uz
Feedback
Python Hints

Python Hints

Kanalga Telegram’da o‘tish

Python tips and tricks The Good, Bad and the Ugly توی این کانال فقط قرار هست در مورد core python صحبت کنیم. این کانال یک بلاگ شخصی هست و پیرامون نظرات و چیزهایی که توی بیش از ۱۰ سال کد زدن یاد گرفتم (فقط برای کمک به دوستان تازه‌کار) Admin: @Abbasi_ai

Ko'proq ko'rsatish
9 605
Obunachilar
+924 soatlar
+647 kunlar
+22130 kunlar
Postlar arxiv
ماهم تفریحات خودمون رو داریم؛ من همیشه برای همکاری با دستمزد خوب آماده‌ام. 👌
ماهم تفریحات خودمون رو داریم؛ من همیشه برای همکاری با دستمزد خوب آماده‌ام. 👌

الان یک پیام خوندم (خصوصی) : نوشته؛ شرکت‌های تهران اکثراً برای کارآموزی یک پولی هم درخواست می‌دهند! ببین اینا یک سوری زدن به دوران برده داری؛ مثه این می‌مونه برده بگیری بعد غذا که بهش ندی هیچ، یک پولی هم ازش بگیری که برده تو شده. کارآموزی توی ایران ۹۵٪ یک سناریو خنده دار و مسخره‌اس چون سنیور بالا سرت هم با سواد نیست (کدهای خیلی‌هاشون رو خوندم). دوتا دوست دیگر هم همین رو اشاره کرده: رزومه برای من فرستادند با عنوان سنیور، خوندم و جوابی ندادم (نبود دیگه) بعد خودشون رفتن روی Grok3 رزومه رو آپلود کردند و با پرامپت شرایط سازی کردند براش و گفتند نظر بده. منطقی و کمی هم با طعنه گفته تهش می‌تونی مید باشی به شرطی که فلان چیزا رو هم بلد باشی. جالبه انقدر منطقی بوده، هر دو رزومه‌‌هاشون زو به Junior with expérience عوض کردند. یکیشون هم نشسته و roadmap سنیور شدنش رو داره میخونه (هر دو رزومه رو برای چند شرکت ارسال کردم). پ.ن : بجای کارآموزی چیکار کنیم ؟ بعنوان جونیور وارد بشید، کار آموزی برای سن زیر ۲۰ سال هست (اگر ندیده و نشناخته برای اکثریت بخوام بگم) تکنیک و فرمول ۱۰۰ تا مصاحبه و نوشتن سوالات من رو یادتون بیاد؛ خیلی‌ها بهم پیام دادید و قبل از ۱۵ام اکثریت کار گرفتید. بعنوان کسی که بیش از چندهزار مصاحبه انجام دادم، بهترین تکنیک خودم رو بهتون گفتم فرمول ۱۰۰ مصاحبه رو جدی بگیرید. کارآموزی باید حداقل، هزینه رفت و آمد و صبحانه و ناهار شما در شرکت رو بده. کار مفتی نکنید، برده هم نباشید.

