ch
Feedback
سِجِل ناوَن ( ناونی سِلام )

سِجِل ناوَن ( ناونی سِلام )

前往频道在 Telegram

شعارما معرفی فرهنگ، تمدن وشناساندن افرادشاخص شهر«ناون»به آیندگان است. افراد شاخص را بما معرفی کنید که در صورت صلاحدید و تایید ادمینها در پیج کانال شود. ارتباط با ادمین 👈🏼 @darya521 @hamidbahiraei @golinavani https://t.me/navani_selam

显示更多
5 464
订阅者
+424 小时
+27
+9730
吸引订阅者
六月 '26
六月 '26
+168
在0个频道中
五月 '26
+48
在0个频道中
Get PRO
四月 '26
+31
在0个频道中
Get PRO
三月 '26
+47
在1个频道中
Get PRO
二月 '26
+113
在1个频道中
Get PRO
一月 '26
+46
在0个频道中
Get PRO
十二月 '25
+136
在0个频道中
Get PRO
十一月 '25
+141
在2个频道中
Get PRO
十月 '25
+126
在0个频道中
Get PRO
九月 '25
+97
在0个频道中
Get PRO
八月 '25
+145
在0个频道中
Get PRO
七月 '25
+110
在0个频道中
Get PRO
六月 '25
+247
在0个频道中
Get PRO
五月 '25
+181
在0个频道中
Get PRO
四月 '25
+153
在2个频道中
Get PRO
三月 '25
+185
在1个频道中
Get PRO
二月 '25
+286
在2个频道中
Get PRO
一月 '25
+273
在0个频道中
Get PRO
十二月 '24
+222
在1个频道中
Get PRO
十一月 '24
+210
在2个频道中
Get PRO
十月 '24
+206
在2个频道中
Get PRO
九月 '24
+115
在2个频道中
Get PRO
八月 '24
+152
在1个频道中
Get PRO
七月 '24
+202
在0个频道中
Get PRO
六月 '24
+153
在1个频道中
Get PRO
五月 '24
+234
在3个频道中
Get PRO
四月 '24
+186
在1个频道中
Get PRO
三月 '24
+368
在1个频道中
Get PRO
二月 '24
+383
在1个频道中
Get PRO
一月 '24
+294
在0个频道中
Get PRO
十二月 '23
+342
在0个频道中
Get PRO
十一月 '23
+228
在2个频道中
Get PRO
十月 '23
+121
在0个频道中
Get PRO
九月 '23
+603
在0个频道中
Get PRO
八月 '23
+135
在0个频道中
Get PRO
七月 '23
+166
在0个频道中
Get PRO
六月 '23
+157
在0个频道中
Get PRO
五月 '23
+201
在0个频道中
Get PRO
四月 '23
+108
在0个频道中
Get PRO
三月 '23
+56
在0个频道中
Get PRO
二月 '23
+87
在0个频道中
Get PRO
一月 '23
+132
在0个频道中
Get PRO
十二月 '22
+118
在0个频道中
Get PRO
十一月 '22
+42
在0个频道中
Get PRO
十月 '22
+74
在0个频道中
Get PRO
九月 '22
+120
在0个频道中
Get PRO
八月 '22
+96
在0个频道中
Get PRO
七月 '22
+74
在0个频道中
Get PRO
六月 '22
+58
在0个频道中
Get PRO
五月 '22
+93
在0个频道中
Get PRO
四月 '22
+81
在0个频道中
Get PRO
三月 '22
+79
在0个频道中
Get PRO
二月 '22
+121
在0个频道中
Get PRO
一月 '22
+165
在0个频道中
Get PRO
十二月 '21
+212
在0个频道中
Get PRO
十一月 '21
+132
在0个频道中
Get PRO
十月 '21
+89
在0个频道中
Get PRO
九月 '21
+86
在0个频道中
Get PRO
八月 '21
+138
在0个频道中
Get PRO
七月 '21
+78
在0个频道中
Get PRO
六月 '21
+202
在0个频道中
Get PRO
五月 '21
+68
在0个频道中
Get PRO
四月 '21
+96
在0个频道中
Get PRO
三月 '21
+110
