RandRng
الذهاب إلى القناة على Telegram
1 859
المشتركون
لا توجد بيانات24 ساعات
+307 أيام
+22730 أيام
جاري تحميل البيانات...
جذب المشتركين
يونيو '26
يونيو '26
+178
في 6 قنوات
مايو '26
+220
في 7 قنوات
Get PRO
أبريل '26
+306
في 8 قنوات
Get PRO
مارس '26
+1 156
في 3 قنوات
Get PRO
فبراير '260
في 20 قنوات
Get PRO
يناير '26
+71
في 2 قنوات
| التاريخ | نمو المشتركين | الإشارات | القنوات | |
| 23 يونيو | 0 | |||
| 22 يونيو | +2 | |||
| 21 يونيو | +2 | |||
| 20 يونيو | +3 | |||
| 19 يونيو | +11 | |||
| 18 يونيو | +11 | |||
| 17 يونيو | +6 | |||
| 16 يونيو | +4 | |||
| 15 يونيو | +5 | |||
| 14 يونيو | +8 | |||
| 13 يونيو | +24 | |||
| 12 يونيو | +8 | |||
| 11 يونيو | +11 | |||
| 10 يونيو | +5 | |||
| 09 يونيو | +8 | |||
| 08 يونيو | +1 | |||
| 07 يونيو | +4 | |||
| 06 يونيو | +5 | |||
| 05 يونيو | +2 | |||
| 04 يونيو | +6 | |||
| 03 يونيو | +4 | |||
| 02 يونيو | +10 | |||
| 01 يونيو | +38 |
منشورات القناة
| 2 | برای اینکار من دوتا روزمه فنی درست کردم:
۱- رزومه یک متخصص خیلی حرفهای و قمی، استفاده خیلی کمتر از کلمات دقیق (مثلاً اسم فریمورک، اسم تکنولوژی و ...)
۲- روزمه یکی که ادعای تخصص داره اما فقط اسم و کلمات رو توی همه جاهای رزومه چپونده
یک سری توضیحات بدم :
توی روزمه تخصصی (اولی) من بیشتر به راهکار و نحوه حل مشکلات پرداختم اینکه چطوری یک مشکلی رو حل کردم و چه دستاوردی داشت.
توی روزمه دوم، فقط نوشتم که از این فریمورک برای این پروژه استفاده شده، اینکه چیکار کردم رو ننوشتم، حتی اینکه آیا خود من اون کار رو کردم یا شخص دیگری هم مشخص نبود (یک روزمه خیلی بد که فقط با اسم پر شده بود)
اسکریپتی که نوشتم، ۱۰۰ تا موقعیت شغلی برای
Senior Backend
Senior AI
تمرکزم بیشتر روی تعداد نیروهای شرکت بود (دستمزد و ... رو کامل حذف کردم فرض بر اینکه همگی پرداخت بالا و خوبی دارند) :
حداقل ۱۰ مورد با بیش از ۱۵۰ نفر نیرو
۳۰ مورد بیش از ۵۰ نفر
۲۰ مورد کمتر از ۲۰ نفر
۴۰ مورد هم رندم برای ساده سازی آمار (شرکتی با ۵ تا نیرو هم داشتم)
بصورت رندم توی ۷ روز روزمهها رو ثبت کردم، هیچ شرکتی هر ۲ روزمه رو توی ۱ روز نگرفته و حداقل ۱ روز هم بین ارسال رزومهها فاصله بود.
برای ۵۰٪ شرکتها روزمه فرد متخصص اول ارسال شد و برای ۵۰٪ دیگه روزمه فردی که ادعای متخصص بودن رو داشت.
هر دو کاربر پروفایل لینکدین براشون ساخته شد (گیتهاب هیچکدوم نداشتند)
-----------
جمعبندی ناامید کننده:
اکثر شرکتهای بزرگ یا توسط نیروی HR غیر متخصص روزمهها بررسی میشه یا توسط نیروی فنی که تخصص لازم برای درک موضوعات رو نداره.