۷ تا سیستم برای ۷ نفر. همه می‌دونید، چیزی که من ازش متنفرم تبلیغات هست. ۷-۸ سال کانال pytens و ۲ سال pyhints هیچوقت تبلیغات به خودش ندیده؛ نه اینکه بد باشه، فقط شخصاً حوصله تبلیغات ندارم. ولی می‌دونم اگر اصل موضوع رو میذاشتم، خیلی‌ها برای کمک کردن اعلام حضور می‌کردند ولی هرکسی منو می‌شناسه می‌دونه ازینکار خوشم نمیاد. ۲ سال پیش هم، همچین شرایطی پیش اومد و اون موقع با چندتا از دوستان کار ساعتی و پروژه آنلاین انجام دادیم تا پول اون کار جور بشه. موضوع ازین قرار بود که یکی از دوستان، برای یک بنر کمپین شرکت به یک مشکل اساسی خورد و هیچکس رو برای ادیت نداشت؛ ولی آخر شب یک شخصی رو پیدا کرد که بهش گفت می‌تونه این کار رو انجام بده ولی سیستم نداره و این دوستمون باید خودش بره پیشش؛ کار به خوبی انجام شد و تمام ... بعد از مدتی متوجه شدیم اون شخص این دوره‌ها رو آموزش دیده ولی سیستم و ... نداره و بخاطر شرایط خانواده نمی‌تونه هم خرید کنه و حتماً هم باید کار کنه؛ برای همین کارگری حمل بار شده. این دوستمون توی گروه گذاشت و یکی از بچه‌ها سیستم قدیمی خودش رو بهش داد و یکی دیگه از دوستان زحمت آپگرید اون رو کشید. چندوقت پیش اون پسر، برای یک نفر دیگه اینکار رو کرد؛ خرید لپتاپ استوک و آپگرید اون. حالا این رفیق ما افتاده دنبال آدمایی که سواد دارند اما تجهیزات ندارند. ۷ نفر رو پیدا کرد و پیام داد که ۳ نفر اینها حتی شغل هم دارند (تازه شروع کردند). داستان اینجوری هست، بچه‌هایی که انتخاب می‌کنه، مصاحبه میرن یا نمونه کار می‌دند شغل پیدا می‌کنند و بعد این دوستمون براشون سیستم جور می‌کنه با ۲ تا شرط : ۱- اگر اخراج بشن یا استعفا بدند، سیستم تحویل نفر بعدی بشه ۲- اگر شرایط مالی خودشون خوب شد، همینکار رو برای یک نفر دیگه انجام بدند. تا الان برای ۵ نفر اینکار رو کرده، و این ماه ۷ نفر رو پیدا کرده ۳ نفر از اول ماه سرکار هستند (با سیستم‌های کافی‌نت و دانشگاه و ...) و ۴ نفر هم از ۱ اردیبهشت. فقط ۲ تا ازین بچه‌ها برنامه‌نویس هستند؛ من امکان انجام کار ساعتی و donate بیشتر نداشتم برای همین خواستم از تبلیغات کانال‌ها استفاده کنم (حداقل پول خرید SSD رو که در میاورد؛ با توجه به پیشنهاداتی که شد بیشتر هم می‌شد البته) الان که این داستان رو میگم، ۳۰ نفر از بچه‌ها توی کارهای مختلف قبول کمک کردند و ۷ تا سیستم استوک براشون قراره خرید و آپگرید بشه. دوتا از دوستان هم که آشنایی سخت‌افزار دارند، قرار شد زحمت آپگرید‌ها رو بکشند و البته بچه‌های تخصصی هر رشته هم بررسی کنند که لپ‌تاپ‌ها واقعاً قابل استفاده باشه. توی این تعطیلات هم بچه‌ها قبول کردند این ۷ نفر رو آموزش بدند که مطمئن بشوند، دوره آزمایشی رو با موفقیت پشت سر خواهند گذاشت. دلیل پست مربوط به تبلیغات این بود، که خب دیگه نیازی به قبول تبلیغات نیست.

#موقت اگر موضوع #تبلیغات باشه، بنر + پیشنهاد + مدل تبلیغات و مبلغ رو به آیدی من بفرستید @abbasi_ai درحال بررسی موضوع هستیم. پ.ن: شخصاً ممکنه امکان پاسخگویی در لحظه رو نداشته باشم. برای همین اعلام کردم، تمام موضوع رو خودتون بگید چیزی به عنوان ذکر مبلغ و ... از طرف من وجود نداره. پیشنهادات رو بررسی می‌کنیم.

ابزار تقلب توی مصاحبه : Interview Coder AI tool این ابزار کاملاً open source هم هست، حالا چرا اینجا گذاشتم ؟ نه برای اینکه تقلب کنید (چون درجا گیر میوفتید اگر طرف کار بلد باشه) برای این هست که فوق‌العاده میشه ازش برای آمادگی مصاحبه فنی استفاده کرد؛ اینکه چی بگید رو هم براتون می‌ذاره. بخصوص بدرد مرحله اول و دوم مصاحبه که کد زدن و الگوریتم و ... داره می‌خوره