在0个频道中
Get PRO
二月 '21
+109
在0个频道中
Get PRO
一月 '21
+766
在0个频道中
日期
订阅者增长
提及
频道
26 六月+2
25 六月+7
24 六月+3
23 六月+7
22 六月+2
21 六月+3
20 六月+4
19 六月+6
18 六月+7
17 六月+13
16 六月+6
15 六月+14
14 六月+8
13 六月+9
12 六月+13
11 六月+11
10 六月+12
09 六月+1
08 六月+6
07 六月+7
06 六月+5
05 六月+5
04 六月+4
03 六月+6
02 六月+6
01 六月+1
频道帖子
#همشهری_نهاوندی بعضی‌ها پشت دین پنهان می‌شوند تا اشتباهات و ظلم‌های خودشان را به نام دین بنویسند؛ در حالی که دین را نه دشمنانش، بلکه کسانی خراب می‌کنند که از آن برای توجیه قدرت، سرکوب و تناقض‌هایشان استفاده می‌کنند. جوانانی را به جرم برچسب‌هایی مثل «وابستگی به بیگانه» قربانی کردند، اما همان کسانی که این اتهام‌ها را می‌زدند، امروز پای میز مذاکره و توافق با همان طرف نشسته‌اند؛ و این تناقض، چیزی نیست که مردم فراموش کنند. #محرم #حسین #خبر #خبرآنلاین #خدایا_شکرت باعث افتخاری #حسین_خزایی

2
⁨ ⁨ #تاسیان _داغیان به‌جای تاسوعا و عاشورا، این دو روز را تاسیان و داغیان می‌نامیم. تاسیان؛ سوگِ خفه‌شدهٔ مردمی که مجال گریه
⁨ ⁨ #تاسیان _داغیان به‌جای تاسوعا و عاشورا، این دو روز را تاسیان و داغیان می‌نامیم. تاسیان؛ سوگِ خفه‌شدهٔ مردمی که مجال گریه هم نداشتند. داغیان؛ داغِ خونینی که با قتل و سربریدن بر پیکرِ ایران نشست.
1 293
3
پاسخ به سوالات شما حکومتی های نهاوند اعلام کردن اموال من مصادره شده و سوالات زیادی در دایرکت #ناونی_سلام از من پرسیده میشود م
پاسخ به سوالات شما حکومتی های نهاوند اعلام کردن اموال من مصادره شده و سوالات زیادی در دایرکت #ناونی_سلام از من پرسیده میشود من هیچ اموالی در نهاوند و ایران ندارم ۱۶ میلیون حقوق بازنشستگی در ایران بود که حسابم بسته شد ، که خرج ضعفا و فقرا میشد به دادستان هم گفتم امید فقرای نهاوند رو ناامید کردید و من ریالی از اون پول نه بحسابم می امد نه خرج زندگیم میشد و لازم به ذکر است که این ۱۶ میلیون برای من مزد دو ساعت کار من در انگلیس هست و در خصوص حسابهایی که دست استاد من ، آقا #جعفر_شهبازی است و موجودی آنها هم نمیدانم ، مربوط به جمع آوری پولهایی است که شما مردم به من اعتماد کردید و برای عمو رحیم آواره واریز کردید ، و مبلغش رو دقیق نمیدونم و به دلیل اینکه عمو رحیم دوباره گم شد و من دسترسی به ایشان نداشتم ، نشد که به دست ایشان برسانم و شاید حدود مبلغش پنجاه میلیون باشد که دینی است به گردن من و حتما ادای دین خواهم کرد.
