinar Disember nanti, bertajuk Therapeutic Storytelling untuk anak-anak kita. Bagaimana bercerita kita itu ada memberi impak kepada matlamat kita, satu-satu aspek. Stay tune ya. Care ❀, Maznah Ibrahim. *Oh ya ada Parenting Sharing online yang mana saya akan jadi salah satu panelnya, 9-12 tengahari esok Ahad, 29 November 2020, berkenaan kesihatan mental anak-anak kita, bersama Pn Hjh Norizan, sahabat dari Prestij Khalifah dan Pn Adlil Rajiah, sebuah nama tidak asing lagi dalam dunia keibubapaan. Poster di komen ya. Boleh daftar di sini: https://prestij.onpay.my/order/form/1 Live di Page Khalifah Prestij dan akan saya share di page saya juga nanti ok.

photo content

Tong Sampah Rumah Kita sebagai manusia biasa ikut fitrah akan sukakan kecantikan, keindahan dan seangkatan dengannya. Renungk
Tong Sampah Rumah Kita sebagai manusia biasa ikut fitrah akan sukakan kecantikan, keindahan dan seangkatan dengannya. Renungkan refleksi mengenai tong sampah di rumah kita, fungsinya dan fungsi hati manusia pula bagaimana? *yang bertugas buang sampah, isteri ke suami ke anak no berapa anda? cuba share sikit. Maznah Ibrahim t.mazn.me/chan

Anak anak sentiasa belajar seperti mana kita juga sentiasa belajar. Tidak sempurna. Jadi bila si anak nak buat kerja rumah seadanya, Sama ada mencuba, mengeksperimen (usia 1-6) tu terima dan raikan aja. Mudahkan sistemnya agar mudah mereka nak mencuba (5%) Kemudian kita murnikan aja macam biasa 95% tu. Peluang PKPB di rumah banyak boleh digunakan ruang pembelajaran skil kehidupan di rumah, kan? Maznah Ibrahim. t.mazn.me/chan

photo content

Kelas atas talian Dreamboard oleh Tuan Zuhairi Nopiah telah dibuka tadi 😱. Saya mengajak semua sahabat untuk mendalami dan melaluinya sendiri. Saya menyertai kelas fizikal ini pada tahun 2018 yang lalu, dan beberapa impian besar telah tercapai. Kini mahu re seat lagi kelas online ini, refresh dan hadam lagi, buat lagi lebih kemas πŸ˜„β˜ΊπŸ’ͺ . Jumm segera sebelum harganya dinaikkan. Harga sebenar RM297, malam ini RM47 😊😍😍 pakej biasa, pun dah ok sangat. MasyaAllah murah sangat tu untuk kelas yang luar biasa sebab kelas fizikal pakej biasa pun minima beberapa tahun dulu RM150. Silakan sahabat semua. (*Pakej luar biasa RM99 harga earlybird) https://bit.ly/kelasonlinedreamboard https://bit.ly/kelasonlinedreamboard https://bit.ly/kelasonlinedreamboard

Syukur saya telah selesai live tadi selama 2 jam di PERKAMA International untuk topik keibubapaan dan covid-19 ini. Boleh tonton semula rakaman di sini ya: https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1806951656121021&id=608852229163264 Isi konten Live dengan PERKAMA tadi saya gunakan sumber rujukan dari UNICEF, tuan puan boleh ambil ini dan baca ok. Saya membentangkan 5 dari 15 perkara dari dalam booklet infografik ini. Silakan, semoga bermanfaat πŸ‘ Maznah Ibrahim T.mazn.me/chan

COVID-19-Parenting-Tips.pdf7.39 MB

photo content

'I am a Good Mother' Saya percaya, anda adalah ibubapa yang terbaik untuk anak-anak anda, Walau apa jua anda telah lakukan sebelum ini. 'To do the next right thing' or 'better way' tu kita boleh belajar lagi dari masa ke semasa along our journey, Kerana kita manusia makhluk pembelajar, begitu juga anak-anak kita. Allow for mistakes. ❀β™₯ https://maznahibrahim.com/anda-bukan-ibu-yang-teruk/

