en
Feedback
تاریخ ندیمه

تاریخ ندیمه

Open in Telegram

تاریخ ندیمه کنایه از محدودیت زنان در طول تاریخ است زنانی که همیشه سایه کم رنگی از قدرت بودن ولی بدون حضور آن ها شاید تاریخ امروز ما بی رحمانه تر بود 💌: http://t.me/HidenChat_Bot?start=456154420

Show more
The country is not specifiedThe category is not specified
214
Subscribers
+124 hours
+17 days
+130 days
Posts Archive
۱۷. *ویرجینیا آپگار *👶 ‌⊹ وقتی یک نوزاد تازه به دنیا می‌آید، همه با هیجان به اون نگاه می کنن اما هیچ‌کس دقیقاً نمی دونه که «
+1
۱۷. *ویرجینیا آپگار *👶 ‌⊹ وقتی یک نوزاد تازه به دنیا می‌آید، همه با هیجان به اون نگاه می کنن اما هیچ‌کس دقیقاً نمی دونه که «اون واقعاً چقدر سالم است؟» این دقیقاً همان مشکلی بود که ویرجینیا با آن دست و پنجه نرم می‌کرد. اون یک متخصص بیهوشی بود و در تیم مراقبت از مادران باردار فعالیت می‌کرد. ⊹ ویرجینیا متوجه شد که نوزادان بلافاصله بعد از تولد، نیاز به یک چک‌آپ سریع و فوری دارند تا مشخص شود آیا به کمک نیاز دارند یا نه. پس در سال ۱۹۵۲، یک سیستم امتیازدهی ساده و هوشمندانه ابداع کرد که به آن می‌گویند «امتیاز آپگار» (APGAR Score). ‌⊹ اون با یک لیست ساده (که ضربان قلب، تنفس و واکنش‌های نوزاد را بررسی می‌کند)، راه را برای نجات جان بی‌شمار نوزاد باز کرد. جالب است بدونید که این روش هنوز هم در تمام دنیا، از کوچک‌ترین کلینیک تا بزرگ‌ترین بیمارستان‌ها، استاندارد طلایی برای بررسی سلامت نوزادان است. ویرجینیا یعنی همان کسی که با یک چک‌لیست ساده، دنیا را برای نوزادان امن‌تر کرد! @nadimeh_history

‌ ۱۶. گرتی کوری (نابغه بیوشیمی و برنده نوبل!)🧬🏆 ‌⊹ اگر فکر می‌کنید دنیای علم فقط مال آقایان است، حتماً باید با گرتی کوری آش
+1
‌ ۱۶. گرتی کوری (نابغه بیوشیمی و برنده نوبل!)🧬🏆 ‌⊹ اگر فکر می‌کنید دنیای علم فقط مال آقایان است، حتماً باید با گرتی کوری آشنا شوید! اون یک نابغه بیوشیمی بود که با همسرش به آمریکا مهاجرت کرد تا یکی از بزرگترین رازهای بدن انسان را کشف کند: «اینکه بدن چطور انرژی را ذخیره و استفاده می‌کند!» تحقیقات اون آنقدر خیره‌کننده بود که در سال ۱۹۴۷، جایزه نوبل را از آن خود کرد و اولین زنی شد که در شاخه فیزیولوژی و پزشکی برنده این جایزه جهانی شد. جالب اینجاست که اون در تمام این مسیر، مدام با تبعیض جنسیتی و حقوق بسیار کم دست و پنجه نرم می‌کرد، اما هرگز کم نیاورد. کشفیات او امروز زیربنای درمان بیماری دیابت است. گرتی نشون داد که ذهن‌های بزرگ، هیچ محدودیتی نمی‌شناسند! @nadimeh_history

