سخنگو
📈 نظرة تحليلية على قناة تيليجرام سخنگو
تُعد قناة سخنگو (@mfairan) في القطاع اللغوي Farsi لاعباً نشطاً. يضم المجتمع حالياً 10 280 مشتركاً، محتلاً المرتبة 5 033 في فئة السياسة والمرتبة 30 524 في منطقة إيران.
📊 مؤشرات الجمهور والحراك
منذ تأسيسه في невідомо، حقق المشروع نمواً سريعاً وجمع 10 280 مشتركاً.
بحسب آخر البيانات بتاريخ 23 يونيو, 2026، تحافظ القناة على نشاط مستقر. خلال آخر 30 يوماً تغيّر عدد الأعضاء بمقدار 60، وفي آخر 24 ساعة بمقدار 5، مع بقاء الوصول العام مرتفعاً.
- حالة التحقق: غير موثّقة
- معدل التفاعل (ER): يبلغ متوسط تفاعل الجمهور 8.04%. وخلال أول 24 ساعة من النشر يحصد المحتوى عادةً 5.62% من ردود الفعل نسبةً إلى إجمالي المشتركين.
- وصول المنشورات: يحصل كل منشور على متوسط 826 مشاهدة. وخلال اليوم الأول يجمع عادةً 577 مشاهدة.
- التفاعلات والاستجابة: يتفاعل الجمهور بانتظام؛ متوسط التفاعلات لكل منشور يبلغ 2.
- الاهتمامات الموضوعية: يركز المحتوى على مواضيع رئيسية مثل خارجه, امر, گفتگو, کشور, تلفنی.
📝 الوصف وسياسة المحتوى
يصف المؤلف القناة بأنها مساحة للتعبير عن الآراء الذاتية:
“اخبار و مواضع رسمی وزارت امور خارجه ج. ا. ایران”
بفضل وتيرة التحديث المرتفعة (أحدث البيانات بتاريخ 24 يونيو, 2026) تحافظ القناة على حداثتها ومستوى وصول مرتفع. وتُظهر التحليلات تفاعلاً نشطاً من الجمهور، ما يجعلها نقطة تأثير مهمة ضمن فئة السياسة.
جاري تحميل البيانات...
| التاريخ | نمو المشتركين | الإشارات | القنوات | |
| 24 يونيو | +10 | |||
| 23 يونيو | +6 | |||
| 22 يونيو | +9 | |||
| 21 يونيو | +2 | |||
| 20 يونيو | +4 | |||
| 19 يونيو | +9 | |||
| 18 يونيو | +5 | |||
| 17 يونيو | +3 | |||
| 16 يونيو | +3 | |||
| 15 يونيو | +10 | |||
| 14 يونيو | +1 | |||
| 13 يونيو | +1 | |||
| 12 يونيو | +4 | |||
| 11 يونيو | +13 | |||
| 10 يونيو | +9 | |||
| 09 يونيو | +6 | |||
| 08 يونيو | +6 | |||
| 07 يونيو | +11 | |||
| 06 يونيو | +2 | |||
| 05 يونيو | +2 | |||
| 04 يونيو | +4 | |||
| 03 يونيو | +9 | |||
| 02 يونيو | +2 | |||
| 01 يونيو | +9 |
| 2 | گفتوگوی تلفنی وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی
سید عباس عراقچی و فیصل بن فرحان وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی عصر امروز چهارشنبه طی یک تماس تلفنی گفتگو کردند.
وزیر امور خارجه کشورمان در این گفتوگو، همتای عربستانی خود را در جریان آخرین روند مذاکرات، پیشرفتهای حاصلشده در اجرای تفاهمات مورد توافق و رایزنیهای انجامشده در این چارچوب قرار داد.
طرفین همچنین ضمن بررسی آخرین تحولات منطقهای و بینالمللی، بر اهمیت تداوم رایزنیها، حفظ کانالهای دیپلماتیک و تقویت همکاریهای مشترک بهمنظور حمایت از ثبات منطقهای، پیشبرد روند مذاکرات و دستیابی به نتایج مثبت و پایدار تأکید کردند.
