ماذا بعد! 🖤
前往频道在 Telegram
637
订阅者
无数据24 小时
-37 天
-830 天
帖子存档
637
جماعه انا قولت هنحاول نستفيد بقدر الإمكان، ف ان شاء الله يوم هنزل فيه درس ويوم هنزل فيه سؤال، والدرس هيشرحه شيخ قريبي وابعتهولكم.
النهارده السؤال، بالله محدش يستخدم جوجل خالص، وحاولوا تفكروا، حد عرف يبعت ع صراحه، وانا ان شاء الله هجاوب ع السؤال بعد الفطار.
السؤال: صحابي جليل عظيم جداً، والصحابه النبي صلى الله عليه وسلم من اول الثمانيه الذين اسلموا في الاسلام، حضر جميع غزوات النبي صلى الله عليه وسلم الا غزوه بدر، ارسله النبي الى الشام، وفي غزوه احد ظل يدافع عن النبي حتى شلت يده، وقال عنه النبي صلى الله عليه وسلم من اصره ان يرى شهيدا على وجه الارض فلينظر الى كذا، اي ذاك اي ذاك الصحابي، وبعد موت سيدنا عثمان بن عفان رضي الله عنه وارضاه ذهب لاطالب قصائد سيدنا عثمان فقتل، واختاره سيدنا عمر بن الخطاب رضي الله عنه من اهل الشورى فمن هو ذاك الصحابي ؟
http://789438641.sarhne.com
اللينك، اللي عارف يجاوب، بلاش جوجل، احنا ف رمضان ها.
637
+1
مش كل انسان لما يتأكد انه ف حد بيحبه يبقى يتقل عليه، او يدلع، لأ دا الانسان اللي مش سوي هو اللي ببعمل الحاجات دي، هو اللي بيتقل عشان بس عنده نقص وعاوز يشوف نفسه اجمد حاجه، بس الحقيقه دا المتوقع انه العلاقه تنتهي ف أي وقت، لأنها بالاصل علاقه غير شرعيه، واللي يتبني ع حاجه مترضيش ربنا، من الصعب انها تكمل، وانا مقدرش احكم عليها انها محبتكش، عشان انا معرفش هي بتفكر االي، او ظروفها أيه، او ممكن حست انه فعلاً علاقتكم حرام ف لازم تبعد.
انت دلوقتي هتعمل ايه، احنا ف رمضان، وانت قولت انك مش بتكلمها، ف الافضل انك فعلاً متكلمهاش تاني وتترك أمورك لله، وأدعي كتير، انا عارفه انه صعب، ووقت هيبقى صعب عليك، بس مش أصعب من نار جهنم او الذنوب، عاوزه اقولك انها لو خير ليك وانت اتقيت ربنا، اقسم بالله العظيم ربنا هيهئ الظروف كلها لاتكون لأجلك، مقدرش اقولك تحاول معاها او تتأكد من حبها وكدا، لأ الحقيقه لازم تقرب من ربنا، وتدعي كتير هتنضج وتشوف حياتك صح، مفيش احلى من الحياه بدون علاقات شرعيه، نصيحه من اخت لاخوها، شوف رضا ربك، وادعي وربنا هيخترلك الاحسن سواء هي ولا غيرها.
637
صعب، صعب جداً، لأنه نفسك الجديد دي مش انت اللي عملتها، دي تجارب الحياه وانك كبرت وبتكبر وبتعرف، ف انك تسيبها وترجع للقديمه، صعبه وهتاخد مجهود، بس حاول وربنا يجعلك أفضل وأفضل🤍.
637
﴿ وَذَكِّرْ فَإِنَّ الذِّكْرَىٰ تَنفَعُ الْمُؤْمِنِينَ ﴾
- سُبحان الله .
- الحَمد لله .
- لا إله إلا الله .
- الله أكبر .
- لا حَول و لا قوة إلا بالله .
- سُبحان الله و بِحمده .
- سُبحان الله العَظيم .