۱۵. سوزان لافلش پیکوت (پزشکِ قبیله!) 🐎❄️ ‌⊹ داستان سوزان، داستانِ عشق به ریشه‌هاست. اون از قبیله «اوماها» بود و به اولین زن
+1
۱۵. سوزان لافلش پیکوت (پزشکِ قبیله!) 🐎❄️ ‌⊹ داستان سوزان، داستانِ عشق به ریشه‌هاست. اون از قبیله «اوماها» بود و به اولین زن بومی آمریکا تبدیل شد که مدرک پزشکی گرفت. سوزان با رتبه اول کلاسش فارغ‌التحصیل شد، اما به جای رفتن به شهرهای بزرگ و شیک، تصمیم گرفت برگردد به نبراسکا تا به مردمِ قبیله خودش خدمت کند. کار اون اصلاً آسان نبود؛ سوزان برای رسیدن به بیمارانش، در دلِ زمستان‌های وحشی و برف‌های سنگین، یا پیاده راه می‌رفت یا اسب‌سواری می‌کرد! اون حتی با پول خودش یک بیمارستان ساخت و تمام عمرش رو صرف مبارزه با بیماری‌هایی مثل سل و ارتقای سلامت جامعه‌اش کرد. سوزان ثابت کرد که علم واقعی، علمی است که به خدمتِ مردم برگردد. @nadimeh_history

۱۴. الیزابت گرت اندرسون 🕵️‍♀️🩺 ⊹ الیزابت، اولین زنی بود که در بریتانیا توانست مدرک پزشک و جراح بگیرد، اما مسیر او اصلاً مست
+1
۱۴. الیزابت گرت اندرسون 🕵️‍♀️🩺 ⊹ الیزابت، اولین زنی بود که در بریتانیا توانست مدرک پزشک و جراح بگیرد، اما مسیر او اصلاً مستقیم نبود. او در ابتدا از ورود به دانشکده‌های پزشکی «بلاک» شده بود! ⊹ اما الیزابت باهوش بود. اون به جای ناامید شدن، نشست و یک «خلأ قانونی» در انجمن داروسازان پیدا کرد و از همون راه، مجوز خودش رو گرفت! در سال ۱۸۶۵، اون با استفاده از ذکاوت و زبانِ شیرینش، هم بیماران و هم آن‌هایی که بهش شک داشتند رو مات و مبهوت کرد. ⊹ او فقط به فکر خودش نبود؛ در سال ۱۸۷۲ «بیمارستان جدید زنان» را در لندن راه انداخت که کادرش فقط از زنان بود. دو سال بعد هم کمک کرد تا مدرسه پزشکی زنان لندن تأسیس بشه تا نسلی از پزشکان زن رو آموزش بده. الیزابت سنگ بنایی رو گذاشت که باعث شد امروز پزشکان زن بتوانند با افتخار در تمام دنیا فعالیت کنند. او واقعاً چرخِ تاریخِ پزشکی را برای همیشه چرخاند! @nadimeh_history

۱۳. مری ادواردز واکر (جراحِ میدانِ جنگ!) 🔫🩺 ⊹ اگه دنبال تعریف واقعی «زنِ قدرتمند» می‌گردید، مری رو پیدا می کنید! اون معاصر
+1
۱۳. مری ادواردز واکر (جراحِ میدانِ جنگ!) 🔫🩺 ⊹ اگه دنبال تعریف واقعی «زنِ قدرتمند» می‌گردید، مری رو پیدا می کنید! اون معاصر کرامپل بود، اما داستان اون بیشتر شبیه فیلم‌های اکشن است. مری در دلِ جنگ داخلی آمریکا، توی بیمارستان‌های چادری می‌ایستاد و زخم‌های سربازها را بخیه می‌زد! ⊹ مری اصلاً حوصله این بازی‌های «دختر باید این لباس را بپوشه» رو نداشت. برای اینکه در میدان جنگ راحت‌تر حرکت کنه و کارش پیش بره، لباس‌های مردانه می‌پوشید و هنجارهای جنسیتی او زمان رو با گوش ناشنوا رد می کرد! حریف‌هایش هم دست‌کم نمی‌گرفتنش؛ اون توسط نیروهای دشمن اسیر و ۴ ماه زندانی شد، اما مری و تسلیم شدن؟ به محض اینکه آزاد شد، دوباره برگشت سرِ کارش! ⊹ در سال ۱۸۶۵، او تنها زنی شد که موفق شد «مدال افتخار» (Medal of Honor) را از آن خود کنه (جایزه‌ای که بعداً کمی جنجالی شد، اما در نهایت در سال ۱۹۷۷ دوباره به او بازگشت). مری هم از حقوق زنان دفاع می‌کرد و هم از دلِ جان با برده‌داری می‌جنگید. او ثابت کرد که وقتی پای یک زن وسط باشد، حتی میدان جنگ هم نمی تونه جلوی اون رو بگیره! 🎖️ @nadimeh_history

