Parenting Maznah Ibrahim
前往频道在 Telegram
Channel ini bertujuan pendidikan hati ❤ emosi dan spiritual anak dan ibubapa melalui sharing ilmu psikologi, parenting dan kesihatan mental ibu bapa anak.
显示更多📈 Telegram 频道 Parenting Maznah Ibrahim 的分析概览
频道 Parenting Maznah Ibrahim (@ehsabar) 马来语 语言赛道中的 是活跃参与者。目前社区聚集了 16 001 名订阅者,在 家庭与儿童 类别中位列第 963,并在 马来西亚 地区排名第 2 298 位。
📊 受众指标与增长动态
自 невідомо 创建以来,项目保持高速增长,吸引了 16 001 名订阅者。
根据 31 八月, 2026 的最新数据,频道保持稳定运转。过去 30 天订阅人数变化为 -114,过去 24 小时变化为 -4,整体触达仍然可观。
- 认证状态: 未认证
- 互动率 (ER): 平均受众互动率为 5.03%。内容发布后 24 小时内通常能获得 2.17% 的反应,占订阅者总量。
- 帖子覆盖: 每篇帖子平均可获得 805 次浏览,首日通常累积 347 次浏览。
- 互动与反馈: 受众积极参与,单帖平均反应数为 0。
📝 描述与内容策略
作者将该频道定位为表达主观观点的平台:
“Channel ini bertujuan pendidikan hati ❤ emosi dan spiritual anak dan ibubapa melalui sharing ilmu psikologi, parenting dan kesihatan mental ibu bapa anak.”
凭借高频更新(最新数据采集于 01 九月, 2026),频道始终保持新鲜度与高覆盖。分析显示受众积极互动,使其成为 家庭与儿童 类别中的关键影响点。
16 001
订阅者
-424 小时
-227 天
-11430 天
帖子存档
16 001
Anak yang selalu lawan cakap, memberontak, hempas barang, keluar dari rumah lari sekejap…, saja kacau adik dia untuk buat ibubapa lagi marah,
sebenarnya anak ini sedang 'disconnected' dengan kita.
Jum baca penuh untuk dapat idea macam mana nak atasi perkara ini.
https://maznahibrahim.com/kenapa-anak-memberontak-dan-lawan-cakap-ibubapa/
16 001
Hari-hari Juga Adalah Hari Ayah...
Mana mungkin anak tak rasa sayang kat ayah dia.
Ayah selalu ada pada waktu anak memerlukan teguran, bimbingan, kasih sayang, dan teman bermain mahupun diskusi.
Cuma ayah yang proaktif tetap ikut fitrah ciri kebapaan yang disanjungi...
Dan... pemimpin utama dalam keluarga dan keibubapaan tetap AYAH.
Tidak perlu terlalu keras dan dingin untuk ditakuti si anak.
Kami sayang ayah.
Maznah Ibrahim.
Telegram psikologi anak dan keibubapaan positif T.mazn.me/chan
16 001
Hari-hari adalah Hari Ibu.
Ibu, perlu jaga emosi dia saja, maka semua jadi ok (cuaca rumah).
Pancarannya besar ke seluruh isi rumah.
Namun, ketahuilah emosi ibu akan amat mudah stabil bila ayah main peranan yang baik dalam keibubapaan (80%).
Jum, ayah, bantu ibu agar anak cinta sama ibu semaksimanya.
Maznah Ibrahim.
Telegram psikologi anak dan keibubapaan positif T.mazn.me/chan
Webinar keibubapaan kita pada bulan November ini, nantikan,
Saya buka kembali Webinar Penat Emosi: Pengurusan Emosi Ibu Bapa. Nantikan link dibuka. Tarikh pada 27 November, malam. Refresher pun boleh join dengan harga istimewa ya.
16 001
Persekolahan sudah bermula dan kita perlu ajari, latih skil cegah buli ini bersama anak usia 3-6 tahun di rumah.
https://maznahibrahim.com/ajar-anak-skil-cegah-buli-2/
16 001
'Reconnecting' dengan Anak (7)
Diri kita sebenarnya boleh menjadi 'partner' kepada si anak.