@MFAIran | 354 |
| 3 | صلح واقعی در منطقه غرب آسیا تنها با پایان مداخلات آمریکا و خاتمه اشغالگری محقق میشود
اسماعیل بقائی سخنگوی وزارت امور خارجه، در واکنش به اظهارات تکراری و مداخلهجویانه وزیر امور خارجه آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران و مقاومت لبنان و فلسطین اشغالی، در شبکه ایکس نوشت:
«هیچکس فریب چنین سخنانی نخواهد خورد؛ صلح واقعی در منطقه ما تا زمانی که نظامیگری و مداخلهجویی آمریکا ادامه دارد و نیابتی اشغالگر آن با مصونیت کامل به تحمیل جنگهای بیپایان بر منطقه ادامه میدهد و مرتکب نسلکشی و دیگر جنایات شنیع میشود، دستیافتنی نخواهد بود.»
@MFAIran
https://x.com/i/status/2069818144873476375 | 478 |
| 4 | بیانیه مشترک سلطنت عمان و جمهوری اسلامی ایران
سلطنت عمان و جمهوری اسلامی ایران در جریان سفر جناب آقای دکتر محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی جمهوری اسلامی ایران و جناب آقای دکتر سید عباس عراقچی وزیر امور خارجه، در مسقط، گفتگوهایی را انجام دادند.
در جریان این سفر، هیأت ایرانی با اعلیحضرت سلطان هیثم بن طارق و همچنین با جناب سید بدر البوسعیدی، وزیر امور خارجه سلطنت عمان دیدار و گفتوگو کرد.
سلطنت عمان بار دیگر حمایت خود را از «یادداشت تفاهم اسلامآباد» که میان ایالات متحده آمریکا و جمهوری اسلامی ایران به امضا رسیده است، اعلام کرد و بر اهمیت تداوم گفتوگوها و هماهنگیها برای اجرای موفق این تفاهم نامه تأکید ورزید.
جمهوری اسلامی ایران و سلطنت عمان، بهعنوان دو کشور ساحلی تنگه هرمز، مجدداً بر تعهد خود نسبت به تضمین عبور ایمن از این آبراه، مطابق با مقررات مرتبط حقوق بینالملل تأکید کردند و در عین حال بر حاکمیت و حقوق حاکمه خود بر آبهای سرزمینی واقع در تنگه هرمز پای فشردند. دو طرف همچنین در چارچوب مفاد «یادداشت تفاهم اسلامآباد» درباره موضوعات مرتبط با تنگه هرمز به تبادل نظر پرداختند.
دو کشور توافق کردند؛ گفتوگوهای خود درباره این موضوع را از طریق تشکیل یک کمیته مشترک میان دو وزارت امور خارجه ادامه دهند تا درباره نحوه اداره آینده کشتیرانی در تنگه هرمز، خدمات مرتبطی که در این زمینه ارائه خواهد شد و همچنین هزینههای مربوط به این خدمات، مطابق با استانداردهای بینالمللی، به تفاهم برسند. در همین راستا، طرفین همچنین توافق کردند با کشورهای ساحلی منطقه و نیز سایر طرفهای ذیربط، رایزنی و گفتوگوهایی انجام دهند.
طرفین تأکید کردند که تمامی ترتیبات مربوط به تنگه هرمز باید بهطور کامل حاکمیت و حقوق حاکمه دو کشور ساحلی را محترم بشمارد.
سلطنت عمان و جمهوری اسلامی ایران بار دیگر بر تعهد خود نسبت به حفظ تنگه هرمز بهعنوان یک آبراه امن و باز برای کشتیرانی بینالمللی تأکید کردند. دو طرف همچنین اهمیت تداوم همکاریها برای ارتقای ایمنی دریانوردی، آزادی کشتیرانی و ثبات منطقهای را مورد تأکید قرار دادند.
@MFAIran | 1 285 |
| 5 | نشست سخنگوی وزارت امورخارجه با اصحاب رسانه، سه شنبه دوم تیر ۱۴۰۵، پاسخ سؤال سی و یکم:
هیچ منافاتی ندارد. ببینید، یادداشت تفاهم برای خاتمه جنگ است، با مجموعهای از تعهدات مشخص.
ما از همه ابزارها و امکاناتمان باید استفاده بکنیم برای پیگیری اجرای عدالت در مورد تکتک ایرانیانی که در جریان این جنگ تحمیلی و همینطور جنگ خرداد ماه سال گذشته جانشان را از دست دادند، آسیب دیدند و همینطور پیگیری خساراتی که به اموال و داراییهای ایران وارد شد.