1 319
4
رمان «غارتگر صحرا»؛ پاسخ مکتوب مرتضی اسماعیل زاده به هالیوود و سینمای عربستان در روزگاری که فیلم ضد ایرانی «جنگجوی صحرا» بادل
رمان «غارتگر صحرا»؛ پاسخ مکتوب مرتضی اسماعیل زاده به هالیوود و سینمای عربستان در روزگاری که فیلم ضد ایرانی «جنگجوی صحرا» بادلارهای نفتی در سینماهای جهان در حال اکران است تا با تحریف نبرد ذی‌قار، تمدن مارا به سخره بکشد، طوفان قلم در برابر تزویر تصویر قد برافراشته است. رمان «غارتگرصحرا» اثر جدید من، پاسخی یکپارچه و بی‌امان به دهه‌ها ایران‌ستیزی نظام‌مندسینمای جهان است.این حماسه از ژرفای ظلمت جاهلیت و از زبان «هندبنت نعمان» (دختری از تبار آخرین شاهان لخمی) روایت می‌شود؛ شاهدی عینی که برده‌داری لجام‌گسیخته، دخترکشی و بی‌ارزشی مطلق زن در قبایل بیابانگرد اعراب را با گوشت وپوست خود لمس کرده است.این کتاب پرده از فریب بزرگ‌نمایی نبرد ذی‌قاربرمی‌دارد؛ معرکه‌ای که در تاریخ نه یک فتح‌الفتوح، که تنها یک درگیری مرزی کوچک بود که با خیانت، سیاست اشتباه و جنایت بزدلانه‌ی مسموم کردن چاه‌های آب سپاه ایران به دست اعراب رقم خورد. من #مرتضی_اسماعیل_زاده به همه جهان اعلام می کنم،از این پس، هر ملت، دولت یا کشوری که بخواهد بر ضد فرهنگ، شرف و تمدن اصیل ایرانی فیلمی بسازد، پاسخ کوبنده‌ی خود را در کمتر از یک ماه، در قالب رمانی آتشین دریافت خواهد کرد. همانطوریکه این رمان را در کمتر از یک ماه و در حالی فیلم شکست خورده تان در حال اکران جهانی است،نوشت . با توجه به اینکه ما اینک صنعت فیلمسازی شایسته و بایسته ای نداریم، که در قالب فیلم و سریال جواب تان را بدهیم؛ فعلا با همین سلاح رمان، ریشه‌ی تزویر را می‌زنم. من تنها با یک قلم در میدان ایستاده‌ام، و شما با سیلاب پول‌های نفتی و شکوه هالیوود، بالیوود، سینمای اروپا، آسیای شرقی و تمام امپراتوری سینمای جهان؛ اما بدانید که یک‌تنه، همچون صخره‌ای استوار در برابرتان خواهم ایستاد. دیگر هرگز نخواهم گذاشت که هالیوود و همدستانش با فیلم‌های سخیفی چون «۳۰۰» و «جنگجوی صحرا»، فرهنگ و تمدن یک ملت اصیل و نجیب را به سخره بگیرند و به لجن بکشند. این یک جنگ تمام‌عیار فرهنگی است: قلم در برابر دلار. تاریخ به‌زودی داوری خواهد کرد که چه کسی پیروز سرافراز این میدان است؛ چه کسی شرف «نام» را برگزید و چه کسی در پی ننگ «نان» رفت. شما جنگجوی صحرا نیستید،غارتگرصحرایید #مرتضی_اسماعیل_زاده
1 522
5
🍂 23 ژوئن ،روز جهانی #زنان_مهندس روز جهانی زنان مهندس یک کمپین آگاهی رسانِ بین المللی است که زنان مهندس را به مردم دنیا می ش
🍂 23 ژوئن ،روز جهانی #زنان_مهندس روز جهانی زنان مهندس یک کمپین آگاهی رسانِ بین المللی است که زنان مهندس را به مردم دنیا می شناساند و تمرکز آن روی فرصت های شغلی اعجاب انگیز برای خانم ها در این حوزه است. در این روز دستاورد های شگفت انگیز زنان مهندس را در کل جهان جشن می گیرند. علم مهندسی مسئول پیشرفت زندگی کنونی افراد است. مهندسی فواید بسیار زیادی در زندگی ما داشته و دارد، شرایط زندگی را آسان تر می کند و باعث می شود که در خانه های بهتری زندگی کنیم، از لوازم حمل و نقل بهتری برخوردار باشیم و به طور کل پیشرفت کنیم. روز جهانی زنان مهندس به ما یادآوری می کند که مهندسی مختص مردان نیست. در واقع روزی است که در آن زنان اقدامات بسیار بزرگی انجام می دهند. شماره#۱۶۸۷۲
1 602
6
مراسم #یاد_بود دکتر #نسیم_عبدالملکیان در روز شنبه ۶ تیر ماه از ساعت ۱۹ الی ۲۰:۳۰ در مسجد جامع شهرک غرب برگزار خواهد شد حضور ش
مراسم #یاد_بود دکتر #نسیم_عبدالملکیان در روز شنبه ۶ تیر ماه از ساعت ۱۹ الی ۲۰:۳۰ در مسجد جامع شهرک غرب برگزار خواهد شد حضور شماموجب دلگرمی و تسلی خاطر خانواده محترم معزا خواهد شد..