۱۲. ربکا لی کرامپل🕊️ ‌⊹ اگر الیزابت با جنسیتش می‌جنگید، ربکا باید با «جنسیت» و «نژاد» همزمان بجنگد! ربکا اولین زن آفریقایی-آ
+1
۱۲. ربکا لی کرامپل🕊️ ‌⊹ اگر الیزابت با جنسیتش می‌جنگید، ربکا باید با «جنسیت» و «نژاد» همزمان بجنگد! ربکا اولین زن آفریقایی-آمریکایی بود که در آمریکا مدرک پزشکی گرفت و این کار رو در سال ۱۸۶۴ انجام داد؛ یعنی دقیقاً در اوجِ دوران جنگ داخلی آمریکا. ‌در حالی که همه مشغول جنگ بودند، او مسیر خودش را انتخاب کرد: مراقبت از افراد سابقاً برده‌ و جوامع سیاه‌پوست. اون حتی بعد از جنگ هم آرام نگرفت و به ویرجینیا رفت تا به کسانی که زندگی‌شان از هم پاشیده بود، کمک کند. ‌⊹ ربکا فقط پزشک نبود، او نویسنده هم بود. کتاب او، «کتاب گفتمان‌های پزشکی»، یکی از اولین کتاب‌هایی بود که یک زن سیاه‌پوست منتشر می‌کرد. او با دانشِ به سختی به دست آمده‌اش، به مردم یاد داد چطور از بیماری‌ها پیشگیری کنند. کار ربکا فقط درمان نبود، او داشت زیربنای «عدالت در سلامت» را می‌چید؛ یعنی ثابت کرد که هر انسانی، فارغ از رنگ پوستش، حق دارد درمانِ باکیفیت دریافت کند. @nadimeh_history

۱۱.الیزابت بلک‌ول: ⊹ اون متولد انگلستان و بزرگ‌شده آمریکا، یه خانم‌ بود که یه رویا داشت: می‌خواست دکتر بشه. ولی نه‌تو یه دنیا
+1
۱۱.الیزابت بلک‌ول: ⊹ اون متولد انگلستان و بزرگ‌شده آمریکا، یه خانم‌ بود که یه رویا داشت: می‌خواست دکتر بشه. ولی نه‌تو یه دنیای معمولی، تو دنیایی که هنوز خیلی‌ها فکر می‌کردن زن‌ها به جز آشپزی و بچه‌داری، به هیچ کاری نمیان! وقتی برای دانشکده‌های پزشکی اپلای کرد، با چیزی فراتر از رد شدن مواجه شد: مسخره شدن!بعضی‌ها می‌گفتند: «زن‌ها اصلاً برای پزشکی ساخته نشدند!» و بعضی‌ها هم نگران بودند که اگر او بیاید، دانشجویان مرد حواس‌شان پرت شود! کالج پزشکی ژنو نیویورک قبولش کرد. اما چرا؟ چون دانشجوهای پسر فکر کردن درخواستش یک شوخیه و با رای‌گیری،اون رو فقط برای اینکه بخندند، قبول کردند! ⊹ اما الیزابت قرار نبود بازیچه بشه. اون با تبدیل تمام آن خنده‌ها به سکوت، اون با بهترین نمرات فارغ‌التحصیل شد. با اینکه اساتید مدام با او دشمنی می‌کردند و حتی اجازه نمی‌دادند وارد آزمایشگاه بشه،اولین زنی شد که مدرک پزشکی آمریکا رو گرفت.بعداً بیمارستان زنان و کودکان نیویورک رو ساخت؛جایی که هم به زنان پزشکی یاد می‌داد،هم به فقرا خدمات رایگان می‌رسوند. ایده‌هاش درباره بهداشت و مراقبت پیشگیرانه اونقدر انقلابی بود که انگار از آینده اومده بود!

