فلسفه اخلاق
الذهاب إلى القناة على Telegram
🌱روانکاوی/فلسفه/ادبیات/ادیان/سینما 📍مصطفی سلیمانی (دکتری فلسفه کارشناسی ارشد فلسفه اخلاق کارشناسی ارشد روانشناسی شخصیت) 📱ارتباط با من: @soleymani63 . 🔖اینستاگرام: https://instagram.com/_u/soleymani63
إظهار المزيد7 250
المشتركون
+1724 ساعات
+37 أيام
-3830 أيام
أرشيف المشاركات
7 250
تمایل دارم تو را برای همیشه دوست داشته باشم این جملهی به ظاهر پیش پا افتاده را به دقت بخوانید از کلمهی عشق مهمتر، کلمات «همیشه» و «تمایل» است، آنچه بین آن دو جریان داشت عشق نبود، جاودانگی بود.
❤️🍀 @filsofak
7 250
🔸️بحران اخلاقی؛ سر منشأ باندهای قاچاق
#مصطفی_سلیمانی
🔹️اساسیترین اصل در یک سیستم اقتصادی، وجود ملاحظات اخلاقی در آن است. بر اساس پژوهشها اثبات شده است که قوانین هیچگاه نمیتوانند مؤثر واقع شوند مگر اینکه میان مردم، چیزی به نام آگاهی اخلاقی وجود داشته باشد. یک نظام اقتصادی مبتنی بر اخلاق، با مستندسازی خرید و فروشها و شفافیت و افشاگری صحیح، سعی در احقاق حقوق طرفین در معامله دارد و از این رهگذر، در جستوجوی رشد مالی با توزیع عادلانه درآمد، کاهش فقر و محرومیت در جامعه و رونق اقتصاد در بخش حقیقی است.
🔹️ضعف اخلاق در فعالیتهای مالی و اقتصادی، در پدیدههایی همچون قاچاق، با گستره وسعت فقر در کنار انباشت ثروتهای میلیاردی و جنگافروزی با اندیشه رونق بازار تسلیحات نظامی، سبب بروز بحرانهای مالی متعدد، استعمار منابع طبیعی و از میان رفتن اعتماد و اطمینان عمومی میشود؛ ارزشهای اخلاقیای که اگر در بین فعالان مالی وجود داشته باشد، میتواند سبب سرعت تراکنشهای اقتصادی و تسهیل روند توسعه اقتصادی باشد.
#یادداشت
منبع: هفتهنامه #حامی_عدالت
🍀❤️ @filsofak
7 250
آدم میتواند هر چیزی را در خودش بکشد، إلّا یک چیز را
امید را
امید را نمیشود سر برید.
آدمیزاد هيچوقت نمیتواند آن امیدی را که تهِ دلش مثل کورسوی یک چراغ چشمک میزند خفه کند.
البته محض توانستن، که میتواند،
منتها بعد از اینکه توانست، دیگر زنده نیست...
#مصطفی_سلیمانی
#امید
❤️🍀 @The_meaningoflife
7 250
از مترسکی سوال کردم: آیا از تنها ماندن در این مزرعه بیزار نشدهای؟
پاسخم داد: در ترساندن دیگران برای من لذت به یاد ماندنی است،
پس من از کار خود راضی هستم و هرگز از آن بیزار نمیشوم!
اندکی اندیشیدم و سپس گفتم:
راست گفتی! من نیز چنین لذتی را تجربه کرده بودم!
گفت: تو اشتباه میکنی!
زیرا کسی نمیتواند چنین لذتی را ببرد،
مگر آنکه درونش مانند من با کاه پُر شده باشد!
#جبران_خليل_جبران
🍀❤️ @filsofak
7 250
جایى خوانده بود که دیوانگى همان واقعیتى است که به شکلى مجزا و مخصوص فقط براى فرد جنون زده رخ مى دهد و از این رو که دیگران نمى توانند به چنین واقعیتى دست یابند، فرد را دیوانه خطاب مى کنند تا با این برچسب تکلیف او را در پیش خود یکسره کنند.
کاج ها وارونه اند
سامان نورایی
🍀❤️ @filsofak
7 250
«همیشه بهتر است کاری کنی و از آن تأسف بخوری تا اینکه از کاری نکردن اندوهگین شوی.»
