غِراسْ.
前往频道在 Telegram
للتبادل: @Gherasssbot -يا صاحبي الموت يترَبصُ بِنا؛ أُوصيكَ أَنْ تكونَ بارًا بي بعْد موْتي!♡ -القناه صدقه جاريه عنيّ بعد وفاتي!♡
显示更多658
订阅者
无数据24 小时
-47 天
-1030 天
帖子存档
658
لحظة استدراك بعد انقضاء أيام العيد،
في الجنة ستكون كل أيامنا عيد
حيث رؤية الله، وأنس بالأحبة، ووصل الأرحام، ووجوه ناضرة مبتسمة، وملابس من سندس واستبرق.
لا مهام تُقضى ولا عيون تبكي ولا فراق فيها اللهم لك الحمد على نعمة الإسلام، ولك الحمد على شعائرك ونسألك الجنة.
658
لحظة استدراك بعد انقضاء أيام العيد،
في الجنة ستكون كل أيامنا عيد
حيث رؤية الله، وأنس بالأحبة، ووصل الأرحام، ووجوه ناضرة مبتسمة، وملابس من سندس واستبرق.
لا مهام تُقضى ولا عيون تبكي ولا فراق فيها اللهم لك الحمد على نعمة الإسلام، ولك الحمد على شعائرك ونسألك الجنة.
658
يقول شيخنا الحُوينيّ -رحمهُ الله-
كل ما تلاقي الذَّنب ماسك فيك، مكتّفك، مستحوذ عليك ومش عارف تفك من سيطرته، اوعى تفكر في الذنب، لأنه هيتملكك أكتر..
خد قرار إنك تزاحم الذنب بالحسنات، اتنفس هوا نضيف بين صفحات القرآن، في سجدة تستجير بالله من سوء نفسك، بدموع التوبة والندم تغسل بها ما نكَت في قلبك من تعلق بشهوة مهلكة..
لا تيأس..
فإن مُت، فلتمُت وأنت تجاهد الذنب مقبلًا على طاعته غير مدبر.
"وَآخَرُونَ اعْتَرَفُوا بِذُنُوبِهِمْ خَلَطُوا عَمَلًا صَالِحًا وَآخَرَ سَيِّئًا عَسَى اللَّهُ أَنْ يَتُوبَ عَلَيْهِمْ ۚ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ."
658
انتهى رمضان، ولكن الطريق إلى الله عز وجل لم ينتهِ
فطول مافيك نفس = كمل!
وإياك أن تقف..
- منقول من قناه د محمد الغليظ تليجرام.
658
الإسلام دين مثالي أوي للأشخاص اللي بتحب تنجز أكبر عمل ممكن بأقل مجهود ممكن .- يعني تخيل انت ممكن تصوم 6 أيام بس من شوال ، وتاخد اجر 365 يوم! قال رسول الله ﷺ "مَنْ صَامَ رَمَضَانَ ثُمَّ أَتْبَعَهُ بِسِتٍّ مِنْ شَوَّالٍ فَكَأَنَّمَا صَامَ الدَّهْرَ " - وتخيل ان صيام اليوم الواحد بس بيبعد العبد عن النار سبعين سنة! عن أبي سعيدٍ رَضِيَ الله تعالى عنه، عن النبيِّ صلَّى اللهُ عليه وسلَّم أنَّه قال: (من صام يومًا في سبيلِ اللهِ، باعَدَ اللهُ تعالى وَجْهَه عن النَّارِ سَبعينَ خريفًا) اضرب بقى 365 يوم × 70 سنة ..، وشوف صيام ال 6 ايام دول هيبعدك عن النار كام سنة ، دا غير كم الحسنات اللي هتضاف إلى ميزانك ! احنا في نعمة كبيرة أوي اسمها الإسلام مَن علينا بها رب عظيم أوي اسمه الكريم .. فما أعظم كرمك يا الله . أكيد مفيش عاقل هيفوت فرصة زي دي بدون عذر!
658
بالأمس كنت تعاهده على ألا تعود ،
واليوم تسأله لِما كنت عليه في رمضان أن تعود!
فأي شيءٍ أسرع هدمًا وأضعف حِصنًا من إيمانك!
658
الانتكاسة اللي بتيجي بعد همَّة عالية زي رمضان، هي أصعب شيء بيمُر علي قلب وفِكر الإنسان.
