مدرسه احیاءالعلوم هرات
الذهاب إلى القناة على Telegram
إظهار المزيد
1 153
المشتركون
+224 ساعات
-57 أيام
-1630 أيام
أرشيف المشاركات
🏷️ امروز حال مردمان غزه؛ به جهان قصه میکند.
✍️ سیدآقا حفیظی فارغ مدرسه احیاءالعلوم
آهای مردم! میدانیم که روزها و هفتههای متداومی است که نور خورشید را ندیدهام و هوای تازهای نگرفتهام و نان شکم سیری نخوردهام، و امروز بعد از اثبات برائت و پاک نفسیام میخواهم به مانند پیامبرم یوسف زندان ها و خانه های تاریک را رها سازم و پا بر روی زمین بگذارم و قدم بزنم و اطرافم را نظاره گر باشم و پیام های تبریکی غرب و شرق عرب و عجم را به چشم بیننده و به گوش شنونده باشم.
آهای خدای من! این من هستم که پیروزمندم نمودی! که دشمنم باسر فرو افتاده و گردنی خمیده و با روسیاهی تمام، روی به طرف من نموده و خواهان آتش بس شده است؛ وای! مگر این همان دشمنی نیست که دنبال حذف کردنم از روی کرهی خاکی بود، و شعار میداد تا چند ساعت و چند روز بعد سرزمینی بنام غزه و جیشی بنام حماس به چشم دیده نخواهد شد؛ کجا شد آن آرزویی که در سر میپروراند؟ مگر چند ماه است که باتمام تجهیزات و حامیانش زمین وآسمان را تصرف و نمود ولی به هدفش نرسید و آخر بابینی خود به زمین خورد، که امروز نه تنها من، بلکه انسان، سنگ، چوب، نبات و گیاه بر شکست و روسیاهیاش گواهی میدهند که اسرائیل و هم پیمانانش شکست خورده است و دوباره گروهی بنام اسرائیل به پا نخواهد ایستاد.
میدانیم که سلاح من؛ عقیده، ایمان قلب، دعا و اشکریزی آن برادر و خواهر، دورترین نقطه جهانم بود؛ و هرگز تانگ و توپ و طیارهی چندین هزار دلاری در اختیار نداشتم.
پس بشنویم که هرگز ناامیدی دامنگیرتان نشود! چون روزی نور خورشید از روزنهای طلوع خواهد کرد که مشکلات را شکلات بیننده باشیم و همه به شما آفرین بگویند! و این را بدانیم که اگر روزی دشمنی به مانند دشمن من، که تمام جهان پشتیبانش بود، تمنای نابودی تان را کرد؛ بدانیم که طبق سخن پیامبرم محمد (ص) تا خدا نخواهد ضرری برای تان رسانده نمیتواند.
#پیام_طالبالعلم
#مدرسه_احیاءالعلوم_هرات
@Aehyaa
Repost from پیام زندگی
مداومت بر همراهی قرآن!
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
انسان مؤمن همواره به سوی قرآنکریم روی میآورد تا در آن آرامش، انس و استواری پایههای ایمان را در قلبش بیابد!
🚨 با ارسال پیام زندگی به دیگران، شما نیز یاور خیر باشید!
#پیام_زندگی
@Payame_Zendegi
❇️ سلام بر راستقامتان غزه
به نام الله، یاریگر ستمدیدگان و درهمشکننده سپاه ستمگران
میگویند: فلانی چون کوه استوار است. اهل غزه، به یاری الله و نیروی ایمان و استقامت، ثابت کردند که از کوه، استوارتر هستند. در غزه، کوه نیست؛ مردمانی از جنس کوه هست.
مردمی که در برابر بمبهای ویرانگر و سلاحهای ناشناختهای ایستادند که کوه، تاب مقاومت در برابر آنها را ندارد. اگر بخشی از این بمبها بر کوه فرو میریخت از هم میپاشید و پودر میشد.
مردمِ با ایمان غزه، خودشان کوه و شکستناپذیرتر از کوه هستند. چون نیروی ایمان و امید به رضای رحمان، از آهن و کوه، محکمتر، استوارتر، سرفرازتر و سربلندتر است.
«یائیر اسولین»، نویسندۀ اسرائیلی، گفته است: «اگر تمام خاورمیانه را اشغال کنیم، باز هم در جنگ غزه پیروز نمیشویم.»
آری، مجاهدان غزه، ثابت کردند که دشمن هرچند توانمند باشد، در برابر الله و نیروی ایمان، ناتوان است.
سلام بر اهل غزه.
سلام بر نیروی ایمان.
سلام بر پیروان رحمان.