۱۰.دوروتیا ارکسلبن (۱۷۱۵–۱۷۶۲): اولین زنی که دکترایش را از دانشگاه گرفت!⭐ ⊹ دوروتیا توی آلمان به دنیا آمد، اما پدرش یه استثنا
+1
۱۰.دوروتیا ارکسلبن (۱۷۱۵–۱۷۶۲): اولین زنی که دکترایش را از دانشگاه گرفت!⭐ ⊹ دوروتیا توی آلمان به دنیا آمد، اما پدرش یه استثنا بود: او به جای اینکه بگوید «دختر که درس نمی‌خونه»، به هوش دخترش ایمان داشت و اجازه داد کنار برادرش پزشکی بخواند. نتیجه؟ در سال ۱۷۴۲، دوروتیا مدرک دکترای پزشکی را از دانشگاه هاله گرفت – یه موفقیت که دنیای دانشگاهی را تکان داد! اما ماجرا اینجا تمام نشد. چون مردم مسخره‌اش می‌کردند («یه زن دکتر؟ مگه ممکنه؟!») دوروتیا هم دست به قلم شد و کتابی نوشت به اسم «تحقیق کامل در مورد عللی که مانع تحصیل زنان می‌شود». توی این کتاب، با استدلال‌های محکم نشان داد که *محرومیت زنان ریشه در تعصب دارد، نه ناتوانی*. ⊹ اونقدر استدلالش قوی بود که خود *فردریش کبیر* (پادشاه پروس) تحت تأثیر قرار گرفت و بهش اجازه ویژه داد تا مدرک پزشکی رسمی بگیرد. به همین‌ترتیب، دوروتیا به یکی از اولین پزشکان زن قانونی در اروپا تبدیل شد. جالب‌تر اینکه همزمان ۴ تا بچه هم بزرگ می‌کرد و به درمان مردم فقیر مشغول بود. «دختر بودن» هیچ مانعی برای «نابغه بودن» نیست. @nadimeh_history

قرن هجدهم: موانع بیشتر، اما زنان مصمم‌تر!⏳ ⊹ با ورود به قرن هجدهم، پزشکی رسمی‌تر و مردانه‌تر شد. انگار یهو همه تصمیم گرفتند که «فقط آقایان می‌توانند دکتر شوند» و ماماهای زن را به حاشیه راندند. اما چندتا زن شجاع پیدا شدند که این موانع را تبدیل به پلکان موفقیت کردند. @nadimeh_history

۹.جین شارپ (کتاب ماماها!)📖 در قرن هفدهم، وقتی پزشکان مرد سعی داشتند با حرف‌هایشان اقتدارِ ماماها را زیر سوال ببرند، جین شارپ
+1
۹.جین شارپ (کتاب ماماها!)📖 در قرن هفدهم، وقتی پزشکان مرد سعی داشتند با حرف‌هایشان اقتدارِ ماماها را زیر سوال ببرند، جین شارپ آمد و کتاب «کتاب ماماها» را نوشت. کتابش پر بود از توصیف‌های دقیق آناتومی، راهکارهای عوارض زایمان، سقط، شیردهی – و همه‌اش را با لحنی گرم و صمیمی، انگار که داری با یه دوست حرف می‌زنی.اما نکته‌ای که جین را خاص می‌کند: کتابش فقط یه راهنما نبود، یه مانیفست بود! یه بیانیه که می‌گفت «خانم‌ها، این اتاق زایمان مال شماست. بیایید و سکاندار باشید.» او حتی روش چرخوندن بچه توی زایمان‌های سخت رو هم توضیح داد – یعنی عملاً اولین آموزش عملی زایمان را نوشت.میراثش این رو ثابت کرد: حتی در قرن هفدهم هم صدای زن‌ها می‌توانست از دیوارهای دانشگاه و بیمارستان بگذرد و تاریخ را عوض کند. @nadimeh_history

