uz
Feedback
جمع مدیران نامدار ایران

جمع مدیران نامدار ایران

Kanalga Telegram’da o‘tish

با بزرگترین جمع مدیران خصوصی و نامدار ایرانی در داخل و خارج از کشور همراه شوید حامد پاک طینت @Hamedpaktinat

Ko'proq ko'rsatish

📈 Telegram kanali جمع مدیران نامدار ایران analitikasi

جمع مدیران نامدار ایران (@excellentmanagers) Forsiy til segmentidagi kanali faol ishtirokchi. Hozirda hamjamiyat 27 629 obunachidan iborat bo'lib, Biznes toifasida 2 294-o'rinni va Eron mintaqasida 12 299-o'rinni egallagan.

📊 Auditoriya ko‘rsatkichlari va dinamika

невідомо sanasidan buyon loyiha tez o‘sib, 27 629 obunachiga ega bo‘ldi.

22 Iyun, 2026 dagi oxirgi ma’lumotlarga ko‘ra kanal barqaror faollikka ega. Oxirgi 30 kunda obunachilar soni -175 ga, so‘nggi 24 soatda esa -3 ga o‘zgardi va umumiy qamrov yuqori darajada qolmoqda.

  • Tasdiqlash holati: Tasdiqlanmagan
  • Jalb etish (ER): Auditoriya o‘rtacha 16.25% darajada jalb etiladi. Nashrdan keyingi dastlabki 24 soatda kontent odatda umumiy obunachilar sonining 10.70% ini tashkil etuvchi reaksiyalarni to‘playdi.
  • Post qamrovi: Har bir post o‘rtacha 0 marta ko‘riladi; birinchi sutkada odatda 2 958 ta ko‘rish yig‘iladi.
  • Reaksiyalar va o‘zaro ta’sir: Auditoriya faol: har bir postga o‘rtacha 0 ta reaksiya keladi.
  • Tematik yo‘nalishlar: Kontent مدیر, جا, آقا, وقت, کس kabi asosiy mavzularga jamlangan.

📝 Tavsif va kontent siyosati

Muallif resursni shaxsiy fikrni ifoda etish maydoni sifatida ta’riflaydi:
با بزرگترین جمع مدیران خصوصی و نامدار ایرانی در داخل و خارج از کشور همراه شوید حامد پاک طینت @Hamedpaktinat

Yuqori yangilanish chastotasi (oxirgi ma’lumot 23 Iyun, 2026 da olingan) sababli kanal doimo dolzarb va katta qamrovli bo‘lib qoladi. Analitika auditoriya kontent bilan faol hamkorlik qilishini, uni Biznes toifasidagi muhim ta’sir nuqtasiga aylantirishini ko‘rsatadi.

