ar
Feedback
Lyrics Notes

Lyrics Notes

الذهاب إلى القناة على Telegram

ای مطرب آن ترانه‌ی تر بازگو ببین تو ترّی و لطیفی و ما از تو ترتریم «مولانا»

إظهار المزيد
1 687
المشتركون
+324 ساعات
+47 أيام
+3030 أيام
أرشيف المشاركات
+6
«برای آزادی» گروه خط قرمز @LyricsNotes

«چه میکنی؟» خواننده: داریوش ترانه‌سرا: یغما گلرویی موسیقی: رامین زمانی @LyricsNotes

گلایه‌های اهالی موسیقی در موضوع آسیب به روند شغلی در بزنگاه‌هایی مانند امروز درست است اما بیایید فرض کنیم کنسرت‌ها و اجراهای
گلایه‌های اهالی موسیقی در موضوع آسیب به روند شغلی در بزنگاه‌هایی مانند امروز درست است اما بیایید فرض کنیم کنسرت‌ها و اجراهای موسیقی طبق معمول برقرار باشند. آیا تفاوتی در وضعیت خواهد کرد؟ آیا این دوستان واقعا درکی از ماهیت شغل خود ندارند؟ مگر سینما که هم‌چنان در حال فعالیت است مخاطب دارد که کنسرت موسیقی قرار است مخاطب داشته باشد؟ مگر بستنی‌فروش‌ها از این که در زمستان مشتری‌شان ریزش می‌کند گلایه می‌کنند و بیانیه صادر می‌کنند؟ @LyricsNotes

بعد از مدت‌ها اینترنتم وصل شد. طبق معمول در این مدت یک سری پیغام خصوصی روی هم انباشته شده بود. این بار اما اکثرش در دفاع‌ نصفه و نیمه از شاعر صداوسیمایی بود. عمدتا هم حرفشان این است که «کاکاوند به هر حال درست می‌گه و داره به ادبیات خدمت می‌کنه!». اما حرف من چیز دیگری بود. در حالت نرمال و در یک سیستم دموکراتیک اصلا قرار نیست که تلویزیون در انحصار حکومت باشد. در حالت طبیعی، رسانه‌های مستقل و آزاد به سراغ کارشناسان مستقل و آزاد و باسواد می‌روند و روایت‌های یک کارشناس واقعی از ادبیات در یک رسانه‌‌ی آزاد خصوصا در محتوای ادبی، وسعت و گونه‌گونی غیرقابل‌مقایسه‌ای با نظرات فعلی کاکاوند دارد. در یک وضعیت عادی، امثال کاکاوند ته صفی خواهند بود که احتمالا هیچ وقت نوبتشان نخواهد شد. محروم شدن کردم از حضور بهترین‌های ادبیات در تلویزیون، بیشتر به خیانت نزدیک است تا خدمت! خدمت به ادبیات در چارچوب ارزش‌های نظام را دوست دارید؟ کاکاوند را در تلویزیون حکومتی ببینید و خوش باشید! @LyricsNotes

این شاعر صدا و سیمایی، یک بار در جلسه‌ای که خودم هم حضور داشتم پشت تریبون رفت و گفت «از ابتدای جلسه به من طعنه می‌زدند و می‌گ
این شاعر صدا و سیمایی، یک بار در جلسه‌ای که خودم هم حضور داشتم پشت تریبون رفت و گفت «از ابتدای جلسه به من طعنه می‌زدند و می‌گفتند این یارو صدا و سیمایی این‌جا چه می‌کند؟ در حالی که من عامل آشنایی مردم با ادبیات و شعر شده‌ام و در حال خدمت به ادبیات مملکتم» این موضع متوهمانه‌ و خودبزرگ‌بینانه را در عمده‌ی صدا و سیمایی‌ها دیده‌ام. موضعی که بدون در نظر گرفتن رانت و با فرض قحط‌الرجال در ادبیات کشور شکل گرفته است! یک بار یکی از آن درجه‌چندم‌های شعر و ترانه پشت میز کارشناسی یکی از جلسات در پاسخ به ایراد من فرمود: «من بارها به برنامه‌های ادبی و هنری صدا و سیما دعوت شده‌ام و این یعنی جایگاهم مشخص است! تو جایگاهت چیست؟!» سیستم پروپاگاندای حکومتی موجوداتی ساخته است در اندازه‌هایی بی‌سابقه از بلاهت و توهم. آن قدر که برای نمایش وسط‌بازی هم در بحبوحه‌ی یک اتفاق بزرگ اجتماعی، مردم را به کنش های گوگولی و آموختن چیزهایی که فکر می‌کند فقط خودش بلد است دعوت می‌کند و البته در ابتدای افاضاتش از پیروزی حق می‌گوید! حال این که طبیعتا «حق» را همان طرفی می‌داند که از او حقوق می‌گیرد! @LyricsNotes

