uz
Feedback
Drafts | مسوَّدات

Drafts | مسوَّدات

Kanalga Telegram’da o‘tish

مسـاحـة لكل فكرة لسه بتتشكل DRAFTS | حيث تبدأ القصص

Ko'proq ko'rsatish
2 959
Obunachilar
-624 soatlar
-207 kunlar
-8030 kunlar
Postlar arxiv
❤️‍🩹:-

photo content

بكره العالم والناس بجد

حابه بس أعلق على حاجة جماعة أنا بكره أي حد مش متربي وبكره قلة الذوق وأي حد ما بيعرفش ازاي يتعامل بطريقة آدميه مع الناس، بكره الناس اللي معندهاش رقي ومبعرفش ولا استحمل اني اتعامل معاها، مبحبش الجهل بكل اشكالو ، الجهل عن التقدير، التربية، التعامل.. قلة الدين بين الناس ودانا ف داهية هي البيوت بقا بيطلع منها اي!! شوية ناس زباله بنقابلهم ف المواصلات مضطر تسمع اللي مشغلو ولا الشتا*م اللي بيقولها، لناس ركاب معندهاش ريحة الذوق بيتعاملوا أكنهم وحوش مش بني آدمين ، الشباب المرمية ف الشوارع اللي مبيعملوش حاجه غير انهم ماشيين يعاك*و، ويبصوا للرايحة والجايه ولا اللي ماشي فرحان بالسجاره اللي ف ايدو،يعني الواحد يكون ف حالو وبيتأذي نعتزلكو اي اكتر من كداا!!، مجتمع زبالة، الواحد ماشي ف كل حته وخايف من البشر، دول لا يمكن يكونو بشر، شوية حم*ر ماشيه ع الارض، ربنا يصبرنا والله عشان ده ابتلاء ويخرجنا من مصر ف أقرب وقت، عشان ده القاعده فيها من كل النواحي بقت حاجه لا تطاق ،، أقل أقل الحقوق مبقتش موجوده ف قاعدين ليه وسط الناس دول!! ومش بتكلم ع الشباب بس والبنات بقت حاجه ف قمة القرف والمياعه وقلة الأدب ارتقوا بقا هتبقوا أمهات انتو ازاي!! وأي حد خلوق، متربي، عندو ذوق ف المعامله تسلم الأيد اللي ربتو وطلعتوا راجل.

يشعر الإنسان أن آخر بصيص أمل فُقد، وأن يداه لا حيلة لهما، وأن كل شيءٍ يسير عكس ما يريد، حتى يتذكر ﴿ وَمَا كَانَ اللَّهُ لِيُعْجِزَهُ مِن شَيْء في السماوات ولا في الأرض ﴾ فيستريح قلبه، ويرتاح عقله، ويهدأ خاطره، لأن له ربٌ قادرٌ على كل شيء.

لقد تعبت؛ يمكنني أن أرى ذلك. كلانا تعب، لعبنا دراما عظيمة.

مساء الخير : أتمنىٰ لكل شخصٍ النجاة من تلك المعركة التي يخوضها يوميًا مع الحياة دون أن يعلم عنه أحد .

أنا غلطت لما حاربت علي حاجات كان المفروض تنتهي من البداية..كان مفروض ميكونش لها بدايه اصلا.

صباح الخير : أي عتاب يهون إلا عتاب الشخص لنفسه وأكتر حاجة تهد الحيل وتطفي الروح هي قسوتك علي نفسك وإنك تحملها كل الذنب وللأسف في ناس جلادين ذات فعلاً و أنا منهم دماغهم مبتفصلش تفكير وطول الوقت تفكرهم بالإختيارات الغلط ولحظات الخذلان والناس إللي قَصرت في حقهم وكل الكركبة اللي حصلتلهم فحقيقي الناس الـ Over thinking دول حياتهم بتكون صعبة جداً لأن مفيش شعور تقيل قد الكلام اللي بيبقي ساحل دماغك ومتقدرش تحكيه حتي ولو لأقرب ناس ليك .

___________

‏كان بودي والله نعجب ببعض وكدا بس أنا تحت الصيانة وبتعالج دلوقتي، خدلك اتنين تلاتة failed situationship كدا وتعالى تاني🏌‍♂:.

كله بيتكلم عن صعوبة التعافي بعد علاقة سامة دخلتها. محدش اتكلم عن صعوبة تكوين أول علاقات بعدها. إنك تنسي كل ال mind games و الmanipulation اللي عشت فيه و ترجع تتعامل ب طبيعتك تاني ف متبقاش عارف. بتحس بألم مرتين، مرة لأن الشخص دة كسرك و مرة عشان خلاك مش عارف ترجع لنفسك تاني! ( كثرة الصفع لا يجعلك تعتاد عليه، بل يزيد فزعك من الأيدي الممدودة - ولو لعناقك ) إنك تحاول ترجع لطبيعتك دة أصعب مرحلة فالتعافي. إنك ترجع تثق في حد تاني. تصدق اللي قدامك. تستوعب إن مش كل الناس مؤذية. إنك تحب تاني. إنك تحاول متكونش نسخة من اللي أذاك. إنك تحس بالأمان من غير ما يكون ممزوج ب رعب. إنك تبطل تحلل تصرفات اللي قدامك خوفاً منك إن السيناريو هيتعاد ف لازم أركز. إنك تبقي موجوع ومكسور و في أشد الحاجه للحب و الحنية بس لازم تحافظ علي مسافة بينك وبين الناس لأنك دلوقتي بتنزف، لأنك مينفعش تسيب حد يدخل، لأنك هتعوره لأنك كلك كسور، و هتشوف أي شئ يتقدملك وقتها ب عين التروما بتاعتك مش بعين الحقيقة. إنك ترجع لنفسك القديمة أو حتي توصل ل شخصية جديدة منك سوية بعد علاقة سامة دة أسوأ و أصعب جزء فالرحلة، كلفني سنتين من عمري .. و مازال البحث مستمر ..

وحيده في معركة لا يراها أحد، لطالما سرتُ على هامش الحياة، كطائرٍ يرفرفُ بعيداً عن السرب، أفكاري تدورُ في عالمٍ خاصٍ بي، عالمٌ لا يفهمهُ أحدٌ، ولا يشاركني فيه سوى صمتي. أحملُ في داخلي حرباً لا يراها أحدٌ، حرباً مع نفسي، مع أفكاري، مع مخاوفي. حربٌ لا تنتهي، ولا تهدأ. أشعرُ بالغربةِ في كل مكانٍ أتواجدُ فيه، كأنّني لا أنتمي إلى أيّ مكانٍ، ولا إلى أيّ زمنٍ. يظنّون أنّني غريبه الأطوار.. أحياناً أتمنى لو أنّ بإمكاني أن أُشاركَ أحدهم ما يدورُ في رأسي ، لكنّني أعلمُ أنّ ذلك لن يُجدِي نفعاً. سأظلُ وحيده في معركتي، حاملة همّي في داخلي، حتى يأتي اليومُ الذي أفهمُ فيهُ نفسي بنفسي، أو أجدُ من يفهمُني دون كلماتٍ.

ماعنديش الكم الكافي من الإنتصارات اللي ممكن أتكلم عليها معاك ، لإني كُنت في كُل معركة بدخلها سواء كانت تخصني أو تخص غيري مابتكونش عندي الشجاعة الكافية إني أصمُد فيها للآخر ، ولكن تعال أكلمك على شوية هزايم طلعت منها على الأقل شِبه حَيه.

_________

؟
Anonymous voting

؟
Anonymous voting