1 590
7
没有文字...
1 902
8
Last of us «بازمانده» تو سرِمون هنوز پُره از ترکشِ شیپور و طبل رژه می‌ره رو مخِ ما خاطراتِ‌چل‌سالِ قبل به دنیا آوردَنمون گشنه
Last of us «بازمانده» تو سرِمون هنوز پُره از ترکشِ شیپور و طبل رژه می‌ره رو مخِ ما   خاطراتِ‌چل‌سالِ قبل به دنیا آوردَنمون گشنه بودیم وق می‌زدیم قَندداغ و سهمِ شیرِ خشک پستونکو سق می زدیم قُنداقه بودیم اسممون شد: «بچه‌های نسلِ‌جنگ» لگد می‌زد به سینه‌ی بختِ ما قُنداقِ تفنگ بمبارونای بی امون یه چشممون اشک ،یکی خون آژیرِقرمز گمونم تو گوش ما گفته اذون پس‌کوچه‌‌های خاکی و آواره رو قد کشیدیم نخواسته،صد سکانسو از یه فیلمِ مستند دیدیم: صحنه‌ی انفجار و دود، بلندگو،اخبار و سرود سرِ محل، حجله‌ی شادامادِ بی عروس بود (صدای روله روله با رود دورو رود ،رود دورو رود )* بازرسیِ سرزده‌ی موشکا از مدرسه ها مشقِ خطِ مقدمِ محصلا با ژِسه ها کودکیِ له شده تو صفِ شلوغ ِ نون و نفت هر دوهزار وهشتصد و هشتاد و  هفت روزی که  رفت "صلح یه جور آتیش بسِ موقته بین دوجنگ" از بچه‌های نسلِ جنگ ،یکیش که موجیه منم می‌زنه هربار به سرم که دل به دریا بزنم دریا مگه خاموش کنه آتیشِ نسل ِ سوخته رو با پخشِ مارش،حمله مارو می‌گیره موجِ رادیو تلویزیون توی سرم هنوز پره از ترکشِ شیپور و طبل رژه می‌ره روی مخم خاطرات چل سال قبل رژه می ره رو مخِ ما خاطرات ِ چندماهِ قبل #ایوب_قیاسوند #بمباران #نهاوند #بوشهر #کیچه_گیورا #ضدجنگ *مارش حمله:نمادی ترین مارش ایرانی ساخته ی استوار حسین دلبری ،آرمِ «خرمشهر آزاد شد»قبل انقلاب مارش گارد و مارش شهریار نام داشت اجراشده در جشن۲۵۰۰ساله تخت جمشید
1 870
9
#آیین_سوگ شادروان #عشرت_رادمنش همسر مرحوم #جمال_گودرزی و مادر شاعره شهرمان خانم #فرحناز_گودرزی مراسم تشییع روز دوشنبه یکم تیر
#آیین_سوگ شادروان #عشرت_رادمنش همسر مرحوم #جمال_گودرزی و مادر شاعره شهرمان خانم #فرحناز_گودرزی مراسم تشییع روز دوشنبه یکم تیرماه در باغ بهشت نهاوند
2 080
10
#حافظ_شناسی با صدای #میثم_آذرنیوار امیدوارم لذت ببرید
#حافظ_شناسی با صدای #میثم_آذرنیوار امیدوارم لذت ببرید
2 315
11
没有文字...
