3 241
订阅者
+424 小时
+467 天
+4930 天
帖子存档
3 241
وسینا
یه مقایسه ساده بین وسینا و چند بانک
وسینا یکی از قدیمی ترین بانکهای کشور است که در سال ۱۳۶۴ تحت عنوان موسسه مالی اعتباری ایجاد شد و بعده ها در ۱۳۸۶ تبدیل به بانک شد.
تعداد شعبه ۳۰۹ شعبه.
وپاسار در سال ۱۳۸۴ تشکیل شد و تعداد شعبه ۳۳۲ شعبه. یعنی تعداد شعب این دو مجموعه شبیه به هم است ولی وپاسار با این تعداد شعبه ۱۶۲۰ همت سپرده جمع کرد و ارزش بازار بانک به یکقدمی ۵۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است ولی وسینا با ۳۰۹ شعبه ۲۱۷ همت سپرده جمع کرده و ارزش بازار ۲۰ هزار میلیاردی دارد.
حالا در بحث سپرده:
وسینا با ۳۰۹ شعبه ۲۱۷ همت سپرده دارد وخاور با ۱۸ شعبه ۲۲۷ همت سپرده دارد.
نکته جالب اینجاست وخاپر با این میزان سپرده با ترازی ماهانه نزدیک به وسینا در حدود ۱۵۷۰۰ میلیارد سود ساخت ولی عزیزان در وسینا محبت کردند با انواع و اقسام ذخیره تنها ۴۲۰۰ میلیارد تومان سود ساختند. البته نیمی از سود وخاور تسعیر ارز است و سود تلفیق وسینا ۵۵۰۰ میلیارد تومان است. اما نحوه گزارش دهی و عملکرد وخاور منجر به ارزش بازار ۵۷۵۰۰ میلیارد تومانی شده ولی وسینا ۲۰ هزار میلیارد تومان.
در واقع وسینا از لحاظ قدمت و زیرساخت تنه به تنه بزرگان صنعت بانکی میزند ولی ارزش بازاری برابر با یک تامین سرمایه دارد.
وسینا با این میزان دارایی و این ارزش بازار پتانسیل بسیار خوبی برای جهش دارد البته زمانی که متولیان این بانک به جای محافظه کاری مطلق و رفتار کارمندی به سمت بزرگ کردن بانک بروند.
@banko_aseman
3 241
+1
حالا که صحبت از ازادی پولهای مسدودی ایران نزد بانکهای قطری است یه نکته جالب. یه عدد بزرگی در گزارشهای وکار بود که تحت عنوان سپرده های دیداری ارزی نزد بانکهای دیگه میومد و در صورتهای مالی تحت عنوان منابع نقد بود. این عدد بزرگ که سودی بابتش شناسایی نمیشد همین منابع مسدودی در قطر است .
3 241
درود
بازار با این دامنه نوسان محدود مداوم در هیجان است یا هیجان صف خرید یا صف فروش. کلا توان متعادل بودن را ندارد و همین موضوع باعث شده صفها مبنای خرید و فروش باشند.
اما خارج از این هیجان بایستی به گزارش شرکتها توجه داشته باشیم و پتانسیلهای بازار را ببینیم
در گروه مواد غذایی شاهد جهش فروش شرکتها هستیم حتی اگر شاهد کاهش حاشیهسود شرکتها باشیم که اکثرا در کنفرانسها این موضوع را تایید نکردند باز هم سه ماهه اول با این فروشهای اعلام شده گزارشهای جالبی خواهند داشت غپینو غویتا غشاذر عالیس و…..
در گروه دارو بسیاری از شرکتها همین وضعیت را دارند و جهش فروش بسیار خوبی داشتند و گزارشهای ماهانه جذاب. دالبر دزاگرس کاسپین دسبحان و…. همگی گزارشهای خوبی داشتند
در گروه بانکی متوسط تراز ونوین به ۴۴۲۲ میلیارد رسیده یعنی بیش از دو برابر دوره مشابه سال گذشته. با این روند رشد نقدینگی، رشد عملیات بانکی(رشد سپرده و تسهیلات) را شاهد خواهیم و این یعنی تراز بالاتر و ….
در گروه پالایشی حتی با کرک اسپرد و نرخهای دی سال گذشته باز هم گزارشها خوب خواهد بود
در گروه نیروگاه هنوز بازار در شوک گزارش مپناست
و…..
