uz
Feedback
technology | تکنولوژی

technology | تکنولوژی

Kanalga Telegram’da o‘tish

اخبار روز تکنولوژی جهان🌐🗞 خودرو🚘 | علم و هوش مصنوعی🧠 | موبایل و لپ تاپ📱💻 ___________________________________ ✅️ تبلیغات : @Technology_complex_ads

Ko'proq ko'rsatish
1 864
Obunachilar
Ma'lumot yo'q24 soatlar
-77 kunlar
-3130 kunlar
Postlar arxiv
👀 سعی کردم برخی واژه‌های این نوشته رو فارسی انتخاب کنم. ‌ اما در نهایت دیدم جایگزینی واژه‌های تخصصی با معادل فارسی، همه متن رو گنگ می‌کنه و کمتر کسی متوجه می‌شه منظور از چارچوب، همون فریموک است و... در نهایت ctrl+z رو زدم. ‌ داشتم جستجو می‌کردم دیدم برای API که مخفف Application Programming Interface است هم معادل فارسی "رابک" انتخاب شده. مخفف "رابط برنامه‌نویسی کاربردی". ‌ دوست داشتم اون دوستانی که قبلا می‌گفتند این واژه‌های جایگزین برای شماها نیست و برای متون رسمی و... است رو پیدا کنم بگم خب اگر واژه‌های تخصصی جایگزین برای ماها قابل درک و استفاده نباشه، شما زبان شناس‌ها می‌خواید در متون ادبی و کتاب‌های زبان‌شناسی و نامه‌های رسمی از معادل API و... استفاده کنید؟ اصلا این کلمه‌های تخصصی اگر برای من نیست پس برای چه کسی‌ست؟ که نظر دادن و انتقاد کردن از برخی از آن‌ها خوشایند برخی دوستان نیست. ‌ 💬 خطاب به دوستان متخصص این حوزه که قبلا بارها نقد داشتند که نظر دادن درباره واژه‌های جایگزین تخصصی حوزه آی‌تی به شماها چه و مگر شما زبان شناسید و...: ‌ اتفاقا ما برنامه‌نویس‌ها / طراح‌های محصول و... هستیم که انتخاب می‌کنیم در رابط‌های کاربری برنامه‌های موبایل و وب‌سایت‌ها و پنل‌های کاربری و مدیریتی که روزانه چند ده/چند صد هزار کاربر از آن‌ها استفاده می‌کنند، از چه واژه‌ها و جمله‌هایی استفاده کنیم و برای تکرار و جاافتادن خیلی از این واژه‌ها در ادبیات روزمره کاربرها، ‌نقشی حتی پررنگ‌تر از خبرگزاری‌های رسمی، مکاتبات اداری، کتاب‌ها و... داشته باشیم. ‌ کارمند‌های برخی از مشتری‌های ما چند سال و هر روز ساعت‌ها در پنل مدیریتی که ما برای آن‌ها طراحی می‌کنیم وقت می‌گذرانند و از صبح تا شب حکم میز کار آن‌ها را دارد. در یک مثال ساده، وقتی ما تصمیم می‌گیریم در پنل، جای واژه عربی "محصول" از "کالا" استفاده کنیم، این واژه خود به خود در ادبیات روزمره این افراد هم تکرار و تکرار می‌شود. ‌ اتفاقا این ماها (فعالان حوزه نرم افزار) هستیم که پیشخان/پیشخوان را به عنوان داشبورد برای کاربرها عادی‌سازی و استفاده از آن را روان‌تر کرده‌ایم. یا استفاده از افزونه به جای اکستنشن و... نه متون ادبی و ویدیوهای توضیح فرهنگستان فارسی و... ‌ در ابعادی گسترده‌تر این موضوع را سمت کاربرهای برنامه‌ها در نظر بگیرید. وقتی برنامه ماها توسط یک میلیون نفر روی موبایل نصب می‌شود و ما ترجیح می دهیم از کلمه پست به جای واژه فرسته که از نظر ما جایگزین مناسبی نیست، استفاده کنیم، این تکرار از کاربرها گرفته می‌شود. ‌ این دوستان متخصص که بارها نوشتند این واژه‌ها اصلا برای شما نیست و... اتفاقا من برنامه‌نویس و همکاران طراح محصولم باید کنار آیکون فوروارد بنویسیم بازفرسته بلکه به گوش و چشم چند نفر دیده شود. وگرنه قرار نیست شما در متن‌های تخصصی زبان‌شناسی و متن خبرگزاری رسمی و نامه نماینده مجلس و... از کلمه فوروارد یا جایگزین اون استفاده کنید. ‌ و وقتی به چشم و گوش ما، برخی از این جایگزین‌ها مناسب نیستند، میزان استفاده از آن‌ها هم مطابق آن‌چه تا به حال بوده، خواهد ماند. ‌ 🗣️ فراموش نکنیم این روزها عموم کاربرها در ایران و جهان، برخلاف گذشته، خیلی بیشتر از کتاب، تلویزیون، روزنامه، مکاتبات رسمی و... در صفحه‌ اپلیکیشن‌ها و سایت‌ها وقت می‌گذرانند و این برنامه‌نویس‌ها، طراح‌های محصول و همکاران آن ‌ها هستند که انتخاب می‌کنند کاربرها در این برنامه‌ها چه واژه‌هایی را کجا ببینند. ‌ 🖥 @MiladNouriChannel