27 629
Obunachilar
-324 soatlar
-357 kunlar
-17530 kunlar
Postlar arxiv
🔵 رهبری که نمی‌توانست با مقامات فاسد حکومتش مبارزه کند. ✍️بیژن اشتری 🔹هیچ رهبر دیکتاتوری را ندیده‌ام که اراده و توانی برای مبارزه با مقامات فاسد زیردستش داشته باشد.دلیلش هم روشن است، رهبر برای خریدن وفاداری زیردستانش هیچ ابزاری جز اعطای رانت و امتیازهای مالی مفسدانه به آن‌ها ندارد و فساد اساسا ابزار حکمرانی‌اش است. 🔹نمونه‌اش هم لئونید برژنف رهبر اسبق شوروی که گرچه خودش دزد بیت‌المال نبود اما از بیت المال مسرفانه خرج می‌کرد تا حمایت و وفاداری وزرا و فرمانداران و مدیران زیردستش را بخرد و چند صباحی بیشتر حکومت کند. نظام حکومتی او مبتنی بر کادرهایی بود که جملگی فاسد بودند و امکان برکناری آنها وجود نداشت چون کل سیستمش فرومی‌ریخت. 🔹در اواسط دهه هفتاد شایعات درباره  دزدی‌های یک مقام گرجی به اسم کلیموف شدت گرفت تا آنجا که کمیته مرکزی حزب کلیموف را به مسکو فراخواند تا بازخواستش کنند اما موقعی که آنها فهمیدند کلیموف مهره وفادار رهبر است از توضیحاتش «قانع »شدند و اعلام کردند این شایعات دروغ است. 🔹مورد دیگر قضیه فساد مالی خاندان علیف‌ها در جمهوری آذربایجان بود. برژنف گزارش‌های فساد این خانواده را مرتب دریافت می‌کرد اما چون از وفاداری آنها به خودش اطمینان داشت هیچ اقدامی علیه آنها نمی‌کرد و چشم بر دزدی‌هایشان می‌بست‌. 🔹سرگیی مدانوف، دبیر اول حزب در کراسنودار، مقام فاسد دیگری بود که عالم و آدم از مفاسد گسترده مالی‌اش با خبر بودند. حتی یوری آندروپف رییس ک‌گ‌ب شخصا نزد رهبر رفت و به او گفت«رفیق برژنف این فرد به قدری دزدی کرده که حفظ او در این مقام دیگر به صلاح شما نیست. من توصیه می‌کنم او را برکنار کنید و تحت پیگرد قضایی قرار دهید» اما رهبر چگونه می‌توانست این مهره وفادار قدیمی را که همیشه در کراسنودار بهترین پذیرایی‌ها را از او کرده بود و مجسمه‌هایش را در جای جای منطقه تحت فرمانش برپا کرده بود و با پرشورترین جملات مجیزش را گفته بود از کار برکنار کند؟ 🔹رهبر سکوت سنگینی کرد و به آندروپف گفت«یوری،چنین کاری ناممکن است. او رهبر سازمان حزبی ما در کراسنودار است، خیلی ها به او اعتقاد دارند، کلی پیرو و هوادار دارد و حالا تو به من می‌گویی که بیاییم و او را محاکمه کنیم؟امکان ندارد.» 