Parenting Maznah Ibrahim
前往频道在 Telegram
Channel ini bertujuan pendidikan hati ❤ emosi dan spiritual anak dan ibubapa melalui sharing ilmu psikologi, parenting dan kesihatan mental ibu bapa anak.
显示更多📈 Telegram 频道 Parenting Maznah Ibrahim 的分析概览
频道 Parenting Maznah Ibrahim (@ehsabar) 马来语 语言赛道中的 是活跃参与者。目前社区聚集了 16 001 名订阅者,在 家庭与儿童 类别中位列第 963,并在 马来西亚 地区排名第 2 298 位。
📊 受众指标与增长动态
自 невідомо 创建以来,项目保持高速增长,吸引了 16 001 名订阅者。
根据 31 八月, 2026 的最新数据,频道保持稳定运转。过去 30 天订阅人数变化为 -114,过去 24 小时变化为 -4,整体触达仍然可观。
- 认证状态: 未认证
- 互动率 (ER): 平均受众互动率为 5.03%。内容发布后 24 小时内通常能获得 2.17% 的反应,占订阅者总量。
- 帖子覆盖: 每篇帖子平均可获得 805 次浏览,首日通常累积 347 次浏览。
- 互动与反馈: 受众积极参与,单帖平均反应数为 0。
📝 描述与内容策略
作者将该频道定位为表达主观观点的平台:
“Channel ini bertujuan pendidikan hati ❤ emosi dan spiritual anak dan ibubapa melalui sharing ilmu psikologi, parenting dan kesihatan mental ibu bapa anak.”
凭借高频更新(最新数据采集于 01 九月, 2026),频道始终保持新鲜度与高覆盖。分析显示受众积极互动,使其成为 家庭与儿童 类别中的关键影响点。
16 001
订阅者
-424 小时
-227 天
-11430 天
帖子存档
16 001
Berkomunikasi dengan berkesan, memang ambil masa...
Banyak kita lakukan sehari-hari mungkin sekadar respon atau reaksi yang belum cukup 'engaging' dengan anak kita...
Mari kita buka hati, minda, mata, telinga untuk menjadikan momen bercakap dengan anak itu adalah terbaik dan tidak kerugian... Masa itu Pedang.
Maznah Ibrahim.
T.mazn.me/chan
16 001
Video:
https://www.facebook.com/maznahibrahimofficial/videos/928402571102437
Reward Material untuk Anak Kita, Ok ke Beri?
Persoalan ini selalu ditanya, dan selalu saya jawab secara teks di telegram support group dan live webinar, cuma kali ni saya sempat menulis dan rakam video, asbab anakanda Fateh telah berkata sesuatu hari ini dalam video refleksinya...
Basically saya selalu kata boleh,
cuma tidak fokuskan ke situ semata sebab ia 'short term effect' (kesan sebentar/sementara) walau immediate effect (anak terus berubah tingkahlaku, kita pun bahagia).
.
Makanya sekalikan reward material yang dia request dengan reward tidak konkrit (tidak nampak namun bernilai tinggi) dalam 5 tangki emosi, sebab ia lebih long lasting, percuma dan beri kesan jangka masa panjang...
Memandangkan anak kecil memang kejar reward yang nampak (konkrit), maka kita BOLEH BERI sebagai permulaan, dan gunakan ia untuk bentuk karektor dan habit tingkahlaku baik dia: seperti dia buat kerja 1 mukasurat dia dapat aiskrim sedap (benda dia suka), dan macam mana nak bagi dia tetap gembira buat kerja sekolah walau tanpa 1 aiskrim itu.
Caranya, WAJIB sekalikan reward material yang dia request tu dengan 4 lagi (mana-mana) iaitu :
💖 pujian (puji spesifik usaha dia walau tidak sempurna)
💖 sentuhan (touch dia sambil cakap/puji kerja spesifik dia buat yg siap satu mukasurat tu),
💖 masa istimewa (bila nak puji memang ambil masa sebentar, apatah lagi waktu bersama-sama buat apa saja)
💖 layanan/khidmat (tetap sentiasa hormati kanak-kanak, perasaannya sebagai seorang manusia walau lebih muda, menyantuni mereka)
,
Dan ingatlah, sebab anak kecil belum mampu menilai dan timbang tara reward bukan konkrit (seperti ada masa me time, dapat urutan spa, dapat pergi kelas ilmu, atau bercuti masa istimewa) adalah jauh lebih penting daripada material, maka memang CONFIRM anak kecil akan kejar reward material tu. Ini terbukti bila saya buat kajian kecil bukan saintifik dan saya dapati hampir semua kanak-kanak ini hunger for tangki material 😅, manakala orang dewasa profesional ada hampir semua tidak hunger for material tapi hunger tangki lain 😊😊😊.
Tidak salah beri, sesuaikan, moderate, selayaknya, semampunya kita,
Cuma, wajib sangat sekalikan dengan reward emosi dan spiritual, yang pasti tidak akan rugi kita terapkan, sewaktu bawah 7 tahun.
p/s:
Alhamdulillah anakanda saya tiba-tiba sudi nak cakap sesuatu dan tak sangka dia sebut mengenai reward spiritual istimewa dia :) tanpa saya langsung beri apa-apa input kepada dia pun. Syukur sangat saya mendengarnya. Dan dia sudi saya kongsikan ke public ni...
Marilah kita usaha masukkan input emosi dan spritual kepada anak-anak kita sejak awal kanak-kanak lagi ya....
Maznah Ibrahim.
T.mazn.me/chan
16 001
Contoh maksud reward material yg sentiasa disekalikan dengan reward emosi dan spiritual yang selalu saya sebut dalam live,
maka anak akan faham buat kerja bukan saja dapat upah tapi ada benda lain lebih besar...