۸. لوئیز بورژوا بورسیه 🤰 ⊹ لوئیز یک مامای معمولی نبود؛ او در واقع «استادِ زایمان» در دربار فرانسه بود! کارش آنقدر حرفه‌ای بو
+1
۸. لوئیز بورژوا بورسیه 🤰 ⊹ لوئیز یک مامای معمولی نبود؛ او در واقع «استادِ زایمان» در دربار فرانسه بود! کارش آنقدر حرفه‌ای بود که ملکه فرانسه، ماری دو مدیچی، او را برای زایمان انتخاب کرد. او فقط لویی سیزدهم (پادشاه آینده) را به دنیا آورد، بلکه ۶ نوزاد سلطنتی دیگر را هم با مهارت مدیریت کرد. اما جذابیت کار او کجا بود؟ در دورانی که پزشکان مرد فکر می‌کردند باید با سردی و فاصله با بیمار رفتار کنند، لوئیز می‌گفت: «به مادرها محبت کنید و به آن‌ها آرامش بدهید!» او با این رویکردِ مهربانانه، تمام قواعد خشک پزشکی آن زمان را زیر پا گذاشت.اما چیزی که لوییِز را از بقیه جدا می‌کرد، ترکیب مهارت عملی با دقت علمی بود. رساله‌هاش رو طوری می‌نوشت که همه بفهمند – نه مثل پزشک‌های خشک و رسمی اون زمان که دوست داشتند با اصطلاحات عجیب‌غریب آدم را گیج کنند. او با زبون ساده توضیح می‌داد که چطور با زایمان‌های بریچ (موقعیت‌های عجیب جنین) کنار بیایید، عفونت‌ها را کنترل کنید، و دوران نقاهت را راحت‌تر بگذرانید @nadimeh_history

۷.ابلا از سالرنو؛ مدرسِ کاریزماتیک 👩‍🏫🎙️ ⊹و اما «ابلا»؛ زنی که در مدرسه پزشکی سالرنو، با سخنرانی‌های جذابش، دانشجویان رو ج
+1
۷.ابلا از سالرنو؛ مدرسِ کاریزماتیک 👩‍🏫🎙️ ⊹و اما «ابلا»؛ زنی که در مدرسه پزشکی سالرنو، با سخنرانی‌های جذابش، دانشجویان رو جادو می‌کرد! او ترکیبی از تئوری و عمل رو به دانشجوها یاد می‌داد و با دانشِ عمیقش در مورد آناتومی، جایگاه خودش رو به عنوان یک دانشمندِ واقعی تثبیت کرد. — دوران رنسانس: جنگِ بر سرِ زایمان! 🤰⚔️ بعد از این‌ها، وارد دورانی شدیم که تقابلِ قدرت اوج گرفت. برای قرن‌ها، «ماماها» (قابله‌ها) تنها امیدِ خانواده‌ها برای زایمانِ امن بودند. اما وقتی علم پزشکی رسمی شد، پزشک‌های مرد سعی کردند این نقش حیاتی رو از دستِ زن‌ها بیرون بکشن و اون رو تحت کنترل خودشون دربیارن!این شروعِ یک مبارزه‌ی طولانی و بی‌امان بود؛ مبارزه‌ی زنان برای اینکه ثابت کنند در حساس‌ترین لحظاتِ زندگی، آن‌ها بهترین و معتمدترین متخصص‌ها هستند. @nadimeh_history

۵. دوروتیا بوکا؛ استادِ بی‌رقیبِ دانشگاه 📚🎓 ⊹ اگر فکر می‌کنید حضور زن‌ها در دانشگاه‌های بزرگ چیز جدیدیه، باید با «دوروتیا ب
+1
۵. دوروتیا بوکا؛ استادِ بی‌رقیبِ دانشگاه 📚🎓 ⊹ اگر فکر می‌کنید حضور زن‌ها در دانشگاه‌های بزرگ چیز جدیدیه، باید با «دوروتیا بوکا» آشنا بشید! اون در قرن چهاردهم، بیش از ۴۰ سال روی کرسیِ پزشکیِ دانشگاه بولونیا نشست! در زمانی که حضور یه زن در دانشگاه مثل دیدنِ یک موجود افسانه‌ای بود، دوروتیا با هوشِ سرشارش، دانشِ بزرگانی مثل «ابن سینا» رو تدریس می‌کرد و نسل‌های جدید رو تربیت می‌کرد. اون ثابت کرد که اراده‌ی زن‌ها می‌تونه حتی ریشه‌دارترین تعصبات رو هم در هم بشکنه! ۶. ربکا گوارنا؛ پیشگامِ آزمایشگاه🔬🧪 ربکا از اون‌هایی بود که به جای حرف، با علم حرف می‌زد. او با مطالعه‌ی دقیقِ ادرار و تحلیلِ جنین، روش‌های تشخیص بیماری رو متحول کرد. نوشته‌های اون، سنگ‌بنای و پیشگام بسیاری از روش‌های پزشکی شد و نشون داد که زن‌ها از همان ابتدا، مغزهای متفکرِ پشتِ علم پزشکی بودن. @nadimeh_history