2 460
12
با نهایت اندوه و تأسف، درگذشت بانوی فرهیخته و گرانقدر، دکتر #نسیم_عبدالملکیان، فرزند عزیز استاد #محمدرضا_عبدالملکیان و خواهر
با نهایت اندوه و تأسف، درگذشت بانوی فرهیخته و گرانقدر، دکتر #نسیم_عبدالملکیان، فرزند عزیز استاد #محمدرضا_عبدالملکیان و خواهر استاد #گروس_عبدالملکیان را تسلیت عرض می‌کنیم. فقدان او داغی سنگین بر دل خانواده، دوستان و تمام عزیزانی گذاشت که مهربانی، نجابت و روشنایی حضورش را لمس کرده بودند. او رفت، اما یادش، نام نیکش و خاطره‌ی لبخند و مهرش برای همیشه در دل‌ها ماندگار خواهد بود. از خداوند بزرگ برای آن عزیز سفرکرده آرامش ابدی، و برای خانواده‌ی محترم عبدالملکیان صبر، شکیبایی و تسلای خاطر مسئلت داریم. روحش شاد، یادش گرامی و نامش جاودان باد
2 221
13
( یک شب به‌یادماندنی در سالن سینمائی در تهران، سال ۱۳۴۶ ) : تصور کنید: صدای پچ‌پچ در سالن، هیجان در نگاه‌ها، و بوی عطر نوِ صن
( یک شب به‌یادماندنی در سالن سینمائی در تهران، سال ۱۳۴۶ ) : تصور کنید: صدای پچ‌پچ در سالن، هیجان در نگاه‌ها، و بوی عطر نوِ صندلی‌های مخملی سینما... تهرانِ آن سال‌ها، جایی که سینما برای مردم فراتر از یک تفریح بود؛ یک آیین، یک جشن واقعی! اینجا مردم برای تماشای فیلم جمع شده‌اند؛ اما چیزی که این لحظه را ماندگار می‌کند، حس مشترکی است که میانشان جریان دارد. به لباس‌ها نگاه کنید: از کت‌وشلوارهای خوش‌دوخت و کراوات‌های کلاسیک مردانه گرفته تا لباس‌های شیک زنانه با طرح‌های ساده و کیف‌های دستی کوچک که نماد مد دهه ۴۰ خورشیدی بودند. مدل موهای پرحجم و استایل خاص آن زمان، تمام جزئیات این عکس‌ها را به تابلویی از شکوه و اصالت تبدیل کرده است. نگاهی به پوسترهای دیوار بیندازید: می‌توانید نوشته‌هایی از «زندگی و سرمستی» را ببینید؛ فیلمی که جزو برنامه‌های آینده این سینما بوده است. این پوسترها نه تنها خبر از فیلم‌های در صف اکران می‌دادند، بلکه خودشان جزیی از هویت سینما و دنیای هنر بودند. و حالا، با صدای جادویی عهدیه و ترانهٔ جاودانه "هرگز، هرگز"، به آن شب‌ها سفر کنید. آیا شما هم دلتان برای این حال‌وهوا تنگ شد!؟ ارسالی : #مجید_رسولیان
2 308
14
没有文字...
2 122
15
没有文字...
2 233
16
没有文字...
2 224
17
+1
没有文字...
2 451
18
#قهوه_خانه_عمو_عزیز عکسی از عمو عزیز کیانی، از قدیمی‌ترین قهوه‌خانه‌های نهاوند، جنب درب سرداب. جایی که برای خیلی از نهاوندی‌ه
#قهوه_خانه_عمو_عزیز عکسی از عمو عزیز کیانی، از قدیمی‌ترین قهوه‌خانه‌های نهاوند، جنب درب سرداب. جایی که برای خیلی از نهاوندی‌ها فقط یک قهوه‌خانه نبود؛ پاتوق خاطره‌ها، دیدارها، گپ‌های صمیمی و روزهای قدیمی شهر بود. دیدن این عکس، مخصوصاً برای نهاوندی‌هایی که سال‌هاست دور از شهر و دیارشان زندگی می‌کنند، حال و هوای خاصی دارد؛ انگار آدم را برای چند لحظه برمی‌گرداند به کوچه‌پس‌کوچه‌های نهاوند، به بوی چای، صدای سلام و احوالپرسی، و خاطراتی که هنوز گوشه دل مانده‌اند
2 386
19
نوشتاری کوتاه در باب لرهای بزرگ و اصیل کسانی که در شهرهای کهگیلویه و بویراحمد و بختیاری‌نشین گشته‌اند خاطرات بسیاری از کوچه‌پ