این یک موضوع مجزایی است که در مسیرهای خودش باید نه فقط از طرف وزارت خارجه، بلکه از طرف همه جهات ذیربط، قوه قضاییه و بخشهای دیگری که مسئولیت ثبت و مستندسازی جنایات آمریکا و رژیم صهیونیستی را دارند، پیگیری شود.
و قطعاً ما مصمم هستیم که این موضوع را جدیتر از گذشته پیگیری بکنیم.
@MFAIran | 715 |
| 6 | نشست سخنگوی وزارت امورخارجه با اصحاب رسانه، سه شنبه دوم تیر ۱۴۰۵، سؤال سی و یکم:
همکاران درباره توافق و در واقع مذاکره، از شما سؤالهای متعددی پرسیدند. میخواستم ببینم که در میانه این هیاهوی دیپلماتیک و لابهلای معادلات سیاسی، چه تضمینی وجود دارد که رنج خانواده قربانیها و همینطور خون شهدایی که در حملات اخیر جان خودشان را از دست دادند، نادیده گرفته نشود؟
و اصولاً وزارت خارجه برای ثبت، پیگیری حقوقی و زنده نگه داشتن نام و یاد این قربانیها چه اقداماتی را در دست انجام و پیگیری دارد؟
@MFAIran | 623 |
| 7 | نشست سخنگوی وزارت امورخارجه با اصحاب رسانه، سه شنبه دوم تیر ۱۴۰۵، سؤال سی ام:
سؤال من را در پاسخ به دوستان جواب دادید، اما من مجدداً میپرسم، حالا با یک شکل دیگر.
با توجه به تفاهمات و مذاکرات اخیر که در سوئیس انجام شد و تحریمهای نفتی ما بعد از ۸ سال دیروز برداشته شد،
آیا درباره مرحله بعدی اجرای توافق، تصمیمات یا برنامه مشخصی از حالا وجود دارد؟ منظورم این است که از آن ۱۴ بند، دیروز یکی از آنها در واقع اجرایی شد.
مرحله بعدی مشخص است که قرار است چه اتفاقی بیفتد و کدامیک از بندها قرار است کاملاً اجرا شود؟
پاسخ سؤال سی ام:
ما همزمان همه بندها را مد نظر داریم، از بند یک تا بند ۱۴.
به این شکل نیست که بخواهیم مرحلهبندی بکنیم و بگوییم ابتدا بند یک، بعد بند ۲ و بعد بند ۳.
البته بعضی از بندها، یعنی بندهای ۱، ۴، ۵، ۱۰ و ۱۱ یادداشت تفاهم، به نوعی پیششرط شروع مذاکرات برای توافق نهایی است. این بندها بسیار مهم هستند، ولی همزمان در مورد اجرای همه آنها ما داریم کارمان را انجام میدهیم.
@MFAIran | 426 |
| 8 | نشست سخنگوی وزارت امورخارجه با اصحاب رسانه، سه شنبه دوم تیر ۱۴۰۵، سؤال بیست و نهم:
با توجه به سفر قریبالوقوع آقای روبیو به کشورهای امارات، کویت و بحرین، آیا این حرکت را نشانهای از تلاش واشنگتن برای ایجاد یک ساختار امنیتی در منطقه بر پایه امضای تفاهمنامه میدانید؟
پاسخ سؤال بیست و نهم:
این را باید از آمریکا و طرفهای منطقه سؤال کرد.
آن چیزی که برای ما مهم است، این است که هر سازوکار امنیتی در منطقه باید منحصراً بر مبنای تفاهم و همکاری بین کشورهای منطقه صورت بگیرد.
حضور آمریکا، بهویژه حضور نظامی آمریکا، ثابت شد که چه آثار و بلایایی برای منطقه و کشورهای منطقه به دنبال دارد.
ما امیدواریم کشورهای منطقه از این سه چهار ماه درس گرفته باشند. حضور نظامی آمریکا صرفاً باعث تفرقه، جدایی و ناامنی در منطقه ما شده است.
کشورهای منطقه حتماً باید در نظر داشته باشند که آزموده را آزمودن خطاست.
