1 154
订阅者
无数据24 小时
-27 天
-1830 天
帖子存档
💓بخشی از فوائد قیام شب
ترجمه: عبدالعظیم صوفی زاده، فارغ مدرسه احیاءالعلوم
و من فوائدها: دعوةٌ تستجاب، وذنبٌ يُغفر، ومسألةٌ تقضى، وزيادةٌ في الإيمان، وتعزيزٌ للثبات، وتلذذٌ بالخشوع للرحمن، وتحصيلٌ للسكينة، ونيلُ الطمأنينة، واكتساب الحسنات، ورفعةُ الدرجات".
♦️ترجمه:
و از ثمرات قیام لیل موارد آتی است:
دعایی که اجابت و گناهی که بخشوده و حاجتی که بر آورده می شود.
هم چنین فزونی یافتن ایمان، بالا گرفتن استقامت و لذت بردن از تواضع و فروتنی در مقابل الله متعال است. و نیز سبب بدست آوردن اطمینان خاطر، آرامش قلبی و کسب نیکی ها می گردد .
کسی زین میان گوی دولت ربود
کــــه در بند آســــایش خلق بود
#سخن_سعدی
#مدرسه_احیاءالعلوم_هرات
@Aehyaa
● ۹سفارش از قران که اگر عمل کنیم خیلی از رفتارهایمان شاید شکل دیگری بخود گیرد.
👌فَتَبَيَّنُوا:
اهل تحقیق و بررسی باشید، قبل از اینکه سخنی بگویید، خوب در باره آن تحقیق کنید.
*👌فَأَصْلِحوُا*
اگر بین دوستان و آشنایان شما کدورتی هست، میان ایشان صلح و سازش برقرار کنید و خود نیز اهل صلح و سازش باشید.
*👌وَأَقْسِطُوا:*
عادل باشید و براساس حق قضاوت کنید و در اجرای حق، میان دوست و آشنا با غریبه فرقی نگذارید.
*👌لَا يَسْخَر:*
دیگران را مسخره نکنید، مردم و اقوام گوناگون را به سُخره نگیرید.
*👌وَلَا تَلْمِزُوا:*
به دیگران طعنه نزنید و از آنها عیب جویی نکنید.
*👌وَلَا تَنَابَزُوا بِالْأَلْقَاب:*
لقبهای زشت و ناپسند بر یکدیگر مگذارید و از اینکه یکدیگر را با القاب زشت و ناپسند صدا بزنید، شدیداً اجتناب کنید.
*👌اِجْتَنِبُوا كَثِيرًا مِنَ الظَّنِّ:*
از بسیاری از گمانها دوری کنید، همچنین از گمان بد در مورد دیگران به شدت خودداری کنید.
*👌وَلَا تَجَسَّسُوا:*
اهل جاسوسی و پرده دری نباشید و در کار و زندگی دیگران سرک نکشید.
*👌وَلَا يَغْتَب:*
اهل غیبت پشت دیگران نباشید و جلساتی را که در آن غیبت کسی می شود، ترک کنید.
🌹این سفارشات ۹گانه در سوره مبارکه حجرات آمده و برخی از رهنمودهای الهی در تعامل با سایر انسانها را به اختصار بیان فرموده است.
اللَّهُــمَّ صَلِّ وَسَـــلِّمْ وَبَارِكْ على نَبِيِّنَـــا مُحمَّد
راز و رمز خوشبختی
چندی پیش مجلۀ "Today" یک مقالۀ بلندبالا را که در آن نتیجۀ یک پژوهش روشمند و میدانی توسط دانشگاه هاروارد انجام شده و نزدیک به ۸۵ سال طول کشیده را، بهدست نشر سپرده است. این پژوهش که یکی از طولانیترین تحقیقات تاریخ شمرده میشود، سالیان سال را در برگرفته و صدها پژوهشگر در آن مشغول تحقیق بوده اند. در خلال آن صدها مصاحبه با طیفهای مختلف جامعه، از پدران و مادران گرفته تا فرزندان و نوادهگان و از فقرا و ثروتمندان گرفته تا دانشمندان و سیاستمداران را در خود جای داده است. پرسش اساسی آن در محور این جملۀ کوتاه میچرخد، که آخر «راز و رمز خوشبختی در چیست!؟». سرانجام پژوهشگران از خلال این پژوهشِ درازدامن به این نتایج کلی و مهم دست یافته اند.
خوشبختی در آسایش و آسودگی، پولداری و ثروتمندی و مؤفقیت در انجام کارها نیست، بلکه در وجدان آرام، ارتباطات خوب، رفاقتهای بیتکلف و وجود اشخاصی در زندگی شماست که از ته دل شما را دوست میدارند و آنان را دوست میدارید؛ از بودن در کنار شما لذت میبرند و از بودن در کنار آنان احساس امنیت و خوشحالی میکنید. هرگاه، خانهات با چاشنیِ مهر و عطوفت گرم بود، سردیِ روابط بیرون و آنانی که در خارج از خانوادۀ تو اند، هرگز به تو آسیبی رسانده نمیتوانند. اگر وحدت و همدلی در میان اعضای خانواده وجود داشت، تفرقه و بددلی در آن درز نمیکند و فضای محبت و صمیمیت را مکدر نمیسازد. هرگاه، خانهات بهشت بود، جهنمِ بیرون قابل تحمل است؛ البته فراموش نکن که برعکس این قضیه نیز صادق میافتد.
