ch
Feedback
مدرسه زندگی فارسی

مدرسه زندگی فارسی

前往频道在 Telegram

حمایت مالی: https://hamibash.com/school خرید دوره‌های آموزشی در ایران: https://b2n.ir/a19688

显示更多

📈 Telegram 频道 مدرسه زندگی فارسی 的分析概览

频道 مدرسه زندگی فارسی (@dr_iman_fani) 波斯语 语言赛道中的 是活跃参与者。目前社区聚集了 46 470 名订阅者,在 教育 类别中位列第 3 839,并在 伊朗 地区排名第 7 291

📊 受众指标与增长动态

невідомо 创建以来,项目保持高速增长,吸引了 46 470 名订阅者。

根据 24 六月, 2026 的最新数据,频道保持稳定运转。过去 30 天订阅人数变化为 -32,过去 24 小时变化为 0,整体触达仍然可观。

  • 认证状态: 未认证
  • 互动率 (ER): 平均受众互动率为 30.34%。内容发布后 24 小时内通常能获得 15.61% 的反应,占订阅者总量。
  • 帖子覆盖: 每篇帖子平均可获得 0 次浏览,首日通常累积 7 254 次浏览。
  • 互动与反馈: 受众积极参与,单帖平均反应数为 0

📝 描述与内容策略

作者将该频道定位为表达主观观点的平台:
حمایت مالی: https://hamibash.com/school خرید دوره‌های آموزشی در ایران: https://b2n.ir/a19688

凭借高频更新(最新数据采集于 25 六月, 2026),频道始终保持新鲜度与高覆盖。分析显示受众积极互动,使其成为 教育 类别中的关键影响点。

46 470
订阅者
无数据24 小时
-397
-3230

数据加载中...