۴.ژاکوبا فلیسی؛ زنی که از دادگاه نترسید! ⚖️ ⊹ ژاکوبا یه درمانگرِ فوق‌العاده بود؛ از پولدارها گرفته تا مردم عادی، همه‌شون عاشق
+1
۴.ژاکوبا فلیسی؛ زنی که از دادگاه نترسید! ⚖️ ⊹ ژاکوبا یه درمانگرِ فوق‌العاده بود؛ از پولدارها گرفته تا مردم عادی، همه‌شون عاشقِ درمان‌های اون بودن. اما یه مشکل بزرگ وجود داشت: اون «مدرک» نداشت! چون دانشگاه‌های اون زمان (مثل پاریس) فقط برای مردها بود، ژاکوبا به جرم «طبابت غیرقانونی» بازداشت شد.محاکمه‌اش شبیه یه تئاترِ پر از دراما بود! اما ژاکوبا کجا! عقب‌نشینی کجا؟ اون با اعتمادبه‌نفسِ تمام رو در رو مقابل قاضی‌ها ایستاد و گفت: «درمان‌های من حتی از پزشک‌های مدرک‌دار شما هم بهتر جواب می‌ده!» حتی بیمارهاش هم برای حمایت از اون فریاد می‌زدند. با اینکه دادگاه سعی کرد اون رو تهدید به طرد شدن از جامعه کنه، اما ژاکوبا شکست نخورد؛ اون نشون داد که «مهارت»، از هر مدرک و کاغذ رسمی‌ای درخشان‌تره! @nadimeh_history

۳. تروتا؛ قهرمانِ عملیِ قرون وسطی 🌟🩺 ⊹ و اما در قرن چهاردهم، در بندر پرجنب‌وجوش «سالرنو»، زنی به نام «تروتا» می‌درخشید. او
+1
۳. تروتا؛ قهرمانِ عملیِ قرون وسطی 🌟🩺 ⊹ و اما در قرن چهاردهم، در بندر پرجنب‌وجوش «سالرنو»، زنی به نام «تروتا» می‌درخشید. او فقط یک نظریه‌پرداز نبود؛ او یک پزشکِ عمل‌گرا بود که مستقیماً وارد اتاق زایمان می‌شد! کتاب او درباره سلامت زنان، اونقدر کاربردی و دقیق بود که در تمام اروپا کپی می‌شد و همه ازش یاد می‌گرفتند. تروتا ثابت کرد که زن‌ها می‌تونن در سخت‌ترین دوران‌ها، هم دانشمند باشن و هم نجات‌دهنده. ⊹ ‌ اما مسیر، مثل گل و بلبل نبود! وارد دوران قرون وسطی که می‌شیم، اوضاع حسابی خیط می‌شه!دورانِ بی‌رحمی برای زن‌ها. قوانینِ آهنین وضع شد تا زنان رو از آموزش‌های رسمی محروم کنن. صنف‌های پزشکی دستِ مردها رو گرفتند و سعی کردند زن‌ها رو به خونه و آشپزخانه محدود کنند. اما مسئله این بود که.زنان بی پروا از سکوت خودداری کردند و با استفاده از مهارت‌ها و عزم خودشون از دیوار های غیرمنطقی که بر سر راهشان قرار گرفته بود، گذشتند. @nadimeh_history

