کانال تاسیسات الکتریک مهندس سجاد
الذهاب إلى القناة على Telegram
✅تست و بازرسی تاسیسات الکتریک ⚡طراحی ،نظارت و اجرای تاسیسات برق @alireza_sajjad ⬅️ ادمین مهندس علیرضا سجاد،مشاور تاسیسات برق @alireza_sajjad ⬅️ اینستاگرام گروه تلگرام ⬇️ https://t.me/Electrical_training وب سایت⬇️ www.alireza-sajad.ir
إظهار المزيد2 936
المشتركون
+224 ساعات
+57 أيام
لا توجد بيانات30 أيام
أرشيف المشاركات
💢سبحانیان ، رئیس کل امور مالیاتی کشور:
⭕مهلت ارائه اظهارنامه های مالیاتی تا پایان شهریور ماه تمدید شد.
✅ الزام استفاده از مجری ذیصلاح برای پروژههای گروه «ج » از ابتدای تیر ماه ۱۴۰۵
🔻قابل توجه کلیه مهندسان ناظر در چهار رشته؛ با عنایت به مصوبات کمیته مجریان ذیصلاح و شناسنامه فنی و ملکی ساختمان استان، از تاریخ سررسید ۱۴۰۵/۰۴/۰۱در تقویم و برنامه زمانبندی، بهرهگیری از مجری ذیصلاح (دارنده پروانه سازندگان مسکن و ساختمان) جهت پروژههای گروه «ج» الزامی خواهد بود.
🔻لازم به ذکر است قبلا و از اول دیماه ۱۴۰۴ نیز پروژههای گروه دال الزامی شده بود.
🔻مقتضی است قبل از هرگونه مهر و امضای فرم شروع عملیات ساختمان نسبت به کنترل ثبت ظرفیت از مجری ذیصلاح (دارنده پروانه سازندگان مسکن و ساختمان) پروژه در سامانه (نمایش مهندسین بنا) و مهر و امضای آن ذیل فرم اعلام شروع عملیات ساختمانی اقدام نمائید.
💢 سازمان نظام مهندسی استان اصفهان
پانوشت : اینقدر از استان های دیگه همکاران پیام دادند که مگه تا الان شما مجری نداشتید که گفتم همین جا به اطلاع برسونم که تا الان نداشتیم احتمالا بعد از این هم نخواهیم داشت چون در اصفهان عده ای معتقدند که مجری یعنی صوری کاری و همون بهتره که اوس اکبر ساختمان را بسازه
📌بحث بیشتر در 👈🏻گروه
داربستها از مهمترین تجهیزات موقت کارگاهی محسوب میشوند .بررسیهای میدانی و گزارشهای نظارتی نشان میدهد بخش قابل توجهی از حوادث کارگاهی ناشی از نقص در نصب، مهاربندی، بهرهبرداری و نگهداری داربستها است.
☀️ بر اساس الزامات مبحث دوازدهم مقررات ملی ساختمان، کلیه داربستهای باید از استحکام، پایداری و ایمنی کافی برخوردار بوده و با استفاده از مصالح سالم و استاندارد اجرا شوند. همچنین نصب، استفاده و بازرسی این تجهیزات باید توسط افراد دارای صلاحیت و تحت کنترل عوامل مسئول کارگاه انجام گیرد.
🔸️ مطابق بند ۱۲-۳-۳ مبحث دوازدهم ، داربستها باید دارای پایداری، مقاومت و ایمنی لازم بوده و از مصالح استاندارد و سالم در اجرای آنها استفاده شود.
🔸️ بر اساس بند ۱۲-۳-۵، داربستها و تجهیزات موقت باید به نحوی طراحی، نصب، استفاده و نگهداری شوند که ایمنی کارگران، عوامل اجرایی و سایر افراد حاضر در کارگاه تأمین گردد.
🔸️ همچنین طبق بند ۱۲-۳-۸، بازرسیهای دورهای داربستها باید توسط مسئول کارگاه انجام شده و نتایج آن در سوابق و دفاتر کنترل کارگاه ثبت و نگهداری شود.