标签云
无数据
有任何问题?请刷新页面或联系我们的客服
进出提及
---
---
---
---
---
---
吸引订阅者
六月 '26
六月 '26
+165
在3个频道中
五月 '26
+135
在1个频道中
Get PRO
四月 '26
+141
在9个频道中
Get PRO
三月 '26
+56
在5个频道中
Get PRO
二月 '26
+531
在25个频道中
Get PRO
一月 '26
+254
在4个频道中
Get PRO
十二月 '25
+320
在17个频道中
Get PRO
十一月 '25
+480
在16个频道中
Get PRO
十月 '25
+355
在21个频道中
Get PRO
九月 '25
+492
在25个频道中
Get PRO
八月 '25
+837
在29个频道中
Get PRO
七月 '25
+898
在25个频道中
Get PRO
六月 '25
+172
在6个频道中
Get PRO
五月 '25
+306
在8个频道中
Get PRO
四月 '25
+689
在14个频道中
Get PRO
三月 '25
+516
在17个频道中
Get PRO
二月 '25
+1 045
在32个频道中
Get PRO
一月 '25
+626
在27个频道中
Get PRO
十二月 '24
+366
在32个频道中
Get PRO
十一月 '24
+243
在11个频道中
Get PRO
十月 '24
+364
在26个频道中
Get PRO
九月 '24
+254
在17个频道中
Get PRO
八月 '24
+187
在13个频道中
Get PRO
七月 '24
+133
在13个频道中
Get PRO
六月 '24
+1
在11个频道中
Get PRO
五月 '24
+187
在10个频道中
Get PRO
四月 '240
在11个频道中
Get PRO
三月 '24
+6
在6个频道中
Get PRO
二月 '24
+27
在5个频道中
Get PRO
一月 '24
+196
在8个频道中
Get PRO
十二月 '23
+350
在18个频道中
Get PRO
十一月 '23
+380
在12个频道中
Get PRO
十月 '23
+305
在7个频道中
Get PRO
九月 '23
+446
在0个频道中
Get PRO
八月 '23
+378
在0个频道中
Get PRO
七月 '23
+407
在0个频道中
Get PRO
六月 '23
+607
在0个频道中
Get PRO
五月 '23
+573
在0个频道中
Get PRO
四月 '23
+479
在0个频道中
Get PRO
三月 '23
+312
在0个频道中
Get PRO
二月 '23
+279
在0个频道中
Get PRO
一月 '23
+411
在0个频道中
Get PRO
十二月 '22
+439
在0个频道中
Get PRO
十一月 '22
+322
在0个频道中
Get PRO
十月 '22
+258
在0个频道中
Get PRO
九月 '22
+474
在0个频道中
Get PRO
八月 '22
+846
在0个频道中
Get PRO
七月 '22
+653
在0个频道中
Get PRO
六月 '22
+552
在0个频道中
Get PRO
五月 '22
+609
在0个频道中
Get PRO
四月 '22
+548
在0个频道中
Get PRO
三月 '22
+430
在0个频道中
Get PRO
二月 '22
+515
在0个频道中
Get PRO
一月 '22
+514
在0个频道中
Get PRO
十二月 '21
+630
在0个频道中
Get PRO
十一月 '21
+359
在0个频道中
Get PRO
十月 '21
+541
在0个频道中
Get PRO
九月 '21
+484
在0个频道中
Get PRO
八月 '21
+627
在0个频道中
Get PRO
七月 '21
+489
在0个频道中
Get PRO
六月 '21
+330
在0个频道中
Get PRO
五月 '21
+439
在0个频道中
Get PRO
四月 '21
+830
在0个频道中
Get PRO
三月 '21
+653
在0个频道中
Get PRO
二月 '21
+545
在0个频道中
Get PRO
一月 '21
+984
在0个频道中
Get PRO
十二月 '20
+33 960
在0个频道中
日期
订阅者增长
提及
频道
25 六月+13
24 六月+6
23 六月+1
22 六月+2
21 六月+3
20 六月+4
19 六月0
18 六月+3
17 六月0
16 六月0
15 六月+11
14 六月+9
13 六月+2
12 六月+2
11 六月+6
10 六月+12
09 六月+6
08 六月+5
07 六月+7
06 六月+1
05 六月+20
04 六月+25
03 六月+13
02 六月+6
01 六月+8
频道帖子
در طول زمستان گذشته و بهار جاری ایران شاهد بارش‌های قابل توجه بود. بسیاری از تالاب‌ها و دریاچه‌ها آب‌گیری شدند و حتی شاهد سیلاب‌های پراکنده بودیم. متاسفانه این موضوع از دو طرف اشتباه تفسیر شد: از یک سو کسانی که مدام خشک شدن امثال دریاچه ارومیه و نشست فراگیر زمین در ایران را فاجعه مدیریتی و سیاهی مطلق تلقی می‌کردند، سکوت کرده و دلواپسی‌شان را متوجه مسائل دیگر ایران کردند تا شاید فرصت خشکسالی و موج گرمای بعدی. از سوی دیگر کسانی پیدا شدند که بارشهای سنگین امسال را با انهدام تجهیزات ضد ایرانی در جنگ اخیر در شیخ‌نشینهای خلیج فارس مرتبط دانستند که در صورت صحت، اکنون اقلیم ایران را باید نجات یافته تلقی کرد! در ششم اکتبر سال 2021 در پادکستی به نام "فره جغرافیایی" در کانال علوم غیر انسانی، درباره اقلیم و سرنوشت تمدنی و مفهوم سابقه بلند مدت تاریخی صحبت کردم. به این پرداختم که با احتیاط می ‌توان امیدوار بود در بحران اقلیمی کار ایران به ورشکستگی آبی نکشد ضمن آن که ایران نیز مانند دیگر نقاط جهان از بحران اقلیمی در امان نیست. اتفاقا به دلیل ماهیت گرمایش زمین، بخشی از شداید اقلیمی ایران به صورت سیلابهای سد شکن خواهد بود نه خشکسالی. همینطور حسرت اقلیمی و مقایسه ایران با آن چه به غلط "جغرافیای پیروز" تلقی می شود را بررسی کردم. بخشی از آن پیش بینی های سال 2021 به وقوع پیوسته و همچنان در مسیر تحقق سایر مسایل هستیم. بدون تردید با پیشرفت بحران اقلیمی، جهان آدمیزادگان به جنگل شبیه‌تر می‌شود. این موضوع از سالها قبل قابل دیدن بود. لازمه تاب‌آوری و دفاع از تمدن ایرانی برگزیدن توضیح منطقی و علمی پدیده‌هاست: چیزی که رفتار ملتهای دیگر را در سالهای آینده قابل پیش‌بینی می‌کند و ما را از ناامیدی و امیدهای غیرعاقلانه باز می‌دارد. @dr_iman_fani