یکی از تفاوت‌های مهم اعتراضات اخیر با نمونه‌های مشابه پس از انقلاب، حجم ترانه‌های اعتراضی است که خلق و اجرا می‌شود‌. نکته‌ی م
یکی از تفاوت‌های مهم اعتراضات اخیر با نمونه‌های مشابه پس از انقلاب، حجم ترانه‌های اعتراضی است که خلق و اجرا می‌شود‌. نکته‌ی مهم در این ترانه‌ها هم این است که اکثر قریب به اتفاقشان، خواننده‌ی مشهور ندارند. این موضوع، چند دلیل دارد. یکی این که خوانندگان کاریزماتیک آن‌ور آبی در میان نسل جدید چندان محبوب و مؤثر نیستند و البته فرم‌ و نوع موسیقی ارائه شده توسط آن‌ها هم ربط زیادی به ذائقه‌ی غالب این نسل ندارد. دیگر این که تقریبا همه‌ی خوانندگان مشهور داخلی حتی به ظاهر جسورترین‌هایشان هنوز جسارت ورود به این عرصه را پیدا نکرده‌اند. نمایش‌های مضحک هشتگی و عبارات و متن‌های رنگارنگ این خوانندگان هم جای یک ترانه‌ی درست و به‌جا را نخواهد گرفت. مردم از خواننده انتظار اجرای ترانه‌ای متناسب دارند و نه صدور بیانیه. شهیار قنبری در کامنتش برای علی کریمی به نکته‌ی بسیار درستی اشاره کرده است. کار قهرمان ورزشی، انتشار چشم‌بسته‌ی هر شعرواره و عبارتی نیست. این کار شاعر و ترانه‌سراست؛ البته اگر برای اجرا، خواننده‌ی جگردارش پیدا شود! @LyricsNotes

+1
«معجزه» خواننده: سیاوش قمیشی ترانه‌سرا: ؟ ملودی: سیاوش قمیشی تنظیم: ؟ @LyricsNotes

«به سمت فردای جهان» خواننده: داریوش ترانه‌سرا: ایرج جنتی‌عطایی موسیقی: معین شیرپور @LyricsNotes

شجاعت و آزادی‌خواهی شگرف «مونا برزویی» کافی نیست تا ما هم‌صنفانش از او حمایت کنیم؟ آن سلبریتی‌های ترانه که این روزها خفقان مص
شجاعت و آزادی‌خواهی شگرف «مونا برزویی» کافی نیست تا ما هم‌صنفانش از او حمایت کنیم؟ آن سلبریتی‌های ترانه که این روزها خفقان مصلحتی گرفته‌اند را رها کنید! وسط‌بازها را هم همین‌طور! دست‌کم با هشتگی و پیامی، پشتیبان کسی باشید که نه فقط با ترانه‌اش که با حضور روشنش، آبروی ترانه‌سرایان نسل ما شده است. شرفِ ترانه‌ی امروز یک زن است! @LyricsNotes

«برای ...» شروین حاجی‌پور @LyricsNotes

«آتیش‌بازی» خواننده: مهرداد آسمانی ترانه‌سرا: ایرج جنتی‌عطایی ملودی: مهرداد آسمانی تنظیم: علی الهی @LyricsNotes

«قسم» خواننده: حامی ترانه‌سرا: یغما گلرویی موسیقی: حامی @LyricsNotes

«گریه در رگبار» با یاد مهسا امینی خواننده: گوگوش ترانه‌سرا: شهیار قنبری موسیقی: اسفندیار منفردزاده @LyricsNotes