🔹محاکمه مهره‌های وفادار رژیم‌های دیکتاتوری، حتی اگر مرتکب قتل هم شده باشند، هیچ جایی در دستور کار رهبران این رژیم‌ها ندارد. آن‌ها حداکثر کاری که در این باره می‌کنند مقداری موعظه اخلاقی به مقامات است که بیش از حد ندزدید و به آنچه که تاکنون دزده‌اید قانع باشید. 🔹آن ها دوست دارند بگویند فساد مالی مقامات رژیم صرفا یک لغزش اخلاقی است و نه عملی مجرمانه برخاسته از معایب ساختاری رژیم. با مدیران نامدار ایران همراه شوید telegram.me/excellentmanagers و اینجا در اینستاگرام با من باش 📌https://instagram.com/paktinat.hamed?igshid=z97nhxyu259o

✅چین چگونه چهره جهان را در بخش انرژی تغییر داد. اکنون سالانه حدود ۱۸۵۰ میلیارد دلار واردات سوخت های فسیلی توسط کشورهای که منابع زیر زمینی ندارند، انجام میگیرد. اما چین این تجارت جهانی را دستخوش تغییرات بزرگی کرد. چین با پیشتازی و حتی تا اندازه ای یکه تازی در اقتصاد الکتروتکنولوژی در مسیر جدید امنیت انرژی یک استراتژی الکتروتکنولوژی دو وجهی جدید تعریف کرد: « تغییر تولید برق به انرژی‌های تجدیدپذیر و هدایت مصرف انرژی به برق » جایگزینی سوخت‌های فسیلی وارداتی با استفاده از سه اهرم کلیدی - وسایل نقلیه الکتریکی، پمپ‌های حرارتی و انرژی‌های تجدیدپذیر - می‌تواند واردات خالص سوخت‌های فسیلی را تا 70 درصد کاهش دهد و سالانه 1300 میلیارد دلار در جهان صرفه‌جویی ایجاد کند. بیشترین تأثیر جایگزینی نفت وارداتی برای حمل و نقل جاده ای در سطح جهان با خودروهای برقی (33 درصد) است. مقیاس باد و خورشید برای جابجایی همه سوخت‌های فسیلی وارداتی در تولید برق جهانی باعث صرفه‌جویی 23 درصدی می‌شود. پمپ های حرارتی جایگزین تمام سوخت های فسیلی وارداتی که برای گرمای ساختمان در سراسر جهان استفاده می شود، 14 درصد است. آنها با هم، مسیری سریع‌تر و ارزان‌تر برای استقلال انرژی را باز می‌کنند که در 2050 اعداد بالا براحتی دست یافتنی است. جهان در این تکنولوژی های جدید به جنگ چین نرفت، بلکه به رقابت برای کسب بخشی از این بازار بزرگ جهانی پیوسته اند. بهمین خاطر بر خلاف بعضی خبرهای زرد، همه کشورهای جهان، آنچنان جلو میروند که سازمان های جهانی هر سال آمارهای پیش بینی را تغییر میدهند. با مدیران نامدار ایران همراه شوید telegram.me/excellentmanagers و اینجا در اینستاگرام با من باش 📌https://instagram.com/paktinat.hamed?igshid=z97nhxyu259o