نوشتاری کوتاه در باب لرهای بزرگ و اصیل کسانی که  در شهرهای کهگیلویه و بویراحمد و بختیاری‌نشین گشته‌اند خاطرات بسیاری از کوچه‌پس‌کوچه‌های این دیار دارند.   در میان عشایر، در میان مردم شهرنشین ؛ در بازارهای قدیمی، در کنار مساجد تاریخی، در خانه‌های خشتی با ح‌یاط‌های گلی، و در مهمان‌خانه‌هایی که هنوز عطر نان محلی و غذای بختیاری از آنها بلند است. من خاطراتی از یاسوج، دوگنبدان، دهدشت و  دیگر شهرهای بختیاری در سینه دارم؛ از شب‌هایی که در مهمان‌سرایی قدیمی، پای صحبت‌های  زیادی  نشستم که از تاریخ و تبار قومشان می‌گفتند. شاید روزی تمام آن لحظات را بنویسم، اما امروز می‌خواهم از خود این مردم برای شما بگویم؛ از همان مردمی که در شهرهایشان نیز، چون کوهپایه‌نشینان، مهربان و مهمان‌نوازند. در کهگیلویه و بویراحمد، ایل بزرگ بویراحمدی با سه تیره سفلی، علیا و گرمسیر، چهره غالب منطقه است. بهمئی، طیبی، دشمن‌زیاری، چرام، بابویی و باشت نیز هرکدام دنیایی از آداب و رسوم کهن را در خود جای داده‌اند. طوایفی همچون یوسفی، دریکوند، ممسنی و باوی نیز ریشه در ایل کهن جاکی دارند که مادر همه این شاخه‌ها بوده است. در سوی دیگر، ایل بختیاری با دو شاخه هفت ‌لنگ و چهارلنگ خودنمایی می‌کند. هفت ‌لنگ‌ها در کنار هفت سرچشمه کارون (خرسان، ونک، بهشت‌آباد، کوهرنگ، سور، بازفت و شیمبار) و چهارلنگ‌ها در کنار چهار سرچشمه دز (سرکول، زالکی، ماربره و زز) زیسته‌اند. هفت ‌لنگ از چهار باب بابادی، دورکی، بهداروند و دینارانی، و چهارلنگ از طوایف محمودصالح، زلقی، میوند و موگویی شکل گرفته است. اما این نام‌ها و تقسیمات خشک ایلی، هرگز نمی‌توانند عظمت روحی را که در میان این مردم جاریست، به تصویر بکشند. من که در شهرهایشان گشته‌ام و با آنان هم‌نشین بوده‌ام، به خوبی می‌دانم که مهمان‌نوازی، نه یک رسم که یک طبیعت در این دیار است. چه در یک چادر عشایری، چه در یک خانه شهری، سفره مهمان با نان محلی، کشک و گوشت پهن می‌شود و هیچ غریبه‌ای در این سرزمین گرسنه نمی‌ماند. و راستی، هر چه از مهربانی و کرامت این مردم بگویم، کم گفته‌ام؛ چرا که این صفات، نه در کتاب‌ها که در جان و نهادشان ریشه دوانده است. و شما نیک می دانید که هر کسی یکبار آنها را دیده باشد هرگز مهربانی ها و ظرافتهای انسانی شان را فراموش نمی کند. #مرتضی_اسماعیل_زاده
2 655
20
#اعدام_راهزنان_نهاوند هرگاه سخن از اعدام راهزنان در نهاوند و دیگر نقاط غرب ایران در دوران رضاشاه به میان می‌آید، برخی با نگاه
#اعدام_راهزنان_نهاوند هرگاه سخن از اعدام راهزنان در نهاوند و دیگر نقاط غرب ایران در دوران رضاشاه به میان می‌آید، برخی با نگاه منتقدانهٔ امروزی آن را خشونت دولتی صرف می‌پندارند. اما اگر پرده از روی واقعیت‌های تلخ زندگی مردم عادی در آن برهه برداریم، درمی‌یابیم که یکی از سیاست‌های درست و نسبتاً کارآمد دورهٔ پهلوی اول، درهم کوبیدن همین اشرار و قطاع‌الطریق بود که سال‌ها جان، مال و ناموس مردم را به یغما می‌بردند. البته نباید از این نکته هم مغفول بود که گاهی قتل های سیاسی و یا حتی تسویه حسابهای شخصی را هم در این زمینه فاکتور می کردند که آن جای بررسی تکی و موردی در جای خودش را دارد. مثل همین موردی که عکسش در اینجا اورده شده است ،ولی در