ch
Feedback
لحد إمتي"ي

لحد إمتي"ي

前往频道在 Telegram

لأن ضِحكتك بمفردها عِناق ‏كُنت آتيك بكل ما أوتيت من تعب @Aldaghet_bot @Drisbv https://t.me/+aTdQxDBE8Zc2YTlk

显示更多
4 726
订阅者
+524 小时
+57
+4430
帖子存档
وما كان ربك نسيا

"اللهم إن كان بقلب أبي ضيقاً فبدله فرحاً، وإن كان عليه هماً فأزحه برحمتك، وارزقه طمأنينة لا تنتهي." "يا فارج الهم، فرج كرب والدي، واجعل له من كل ضيق مخرجاً، ومن كل بلاء عافية.""اللهم ارزق أبي رزقاً واسعاً طيباً مباركاً فيه، وسخر له من جنود الأرض وملائكة السماء من يعينه على قضاء حوائجه وتيسير أموره." "يا حي يا قيوم، اجعل التوفيق حليف والدي في كل عمل، وبارك له في عمره وماله، وافتح له مغاليق الأمور."

{‏فَدَعَا رَبَّهُ أَنِّي مَغْلُوبٌ فَانتَصِرْ}

﴿ نَبِّىءْ عِبَادِي أَنِّي أَنَا الْغَفُورُ الرَّحِيمُ ﴾

عزيزي الغائِب :
لكنك كُنت قاسيًا ، قاسيًا للحد الذي كنت اعتقد فيه ان ليْنَك كان مُزيفًا ، لطالما كنت تعرفني وتعرف أني اخاف القسوة ، أخاف قسوتك لاني اعرف عرض المزيد.

Repost from لـطـفꨄ
‏بشّرنِي بقضاءِ حَاجتي وإن لَم أُحسِن الدُّعاء بِها، فأنتَ أعلَم بِها منِّي. يا ربّ

لقد أدركتُ أنَّ المكان ليس مكاني لا يُشابَه ذاتي ولا يُلائم طباعي..

إمّا بياضٌ ساطع أو سوادٌ دامس إمّا الوجود الكامل أو الاختفاء العارم أن أكون كُلّي هنا ، أو لا شيء

محتاجين نبطل ندي أعذار لحاجات كانت واضحه من البدايه انها مش هتنفع.

اللهم عمره مع من اعتمر القلب 💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗🥺

إزاي نصلي التهجد؟ صلاة التهجد هي إسم من أسماء قيام الليل بس بتكون بعد النوم • يعني لو نِمت بعد العشاء و صحيت اتوضيت لقيام الليل هنا رجع اسمها صلاة التهجد و كلمة التهجد مأخودة من الهجود أي ترك النوم - قال تعالى: « ومن اللّيل فتهجَّد به نافلةً لك عسى أن يبعثك ربُّك مقاماً محموداً ». والتهجد سُنه مؤكده عن النبيّ ﷺ و أفضل وقت ليها في الثلث الأخير من اللّيل يعني قبل الأذان الأول بساعه ولا ساعتين حتى للأذان الثاني تُصلى صلاة التهجد زي التراويح تماماً مثنى مثنى ، ركعتين وتسلم ثم ركعتين و تسلم عدد ركعاتها من بداية م ركعتين ونتِ وهمتك بقا مع الشفع والوتر = 11 ركعة وهذا ما كان يحافظ عليه نبيّ اللّٰـه • في حال صليت الشفع والوتر مع التراويح فلا داعي لإعادة صلاتهم في التهجد و إذا كنتِ مش ضامن تصحي تنوضي تصلي التهجد فمن الأحسن تصليهم بعد التروايح • أما عن السور لي تقرا في التهجد يعني اقرا من السور لي حافظهم وممكن تستعين بالقراءة بالمصحف • صلاة التهجد هي مثلها مثل باقي النوافل تُصلى بدون إقامة يعني تعقد نيّة صلاة التهجد و تكبر" اللّٰـه أكبر " وتبدا في الركعة الأولى بسورة الفاتحة و ... تكمل وقتها (من بعد صلاة العشاء حتي الفجر)