سلام بر شما کودکان، پیران، جوانان، بانوان و مجاهدان، روزی که به دنیا آمدید و روزی که قبای سرخ شهادت را بر تن کردید و روزی که به دیدار معبود و محبوب خود میشتابید.
ای مادران داغدیده!
ای پدران کمرشکسته!
ای خواهران و برادران دلشکسته!
ای مجروحان به خون نشسته!
ای پیران و جوانان بر خاک نشسته!
ای کودکان یخزده!
ما را ببخشید که در دفاع از شما کوتاهی کردیم. ببخشید که شما را تنها گذاشتیم، نه قطره آبی به گلوی خشکیدهتان ریختیم و نه مرهمی بر زخمهایتان گذاشتیم.
امروز، شما سربلند و ما شرمندهایم.
به عزت و شرف شما غبطه میخوریم. شما بودید که امانت الهی را به دوش کشیدید و بهترین امانتدار و نگهدار آن بودید.
حقا که الله تعالی شما را از میان بندگانش برگزید و به این شرف بزرگ و افتخار جاودان رسانید.
تبریک به شما ایستادگی در برابر ستم و ستمکیشان.
✍🏼 عبدالقادر دهقان- دارالعلوم زاهدان- ۱۵ رجب ۱۴۴۶هـ.ق (۲۷ دی ۱۴۰۳)
💓استادان مدرسه یکبار بخوانید👇
🖊️نصیحت حضرت حڪیم الاُمت و مجدِّد الملت مولانا شاه محمد اشرف علی تهانوی رحمه الله به استادان قرآن :
🎓حضرت حڪیم الامت رحمه الله استادان و معلّمین قرآن را همیشه نصیحت می فرمود ڪه اطفال را نزنید. حافظۀ همه یڪسان نیست. یڪی حافظه اش قویتر است و می تواند دو سه صفحه را حفظ ڪند. یڪی حافظه اش ڪمتر است و نمی تواند زیاد حفظ ڪند، لذا بیشتر از استعدادش بر او تحمیل نڪنید. اگر در دو سال حفظ نتوانست در سه سال ڪه خواهد توانست، اما اطفال را نزنید، زیرا حافظ ساختن آنها با ڪوفتن و زدن بر شما فرض نیست. زدن اطفال حرام است. الله تعالٰی از استادانی ڪه اطفال را می زنند در روز قیامت قصاص خواهد گرفت. بزرگترین ڪتاب فقه حنفی ڪه مُصنِّفش علامه ابن عابدین شامی رحمه الله است می نویسد ڪه خداوند از هر معلّمی ڪه اطفال را می زند در روز قیامت قصاص می گیرد.
👌🏻حضرت حڪیم الامت رحمه الله بعضی از استادان را ڪه اطفال را زده بود سزا داد. ایشان گوش آن استاد را گرفته او را در صحن مدرسه گردانید تا همه ببینند. حضرت حڪیم الامت رحمه الله استاد و شیخ علمای عظیم شبه قارۀ هند می باشد. زدن اطفال در مدرسۀ حڪیم الامت رحمه الله به شدت ممنوع بود.
🌹حضرت حڪیم الامت رحمه الله می فرمود ڪه الله متعال 99 اسم دارد ولی در آیت آموزش و تعلیم قرآن شریف، اسم «الرحمٰن» را نازل فرمود: الرَّحْمَٰنُ عَلَّمَ الْقُرْآنَ، خدای رحمٰن قرآن را آموزش و تعلیم داد. خداوند از بین 99 اسم مبارڪ خود نه اسم جبّار را در اینجا نازل نمود، نه اسم قهّار را و نه اسم دیگری را، بلڪه اسم «رحمٰن» را در این آیت نازل فرموده به استادان و معلّمین قرآن تا روز قیامت درس داد ڪه اطفال را با رحمت بیاموزانید و تعلیم بدهید.
حالا بگوئید این آیت دلیل واضح است یا مشڪلی دارد؟ الرَّحْمَٰنُ عَلَّمَ الْقُرْآنَ، خدای رحمٰن قرآن پاڪ را تعلیم و آموزش داد. آخر؛ الله نام های دیگر هم دارد بلڪه 99 نام دارد، چرا یڪے دیگر از آن نام ها را در این آیت نازل نڪرد و فقط صفت رحمانیّت خود را نازل ڪرد؟ تا استادان و معلّمین مانند قصابان اطفال را نزنند! جسم اطفال نازڪ و ضعیف است.
📚(ماخذ: تعلیم قرآن میں شان رحمت ڪی اهمیت)
از ارشادات مولانا شاه حڪیم محمد اختر رحمه الله.)
Repost from امروز...
ــــــــــــــــــــــــــــــــ
✌️ نشان پیروزی!