این هفته (شاید همین فردا)، لاراول ۱۲ منتشر خواهد شد و یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های اضافه‌شده در این نسخه، پشتیبانی داخلی (Nativ
این هفته (شاید همین فردا)، لاراول ۱۲ منتشر خواهد شد و یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های اضافه‌شده در این نسخه، پشتیبانی داخلی (Native) از GraphQL است. ‌‌ ‌یعنی از این به بعد، گرف‌کیوال به‌صورت پیش‌فرض و بدون نیاز به پکیج‌های اضافی در خود لاراول پشتیبانی می‌شود. ‌ خیلی وقت‌ها برنامه‌نویس‌ها (با هر زبان و فریم‌ورکی) برای شروع توسعه وب سرویس، سراغ توسعه وب‌سرویس‌های رِست (RESTful Apis) می‌رفتند. بعدها هم به دلیل عادت و تسلط روی این موضوع (REST)، در آینده کمتر سراغ گرف‌کیوال و... می رفتند. حتی ممکن است برخی برنامه‌نویس‌ها بعد از سال‌ها توسعه نرم‌افزار، همچنان گذرشان به گرف‌کیوال نیفتاده باشد. ‌ اما حالا با اضافه شدن پشتیبانی نیتیو از گرف‌کیوال در لاراول ۱۲، با توجه به گسترده بودن جامعه توسعه‌دهندگان این فریم‌ورک، احتمالا باعث می‌شود توسعه‌دهندگان جدید، همان ابتدای شروع کار توسعه وب‌سرویس، در مستندات رسمی و منابع آموزشی و... با گرف‌کیوال هم آشنا شوند و به دلیل عدم نیاز به پکیج‌های غیررسمی و... استفاده از آن هم به لیست انتخاب‌های برنامه‌نویس‌های بیشتری اضافه شود. ‌ ما هم چند سالی‌ست که براساس نیاز، در بیشتر پروژه‌ها، با GraphQL خیلی بیشتر از RESTful Api سروکار داریم. ‌ اگر برنامه‌نویس بکند هستید، به صرف تجربه و شناخت ابزارهای بیشتر هم که شده، گرف‌کیوال هم امتحان کنید. اگر برنامه نویس اندروید هستید هم باز امتحان کنید و کار با Apollo Client هم علاوه بر volley و Retrofit و... امتحان کنید. ‌ 🖥 @MiladNouriChannel

Repost from جادی | Jadi
یک نفر برداشته یه توکن کلاه برداری مرسوم درست کرده و اسم من رو هم توش گذاشته (: منطقا هر کس منو بشناسه می دونه که یارو داره دروغ می گه؛ هر کس هم منو نشناسه که دیگه فرقی نمی کنه اسم منو اونجا ببینه یا نه (((: #عقل