🔺خودروسازی ایران و مراکش؛ صابر گل عنبری اخیرا که با استنکاف موقت مدیر عامل سابق ایران خودرو از واگذاری پست خود دوباره مشکلات و بحران صنعت خودروسازی ایران خودنمایی کرده است، به یاد صنعت خودروسازی کشور مراکش (مغرب) در آفریقا افتادم. اتفاقا صنعت خودروسازی دو کشور هم آغازی مشابه داشته‌اند؛ در هر دو ابتدا شرکت فیات خط تولید تاسیس کرد؛ ابتدا در ایران به سال 1953 و شش سال بعد هم در سال 1959 در مراکش. اما بعدا ایران و مغرب دو مسیر متفاوت را طی کردند. یکی همچنان درجا می‌زند و عقبگرد می‌کند و دیگری بی‌وقفه می‌تازد و پیش می‌رود. در حالی که صنعت خودروسازی ایران تنها رشد کمی داشته و به افت کیفی مستمری مبتلاست و به صنعتی غیررقابتی و زیان‌ده تبدیل شده است، اما صنعت خودروسازی مراکش (مغرب) در دو دهه اخیر توسعه قابل توجهی یافته و به صنعتی رقابتی و پردرآمدترین بخش اقتصادی آن تبدیل شده است. مراکش جزو معدود کشورهای عربی است که هم اکنون با صادراتی صنعتی و غیرنفتی یعنی صادرات خودرو شناخته می‌شود. نخستین تولیدکننده و صادرکننده خودرو در آفریقا و در جهان عرب و همچنین دومین صادرکننده خودرو به اروپاست. در حالی که مجموع صادرات ایران خودرو و سایپا در سال گذشته میلادی به 50 میلیون دلار هم نمی‌رسد؛ اما صادرات صنعت خودروسازی مغرب در سال گذشته به بیش از 15 میلیارد دلار رسید و خودروهای آن به 70 کشور جهان صادر شد که 80 درصد 700 هزار خودروی تولیدی سالیانه آن به اروپا صادر می‌شود؛ خودرویی هم امکان صادرات به این قاره را پیدا می‌کند که در سطح بالایی از کیفیت و استاندارد جهانی باشد. اکنون هم دولت مغرب به دنبال رساندن ارزش صادرات بخش خودروی خود به 90 میلیارد دلار طی سال‌های آینده است. در اصل صنعت خودروسازی مغرب مانند همتای ایرانی خود مونتاژی است؛ اما در سال‌های اخیر در جهت بومی‌سازی آن گام‌های بلندی برداشته است و هم اکنون 69 درصد قطعات خودروهای تولیدی آن با کیفیت بالا بومی‌سازی و در سال 2023 اولین خودروی کاملا بومی خود با نام «نیو» را تولید کرده است. در چند سال اخیر هم با گسترش صنعت خودروسازی برقی در جهان اهتمام خاصی به آن داشته و سال گذشته اولین خودروی هیبریدی خود را تولید کرده و قرار است روزانه 200 دستگاه از این خودروها برای مصرف داخلی و صادرات تولید کند. در همین حال نیز وجود زیرساخت‌های مناسب، نیروی کار حرفه‌ای و ارزان، بستر جذاب و انعطاف‌پذیر سرمایه‌گذاری، ثبات سیاسی و اقتصادی و نزدیکی به اروپا باعث شده است که این کشور به قطب مهمی در سرمایه‌گذاری شرکت‌های پرآوازه خودروسازی دنیا در آفریقا تبدیل شود. در واقع آنچه موجب پیشرفت صنعت خودروسازی مغرب با تکیه بر دو شرکت بزرگ و رقابت تنگاتنگ این صنعت با چین و هند و کشورهای دیگری شده است، وجود مدیریتی اقتصادی و غیر انحصاری و الیگارشی است. در کنار توسعه صنعت خودروسازی، مغرب از دو دهه قبل هم اولین گام‌ها را برای ایجاد صنعت هواپیماسازی برداشته و رفته رفته در حال تبدیل شدن به قطبی در تولید قطعات هواپیماهای مسافربری است. در سال 2023 نزدیک به 3 میلیارد دلار هم در این حوزه صادرات داشته و توانسته است که در سال‌های اخیر با جذب سرمایه‌گذاران بزرگ خارجی به صنعت هواپیماسازی خود هم رونق دهد و هم اکنون 142 شرکت خارجی فعال در تولید قطعات هواپیما در مغرب با فراهم کردن 20 هزار فرصت شغلی مشغول به کار هستند. سال گذشته هم وزارت صنعت و تجارت مغرب از تصمیم کشورش برای تولید نخستین هواپیمای مسافربری در آینده نزدیک خبر داد. در واقع معضل اقتصاد ایران تنها تحریم نیست و اتفاقا تحریم معضلات بنیادین آن در بخش‌های مختلف را نمایان کرد. قبلا درآمدهای هنگفت نفتی به نوعی باطن اقتصاد ایران را پوشانده بود، اما با کاهش جدی این درآمدها واقعیت برملا شد و مشکلات ساختاری رفته رفته خود را نشان داد. ریشه مشکل نبود مدیریت و حکمرانی اقتصادی است که الزامات خاص خود را دارد و بقیه مشکلات اقتصادی هم مظاهر آن هستند. رفع تحریم‌ها ضرورت انکارناپذیری برای بهبود وضعیت اقتصادی کنونی ایران است، اما بدون درمان ریشه معضلات اقتصادی توسعه و پیشرفت واقعی اقتصادی رخ نمی‌دهد با مدیران نامدار ایران همراه شوید telegram.me/excellentmanagers و اینجا در اینستاگرام با من باش 📌https://instagram.com/paktinat.hamed?igshid=z97nhxyu259o