Dengan cara masuk ke dalam dunianya.
Bila dia usia 9 dan banyak kacau kakak, dia 'mastermind' dalam geng mengganggu, boleh lah aku jadi 'thinking partner' dia macam mana nak bagi kakak adik suka kat dia, geng dengan dia dulu.
Bila dia usia 14 tahun selalu melawan kata dan banyak ber'online friends/games', boleh lah aku masuk dalam dunia dia dan jadi 'online friend/game partner' dia.
Berbanding aku jadi lawan dia, baik aku jadi geng dia.
Sama-sama berfikir untuk minat dia dan kemudian bolehlah pengaruhi dia untuk perkara lain yang bermanfaat pulak. Mainlah atau luangkanlah masa dengan dia walau 10 min berfokus pun.
Pasti banyak yang kita boleh fahami dunia uniknya. Rendahkan diri dan jadi 'thinking partner/ game partner/ lanun partner' dan apa-apa lah.
Sebab kita nak dekati dia,
'rebonding' dengan dia.
Tamat.
Mudahan bermanfaat.
Maznah Ibrahim
t.mazn.me/chan
16 001
'Reconnecting' dengan Anak (6)
Fokus.
Fokus kepada kebaikan kecil anak di sebalik ‘jutaan’ ibaratnya kesalahan anak.
Jadi mata lebah bukan mata lalat, orang kata. Mata lalat mencari sampah walau di kebun bunga indah, manakala mata lebah mencari madu walau di hutan belantara semak.
Apa kita fokuskan akan menjadi semakin besar.
Fokus kepada permasalahan anak, maka semakin membaralah emosi kita geram kepada si anak.
Fokus kepada kebaikan kecil dia,
maka semakin banyak kebaikan dan nikmat memiliki anak ini yang mampu kita cas kan, jana kan.
Cari, cari, cari, fikir, fikir, fikir, sebut, sebut, sebutkan.
Oh… walau anak aku selalu main games siang malam, alhamdulillah dia masih sihat walafiat dan aktif.
Oh walaupun dia saban hari kacau adik kakak, dia bijak panjang akal dan banyak betul tenaga dia.
Oh walau dia selalu melawan, dia berani menyatakan ketidaksetujuan dia dan tidak pendam saja…
Sambung.
Maznah Ibrahim
T.mazn.me/chan
16 001
'Reconnecting' dengan Anak (5)
Kita tertanya-tanya kenapa anak berubah.
Dulu dia tidak begini,
dulunya dia adalah bayi paling comel dan manis yang kita pernah lihat dalam dunia ini, dia anak kita yang paling mulus dan baik.
Kini?
Elakkan kenapa tetapi tanyakan apa kepada dirinya:
“Apa abang buat ni, apa maksud abang bila pukul badan adik?, Mama nak faham...”
Tertanya-tanya apa sebabnya ya?
Kenapa dia macam ni?
Pasti ada underlying 90% iceberg puzzle tingkahlaku dia ni.
Macam mana nak bantu?
Cek tangki emosi (5: perkataan, layanan, sentuhan, masa, dan material) dan keperluan fisiologi asasinya (makan, minum, rehat/tidur dan aktivitinya).
Banyakkan ‘wondering’ dan ‘curiosity’, bukan ‘labelling’ terus jatuh hukum (baca post sebelum ini).
Hmm… apa sebenarnya yang dia tak cukup ya?..... (jawapannya ada, setiap persoalan ada jawapannya, mohon pada Tuhan untuk ilhamkan).
.
Sambung.
.
Maznah Ibrahim
t.mazn.me/chan
16 001
'Reconnecting' dengan Anak (4)
Kini telah lebih relaks sedikit.
Bertenang.
Menerima anak kita seadanya, lebih dan kurang nya,
dan diri kita seadanya. Tugas kita.
Kini kita nak proses seterusnya.
Menjadi 'non judgemental'.