‏هر از گاهی یه نفر زیر پست ۴-۵ سال پیش من در مورد پای نتورک در اینستاگرام، کامنت می‌ذاره "دیدی داره لیست می‌شه‌؟ دیدی داره پول می‌شه!؟" ‌‌ یعنی طرف ۴-۵ سال منتظر مونده پای نتورک ۱۰-۲۰ دلار بهش بده به بقیه بگه دیدی ارزش صبر کردن داشت 😄 ‌ متاسفانه خیلی از کاربرهای "جایزه بگیر" با گفتن "ما که چیزی از دست ندادیم" چنین مواردی رو توجیه می‌کنند. و تعبیر "از دست دادن چیزی" براشون فقط از دست دادن مستقیم پوله. و چون بابتش پولی پرداخت نکردند، حس می‌کنن چیزی از دست ندادند. ‌ برای بعضی موارد مثل پای نتورک، اینکه مدتی اپ رو نصب داشته باشی، چندبار در سال بهش سر بزنی، آپدیت‌ها رو دنبال کنی، ۴تا ویدئو در موردش ببینی، چند وقت یک بار اخبارش رو دنبال کنی و... هم وقت تلف کردن و از دست دادن چیزیه. ‌ حالا در نظر بگیرید ذهن درگیر و پیگیر ده تا از این سرویس‌ها باشه. هر روز باید تو یکی تپ کنی، تو یکی ده دقیقه ویدئو ببینی که کدش رو بزنی ۳تا سکه بری بالاتر، برای یکی ده‌تا از دوستات رو معرفی کنی یا وقت بگذاری چندتا اکانت تلگرام بسازی، برای یکی بگردی دنبال یک روش بلکه بتونی احراز هویت (kyc) رو انجام بدی و... تهش هم نه تنها فکر کنی چیزی از دست ندادی، با به دست آوردن ۱۰ دلار بعد از پنج سال حس برنده بودن هم بگیری 🤑 ‌ امیدوارم بعد از ۵ سال، جایزه‌ش برای علاقه‌مندان مثل همستر نباشه 😫 ‌ جایزه گرفتن خیلی خوبه. اما جایزه‌بگیر شدن به جای وقت گذاشتن بابت یادگرفتن چیزهای جدید و مفید، اصلا خوب نیست. ‌ 🖥 @MiladNouriChannel

اسکویید گیمز دنیای واقعی؛ رکوردشکنی مستربیست با مسابقات ۱۰۰میلیون‌دلاری بیست‌گیمز 🔴 ۱۹ دسامبر ۲۰۲۴، آمازون پرایم انتشار یکی
اسکویید گیمز دنیای واقعی؛ رکوردشکنی مستربیست با مسابقات ۱۰۰میلیون‌دلاری بیست‌گیمز 🔴 ۱۹ دسامبر ۲۰۲۴، آمازون پرایم انتشار یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های خود را آغاز کرد: «بیست گیمز»، مسابقه‌ای تلویزیونی که یوتیوبر سرشناس جیمی دونالدسون، مشهور به مستر بیست تهیه‌کنندگی و اجرای آن را به عهده داشت. 🔴 مستر بیست چند ماه پیش در مصاحبه‌ای گفته بود این شو، به بزرگ‌ترین مسابقه‌ی تلویزیونی تبدیل خواهد شد. پس از مدتی هم اعلام کرد هزار شرکت‌کننده برای رسیدن به جایزه‌ی ۵ میلیون‌دلاری وارد رقابت می‌شوند و این رقم را بزرگ‌ترین جایزه‌ی مسابقه‌های مستند ریالیتی شو بدون فیلم‌نامه خواند. تا قبل از این جایگاه بالاترین جایزه‌ی تلویزیونی به Squid Game: The Challenge با جایزه‌ی ۴٫۵۶ میلیون‌دلاری تعلق داشت. 🔴 مستر بیست همچنین ادعا کرده بود که به دلیل مقیاس عظیم مسابقه، تیم تولید طی مراحل ساخت، ده‌ها رکورد جهانی را شکسته است، اما جزئیات این رکوردها تا پیش‌ازاین محرمانه باقی‌مانده بود. 🔴 وبسایت گینس ورد رکوردز تأیید کرده که «بازی‌های بیست» در مجموع ۴۴ رکورد جهانی را طی مراحل فیلم‌برداری به ثبت رسانده است. @Technology_complex🌐📱