2
(فرّه جغرافیایی) یا توهم جغرافیای پیروز سیستم‌های پیچیده و مفهوم سابقه تاریخی چگونه در مطالعه منابع جغرافیای سیاسی حقیقت را از منافع ملی کشورها تشخیص دهیم؟ @inhumannica
10 242
3
«مسیحیت قاره‌ای در برابر مسیحیت تر‌انس‌ آتلانتیک» مشاجره این روزهای پاپ با دونالد ترامپ را می‌توان مبارزه یک «مرد خدای صلح‌طلب» با یک «مستبد خودشیفته» تفسیر کرد اما لایه عمیق‌تری هم وجود دارد؛ به حافظه رجوع کنید، چند فیلم هالیوودی بخاطر می‌آورید که به طور ویژه مذهب کاتولیک را دست می‌اندازند؟ حتی می‌توان همه فیلمهای با موضوع مافیای ایتالیایی در آمریکا و موضوع طنز پایبندی‌ پدرخوانده به کلیسا را اضافه کرد. چند فیلم فرانسوی جشنواره‌ای یا آمریکایی‌پسند بیاد می‌آورید که در آن دختران روسپی همزمان صلیب می‌اندازند و به کلیسای کاتولیک می‌روند؟ در همه این دهه‌هایی که مزرعه پرورش پرستوی جفری اپستین در کمال امنیت در آنسوی اقیانوس اطلس دایر و شکوفا بوده، بصورت مستمر پوشش وسیع خبری می‌شنیدیم در رسانه‌های انگلیسی زبان از فساد سیستماتیک کشیشان کاتولیک و عذرخواهی‌های چندباره پدران کلیسا. حتی مشاهیر آکادمیک در زمینه تاریخ و علوم طبیعی نظیر هراری، استیون پینکر، ساپولسکی و دیگران هنگام نقد مذهب اغلب بعنوان کیسه بوکس بسراغ کاتولیکها می‌رفتند و عموما کاری بکار پروتستانیسم یا یهودیت نداشتند. شکی نیست که قدرت بدون پاسخگویی فساد می‌آورد و هدف این یادداشت دفاع از فساد کلیسا نیست اما عجیب نیست که مذهب کاتولیک دقیقا در همان اوراسیایی زندگی می‌کند که با تمدن دریایی دچار تضاد منافع ژئوپولتیک است؟ ایتالیا، اسپانیا، فرانسه، بلژیک و حتی ایرلند استقلال طلب؟ عجیب نیست که مذهب کاتولیک در آمریکای جنوبی‌ای زندگی می‌کند که حداقل دو قرن است در چالش و تنازع بقا با تمدن انگلوساکسون است؟ آیا این موضوع درخور توجه نیست که برخلاف مسیحیت ارض موعودی هشتاد ساله، کلیسای کاتولیک دوهزار ساله همچنان موضع تاریخی خود را درباره قاتلان مسیح تغییر نداده است؟ درست است که این پاپ آمریکایی است اما ساختار تاریخی کلیسای کاتولیک به اوراسیا و اصطلاحا تمدن continental تعلق دارد. دوستان علاقمند به فلسفه، ادامه این درگیری را در دوران پسامذهب می‌توانند در تقابل فلاسفه continental نظیر سارتر و هوسرل و فوکو (تاکید بر حس و تجربه زیسته) با فلاسفه عملگرا، و خردگرای انگلوساکسون نظیر راسل، هیوم و این روزها داوکینز پیگیری کنند. تقابل بنیادی، میان دو اکوسیستم جغرافیایی است که در سنتهای تمدنی، مذهب و فلسفه اعلام وجود می‌کند. @dr_iman_fani
0
4
نهایتا دونالد ترامپ از سر خشم و استیصال تصمیم گرفت از سلاح مرحله آخر استفاده کند: محاصره دریایی کامل تنگه هرمز و توقیف همه کشتی‌های خروجی که به ایران عوارض پرداخت کرده‌اند. واقعیت این است که ترامپ درامد ایران از ایجاد عوارضی در هرمز را بیش از حد تخمین زده و برعکس، تبعات ژئوپولتیک محاصره این آبراهه را دست‌کم گرفته است. می‌توان صدای افکار او و مونولوگ درونی‌اش را شنید: «نباید اجازه دهیم ایرانیها ناهار ما را بخورند!» اتفاقی که ترامپ انتظار دارد بیافتد این است: کشورهای دیگر برای بمباران بی امان سواحل ایران و کوههای مشرف به هرمز، به آمریکا بپیوندند. این نتیجه ناممکن نیست اما با توانایی ایران در جنگ چریکی و