ar
Feedback
Lyrics Notes

Lyrics Notes

الذهاب إلى القناة على Telegram

ای مطرب آن ترانه‌ی تر بازگو ببین تو ترّی و لطیفی و ما از تو ترتریم «مولانا»

إظهار المزيد
1 685
المشتركون
-324 ساعات
لا توجد بيانات7 أيام
+2730 أيام
أرشيف المشاركات
رندی مایزنر خواننده، سانک‌رایتر و بیسیست گروه ایگلز ۱۹۴۶-۲۰۲۳ @LyricsNotes
رندی مایزنر خواننده، سانک‌رایتر و بیسیست گروه ایگلز ۱۹۴۶-۲۰۲۳ @LyricsNotes

«عشق همین بود» ترانه‌‌سرا: محمود طلوعی ملودی: مجید سالاری تنظیم‌: حمزه یگانه @LyricsNotes

«چشم جادو» خواننده: میثم اکبری ترانه‌سرا: جلال‌الدین درّی موسیقی: پیمان خازنی @LyricsNotes

«رییس» غلام کویتی‌پور دانیال مقدم @LyricsNotes

«رئیس» غلام کویتی‌پور دانیال مقدم @LyricsNotes

گاهی اوقات ممکن است فکر کنید که اصلا چرا مردم باید بدانند این ترانه‌ای که از آن خوششان می‌آید در چه فضایی و با چه رویکردی خلق شده و یا چه ضعف‌هایی از دیدگاه فرمی و‌ محتوایی دارد؟ چه اشکالی دارد ما از ترانه‌ای لذت ببریم که با معیارهای ادبی و هنری، کاستی‌های زیادی دارد؟ اتفاقا این پاسخی است که منتقدین، بارها و به شکل‌های مختلف و مستقیم و غیر مستقیم از علاقه‌مندان یک ترانه شنیده‌اند: «من که دوستش دارم و ازش لذت می‌برم، باقیش چه اهمیتی داره؟». اما نکته‌ی مهم این‌جاست که هدف از نقد، اصلاح آن‌چه خلق و خاطره شده نیست. اهمیت نقد در این است که عامه‌ی مردم را در ادامه‌ی مسیر به صراط مستقیم دعوت می‌کند. نقد، قرار است ذائقه‌ی مردم را به سمتی مفیدتر و‌ سازنده‌تر ببرد. وقتی یک پزشک تغذیه می‌گوید که پیتزا غذای مضری است معنی‌اش این نیست که خودش از خوردن آن لذت نمی‌برد یا این‌که ما نباید از آن لذت ببریم و تا الان هرچه پیتزا خورده‌ایم بدمزه بوده و خیال می‌کرده‌ایم خوشمزه است! اصلا وجود پیتزا هم غلط نیست. منتقد می‌گوید پیتزا می‌توانست از ابتدا با موادی کم‌ضررتر تولید شود تا ذائقه‌ی ما در جهت سلامت بیشتر شکل بگیرد. حالا که این اتفاق نیافتاده هم بهتر است که پیتزا و فست‌فودها تبدیل به عادت غذایی ما نشود تا کم‌تر سلامتی ما آسیب ببیند. همین نگاه سلامت‌محور باعث شده تا نسل جدید در کشورهای پیشرو، به تدریج به سمت غذاهای سالم‌تر و در کل یک سبک زندگی کم‌آسیب‌تر بروند و همین موضوع، امید به زندگی و‌ میانگین عمر را در آن کشورها بالا برده است. ترانه و‌ موسیقی هم در چنین وضعیتی قرار دارند. بسیاری از منتقدین هم ترانه‌های روز را می‌شنوند و از خیلی از آن ترانه‌ها لذت می‌برند و همان ترانه‌ها تبدیل به خاطره و ذائقه‌شان می‌شود. اما فرق منتقد با مخاطب معمول در این نکته است که او با آگاهی از کاستی‌های بسیاری از آن ترانه‌ها و عواقب فراگیرشدنشان احساس خطر می‌کند و با تجزیه و تحلیل آن کاستی‌ها سعی در انتقال این احساس خطر به دیگران دارد با این امید که ترانه‌ی سرزمینش به سمت سازنده‌تری برود. مثلا ضعف‌های زبانی و ادبی ممکن است به زیبایی یک اثر در ظاهر لطمه‌ای نزند اما فراگیرشدنشان به تدریج مانند یک ویروس، کلیت پیکر زبان و ادبیات را درگیر می‌کند و بعد از مدتی زبان و ادبیاتی نحیف و پرنقص روی دستمان می‌ماند. یا اعتقاد به خرافه و انعکاس آن در ترانه‌ها و گسترش این رویه‌ی فکری می‌تواند به تدریج به کل نظام فکری یک جامعه رسوخ کند و تبعاتش را با آسیب‌هایی بزرگ در نسل‌ها نشان دهد. منتقد، نگاهش به آینده است و فردا را در آینه‌ی امروز می‌بیند. وقتی از ضعف‌های ترانه‌هایی از ترانه‌سراهایی سرشناس می‌گوییم در مسیر انکار و نفی توانایی‌های آن‌ها نیستیم. فردمنش و دبیری و میرافشار و صحرایی و مقدم و ... جایگاهشان در تاریخ ترانه‌ی این سرزمین، مشخص است. کسی نمی‌تواند زیبایی و خاطره‌انگیزی بسیاری از ترانه‌های این ترانه‌سراها را انکار کند. قرار است با آگاهی از عوارض برخی ضعف‌های ساختاری و‌ محتوایی ترانه‌هایشان، ذائقه‌ی جمعی را به سمت ترانه‌هایی که زیبایی را در کنار سلامت بیشتر دارند ببریم. قرار است آینده‌ی ترانه‌ی ما بهتر از امروز باشد. @LyricsNotes