شرکت OPPO از گوشی تاشوی جدیدش Find N5 رونمایی کرده که نازکترین گوشی تاشوی دنیاست! نمایشگر بیرونی این گوشی 6.62 اینچی OLED با رزولوشن 1140x2616 پیکسل و ریفرش ریت 120 هرتزی هست و وقتی باز بشه نمایشگر 8.12 اینچی اون نمایان میشه که بزرگترین در بین گوشیهایی هست که فقط یک بار تا میشن و مساحت اون حتی از ایپد مینی هم بیشتره! این گوشی در حالت باز فقط 4.21 میلیمتر ضخامت داره که عملا ضخامت پورت USB-C هست و در هنگام بسته شدن ضخامت اون به 8.93 میلیمتر میرسه که فقط 0.6 میلیمتر از ایفون 16 پرو مکس ضخیم تره، علاوه بر این دارای گواهی IPX9 برای مقاومت در برابر اب هم هست. فایند ان 5 دارای 3 دوربین در پشت هست که دوربین اصلی اون 50 مگاپیکسلی با سنسور 1/1.56، دوربین دوم 50 مگاپیکسلی با زوم نوری 3 برابری و دوربین سوم 8 مگاپیکسلی با لنز فوق عریض هست. این گوشی به Snapdragon 8 Elite، قویترین چیپ اسنپدراگون مجهزه، تا 16 گیگ و 1 ترابایت حافظه داخلی داره و به لطف تکنولوژی سیلیکون کربن، باتری غولپیکر 5600mAh در این گوشی نازک جا شده که با توان 80 وات به صورت با سیم و 50 وات به صورت بی سیم قابل شارژ هست. @Technology_complex🌐📱

صرافی ByBit، دومین صرافی بزرگ جهان، اعلام کرده که هکرهایی حدود 1.4 میلیارد دلار رمزارز اتریوم رو از این صرافی دزدیدن که یکی ا
صرافی ByBit، دومین صرافی بزرگ جهان، اعلام کرده که هکرهایی حدود 1.4 میلیارد دلار رمزارز اتریوم رو از این صرافی دزدیدن که یکی از بزرگترین هکهای تاریخ هست! این صرافی گفته که بقیه موجودی این شرکت امن هست و کاربران میتونن بدون مشکل برداشتهاشون رو انجام بدن. به لطف این هک، حالا این هکرها 14مین دارنده بزرگ اتریوم در جهان هستن و دارایی اونها حتی از بنیاد اتریوم و ویتالیک بوترین، یکی از موسسان اتریوم، هم بیشتره! @Technology_complex🌐📱

بعد از اینکه zlib رو fbi تخته کرد حالا یه آرشیو جدید اومده به اسم open slum که آرشیو کاملی از مقالات رو به صورت رایگان منتشر کرده برای دانشجو ها میتونه مفید باشه👌 http://open-slum.org @Technology_complex🌐📱

شرکت Freepik با گوگل وارد همکاری شده و تا اولین سرویسی باشه که امکان استفاده از هوش مصنوعی Veo 2، یکی از قویترین مدلهای ساخت ویدیو، رو مهیا میکنه و کاربران پولی این سرویس از حالا به این مدل برای ساخت ویدیو دسترسی دارن. @Technology_complex🌐📱