@MFAIran | 322 |
| 9 | نشست سخنگوی وزارت امورخارجه با اصحاب رسانه، سه شنبه دوم تیر ۱۴۰۵، سؤال بیست و هشتم:
بر اساس اعلام میانجیگران، یکی از دستاوردهای نشست سوئیس، توافق بر سر تشکیل کمیته برای نظارت بر اجرای تفاهمنامه بود. سؤال من این است که آیا سازوکار مشخصی برای این کمیته تعریف شده است؟ اعضای آن چه کشورهایی هستند و هر یک از طرفین چه نقشی در تعیین اعضا دارند؟
پاسخ سؤال بیست و هشتم:
ما دیروز مذاکرات فنی را ادامه دادیم، به ریاست معاون حقوقی و بینالمللی وزارت امورخارجه، آقای غریبآبادی.
فعلاً در رابطه با تشکیل چهار کارگروه تفاهم شده که بخشهای مختلف مندرج در یادداشت تفاهم را برای اجرای آن رصد بکنند.
کمیتهای که تشکیل شده، موسوم به کمیته عالی پیگیری اجرای یادداشت تفاهم، شامل نمایندگان ایران و آمریکا و دو کشور میانجی است.
کارگروههایی هم که خدمتتان عرض کردم، در سطوح پایینتر فعالیت خودشان را از دیروز شروع کردند و در روزهای آینده، هر وقت که لازم باشد، جلسات برگزار خواهد شد.
@MFAIran | 227 |
| 10 | نشست سخنگوی وزارت امورخارجه با اصحاب رسانه، سه شنبه دوم تیر ۱۴۰۵، سؤال بیست و هفتم:
معاون رئیسجمهور آمریکا در پاسخ به سؤال یک خبرنگار که پرسیده چرا آقای عراقچی در مقابل دوربینها با شما دست نداد، پاسخ داده که ایرانیها بعضی وقتها بسیار گیجکننده هستند. موضع شما راجع به این گفته چیست و اینکه واقعاً دلیل شما برای اینکه مقابل دوربینها حاضر نشدید و با طرفهای آمریکایی دست ندادید، چه بود؟
پاسخ سؤال بیست و هفتم:
عرض کردم، ما هدفمان از این سفر، پیگیری اجرای تعهدات طرف مقابل بود و از ابتدا بنا نداشتیم که وارد روندهایی بشویم که صرفاً میتواند اصل موضوع را تحتالشعاع قرار بدهد.
دلیلش خیلی روشن بود و فکر میکنم که قبلاً هم در پاسخ به یکی از سؤالها در این مورد جواب دادم.
@MFAIran | 243 |
| 11 | نشست سخنگوی وزارت امورخارجه با اصحاب رسانه، سه شنبه دوم تیر ۱۴۰۵، سؤال بیست و ششم:
هیئت ایرانی متشکل از آقای قالیباف و آقای عراقچی هماکنون در عمان هستند و قرار است راجع به سازوکارهای جدید تنگه هرمز تصمیماتی اتخاذ کنند. امکان دارد در خصوص این تصمیمات و هدف سفر این هیئت ایرانی به عمان بفرمایید؟
پاسخ سؤال بیست و ششم:
سفر دوجانبه است؛ یعنی در راستای تقویت مناسبات جمهوری اسلامی ایران و عمان.
رابطه ما با عمان، رابطه بسیار ممتازی است. موضعگیریهای دولت عمان در حین تجاوز نظامی آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه ایران، موضعی مسئولانه و منطبق با حقوق بینالملل بود. از این جهت، ما قدردان رویکرد مسئولانه عمان هستیم.
عمان در ۱۰ تا ۲۰ سال گذشته نقش مهمی داشته است؛ برای جلوگیری از تنش، برای کمک به کاهش تنش و برای کمک به پیشبرد فرایندهای دیپلماتیک. از این جهت هم اقدامات عمان قابل تمجید است.
در رابطه با تنگه هرمز، عمان به عنوان دولت ساحلی نقش مهمی دارد و قرار است در این گفتوگوها، در جریان سفر جناب آقای قالیباف به مسقط، راجع به ادامه هماهنگیها در رابطه با موضوع تنگه هرمز نیز گفتوگو شود.
@MFAIran | 240 |
| 12 | نشست سخنگوی وزارت امورخارجه با اصحاب رسانه، سه شنبه دوم تیر ۱۴۰۵، سؤال بیست و پنجم:
آیا در صورت پایبندی آمریکا به مفاد یادداشت تفاهم، میتوان در زمینه اقتصادی روابط اعتماد و شراکت با آمریکا ایجاد کرد؟
پاسخ سؤال بیست و پنجم:
چو فردا شود، فکر فردا کنیم.