معنای نقد، انکار نیست @LyricsNotes
معنای نقد، انکار نیست @LyricsNotes

- قربان کنسرتای مشهد تعطیله و‌ نمی‌تونیم مثل قدیم نمایش لات‌بازی و سازشکنی راه بندازیم. هنرمندا چطور بفهمن چماق دست کیه؟ - به
- قربان کنسرتای مشهد تعطیله و‌ نمی‌تونیم مثل قدیم نمایش لات‌بازی و سازشکنی راه بندازیم. هنرمندا چطور بفهمن چماق دست کیه؟ - به تآترای موزیکال حمله کنین @LyricsNotes

«نمی‌گویم» خواننده: هنگامه قاضیانی ترانه‌سرا: شورا کریمی موسیقی: شورا کریمی @LyricsNotes

«زندگیم سوخت» خواننده: محسن یگانه ترانه‌سرا: محسن یگانه ملودی: محسن یگانه تنظیم: احسان یزدانی @LyricsNotes

حالا که اشاره به کینه‌ورزی شد برای آشنایی بیشتر با رویه‌ی ایشون در برخورد با اهالی رسانه و ترانه، این جوابیه‌ی من به ایشون که مال هشت سال پیشه هم خوندنش خالی از لطف نیست: https://www.musicema.com/node/261156

این کامنت یکی از دوست‌داران جناب شهیار قنبری را داشته باشید
این کامنت یکی از دوست‌داران جناب شهیار قنبری را داشته باشید

حالا که اشاره به کینه‌ورزی شد برای آشنایی بیشتر با رویه‌ی ایشون در برخورد با اهالی رسانه و ترانه، این جوابیه‌ی من به ایشون که
حالا که اشاره به کینه‌ورزی شد برای آشنایی بیشتر با رویه‌ی ایشون در برخورد با اهالی رسانه و ترانه، این جوابیه‌ی من به ایشون که مال هشت سال پیشه هم خوندنش خالی از لطف نیست: https://www.musicema.com/node/261156