شرکت OpenAI اعلام کرده که تعداد کاربران فعال هفتگی ChatGPT از مرز 400 میلیون کاربر گذشته که 33 درصد افزایش رو در کمتر از 3 ما
شرکت OpenAI اعلام کرده که تعداد کاربران فعال هفتگی ChatGPT از مرز 400 میلیون کاربر گذشته که 33 درصد افزایش رو در کمتر از 3 ماه نشون میده. تعداد کاربران سازمانی این شرکت با پلن Enterprise هم حالا 2 میلیون کاربر هست که در کمتر از 6 ماه دو برابر شده! @Technology_complex🌐📱

تسلا پاوربانک جدیدش با طرح باتری های غول پیکر Megapack رو عرضه کرده که دارای ظرفیت 21 هزار mAh و 76.65 وات ساعت هست و میتونه
+2
تسلا پاوربانک جدیدش با طرح باتری های غول پیکر Megapack رو عرضه کرده که دارای ظرفیت 21 هزار mAh و 76.65 وات ساعت هست و میتونه همزمان سه دستگاه رو تا توان 100 وات شارژ کنه. این پاوربانک با قیمت 120 دلار عرضه شده بود ولی تمام موجودی اون در حال حاضر به اتمام رسیده. @Technology_complex🌐📱

شرکت HP برای تشویق مشتریان به استفاده از سیستم پشتیبانی انلاینش، تصمیم گرفته روی اعصاب اونها راه بره و هر کسی که به سیستم پشت
شرکت HP برای تشویق مشتریان به استفاده از سیستم پشتیبانی انلاینش، تصمیم گرفته روی اعصاب اونها راه بره و هر کسی که به سیستم پشتیبانی تلفنیش زنگ میزنه رو 15 دقیقه در صف انتظار نگه میداره و بعدش اونهارو به پشتیبانی انسانی وصل میکنه تا در این مدت اونها بیخیال حرف زدن تلفنی بشن و از سیستم انلاین استفاده کنن! @Technology_complex🌐📱

شرکت خدمت مالی Klarna یک سال پیش گفته بود که هوش مصنوعی میتونه جایگزین انسانها بشه و عمده بخش پشتیبانی خودش رو با هوش مصنوعی
+1
شرکت خدمت مالی Klarna یک سال پیش گفته بود که هوش مصنوعی میتونه جایگزین انسانها بشه و عمده بخش پشتیبانی خودش رو با هوش مصنوعی جایگزین کرد و بیش از 1000 نفر رو به این دلیل از این شرکت اخراج شدن. اما حالا در چرخی 180 درجه و بعد از مشکلات فراوان مشتریان برای اتصال به پشتیبانی انسانی، مدیرعامل Klarna گفته در دنیای هوش مصنوعی، هیچ چیز به اندازه انسان ارزشمند نیست و این شرکت حالا قرار هست بهترین پشتیبانی انسانی در بازار رو در دسترس مشتریانش قرار بده! @Technology_complex🌐📱

❤️ دایرکت اینستاگرام اپدیت شد امکانات جدید : امکان ارسال پیام زمان بندی شده امکان پین کردن پیام ها امکان ارسال موزیک امکان تر
+1
❤️ دایرکت اینستاگرام اپدیت شد امکانات جدید : امکان ارسال پیام زمان بندی شده امکان پین کردن پیام ها امکان ارسال موزیک امکان ترجمه پیام ها @Technology_complex🌐📱

اپ Grok در اپ استور، ChatGPT رو کنار زده و حالا محبوبترین اپ در امریکا هست! @Technology_complex🌐📱
اپ Grok در اپ استور، ChatGPT رو کنار زده و حالا محبوبترین اپ در امریکا هست! @Technology_complex🌐📱