«خوابم یا بیدارم» موسیقی: واروژان (بخشی از اجرای ارکستر جز ارمنستان) رهبر ارکستر: یرواند یرزنکیان صدابرداری، میکس و مسترینگ: ویگن داوودی فلوت: مهران سراجیان @vigendavoodi به مناسبت سال‌روز درگذشت واروژان عزیز بخشی از موسیقی ترانه‌ی «خوابم یا بیدارم» که با نظارت من و بر اساس پارتیتور موجود، توسط ارکستر بزرگ جز رادیو ارمنستان انجام شده را تقدیم می‌کنم. این آهنگ با روحیه‌ی واروژان سازگاری بسیاری داشت و در تمام مسافرت‌هایی که با هم بودیم بارها و بارها آن را می‌شنیدیم. ملودی خط وکال در این اجرا توسط نوازنده‌ی هنرمند فلوت، جناب «مهران سراجیان» اجرا شده است. این اجرا نمونه‌ای است از مجموعه اجراهایی از آثار واروژان که به زودی منتشر خواهد شد. یاد و نام واروژان عزیز گرامی باد. ویگن داوودی ۲۶ شهریور ۱۴۰۱ @vigendavoodi

+2
«خانه سرخ» خواننده: ابی ترانه‌سرا: ایرج جنتی عطایی آهنگ و تنظیم: آندرانیک @lyricsnotes

نعش‌کش‌ها تشنه‌ی آژیر مرگ زنده‌ها از کشته‌ها خاموش‌تر سینه‌ها سنگ مزار دوستی عشق‌ها از کینه بی‌آغوش‌تر در دل دشت امید و آرزو
نعش‌کش‌ها تشنه‌ی آژیر مرگ زنده‌ها از کشته‌ها خاموش‌تر سینه‌ها سنگ مزار دوستی عشق‌ها از کینه بی‌آغوش‌تر در دل دشت امید و آرزو چشمه‌ها خشکیده‌های بی‌دریغ گردن شب رو به ما افراخته گردن فردای روشن، زیر تیغ #مهسا_امینی #حمید_ناصحی @LyricsNotes

لینک مصاحبه‌ی من با روزنامه‌ی هم‌میهن به مناسبت بیستمین سال‌روز درگذشت فرهاد مهراد: نزد فرهاد، هنر اصالت داشت، نه سیاست @LyricsNotes

. در سال‌روز درگذشت #فرهاد_مهراد روزنامه‌ی #هم_میهن گفت‌وگویی با من انجام داده است که در نسخه‌ی چهارم شهریور هزار و چهارصد و یک این روزنامه منتشر شده است. در بخشی از این گفت‌وگو از رابطه ی #فرهاد و سیاست گفته‌ام: با احترام به آنها که فرهاد را خواننده‌ای سیاسی و برخوردار از تفکری سیاسی می‌دانند من معتقدم فرهاد در ترانه و موسیقی، اصالت را به فرم و تکنیک می‌داده و سیاست و نگاه سیاسی در انتخاب‌های او اولویت نبوده است. در آن روزگار، تفکر چپ تفکر غالب هنرمندان و روشنفکران ایرانی بود و اکثر ترانه‌های باکیفیت هم محتوایی سیاسی و عمدتا چپ‌گرایانه داشتند. این بدین معنا نیست که خواننده هم لزوماً در پی انتقال این مضمون چپ‌گرایانه بوده است، خصوصا در مورد فرهاد. فرهاد انسانی به شدت هنرگرا و فرم گرا بود و بسیاری از اقوال نشان می‌دهد که او دنبال سیاسی‌خوانی نبوده است اما آن‌چه فرهاد را سیاسی جلوه می‌دهد ناگزیر بودن او از انتخاب چنین ترانه‌هایی بوده است چون ترانه‌سرایان مهم و باکیفیت عمدتا در ترانه‌هایشان مضامین ایدئولوژیک و سیاسی را منعکس می‌کردند. با سپاس از فرزاد نعمتی عزیز و تحریریه‌ی روزنامه‌ی هم‌میهن @LyricsNotes

Lyrics Notes - إحصائيات وتحليلات قناة تيليجرام @lyricsnotes