۷۶ تا از شرکتها، روزمه نیروی متخصص نما رو دعوت به مصاحبه کردند.
ازین ۷۶ شرکت فقط ۳ مورد روزمه متخصص رو هم دعوت به مصاحبه کردند.
۱۱ تا شرکت فقط روزمه متخصص رو دعوت به همکاری کردند، که همگی ۲۰ یا کمتر از ۲۰ نیرو داشتند.
۱۳ مورد از شرکتها هر دو رزومه رو رد کردند.
از شرکتهای بزرگ و معروف فقط ۱ مورد روزمه متخصص رو دعوت به مصاحبه کرد و باقی موارد همگی روزمه متخصص نما رو دعوت به مصاحبه کردند.
این آمار واقعاً افتضاح هست الان میفهمم چرا اکثر بچههای متخصص (بالاخره ما هم دوستانی داریم) موقعیتهای شغلی توی شرکتهای بزرگ داخلی رو فقط با معرف پیدا میکنند.
این جمله چیزی هست که توی ۲ سال گذشته بسیار شنیدم:
فلانی اونجا بود معرفیم کرد
فلانی داشت از اونجا میرفت، من رو معرفی کرد بعنوان جایگزین
برای شرکتهای بزرگ هم پیشنهاد میکنم این مورد رو خودتون تست کنید، نیروی HR نباید کسی باشه که روزمه تخصصی رو میخونه | 439 |
| 3 | با تشکر از Gemini بعضی صعنتها و تکنولوژیهایی که بهش نیاز دارند
Electric Vehicles
Telecommunication (5G/6G, Radar)
Aerospace and Satellites
Power Grids & Renewable Energy
Nuclear Facilities
Quantum Computing
یک سری موارد دیگر هم هست مثل پروژکتور و led ها و ... که گرمای خیلی زیادی تولید میکنند من اونهارو نذاشتم.
در نهایت اینکه اینها فقط صنایعی هستند که توی ۱۰ سال گذشته نیاز به توسعه این semiconductor رو احساس کردند و مشتری هستند صنایع آینده رو هنوز بحثی راجبش نیست.
شرکت ژاپنی هم متوجه شدم قرار هست اواخر سال تکمیل و افتتاح بشه. | 1 |
| 4 | اینم بگم :
Japan Government
یک شرکت ژاپنی درحال تاسیس هست که ادعا کرده میتونه
diamond semiconductor
تولید کنه (پروتوتایپ و ... هم داده)
حالا اهمیت این موضوع چی هست ؟ اول اینکه گرمای خیلی کمی داخل چیپ تولید میشه اما برای ژاپن راهحل فاجعهی هستهای سال 2011 میتونه باشه (سال ۲۰۱۱ بعد از زلزله بخاطر سونامی یک فاجعه هستهای توی ژاپن اتفاق افتاد)
چون همه تجهیزات و سنسورها و ... داخل این سازهها بخاطر سطح تشعشع از کار افتادند دولت ژاپن هیچ ایدهای نداره اون داخل چه خبر هست و هرگونه تلاش برای پاکسازی رو کاملا خطرناک میدونه اما
Diamond Semiconductor
ها مشکلی با تشعشعات و گرمای بالا ندارند و به راحتی توی این محیطها میتونند کار کنند.
ژاپن بطور علنی درحال راهاندازی کارخانه و شرکت هست و چیزی که من توی سرچ کردن راجب موضوع پیدا کردم مثل اینکه با یک تکنیک دیگری و فقط برای حل مشکل گرما آمریکا و DARPA هم با همکاری یک گروه تحقیقاتی از Stanford دارند روی این موضوع کار میکنند که سال دیگه نتایج اولیه رو منتشر خواهند کرد مثل اینکه.