Tidak melabel, menilai tingkahlaku anak itu buruk atau label tertentu yang kurang enak.
Walaupun dia buat silap, elak label.
Label membuatkan kita 'fix'.
Melekat dengan label itu dan tidak ada ruang untuk kepercayaan yang anak boleh berubah.
Elak.
Elak sama sekali.
Kata-kata diulang menjadi kepercayaan, kepada si anak dan kepada diri kita juga.
Anak juga 'struggle', nak perbuat yang terbaik seperti kita hasratkan, mahu corakkan, dan mahu mereka jadi.
Mereka bukan robot. Boleh programkan dan baiki, ulang bentuk, dan jadi formulanya.
Mereka manusia ada hati nurani dan fitrah dinamik.
Mungkin formula jadi untuk diri orang lain, namun tidak semestinya jadi untuk diri kita, anak kita, keluarga kita.
Jawapannya ada pada diri kita.
Pencarian jawapan, kenapa, bagaimana, apa, semuanya ada dalam diri kita yang telah melalui kehidupan ini bersama si anak dari kandungan lagi hingga usia kini dia.
Tiada siapa yang salah, semua kita akan bertanggungjawab, kita lebih lagi sebab kita telah lebih dewasa.
Bantu, bukan matikan.
Sambung.
Maznah Ibrahim
T.mazn.me/chan
16 001
'Reconnecting' dengan Anak (3)
Setelah kita cuba untuk tidak lagi berfikir mahu ‘membaiki’ atau mengubah diri si anak, kini kita di fasa dua.
Terima diri kita seadanya.
Kita terlalu banyak ekspektasi kepada diri sebagai ibubapa, mahu menggiring ‘milestone’ anak seperti fasa awal kehidupannya, dan kalau boleh hingga dia dewasa. Hingga kita terlupa dia adalah entiti berbeza sebaik sahaja dia lahir dan dia adalah unik! Anak orang lain adalah lain dan anak kita adalah lain dan tetap hebat!
Benar, penerimaan radikal yang perlu kita lakukan kini adalah PERCAYA yang anak kita kini telah perbuat apa yang terbaik dirinya mampu, pada ketika ini, usia ini.
Dan terima fakta hakikat diri kita bukan Tuhan dan bukan berkuasa untuk segala-galanya, hanya pentadbir beramanah yang dipinjamkan harta ‘seorang anak ini, ini, ini’ di dunia ini.
Terima diri, kita adalah pemegang amanah dari Yang Maha Kuasa saja.
Besar peranan itu, tapi bukan fokus semata kepada anak, fokusnya adalah kepada Pencipta si anak, pemberi amanah, fokus kita kepada Dia : untuk ibadah. Lelah akan berpindah, tidak lagi merebah berat ke diri kita. Panjatkan rasa harapan dan kepercayaan kepada Dia, Yang Maha Kuasa Segalanya.
Relaks. Tenang. Bermohon, Berusaha dan Kembali Berserah.
.
Sambung.
Maznah Ibrahim
t.mazn.me/chan
16 001
'Reconnecting' dengan Anak (2)
Langkah pertama yang perlu kita lakukan adalah menerima diri anak kita seadanya.
Kita selalu ada ‘mindset’ yang kita perlu ubah anak kita. Kita perlu baiki anak kita.
Ia mudah: terima dia seadanya, tidak perlu ubah dirinya,
namun sukar: sebab kita rasa kita berhak mengubah dirinya, sedang kita tahu kita bukan Tuhan.
Jadi bagaimana?
Itulah yang pertamanya, iaitu berhenti berfikir mahu ubah anak ini, dan memaksa dia menjadi seperti apa kita mahu.
Terimalah dia, minat dia, kecenderungan dia, kekurangan dia dan kekuatan dirinya.
Sambung.
Maznah Ibrahim
t.mazn.me/chan
16 001
Selamat Menjadi Objek Kasih Sayang dan Bermain dengan Anak Bayi Kita!
https://maznahibrahim.com/selamat-menjadi-objek-kasih-sayang-dan-bermain-dengan-anak-bayi-kita/