چون خیلی ازم پرسیده شد : یک تصویر توی اینترنت داره پخش میشه با این مزمون که یک نفر از Copilot خواسته بهش یاد بده چطوری ویندوز رو بدون خرید فعال کنه. که تا اینجاش طبیعی هست و خب خیلی‌ها ازین تلاش‌ها کردند ولی جوابش رو: کوپایلت بهش گفته، برو فلان اسکریپت رو دانلود کن بعد با این دستور اجرا کن و ... فقطم اصرار دارند که توی PowerShell باشه. خداوکیلی ؟! اینکه شما برنامه نویس‌ها توی دام این چیزا میوفتید مغز آدم سوت می‌کشه، کسی اون اسکریپت رو خونده ؟ کسی مطمئن هست کد نفوذ و بکدر و ... توش نیست ؟ حواستون باشه دوستان؛ ی چیز دیگه هم که باب شده میان توی لینکدین بهتون پیام دعوت به همکاری می‌دن، بعد میگن یک تسک می‌فرستیم؛ که کد بیس رو داره و باقیش رو از شما می‌خوایم بزنید؛ داستان چیه ؟ دوحالت داره : ۱- تسک از پکیج‌ایی روی pypi, npm استفاده می‌کنه که دستوراتی برای ایجاد بکدور یا نفوذ به سیستم وجود داره. ۲- خود تسک شامل کدی هست، که به محض اجرا یک دسترسی باز می‌کنه. یادتون باشه، بسیار گفتم که صرف اینکه یک پکیج روی pypi هست هیچ دلیلی بر امن بودن اون نیست. هیچ بررسی و ... ایی روی pypi نیست؛ قبل از اجرای کد دیگران روی سیستم هم سورس کد رو بخونید، هم لیست dependency هاش رو

موقت: خصوصی سوال نپرسید: بسیاری سوالات تکراری هست : https://t.me/DevChaiChat

#موقت این آخرین پستی هست که راجب جایگزین شدن AI با کدر ها نوشته می‌نویسم توی این کانال. هرکسی هرطوری دوس داره عمل کنه؛ خیلی‌ها برداشت اشتباه داشتن خیلی ها شعور تغییر ندارند. بجای ترسیدن از این موضوع؛ سعی کنید اون کسی باشید که ازین موچ به نفع خودش استفاده می‌کنه اگر خواستید بیشتر بخونید : anthropic.com شرکت openai هم این نتایج رو منتشر کرده؛ xAi هم مثل اینکه بعد از انتشار نهایی بنچمارک رو منتشر خواهند کرد.

#موقت این آخرین پستی هست که راجب جایگزین شدن AI با کدر ها نوشته می

این تصویر مربوط هست به بنچمارک Sonnet 3.7 SWE-bench verified این بنچمارک مجموعه‌ای از درخواست پروژه‌هایی هست که روی سایت‌های
این تصویر مربوط هست به بنچمارک Sonnet 3.7
SWE-bench verified
این بنچمارک مجموعه‌ای از درخواست پروژه‌هایی هست که روی سایت‌های مختلف freelance توی سال‌های قبل گذاشته شده (برخلاف خیلی بنچمارک‌های دیگه Synthetic نیست یعنی) مدل sonnet تونست 62.3% درخواست‌های که نیازمند software engineer بوده رو تسک‌هاش رو کامل انجام بده و با کمی بهبود پرامپت این عدد به 70.3% رسیده. حالا فرض کنید این ابزار دست شما باشه + خودتون هم سواد مهندسی رو داشته باشید. بنظرتون این عدد به چند میرسه ؟

سوال کردید با این شرایط برنامه‌نویسی یاد نگیریم ؟ اول اینکه به کانال خوش اومدید پست‌ها توالی داره لطفا بخونید: https://t.me/pyHints/736 درنهایت؛ مشتی (خانوم و آقا هم نداره) من خودم ۵-۶ ماهه دارم Rust یاد میگیرم؛ توی تمریناتم هم اصلا سمت AI نمیرم بعد شما میگی برنامه‌نویسی یاد نگیریم؟ اتفاقا بنظرم بعد از این اتفاق؛ یک موج اخراج خواهیم داشت؛ یک موج کم شدن دستمزد و بعد آنهایی که نشون دادند سواد مناسب رو دارند و ازین ۲ تا موج جون سالم بدر بردند دستمزدهای خیلی بالاتری خواهند داشت. من شخصا همیشه همه‌ی آدم‌ها رو به برنامه‌نویس شدن دعوت کردم؛ ولی موج چندسال اخیر و البته توی دنیای پایتون بسیاری از آدم‌ها رو بجای برنامه‌نویس تبدیل به کدر/ سینتکس بلد و ... کرده بود. بسیار خوشحالم از پیشرفت‌های فعلی و جایگزینی AI با این مدل از توسعه دهنده‌ها؛ این پست رو بخونید: https://t.me/per3onal/182