⭕منبع :نظام مهندسی زنجان
💢بحث و تبادل نظر در گروه 👇🏻
📌لینک
⭕️آغاز تدوین نخستین دستورالعمل ارتقاء پایه مهندسان از پایه یک به پایه ارشد
(از این به بعد باید برای پایه ارشد هم دوره رفت)
مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان وزارت راه و شهرسازی از آغاز فرآیند تدوین دستورالعمل ارتقای مهندسان دارای پروانه اشتغال به کار از پایه یک به پایه ارشد خبر داد.
به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمدعلی ریاحی، مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان وزارت راه و شهرسازی، از آغاز فرآیند تدوین دستورالعمل ارتقای مهندسان دارای پروانه اشتغال به کار از پایه یک به پایه ارشد، خبر داد.
مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان با اشاره به ضرورت ارتقای صلاحیتهای حرفهای، بهروزرسانی دانش فنی و توسعه آموزشهای تخصصی در نظام مهندسی ساختمان کشور اظهار کرد: برای نخستین بار، تدوین یک چارچوب منسجم و ملی برای ارتقای مهندسان از پایه یک به پایه ارشد در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته است.
ریاحی افزود: این دستورالعمل با هدف ارتقای شایستگیهای حرفهای مهندسان، توسعه آموزشهای تخصصی، تقویت مسئولیتپذیری حرفهای و بهبود کیفیت خدمات مهندسی و نظام کنترل ساختمان در حال تهیه و نهاییسازی است.
وی خاطرنشان کرد: در این دستورالعمل، الزامات آموزشی، حرفهای و صلاحیتی مورد نیاز برای ارتقای مهندسان به پایه ارشد تبیین خواهد شد و پس از طی مراحل کارشناسی، کسب نظر سازمان نظام مهندسی ساختمان و ابلاغ، مبنای ارزیابی و ارتقاء متقاضیان واجد شرایط قرار میگیرد.
مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان تاکید کرد: ارتقای نظام صلاحیت حرفهای مهندسان، یکی از الزامات ارتقای کیفیت ساختوساز، افزایش ایمنی، بهبود عملکرد ساختمانها و تحقق اهداف مقررات ملی ساختمان است و وزارت راه و شهرسازی این موضوع را با جدیت دنبال میکند.
وی ابراز امیدواری کرد: با نهایی شدن و اجرای این دستورالعمل، زمینه ارتقای سطح دانش و مهارت حرفهای مهندسان و بهبود کیفیت خدمات مهندسی در کشور بیش از پیش فراهم شود
بررسی سازوکار ابلاغ خدمات تست و تحویل تأسیسات الکتریکی به استانها
🔹نشست نمایندگان گروه تخصصی برق شورای مرکزی با دکتر اسدی، مدیرکل دفتر توسعه ۲۶ خردادماه برگزار شد.
موضوع «تست و تحویل تأسیسات الکتریکی» به عنوان محور اصلی مورد بررسی قرار گرفت و مستندات، سوابق اجرایی، الزامات قانونی و فنی مرتبط با این حوزه ارائه شد
دکتر اسدی با استقبال از مباحث مطرحشده و با رویکردی کارشناسی و حمایتی، بر ضرورت ساماندهی و ایجاد رویهای واحد در زمینه خدمات تست و تحویل تأسیسات الکتریکی تأکید کرد.
مقرر شد تا زمان تصویب نهایی خدمات آزمایشگاه برق در قالب «آزمایشگاه جامع ساختمان» که شامل تمامی آزمایشهای ساختمانی از جمله آزمایشهای بتن، ژئوتکنیک، تست و تحویل و.. است،طرح و آنالیز قیمت پیشنهادی خدمات تست و تحویل که از سوی سازمان نظام مهندسی کردستان به هیأت چهارنفره استان ارائه شده است، پس از تأیید دفتر توسعه مهندسی ساختمان، از سوی شورای مرکزی به استانها ابلاغ شود
این اقدام با هدف ایجاد وحدت رویه در سراسر کشور، ساماندهی فرآیند ارائه خدمات و تعیین مبنای واحد برای اجرای خدمات تست و تحویل انجام خواهد شد
❓نظر دوستان ؟
دستگاههای خدماترسان شهری؛ «سوخترسان» رکود ساختمانی
🔹 «دنیای اقتصاد»:
🔹فعالان بخش ساختمان هشدار دادهاند که دستگاههای دولتی خدماترسان شهری برای جبران کسری بودجه، با افزایش هزینههای مرتبط با ساختوساز به «سوخترسان تورم مسکن» تبدیل شدهاند.