........
Anakanda tiba-tiba nak rakam, cakap. Kami tidak ada prepare apa-apa, dia terus cakap, rakaman shoot 1 min.
Biasanya dia Thinking memang taknak dirakam dan tak reti cakap sangat.
Paling saya tak sangka ialah bila dia sebut pasal 'syurga', dan 'syurga paling atas'... Memang terharu dan tak sangka dia boleh cakap macam tu.. Subhanallah. Semoga semua anak kita dapat merasai 'reward spiritual' dan tidak mengejar material semata...
*Video ini dengan izin anakanda untuk dikongsi/post.
https://vt.tiktok.com/ZSeh4TuF8/
16 001
Saya bimbang saya tak sempat cakap yang saya sayang kat anak saya, dan minta maaf atas kesilapan saya mengabaikan perasaannya dulu... Kini dia dah besar dan amat sibuk..
- Kita yang masih ada anak di sisi tanggungjawab kita, kita rendahkan ego kita dengan menjadi seorang ibu ayah yang riang, santai, tegas dalam hikmah, mendidik dan menyubur rasa kemanusiaan dalam diri anak dengan melaksanakan dahulu giat usaha menyubur sifat empati dan insani dalam diri kita sendiri.
Maznah Ibrahim.
T.mazn.me/chan
16 001
Peluklah anak-anak
Kerana ia memberi manfaat besar bukan sahaja kepada otak mereka untuk perkembangan emosi dan kognitif,
Malahan juga beri banyak manfaat pada diri ibubapa itu sendiri.
Maznah Ibrahim
T.mazn.me/chan
16 001
Kenapa Nak Pindah dari Kaedah 'Time Out' kepada Kaedah 'Time In' Sewaktu Anak Bertingkahlaku Silap?
Mari fahamkan. Kongsikan.
https://vt.tiktok.com/ZSeh6nRMa/
16 001
Mari bersama dalam Sesi Khusus - Q&A: Apa Khabar Emosi Ibu Ayah?
https://www.facebook.com/maznahibrahimofficial/videos/1158575171340165
16 001
InsyaAllah 9.30 malam ini adalah sesi temujanji kita.
Saya akan memilih dalam 7 soalan untuk dijawab, dan
semoga kita dapat manfaat dari perkongsian malam ini ya.
*boleh kongsikan dengan rakan-rakan kita yg lain ya.
*Live adalah di page FB: fb.com/maznahibrahimofficial
Maznah Ibrahim
T.mazn.me/chan
#urusemosiibubap
16 001
Perasaan kita, kita aja lah yang rasa.
Tapi tindakan kita, orang boleh salah tafsir.
Jika kita sendiri pun kurang pasti apa kita 'rasa' (feel), maka sukar lah untuk kita terima diri sendiri,
Kerana sebenarnya sewaktu emosi tak ok, kita akan ada rasa penolakan, tidak berapa selesa dengan emosi tak ok itu.
Kini kita ketahui dan belajar yang kita perlu 'own'/rasa memiliki (ya ia milik aku, ya aku rasa itu: marah, kecewa, geram, terancam, sakit hati dsb) dan bertanggungjawab terhadap perasaan kita sendiri... walau rasa tak ok....
dan kemudian, uruskan 'ia' (perasaan itu) secepat mungkin. Jangan berlarutan dan jadi 'spark' penyakit dot dalam hati pula.. hmmmh.
.
Ada soalan berkenaan emosi kita ibu ayah? Boleh kemukakan soalan di sini untuk saya jawab secara live (visual audio), pada hari Sabtu ini, 9.30 malam ya.
https://share.mazn.me/QnA-emosi-ibubapa
Nanti jumpa Sabtu malam.
Moga baik-baik dan senang selalu.
16 001
Bila buat silap kat anak, sebenarnya anak belajar bagaimana kendalikan kesilapan dalam perhubungan mereka pula nanti (dengan sesiapa).
Maka, modelkanlah cara yang 'humble', dan dekat di hati manusia, bukan yang menjauhkan lagi hati-hati manusia kecil di rumah kita (rasa keliru, marah, dendam, kecewa) dengan kita ya.
Sementara anak kecil, dan perkara kita dan dia buat silap tu kecil, amalkanlah 5 'step' ini,
agar kelak tak bernanah atau berakar umbi pula bila sudah remaja dan dewasa...
.
1. Alamak, Mama tersilap tadi tinggi suara kat adik, Mama sebenarnya rasa penat dan marah kat ayah je tadi ... hmmm
2. Sorry ya adik....
3. TQ adik sebab memahami.. (dan maafkan mama yang khilaf ini huhu).
4. Jum adik nak ajak Mama main apa tadi tu?
5. (InsyaAllah lepas ni Mama akan berusaha urus emosi Mama dengan baik demi anak Mama yang Mama sayang ni. Mama kan rol model /cerminan adik).
Care,
Maznah Ibrahim
Telegram: T.mazn.me/chan
.....
Webinar Penat Emosi: Urus Emosi Ibu Bapa, pada 27 November 2021, 8.30 malam telah dibuka.
Segera daftar earlybird ya:
https://webinar.maznahibrahim.com/penat-emosi-live/?utm_source=t211112-2
16 001
Macam Mana Nak Gunakan Permintaan dan Minat Anak Untuk Latihan Karektor dan Motivasi dia Menjadi 'Reward' untuk Dia Sendiri dan Penuhi Permintaan Kita Pula Kelak
Kuncinya 'Win-Win' Situation.
#videoparentingmaznahibrahim
#TheParentHut
https://vt.tiktok.com/ZSerss1xm/
.
.