شهیار قنبری با همت بسیار، سال‌هاست که تمام تمرکزش را بر دفاع از حقوق مادی و‌ معنوی خود گذاشته است. خیلی مواقع در موضعی هم‌دلی
+1
شهیار قنبری با همت بسیار، سال‌هاست که تمام تمرکزش را بر دفاع از حقوق مادی و‌ معنوی خود گذاشته است. خیلی مواقع در موضعی هم‌دلی‌برانگیزانه بوده و جاهایی که این‌چنین نبوده باز هم به اعتبار کارنامه‌ی هنری‌اش هم‌دلی فراوانی همراهش شده است. اما قرار نیست همیشه در بر همان پاشنه بچرخد. این‌جا مردم با شما شوخی ندارند و هم‌دلی هم نخواهند کرد شهیارخان! @LyricsNotes

این ترانه را روی ملودی نوشتم و نوشتنش زیاد زمان نبرد. نمونه‌ی اول ترانه را برای اجرای ماکت تحویل دادم و چند روز بعد با اصلاحاتی نسخه‌ی نهایی را هم تقدیم کردم. اما متاسفانه سال گذشته بعد از انتشار رسمی متوجه شدم همان نسخه‌ی ویرایش‌نشده‌ی اول اجرای نهایی شده است. همان زمان ماجرای مهسا امینی و اعتراضات اتفاق افتاد و دل و دماغی برای پیگیری نداشتم. امروز احساس کردم که به هر حال این ترانه مهجور افتاده و دست‌کم در کانال خودم باید معرفی شود. این بود که با یک سال تاخیر در این‌جا قرار گرفت. در نسخه‌ی نهایی دو تفاوت هست: سفر کنم تک و تنها از من از این خزون، رو به آغوش تو و دلم می‌خواد همه جا کنار تو پیش تو درُ رو غصه ببندم

«دلم می‌خواد» خواننده: آساره ترانه‌سرا: حمید ناصحی ملودی: ارمنی تنظیم: آرمن آساطوریان لیبل: شرکت ترانه انتشار: مرداد ۱۴۰۱ @LyricsNotes

+4
«میلاد» خواننده: معین ترانه‌سرا: همایون هوشیارنژاد ملودی: حسن شماعی‌زاده تنظیم: عبدی یمینی @LyricsNotes

به مناسبت چهاردهمین سالگرد درگذشت «عبدی یمینی» روزنامه‌ی هم‌میهن یادنامه‌ای برای این هنرمند فقید در شماره‌ی شنبه ۲۴ تیر ۱۴۰۲
به مناسبت چهاردهمین سالگرد درگذشت «عبدی یمینی» روزنامه‌ی هم‌میهن یادنامه‌ای برای این هنرمند فقید در شماره‌ی شنبه ۲۴ تیر ۱۴۰۲ منتشر کرده است. این یادنامه شامل گفت‌وگویی با بردیا ندیمی و یادداشت‌هایی از علی موثقی، آرش افشار، فرزاد نعمتی و‌ حمید ناصحی است. یادداشت مرا می‌توانید از لینک زیر مطالعه کنید: عبدی یمینی، نقطه‌ی عطف نغمه‌ها @LyricsNotes

به مناسبت چهاردهمین سالگرد درگذشت «عبدی یمینی» روزنامه‌ی هم‌میهن یادنامه‌ای برای این هنرمند فقید در شماره‌ی شنبه ۲۴ تیر ۱۴۰۲
به مناسبت چهاردهمین سالگرد درگذشت «عبدی یمینی» روزنامه‌ی هم‌میهن یادنامه‌ای برای این هنرمند فقید در شماره‌ی شنبه ۲۴ تیر ۱۴۰۲ منتشر کرده است. من هم در این مجموعه یادداشتی دارم که می‌توانید از لینک زیر مطالعه کنید: عبدی یمینی، نقطه‌ی عطف نغمه‌ها @LyricsNotes