اگر ژاپن بتونه به این دستاورد دست پیدا کنه؛ یکی از بزرگترین درآمدهای کشور رو برای خودش دست و پا کرده انقدر که این تکنولوژی کاربردی هست. | 529 |
| 5 | بعد از جنگ یک تلاشی کردم برای ارزیابی روزمه خوندن و بررسی روزمه چندین شرکت بزرگ و کوچک داخلی.
وضعیت کاملاً ناامید کننده هست.
حتماً چندساعت دیگه راجبش مینویسم. | 634 |
| 6 | شخصاً دیگه باور ندارم این قطعیهای بانکی اخیر، ربطی به نفوذ و ... داشته باشند.
آپدیتهای جدی ؟
یا مثلاً FATF ؟
مجلس و ... هم که تعطیل هستن 🤔 | 652 |
| 7 | یادم نیست این رو معرفی کردم یا نه.
@lectour
و خوندن و گوش دادن به کتاب
Design Data Intensive Applications
باعث شده خیلی از بچههای کانال به موضوع
System Design
علاقمند بشوند، چون خیلی سوالات راجب اینکه از کجا شروع کنیم و چطوری یاد بگیریم و چه منابعی رو دنبال کنیم زیاد شده.
من شخصاً برای این مورد سری ویدئوها و پستهای سایت
Website
دقیقاً یادم نیست چون من خیلی سال پیش دنبال میکردم اما اگر اشتباه نکن دورهها توسط دوتا از مهندسهای Meta آموزش داده میشه که سابقه مصاحبه گرفتن هم داشتند.
اینم مخصوص بچههای این کانال، امیدوارم مفید باشه 🌹 | 900 |
| 8 | یک مصاحبهای رفتم امروز، دستمزدش خیلی خوب بود، طرفم ایرانی (البته من بعد از مصاحبه اولم متوجه شدم صاحب استارتاپ ایرانی هست) و صاحب شرکت بینالمللی و پرداخت دلاری و مبلغ خیلی خوب اما درک برنامهنویسی نداشت.
یک سری موارد رو گفت، منم خیلی صادقانه و فقط به منظور راهنمایی دادن بهش با توضیحات گفتم که شدنی نیست،
روش و زمانبندی و تکنیک و ابزارهایی بهش پیشنهاد شده بود برای یک سری کارهای near real-time که من تجربه کار با بعضیهاش رو داشتم و مطمئن بودم اون موارد نمیتونه real-time خروجی بده.
آخر مصاحبه با خنده گفت، من تا الان با ۱۰ نفر مصاحبه کردم هیچکس نگفته با این نمیشه شما اولین نفری (بطور مسخره کردن)
منم گفتم با همون ۱۰ نفر موفق باشید؛ اگر با این روش به جواب رسیدید خوشحال میشم به عنوان کارآموز ۳ الی ۶ ماه رایگان برای تیم شما کار کنم (هم شمارم، هم ایمیل و هم همهی اطلاعاتم رو بهش دادم که راحت بتونه پیدام کنه) و تمام شد.
اولش یک مقدار ناراحت شدم، بعد یادم افتاد:
یک زمانی ملت ما برای ازدواج و یا نگهداشتن زندگی و جلوگیری از طلاق میشستن پای سخنرانیهای "دکتر هلاکویی" که دوتا ازدواج ناموفق داشته اونم تو زمانی که ۹۸٪ ازدواجها موفق بود (دیفالت) | 1 045 |
| 9 | همه تسکها زمان اضافه شدن دارند؛ وقتی تسک رو done میکنید
todo done <number>
زمان اتمام رو هم ذخیره میکنه؛ بعدها اگر لیست تسکهای انجام شده رو بگیرید (اگر تسک انجام شده نداشته باشید الان خطا میده)
todo list -d
بهتون میگه چقدر طول کشیده تا این تسک رو انجام بدید؛ این رو وسط کد زدن اضافه کردم چون نیاز داشتم یاد بگیرم پروژههای Rust رو بهتر زمان بدم؛ چندین بار که تسکهای Rust بزنم و زمانبندی دقیقش نسبت به تخمین اولیهام دستم بیاد دیگه یاد میگیرم تخمین درست بزنم. | 1 127 |
| 10 | من یک اسکریپت خیلی ساده برای این اطلاعات روی سیستمهام داشتم که با باز کردن ترمینال اجرا میشه؛ خیلی راحت و سریع اطلاعاتی که خیلی بهش نیاز دارم رو بهم میده
بهترین بخشهاش disk, Todo, Ideas هست
دو روز پیش توی جلسه بودم و یکی از دوستان گفت این رو براش بفرستم (همینکارم کردم) من این مورد رو روی zshrc اسکریپتش رو انداخته بودم ایشون یک تستی گرفت رو دید درست کار نمیکنه و zshrcاش هم خیلی گنده شد بیخیال داستان شد.