🔹سهم پرداختی سازندگان برای بیمه، مالیات، عوارض شهرداری و حق انشعابات از حدود ۱۰درصد هزینه ساخت در گذشته به حدود ۳۰درصد رسیده است.
🔹عوارض ساختوساز مسکونی ۱۶۵درصد و هزینه حق انشعاب آب و برق نسبت به دو سال قبل تا ۵۵۰درصد افزایش یافته و در برخی پروژهها هزینه انشعابات به اندازه کل هزینه ساخت یک پروژه رسیده است.
🔹همزمان فرمول مالیات نیز به دریافت ۲۵درصد از سود پروژه تغییر یافته که به گفته سازندگان تورم زمین و ساخت را نیز بهعنوان سود محاسبه میکند.
🔹همچنین سازندگان باید ۲۷.۵درصد مبلغ پرداختی به شهرداری را بهعنوان حق بیمه کارگر ساختمانی به تامین اجتماعی بپردازند.
🔹علاوه بر این، محدودیت انرژی باعث کاهش ظرفیت تولید سیمان و فولاد شده و به افزایش هزینه ساخت دامن زده است.
🔹فعالان ساختمانی میگویند این روند تولید مسکن را تضعیف کرده و در نهایت هزینهها به قیمت فروش مسکن و خریداران منتقل میشود
✍🏻پانوشت :
در این میان سهم مهندسان با مسئولیت ابدی ، روز به روز کاهش مییابد .
طبق مصوبات اخیر دیده میشود که حتی مبالغ تمدیدها هم به گونه ای تنظیم میشود که مبلغ تمدید بیشتر از قبل کاهش یابد .
دلیل چیست ؟
💢⚡برقگرفتگی در چند ثانیه میتواند جان انسان را تهدید کند.
✅ قبل از هر اقدامی، جریان برق را قطع کنید یا با یک وسیله خشک و عایق، مصدوم را از منبع برق دور کنید.
❌ هرگز با دست خالی به فرد برقگرفته دست نزنید.
✅ وضعیت هوشیاری، تنفس و نبض مصدوم را بررسی کنید و در صورت نیاز، احیای قلبی ریوی (CPR) را آغاز نمایید.
✅ سوختگیهای ناشی از برق را با پانسمان تمیز و خشک بپوشانید.
📌 حتی اگر مصدوم ظاهراً حال خوبی دارد، مراجعه به مرکز درمانی ضروری است؛ زیرا آسیبهای داخلی ناشی از برق ممکن است پنهان باشند.
ناترازی ۲۰ هزار مگاواتی در کمین صنعت برق
🔹نظرسنجی «دنیای اقتصاد» از ۳۳ فعال حوزه انرژیهای تجدیدپذیر، از تداوم ناترازی برق در سال ۱۴۰۵ حکایت دارد. ۷۸ درصد پاسخدهندگان ناترازی را بیش از ۱۵ هزار مگاوات و حدود ۴۵ درصد آن را فراتر از ۲۰ هزار مگاوات برآورد کردهاند.
🔹موانع اصلی توسعه این صنعت شامل بوروکراسی پیچیده، دشواری تأمین مالی، قیمتگذاری دستوری و نبود مشوقهای اقتصادی است.
🔹 ۶۰ درصد فعالان، «کسب سود» را محرک اصلی سرمایهگذاری میدانند، اما استمرار قیمتهای دستوری انگیزه ورود سرمایههای جدید را کاهش داده است.
🔹بیش از ۶۰ درصد پاسخدهندگان از خاموشیهای سال گذشته آسیب دیده و عملکرد وزارت نیرو را «ضعیف» یا «بسیار ضعیف» ارزیابی کردهاند.