درست است که بازار رشد کرده ولی همانطور که قبلا گفته شد دقت داشته باشیم بازار در سال گذشته وقتی جهش ارز نیما شروع شد نتوانست بخاطر اخبار جنگ واکنش نشان دهد حتی در بسیاری از نمادها با ریزش مواجه شد. رشد حدود ۱۰۰ درصدی نرخ نیما و نرخهای فروش وقتی در گزارشها بنشیند پی بر ایها به خوبی تعدیل خواهد شد و در بسیاری از سهامی که نام بردم باز هم شاهد پی بر ایهای زیر ۴ خواهیم بود.
مطالب بالا پیشنهاد خرید یا فروش نیست فقط بیان پتانسیلهای بازار و گفتن این موضوع است که مبنا بایستی گزارشات باشد نه صفهای خرید و فروش.
3 241
اتفاق جالب در گروه بانکی
امروز ارزش بازار وپاسار از وبملت پیشی گرفت و به بزرگترین بانک بورسی تبدیل شد
ارزش بازار وپاسار ۴۷۰ همت
ارزش بازار وبملت ۴۵۰ همت
سود وپاسار ۹۹ هزار میلیارد تومان
سود وبملت ۲۶۱ هزار میلیارد تومان
کیفیت سود هر دو هم تقریبا شبیه هم است و بار اصلی سودآوری بر عهده تسعیر ارز است
@banko_aseman
3 241
هیجان عجیبی در بازار حاکم است. امروز خیلی از سهام صف خرید به صف فروش رفتن. یعنی مبنای ارزندگی فقطصف بود؟
عزیزان دقت داشته باشید در هفته اینده گزازشهای ماهانه شرکتها روانه کدال میشه. تو خیلی از نمادها کزارشهای خیلی خوبی رو شاهد خواهیم بود. اثرات افزلیش نرخ ارز و افزایش قیمت محصولات در گزارشها بیشتر نمود پیدا میکنه.
و در ادامه گزارشهای سه ماهه اول رو خواهیم داشت که در گرو های غذایی دارویی بانکی پالایشی گزارشهای خوبی رو شاهد خواهیم بود و پی بر ایها تعدیل خواهد شد. فصل مجامع رو هم داریم و این موضوع هم به کمک بازار میاد.
3 241
وسینا ملک ملاصدرا را با قیمت پایه ۱۴۵۰ میلیارد فروخت :
بازگشايي پاکات مزايده شماره 1 فروش املاک تهران در تاریخ 1405/03/30 در ساعت 10:00 در محل آموزش بانک سینا انجام شد که نتایج به شرح ذیل می باشد: جهت ردیف 1 مزایده داری برنده می باشد.
@banko_aseman
3 241
+1
وسینا در روز گذشته گزارش دوازده ماهه را راهی کدال کرد که از دید بازار گزارش مطلوبی نبود و امروز با فشار فروش مواجه شد. بانک در دوازده ماهه در تلفیق ۶۹ تومان و در اصلی به ۵۴ تومان سود رسید. تراز وسینا در سه ماهه پایانی بسیار خوب بود و همین موضوع انتظارات را از گزارش فصل زمستان بالا برده بود اما بانک تصمیم گرفت تقریبا تمام سود را خرج ذخایر کند. همانطور که در عکسهای بالا دیده می شود در حالیکه تا گزارش نه ماهه۲۸۳ میلیارد مالیات دیده بود به یکباره در دوازده ماهه این عدد به ۱۰۳۰ میلیارد رسید که تقریبا ۸۵۰ میلیارد آن ذخیره و مالیات سالهای گذشته بود یعنی سهمی حدود ۱۱ تومان.
در بحث ذخیره مشکوک الوصول هم بانک از ۸۴۲ میلیارد نه ماهه به ۲۳۰۰ میلیارد دوازده ماهه رسید یعنی ۱۵۰۰ میلیارد در زمستان یعنی سهمی حدود ۱۹ تومان . در توضیح این ذخیره گفته است به دلیل استحکام ترازنامه.
در واقع وسینا فعلا در حال پر کردن چاله چوله هاست همان راهی که سایر بانکها قبل از جهش اصلی سود آوری کردند البته این حجم از محافظه کاری جالب نبود و یکی از مشکلات وسینا از دید بازار همین عملکرد مدیران در ندیدن خواست اهالی بازار است.
@banko_aseman
3 241
امروز بازار بعد رشدی که در طی چند هفته اخیر داشت با فشار فروش مواجه شد که اتفاق غیر طبیعی نبود و بازار نیاز به دست به دست شدن دارد . دو موضوع بهانه این فشار فروش بود یکی بحث افزایش نرخ سود بانکی که در واقع بحث واقعی سازی نرخ سود است و دیگری بحث تردید در مورد مذاکرات سوئیس.