— دنیای باستان: وقتی درمانگری، جادو بود! در قدیم، پزشکی یه چیزِ عرفانی بود؛ ترکیبی از گیاهان، دعا و مشاهدات دقیق. اما وسطِ ای
+1
دنیای باستان: وقتی درمانگری، جادو بود! در قدیم، پزشکی یه چیزِ عرفانی بود؛ ترکیبی از گیاهان، دعا و مشاهدات دقیق. اما وسطِ این همه اسطوره و خدایان، چند تا زنِ بی‌نظیر خودنمایی می‌کردند: ۱. پسشت؛ رئیسِ بزرگِ پزشکانِ مصر! 🇪🇬👑 ⊹ برگردیم به ۲۷۰۰ سال قبل از میلاد. در دوران مصر باستان، زنی به نام «پسشت» وجود داشت که اصلاً شوخی نداشت! او «ناظرِ پزشکانِ زن» بود. یعنی یک تیمِ حرفه‌ای از درمانگرها رو مدیریت می‌کرد که برای نخبگانِ مصر کار می‌کردند. در دورانی که قدرت دستِ مردها بود، پسشت ثابت کرد که زنان می‌تونن نه تنها درمان کنن، بلکه مدیریت و رهبری هم بکنند! ‌۲. مترودورا؛ نویسنده‌ی افسانه‌ایِ سلامت زنان 📜✍️ ⊹ در حدود سال ۳۰۰ میلادی، زنی به نام «مترودورا» کاری کرد که تاریخ رو تکون بده. او قدیمی‌ترین کتاب پزشکی رو نوشت که توسط یک زن نوشته شده بود! کتابش درباره بیماری‌ها و درمان‌های مخصوصِ زنان بود؛ از مسائل قاعدگی گرفته تا پیچیدگی‌های زایمان. او با دقتِ علمیِ خودش، دانشی رو حفظ کرد که در اون زمان، اغلبِ پزشک ها اصلاً بهش توجه نمی‌کردند. @nadimeh_history

— قدرتمند ، بی پروا و بی‌باک: تاریخِ پنهانِ زنان در دنیای پزشکی! 👩‍⚕️🩺 ‌⊹ تا حالا فکر کردید که چطور دنیای پزشکی که امروز می
قدرتمند ، بی پروا و بی‌باک: تاریخِ پنهانِ زنان در دنیای پزشکی! 👩‍⚕️🩺 ‌⊹ تا حالا فکر کردید که چطور دنیای پزشکی که امروز می‌بینید، از دلِ قرن‌ها مبارزه و جنگِ زنان بیرون اومده؟ بسیاری از مردم فکر می‌کنن پزشکی همیشه مالِ مردها بوده، اما حقیقت یه چیز دیگه است! حقیقت اینه که برای قرن‌ها، زن‌ها زیر لایه‌هایی از تعصبات، قوانینِ ناعادلانه و نادیده گرفته شدن، تاریخ پنهان بودن. از گیاه‌پزشک‌هایی که زیر نور ماه دارو می‌ساختند، تا دانشمندهای مدرنی که رازهای حیات رو کشف می‌کنن؛ زن‌ها همیشه در خط مقدمِ نجاتِ جانِ انسان‌ها بودن!بیایید سفر کنیم به عقب، به جایی که زن‌ها با زیر پا گذاشتنِ تمام سنت‌ها، راهشون رو به این حرفه باز کردن. @nadimeh_history

یه تحلیلِ کوچیک (چندتا حرفِ حساب!) خیلی تلاش کردم یه روایت بی طرفانه داشته باشم چون توی روایت های تاریخی از خرم جادوگر یا بت ساخته بودن! خرم توی زمان خودش کلی مورد حمله و انتقاد بود (درست مثل ملکه الیزابت یا کاترین مدیچی)، چون جرأت داشت به اندازه مردان سیاست مدار بی رحم باشه! اما هنوز هم توی ترکیه و کل دنیا، اون رو نمادِ قدرت و فداکاریِ مادری می‌دونن. ⊹ حالا یه بحثِ مهم با بعضی تاریخ‌دان‌ها عزیز دارم که می‌گن سقوط امپراتوری عثمانی از همون زمانِ خرم شروع شد. اما اگه بخوایم منتقد باشیم، باید بگیم مشکل فقط خرم نبود! مشکل اصلی، اون سیستمِ احمقانه و بی‌رحمِ مردای عثمانی بود! اینکه برای انتخابِ سلطان بعدی، فقط باید برادرها رو از سر راه برمی‌داشتن، باعث جنگ‌های داخلی و کشتار می‌شد این خودش به شدت تضعیف کنندس. اگه اون مردها به جای این بازی‌های خونین، یه سیستم «شایسته‌سالاری» راه می‌انداختن و شاهزاده‌ها رو درست و حسابی آموزش می‌دادن، شاید این همه خونریزی و نگرانیِ مادرها برای مرگِ بچه‌هاشون هرگز اتفاق نمی‌افتاد چون بچه ای هر چقدر احمق باشه بازم عزیز مادرشه @nadimeh_history