‏ *در ژاپن روز معلم وجود ندارد.* یک روز از همکار ژاپنی ام، معلم یاماموتا پرسیدم: "روز معلم را در ژاپن چگونه جشن می گیرید؟" او با تعجب از سوال من پاسخ داد: ما روز معلم نداریم. وقتی پاسخ او را شنیدم، مطمئن نبودم که باید او را باور کنم یا نه.   فکری از ذهنم گذشت: "چرا کشوری که اینقدر در اقتصاد، علم و فناوری پیشرفته است، اینقدر به معلمان و کارشان بی احترامی می کند؟" یک بار، بعد از کار، یاماموتا مرا به خانه اش دعوت کرد.  ما سوار مترو شدیم چون دور بود.  ساعت اوج غروب بود و واگن های قطار مترو شلوغ بود.  من توانستم فضایی برای ایستادن پیدا کنم و نرده بالای سر را محکم نگه داشتم.  ناگهان پیرمردی که در کنار من نشسته بود، صندلی خود را به من پیشنهاد داد.  من که این رفتار محترمانه آن سالخورده را درک نکردم نپذیرفتم اما او اصرار داشت و من مجبور شدم بنشینم.  وقتی از مترو خارج شدیم، از یاماموتا خواستم توضیح دهد که ریش سفید دقیقا چه کار کرده است.  یاماموتا لبخندی زد و به تگ معلمی که بر سر داشتم اشاره کرد و گفت: این پیرمرد پس از دیدن برچسب معلمی بر روی شما و به نشانه احترام به مقام شما، صندلی خود را به شما پیشنهاد داد. از آنجایی که برای اولین بار از یاماموتا بازدید می کردم، احساس ناراحتی می کردم که با دستان خالی به آنجا بروم، بنابراین به فکر خرید یک هدیه افتادم.  من افکارم را با یاماموتا در میان گذاشتم، او از این ایده حمایت کرد و گفت که کمی پیشتر، مغازه ای برای معلمان وجود دارد که می توان از آنجا کالاها را با قیمت های پایین خریداری کرد.  یک بار دیگر نتوانستم احساساتم را کنترل کنم: "امتیازات فقط به معلمان ارائه می شود؟"  من پرسیدم. یاماموتا با تایید حرف من گفت: در ژاپن معلمی معتبرترین حرفه و معلمی محترم ترین فرد است.   کارآفرینان ژاپنی وقتی معلمان به مغازه هایشان می آیند بسیار خوشحال می شوند و آن را افتخار می دانند. در طول اقامتم در ژاپن، چندین برابر نهایت احترام ژاپنی ها را نسبت به معلمان قائل شده ام.  آنها در مترو صندلی های ویژه ای برای آنها در نظر گرفته اند، مغازه های ویژه ای برای آنها وجود دارد، معلمان آنجا در صف خرید بلیط برای هر نوع حمل و نقلی قرار نمی گیرند.  به همین دلیل است که معلمان ژاپنی به روز خاصی نیاز ندارند، (چون هر روز در زندگی آنها یک جشن است.) با مدیران نامدار ایران همراه شوید telegram.me/excellentmanagers و اینجا در اینستاگرام با من باش 📌https://instagram.com/paktinat.hamed?igshid=z97nhxyu259o