در بحث اول افزایش نرخ سود توسط بانک مرکزی تکذیب شد هر چند در صورت انجام فشار فروش و صف فروش یکی از بزرگان گروه بانکی یعنی وبملت عجیب بود. اگر نرخ سود به سمت واقعی سازی برود اتفاق بدی برای این گروه نیست. علاوه بر افزایش احتمالی نرخ بین بانکی ، یکی از نکات منفی بانکها یعنی تسهیلات تکلیفی از فشار خارج می شود و کمک خوبی به بانکها بود. البته با وجود شایعات قوی در این زمینه فعلا اخبار توسط بانک مرکزی تکذیب شد
در مورد بحث دوم هم فضا در ساعات اخیر تغییر کرده است علاوه بر رفتن هیات ایرانی به ریاست اقای قالیباف به سوئیس حالا خبرها حکایت از سفر جی دی ونس به سوئیس دارد.
این خبر باعث کاهش قیمت تتر به زیر ۱۶۰ هزار تومان شد.
@banko_aseman
3 241
در طی سالهای گذشته سود سازی وبملت کاملا تحت تاثیر بخش ارزی بانک بوده است و فعالیت عملیاتی بانک زیر سودسازی این بخش دیده نمی شد. اما در سال گذشته موضوع کمی متفاوت است و اگر تسعیر ارز بانک را کنار بگذاریم، عملکرد عملیاتی هم حرفهایی برای گفتن داشت.
وبملت در سال گذشته در شرکت اصلی ۲۶۱ هزار میلیارد تومان سود داشت و سود تسعیر ارز ۲۳۹ هزار میلیارد تومان .
بانک در سال گذشته حدود ۲۸ هزار میلیارد تومان هزینه مشکوک الوصول گرفته که تقریبا تمامش بخاطر تسعیر ارز است . یعنی اگر سود تسعیر کلا شناسایی نمی کرد این هزینه هم عدد بسیار کمی میشد . جالبتر انجاست که کل عدد ذخیره مشکوک الوصول برای سال گذشته ۱۴۷ هزار میلیارد تومان بود که حدود ۱۴۰ هزار میلیارد تومان آن بخاطر مطالبات ارزیست. که از این عدد ۸۴ هزار میلیارد تومان برای دولت ( ۳۸ هزار میلیارد ذخیره گرفته) و ۱۱۶ هزار میلیارد برای بخش خصوصیست( ۱۰۲ هزار میلیارد ذخیره گرفته) .
در مجموع اگر تسعیر را کنار بگذاریم بانک حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان سود عملیاتی داشته است .
با تداوم روند فعلی می توان انتظار داشت در دوره های آتی بخش عملیاتی بانک بیشتر به چشم بیاید .
نکته اخر در مورد تسعیر ارز: مصوبه بانک مرکزی تاکید بر تسعیر ارزهای در دسترس دارد. بانک ملت در سالهای گذشته گاهی تا حدود ۴ میلیارد دلار را هم تسعیر می کرد اما امسال حدود ۲.۵ میلیارد دلار را تسعیر کرده است که یحتمل بخاطر مباحث مالیاتی بوده است.
@banko_aseman
3 241
وبملت در تلفیق به سود ۹۲ توماتی رسیده است . در ادامه کمی بیشتر در مورد گزارش وبملت صحبت خواهیم کرد.
@banko_aseman
3 241
در بحث تسعیر ارز در گزارش شفاف سازی عدد تراز باز ارزی ۹۴ میلیون یورو و درامد ۷۲۰۰ میلیارد اعلام شده بود که مالیات در رفته به سود ۵۵۰۰ میلیاردی می رسید ولی در گزارش اعلامی ۴۲۰۰ میلیارد درامد تسعیر شناسایی کرد و که حدود ۲۰ درصد هم از آن مالیات کسر شد . دلیل این موضوع احتمالا بخاطر ترس از مالیات دهی بوده و ارز در دسترس را عدد کمتری اعلام کرده است.
در واقع با اینکه گزارش وکار در زمستان رکورد شکنی گزارشهای فصلی بود ولی اگر احتیلط را کنار میگذاشت و این ذخایر رو نمی گرفت به بیش از ۱۲۰ تومان سود برای هر سهم میرسید که بازار یک سورپرایز واقعی بود.
