ar
Feedback
عافر لحد ما توصل ❤️🥇

عافر لحد ما توصل ❤️🥇

الذهاب إلى القناة على Telegram

↜ قناة مخصصة تحفيزية فقط ❤️‍🔥📲

إظهار المزيد
5 947
المشتركون
-1524 ساعات
-557 أيام
-19230 أيام
أرشيف المشاركات
تذكر دائمًا : اللي يحبك مش هيختار البعد، هيختار يرضيك . اللي يحبك مش هيبعد، حتى لو الدينا بعدتكُم . اللي يحبك هيحارب عشانك مش عليك اللي يحبك هيطمنك بكلمة، ويحضنك بنظرة . اللي يحبك هيحس بيك من غير ماتتكلم🤍.

نصيحة لطلاب الثانوية العامة: لو لسه ناقصك أي جزء في منهج اللغة العربية، متضيعش وقتك على لايفات المدرسين. أغلب المدرسين بيڪونوا عاملين حسابهم إن الطالب مخلص المنهج بالفعل، وجاي يراجع ويحُل ويتعرف على أفڪار وأسئلة متوقعة شبيهة باللي ممڪن تيجي في الامتحان. عشان ڪده، لو لسه عندك فرع أو جزء مش مخلصه، خلّصه الأول ولمّ المنهج ڪويس، وبعدها ادخل على اللايفات والمراجعات واستفيد منها بالشڪل الصح

اللهم صل وسلم على سيدنا محمد عدد ما ذكره الذاكرون وغفل عن ذكره الغافلون 🤍
اللهم صل وسلم على سيدنا محمد عدد ما ذكره الذاكرون وغفل عن ذكره الغافلون 🤍

"ستنجو بِلِين قلبك، لكن ليس في دنياك بل في آخرتك، الدنيا لا تعرف اللين ولا أصحابه."

يا بنتي استهدي بالله واهدي خالص، لسة في وقت تلحقي تلمي فوق الـ 80% من المادة لو بطلتي عياط وركزتي في الكلمتين دول خطتك اللي ك
يا بنتي استهدي بالله واهدي خالص، لسة في وقت تلحقي تلمي فوق الـ 80% من المادة لو بطلتي عياط وركزتي في الكلمتين دول خطتك اللي كاتباها دي هتضيعك لأن المنهج تفاصيله كتير والوقت مش هيسعفك تمسكي فرع فرع بالتفصيل. - هاتي فيديوهات اسمها خلاصة الفرع (مراجعات نهائية سريعة ساعتين أو تلاتة للفرع بالكامل). اسمعي الفيديو بتركيز ومن غير تشتيت و بلاش لايفات - تقسيم اليومين الجايين (يوم الجمعة اسمعي فيديو خلاصة (الأدب + القصة + التعبير) - الأدب والقصة بيجوا إسقاط وفهم مش حفظ صم، والتعبير ليه قواعد ثابتة (الربط وعلامات الترقيم). يوم السبت اسمعي فيديو خلاصة (النحو + البلاغة). النحو هو أكتر فرع عليه درجات ومحتاج تركيزك كله في اليوم ده. النصوص والقراءة متذاكريش ليهم منهج دي فروع بتعتمد ع حل القطع وفهم المعاني والاستبعاد هتدربي عليهم في الحل بلاش 10 امتحانات حلي 3 بس متضغطيش نفسك بـ 10 امتحانات استرشادية ع متتحبطيش لو الوقت سرقك. حلي امتحانين الوزارة التجريبي بتوع السنة دي وامتحان دور أول و تاني السنه اللي فاتت و الله الخوف والتوتر بيخلوكي تحسي إنك مش فاهمة حاجة.. ابدأي دلوقتي حالا وقولي يا رب والامتحان بيجي معقول شدي حيلك!