نامتقارن، بازگشایی هرمز، بلافاصله و بی هزینه رخ نمی‌دهد و بعلاوه باب‌المندب و سوئز زیر دست حوثی‌هاست. ایران دهه‌هاست که تحت محاصره است در حالی که محاصره دریایی آمریکا علیه کشتی‌های تمام ملل پدیده جدیدی است و یک «واکنش عصبی بیش از حد» تلقی خواهد شد. اتفاق محتمل‌تر در صورتی که ترامپ به تهدیدش عمل کند: رکود اقتصاد جهانی و سقوط شدید بازار سهام(بازار از محاصره موثر توسط آمریکا بیشتر می‌ترسد تا بستن هوشمند و مشروط تنگه توسط ایران)، بالا رفتن قیمت نفت، تورم جهانی، تورم آمریکا و شناسایی ایالات متحده بعنوان قدرت یاغی و عنصر نامطلوب. کشورهای جهان با حذف ایران از اقتصاد جهانی عملا اهرم تهدیدی علیه ایران برای خود باقی نگذاشته‌اند اما اهرم تهدید اقتصادی علیه آمریکا بسیار است: حراج اوراق قرضه آمریکا و تهدید دلار، تعرفه متقابل، تحریم اشتراک‌گذاری اطلاعات ، منابع و پایگاهها با آمریکا و تحریم توریسم.. در نهایت اگر جنون کودکانه ترامپ ادامه یابد جهان در طی یک تا دو سال و شاید زودتر به سمت تقابل نظامی مستقیم با آمریکا و جنگ جهانی خواهد رفت. ابرقدرت در این مرحله نفعی در نظمی که خود‌ش ساخته بود نمی بیند و جهان هم نفعی در ادامه چنین ابرقدرت آشوب‌طلبی پیدا نمی‌کند. @dr_iman_fani
0
5
طنز عجیبی است که گویا حتی ارتش آمریکا با هالیوود مسموم شده است جوری که همه این مشاوران و تکنیسینها و وابستگان نظامی به فردایی فکر می‌کنند که قصه‌شان را کتاب یا فیلمنامه کنند. اما دنیای واقعی از سینمای آمریکا عبور کرده و به این Top Gun و نجات سرجوخه رایان می‌خندد. وظیفه تاکر کارلسون که لفاظی‌های زشت ترامپ را محکوم کرد، ۴۸ نماینده کنگره که طرح استیضاح او را آماده کرده بودند و مجموعه بزرگی از ژورنالیستها و شخصیتهای آمریکایی که تهدید ضدتمدنی او را محکوم کردند، همه این بود که «راه خروجی آبرومندانه» برای ترامپ فراهم کنند. جوری که انگار او واقعا توان نابودی یک شبه ایران را داشته و تحت فشار اطرافیان کوتاه آمده است. واقعیت این است که ایالات متحده اگر می‌توانست بدون یک لحظه دغدغه‌ی جنایت جنگی ایران را نابود می‌کرد اما آمریکا در آخرین لبه بضاعت نظامی، اقتصادی و روایت‌سازی خود ایستاده است. سوال بزرگ اندیشکده‌ها از این پس این خواهد بود: «از بین ایران، چین و روسیه، تنها ایران، غیر اتمی بود و نتیجه به اینجا رسید. آمریکا با چین چه خواهد کرد؟» طی ماههای آینده در دنیای اقتصاد و مناسبات تعیین کننده نظم جهانی، وضعیت افتضاح آمریکا حتی برای افراطی‌ترین دوستداران ایالات متحده مفهوم خواهد شد. از یک نظر می‌توان گفت این نفرین نیکولاس مادورو بود که با تسلیم خود ترامپ را به هوس انداخت تا احتیاط را کنار بگذارد، به گرداب هرمز کشیده شود و به نحوی جبران‌ناپذیر تحقیر گردد. ونزوئلا گرانترین پیروزی مفت و مجانی تاریخ آمریکا لقب خواهد گرفت. @dr_iman_fani
0
6