دیروز و بیشتر از اون امروز که دیدم سرم خلوت هست با Rust بطور کامل بازنویسی کردمش هم از حالت آبروریزی در اومد هم یک تمرینی بود برای خودم روی Rust بخصوص اینکه بعدش منتشرش هم کردم که راحت روی همه سیستمهام نصبش کنم.
گفتم اینجا هم بذارم :
Github
Crates.io
اگر خواستید راحت نصبش کنید هم :
cargo install motils
برای اسم گزاریش هم ۵ دقیقه وقت گذاشتم؛ برای بچم ولی بیشتر وقت میذارم قول میدم. | 1 092 |
| 11 | اینم یک تست دیگه از این مدل هست؛ خواستم برای ویدئوهای یوتیوب یک تیکه ویدئو کوچیک بسازم از لوگو
Gemini, ChatGPT, Claude, Grok, Qwen
رو تست کردم ولی هیچکدوم نتونستند این کار رو بکنند (با کد این ویدئو ساخته شده)
چندتا تست فرانت روی این مدل زدم و دیدم خیلی عالی روی کدهای فرانت اند کار میکنه (فوقالعاده هست برای طراحی) به ذهنم رسید همین کار رو با این مدل هم تست کنم.
همون پرامپت جزئی که به مدلهای قبلی دادم رو به این مدل هم دادم و خروجی رو میتونید خودتون مقایسه کنید. | 2 229 |
| 12 | دیروز یا پیروز GLM5.2 روی وبسایت
chat.z.ai
اضافه شد و این یعنی نسخه نهایی هست (نسخهای که قبلتر روی api اومده بود نهایی نشده بود)
بعنوان یک مدل رایگان و opensource باید بگم هیولا هست؛ برای من نصف تستهام که روی کدها انجام میدادم رو با همون تلاش اول بطور درست حل کرد (این موارد رو حذف کردم از لیست)
آمار جالبی هم ازش منتشر شده؛ بطوریکه شرکتهای با بنچمارکهای خصوصی حالا اون رو رقیب مدلهای Claude برای کد زدن و رقیب مدلهای OpenAI برای چتهای کلی میدونند.
اما نتابج فوقالعاده بهتری میشه ازش گرفت به این شرطها :
۱- اگر نیاز به سرچ داره؛ گزینه advance search رو فعال کنید یا دقیقا منبع رو بهش بدید
۲- پرامپت رو طولانی نکنید؛ سعی کنید مشکل رو توی کوچکترین متن ممکن بهش بدید اما رمزنگاری شده هم نباشه:
اشتباه :
نگید کد کند شده؛ مشکل از دیتابیس هست.
درست :
این کد کند شده؛ چون تعداد درخواستهای همزمان به n تعداد افزایش پیدا کرده و مستقیم از دیتابیس پستگرس داره میخونه که از کانفیگ دیفالت استفاده میکنه
۳- پرامپت فارسی بهش ندید؛ شخصا توی خیلی از مدلها دیدم وقتی غیر انگلیسی باهاش چت میکنم نتابج ضعیفتر میشه.