ما فعلاً متمرکزیم روی اجرای تعهدات آمریکا وفق این یادداشت تفاهم.
ما مسیر بسیار طولانی در پیش داریم، با توجه به تجارب تلخی که از ناحیه رفتار غیرقانونی و ضدایرانی هیئتهای حاکمه آمریکا در ادوار مختلف، به ویژه در این ۵۰، ۶۰ سال، داشتیم.
بنابراین ترجیح میدهیم در شرایط فعلی متمرکز باشیم بر آنچه که در حال حاضر موضوع اصلی است و آن توقف جنگ و اطمینان از ایفای تعهدات آمریکا وفق یادداشت تفاهم ۲۸ خرداد ماه است.
@MFAIran | 192 |
| 13 | نشست سخنگوی وزارت امورخارجه با اصحاب رسانه، سه شنبه دوم تیر ۱۴۰۵، سؤال بیست و چهارم:
در رابطه با آخرین وضعیت ۴ شهروند بازداشتشده در کویت بفرمایید؛ آیا اجازه دیدارهای کنسولی داده شده است از طرف کویت یا خیر؟
پاسخ سؤال بیست و چهارم:
آخرین اطلاعاتی که من دارم این است که متأسفانه مقامات کویتی همچنان از ایفای تعهد حقوقیشان طبق معاهدات بینالمللی طفره میروند.
دولت کویت موظف است طبق مقررات بینالمللی، اجازه دسترسی کنسولی به این شهروندان ایرانی بدهد. سفارت ما مستمراً پیگیر است برای رسیدگی به وضعیت این اتباع دستگیرشده ایرانی.
بیتوجهی دولت کویت به تعهداتش طبق حقوق بینالملل از نظر ما مطلقاً قابل پذیرش نیست و امیدواریم که در این روند هرچه سریعتر تجدیدنظر بکند.
@MFAIran | 190 |
| 14 | نشست سخنگوی وزارت امورخارجه با اصحاب رسانه، سه شنبه دوم تیر ۱۴۰۵، پاسخ سؤال بیست و سوم:
دو تعهد مشخص در متن یادداشت تفاهم دیده شده است. یکی اینکه ظرف ۳۰ روز پس از توافق نهایی، نیروهای نظامی آمریکا باید از منطقه پیرامونی ایران خارج شوند. این گزاره که در بند ۴ یادداشت تفاهم درج شده، در حین گفتوگوها باید در مورد جزئیات آن بحث شود.
یک تعهد دیگر هم آمریکا پذیرفته است و آن اینکه در بازه زمانی مذاکرات، به هیچ عنوان به نیروهای نظامی موجودش در منطقه اضافه نکند.
در هر دو موضوع، ما با دقت رصد میکنیم و پیگیری میکنیم برای اجرا. و بند ۴ را قاعدتاً باید در حین گفتوگوها و مذاکرات آینده، راجع به جزئیات و ابعاد آن به جمعبندی برسیم.
@MFAIran | 210 |
| 15 | نشست سخنگوی وزارت امورخارجه با اصحاب رسانه، سه شنبه دوم تیر ۱۴۰۵، سؤال بیست و سوم:
یکی از مواردی که در تفاهم اولیه مطرح شده بود، بحث لزوم خروج نیروهای عملیاتی آمریکا از منطقه است.
ابهاماتی در این زمینه وجود دارد. این نیروها مشخصاً کدام هستند؟ همان نیروهایی که در ورودی دریای عمان مستقر هستند؟ ناوها و ناوچهها؟
ما پایگاههای آمریکا در منطقه را داریم، بهویژه پایگاه پنجم در بحرین را داریم. تکلیف این پایگاهها چیست؟ آیا نیروهای رزمی آمریکا از این پایگاهها خارج خواهند شد یا نه؟
@MFAIran | 241 |
| 16 | نشست سخنگوی وزارت امورخارجه با اصحاب رسانه، سه شنبه دوم تیر ۱۴۰۵، پاسخ سؤال بیست و دوم:
حتماً آینده منطقه و آینده روابط ما با کشورهای منطقه نمیتواند بدون تأثیرپذیری از تحولات چند ماه اخیر باشد. ما از ناحیه رفتار نامناسب بخشی از برخی از کشورهای منطقه و همدستی آنها با طرفهای متجاوز، آسیب زیادی متحمل شدیم و این موضوعی است که حتماً در حافظه جمعی ایرانیان باقی خواهد ماند.