صلي على النبي🤍☺️

. قَد ينالُ المرءُ بدعاءِ إخوانِه ما لم يَنَلْه بدعائِه لنفسه وللصائمِ دعوةٌ لا تُرَدّ اذكرونا في دعائكم حبًّا، عسى دعاؤكم يُصيبُنا فنُجبَر🥺❤️‍🩹

عارف القبر؟؟....😞 *هيجيلك يوم وهتنزله ف انت عملت ايه للقبر* وياترى قبرك هيكون روضه من رياض الجنه ولا حفره من حفر النار *نسأل الله السلامة والعافية* *مالك عامل ليه كده ده احنا فى رمضان* الكل بيُقبل على الله وانت قاعد مكانك ومش عايز تتحرك *الذنب اللى مواظب عليه هو اه نفسه الى جه فى على بالك دلوقتى نفسه مش سايبه ليه؟؟* *تخيل معايا بس كدة إن ملك الموت جالك على نفس الحال أو وانت بتعمل ذنب* *أو تخيل يا تارك الصلاه إن ملك الموت أتاك وانت تارك الصلاه التى بينك وبين رب العباد تارك ثانى ركن من أركان الإسلام* *تخيلى يا جميلتى ان ملك الموت جالك وانتى لابسه لبس لا يرضى الله ولسه ملتزمتيش بالحجاب الشرعى* هتقابل ربنا ازاى ؟... *هنقول لربنا اية هتقول لربنا مقدرتش اسيب الذنب الفلانى* *تخيل بس إن خلاص باب التوبه أتقفل خلاص ما انت لما ملك الموت هيكون قدامك خلاص فرصتك ضاعت* *انا بقول بس تخيل*🥺 *روح إقرأ عن عذاب القبر شوية كدة* *فى يومك الطويل العريض ده مش قادر تخلى ليك وقت علشان تقرأ شوية من القران اللى هيكون انيسك فى القبر وشفيعك يوم القيامه* الى متى الغفلة؟؟؟!💔 *قوم ابدأ من الاول ومفيش حاجه اسمها انا مفيش منى فايدة* لااااا فلنمت ونحن نحاول🥹💗

بعد الدهب ما وصل 7500 يعنى بحسبة بسيطة كده 30جرام دهب ب 225 الف و شقه ب مليون و نص و فستان ب 25 الاف و قاعة ب 50الف و ميكب ار
بعد الدهب ما وصل 7500 يعنى بحسبة بسيطة كده 30جرام دهب ب 225 الف و شقه ب مليون و نص و فستان ب 25 الاف و قاعة ب 50الف و ميكب ارتست ب 10 الاف والحلاق 75جنيه و لو افترضنا ان متوسط المرتبات الصافي بعد مصاريفك الشخصية 7500 جنيه يعنى كده الواحد محتاج 50 سنة عشان يجهز نفسه😂😂

لو ضاع منك رمضان ڪله وباقي يوم أو يومين فأعلم أن الباب ما زال مفتوح..! لمّا سُئل دڪتور/ محمد الغليظ: لو قصرت طول الشهر، وباقي يومين هل ممڪن ألحق اتعبد فيهم.! قال: لو باقي ثانية واحدة يبقى لسّه بدري.. الله سبحانه قادر أن يستجيب لدعائك في تلك الثانية.. فما بالك بقى لو باقي أيام.! أيام فيها ليالي مبارڪة تُفتح فيها أبواب الرحمة، وتتنزل فيها المغفرة. لذلك.. مهما عملت وقصرت في الأيام اللي فاتت لسّه فيه فرصة نقرب تاني، لسّه فيه أمل أن يعتق الله رقابنا من النار. فاجتهِد.. ولا تدع ما تبقّى يمرّ ڪما مرّ غيره!

Repost from IQ Memes
دكتور اكبر مني اداني نصيحه انهارده وقالي لو حصل اي حاجه في المستشفي ولقيت أهل اي حد جايين اقلع البالطو وقول فين الدكاتره اللي هنا

- ارهقتنا البهائم _ قصدك الهزائم - اسكت انت انا عارف الاشكال دي

Repost from US 🖤🫀
الواحد مش علي أتم الإستعداد إنه يسمع النقشبندي وهو بيقول وداعاً أيها الشهر الحبيب الأيام الجايه