چه ارزشی دارد، وقتی در نگاه همه بزرگ و ارزشمند جلوه کنی و اما در نزد خانواده و پدر و مادرت حقیر و ناارجمند باشی. به چه میارزد که در بیرون از خانه یک شرکت بزرگ یا سازمان مؤفق را مدیریت کنی، اما امور خانهات بههمریخته و بیسروسامان باشد. ثروت چیز مهم و ارزشمندیست و هیچ عاقلی مخالف آن نیست. مدارک بالای تحصیلی شما را سرفراز و برفراز میدارد و این یک امر بدیهیست. مؤفقیت در کارها بسی لازم و مفید است؛ اما خوشبختی در وجود اینها نیست، بلکۀ در چگونگی استفاده و بهرهوری از آنهاست.
خوشبختی در زنیست که ترا چون چشمانش دوست داشته باشد. خوشبختی در مردیست که راضیست خاری در قلب او بخلد، اما به پای همسر عزیزش هرگز. خوشبختی در وجود فرزندانیست که ترا الگوی نیک برای خود بپندارند و گام به گام، پای جای پای تو بگذارند. خوشبختی در دوستانیست که هرگاه روزگار به تو پشت کرد، تکیهگاهت باشند و هرگاه همتها فروکش نمود، عصای دست تو گردند. خوشبختی در پدر و مادریست که از تو راضی باشند و برادران و خواهرانی که هر لحظه قلب شان برای تو بهتپد. خوشبختی در وجود همسایگانیست که حلقۀ پیوند شان محبت و برادری باشد و چون یکی نیازمند گردد، بیهیچ منتی به کمک او بشتابند و همکارانی که یکی از آنان بازوی دیگری باشد.
تمام خوشبختی اینست که خوش باشی و خوشی بیافرینی؛ انس بگیری و مهربانی قسمت کنی؛ دوست بداری و دوست داشته شوی و تمام این موارد در فهم درست زندگی و کسب رضایت خداست!
منبع؛ الصحیفة الوطن القطریة
نوشتۀ؛ دکتر أدهم شرقاوی
برگردان؛ بصیراحمد مبصّر
#مهارتهای_زندگی
#مدرسه_احیاءالعلوم_هرات
@Aehyaa
Repost from الفباء
تازهخوانان را میشود با این زنجیره از کتابهای مفید و آسان، راه انداخت؛
۱. زندگانی پیامبر اسلام از امام ندوی؛
۲. جانشینان پیامبر از عمرو خالد؛
۳. پرتوی از زندگی یاران پیامبر از عبدالرحمن رأفت باشا؛
۴. از زندگی لذت ببر از عبدالرحمن عریفی؛
۵. صد راز شاد زیستن از ایوب گنجی؛
۶. مدیریت زمان از عبداللطیف نارویی؛
۷. رازهای موفقیت مردان بزرگ از عبداللطیف نارویی؛
۸. رمان در جستجوی آزادی از نجیب گیلانی ( زندگی وحشی قاتل حضرت حمزه)؛
۹. داستان مجاهد از نسیم حجازی؛
۱۰. سپهسالار (محمد بن قاسم) از نسیم حجازی؛
۱۱. پاسبان اندلس از نسیم حجازی؛
۱۲. رمان زیبای جاکارتا از نجیب گیلانی؛
۱۲. قهرمانان شمال از نجیب گیلانی؛
۱۳. اصلاح قلبها از عمرو خالد؛
۱۴. اخلاق مومن از عمرو خالد؛
۱۵. بهشت در خانهٔ ما از عمرو خالد؛
۱۶. جان چو دیگر شد جهان دیگر شود از عمرو خالد؛
۱۷. غم مخور از عائضالقرنی؛
۱۸. بههنگام سختی مشو ناامید از عائضالقرنی؛
۱۹. رادمردان زبدهٔ تاریخ از شیخ طنطاوی؛
۲۰. خورشید نبوت از مولانا صفیالرحمن مبارکپوری.
شما چه کتابهایی پیشنهاد میکنید؟
#کتاب_بخوانیم
#کتاب_خوب_بخوانیم
@Alefba99
Repost from Dr. Faqihi Herawi- د. فقیهی هروی
فضل درود فرستادن بر پیامبر صلی الله علیهوسلم
قال رَسُولَ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: «مَنْ صَلَّى عَلَيَّ وَاحِدَةً صَلَّى الله عَلَيْهِ عَشْرًا». (صحیح مسلم، حدیث: 408).
(پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمودند: هرکه بر من یک بار درود بفرستد، الله متعال بر او ده بار رحمت میکند).
Repost from جماعت دعوت و اصلاح
دستور خدا عزوجل هست کە هیچ مؤمنی، هیچ ٢۴ ساعتی نباید بر او بگذرد که قرآن را به اندازهی تواناییاش نخوانده باشد.
قرآن خواندن سنّت نیست بلکه واجب اقتضایی ایمان است.
✍ شیخ عبدالکریم محمدی
🌐 www.islahweb.org
🆔 @islahweb
برانداز بیخی که خار آورد
درختی بپرور که بـار آورد
#سخن_سعدی
#مدرسه_احیاءالعلوم_هرات
@Aehyaa
Repost from الفباء
🎁داستان پاداشهای انگیزهکُشنده
.
گروهی از بچههای دهساله هر روز در مسیر بازگشت به خانهیشان هنگام عبور از کنار خانهی پیرمردی که در آن مسیر بود، به او توهین میکردند. پیرمرد پس از مدتها شنیدنِ توهین بچهها، فکری به ذهنش رسید. پیرمرد روز بعد که بچهها آمدند، بیرون رفت و به آنها گفت هر فردی که فردا بیاید و تا جاییکه میتواند به او توهین کند، یک دلار خواهد گرفت. بچهها متعجب و هیجانزده روز بعد بازگشتند و بیشتر از همیشه به او توهین کردند. پیرمرد به هر کدام از آنها یک دلار پرداخت و گفت: ”اگر فردا باز هم بیایید به هر کدام از شما ۵۰ سنت خواهم داد.” بچهها فکر کردند که ۵۰ سنت، ارزش آن را دارد که این کار را انجام دهند، در نتیجه روز دیگر بازهم آمدند و پشت خانهی پیرمرد با صدای گوشخراشی به او توهین کردند.
پیرمرد به قولش عمل کرد، ولی گفت: ”این مبلغ کمی زیاد است. اگر فردا بازهم بیایید به هر کدام از شما ۱۰ سنت خواهم داد.” بچهها به هم نگاهی انداختند و با خود گفتند:”ده سنت؟ ارزشش را ندارد.” و دیگر هیچگاه باز نگشتند.
#مهارتهای_زندگی
@Alefba99
💓خبر خوش!
🔶نتیجه کانکور1400 مدرسه احیاءالعلوم هرات.
در هفته ای که گذشت، نتایج کانکور 1400 مدارس دینی اعلان شد.
💓الحمد لله، مجموع اشتراک کنندگانِ بخش ذکور این مدرسه، در انتخاب اول شان به دیپارتمنت فقه و قانون فاکولته شرعیات پوهنتون هرات، راه پیدا کردند.
♦️این موفقیت را به شما حامیان و خیرخواهانِ دلسوزِ این کانون علمی تبریک وتهنیت عرض می دارم.
🤲امید که دعاهای خیر تان، بدرقه راه فارغان بخش ذکور 1401 و فارغانِ دو سال اخیر بخش اناث که در انتظار کانکور شان به سر می برند، نیز باشد.
✍ضیاءاحمد فاضلی، مسوول احیاءالعلوم.
تکهای از کتاب «شادی زندگی»، نوشتهٔ دوکتور عائضالقرنی
به هر انتقادی اعتراضی نباید جواب داد.
تحمل حرفهای مردم، به منزلهی دفن عیوب است.
بردباری، سبب عزت است.
سکوت، سبب شکست دشمن است وگذشت، شرافت است.
نصف آنهایی که تو را بدگویی میکنند، فراموشت کردهاند و نصف دیگرشان هم تو را نمیشناسند و بقیهشان هم نمیدانند که چی خبر است؛
پس خود را گرفتار جوابگویی آنها مکن.
حکیمی گفته است مردم بهجای فکر در مورد من و تو، در غم نان گرفتارند و اگر تشنه شوند، مرگ من و تو راهم فرا موش میکنند.
#مدرسه_احیاءالعلوم_هرات
@Aehyaa
آزادی!
من فقط آزادیام را در قلمم میبینم. قلم من تنها کسی است که روشن، استوار، بدون ترس و سراسیمگی از من سخن میگوید.
چنان با این آزادی خو گرفتم که جز آن دیگر از زبانم سخنی بیرون نمیشود و قلم من، تنها زبانی است که با تمامیِ مردم سخن میگوید.
🖋️نوشته: محمود شاکر
🖋️ترجمه: عبدالقاهر فقیری
#مدرسه_احیاءالعلوم_هرات
@Aehyaa
وامش مده آنکه بینماز است
گرچه دهنش ز فاقه بـاز است
گــر فرض خدا نمیگـــــــــزارد
از قرض تو نیـــز غــــــم ندارد
#سخن_سعدی
#مدرسه_احیاءالعلوم_هرات
@Aehyaa
现已上线!2025 年 Telegram 研究 — 年度关键洞察 