⊹ سلیمان که روزی توی اوجِ شکوه بود، توی بشقاب‌های طلایی غذا می‌خورد و لباس‌های ابریشمی می‌پوشید، بعد از مرگ خرم کلاً تغییر کر
+1
⊹ سلیمان که روزی توی اوجِ شکوه بود، توی بشقاب‌های طلایی غذا می‌خورد و لباس‌های ابریشمی می‌پوشید، بعد از مرگ خرم کلاً تغییر کرد. اون مردِ مذهبی و افسرده‌ای شد که دیگه لذتی از دنیا نداشت؛ از کاسه‌های سفالی ساده غذا می‌خورد و لباس‌های کتانِ معمولی می‌پوشید. انگار انگشتارِ دنیای اون، با مرگِ خرم از دست رفته بود. — و اما میراثِ خرم: شروعِ عصرِ زنانِ قدرتمند! 💆🏻‍♀ شاید سیاست های بی رحمانه خرم مثل مرد های اون دوره بود و باعث شد انتقاد های زیادی از اون شد، اما یه چیزی رو تغییر داد که تاریخ رو تکون داد: اون شروع‌کننده‌ی یه دوران جدید شد؛ دوران «سلطنتِ زنان»! 👸 بعد از اون، همسرها و مادرِ سلاطین، به مدت۱۳۰سال نفوذ و قدرتِ سیاسیِ بی‌نظیری پیدا کردن. جالب اینجاست که اکثر این زن‌های قدرتمند، دقیقاً مثل خودِ خرم، اولش به عنوان «کنیز و برده» وارد استانبول شده بودن! @nadimeh_history

— پایانِ بازی؛ وقتی پیروزی، طعمِ تلخی داشت! 👑🏁 ‌⊹ بالاخره بعد از اون همه جنگ و خون و سیاست، دیگه چیزی جلوی خرم رو نمی‌گرفت
+1
پایانِ بازی؛ وقتی پیروزی، طعمِ تلخی داشت! 👑🏁 ‌⊹ بالاخره بعد از اون همه جنگ و خون و سیاست، دیگه چیزی جلوی خرم رو نمی‌گرفت که یکی از پسرهاش بشه سلطان بعدی! اما مشکل اینجا بود که... کدوم یکی‌شون؟ 🤔 ⊹ از اون ۵ تا پسری که خرم آورده بود، دوتاشون رو بیماری از دست داد. پسر کوچیک‌ترش «چیهانگیش» هم از شدت غصه و مرگِ برادر ناتنیش، از دنیا رفت. حالا فقط دوتا پسر از خرم باقی مونده بودن: «سلم» و «بایزید». ‌⊹ خرم می‌دونست بازیِ خیلی بی‌رحمانه‌ایه؛ چون توی این سیستم، آینده‌ی یکی از پسرها پر از قدرت و شکوه بود، و دیگری تهِ داستانش با یه «رشته‌کمان» (روش اعدام شاهزادگان زمان عثمانی) تموم می‌شد!خرم شاید شانس آورد که زنده نموند تا اون نبردِ خونینِ بین دوتا پسرش رو با چشم‌های خودش ببینه. ⊹ خرم توی ۵۰ سالگی، بعد از ۳۸ سال زندگی کنار سلیمان، به شدت بیمار شد و رفت خدای بیامرز. اما بعد از مرگ اون، آشوب شروع شد! بایزید علیه پدر و برادرش شورش کرد و سلیمان هم که دیگه از شدت غصه و داغِ خرم کلاً از پا دراومده بود، بایزید رو به عنوان خائن اعدام کرد. @nadimeh_history