✅ قصه آک کویو ! ✍️حامد پاک طینت تعجب نکنید از اینکه شاید شما هم تاکنون چنین لغتی را نشنیده اید. آک کویو نام نیروگاه هسته ای در ساحل مدیترانه در مرسین ترکیه است که قرار است بزودی افتتاح شود. اولین پروژه مهم هسته ای ترکیه که بی سر و صدا و بدون کوچکترین جنجال خبری و سیاسی با ابعاد پنج برابر نیروگاه هسته ای بوشهر شامل ۴ رآکتور به ظرفیت ۴۸۰۰ مگاوات از اواخر امسال تولید برق را در ترکیه کلید میزند و قرار است پس از تکمیل در دو سال آینده سالانه ۳۵ میلیارد کیلووات ساعت معادل ۱۰% و در فاز دوم ۲۰% از برق ترکیه را تامین کند. با این پروژه، ترکیه از از واردات ۷ میلیارد مترمکعب گاز معادل ۲.۵ میلیارد دلار در سال بی نیاز میشود اما هیچیک از اینها مقصود نوشتن این متن نیست! آنچه تمرکز این متن است، بررسی بینش اردوغان و نحوه سیاستگذاری کشور ترکیه برای انجام پروژه هسته ای است. کشور ترکیه برای انجام این کار حتی یک دلار هم از جیب مبارک پرداخت نکرده است. اتفاقا، مجری این پروژه همان شرکت روس اتم، مجری پروژه نیروگاه اتمی بوشهر یعنی دوستان روس هستند. قرارداد ترکیه و روس اتم بر اساس BOO طراحی و توافق شده به این معنی که ترکیه بدون سرمایه گذاری در ساخت و احداث نیروگاه صرفا متعهد به خرید برق با نرخ توافقی به مدت ۱۵ سال است. بنابراین تمام سرمایه گذاری بر دوش شرکت روس اتم است. طبیعی است که این شرکت برای سودآوری و بهره وری بیشتر، هرآنچه از دستش بر می آید از استقرار آخرین تکنولوژی و به صرفه بودن تجهیزات تا مسلط ترین پرسنل تا سریع ترین زمان ممکن برای اتمام پروژه تا بهره ورترین حالت ممکن در تولید برق و حتی تا تضمین امنیت و بی حاشیه شدن موضوع در ترکیه بکار گیرد. توجه کنید که ترکیه مثل آب خوردن با این روش، فقط در یک فقره موفق به جذب سرمایه گذاری خارجی ۲۰ میلیارد دلاری شده، جهت اطلاع کل سرمایه گذاری خارجی در ایران در سال گذشته به ۱ میلیارد دلار هم نرسیده است. تصور کنید امروز ۱۴ اردیبهشت سال ۱۳۷۴ یعنی ۳۰ سال پیش است و ما در حال سیاستگذاری پروژه هسته ای در کشور هستیم و مشاورین هوشمند ما چنین مدلی را به تصمیم گیران مملکت پیشنهاد داده اند، ببینیم دستاورد آن امروز ۱۴ اردیبشت ۱۴۰۴ پس از ۳۰ سال چه بود: ایران از پرداخت ۱۱ میلیارد دلار از بودجه کشور بطور مستقیم به شرکت روس اتم حتی بدون استفاده از وام، و ۸۰۰ میلیارد دلار زیان حاصل از حواشی این پروژه قسر در رفته بود. یک پروژه ۳۰ ساله معلق توسط روسها در بوشهر، به یک پروژه 5 ساله بی نقص تبدیل شده بود. ریسک تحریم صفر یا به حداقل رسیده بود و حتی یک ریال بابت هزینه نگهداری و تعمیرات نیروگاه پرداخت نکرده بودیم. با مدل ترکیه ما ۱۵ سال پیش بدون فرض هیچ توسعه ای، ۴ برابر نیروگاه بوشهر در شبکه برق داشتیم و می توانستیم امروز حداقل ۱۰% از برق کشور معادل ۶ کلان شهر ایران را برق بدهیم. میزان ناترازی برق حتی با همین مشکلاتی که امروز داریم ۷۰% کاهش یافته بود و ۶ ساعت قطع برق احتمالی روزانه در تابستان امسال حداکثر به ۱ ساعت میرسید قصه اما اینجا تمام نمیشود! از بابت صرفه جویی گازی که برای تولید برق در نیروگاههای ما مصرف میشود ، ابرچالشی تحت عنوان ناترازی گاز در کشور نداشتیم. بله با این روش ما ۱۳ میلیارد مترمکعب در سال در مصرف گاز صرفه جویی می کردیم. این یعنی ۷۰% موضوع ناترازی گاز حل شده بود. می توانستیم با همان گاز به تولید ثروت در صنعت پتروشیمی یا صادرات آن با سالی بیش از ۱۳ میلیارد دلار برسیم. می توانستیم این همه گلایه بی مورد مسئولین مبنی بر صرفه جویی برق و گاز را هر روز نشنویم. می توانستیم بدون دغدغه در کارخانجاتمان به تولید بپردازیم ، می توانستیم بدون رنج و بیچارگی محصولمان را به هر کجا صادر کنیم و می توانستیم از سرطان و مرگ هزاران نفر به دلیل آلودگی حاصل از سوخت نیروگاهها جلوگیری کنیم قصه آک کویو و بوشهر، قصه هایی اند از صدها قصه ای که تاریخ کشورها و روزگار مردمان را می سازند. به مجمع فعالان اقتصادی بپیوندید 📌@Iran_economy_online و اینجا در اینستاگرام 📌Paktinat.Hamed