🔹همچنین، ظرفیت جدید پیشبینی شده برای سال ۱۴۰۵ بسیار کمتر از نیاز واقعی کشور برآورد شده است.
🔹فعالان صنعت راهکار خروج از بحران را در تسهیل تأمین مالی، حذف قیمتگذاری دستوری، کاهش بوروکراسی و توسعه زیرساختهای ذخیرهسازی انرژی میدانند و معتقدند بدون اصلاحات ساختاری، پتانسیلهای طبیعی کشور برای حل بحران برق کافی نخواهد بود
منبع : دنیای اقتصاد
💢باز هم هزینه ناترازی برق را باید مصرف کنندگان خانگی بدهند؟/ اگر قرار است مردم این موضوع را مدیریت کنند، وزارت نیرو چه کاره است؟
⭕روزنامه اطلاعات نوشت:
❌ناترازی انرژی که وزارت نیرو را وادار به محدودیت عرضه برق برای صنایع مهم کشور کرده، یک مسأله فنی یا گذرا نیست؛ این وضعیت عملاً به یک بحران ساختاری و عمیق در تولید ملی تبدیل خواهد شد.
⭕مسئولان دولتی معتقدند حل ناترازی انرژی زمانبر است و مردم باید با صرفه جویی در مصرف برق، مشکل را مدیریت کنند.
اینکه مصرف خانگی تجهیزات سرمایشی در اولویت تخصیص برق قرار گرفته و جور این پُرمصرفی را باید صنایع کشور بکشند، پرسشی جدی درباره چرایی و چگونگی تصمیمات در دیسپاچینگ ملی ایجاد میکند.
❌وزارت نیرو همه مسئولیت عبور پایدار از اوج بار تابستان امسال را به دوش مدیریت مصرف مردم انداخته و هیچ تدبیر دیگری برای پایداری برق در سایر بخشها ندارد.
‼️در کشور ما این فرآیند بهگونهای پیش میرود که گویی خاموشیها یک امر اجتنابناپذیر و طبیعی است و فقط می توان با محدودیت عرضه به صنایع تولیدی ، این خاموشی را در بخش خانگی کمتر کرد.
اگر قرار است مردم بحران ناترازی ❓برق را مدیریت کنند، فلسفه وجودی وزارت نیرو و مسئولان عالی این بخش چیست؟
وزارت نیرو، بودجه، امکانات و ساختار 💢عریض و طویلی دارد تا دقیقاً در چنین شرایطی وارد عمل شود، برنامه عملیاتی ارائه دهد و از بروز خسارات سنگین به صنایع، خدمات و زندگی روزمره جلوگیری کند.
اینکه نقش مردم را به جای همراهی و همکاری به مدیریت بحران ارتقا دهیم، در واقع نوعی عقبنشینی از مسئولیتهای قانونی و تخصصی دولت است.
پانوشت : نظر شما به عنوان متخصص در این زمینه چیست ؟
برای حل ناترازی چه راهکاری پیشنهاد دارید ؟
Repost from شبکه خبری سازمان نظام مهندسی ساختمان گلستان
🔻سیستم اعلام حریق
#مقررات_ملی_ساختمان
https://zil.ink/golestannezam
#ساختمان_را_مهندسی_بسازیم
Repost from نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان
✅ فراخوان دوره آموزشی حضوری تست و تحویل برق، مزایا، مبانی قانونی و چالشها
🔻 مدرس: مهندس علیرضا سجاد
▫️ زمان برگزاری:۱۴۰۵/۰۴/۱۰ و ۱۴۰۵/۰۴/۱۱ ساعت ۱۵ الی ۱۸
🔺 شیوه ثبتنام: مراجعه به سایت سازمان ـ سامانه سینا ـ منوی دورههای آموزشی
🌐اطلاعات بیشتر:
https://esfceo.ir/wp-content/uploads/2026/06/تست-و-تحویل-برق.pdf
💢 درگاههای ارتباطی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان
⏺️ ble.ir/esfahanceo
🔹 t.me/akhbarnezamesf
💠 eitaa.com/esf_ceo
♨️ rubika.ir/esfahanceo
🌐 www.esfceo.ir
☎️ 03132111
💢یادآوری مهم: پیوست مبحث چهارم و نکات مهم در فضای مسکونی /اقامتی
💢توجه : این پیوست از ابتدای سال ۱۴۰۴ لازم الاجرا بوده است و لازم است طراحان ، ناظران و کنترل کنندگان نقشه به این موضوع توجه داشته باشند