🗣️ مُردخای کیدار افسر یهودی
✍️ ترجمه: عبدالرحمن عزام
اگر یک عضو حم.اس باقی بماند که دست و پایش قطع شده باشد و فقط دو انگشت در دست دیگرش باقی باشد، بر بام بلند مسجدی بر میآید و با همان دو انگشتش نشان پیروزی✌️ بلند میکند.
میدانید چرا؟
چون فرزندانش راه او را ادامه خواهند داد، چون او باقی مانده و زنده مانده است؛ بنابراین این تصویر پیروزی است و ما باید این را بفهمیم.
اینجا یک نوع تفکر دیگر و معیارهای متفاوتی وجود دارد. ماجرا آنگونه که امروز ما میبینیم نیست؛ آنها به آینده نگاه میکنند و ما نیز به آینده نگاه میکنیم؛ اما این را فراموش نکن، آیا آمریکاییها تا ابد از تو حمایت خواهند کرد؟ آیا اروپا تا ابد از تو حمایت خواهد کرد؟ آیا جامعهٔ یهودی تا ابد از تو حمایت خواهد کرد؟ اینها پرسشهای مهمی هستند.
ببین، در قرآن آیهای هست که میگوید: «إن الله مع الصابرین/ خداوند با صابران است.» در حقیقت خدا با کسانی است که توانایی طولانی بر صبر و شکیبایی دارند.
صبر! واژهای است که ما در زبان عبری واژهای مانند آن نداریم. صبر یعنی اینکه دو یا سه ماه [و اینک پانزده ماه] در تونلی بمانی و چشمت نوری نبیند، و سپس بیرون بیایی و اسلحهای برداری و یک یه.ودی را بکشی.
چرا آنان چنین می کنند؟
چون آنان توانایی بر صبر طولانی دارند.
ببینید، شما در یک حباب اس.رائیلی زندگی میکنید؛ اما آنها برای خدا زندگی میکنند. خدا با آنهاست.
آنها برای جهاد در راه خدا میجنگند و ما برای بقای اس.رائیل.
به راستی ما در در جبههٔ مقدسی قرار نداریم!
#غزةالعزة
#فلسطین_آزاد
@Dasetane_man
Repost from نگاهِ دیگر | صابر گُلعنبری
🔺آتشبس و سکوت نتانیاهو!
بالاخره در پایان مارتن مذاکرات، نخست وزیر قطر محمد بن عبدالرحمن آلثانی و رئیس جمهور آمریکا جو بایدن آتش بس میان حماس و اسرائیل را اعلام و دو طرف هم بر دایمی بودن آن تاکید کردند. حماس هم طی بیانیهای این آتش بس را تایید کرد و ترامپ نیز اظهارنظر خود را داشت.
صرف نظر از این که بعد از اعلام آتش بس چه اتفاقی میافتد، اما در این میان آنچه جای تامل دارد، سکوت نتانیاهو تا این لحظه است. هر چند ممکن است بیبی طی ساعات یا روزهای آینده در این باره اظهارنظر کند، اما همین سکوت او تا این لحظه خود منعکسکننده تصویری است که با این توافق به زیان او شکل گرفته است.
اگرچه غزه در این جنگ بهای تاریخی بسیار سنگینی پرداخت کرد و هدف یک نسلکشی بیسابقه قرار گرفت؛ اما با این آتشبس نیز اسرائیل و نتانیاهو به آوردهای راهبردی در جهت تحقق اهداف خود نرسیدند و وعده و قولش عملی نشد؛ نه ساکنان غزه کوچ کردند، نه شمال و جنوب غزه از هم جدا شدند، نه حماس به زانو درآمد و نه گروگانها بدون توافق آزاد شدند. علت سکوت نتانیاهو دقیقا همین است و اگر غیر از آن بود اولین کسی بود که روبروی دوربین میآمد و با آب و تاب توافق را اعلام میکرد.
اکنون در حالی جنگ غزه به اتمام میرسد که نتانیاهو هم در داخل اسرائیل هم در خارج آن تحت محاکمه است. این توافق را میتوان سرآغازی جدی بر پایان عمر سیاسی نتانیاهو دانست. اگر هم دولت نتانیاهو بتواند تا پایان عمر قانونی خود در نوامبر 2025 دوام بیاورد، اما بسیار بعید است که در سایه صدور حکم جلب بینالمللی علیه او و سیر نزولی محبوبیتش در هفتههای اخیر و احتمالا سرعت گرفتن آن در آینده بتواند بار دیگر بر کرسی نخستوزیری اسرائیل تکیه زند.