۴- اگر توی prompt یک نمونه از خروجی که میخواید رو بهش بدید هم عملکرد بهتری داره
متاسفانه این مدل COT رو نمایش نمیده (قبلتر نوشتم چرا خوندنش مهم هست؛ توی پستی که راجب deepseek بود)
و الان هم این مدل رو معرفی کردم مجدد چون دسترسی به z.ai برای ایرانیها مجدد باز شد.
درنهایت:
با اضافه شدن ۴ مورد بالا؛ ۷۵٪ از تستهای خصوصی من رو حل کرد و این تستها مواردی هست که مدلهای دیگه نتونسته بودند انجام بدند (قبلتر راجبش پست گذاشته بودم) | 2 418 |
| 13 | معاون وزیر ارتباطات:
اینترنت دیگر در شرایط بحران قطع نخواهد شد
بقرآن که 💩 میخوره ولی باش. | 1 258 |
| 14 | این پست طولانی هست، اما چون پروسه تصمیم گیری تا پیاده سازی رو داشت و اخیراً هم انجام شد گفتم در موردش بنویسم، امیدوارم مفید باشه:
یک پروژه بکندم با Rust رو دیشب تموم کردم و صبح تحویل شد و الان تأییدهای نهایی رو گرفتم.
نسخهی قبلی این سرویس روی Django بود و شرکت میخواست بررسی کنه که با اپتیمایز کردن امکان رفع مشکلات هست یا خیر ؟
اگر نه، گزینه جایگزین چی هست (نظر خود تیم روی Go بود) قبلاً یک تلاش بینتیجه هم داشتند.
برای منی که سالها FastAPI, Django رو توی محیط پروداکشن استفاده کردم و باهاش آشنایی داشتم و با توجه به اینکه اکثر نیروهای تیم Python کار کردند بعنوان یک سنیور، پیشنهاد زبان دیگه مثل Go, Rust خیلی کار درستی شاید بنظر نیاد اما شرایط متفاوت این امکان رو بهم داد.
بعد از بررسی کد متوجه شدم این یک سرویس پایه هست و بیش از ۴ سال هست که دست نخورده (زمانی که تعداد کاربر اپ اصلی کمتر از ۱۰۰۰ نفر بوده)
مشکل فعلی Latency سرویس هست
تمام اندپوینتها، شمای کلی دیتا و ... همه چیز برای مدت طولانی در اومده و ثابت هست.
تا الان برای پشتیبانی تعداد کاربر بیشتر، سرور رو فقط قویتر میکردند که تعداد worker بیشتری رو اضافه کنند.
قطعاً FastAPI یکی از بهترین گزینهها بود، تصمیم اول من هم همین بود فقط اضافه شدن درست Async به پروژه میتونست خیلی از این مشکلات رو حل کنه؛ اما روز آخر اضافه کردند که چندتا کمپین همکاری با شرکتهای بزرگتر رو از دست دادند فقط برای این موضوع که امکان رشد بیش از ۵ برابری توی ساعات شلوغی رو نسبت به نسخه فعلی نداشتند.
نمیدونم چقدر درست بوده محاسباتشون ولی من این موضوع رو جزو درخواستهای شرکت درنظر گرفتم.
همین صحبت باعث نگرانی جدید شد، سیستم باید طوری طراحی بشه که حداقل 5x پرفورمنس بهتری نسبت به چیزی که الان هست ارائه بده، برای همین FastAPI رو کنار گذاشتم چون نمیخواستم ریسک کنم.
گرینه بعدی Go بود چون توسعه دهنده توی بازار ایران براش زیاد هست و از نظر من این برای شرکت مزیت حساب میشه، نگرانی اصلیو اما روی Go موضوع Latency بود، بعد از مشورت با چندتا از دوستان به این نتیجه رسیدم که برای اینکه برم سراغ این زبان باید نیروی Senior توسط شرکت استخدام بشه بخصوص برای نگهداری
اعلام کنم؛ من هیچ تخصص و ادعایی روی Go ندارم، نگرانی خودم GC بود که اگر توی ساعات peak شروع به کار کنه Latency رو بالا ببره و مشورتم با دوستان راهکارهایی ارائه شد که نگهداری و .... سنیور میخواست.