این موضوع خیلی‌هارو سوزوند و یک سری هم خیلی منطقی گفتند که باور ندارند همیچین اتفاقی شدنی باشه: یک نفر توی توییتر به اسم levelsio یک توییتی زده و گفته که آقا من تو عمرم بازی نویسی انجام ندادم ولی یک شبیه‌ساز پرواز توی ۳ ساعت درست کردم و ۱۰۰٪ کد رو Grok3 برام زده (شخصا اضافه کنم: بله Grok توی این موارد از Sonnet 3.7 هم بهتره) ۸۰٪ رو همون بار اول درست زده ۲۰٪ رو مجبور شدم چندبار باهاش چک کنم؛ حالا هر Javascript, React, Vue, ... دولوپری که دوس داره یک سر به لینک این بزنه و بگه بدون کمک هیچکدوم از LLM/AI ها چندساعت طول می‌کشه این بازی رو بنویسه ؟ تعداد هواپیماهای قرمزی که می‌بینید؛ باقی کاربرهای داخل بازی هستند (فکر کنم چند میلیون باشه) این توییت X رو کامل بهم ریخته. https://fly.pieter.com بعد فرض کنید یک سنیور بازی نویسی + AI خودش یک ارتش چند نفره بازی نویسی خواهد بود ؟ فکر کنم باید زمانبندی قبلیم برای حذف کدرها (کسانی که مفاهیم رو درک نکردند) رو نصف کنم. پ.ن: بخش درآمدزایی رو هم طرف اضافه کرده ۲۹ دلار برای پرواز با F16 و پشتیبانی از پروژه. پ.ن: ریپلای این توییت شده مجموعه‌ای از بازی‌ها که توی این چندروز نوشته شده برید ببینید برگاتون بریزه واقعا بعضی‌هاش خیلی خوبه. پ.ن: بعضی‌هاشون هیستوری چت و سورس کد رو هم گذاشتند؛ آقا این ژانر توییت خودش یک دانشگاهی هست پیشنهاد میکنم حتما دنبال کنید سرچ کنید بازی‌هایی که با Grok3 توسعه داده شده و ببینید چیا میاد.

مکالمه چندساعت قبل من و یکی از دوستان نزدیکم : + تو روی پروژه "X" کار کردی - نه، یا اگر هم کار کردم اسمش این نبوده. چطور ؟ + اومدم یکجا برای همکاری جدید، یک نگاهی کلی به سورس کد پروژه انداختم روی سیستم یکی از نیروها، استاندارد‌های داکر و ... اش مثل تو هست. - خب بپرس ببین کی بوده دولوپر قبلی، یا لاگ گیت رو ببین + میگن "Y" بوده، می‌شناسیش ؟ - آره، ۱ سال همکار بودیم. + حله، خیالم راحت شد. من توی کدهام نه maintainer میزنم، نه چیز دیگه و حتی خیلی وقتا پیش اومده پشت سیستم نیروهام نشستم و کد زدم و مثلاً ۶-۷ ساعت کار اون روز رو با اکانت نیروم commit زدم. ولی هیچکس نگفته که فلان روز چرا کار نکردی و یک دلیل ساده هم داره؛ امضای من توی کدهام مشخص هست. هرکسی که بیش از ۳ ماه با من کار کنه می‌دونه امضای من چطور هست. بعضی وقتا، حتی کدهای Django من رو بدون خوندن سورس کد هم شناسایی می‌کنند. وقتی پوشه؛ backups وجود داره و بعد از پرکردن .env پروژه و این قضیه که دوستانم امضای من رو توی کد یا پروژه متوجه می‌شوند واقعاً برام لذت بخش هست. نمونه Dockerfile اولیه من برای پروژه‌های Django؛ این خیلی ساده هست و بر اساس پروژه تغییر می‌کنه ولی خب ۸۰-۹۰٪ پروژه‌ها با همین کار در میاد.
FROM python:3.10-slim AS build
WORKDIR /src
COPY requirements.txt .