توافق به دست آمده اساسا همان طرح بایدن در می گذشته است که نتانیاهو با آن مخالفت کرده بود؛ اما این مخالفت از نگاه جامعه و ناظران اسرائیلی به قیمت کشته شدن چندین گروگان و دهها نظامی اسرائیلی تمام شده است. همین خود دردسر بزرگی برای نتانیاهو طی روزها و هفتههای پیشرو خواهد بود که با آزادی زندانیان فلسطینی به ویژه محکومان به حبس ابد این دردسرها بیشتر هم خواهد شد.
اما چه بسا آنچه برای نتانیاهو دردناکتر باشد، متفاوت ظاهر شدن دونالد ترامپ بر خلاف توقعات او است؛ در حالی که بیبی انتظار دیگری از ترامپ داشت و میخواست به او در تحقق اهداف جنگ کمک کند.
#صابر_گل_عنبری
@Sgolanbari
♦️چرا میگوییم مقاومت پیروز شد؟
✍️ ترجمه: عبدالرحمن عزام، استاد مدرسه احیاءالعلوم.
🔸 چرا میگوییم مقاومت پیروز شد؟
چون تمام اهداف زیر شکست خورد:
🔻 اشغال غزه؛
🔻 برگردانیدن اسرای دشمن با اِعمال زور؛
🔻 پایان دادن به حکومت حمـ.ـاس؛
🔻 باقی ماندن در شمال غزه ؛
🔻 باقی ماندن در محور نتساریم؟
🔻 باقی ماندن در محور فلادلفیا؛
🔻 بستن دایمی مرز رفح؛
🔻 تبعید رهبران حم.اس؛
🔻 کوچاندن مردم غزه به صحرای سینا؛
🔻 ساخت شهرکهای صهیونی.ستی در غزه؛
🔻 حکومت کشورهای عربی بر غ.زه؛
🔻 تضعیف قدرت حم.اس؛
🔻 اجرای معاملهٔ قرن؛
🔻 عبور از خط تجارت به اروپا؛
🔻 اجرای طرح ژنرالها؛
🔻 روند عادیسازی روابط؛
🔻 حکومت صهی.ونیستهای عرب بر غ.زه؛
🔻 طرح "روز بعد از جنگ" برای غ.زه؛
🔻 محاصره و گرسنگی دادن به غ.زه؛
🔻 تظاهرات علیه مقاومت.
🔸 اما در مقابل، دستاوردهای مقاومت:
✌️ حم.اس شروط خود را تحمیل کرد؛
✌️ هزاران نفر از اسرا را به زور آزاد کرد؛
✌️ هزاران صهیونی.ست را از بین برد؛
✌️ بیش از ۱۵۰۰ تانک را نابود کرد؛
✌️ باعث زخمی شدن بیش از ۳۰ هزار صهیونی.ست شد؛
✌️ باعث آوارگی بیش از ۱۵۰ هزار صهیونیست شد؛
✌️ خساراتی بیش از ۳۴ میلیارد دلار به دشمن وارد کرد؛
✌️ جایگاه ارتش صهیونیستی را درهم شکست و شکستش داد؛
✌️ اقتصاد رژیم صهیونیستی را فلج کرد و آن را دچار کسری نمود؛
✌️ برای هر خانواده غرامت گرفت؛
✌️ بازسازی کل غزه را تضمین کرد؛
✌️ روزانه ورود ۶۰۰ ماشین به غزه را محقق کرد؛
✌️ اما بزرگترین دستاورد مقاومت، زندگی با عزت، شرافت و کرامت بدون تحقیر و سلطهٔ آمریکا و رژیم صهیونی.ستی است؛ چرا که غزه کرامت خود را با قدرت و شرافت به دست آورد.
♥️ و اما کسانی که از خسارات انسانی سخن میگویند، تعداد ۴۵ هزار شهید، آنان نزد پروردگار خود زندهاند و روزی میخورند، همانطور که خداوند توصیف کرده است. آنان به چیزی دست یافتند که هر مسلمانی در این دنیا آرزوی آن را دارد: شهادت. شهادتی که آنان را بدون حساب وارد بهشت میکند. پس گوارایشان باد و ما به حالشان رشک میبریم و غبطه میخوریم.
#غزةالعزة
#فلسطین_آزاد
Repost from امروز...
+9
ــــــــــــــــــــــــــــــــ
برای دیدن فعالیتهای احمد ابوالروس روی این نوشتهٔ هایلات کلیک کنید!
Repost from امروز...
در پیوند به شهادت برادر احمد ابوالروس!