حمله به آموزش و دوران کودکی: اعدام دو مرحله‌ای دختربچه‌های میناب.. حمله به بهداشت و درمان : بمباران درمانگاه و بیمارستان و آمبولانس و دانشکده داروسازی و کارخانه داروسازی و بهزیستی و کشتن پزشک و پرستار و امدادگر.. حمله به محیط زیست : سکوهای سوخت تهران.. حمله به فرهنگ تاریخ و هنر: تخریب دهها سازه میراث فرهنگی در تهران و اصفهان و لرستان و دیگر شهرها.. حمله به غذا: بمباران تره بار و انبار شیرخشک و دامداری و مرغداری.. حمله به علم :بمباران دهها دانشگاه و پژوهشکده.. حمله به ارتباط: بمباران پلها و جاده‌ها و خطوط ریلی.. اشتباه است اگر فکر کنید این بانک اهداف تصادفی و در اثر زبانه کشیدن شعله جنگ است. به سخنان و توییتهای ترامپ توجه کنید که از «نابودی تمدنی» حرف می‌زند و استیو بنن مشاور پیشین او که گفته بود «باید در ایران مثل اسکندر رفتار کنیم.» جالب است که مهاجمان به ایران، آن پیوستگی تمدنی را که ما خودمان نمی‌بینیم، تشخیص می‌دهند: در ذهن بعضی ایرانیان این حمله‌ای است برای رفع عربزدگی و بازگشت به شکوه باستان ولی در ذهن مهاجمان این حمله‌ای است برای تکمیل «حماسه ماراتون، ترموپیل و حمله اسکندر»، حمله ‌ای برای تمام کردن کار همه چیز ایرانیان مغرور و تسلیم ناپذیر. آنها نابودی ایران کنونی را انتقام‌گیری از خاطره دوهزار و پانصد سال تاریخ می‌بینند. آنها قرنهاست که می‌دانند چه می‌خواهند و البته شکارچی تا لحظه آخر هدفش را از شکار پنهان می‌کند. گربه تا لحظه شکار پرنده ملوس بنظر می‌رسد و حتی با او حرف می‌زند. گفتگوی تمدنها خوش خیالی ما بود : آنها به ما جایزه دادند و تشویقمان کردند که این توهم را خودمان بسازیم و خودمان باور کنیم! @dr_iman_fani
0
7
برای آنکه ما زبان دنیا را بفهمیم لازم است انگلیسی بلد باشیم و برای آنکه دنیا زبان ما را بفهمد لازم است محکم باشیم. رفتارهای متفرعنانه و جنون‌آمیز ترامپ با دنیا، اتفاقا دست برتر دیپلماسی دوجانبه در تعامل با کشورها را به ایران داده است اگر خودمان با حس حقارت خرابش نکنیم. آنچه گفته شد احساسی و افراطی نیست. جهان تشنه بازیگران معقول و معاملات منصفانه و پیش‌بینی‌پذیر است. ما باید توزیع کننده قابل اعتماد انرژی در جهان شویم نه آنکه به دنیا گرسنگی و سرما بدهیم و نه آنکه بازیِ بُرده را با آزمودنِ آزموده‌ها دوباره به باخت تبدیل کنیم. آقای دکتر ظریف، حمد بن جاسم وزیر خارجه سابق قطر بر اساس مقاله‌تان شما را به شجاعت تسلیم فراخوانده و رئالیسم سیاسی جهان شما را به شجاعت پیروزی فرامی‌خواند. شما بر اساس بازخورد عملی مقاله‌تان در فارین افرز کدام شجاعت را انتخاب می‌کنید؟ @dr_iman_fani
0
8
«اشک کباب باعث طغیان آتش است!» در تاریخ طبیعی هر هژمون و برای هر امپراطوری زمانی فرا می‌رسد که از خط الراس عبور می‌کند. به این معنی که هژمونِ پا به سن گذاشته دیگر معرف و تثبیت کننده نظم تلقی نمی‌شود و به دلیل مجموعه‌ای از فرسودگی‌های مالی-نظامی و روایتی، شروع می‌کند به خراب کردن آنچه ساخته یا دفاع مخرب و بی‌نتیجه از آنچه که برایش مانده. در این شرایط مستعمرات، توابع و ممالک مفتوحه (بخوانید متحدان) آرام آرام شروع به حساب و کتاب می‌کنند: ۱-روی ابرقدرتی که دیگر آبراهه‌ها را امن نمی‌کند بلکه به آتش می‌کشد، چرا باید حساب کرد؟ ۲-چقدر قدرت تحمیل درد برای ابرقدرت قدیم باقی مانده است؟ ۳-چقدر پاداش و هزینه در همسویی با قدرتهای رقیب یا ائتلافهای جایگزین وجود دارد؟ همین حالا که در پاسخ به تجاوز ، ایران پهنه‌ای از عمان تا مدیترانه را زیر آتش برده است، اروپا، شیخهای خلیج فارس و آسیای شرقی نه مشغول کینه‌توزی به ایران که مشغول محاسبه‌اند و در کمال تعجب محاسباتشان از بعضی از ما ایرانی‌ها واقع‌بینانه‌تر است. اگر می‌بینید این کشورها بیانیه‌های تند علیه ایران صادر نمی‌کنند و برای گرفتن سهم کباب مانند کرکس به سر ایران نازل نشده‌اند و اگر می‌بینید اروپای غربی آمریکا را «قدرت یاغی» لقب داده است، و بسیاری حریم هوایی‌شان را بسته‌اند، برای این است که می‌فهمند آمریکا حتی در صورت پیروزی بر ایران در دراز‌مدت شانسی برای بقا و برقراری کنترل ندارد. آنها طرفدار حق نیستند، ضعف آمریکا را بو کشیده‌اند. آمریکا حتی نتوانسته شرکتهای نفتی خودش را قانع کند جهش معنی‌داری در ظرفیت تولید ونزوئلا ایجاد کنند. این آمریکا، آمریکای پایان جنگ دوم نیست که با طرح مارشال اروپا را از نو ساخت. اقتصادش فاینانسیالیزه شده است. همه رشدها فقط در کازینوی بازار سهام رخ می‌دهد. صنعت‌زدایی، واقعی و محسوس است. حتی موشک رهگیر به تعداد کم و برای ویترین و نمایشگاه و فروش تهیه شده بود نه برای یک جنگ جهانی تمام عیار! اروپا بارها در این سالها آمریکا را آزموده و می‌داند نظم قدیم مرده است. چه بسا رژیمی که ایران بر هرمز اعمال کند برای اروپا بسیار امن‌تر و به‌صرفه‌تر باشد. اروپا تقابل ذاتی منافع آمریکا با منافع اوراسیا را می‌فهمد. شگفتا که در چنین عبور واضحی از خط‌الراسِ نظم قدیم جهانی، دولتمردانی از ایران مانند آقای دکتر ظریف تلاش می‌کنند تا نظم گذشته را نجات دهند! ایشان در فارین افرز پیشنهاد می‌دهند ایران با خواسته‌های حداقلی و قول ترک مخاصمه و امیدِ برداشتن تحریم‌ها «احتمالا با تضمینی شبیه امضای جان کری» ، دستاوردش را «نقد» کند، سلاحش را زمین بگذارد و هرمز بازگشایی شود. در واقع وقت بخرند تا آمریکا انبار بمبها را بازسازی و هدفها را بازشناسایی کند و وفاق میهنی ناپدید شود. شیوخ خلیج فارس هم میانبرهای تنگه هرمز را تکمیل کنند و برای بدهکار کردن ایران به بقایای سازمان ملل حقوقدان گسیل کنند تا تحریمهای جدیدی در آینده وضع شود. غافل از آنکه در این بازی هولناک هر لحن تسلیم‌آمیز بمباران زیرساختها را شدیدتر می‌کند. اگر آمریکا هم به ایرانِ تسلیم شده رحم کند، بقیه حیوانات جنگل رحم نخواهند کرد. البته که باور عملی به مرگ نظم جهانی هشتاد ساله برای فارغ التحصیل حقوق بین‌الملل غرب‌محور سخت است. شبیه آن است که یک منجم بطلمیوسی بخواهد نظریه زمین‌مرکز را کنار بگذارد؛ به شاگردانش چه بگوید؟ کتابهایش را کجا تجدید چاپ کند؟ در اندیشکده‌ها چطور سخنرانی کند؟ می‌توان از همان اروپا یا کانادا کمک گرفت برای درک این موضوع که تمام مفروضات حقوق بین‌الملل هشتاد ساله پایان یافته است (سخنرانی اخیر کارنی از کانادا در داووس را بیاد آورید که گفت دوران قدرتهای بزرگ پایان یافته و زمانه قدرتهای متوسط فرا رسیده است). آن نظم نه از سمت ما، که از سمت آمریکا تخریب شد. در این جهانِ هابزی کسی که تسلیم می‌شود، سهمی از نظم بعدی نخواهد داشت. آقای دکتر شما جواب مقاله‌تان را در سخنان حمد‌بن جاسم وزیر خارجه سابق قطر گرفتید: «تمجید از شما بخاطر شجاعت عقب نشینی و تاکتیکی خواندن حرکتهای ایران و تشویق به عقب‌نشینی بیشتر» عالمی را یک سخن ویران کند روبهان مرده را شیران کند شگفت آنکه آقای دکتر ظریف گاه در مقالاتشان از قدرتهای میانی و ظهور جهان چند قطبی سخن گفته‌اند اما در مقام عمل و مصداقهای واقعی و بزنگاههای تاریخی هنوز آمریکا را تنها مخاطب داخل اتاق حس می‌کنند و ما را در بهترین حالت «مشارکت کننده در بازسازی نظم» و نه بنا کننده نظم جدید ‌منطقه‌ای می‌بینند. شاید آنچه ایران اکنون در عرصه دیپلماسی باید انجام دهد، تدوین جامع خواسته‌های معقول خود از هر کشور در ازای دسترسی به هرمز و مذاکرات سریع جداگانه و دوجانبه برای تامین این مطالبات است.