- أستغفِرُ الله الْعَلِيُّ الْعَظِيم وَأَتُوبُ إِلَيْهِ.
-لا إِلَهَ إِلا أَنتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنتُ مِنَ الظَّالِمِينَ.
-اللَّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ عَلَى نَبِيِّنَا مُحَمَّدٍ.
-يا مقلِّبَ القلوبِ ثَبِّتْ قلبِي على دينِك .
637
يقولُ اللهُ عزَّ وجلَّ كلُّ عمَلِ ابنِ آدمَ له إلا الصيامَ فهو لِي وأنا أجزِي بِهِ إنَّمَا يتْرُكُ طعامَهَ وشَرَابَهُ مِن أجْلِي فصيامُهُ لَه وأنا أجزِي بِه كلُّ حسنةٍ بعشرِ أمثالِهَا إلى سبعمائِةِ ضعفٍ إلا الصيامَ فهو لِي وأنا أجزِي بِهِ.❤️
637
حاسة حياتى بدون دراما، انا معنديش حد اتحسبن عليه فى رمضان، ومعنديش حد ادعى انه يتجوزنى رمضان الجاى، ودعواتى كلها بسيطه يعنى دى كلها امتياز وشغلى يسمع فالسما، واشترى شقه فى تركيا، والف العالم والبانيه يرخص بس.
637
أربعة أدعية لا تنساها:
- اللهُم إني أسألك حُسنٌ الخَاتمة.
- اللهُم ارزقنيِ توبة نصوحة قبل الموت.
- اللهُم يا مُقلب القلوب ثبت قلبي على دينك.
- اللَّهم إنَّك عفوٌ كريمٌ تحبُّ العفوَ فاعفُ عنّا.
637
﴿ وَذَكِّرْ فَإِنَّ الذِّكْرَىٰ تَنفَعُ الْمُؤْمِنِينَ ﴾
- سُبحان الله .
- الحَمد لله .
- لا إله إلا الله .
- الله أكبر .
- لا حَول و لا قوة إلا بالله .
- سُبحان الله و بِحمده .
- سُبحان الله العَظيم .
- أستغفِرُ الله الْعَلِيُّ الْعَظِيم وَأَتُوبُ إِلَيْهِ.
-لا إِلَهَ إِلا أَنتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنتُ مِنَ الظَّالِمِينَ.
-اللَّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ عَلَى نَبِيِّنَا مُحَمَّدٍ.
-يا مقلِّبَ القلوبِ ثَبِّتْ قلبِي على دينِك .
637
إن لم تكن حنوناً عندَ الخطأ، فما فائدة حنانك والدنيا صحيحة؟!
وإن لم تراعِ وقتَ الحزن، فما فائدة مُراعاتك والآخر سعيد؟!
إن لم تتفهم ثورات الغضب والعِتاب والغيرة، فما فائدة فهمك للتجاوز والعالم هادئ وساكن؟!
الإنسان أكثر ما يحتاجه هو إنسان يكون كُفئًا في أوقاته الصعبة، أمَّا في الرخاء فالكل يكون كُفئًا.
637
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته، اللهم بارك ربنا يوفقك يعسوله، بصي انتي من اول م تقعدي معاها، قوليلي بصي انا بصراحه لسه ف اولى كليه وانتي عارفه دا، ف انا لسه مكتسبتش خبره ولا كمان متمكنه بشكل كبير، ف انا وانتي هنتعامل ع اساس صحاب مش طالبه والميس بتاعتها، انا يعتبر هذاكر معاكي، يعني هنحل سوا ونحاول سوا، وان شاء الله احاول اديكي كل معلوماتي ومش هبخل عليكي واعمل ما بوسعي ليكي، ارتاحتي معايا كان بها، مرتحتيش معنديش أي مشكله ولا هزعل، دي حريتك وكل واحد يحب يبقى مع حد مرتاح ومستفاد منه، بس كدا، وربنا يوفقك وانتي قدها عموما، بس شيلي توترك ع جنبك🤍.
现已上线!2025 年 Telegram 研究 — 年度关键洞察 