ــــــــــــــــــــــــــــــــ
تنها طعمی که هرگز تکراری نمیشود، طعم تلخ مرگ است؛ رفتن و برنگشتن. اما مرگهایی در این میان گوارایند. مرگهایی که در حقیقت مرگ نه، که زندگیاند و نمیتوان مرگش خواند، چون خداوند زندگیاش خوانده است؛ شهادت.
او تعالی از تعبیر رفتگان چنین مرگهایی به مرده باز داشته و فرموده است:
{وَلَا تَقُولُوا لِمَنْ يُقْتَلُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتٌ بَلْ أَحْيَاءٌ وَلَكِنْ لَا تَشْعُرُونَ...} یعنی: «و به کسانی که در راه خدا کشته میشوند، مرده مگوئید؛ بلکه آنان زندهاند؛ ولیکن شما (چگونگی زندگی ایشان را) نمیفهمید.» [بقره: 154]و یا
{وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْيَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ} یعنی: «و کسانی را که در راه خدا کشته میشوند، مرده مشمار، بلکه آنان زندهاند و بدیشان نزد پروردگارشان روزی داده میشود.» [آل عمران: 169]در این میان امروز خبر شهادت برادر غزهایمان فعال فرهنگی و رسانهای احمد ابوالروس را شنیدم و برای رفتنِ بیبرگشتش اندوهگین گردیدم. کسیکه کمتر رفتنی مانند رفتن او متأثرم ساخته است. احمد ابوالروس جوان مؤمنی بود که از مدت مدیدی است با وی آشنایم و فعالیتهای روزانۀ وی را دنبال میکنم. او لحظهلحظۀ درد و رنج عزیزانِ غزهایمان را مستند ساخت و همیشه در کنار خانوادههای شهدا ایستاد و مصیبتدیدگان را دلداری داد و به آسیبدگان همکاری کرد و کودکان و نونهالان غزه را با برنامههای مفید و متنوع خود سرگرم ساخت تا غمی از دلشان بزداید و لحظهای و روح و روانشان را خرسند بدارد. او برای دلداری برادران و خواهرانمان از هیچ تلاشی دریغ نورزید. او که کارکرد وی خود مایۀ غبطۀ همگان بود و ما به تلاش و تقلای او غبطه میخوریم، خود به مردم شمال غزه و ثبات و استقامتشان غبطه میخورد و آرزو داشت بشود پای اهل شمال غزه که صفوة الصفوة هستند، ببوسد. او در آخرین نوشتهاش به تقدیر از ثبات و صمود و استقامت این مردم نوشت:
«هر کس از شما میتواند پای اهل ما در شمال غزه را ببوسد، این را کار را بکند.»و سه روز پیش نیز در پیوند به بگو مگوهای آتشبس احتمالی نوشت:
«نشانههای امیدوارکنندهای در باره یک آتش بس احتمالی در حال افزایش است. از خداوند میخواهیم که این امر را به بهترین شکل برای ما محقق کند. جنگ پایان یابد و خداوند آتش آن را خاموش کند. آوارگان به خانههای شان باز گردند. خستگان به آرامش برسند و دلها پس از مدتها رنج، آرام گیرند.»شهید احمد ابو الروس در کنار دیگر فعالیتهای خویش، به پاس دوستی و اخوتی که با شهید خالد النبهان معروف به روحالروح داشت، روز جمعۀ گذشته مسجدی به نام وی در غزه تأسیس کرد و در مراسم افتتاحیۀ آن گفت:
«در روزی گرامی و در جمعهای مبارک، امروز مسجد کاکا خالد نبهان ابوضیاء را افتتاح میکنیم. از خداوند میخواهیم که این عمل را خالصانه در ترازوی حسنات او قرار دهد و آن را از ما و شما قبول کند.»اما امروز و لحظاتی قبل و شاید یکروز پیش از آتشبس، خداوند به پاسِ همۀ تلاشهایش کارنامۀ زندگی وی را با مهرِ سپاسِ شهادت آراست و او امروز خود با نوشیدنِ شهد شهادت، به استقبال آرامشی ابدی رفت و رفت تا در کنار دوستان و رفیقانِ خستگیهایش در صف شهدای امت بایستد و نام نیک و یادگار جاودانهای از خود برای امت به جا گذارد. خداوند شهادتشان را بپذیرد و ما را از شفاعتشان بیبهره نگرداند! عبدالرحمن عزام هرات افغانستان #سوگنوشت #یادداشت_های_آزاد @Dasetane_man
♦️موقف اسلام در برابر بردگی
تقدیم: بخش فرهنگی مدرسه احیاءالعلوم هرات