3 241
وکار در فصل زمستان با سرمایه جدید رکورد سودسازی فصلی داشت و به سود ۳۷ تومانی برای هر سهم رسید در پاییز این عدد ۱۱ در تابستان حدود ۱۲ و در بهار حدود ۹ تومان بود و در مجموع به حدود ۷۰ تومان سود برای سال ۱۴۰۴
گزارش می تونست بهتر هم باشد که با چند ذخیره و اصلاح مواجه شد.
وکار مالیات ۴۱۸ میلیاردی در نه ماهه را به ۱۵۳۳ میلیارد در ۱۲ ماهه افزایش داد که ۵۵۰ میلیارد تومان آن ذخیره مالیات سالهای قبل است سهمی حدود ۶ تومان
نکته دیگر در بحث کارمزد است. وکار بر اساس گزارش ماهانه اسفند ماه ۶۴۸۹ میلیارد تومان کارمزد شناسایی کرده بود ولی این عدد در گزارش ۱۲ ماهه به ۳۹۸۲ میلیارد تومان کاهش یافت یعنی اصلاح ۲۵۰۷ میلیارد تومانی که میشه سهمی ۲۶ تومان .
ادامه👇🏻
3 241
بانک مرکزی قصد دارد نرخ سود سپرده و نرخ سود تسهیلات را در ۲ مرحله و در هر مرحله ۵ درصد افزایش دهد.
با این حال این امکان نیز وجود دارد به یکباره ۱۰ درصد افزایش را اعمال کند./فارس
بر اساس شنیده ها در جلسات اخیر شورای پول و اعتبار تصمیم بر واقعی سازی نرخ سود بوده است. در واقع بحث این است که همگان میدانند نرخهای واقعی بازار این اعداد ۲۳ درصد و… نیست و بانکها با ابزار مختلف در حال دور زدن آن هستند بنابراین تصمیم بر آن شده که نرخهای واقعی موجود در بازار پذیرفته شود.
بنابراین این اتفاق احتمالا تغییر با اهمیتی در نرخهای واقعی موجود ایجاد نمیکند. تنها جایی که احتمال تغییر است نرخ بین بانکی است. جایی که در واقع ظلم به بانکهای خوب است. بانکهایی که اوضاع خوبی داشتند بایستی مازاد منابع را با نرخهای پایین به بانکهای ضعیف و دارای کسری میدادند. با واقعی شدن نرخها احتمال تغییر در این موضوع وجود دارد که بایستی در تحلیل بانکها در نظر داشته باشیم.
@banko_aseman
3 241
#وشهر
دوازده ماهه به سود۱۲۳ تومان سود ساخته در نه ماهه این عدد ۵۵ تومان بود. بار اصلی سود سازی در فصل زمستان بر عهده تسعیر ارز و درامدهای غیر عملیاتی بود
یکی از نقاط قوت بانک در بخش کارمزد عملیات بانکداری است که عدد بسیار جالب۲۴ هزار میلیارد تومان را ثبت کرده است
@banko_aseman
3 241
#وگردش
دروازده ماهه به سود ۹۶ تومانی برای هر سهم رسید در نه ماهه سود شرکت ۲۷ تومان بود.
همچنان بار اصلی سود سازی شرکت بر عهده فعالیتهای غیر عملیاتی است اما در گزارش فصل زمستان، یک نکته جالب وجود دارد. در این فصل بانک از زیان فصول قبل کم کرده ، در واقع در این سه ماهه از لحاظ عملیاتی سودده است.
@banko_aseman
3 241
ترامپ: باید پول ایرانیها را پس بدهیم
رئیس دولت تروریستی آمریکا:
ما مقدار بسیاری پول از آنها گرفتهایم. این پول ما نیست، پول آنهاست، و ما آن را در یک مقطع زمانی خاص مسدود کردهایم.
فکر میکنم باید آن را پس بدهیم. اگر آن را پس ندهیم، هیچ کس دیگر هرگز در دلار سرمایهگذاری نخواهد کرد.
تسنیم
3 241
وکبهمن از زیرمجموعه های وسینا به سود ۱۱۴۹ میلیارد تومانی در سال ۱۴۰۴ رسید . سود ۱۴۰۳ شرکت ۸۴۰ میلیارد تومان بود
3 241
#وبملت
وبملت که در نه ماهه با سرمایه جدید به سود ۲۴۹ ریالی رسیده بود در دوازده ماهه با کمک سود تسعیر ارز به سود۷۷۱ ریالی رسید.
سود سال قبل۴۰۶ ریال.
@banko_aseman
现已上线!2025 年 Telegram 研究 — 年度关键洞察 