♻️ قفل کردن فولدر های ویندوز بدون نیاز به نرم‌افزار جانبی! 🎯 تا حالا شده بخوای یه فولدر رو قفل کنی ولی نخوای از نرم‌افزارهای جانبی استفاده کنی؟ اینجا یه ترفند ساده با Batch Script یاد می‌گیری که بدون نیاز به هیچ برنامه‌ای، فولدرهای شخصی‌تو قفل کنی! 1⃣وارد Notepad شو و این کد رو داخلش پیست کن : cls title Folder Lock if EXIST "Locker" goto UNLOCK mkdir Locker echo Folder created successfully! exit :UNLOCK echo Enter Password: set /p pass= if NOT %pass%==YOUR_PASSWORD goto FAIL attrib -h -s Locker exit :FAIL echo Wrong Password! exit 2⃣توی خطی که نوشته YOUR_PASSWORD، پسورد مورد نظرت رو جایگزین کن. 3⃣فایل رو با پسوند .bat ذخیره کن، مثلاً LockFolder.bat. 4⃣حالا هر وقت این فایل رو اجرا کنی، فولدری به اسم Locker ساخته می‌شه. فایل‌های مهمت رو بریز اونجا @Technology_complex🌐📱

در تصویر Jared Isaacman، مدیرعامل شرکت خدمات مالی Shift4، رو میبینید که گزارش مالی فصل چهارم این شرکت رو به سهامدارانش داده و
در تصویر Jared Isaacman، مدیرعامل شرکت خدمات مالی Shift4، رو میبینید که گزارش مالی فصل چهارم این شرکت رو به سهامدارانش داده و حالا با جت شخصی خودش که خلبانش هم هست، به سمت واشنگتن میره تا خودش رو برای جلسات تأیید کنگره امریکا برای مقام رئیس سازمان فضایی ناسا اماده کنه! @Technology_complex🌐📱

خانم Mira Murati، مدیر ارشد تکنولوژی پیشین OpenAI، که چند ماه پیش از این شرکت استعفا داده بود، حالا از استارتاپ هوش مصنوعی جد
خانم Mira Murati، مدیر ارشد تکنولوژی پیشین OpenAI، که چند ماه پیش از این شرکت استعفا داده بود، حالا از استارتاپ هوش مصنوعی جدیدش یعنی Thinking Machines Lab رونمایی کرده. علاوه بر خانم موراتی که مدیرعامل این شرکت هستن، افراد برجسته ای دیگه ای از شرکتهای OpenAI و Google DeepMind هم در اون حضور دارن که از جمله اونها John Schulman، یکی از موسسان OpenAI، به عنوان دانشمند ارشد و Barret Zoph، دانشمند ارشد پیشین OpenAI، به عنوان مدیر ارشد فنی این شرکت هستن. این شرکت گفته در حالی که توانایی‌های هوش مصنوعی به‌طور چشمگیری پیشرفت کرده هدرک جامعه علمی از سیستم‌های پیشرفته هوش مصنوعی از سرعت پیشرفت این تکنولوژی عقب مونده که این امر توانایی مردم در استفاده مؤثر از آن را نیز کاهش میده و با وجود پتانسیل بالای این سیستم‌ها، همچنان سفارشی کردن اونها مطابق نیازهای هر فرد و شرکت دشواره. در نتیجه اونها این رو تاسیس کردن تا سیستم‌های هوش مصنوعی رو با ساخت مدلهای قدرتمند و اشتراک گذاری ازاد کدها، مقالات و غیره به‌ طور گسترده‌تری قابل درک، قابل تنظیم و توانمندتر کنن. @Technology_complex🌐📱

✅ fun @Technology_complex🌐📱
✅ fun @Technology_complex🌐📱

هوش مصنوعی Grok توییتر، به زودی در قالب یک اپلیکیشن جدا برای اندروید منتشر می‌شود. ‌‌ از الان امکان pre-register از طریق گوگل
هوش مصنوعی Grok توییتر، به زودی در قالب یک اپلیکیشن جدا برای اندروید منتشر می‌شود. ‌‌ از الان امکان pre-register از طریق گوگل‌پلی فعال شده: ‌ https://play.google.com/store/apps/details?id=ai.x.grok ‌ نسخه iOS این اپلیکیشن هم قبلا منتشر شده: https://apps.apple.com/us/app/grok/id6670324846 ‌‌ 🖥 @MiladNouriChannel