cookie

We use cookies to improve your browsing experience. By clicking ยซAccept allยป, you agree to the use of cookies.

avatar

Usrah Tarbiah Jiwa

Kita adalah manusia yang memanusiakan manusia

Show more
The country is not specifiedThe language is not specifiedThe category is not specified
Advertising posts
1 705
Subscribers
No data24 hours
No data7 days
No data30 days

Data loading in progress...

Subscriber growth rate

Data loading in progress...

Taatlah kepada Ibu Ayah kita selagi masih bernafas. Doa mereka sangat berharga. Kasih sayang mereka sangat bernilai. Nasihat mereka pula sangat diperlukan. Sejahat manapun Ibu Ayah, mereka tetap Ibu Ayah kita. Yang melahirkan kita. Yang membesarkan kita.Hilang mereka tiada pengganti. Ibu Ayah hanya 1 tiada 2. Doalah untuk Ibu Ayah kita di setiap sujud mu. Hargailah Ibu Ayah ketika masih ada, jangan bila sudah tiada baru nak menyesal kann tiada berguna lagi.
Show all...
Pilihan diberi. Namun manusia masih tercari. Baik, aku bagi dua situasi. Restoran A dan restoran B. Restoran A tawarkan makanan mahal, western dan sebagainya. Suasana indah, ada air yang mengalir . Restoran B tawarkan makanan biasa yang boleh kita dapat di gerai tepi jalan. Bunyi deruman kereta , asap dan sebagainya. Manusia cenderung memilih makanan yang sedap dan tempat yang selesa kan? Sudah tentu ramai memilih Restoran A. Mesti kena kerja keras untuk masuk ke dalam restoran mewah macamtu. Nak yang terbaik tapi kenapa diri kita masih berlengah? Restoran tu ibarat pilihan. Kerja keras tu ibarat usaha kita. Wang? hasil titik peluh. Macamtu jugak nak syurga , nak selesa taknak kena siksa tapi berapa ramai ja yang usaha untuk masuk ke sana? Kita asalnya dari syurga , kenapa sifat kita ibarat nak kembali ke neraka? Allahu ๐Ÿ˜Œ Syurga bukan percuma sahabat sebab tu kena usaha .
Show all...
Dengan si comel MMG ni banyak sangat khasiat tau โ˜บ๏ธ
Show all...
Settle masalah mak-mak berkerjaya yang lenguh sakit badan tapi nak MUDAH dan CEPAT dengan minyak urut moden MMG. Tak perlu takut botol pecah. Tak perlu takut minyak tumpah. Tak perlu takut pakaian bau busuk. Tak perlu takut tangan melekit. Calit calit je lenguh legaa. Sapu sapu terus sambung buat kerja. Orang kat sebelah pon hati senang senyum lebaar. Wangiinya bagaikan kat taman LAVENDER. Pakej confident teruss melonjak 200% Owhyeahhh ๐Ÿ’ƒ
Show all...
"Perbanyakkan lah bersahabat dengan orang-orang yang beriman. Kerana mereka memiliki syafaat pada Hari Kiamat." - Hasan Al Basri (Ma'alimut Tanzil) Percayalah bahawa orang yang mukmin seperti disebut dalam hadis akan berdoa kepada Allah swt. Untuk mengeluarkan sahabat nya yang di dalam neraka. Mereka berdoa, "Ya Allah mereka (yang di dalam neraka) pernah kami berpuasa bersama, pernah bersolat dan haji bersama." Maka Allah swt izinkan syafaat itu dengan berkata "Maka keluarkan lah wajah yang kalian kenal. Hingga wajah mereka diharamkan oleh api neraka."
Show all...
Jadikan merancang kematian itu ibarat merancang majlis perkahwinan kita. Semuanya kita nak yang cantikยฒ dan yang terbaik. Makanan, pelamin dan hantaran yang terbaik. Begitu juga dengan kematian, Sediakan amalan dan ibadah yang terbaik. Semoga Syurga Allah milik Kitaโค๏ธ
Show all...
TIPS ANTI MALAS SHOLAT 5 WAKTU Shalat adalah tiang agama.. kalau tidak shalat bererti tiangnya kemana.? Rasa malas sering datang ketika waktunya shalat. Bagaimana cara mengatasinya ? Yuk simak tips berikut : 1. Niat Segala perbuatan tergantung pada niatnya. Niatkan pada diri kita untuk selalu shalat tepat di awal waktu. Bersungguh-sungguhlah melawan rasa malas itu. Jangan sampai rasa malas menguasai diri kita. 2. The power of habit Biasakanlah untuk shalat lima waktu berjama'ah dimasjid ( bagi lelak?), walaupun pada awalnya terasa berat tapi kalau sudah dibiasakan akan terasa ringan bahkan kita akan merasa rugi bila meninggalkannya. 3. Kontrol diri Jika rasa malas itu kembali menguasai kita, lawan saja. Ingat kewajiban kita sebagai orang muslim, ingatlah balasan/adzab Allah terhadap orang-orang yang meninggalkan shalat. 4. Jangan pernah di tunda Jika adzan telah dikumandangkan,segeralah untuk berwudhu. Apabila sedang melakukan aktiviti sepenting apapun, berhentilah sebentar.. Ini mungkin yang susah dilakukan, tapi menunda shalat akan menimbulkan rasa malas nantinya. Jangan tunda, segera laksanakan shalat. 5. Komitmen Komitmen terhadap diri sendiri. Shalat itu kewajiban, dan kewajiban itu harus dilaksanakan. Lakukan terus secara konsisten, sehingga shalat pun berubah fungsi menjadi kebutuhan. Rasa malas itu boleh datang kepada siapa saja. Tergantung bagaimana kita mengatasinya. Yang terpenting adalah niat, usaha, kemahuan dan komitmen untuk melakukan shalat 5 waktu tepat waktu. Semoga tulisan ini dapat membuka pintu hati kita yang telah lama terkunci..
Show all...
Orang yang sudah terbiasa bersedekah, dia tidak akan ingat atau mengungkit-ngungkit lagi sedekahnya. Bahkan dia tak peduli lagi dan tak akan menyebutnya. Tapi bila kita masih lagi mengingat dan mengunkit-ngungkit sedekah kita, itu tandanya kita masih lagi kurang memberi, kalau beri pun teramatlah sedikit. (Dipetik daripada facebook Zonkuliah)
Show all...
Kadang - Kita terlupa Kita selalu jaga hati manusia . Tapi , Hati kita ? Siapa jaga ? Jangan risau , Allah kan ada . Doa sebagai senjata .
Show all...
Choose a Different Plan

Your current plan allows analytics for only 5 channels. To get more, please choose a different plan.