0
9
بازنشر از ۲۸ فوریه سال ۲۰۲۲ 👆 به تازگی روزنامه نگار نزدیک به ترامپ خواستار بمباران ایران به شیوه کورتیس لو‌می شده است. در مرور و بحث این کتاب توضیح داده بودیم او چه کسی است و چه روشی داشت. شاید ایرانیان کمتری خواستار بمباران کشورشان می‌شدند اگر کورتیس لومی را می‌شناختند.
0
10
آیا جنگها را می‌توان «بهداشتی و محدود» اداره کرد؟! نگاهی به کتاب مافیای بمب‌افکن آخرین کتاب ملکوم گلدول-2021 https://youtu.be/3sVDu51cMPE @dr_iman_fani
0
11
آغاز فروپاشی روانی دونالد ترامپ یکبار دیگر روندی که در دور اول ریاست جمهوری او شاهد بودیم آغاز شد. سوزاندن سریع اطرافیانی که به نظر ترامپ « کاملا وفادار و حرف شنو نیستند» مثل رییس ستاد ارتش، و یا اگر وفادار هستند، آخرین مصرفشان این است که توسط ترامپ مورد تحقیر قرار بگیرند؛ افرادی شبیه خانم پم باندی رییس وزارت دادگستری‌ و یا بن سلمان که جلوی دوربین توسط او به فضاحت کشیده شد. او دوست دارد به کسانی که تحت تاثیرش قرار نمی‌گیرند اعلام کند: صف طولانی وجود دارد از موجوداتی که حاضرند «باسن مرا ببوسند». این همان «هنر معامله» اوست. قرار است شما به بوسندگان حسادت کنید یا از نبوسیدنش به وحشت بیافتید. اما ترامپ در خلوت ذهن خود از کم و کیف این صف بوسندگان راضی نیست. یک لیست دیگر وجود دارد، یک لیست پنهان که انگیزه و محرک همه رفتارهای اوست: لیست آدمهایی که به دست‌بوسی نیامدند، آنهایی که از او بریدند و به او خیانت کردند. همه جایزه‌هایی که به او ندادند و کشورهایی که تسلیم نشدند. گروهی می‌پرسند چرا بجای شاخهای گاو از پستانهایش آویزان نشویم؟ اجازه دهید چاپلوسی کنیم و جایزه بگیریم! مگر مسوولیت ما ادب کردن خودشیفته‌هاست؟ این گروه متوجه نمی شوند که این گاو یک سره شاخ است و پستانی ندارد در دهان شما بگذارد. از کانادا و گرینلند و فرانسه و کره جنوبی و بن سلمان و امیر قطر و رییس ناتو و نخست وزیر ژاپن در سفر اخیرش به آمریکا سوال کنید که او را «بابایی» خطاب کردند و مزدشان را گرفتند! فهرست ‌پنهان ناسپاسان برای ترامپ همیشه وجود دارد و تمرکزش روی آن است. دست‌بوسان را مانند دستمال کاغذی مصرف می‌کند و بر‌میگردد پای همان سیاهچاله‌ای که وجودش را می‌مکد. این همان ماری است که بر دوش ضحاک روییده بود. همان مرضی که هیتلر را در آخرین سنگر زیرزمینی‌اش حبس کرد، ناپلئون را در روسیه به گل نشاند و خاک در دهان جسد اسکندر فرو کرد. گویا هر شب ویدیوی کوتاهی به ترامپ نشان می‌دهند از بمباران زیرساختهای ایران تا او را آرام کنند. این لالایی او و دوای روح او است. این همان «مغز دو جوان» است که آشپز ابلیس به مارها می‌خوراند تا یک دم ضحاک را نگزند. در بیرون کاخ مردم آمریکا شعار No Kings سر‌می‌دهند و در درون سیاهچاله‌اش تنوره می‌کشد. این فکر شکنجه‌اش می‌دهد که چرا آدمها «همه آدمها» عظمت وجود او را درک نمی‌کنند. چرا نمی‌فهمند که او فقط پولدار نیست، خوش‌فکر و زیبا و باشکوه و مملو از قدرت جنسی هم هست. کابوس قدرنشناسی دنیا برای او تمام نمی‌شود. اصلا فرصت ندارد از صف بوسندگان لذت ببرد. @dr_iman_fani