— نیکولّو ماکیاولّی
🍀❤️ @filsofak
7 250
صحنه های خارق العاده و بی بدیل که فرد ضبط کننده برای گرفتنش یک سال این گورخرها را تعقیب کرد تا توانست آن را شکار کند و به قیمت گزافی بفروشد! تصاویری دیدنی، باور نکردنی و آموزنده از زایمان یک گور خر حامله در حال زایمان، که به علت درد شدید دچار بیهوشی می شود! جفت نر او با استادی هرچه تمام تر، جفت ماده خود را بیدار نگهداشته و در زایمان نوزاد فرزندش به وی کمک می کند! بعد از زایمان، مادر نوزاد که به علت درد و رنج شدید توان از کف داده، از روی عصبانیت قصد از بین بردن نوزاد خود را می نماید که توسط جفت نر، مجدانه و با مقاومت و تلاش، جلوی مرگ گور خر نوزاد گرفته شده و به سلامتی سالم و سرپا می شود! دیدنش را به همه شما توصیه می کنم!
❤️🍀 @filsofak
7 250
شخصاً از قبرستانها بدم نمىآيد، هروقت ناگزير شوم به گشت و گذار بروم با کمال ميل در آنها گردش مىکنم، و خيال مى کنم به گردش در قبرستانها ميل بيشترى دارم تا در جاهاى ديگر. بوی نعشها را که از زير علف و خاک و برگ مىشنوم برايم نامطبوع نيست. شايد يکخرده زيادى شيرين و يک خرده سمج هم باشد. اما براستى که چهقدر از بوى زندگان، بوى زير بغل، بوى پا، بوى ماتحت، بوى قلفه پلاسيده و بوى تخمک بارور نشده بهتر است و هنگامى که بقاياى پدر من بر آن افزوده شود، هر قدر هم ناچيز باشد، کمتر پيش مىآيد که اشک به چشمم نيايد. زندگان هر قدر هم خود را بشويند، هر قدر هم به خود عطر بزنند، باز هم بوى گند مىدهند.
نخستین عشق_ ساموئل بکت
❤️🍀 @filsofak
7 250
هرگز خشونت ،گرسنگی ،طرد از جامعه، نابرابری و ستم اقتصادی در تاریخ بشریت و کره زمین تا این اندازه دامن گیر انسان نبوده است.به جای نغمه سر دادن از کامیابی آرمان دموکراسی لیبرال و بازار کاپیتالیستی در شادکامی پایان تاریخ ،به جای برگزاری جشن پایان ایدئولوژِی و پایان گفتمان های رهایی بخش ،هرگز نباید این نکته بدیهی عالم گیر را که از رنج های منحصر به فرد بی شماری فراهم آمده اند،از نظر دور داریم که هرگز اینقدر زن و مرد و کودک بر روی زمین به بردگی کشیده نشده اند،گرسنه نمانده و نابود نشده اند.
ژاک دریدا
❤️🍀 @filsofak
7 250
پدر فکر می کرد زنان جوانی که لخت می رقصند فاسد الاخلاق هستند اما هیچ وقت به این فکر نیفتاده بود که او که این دختران را تماشا می کند، برایشان کف می زند و پول خرجشان می کند، خود نیز همان راهی را که به فساد اخلاقی و تباهی می انجامد اختیار کرده است.
اتوبوس سرگردان_ جان اشتاین بک
❤️🍀 @filsofak
7 250
کارهایی را که نباید در زندگی بکنی، بنویس. به بیان دیگر، تصمیمهای حساب شدهای بگیر تا برخی چیزها را کلا نادیده بگیری و وقتی شرایطش پیش آمد، طبق لیست نبایدهایت رفتار کن.
یکبار خوب فکر کن و تصمیمت را بگیر که سراغ چه چیزهایی، حتی اگر فرصتش بود، نروی. بیشتر درها ارزش وارد شدن ندارند، حتی اگر به نظر برسد چرخاندن دستهی در بسیار ساده است.
📗 هنر شفاف اندیشیدن
#رولف_دوبلی
🍀❤️ @filsofak
7 250
راهروی مارپیچ پیشرفتِ من میگوید: هر روز لعنتی که بیاید،
رنجهایم همچنان پشت سر و پیش رویم خواهند بود و هیچ وقت از دستشان خلاص نخواهم شد؛
اما جنگیدن با آنها قویترم میکند.
شاید رنج تغییر نکند،
ولی من چرا.
#جنگجوی_عشق
#گلنن_دویل_ملتن
❤️🍀 @filsofak
7 250
«ترس چه وقت سراغ آدمی میآید؟!»
وقتی بخواهی چیزی را حفظ کنی، ترس سراغت میآید. وقتی نخواهی چیزی را حفظ کنی، ترسی وجود ندارد.
صریح و واضح!