أوعي تضيعي وقت في حل جزئي أو تفتحي فرع فرع من الأول أنا كنت اكتر المواد اللي مقصره فيها هي العربي أنه كان عليه درجات كتيره بس
أوعي تضيعي وقت في حل جزئي أو تفتحي فرع فرع من الأول أنا كنت اكتر المواد اللي مقصره فيها هي العربي أنه كان عليه درجات كتيره بس بجد امتحانه كان اسهل امتحان أنا كنت في الأيام دي السنه اللي فاتت بحل بحل كتير حليت كتاب كيان مراجعه نهائيه ف يوم واحد بس ف حلي نحو كتير و راجعوا الماده التانيه مع العربي متسمعوش لايفات لما يخلص الايف ابقوا افتحوا و اسمعوا..دعيتلكوا كلوا كتير اووووي اوووي انهارده ، افتكروا دايماً إن ربنا مش بيضيع أجر من أحسن عملاً.. اتعبوا واعملوا اللي عليكم، وسيبوا الباقي على صاحب التدبير.. قلوبنا معاكم ودعواتنا بتلاحقكم في كل لجنة.. ربنا يوفقكم ويفرح قلوبكم وقلوب أهاليكم. اللهم يا جامع الناس ليوم لا ريب فيه، اجمع بينهم وبين فرحة النجاح والتفوق. اللهم اجبر خواطرهم، وأقرّ أعين أمهاتهم وآبائهم بنجاحٍ يثلج الصدور بعد رحلة التعب والعناء. اللهم اكتب لكل طالب وطالبة الخير والرضا والقمة في الدارين

يومين وتخلص السنة اللى الناس مسمينها "سنة تحديد المصير" اه والله كأنها يا إما كلية قمة يا إما حياتك انتهت بس بلاش نمشى ورا الكلام ده دى نظرة سطحية ومحدودة جدا كل كلية ليها قيمتها وكل طريق ليه رزقه مفيش حاجه اسمها قمة وقاع القمة الحقيقية إنك ترضى باللي ربنا كاتبه ليك وتسعى فيه وتثبت نفسك اطمن وربنا هيرزقك بالأحسن ليك وما تخليش نتيجة تحدد قدرك ربنا شايف مجهودك ونيتك وهيراضيك فوق ما تتخيل شد حيلك وربنا معاك 💪🤎" وحط دايمًا في بالك إن مش الكلية هي اللي بتحدد انت مين انت اللي بتثبت نفسك في أي مكان تكون فيه فيه ناس دخلت كليات قمة وماحققوش حاجه وناس بدأت من تحت خالص وبقت في حته تانيه خالص فا احلم واسعَ وسيب الباقي على ربنا🤎🌿"

دايما بفكر في حُسن وسوء الخاتمة ، يا ترى أخر مشهد ليا في الدنيا هيكون عامل ازاي! هقول ايه وهكون فين ، هبقى مع مين وهعمل اي! يا ترى هتكون من المُصلّين ؟ وحجابِك هيكون كويس ؟ ولا هتموت وانت لسه مُصر على السجاير ولا الصحوبية ؟ موضوع خطير فعلاً ، فكر في النهاية يمكن ده يصحيك شوية . م . أحمد عامر 🤎.

‏في مثل هذا اليوم خرج موسى عليه السلام بقوم خائفين ضعفاء.. وفي صباح يوم عاشوراء تغير كل شيء وأنجاه الله. اللهم كما نجيت نبيك موسى في يوم عاشوراء نجنا مما نخاف ونحذر، واجبر قلوبنا بجبرك العظيم يارب 🤍.

⁠كونك شخص حنين عليا مهونش عليك مبتسبنيش لدماغي أسيب الدنيا كلها واختارك.

خايف يصيبك بلاء فجأة ؟ حافظ على الذكر ده كل يوم : مَن قال: بسمِ اللهِ الذي لا يَضرُ مع اسمِه شيءٌ في الأرضِ ولا في السماءِ وه
خايف يصيبك بلاء فجأة ؟ حافظ على الذكر ده كل يوم : مَن قال: بسمِ اللهِ الذي لا يَضرُ مع اسمِه شيءٌ في الأرضِ ولا في السماءِ وهو السميعُ العليمِ . ثلاثُ مراتٍ ، لم تصبْه فجأةُ بلاءٍ حتى يُصبحَ ، ومَن قالها حينَ يُصبحُ ثلاثَ مراتٍ لم تُصبْه فجأةُ بلاءٍ حتى يُمسي. اذكار الصباح 💙