❓فقط سوالی که مطرح است این است که آیا پرداخت مازادی هم برای خدمات مازاد و هرروزه که برای مهندسان میتراشند انجام میشود یا خیر ؟
💢پرداخت تمام حقالزحمه نظارتها صرفا از طریق سازمان
🔻وفق ماده ۲۵ آئین نامه اجرایی ماده ۳۳ قانون که اشعار میدارد ناظر نمیتواند هیچگونه رابطه مالی با مالک ایجاد نماید، تاکید میگردد مبالغ نظارت پروژهها اعم از اصل متراژ و اضافه متراژها و مبالغ تمدید قراردادهای نظارت در سازمان باید پرداخت گردد
📌پانوشت : سالها در مورد این بند و لزوم واریز حق الزحمه به حساب سازمان صحبت شد و اقدامی انجام نگرفت،حالا به همان بند استناد میکنند.
سوال این است که تا کی و چه زمان ،مقررات را به صورت دستچین و گزینشی اجرا میکنند؟
❓و سوال مهمتر اینکه آیا الان سازمان اقدامی برای الزام مالکین به تمدید در راس زمان پایان قرارد نظارت انجام داده است یا صرفا میگوید پول به حساب من بیاید،حالا حتی اگر دو سال از زمان مقرر تمدید گذشته باشد؟
⭕اقدام و راهکاری عملی برای ملزم کردن مالکین به تمدید یا تعیین تکلیف ناظر در زمان پایان قرارداد ها انجام دهید و این گونه نباشد که مالک محترم تا کارش گیر نباشد سراغی از ناظران نگیرد.
❓همکاران محترم نحوه تمدید در استان شما چگونه است و چه مزایا و معایبی دارد
شاید راهکار بهینه ای از بین روش های جاری پیدا شود
💢تمدید کلیه پروانه ها تا پایان خرداد ماه
✅تمدید خودکار اعتبار پروانههای اشتغال به کار مهندسان تا پایان خرداد ۱۴۰۵
اعتبار کلیه پروانههای اشتغال به کار مهندسان حقیقی و حقوقی که از ابتدای سال ۱۴۰۴ منقضی شدهاند و یا تا تاریخ ۱۴۰۵/۰۳/۳۱ منقضی خواهند شد، بهصورت خودکار تا پایان خرداد ماه ۱۴۰۵ تمدید گردید.
🔻این تمدید، بدون نیاز به مراجعه حضوری و بدون هیچگونه تغییر در مفاد پروانههای اشتغال به کار انجام خواهد شد.
❤️پس از مدت ها سلام ✌🏻
سلامی بدون کانفیگ های ... و بدون اینترنت پرو و طبقاتی
سلام پس از مدت ها جدایی و قطع ارتباط ناخواسته
امیدوارم حال همه همکاران عزیز خوب باشه و بتونیم مثل قبل در کنار هم ، تبادل اطلاعات و تجربه داشته باشیم
🧯🔥⚡تجهیز اطفا حریق تابلو برق
🔥دلیل آتش سوزی
❌اتصال سست:
که مقاومت تماسی را افزایش میدهد
گرمایش I²R ایجاد میکند
باعث Thermal Runaway میشود
در نهایت به آرک و آتش ختم میشود
و این یکی از شایعترین علل آتشسوزی تابلو برق در دنیا است
💢چرا کلید مینیاتوری عمل نمیکند؟
چون:
⚡جریان کل مدار ممکن است هنوز در محدوده مجاز باشد
⚡فقط مقاومت نقطهای بالا رفته
⚡اضافهجریان رخ نداده
❌پس حفاظت حرارتی یا مغناطیسی لزوماً قطع نمیکند
تجهیزی که داخل ویدیو هست چیست؟
🧯⚡تجهیزی که داخل تصویر مشاهده میکنید یک سیستم اطفای حریق اتوماتیک مخصوص تابلو برق است
این تجهیز یک ماژول اطفای حریق آئروسل (Aerosol Fire Suppression System) مخصوص نصب داخل:
تابلوهای برق
رکهای سرور
تابلو UPS و باتری میباشد
💢نحوه عملکرد
داخل این ماژول ماده جامد تولیدکننده آئروسل وجود دارد
وقتی دمای داخل تابلو به حد مشخصی برسد (مثلاً در اثر اتصال کوتاه یا آرک)
سنسور حرارتی داخلی فعال میشود
ماده داخل دستگاه مشتعل کنترلشده شده و ذرات آئروسل خاموشکننده آزاد میکند.