بردگی در ادوار قبل از اسلام یکی از شیوع یافتهترین پدیدههای اجتماعی در سطح ملتها و اقوامِ روی زمین بوده است؛ طوریکه همواره شمار زیادی از ابنای هر جامعه را برده تشکیل میداده است؛ و غمانگیزتر این که ظلم و ستمهای گوناگون و مخیف بر بردهها و سلب هر گونه حق از ایشان به دلخواه اربابان، جزء فرهنگ آن جوامع قرار داشته است. در چنین حالتی بود که خورشید اسلام تابیدن گرفت؛ این آیین بر حق، در نخست، ابواب ازدیاد بردهسازی از نو را بست؛ چنانچه فیالمثل، این شیوههای رایج آن دوران را که بر اساس آن، فرد اختطاف شده، یا قرضدارِ عاجز از ادای قرض، یا مجرم به برخی جرایم و یا بازندهی قمار را برده می ساختند، ممنوع نمود و به تمامی بست و تنها پذیرفت که اسیر جنگی را میتوان برده ساخت؛ آنهم اسیری که به حضورش در صف دشمنان علیه مسلمانها دوام داده و تا لحظهی قبل از اسارتش از گفتن شهادتین اباورزیده و در چنین حالتی به چنگ ارتش اسلامی افتاده باشد که در چنین صورتی رهبری دولت اسلامی میتواند حسب مقررات اسلام؛ یا وی را رایگان یا در تبادله و یا با اخذ امتیاز آزاد سازد(نگاه: سورهی محمد، آیت4) اموری که مورد محبت پیامبر(ص) قرار داشت و به کرّات و مرّات مورد تطبیقِ ایشان قرار گرفت و از آن، هزاران اسیر به آزادی رسید؛ اما همزمان، اسلام این را نیز پذیرفته است که اگر راه های پیشگفته به خیر مسلمان ها نه؛ بلکه این به خیر شان بود که باید اسیر مجازات سنگین شود، اجازه داده است تا به قتل رسانده شده و یا برده ساخته شود؛ [البته بدان تشویق نکرده و آن را واجب هم نساخته است]؛ و این که چرا اجازه ای چنین داده است، زیرا عاقلانه نیست که دشمن، یک جانبه حق آن را داشته و علیه اسیر مسلمان به کارش گیرد و طرف مسلمانها از آن، که یک نیروی قوی فشار بر دشمن است محروم باشد؛ از همینرو، اگر دشمن تعهد سپارد که اسیر مسلمانها را نکشد و یا برده اش نسازد جانب مسلمانها نیز میتوانند این عهد را به دشمن بدهند؛ چنانکه امروزه کشورهای عضو سازمان ملل که در آن، بسا کشورهای اسلامی نیز شاملاند به ترک قتل و بردهساختن اسیر با یکدیگر تعهد کردهاند. البته، گزینهی بردهساختن که اسیر از آن پس، به حیث شهروندی درجه دو با حفظ حقوقی –هر چند در مواردی، پایینتر از حقوق بقیه- در جامعهی اسلامی زندگی داشته باشد به مراتب از گزینهی اسیرِ مادام العمر که تا آخر زندگی در پشت میلههای زندان بسر برد -چیزی که اغلب، انتخاب غیر مسلمانها با وی به جای برده ساختنش بوده است- به مراتب سهلتر و مفیدتر به حال اسیر است. اما اینکه چرا اسلام، بعد از روی کار آمدنش لغو کامل بردگی را اختیار ننمود زیرا لغو ناگهانی آن، بحرانهای اجتماعی و امنیتی و حتی اقتصادی را دامنگیر جامعه میساخت و سبب میشد تا بردگان، از آن جا که در نتیجهی آثار شوم بردگی، از اخلاق و تهذیب و دانایی لازم برخوردار نبودند از دریافت آزادی ناگهانی، نظم جامعه را بر هم زده و راه انتقامجویی از اربابان شان که کینهی سنگین از ایشان به دل داشتند در پیش گیرند و از آن، جامعه دچار هرج و مرج گردد و حتی چرخ اقتصاد که در آن زمان به وسیلهی بردگان میچرخید از حرکت باز ایستد؛ چنان که –به گواهی تاریخ- دولت هایی که چند قرن پیش بدون مقدمه اسیر را آزادی بخشیدند به چنان مشکلاتی مواجه شدند؛ لذا اسلام به جای لغو کامل و آنی بردگی که این همه پیامدها را به دنبال داشت، نخست به اصلاح و تربیت بردگان پرداخت؛ بدیشان هویت و شخصیت بخشید و دید و تعامل جامعه نسبت بدیشان را تغییر داد؛ حقوق بسیاری را بدیشان به رسمیت شناخت؛ از جمله: حق حیات، حق تامین نیازهای اساسی، حق مصونیت از کارهای شاقه، حق عفاف، حق تدیّن، حق سهمگیری و رقابت در ارزشها و حقوق بسیار دیگری از این دست را که نصوص قرآن و سنت و سنت عملی پیامبر(ص) و سیرت مسلمانان صدر اسلام بر آن گواه است. متعاقباً اسلام، راههایی برای آزادی تدریجی ایشان گشود؛ مانند: آزادی برده به کفارهی قتل خطا، کفارهی ظهار، کفارهی نقض روزهی رمضان، کفارهی شکستن سوگند و آزادی در بدل پاداش آخرت و نیز آزادی از طریق قرارداد کتابت و تدبیر و آزادی کنیز از طریق "امولد" که همه و همه آزادی شمار زیادی از برده ها را به صورت روزانه سبب می شد و تحقق میبخشید. بدین گونه، اسلام، شیوهی اصلاح و آزادی تدریجی بردهها را روی دست گرفت و اگر مسیر پیامبر(ص) و خلفای راشدین در ادوار بعدی، به ویژه از جانب حکام اسلامی به درستی دنبال میشد چه زود تاریخ در همان ادوار نخستینِ اسلام، شاهد حل کامل این معضل قرار میگرفت و کار آزادی کامل برده ها قرنها به تعویق نمیافتاد.