منين امبارح كنت ناوي تحسِّن كل شيء وتاخد خطوة تغيير وعندك همّة وعزم !
وازاي النهاردة محدش هيصدق إنك مش عارف تفوق !
حتي رفع جِفن عينيك تقيل عليك !
فترة منقدرش عليها إلا بمعونة ربنا بجد
ومش بيهوّنها سوى حديث الإنسان مع نفسه دائمًا "إنها فترة وهتعدي إن شاء الله"
فاستعن بالله وتوب وارجعله وهتلاقيه بيعينك ..
افتكر دايما أن محدش هيخرجك منها إلا ربنا سبحانه وتعالى، بس أنت لازم تبعد عن مصدر الذنب نفسه وترميه خالص ورا ظهرك
وتفتكر دايما أن لا حول ولا قوة إلا بالله
658
الإسلام دين مثالي أوي للأشخاص اللي بتحب تنجز أكبر عمل ممكن بأقل مجهود ممكن .
- يعني تخيل انت ممكن تصوم 6 أيام بس من شوال ، وتاخد اجر 365 يوم!
قال رسول الله ﷺ "مَنْ صَامَ رَمَضَانَ ثُمَّ أَتْبَعَهُ بِسِتٍّ مِنْ شَوَّالٍ فَكَأَنَّمَا صَامَ الدَّهْرَ "
- وتخيل ان صيام اليوم الواحد بس بيبعد العبد عن النار سبعين سنة!
عن أبي سعيدٍ رَضِيَ الله تعالى عنه، عن النبيِّ صلَّى اللهُ عليه وسلَّم أنَّه قال: (من صام يومًا في سبيلِ اللهِ، باعَدَ اللهُ تعالى وَجْهَه عن النَّارِ سَبعينَ خريفًا)
اضرب بقى 365 يوم × 70 سنة ..، وشوف صيام ال 6 ايام دول هيبعدك عن النار كام سنة ، دا غير كم الحسنات اللي هتضاف إلى ميزانك !
احنا في نعمة كبيرة أوي اسمها الإسلام مَن علينا بها رب عظيم أوي اسمه الكريم .. فما أعظم كرمك يا الله .
أكيد مفيش عاقل هيفوت فرصة زي دي بدون عذر!
658
الدكتور أيمن سويد يقول ..
سأعطيكم طريقة نفعت معي كثيرا وأصبحت أركز في عبادتي أكثر ، القبر مخيف ، طبعا لغير الصالحين
فكرت في ذلك و أنا الآن عمري 54 سنة و كاره الدنيا و اللي فيها
طيب ماذا سأعمل لما أسكن بالقبر لحالي 100 ألف سنة ، عمرك تخيلت ؟
لذلك بدأت أعمل كالتالي .
أنا سأموت ، و عندي قبر فارغ أسود مظلم تماما ، هذا القبر إذن بحاجة
للأثاث ، فصرت أتخيل كل استغفار أستغفره و كأني أرسله إلى قبري ينتظرني هناك لكي يؤنسني بوحدتي ،
والله لا أمزح ، بدأت بعملية أثاث كامل ، زاوية القبر هذه أملأها بالآلاف من التسبيحات
هنا من عندي رأسي 300 ختمه قرآن على الأقل ، كل ركعة أركعها أتخيل أني أضعها رصيد بالقبر
الكل سيتركني و يرجعوا على البيت ، سأضل لوحدي ممكن مليون سنة.
إذن بحاجة لأنوار و غابات و بحاجة أنه قبري يكون فعلا جنة .
أتخيل الحوقلة و الذكر و القرآن و التشهد و الصدقة كلهم حولي هناك نضحك و نتكلم و تأتي الصلاة على الرسول صلى الله عليه وسلم تشاركنا الجلسة {حياة ما بعدها حياة }
أليس أفضل من أني أنزل هناك أجد غيبة و نميمة وأجد كل أعمالي كانت لمطالب الدنيا..
ولا شيء لوجه الله ولا ينتظرني إلا الهم و العذاب و الضرب و السواد و الحساب الشديد .
{نصيحتي لكم من اليوم }.
اجعل قبرك بنك
ضع فيه رصيد ، اعتن بعبادتك جيدا .