🌸🩷هذا الكون كله يريد أن يستنزف مشاعرك أما القرآن .. فإنه يُسكِّنها 🤍 ‏
🌸🩷هذا الكون كله يريد أن يستنزف مشاعرك أما القرآن .. فإنه يُسكِّنها 🤍 ‏

'' لعلّه خير.. فربّ الخير لا يأتي إلا بالخير. '' لازم يبقا أسلوب حياتك مبني على الجمله دي، ومهما كان حظك قليل في أي أمر من أمور الدنيا خليك راضي. سيدنا عمر قال: ستمضي أقدارك على كل حال، فاجعلها تمضي وأنتَ عنها راضٍ؛ فَلَرُبما ثوابُ رضاكَ يُرضيك. وما تنساش إن كل ما شَقَّ على النفوس مُكَفِّر للسيئات! "فاصبِر إنَّ العاقبةَ للمُتَّقين."))♥️

سُبْحَانَ اللهِ وَبِحَمْدِهِ، عَدَدَ خَلْقِهِ وَرِضَا نَفْسِهِ وَزِنَةَ عَرْشِهِ وَمِدَادَ كَلِمَاتِهِ.

"يَشْتَهِي المُتَعافِي كُلَّ مَلَذَّاتِ الحَيَاةِ، وَلَا يَشْتَهِي المَرِيضُ إِلَّا العَافِيَةَ." فَاحْمَدُوا اللَّهَ عَلَى نِعَمِهِ عَلَيْكُمْ. . 🤎" #قيام_الليل_شرف_المؤمن

ڪاااااااااااامـب مــــن12:30لـــ 3 هتخلص القصه كامله جهز ڪتبک وڪوباية شاۍ ويله بينا. متنسوش تصلوا على النبي❤️ -- أنا مَش قادرة أستحمِل - =﴿لاَ يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْسًا إِلاَّ وُسْعَهَا إللۍ معانا يعرفنا بتفاعل🩶.

﴿فَاللهُ خَيْرٌ حَافِظًا وَهُوَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِينَ﴾. «اللَّهُمَّ احْرُسْنَا بِعَيْنِكَ الَّتِي لَا تَنَامُ ، وَاحْفَظْنَا فِي كَنَفِكَ الَّذِي لَا يُرَامُ ، وَارْحَمْنَا بِقُدْرَتِكَ عَلَيْنَا ، وَلَا تُهْلِكْنَا وَأنْتَ رَجَاؤُنَا».

دا بجد يا شباب الامتحان يخلص متراجعش والله اوعى تراجع دا هيأثر ع الي بعده تخلص الامتحان ڪان حلو ڪان صعب ڪان اللي ڪانه بقا تروح بيتك ترتاح وتصلي وتبدأ ف اللي بعدها بقا من غير تفڪير ف اللي فات "ما شاء الله ڪان وما لم يشأ لم يڪن" متقلقوش ڪل حاجه بتمشي بمشيئة ربنا وتدبيره انت بس ڪمل سعي ومتفڪرش ف حاجه 🤎

ملمحش حد بيراجع ركز على العربي يا بيه منك له لها.

لا تجعلوا البلايا والمتاعب، وكدر هذه الحقبة التي نعيشها تنسيكم جليل النعم على العاقل ألا يمر يومه دون حمد وشكر لله تعالى بالل
لا تجعلوا البلايا والمتاعب، وكدر هذه الحقبة التي نعيشها تنسيكم جليل النعم على العاقل ألا يمر يومه دون حمد وشكر لله تعالى باللسان، والقلب، والأفعال، بالوقوف مع كل نعمة بامتنان عظيم يا رب ..لك الحمد كما ينبغي لجلال وجهك وعظيم سلطانك...أوزعنا شكر نعمك علينا، واحفظها لنا، وزدها وبارك فيها. #أذكار_الصباح 💙

عافر لحد ما توصل ❤️🥇 - إحصائيات وتحليلات قناة تيليجرام @t7viz