✍ضیاء احمد فاضلی، مسوول مدرسه احیاءالعلوم هرات
🔰شرح حدیثی از ریاض الصالحین(27)
♦️عنوان: جایگاه پدر در شرع اسلام تا چه حد..؟
🔸ابوهریره (رض) روایت می کند که نبی (ص) فرمودند:
«لا يَجْزِي ولَدٌ والِداً إِلاَّ أَنْ يَجِدَهُ مملُوكا، فَيَشْتَرِيَه، فَيَعْتِقَهُ» [رواه مسلم].
🔸ترجمه: هیچ فرزندی حق پدر را ادا کرده نمي تواند؛ مگر اينکه پدرش را غلام يابد؛ سپس او را خريده و آزاد کند.
🔸معنی کلمات کلیدی:
ولَد: فرزند؛ به هر یک از پسر و دختر به کار میرود.
والِد: پدر.
لا يَجْزِي: پاداش نمیدهد؛ جبران نمیکند.
مملُوك: برده.
🔸فواید علمی و تربیتی حدیث:
1. در اسلام، حق یک پدر بر ذمه فرزندش به حدی زیاد است که به هیچ احسانی –جز مورد مذکور درحدیث- جبران نمیشود.
2. هر فرزندی باید همواره ممنون احسان پدر بوده و با بعضی نیکیها در حق وی، بدین گمان نرسد که الآن حق او را ادا کرده و به کمالش رسانده است.
3. در اسلام احسان و نیکی به والدین، یک واجب شرعی و از بزرگترین قُرُبات و اعمال صالح به شمار میرود.
4. بزرگترین احسان به پدر، تلاش در جهت دستیافتن وی به آزادی و نجات از اسارت و بردگی است.
5. یک فرزند صالح همواره در تلاش دستیافتن بیشتر پدر به عزت و رهایی از ذلت و خواری است.
6. اسلام، آزادی و رهابودن از ذلت بردگی را از بزرگترین نعمت الهی دانسته و به ما میآموزد تا آن را قدر کنیم و بزرگش شماریم.
7. شرع اسلام با تشریعات نیکویش در پی آزادی بردهها و شیفته دست یافتن آنها به نعمت آزادگی بوده است.
8. اسلام، موسس بردهداری نیست؛ بلکه این پدیده، میراثی است که از دوران جاهلیت و امم سابق به وی به ارث مانده است. این آیین برحق با وجود آن که بسا راه های بردهسازی از نو را مسدود نموده و راه های فراوانی به سوی آزادی آنها را گشوده است، باز هم -روی برخی حکمتهایی- در شرایط خاصی، آن را پذیرفته است.
✍️ضیاء احمد فاضلی، مسوول مدرسه احیاءالعلوم هرات
Repost from پیام زندگی
اهمیت اخلاق نیکو!
ــــــــــــــــــــــــــــــــ
دین همهاش اخلاق است؛ هر کس در اخلاق برتری یافت، در واقع در دین برتری یافته است.
(امام ابنقيم رحمهالله)
🚨 با ارسال پیام زندگی به دیگران، شما نیز یاور خیر باشید!
#پیام_زندگی
@Payame_Zendegi
Repost from جهانِ اسلام
🪧بزرگان چه گفتند ؟
عبید بن عمیر رحمه الله هنگامی که زمستان فرا میرسید میگفت:
«ای اهل قرآن، شبتان برای نماز طولانی شد و روزتان برای روزه کوتاه شد، پس غنیمت بشمارید»
https://t.me/jahanaislam
ــــــــــــــــــــــــــــــــ
إنا لله و إنا إلیه راجعون
سعدیا مرد نکونام نمیرد هرگز!