کلیت کار این سیاست درست و به جایی بود نمونه‌اش همین نهاوند. در آن زمان کمتر کسی جسارت می‌کرد که از نهاوند و از مسیر نورآباد و الشتر به سمت خرم‌آباد برود؛ چراکه کاروان‌ها تقریباً به یقین لخت می‌شدند و مسافران بی‌پناه می‌ماندند. پدربزرگم، آقا #کریم_ترابی، نقل می‌کرد که عروسی را از نهاوند به خرم‌آباد می‌بردند. در طول راه، آن بی ‌وجدان‌ها به دفعات مختلف و در فواصل گوناگون چندان به آن دختر معصوم تجاوز کردند که دخترک در بدو رسیدن به خرم‌آباد، خودکشی کرد. و همین علت بود که پدرش #وکیل_جعفر گفته بود من اینها را سر جایشان می نشانم و الحق که به درستی این کار را انجام داد این‌گونه فجایع که آبرو و هستی خانواده‌ها را یک‌جا بر باد می‌داد، تنها با حرف و توصیه جمع‌شدنی نبود؛ نیاز به مشت آهنین داشت. به همین دلیل بود که یکی از مأموریت‌های جد بزرگ ما، #وکیل_جعفر، سرکوب و منکوب کردن همین یاغیان و اشرار بود. #وکیل_جعفر چنان دماری از این اشرار درآورد که روایتش هنوز بر سر زبان پیرمردان آن دیار است. او نه با مماشات و نه با وسوسه‌های سازش، که با مشتی آهنین کار آن یاغیان را یکسره کرد. راهزنان اصلی راه‌ها را یا منکوب کرد، یا چنان در هم کوبید که باقی‌ماندگان جرأت نفس‌ کشیدن در کوه‌های گَرین و دامنه‌های زاگرس را هم از دست دادند. نتیجه آن شد که تا پایان حکومت پهلوی اول، امنیت چنان بر آن راه‌های صعب‌العبور سایه انداخت که یک زن تنها با اسب می‌توانست از نهاوند تا خرم‌آباد برود، بی‌آنکه هیچ ‌کس معترض او شود. خودِ این تصویر ــ زنی تنها بر زین اسب در آن گردنه‌های پرحادثه ــ گواهی است بر اینکه امنیت واقعی تنها با ریشه‌ کن کردن بی‌امان راهزنان ممکن شد.شرح مفصل این مبارزه را ان‌شاءالله در رمان «وکیل جعفر» که در دست نگارش دارم، خواهم آورد. غرض اینکه درست است که در همان دوران نیز گهگاه اغراضی پشت برخی اعدام‌ها بود که ربطی به جرم واقعی افراد نداشت، اما در بیشتر مواقع، پای همان راهزنان و یاغیانی در میان بود که عرصه را بر همگان تنگ کرده بودند. برای آنکه دریابیم این معضل چقدر ریشه‌دار بود، بد نیست به دوران قاجار بازگردیم. در یکی از شماره‌های نشریهٔ فرهنگان، به قلم اگر اشتباه نکرده باشم آقای قاسم شهوریان، آمده است که در نزدیکی روستای تورهٔ اراک، کاروانی از نهاوند که از تهران بازمی‌گشت، غارت شد. در آن واقعه ــ که مربوط به زمان ناصرالدین شاه است ــ هشتاد تومان مال و دارایی کاروانیان را به یغما بردند. وقتی اهل کاروان به التماس افتادند که دست‌کم سه تومان از آن پول را برای ادامهٔ راه به آن‌ها بازگردانند، رئیس راهزنان با وقاحت تمام پاسخ داده بود: -مَر غارته این پیشینهٔ دردناک نشان می‌دهد که ناامنی راه‌ها، نه حادثه‌ای مقطعی، که بلایی مزمن بود و امنیت سفر، ناموس و حتی بقای اقتصادی خانواده‌ها را نشانه رفته بود. از همین روست که با وجود تمام انتقادهایی که به دوران پهلوی اول می‌شود، می‌توان گفت برخورد قاطع با راهزنان و غارتگران جان، مال و ناموس مردم، یکی از سیاست‌های درست و به‌نسبت خوب آن دوره بود؛ سیاستی که دست‌کم برای مدتی، نفس راحت ‌کشیدن در جاده‌ها را به مردم بازگرداند. #مرتضی_اسماعیل_زاده
2 876