ما انتظار داریم کشورهایی که متأسفانه در جریان جنگ تحمیلی آمریکا و رژیم صهیونیستی، امکاناتشان، قلمروشان و حمایت سیاسیشان را در اختیار طرفهای متجاوز قرار دادند، از هر فرصتی استفاده کنند برای جبران اتفاقاتی که افتاد.
از نظر جمهوری اسلامی ایران، ما اصرار داریم که روابط بین کشورهای منطقه بر اساس احترام متقابل، حسن همجواری و رعایت حاکمیت ملی یکدیگر باشد.
اما از این طرف، تجربه تلخ تجاوز آمریکا و رژیم صهیونیستی و همراهی و همدستی کشورهای منطقه را نمیتوانیم فراموش کنیم. لذا حتماً در تنظیم روابط در آینده، این موضوعات مدنظر خواهد بود.
@MFAIran | 255 |
| 17 | نشست سخنگوی وزارت امورخارجه با اصحاب رسانه، سه شنبه دوم تیر ۱۴۰۵، سؤال بیست و دوم:
با توجه به دخالت امارات در جنگ اخیر علیه ایران، میخواستم بدانم که در پساجنگ، روابط سیاسی و اقتصادی چه وضعیتی خواهد داشت؟ آیا برنامهای نداریم ک هاب تجاری خود را از امارات و دبی تغییر بدهیم؟
@MFAIran | 254 |
| 18 | نشست سخنگوی وزارت امورخارجه با اصحاب رسانه، سه شنبه دوم تیر ۱۴۰۵، سؤال بیست و یکم:
پیشبینی میشود شمار قابل توجهی از مردم کشورهای همسایه، به ویژه افغانستان، مشتاق حضور در مراسم تشییع رهبر شهید انقلاب باشند. تدابیر وزارت امورخارجه و سفارتخانه ایران در کابل در این زمینه چیست؟
پاسخ سؤال بیست و یکم:
بله، حتماً ما انتظار داریم که تعداد زیادی از مردم افغانستان در این مراسم تاریخی شرکت بکنند.
تدابیر لازم از طرف سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل و همینطور کنسولگریهای مربوطه اتخاذ شده است. هر اقدامی که بتوانیم برای تسهیل این کار انجام بدهیم، حتماً دریغ نخواهیم کرد.
@MFAIran | 287 |
| 19 | نشست سخنگوی وزارت امورخارجه با اصحاب رسانه، سه شنبه دوم تیر ۱۴۰۵، سؤال بیستم:
با توجه به امتیازاتی که ایران دریافت کرده، چه تعهداتی به آمریکا داده شده در این توافقی که انجام شده است؟
پاسخ سؤال بیستم:
ما امتیازی دریافت نکردیم. ما تا الان صرفاً بخشی از حقوق تضییعشده ایران را موفق شدیم که از طرف آمریکایی بازپس بگیریم.
بنابراین این نکته را همیشه در نظر داشته باشیم؛ وقتی از اموال مسدودشده یا محدودشده ایران صحبت میکنیم، از امتیاز صحبت نمیکنیم. این اموال متعلق به مردم ایران بوده است.
یا در مورد موضوعات مرتبط با لغو محاصره دریایی آمریکا، باز یک اقدام غیرقانونی بود که از طرف آمریکا تحمیل شده بود.
@MFAIran | 263 |
| 20 | نشست سخنگوی وزارت امورخارجه با اصحاب رسانه، سه شنبه دوم تیر ۱۴۰۵، سؤال نوزدهم:
سؤال من این است که با توجه به اینکه قرار است تنگه هرمز با ترتیبات ایران اداره شود، نقش عمان در مدیریت تنگه هرمز چه خواهد بود؟
پاسخ سؤال نوزدهم:
عمان و ایران هر دو دولت ساحلی تنگه هرمز هستند و برای اطمینان از تردد ایمن کشتیها از این مسیر، باید هماهنگیهای لازم بین هر دو طرف صورت بگیرد.
خاطرتان باشد که من بارها در همین نشستها اشاره کردم به گفتوگوها و هماهنگیهایی که بین ایران و عمان در حال انجام است.
در جریان سفر آقای قالیباف به مسقط هم این موضوع مجدداً بین طرفین مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
@MFAIran | 238 |
متاح الآن! بحث تيليغرام 2025 — أهم رؤى العام 