برای همین مورد رفتم سراغ Rust، توی تستهای فعلی توقع داریم همون سختافزارهای پروژه Django به راحتی پرفورمنس ۵ برابری رو بهمون بده (با اینکه حتی رم هم روی سرور خیلی آزاد هست)
یک نیروی جونیور هم استخدام شده که نه تنها توی نگهداری کمک میکنه، بلکه یک سرویس دیگر رو هم ایشون شروع کنه به نوشتن بر اساس کدهای من.
همهی این موارد رو گفتم، ولی همچنان انتخابهای من به ترتیب :
Django / FastAPI
Axum / Actix
هست، بنظرم اولویت بسیاری از پروژهها باید اول پایتون باشه، شاید ۴ سال طول بکشه وچتا حتی نیاز پیدا کنید کد پایتون رو اپتیمایز کنید.
اول چیزی بزنید که کار کنه
اگر تمیز هم باشه که خیلی عالی | 1 603 |
| 15 | من عذرخواهی میکنم از تمام دوستان
بخصوص اعضای قدیمی و البته کانال قبلی
—————————————
بعضیها کسخلید واقعا ؟
چون بنظر نمیاد خودتون رو به کسخلی بزنید.
آیدی کانال :
https://t.me/per3onnel
معنیش میشه شخصی
عکس روی کانال؛ بیو کانال و حتی اسم کانال.
کدوم اینا باعث شد شما فکر کنید من یک کانال تخصصی راه انداختم و نگرانیم متخصصهای جامعه هستند ؟
کانال تخصصی :
@Pytens
@Pyhints
@PyRust
اینجا هرچی دلم بخواد میذارم؛ میتونید ازین کانال لفت بدید و فقط عضو همون ۳ مورد تخصصی باشید.
ازین به بعد کسی راجب این موضوع پیام بده از تمام کانالها بن میشه.
مگه میشه آخه؛ تو نه آیدی رو بفهمی؛ نه اسم کانال رو؛ نه عکس و نه حتی بیوگرافی فارسی رو ...؟ | 1 418 |
| 16 | داشتم کاری انجام میدادم سنم رو روی شناسنامه دیدم، اومدم بگم
خب پدرسگا؛ شما که تخم جنگ با آمریکا نداشتید.
چرا ۲۰ سال پیش توافق نکردید ؟
حرومزادهها ...
مشکلم حل نشد، ولی آرومتر شدم. | 1 367 |
| 17 | 💯 | 1 526 |
| 18 | #موقت
یکی دیگه پیام داده خب برای شما زشت هست که املا درست کلمات رو بلد نیستید.
مشتی, با حکیم ابوالقاسم فردوسی که صحبت نمیکنی.
چه زشتی داره ؟
یکی ریاضی رو درک نمیکنه
یکی پزشکی رو
یکی برنامهنویسی رو
یکی هنر رو
منم از بچگی املا رو وقت تلف کردن میدونستم. | 1 333 |
| 19 | #موقت
دوستی اشاره کردند،
رقیب درست هست نه رغیب
ورود ایشون رو هم به جمع اعضای کانال تبریک میگم و البته ممنونم هستم برای دقتشون.
برای باقی دوستانی هم که توی ۱۰ سال اخیر توی کانالهای بنده نبودند.
وارد حاشیه نشید،
من املا رو با تقلب و جادو و ... به زور ۱۵ میگرفتم. | 1 486 |
| 20 | میدونم:
دستمزد ۹۵٪ نیروهای ایرانی به دلار از دستمزد مکزیکیها هم پایینتر هست.
هندیها ارزون کار میکنند
مکزیکیها ارزونتر
دستمزد ایرانیها به مراتب از هر دو گروه پایینتر هست.
میدونم که میگم | 1 579 |
متاح الآن! بحث تيليغرام 2025 — أهم رؤى العام 
