💥🌩WEBINAR: STORM & STRESS 💥🌩
[ Memahami Cabaran dan Persiapan Anak (7-14 Tahun) Memasuki Fasa Remaja ]
Apa yang berlaku kepada anak fasa remaja adalah sesuatu yang tidak pernah kita jangka, ia seperti perubahan 360 darjah; 'mood swing', 'tingkahlaku berubah', 'gaya berubah', kerap mencabar pemikiran dan idea (ibu bapa dan sekeliling), serta banyak ketidaksetujuan, dan pemberontakan.
.
Apa yang merisaukan adalah bila kita rasa tak mampu 'handle' dengan lebih baik dan berhemah kerana ia agak mengejutkan, apatah lagi kita tak bersedia untuk fasa ini.
.
Kita tidak membesar dalam zaman anak kita sedang membesar (kini), dan anak kita tidak membesar dalam zaman kita membesar (dulu). Faktor tren dan persekitaran luar serba mencabar amat mempengaruhi percubaan pendekatan 'parenting' positif kita kepada anak kita.
.
Fasa 'strom and stress' ini biasanya fasa yang agak memeningkan kepala ibu bapa, dan bila tiada persiapan yang cukup, kita mungkin boleh jadi putus asa, malah lebih dari itu mungkin 'give up' dan buntu...lepaskan kepada 'pusat' luar. Dah tentu kita tidak mahu berlaku hingga ke tahap itu.
.
Ditambah pula dengan kajian terkini menunjukkan ada perkaitan signifikan di antara pengalaman awal kanak-kanak (ACE; Adversed Childhood Experience) dengan kesihatan fizikal, emosi/mental serta sosial individu dewasa.
.
Bersediakan kita menjalani transisi ini dengan 'smooth', yakin dan cukup persiapan (perisai ilmu/ pendekatan/ mindset)? Sebaiknya kita mahu kurang konflik besar, dan jika berlaku apa-apa pun, anak boleh kembali kepada kita sebagai tempat selamat untuk mereka rujuk dan minta bantuan, kerana saat getir mereka untuk melalui fasa yang tidak mudah ini (pada sudut pandang mereka juga), akan menjadi pengalaman berguna kepada mereka untuk merempuh alam dewasa dan keibubapaan mereka pula kelak.
Semoga kita dapat mengelak kesan dari ACE itu tadi, dan tiada penyesalan di kemudian hari.
.
.
BUAT PERTAMA KALI, saya akan adakan perkongsian khusus ini untuk anda semua.
[Apa Yang Akan Dikongsikan Dalam Webinar 'Storm and Stress' Ini?]
1️⃣ Data besar global, ACE (Adverse Childhood Effects), bagaimana pengalaman awal anak kita merupakan punca kepada keadaan sukar/cabaran mereka sewaktu dewasa kelak?
2️⃣ Apakah status kesihatan mental anak kita (global dan Malaysia)?
3️⃣ Apa cabaran yang anak remaja / pre-teen kita sedang hadapi? (Kita sudah jaga persekitaran dalam rumah kita sebaiknya, namun ada sesuatu di luar sana merupakan cabaran semasa yang nak tak nak anak kita tetap akan hadapi juga).
4️⃣ Bagaimana cara anak kita respon dan 'cope' kepada cabaran-cabaran semasa itu?
5️⃣ Apakah dua perkara PENTING yang anak kita perlukan sebagai anak remaja (atau anak pre-teen, usia 9-12 tahun)?
6️⃣ Bagaimana dua perkara TERSEBUT telah kita 'tanam' awal dan kini itulah key untuk 'repair' semula.
7️⃣ Maka, bagaimana kita perlu bertindak sekarang?
Daftar pantas untuk hari ini (24 Jam) harga istimewa bertiga ya 😍:
▶▶▶
https://webinar.maznahibrahim.com/storm-stress-1
▶▶▶
https://webinar.maznahibrahim.com/storm-stress-1
▶▶▶
https://webinar.maznahibrahim.com/storm-stress-1
Kongsikan dengan ramai sahabat kita ya agar sama-sama kita bersiap sedia (perisai mindset, ilmu) untuk anak-anak kita. Anak-anak anda adalah persekitaran anak-anak saya juga, 'it needs a whole village to raise a good child'.