به راستی انسانهای نکونام را مرگی نیست؛ مرگ آنانی راست که بعد از وفات جسمانی، دیگر نامی به نیکویی برده نشود؛ مرحوم حضرت خواجه شیخالاسلام مولانا جلیلالله مولویزاده که اینک با دلی مملو از غصه به عزایشان نشستهایم و هنوز که هنوز است، وفاتشان ما را باورپذیر نیست، مرد نکونامی بودند که یاد و خاطرشان برای همیش فراموش نخواهد شد و تا هستی هست، نام نیکویشان در اذهان خواهد ماند. اما از آنجایی که انسان بر روی این کرۀ خاکی، در حقیقت مسافری است که میبایست برای رسیدن به سرای سرمدی و مقام ماندگار آخرت از آن بگذرد، مرگ را پذیرفته است و ما اینک در حالی که کلمات آسمانی إنا لله و إنا إلیه راجعون تکرار میکنیم، درگذشت حضرت شیخالاسلام را به مسلمانان عالم اسلام، ملت و مردم متدین میهنمان افغانستان، خانوادۀ محترم مولویزاده، مردم خطۀ هریوازمین و همۀ اهل علم و دانش و اندیشه از صمیم قلب و سویدای دل تسلیت گفته، از باری تعالی بهشت برین برای حضرت ایشان و صبر جمیل و اجر جزیل برای خانواده و راهیان راهشان میطلبیم.
به راستی دانشمندان و اندیشمندان ربانی، با مرگشان متولد میشوند و با بار سفر بستن به دنیای بازپسین، تازه به دنیای ما رحل اقامت میافکنند و درگذشتشان نقطۀ عطفی میشود میان آنان و آثار و اندیشههایشان که همگان را به خود میکشند و پلی میشوند میان آنان و نسلهای آیندۀ امت.
حضرت خواجه مولانا مولویزاده، عالم عامل، مربی پرهیزگار، دانشمند اندیشمند و مجاهد نستوه، به راستی عالمی مبارز بود که هماره تا پای جان، بر مسند علم نشسته و در سنگر اندیشه ایستادند و به درستی پیام علم و دانش و تربیت و تقوا و ثبات و استقامت را به فرزندان امت اسلامی آموزش دادند.
مهربانِ مهرورز روح این عالم ربانی و مرشد صمدانی را شاد و راهشان را برای همیشه پر رهرو بدارد!
با احترام
اساتید و پرسونل اداری مدرسه احیاءالعلوم هرات
#مدرسه_احیاءالعلوم_هرات
@Aehyaa
پرسیده اند:
♦️آیا فرزندان می توانند نماز ها و روزه های قضایی والدین متوفای شان را ادا کنند؟
🔸الجواب:
ادای نمازها و رزوه های قضایی والدین از جانب فرزندان شان، تنها نزد امام احمد (رح) جائز است؛ اما سه امام دیگر (حضرات: ابوحنیفه، شافعی و مالک رحمهم الله تعالی) بدان قایل نیستند. چه این که این ها عبادات شخصی است و نزد ایشان نیابت درست نمی شود؛ بله می توانند فدیه فرایض قضا شده ایشان را بعد ا ز سر شان بپردازند.
✍️ضیاء احمد فاضلی، مسوول مدرسه احیاءالعلوم هرات.
پرسیده اند:
♦️آیا پرداخت زکات قبل از رمضان روا هست؟
🔸الجواب:
هر گاه از تاریخ تکمیل شدن نصاب، یک سال قمری تمام شود زکات فرض می شود، چه آن تاریخ رمضان باشد یا غیر آن و بلکه مستحب است که در پرداخت آن تعجلیل شود. و اگر برخی دوست دارند زکات مال شان را به رمضان بدهند شاید به خاطر احتیاج بیشتر فقرا در آن ماه باشد و یا هم آرزو دارند ثوابی بیشتر دریافت کنند. اما اگر قبلاً با فقیری که شدیدا نیازمند است مواجه شدیم به ویژه اگر از اقارب یا همسایگان ما بود که حقوق شان نسبت به بقیه دو چند است نباید در پرداخت آن تاخیر صورت گیرد و حتی روا است اگر نیاز شدیدی در کار بود زکات چند سال آینده هم پرداخته شود.
✍️ضیاء احمد فاضلی، مسوول مدرسه احیاءالعلوم هرات.
متاح الآن! بحث تيليغرام 2025 — أهم رؤى العام 