احترام به معلم نقل خاطره‌ای از دکتر مصطفی مصباح زاده، هنگامی که در زمان رضاشاه، با دکترای حقوق با درجه ستوان سومی در ارتش خدمت می‌کرد : خبردار ایستاده بودم. سرلشگر شقاقی گفت: تو حقوق خوانده‌ای؟ گفتم: بله. گفت: دکتر در حقوق هستی؟ گفتم: بله. گفت: اعلیحضرت دستور دادند تا یک کلاس عالی قضائی، اینجا ترتیب داده بشود. و ما فکر کردیم تو بروی در این کلاس، درس بدهی. گفتم: هر طور امر بفرمائید. یک هفته‌ای گذشت و دو مرتبه مرا خواست و گفت: انتخاب شما، مشکلی برای ما ایجاد کرده و آن مشکل اینست که شما ستوان سوم هستی و باید بروی برای افسران ارشد سرهنگ و سرتیپ و سرلشگر درس بدهی. سابقه نداشته برای ما که یک ستوان سومی، برود برای یک سرلشگر درس بدهد. در نتیجه معلوم نیست سر کلاس که می‌روید شما باید به این افسران ارشد سلام بدهید یا آنها باید به شما سلام بدهند. گفتم: هر طور که بفرمائید. گفت: دانشکده افسری نتوانست تصمیم بگیرد، پرونده را فرستادند به وزارت جنگ. یک روز، سرلشگر نخجوان که وزیر جنگ بود، مرا خواست و تا وارد اطاق شدم، گفت: تو با این هیکلت می‌خواهی بروی به افسران ارشد درس بدهی؟ گفتم: هر طور بفرمائید. گفت: خوب سلام بهشان بده. گفتم: هیچ اشکالی ندارد. هر طور که امر بفرمائید. گفت: نه، باید این پرونده را بفرستم به ستاد ارتش. پرونده را از وزارت جنگ، فرستادند به ستاد ارتش. سرلشکر ضرغامی، رئیس ستاد ارتش بود که مرا احضار کرد. او مردی بود خیلی متدین. بعدها فهمیدم که ریشی داشت و خیلی منظم، آدم خیلی آقائی بود. رفتم پیشش خبردار. نگاهی به سرتاپای من کرد و گفت: شما برای دانشکده افسری، برای وزارت جنگ و برای ستاد ارتش، زحمت ایجاد کردید. کس دیگری غیر از تو نبود که انتخاب کنند که حالا همه گیر کنیم و ندانیم که چه بکنیم؟ او چنین ادامه داد: خوب، برو سر کلاس و سلام بده به اینها. گفتم: خیلی خوب. بعد، یک مرتبه دیدم پشت میزی که نشسته بود، سرش را انداخت پائین، یک دو دقیقه‌ای هیچی نگفت. بعد گفت: «نه، ما این موضوع را گزارش شرفعرضی تهیه می‌کنیم، هر طور اعلیحضرت امر فرمودند، آن طور عمل می‌کنیم، چون سابقه ندارد یک همچین چیزی». ما را مرخص کرد. رفتیم و یک هفته، ده روز بعدش، مرا خواست. این دفعه که رفتم توی اطاقش، دیدم وضع عوض شده است. از پشت میزش بلند شد و آمد با من دست داد. خیلی به من احترام کرد و گفت: امر اعلیحضرت را به شما ابلاغ می‌کنم. بعد، از پشت میزش بیرون آمد و به حال خبردار. من هم همین طور به حال خبردار ایستادم. گزارش را از اول که دانشکده افسری گزارش کرده بود، تا پایانی که به عرض رسیده بود، یکی بعد از دیگری، همه اینها را خواند، بعد به آنجا رسید که حالا اعلیحضرت رضا شاه، چه دستور دادند. رضا شاه دستور داده بود و جمله‌ای که رضا شاه گفته بود این طور بود «به این ستوان ۳ ، احترام استاد شود». بنابراین، باید افسران ارشد ارتش، در سر کلاس، به من سلام می‌دادند و پایه این کار از اینجا در ارتش ایران گذاشته شد. یعنی، قبل از من، هیچ سابقه‌ای نبود که اگر یک کسی با یک درجه پائین‌تری می‌خواست درس بدهد، چه باید می‌کردند. من، اولین افسری بودم که در باره من تصمیم گرفته شد و تا انقلاب هم دیگر این رویه ادامه داشت. من وقتی می‌رفتم سر کلاس، یک سرتیپ دادوری بود که رئیس امور مالی ارتش بود، او ارشد کلاس بود، من وقتی که وارد کلاس می‌شدم، می‌گفت برپا، خبردار! تمام افسران ارشد، همه به حال خبردار می‌ایستادند. منِ ستوان ۳ می‌رفتم پشت میزم، شمشیرم را باز می‌کردم می‌گذاشتم روی میز. بعد هم با خونسردی تمام می‌گفتم: آزاد. بعد هم آنها می‌نشستند و درس را گوش می‌کردند. بعد که می‌خواستم از کلاس بیرون بیایم، باز همین برنامه اجرا می‌شد. او بلند می‌شد برپا و خبردار می‌گفت و من، یک آزاد می‌گفتم و از کلاس می‌آمدم بیرون. وقتی که از کلاس می‌آمدم بیرون، بعضی از این افسران که اشکال داشتند. سوال داشتند. می‌آمدند در محوطه دانشکده، وقتی که از من سوال می‌کردند، دستشان را بالا می بردند، آن وقت شاگردهایی که مثل من، درس می‌خواندند، می‌گفتند که من از خانواده سلطنتی هستم که اینها به من سلام می‌دهند. ولی خوب، من رعایت ادب را می‌کردم و تا این دستش را می‌برد بالا، من دستش را می‌آوردم پائین و همین طوری، با هم صحبت می‌کردیم. این خاطره را برای این گفتم که یک ذکر خیری از مرحوم رضا شاه کرده باشم که چقدر این مرد متوجه مقام معلم بود. "نقل از مصاحبه دکتر غلامرضا افخمی با دکتر مصباح زاده، تاریخ شفاهی بنیاد مطالعات پ‌ن: قابل توجه وزیر آموزش و پرورش که مدرسه را به پادگان پیوند زد. با مدیران نامدار ایران همراه شوید telegram.me/excellentmanagers و اینجا در اینستاگرام با من باش 📌https://instagram.com/paktinat.hamed?igshid=z97nhxyu259o