این ذرات واکنش زنجیرهای آتش را متوقف میکنند
📌بحث و بررسی 👇🏻
https://t.me/Electrical_training
⚡💥دلیل آتش سوزی تابلو برق
🔗#اتصالات_سست
💢این ویدئو در دو قسمت تقدیم میشود
اول در مورد اتصالات سست و تاثیر آنها در آتش سوزی های با منشأ الکتریک و در قسمت دوم اطفا حریق تابلویی
🔥 چرا اتصال سست خطرناک است؟
⚡اصل ماجرا: افزایش مقاومت تماسی
در یک اتصال سالم:
سطح تماس واقعی زیاد است
و مقاومت نقطه اتصال بسیار کم است(چند میکرو اهم)
❌اما وقتی پیچ شل باشد:
سطح تماس مؤثر کم میشود
تماس نقطهای میشود
مقاومت تماسی بالا میرود
به این مقاومت میگویند:
Contact Resistance (Rc)
🔥 تحلیل الکتریکی – چرا سریع داغ میکند؟
قانون پایه: 𝑃=𝐼2𝑅
مثال عددی واقعی در تابلو برق:
فرض کنیم:
جریان عبوری = 80 آمپر
مقاومت تماسی سالم = 50 میکرو اهم
مقاومت در اتصال سست = 0.02 اهم
🔹 حالت سالم:
𝑃=80x80×0.00005=0.32وات
تقریباً هیچ گرمای خطرناکی تولید نمیشود.
🔴 حالت اتصال سست:
𝑃=80x80×0.02=128وات
🔺 128 وات در نقطهای به اندازه چند میلیمتر!
🌡️تحلیل دمایی تقریبی
با ترمودینامیک میتوان ثابت کرد اگر اتلاف حرارتی نداشته باشیم
🔺 در 10 ثانیه دما به حدود 330 درجه و در کمتر از یک دقیقه دما به بالای 600°C میرسد
@Electrical_installation1
⭕️تمدید اعتبار پروانههای اشتغال به کار مهندسی تا پایان اردیبهشت ۱۴۰۵
🔹دفتر توسعه مهندسی ساختمان وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد: بر اساس اعلام وزیر امور اقتصادی و دارایی و مصوبه هیأت وزیران، و در راستای تسهیل ارائه خدمات حرفهای در حوزه مهندسی ساختمان، اعتبار کلیه پروانههای اشتغال به کار اشخاص حقیقی و حقوقی تا تاریخ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۵ تمدید شد.
🔹ابر اساس این ابلاغ، با هدف تسهیل ارائه خدمات حرفهای، اعتبار تمامی پروانههای اشتغال به کار اشخاص حقیقی و حقوقی موضوع ماده ۴ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان که اعتبار آنها پس از اول دیماه ۱۴۰۴ به پایان رسیده است، در صورت ارائه گواهی موضوع ماده ۱۸۶ قانون مالیاتهای مستقیم، بدون امکان اعمال هرگونه تغییر در پروانهها، تا ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۵ تمدید میشود.
🔹بر اساس این ابلاغ، دارندگان این پروانهها و مجوزها میتوانند بدون نیاز به تمدید حضوری، تا پایان اردیبهشت ۱۴۰۵ به فعالیت خود ادامه دهند.
متاح الآن! بحث تيليغرام 2025 — أهم رؤى العام 
