Tutifruti
前往频道在 Telegram
817
订阅者
+324 小时
+97 天
+6230 天
帖子存档
817
راستش یه سوالی که خیلی تاحالا از اطرافیانم پرسیدم
این بوده که تو تونستی فراموش کنی؟ یعنی تو دیگه یاد اون روزا و اون اتفاقات و اون ادما نمیوفتی؟
اکثرا جواب ها منفی بوده
اکثرا جمله ی مگه میشه فراموش کرد رو شنیدم
ما ادمایی نیستیم که بتونیم از یاد ببریم
ما ادمایی نیستیم که اون روح پارمون رو فراموش کنیم
ما ادمایی نیستیم که این همه یار مرده رو ول کنیم و بریم
ما ادمایی نیستیم که جمع گلوله خورده رو ول کنیم و بریم
ما از نسلی نبودیم که بتونیم به خودمون و عزیزترینامون خیانت کنیم
817
ما از جدول و گارد ریل برای خود سنگر ساختیم
ما از مقوا و کارتن برای بدنمان سپر ساختیم
ما از شال و کلاه برای خود پوشش پوشالی ساختیم
ما از دودسیگار و کاغذ برای چشمهایمان درمان ساختیم
ما از سنگ و آجر برای دستانمان سلاح ساختیم
ما از بدنمان برای دیگران مانع ساختیم
ما از تکه تکه های روحمان برای رویاها فریاد ساختیم
ما از درد و غم و عصیان میخواستیم زندگی را بر پایه ای جدید بنا کنیم
ما از اشتباه گذشتگان میخواستیم راه جدیدی برای ایندگان باز کنیم
صدای ما نهایت یک صدا بود
جنون ما نهایت یک جنون بود
فریاد ما به گوش رویاهایمان نرسید ولی رویاهای مادرانمان را پر پر کرد
تنها داراییمان، جانمان، تیکه ی وجودمان را از دست دادیم برای ازادی برای زندگی برای ..
817
Repost from شُرود
ما شاهدیم...
جایی نقل قولی از هانا آرنت خواندم که میگفت: «شاهد بودن یعنی اجازه ندهی حقیقت پاک شود».
همین جمله انگیزه ای شد برای من که قلم بر زمین گذاشته ام را پس از مدت ها بر دست بگیرم و بنویسم که بیایید شهادت دهیم!
چون ما شاهدان تاریخیم.
مبادا حقیقت در کج راهه ها و بیراهه های روایت سازی های مستمر دروغ گویانِ تاریخ محو شود.
مبادا که دیکتاتورها «شاهد بودن» را به یک واژه تقلیل دهند و سپس آن را از معنا تهی ساخته و طبق معمول به نفع خود مصادره کنند.
آگاه باشید که شاهد بودن یک کنش اجتماعی است نه صرفا یک خاطره در سر.
از شما میخوام روایت واقعی خودتون، جنایتی که با چشم دیدید، خشمی که درونتون هست، تصویری که هنوز فراموش نشده و جلوی چشماتونه، انگیزه ای که اون شب ها در سر داشتید، تصویری از دی ماه که خودتون ثبت کردید و جایی منتشر نشده و و و...
رو روی همین پست توی چنلاتون یا هر تریبونی که در اختیار دارید، هرچقدر هم کوچیک بنویسید و ثبت کنید.
فراموشی تنها زمانی پیروز میشود که شاهدان سکوت کنند.
به عقیده من هر شهادت، یک تکه از حقیقت است، تکه ای علیه فراموشی؛
تکهای که کنار تکههای دیگر تصویری را میسازد که هیچ حکومت و هیچ دستگاه تبلیغاتیای نمیتواند آن را پاک کند یا از نو بنویسد.
ما قرار نیست مورخ باشیم، قرار نیست نویسنده باشیم. کافی است آنچه را دیدهایم، همانطور که دیدهایم، ثبت کنیم.
حقیقت ماجرای ما از دل همین روایتهای ساده زنده میماند.
بدانید، هر قلمی که برداشته میشود، هر صدایی که ثبت میشود، هر داستان کوچکی که روایت میگردد، دیوارهای سکوت و دروغ را فرو میریزد.
امروز ما مینویسیم، فردا افراد بیشتری بر آنچه برما گذشته آگاه خواهند شد.
ما تنها نیستیم. ما جمعی هستیم که با شهادت خود، نه فقط گذشته را زنده نگه میداریم، بلکه آینده را هم روشن میکنیم.
و این تنها قدرت ما در این شب های تاریک است.
بگذارید روزی که از ما پرسیدند در برابر پاک شدن حقیقت چه کردید، بتوانیم بگوییم:
ما سکوت نکردیم. ما شهادت دادیم.
م.ذ
۱۴۰۵/۳/۱۰
817
اتفاقا شنیدم فردا اب زاینده رودمون باز میشه تا سه ماه اینده رودخونه اب دارههه
پاشین بیاین اصفهان که خیلی قراره قشنگ بشه
817
ای خدا مامانییی
خوشحال شدم کلییی، ایشالا که هرچیزی که دوست داری برات اتفاق بیوفته، اصفهانم شهر قشنگیه
قدمت به چشممم
817
خواستم بگم خیلی دوست داشتنی و پر از حس خوبه چنلت و من از وقتی با چنلت آشنا شدم خیلی علاقه مند شدم به اصفهان و ایشالا بتونم دانشگاه اونجا قبول شم 😇
817
به قول آقاجون
ز دست دیده و دل هردو فریاد
که هرچه دیده بیند دل کند یاد
بسازم خنجری نیشش ز فولاد
زنم بر دیده تا دل گردد آزاد
817
تمام ناراحتی های فکر مال تنهایی است و وقتی تنها هستم و کسی نیست تا افکار پاک و سالم به من تلقین کند آنوقت دست و پا بسته اسیر افکار عجیب خودم میشوم که یک وقت میبینم که دیگر هیچ قدرت مقاومت ندارم و میبینم از زندگی سیرم ، حس میکنم که همه به من با چشم تحقیر نگاه میکنند و به نظرم میرسد که وجودم عاطل و باطل و باعث ننگ و ناراحتی است آنوقت رنج میبرم و پیش خودم نقشه میکشم که همه را از دست خودم راحت کنم.
فروغ
现已上线!2025 年 Telegram 研究 — 年度关键洞察 