آنگاه که بخواهی زندگیت را حفظ کنی، مالت را حفظ کنی، متعلقاتت را حفظ کنی، ترس از دست دادن، از هزاران مجرا و فکر و خیال بسویت هجوم میآورد و مثل خوره بهترین لحظات زندگیت را میخورد. این یک قاعدهی کلی است. یک سالک قرار نیست چیزی را حفظ کند زیرا خوب میداند که حافظ کس دیگریست. او فقط هشیارانه زندگی میکند، چون «خَیرٌ حافِظاً» است که مسئولیت حفاظت را بر عهده دارد. سخنم را امتحان کن! همین حالا امتحان کن!
تا به طرفة العیني هر ترسی از وجودت زایل شود؛
«نخواه چیزی را در روح و روانت حفظ کنی» ... «از ذهنت رهایشان کن» ... میبینی!؟
دگر هیچ ترسی وجود ندارد!
ای دوست، بگذار خود خدا که آگاه از نهان و آشکار است مسئول حفاظت از جریان زندگیت باشد. دخالت نکن، تا از زیباییهای زندگی محروم نشوی.
بدان که ترسهای روانی، زندگی سوز و خانمان براندازند و بدان که ترس از دست دادنها هیچگاه هیچ مشکلی را حل نکرده است؛
که مشکل اصلی خود همین "ترس" است.
بجای ترسیدن ، هشیار باش...
#مسعود_ریاعی
🍀❤️ @filsofak
7 250
یک نفس عمیق میکشم و میگویم: آزمایش دادی؟
میگوید: آزمایش ازدواج؟
با یک لبخندِ تلخ میگویم: نه. آزمایش عشق.
چشمهاش را ریز میکند و مثل کسی که انگار تا حالا این حرف به گوشش هم نخورده میگوید: مگه عشقم آزمایش میخواد؟
میگویم: دو بار خوندماغ میشی و سرت گیج میره، فکر میکنی سرطان داری؛ آزمایش میدی میبینی نه؛ گرمازده شدی. عشقم همینه. یهو میبینی عاشق قیافه و حرفزدنِشی، نه زندگی کردنِ باهاش.
#مصطفی_سلیمانی (روانشناس)
+ برای تو که آهنگ فارسی دوست داری.
❤️🍀 @The_meaningoflife
7 250
«”آنکس که از بیرون نگاه میکند هشت چشم دارد“ و این یعنی بینندهی بازی شرایط بازی را بهتر از بازیگر میبیند. این گفته که ”با اندیشیدن بسیار به خود، اشتباهات خویش را میفهمیم“ همچنین بدان معناست که عالیترین طریقت اندیشیدن به خود در مشاورت با دیگران است.»
#در_باب_دوستی
❤️🍀 @filsofak
7 250
🔸️آدم اشتباهی و دنیا:
لطفن یکی بیاید محکم بزند توی گوش من. من حواسم هی از خودم پرت میشود و دلِ بیصاحاب ماندهام تند و تند از کفم میسُرد پایین.
لطفن یکی بیاید و به هر زبانی که میداند به من حالی کند که اینقدر این دلِ واماندهام را آویزانِ این و آن نکنم.
من حواسم نیست. خیلی وقت است که خیلی از ضربالمثلها توی کلهام به بنبست خوردهاند...
آخر کی فکرش را میکرد که دل به دل راه ندارد؟ من از همه دنیا و مافیها دلم به همین یک چیز خوش بود.
به اینکه ترکیبِ ضربالمثلِ «تو نیکی میکن و در دجله انداز، که ایزد در بیابانت دهد باز» با «از محبت خارها گل میشود، از محبت سرکهها مُل میشود»، آخرش بادا بادا مبارک بادا است!
وگرنه من این قدرها هم خل و چل نیستم که صبح تا شب، شیلنگِ دوستت دارم را بگیرم پای آن کس که به خیالم افتاده معنیِ دوستت دارمهایم را میفهمد؛ که ماندن بلد است؛ که پای رفتن ندارد.
#مصطفی_سلیمانی (روانشناس)
❤️🍀 @The_meaningoflife
7 250
از زندگی بگو. از طعمش زیر دندانهایت. بگو که زندگی را چشیدهای. بگو که نفسش کشیدهای. بگو. من که میدانم، که از بیکلمهگیات نیست که این همه بیحرفی.
میدانی چرا داری این همه درد میکشی؟ چون خودت را میفهمی. چون یک روزی، در یکجایی از زندگیات، که نزدیک هم نیست، تصمیم گرفتهای با دلت زندگی کنی. و از آن روز احساس کردهای.
#مصطفی_سلیمانی (روانشناس)
❤️🍀 @The_meaningoflife
متاح الآن! بحث تيليغرام 2025 — أهم رؤى العام 