0
12
نبرد ایران و سرنوشت اوراسیا بارها در پادکستهای جغرافیای سیاسی از این صحبت کردیم که اروپای غربی از نظر جغرافیایی متعلق به واحد سرزمینی اوراسیاست و بر خلاف تمدن دریایی انگلوساکسون٫ سرنوشت مشترکی با اوراسیا دارد. از این رو آمریکا و انگلستان همواره با رویکردی دوگانه و حساب شده تلاش کرده اند اروپای غربی را مهار کنند. نخستین سفیر آمریکا در ناتو رسالت این پیمان نظامی را چنین بیان کرده است: «بیرون کردن روسیه، ضعیف نگه داشتن آلمان و اروپای غربی و نگه داشتن دست آمریکا در بازی اروپا.» به راه انداختن جنگ اوکراین با هزاران تحریک زیر سطح آستانه علیه روسیه در این راستا بود. منفجر کردن خط لوله نورد استریم و کارشکنی در اتصال اقتصادی اروپا و آسیا همه در این راستا باید تفسیر شود. به همین دلیل در سالهای اخیر با اضطراب و ضعف هژمونیک آمریکا، شاهد رفتارهای پرخاشجویانه ترامپ درباره ناتو و تحقیر آشکار اروپا هستیم. از سوی دیگر شخصیتهایی مانند الون ماسک با ترویج نژادپرستی و فاشیسم در اروپا به دنبال رادیکالیزه کردن اروپا و دور کردن آنها از منافع اوراسیایی این ملتها هستند. هدف آنها تجزیه و جنگ همه علیه همه در اوراسیاست. بوجود آوردن کشورهای جعلی که مانند مین کنار جاده ای در صورت اوراسیا منفجر می شوند، در راستای منافع قدرتهای خارج از اوراسیاست. نکته شگفت انگیز آنکه نبرد ایران به فرصتی برای ابراز وجود اروپا و پایان دنباله روی مطیعانه از آمریکا تبدیل شده است. اسپانیا در این میان پیشگام است اما این یک حرکت تک گیر نخواهد بود. اروپا از سواستفاده، تحقیر و قلدری خسته است. احزاب رقیب حزب حاکم آلمان نیز پیشنهاد داده اند که این کشور پایگاههای آمریکایی در خاک خود را تعطیل کند. گویا سوییس، ایتالیا و فرانسه هم پروازهای نظامی آمریکا را محدود کرده اند. در مقابل جریان فاشیستی که بدنبال فروپاشی آسیا و اتحادیه اروپاست، این امید جدی به وجود آمده که یک اتحادیه اقتصادی-تمدنی به سراسر اوراسیا و حتی آفریقا گسترش پیدا کند. سرزمینی که از نظر نیروی انسانی، منابع، معادن و پیشینه تمدنی کاملا بی نیاز و شایسته یک صلح فراگیر عادلانه و غیرموذیانه است. @dr_iman_fani
0
13
از میان همه پریشان‌گویی‌های دونالد ترامپ که کودکانه و بی‌خجالت پشت تریبون بیان می‌شود، می‌توان جریان بی‌بازگشتی را شناسایی کرد که آمریکا در آن افتاده است. نوستالژی قدرت و شکوفایی سابق، لایه‌های کم‌سواد و ضعیف اجتماعی را سوق داد تا به چنین فردی رای دهند و چنین فردی کلیت آمریکا را بسوی خودویرانگری پایانی سوق می‌دهد. یک توییت در میان همه بی‌نظمی فکری دونالد ترامپ، آینده نزدیک آمریکا را برملا می‌کند: «با مرگ ایران، دموکراتها و چپ افراطی بزرگترین دشمن و هدف بعدی ما هستند.» ترجمه توییت: با ناامیدی از ونزوئلا شدن ایران، تنها با کودتا در آمریکا می‌توانم از محاکمه و بازخواست فرار کنم. شاید دموکراتها، آن دشمن ضعیفی باشند که اشتباها در ایران جستجو می‌کردم. پیش‌بینی: از اواخر بهار و اوایل تابستان ۲۰۲۶ باید منتظر خشونت وسیع سیاسی، شرایط کودتایی و جنگ داخلی در آمریکا بود. حمله گسترده به مهاجران، کوبا و یا کانادا (دشمنان ضعیف مورد پسند ترامپ) نیز بسیار محتمل است. @dr_iman_fani
0