.و الله و أنت حتى في قبرك ستشكرني من هناك
إعتن بهناك أكثر من الدنيا
..الآن أنت بين أهلك لابس شارب نائم متهني ،وعندك كل مطالبك و مع هذا نكره حتى حالنا ، فما بالك تحت ، لذلك كل تسبيحة إعتن بها جيدا ، و قل لها اسبقيني هناك ، في القبر سوف نلتقي و تكونين خيرَ أنيس و خيرُ جليس
اللهم ارزقنا حسن الخاتمة .
من اجمل ما قرات.
658
وليعلم كل ممرضٍ وكل ممرضة ، أن التمريض ليس مجرد وظيفة
بل هو بابٌ عظيمٌ من أبواب الإحسان للخلق ..
فالممرض هو أقرب الناس إلى المريض في أبأس حالاته :
يرى ألمه
ويشهد ضعفه
ويعينه في لحظات عجزه.
ومن أعظم القربات إلى الله:
تفريج كربة المسلم
والرفق بالضعيف.
فيا أيها الممرض المسلم : احتسب عملك عند الله واتق الله في المرضي واعلم أنك عندما تخلو بهم، عينُ الله مطلعةٌ عليك !
658
نيات صيام الست من شوال:
١- شكر نعمة رمضان.
٢- جبر كسر ما نقص من صوم رمضان.
٣- الثبات على الطاعة.
٤- رجاء حُسن الخاتمة بأن يُختَم لك بصوم يوم.
٥- فهم رسالة رمضان وأنه مُجرد بداية.
٦- الوفاء بالعهد مع الله بعد رمضان.
٧- إطالة أمد التغيير.
٨- ثواب صيام الدهر.
٩- الاقتداء بالنبي ﷺ واتباع سنته.
١٠- المُحب الصادق لا يمل من وصل حبيبه.
ضاعِف نياتك تَزِد من حسناتك.
658
بين امرأة لا تُنجِب، وطفل ماتت أمُّه،
تكمُن الحكمة في عدم التّشريع لمثل هذه الأعياد ..
عيدين يا أُمه لا ثالث لهما!
658
الإنسان فرحان بـ ٣ أيام عيد ومش عايزهم يخلصوا!
تخيل إن في الجنة أيامنا كلها هتبقى عيد، رؤية الله، وأنس الأحبة، ووصل الأرحام، ووجوه ناضرة مبتسمة، وملابس من سندس وإستبرق ،لا مهام تقضى، ولا عمل تقيل على القلب، ولا عيون تبكي، ولا فراق!
لك الحمد يا ربّ على نعمة الإسلام ولك الحمد على شعائرك.
يا ربّ نسألك الجنة ونعيمها.. لبيك إن العيش عيش الآخرة.'))
658
بلاش الاحتكاك مع المجتمع بأريحية تامة لإنك هتُفاجئ إنك بقيت عادي، حتى الفاحش البذيء بقيت مستسيغه وهمومك وأولوياتك اتغيرت.
د. أحمد عبدالمنعم.
658
كل فئات العاملين اللي هتقابلهم في العيد، سواء في المطاعم المطاء أو المولات أو المتنزهات أو عمال الأمن والنظافة أو شياب الديليفري، هم ناس زيك بالظبط عندهم زوجات وأطفال وأمهات وعائلات نفسهم يفرحوا معاهم ويقضوا العيد وسطهم |
الحاجة الوحيدة اللي حرمتهم من الفرحة دي وخلتهم يسيبوا أسرهم وينزلوا يخدموا حضرتك في العيد هو "الاحتياج "!! لإن أجر العمل في أيام العيد بيتحسب اليوم في 2 أو 3
فهم اضطروا ينزلوا يشتغلوا في العيد ويسيبوا ولادهم وأسرهم لوحدهم عشان يعرفوا يرجعولهم بقرشين يفرحوا بيهم بعد ما الناس تفرح "!!
أرجوك ما تنساش تكرم الناس دول في العيد بزيادة!!
وابعد عن المتسولين اللي ماليين الشوارع، خليك في المتعففين اللي بيكافحوا على اللقمة الحلال في زمن وظروف قهرية ربنا وحده أعلم بيها!! وافتكر إن ربنا أكرمك واختارك وجعلك انت "اليد الغليا"، ومن شكر ربنا على نعمته انك توسع على عباده المساكين
وافتكر ان ربنا شرع الأعياد عشان كل الناس تفرحكل سنة وانتم طيبين، وتقبل الله منا ومنكم صالحالأعمال
- عماد الشريف
现已上线!2025 年 Telegram 研究 — 年度关键洞察 