RUN python -m venv /opt/venv &&\
  . /opt/venv/bin/activate &&\
  pip3 install --default-timeout=100 -U --upgrade pip &&\
  pip3 install --default-timeout=100 -r requirements.txt \
  && find /opt/venv \
  \( -type d -a -name test -o -name tests \) \
  -o \( -type f -a -name '*.pyc' -o -name '*.pyo' \) \
  -exec rm -rf '{}' +

# RUN stage
FROM python:3.10-slim
ENV PYTHONDONTWRITEBYTECODE=1
ENV PYTHONUNBUFFERED=1
WORKDIR /src
COPY --from=build /opt/venv /opt/venv
COPY . .
RUN chmod +x ./docker/scripts/entrypoint.sh
CMD ["/src/docker/scripts/entrypoint.sh"]
پیونوشت: این صحبت بهنونه شد برای اینکه نمو‌نه داکرفایل رو بذارم .

چون زیاد سوال شد، زدید که دیگه شراغ این شغل نیایم یعنی ؟ جواب : خیر منظور من این نبود، منظور اینه که باید درست یاد بگیرید. کدر شدن : یعنی سینتکس زبانی رو بلد بودن دولوپر شدن : یعنی جزییات اجرای کد و ... رو هم بدونید اینکه اون زیر داره چه اتفاقاتی میوفته بر خلاف قدیم که آدما از هر رشته و با هر پس زمینه و توی هر سنی اگر یک مقدار وقت و انرژی می‌ذاشتند وارد دنیای برنامه‌نویسی می‌شدند و با ۲ سال کار کردن و حفظ کردن (فهمیدن فرق داره) یک سری مطالب و استاندارد ها می‌تونستند خودشون رو حتی مدیور جا بزنند. الان اوضاع فرق کرده، الان یک بچه ۱۲-۱۳ ساله می‌تونه بدون سواد برنامه‌نویسی شروع کنه کار کرده: بصورت فیلم‌‌وار چند تا آموزش پایتون رو ببینه. بعد هم شروع کنه به LLM ها درخواست دادن برای کد نویسی. اکانت Andrej Karpathy (خداوندگار مهندسی و هوش مصنوعی) رو هم اگر دنبال کنید چندروز قبل و بعد از پست من به این موضوع اشاره کردند. خوشتون بیاد یا نه، دیگه باید مفاهیم رو یاد بگیرید؛ این موج توی ایران دیرتر شروع خواهد شد ولی قطعاً شروع می‌شه. بسیاری از شرکت‌ها درحال کوچیک شدن هستند، داخل استارتاپ‌های ایرانی که این موج شروع شده.

عجب خبری؛ انگلیس با سر داره میره سمت سقوط؟ چه خبره؟ بخشی که به ما مربوط میشه:
Apple can no longer offer Advanced Data Protection (ADP) in the United Kingdom to new users and current UK users will eventually need to disable this security feature. ADP protects iCloud data with end-to-end encryption, which means the data can only be decrypted by the user who owns it, and only on their trusted devices. We are gravely disappointed that the protections provided by ADP will not be available to our customers in the UK given the continuing rise of data breaches and other threats to customer privacy. Enhancing the security of cloud storage with end-to-end encryption is more urgent than ever before. Apple remains committed to offering our users the highest level of security for their personal data and are hopeful that we will be able to do so in the future in the United Kingdom. As we have said many times before, we have never built a backdoor or master key to any of our products or services and we never will,” the company said in a statement shared with me.
source: forbes خلاصه: اپل به دستور و تحت فشار مقامات دولتی؛ ویژگی cloud encryption رو برای کابران در UK حذف می‌کنه؛ یا خواهد کرد. البته قبلتر مقامات دولتی دستور داده بودند که اپل براشون backdoor درست کنه با قبول نکردن اون موضوع؛ نهایتا اپل اینکار رو کرده.

به ما رسید؛ مرسی از همگی.

پیشنهاد خوب : گروه بزنیم (اینجوری کدهای بچه‌های جونیور هم review می‌شه اگر بخوان) فقط کدهای مربوط به این سایت البته : https://t.me/codecrafter_fa

یعنی از ۷۷۷۱ نفر ۵۲ تا به ما نمیرسه ؟ Rust, Python بزنیم عید رو !
یعنی از ۷۷۷۱ نفر ۵۲ تا به ما نمیرسه ؟ Rust, Python بزنیم عید رو !

لینک ریفرال رو الان دیدم؛ بهتون ۱ هفته هم دسترسی رایگان به کانتنت های پولی میده (تست نکردم تاحالا ولی اینطوری نوشته) https://app.codecrafters.io/r/comfortable-lizard-274129 مثل اینکه ۱ هفته هم به من میده