Alhamdulillah Syabas kepada lebih 800+ orang yang telah mendaftar Webinar Anak Pendam, Tuan puan telah terima email link raka
Alhamdulillah Syabas kepada lebih 800+ orang yang telah mendaftar Webinar Anak Pendam, Tuan puan telah terima email link rakaman webinar live Jumaat lalu pada malam tadi. Boleh periksa email ya. Ada timer nya. Untuk 3 hari πŸ˜ŠπŸ‘πŸΌ Kenapa penting dorong anak luah, Apa kesan anak pendam, Apa strategi asas dorong anak luah, Mengikut usia 0-2, 2-3, 4-6, 7-12, dan 13-18. Oh ya ada yang pm bertanya untuk diri ibubapa sendiri jika seorang jenis pemendam, Bagaimana? InsyaAllah boleh cover dalam senarai Webinar saya Disember dan seterusnya. Stay tune dan sentiasa follow di Telegram, dan buka email ok. Care ❀, Maznah Ibrahim Channel telegram : T.mazn.me/chan

IDOLA, PENTING, dan DEKAT. Maznah Ibrahim T.mazn.me/chan
IDOLA, PENTING, dan DEKAT. Maznah Ibrahim T.mazn.me/chan

Tidurkan anak awal, dan jumpa malam nanti insyaAllah. Temujanji kita 9.30 malam ok. Semoga semuanya lancar dan dipermudahkan.
Tidurkan anak awal, dan jumpa malam nanti insyaAllah. Temujanji kita 9.30 malam ok. Semoga semuanya lancar dan dipermudahkan.

DEKAT Untuk rasa tenang dan selamat, anak bayi akan perolehinya bila dia dipeluk atau didakap dengan erat, secara penuh. Untuk orang dewasa, dapatkan pelukan yang erat dari yang orang yang anda percayai dan rasa dekat (pasangan/ bff). Namun bila tiada sesiapa, 'peluklah' dan dekatlah dengan Tuhan, kita akan pasti dapat manfaat tenang dan selamat.... Refleksi, Maznah Ibrahim .................................. 🏑 Singgah Parent Hut Webinar : Anak sukar meluah perasaannya? Join webinar Live eksklusif saya pada malam ini (9.30-10.30pm), sudah 700 lebih orang mendaftar. Link nya di sini: https://webinarv2.mazn.me/anak-pendam-apa-nak-buat/?utm_source=t

photo content

Antara Kesilapan Kita Ibubapa....(samb. part 3) Kita ibubapa ni ibarat 'mata helang', nampak dari jauh dan pantas menerbang, dan macam sotong pula yang banyak tangan; kita banyak kerja dan tugasan yang harus diselesaikan. Dengarkan, bayangkan, analisiskan, dan 'rasakan' situasi di bawah ini: ....Si anak 3 tahun ni tak pandai nak bercerita penuh lagi. Tapi selalu nangis-nangis aja, memberontak, taknak pergi rumah pengasuh. Bercakap pun macam iya iya aja semuanya bila ditanya. Mama pun taknak lah salah sangka atau tuduh pengasuh pula, provoke anak bila kata si anu ni buat dia ke? Mama juga tak pasti kalau anaknya ini ada disakiti di rumah pengasuh atau sesiapa di sana..... | Misteri |....... -------------- Satu dari kesan bila anak tidak pandai meluah lagi ialah kita senang mempengaruhi dan mengubah apa maksud sebenar dirinya. Adalah lebih mudah bila anak sudah pandai bercerita sendiri, namun tak semua anak pandai mereka ayat dan menuturkan dengan baik. Namun ada caranya untuk mendekati anak, dapatkan pieces of puzzle dan menyusun puzzle dari perspektif dia. Game emosi dan bina bonding dengan bercerita boleh membantu ibubapa dalam mengorek apa sebenarnya yang berlaku. Ia limited info diperoleh, namun boleh membantu dalam proses ke depan anak mampu meluah dengan baik nanti..... . Ada beberapa kesan lain lagi yang akan dikupas nanti dalam Webinar saya nanti ya. Webinar 'parenting' bulan November ini adalah mengenai isu anak pendam atau tidak pandai meluah? Macam mana kita nak buat ni ya? Seusia kecil bayi lagi sebenarnya boleh dilatih (anak kita yang kecil-kecil: pencegahan), atau boleh di'intervene' dengan beberapa strategi atau kaedah tertentu bagi anak yang sudah besar. Sudah daftar ? Sudah lebih hampir 600 orang mendaftar setakat ini. Boleh sharekan kepada rakan dan kenalan anda semua ya. Link daftarnya di sini: https://webinarv2.mazn.me/anak-pendam-apa-nak-buat/?utm_source=t

photo content