با مدیران نامدار ایران همراه شوید telegram.me/excellentmanagers و اینجا در اینستاگرام با من باش 📌https://instagram.com/paktinat.hamed?igshid=z97nhxyu259o

📝📝مدیریت بحران یا بحران‌ساز ♈️فاجعه بندر شهید رجایی گویی می‌خواهد بگوید نه کارشناسان، نه مجلس‌ و نه دولت را معطل نوشتن و تصویب قانون و مقررات نکنید؛ بگذارید همان‌طور که در واقعیت می‌گذرد، هرکسی در هر منصبی که نشسته است، کارش را دلبخواه و هرطور‌ دوست داشت انجام بدهد. قانون و مقررات که اجرا نشود، به چه درد می‌خورد؟ ♈️مدیرانی که به قانون اهمیت نمی‌دهند، از سیر تلخ و مرگبار حوادث درس نمی‌گیرند‌ که بیش از هر چیز براساس بده‌بستان‌های رانتی به قدرت چسبیده‌اند و هر‌ خرابی‌ای هم به بار آورند، نتیجه‌اش فقط این است که از جایی به جای دیگر منتقل می‌شوند، برای حفظ منافع خود، قانون را به کاغذ‌پاره‌ای بیهوده بدل می‌کنند که بود و نبودش یکی است. ♈️نمونه تازه مدیریت بی‌قانون را باید در فاجعه بندر شهید رجایی جست. ♈️درسال ۱۳۹۸ قانون «مدیریت بحران» از تصویب مجلس گذشت و ابلاغ شد. ♈️درمدت کمتر از دو سال، با تلاش چند هزار نفر ساعت کارشناسان خبره رشته‌های مختلف، اسناد اجرائی مربوط به این قانون تدوین شد. ♈️یکی از این اسناد، آیین‌نامه اجرائی بند «س» ماده ۱۴ قانون مدیریت بحران است. این بند مربوط است به رعایت ایمنی در نگهداری، حمل و مصرف مواد خطرناک و در آذر ۱۴۰۰ در ۵۵ ماده به تصویب هیئت وزیران رسید. ♈️طبق بند ۶ از ماده ۱ آیین‌نامه: «مواد خطرناک: کلیه مواد با ماهیت شیمیایی، زیستی (بیولوژیک)، پرتوزا و انفجاری و... که به ‌صورت مایع، جامد و گاز در محیط وجود دارند و در صورت عدم مدیریت صحیح و عدم رعایت ایمنی در زمان تولید، حمل‌و‌نقل، بارگیری، نگهداری، تخلیه و مصرف یا امحا می‌توانند باعث انفجار، آتش‌سوزی، خرابی تجهیزات، مسمومیت، سوختگی، دریافت تشعشع، بیماری و مرگ انسان یا حیوان و اثرات زیان‌بار بر روی گیاهان و محیط‌زیست گردند». ♈️طبق تبصره ۱ ماده ۸، واردکنندگان مواد خطرناک باید برگه اطلاعات ایمنی ماده خطرناک را تهیه و به مراجع ذی‌ربط ارائه کنند. ♈️طبق ماده ۱۰، همه دستگاه‌های مرتبط با مواد خطرناک باید ظرف یک سال از تاریخ تصویب آیین‌نامه، برنامه‌های آموزشی تخصصی برای کارکنان مرتبط خود تدارک ببینند. ♈️طبق ماده ۱۶، واردات هر نوع ماده خطرناک باید با اخذ مجوزهای قانونی انجام شود. ♈️طبق ماده ۱۷ و تبصره آن، گمرک و وزارت اقتصاد و دارایی ‌باید مواد خطرناک مشکوک را شناسایی کرده و ترتیبات لازم را برای جداسازی آنها از سایر کالاها و تجهیزات و نگهداری در محل امن اتخاذ کنند. ♈️طبق ماده ۱۸، مسئولیت تأمین ایمنی مواد خطرناک در مدت حمل با متصدی حمل دارای مجوز حمل کالاهای خطرناک و پس از تحویل، با مرجع تحویل‌گیرنده است. ♈️طبق ماده ۲۴، مواد خطرناک صرفا با مجوز دستگاه ذی­‌ربط در انبارها و باراندازها نگهداری می­‌شود و حریم ایمنی آن با ♈️سازه‌­های مجاور با رعایت استانداردهای ملی و بین‌المللی صورت می‌­گیرد. ♈️طبق ماده ۵۵، مسئولیت نظارت بر حسن اجرای این آیین‌نامه بر عهده سازمان مدیریت بحران است. ♈️این چند ماده فقط بخشی از مقررات دقیق و مفصل آیین‌نامه‌ای است که برای پیشگیری از وقوع حوادث و بحران‌های ناشی از مواد خطرناک تصویب شده‌ است. ♈️حال سؤال این است که این آیین‌نامه چقدر به اجرا درآمده است؟ چقدر دستگاه‌های مسئول به وظایف خود عمل کرده‌اند؟ سازمان مدیریت بحران تا چه اندازه به وظیفه نظارتی خود برای اجرای آیین‌نامه متعهد بوده است؟ ♈️در فاجعه بندر شهید رجایی که جان‌های عزیزی را گرفت، غیر از مقررات و ضوابط خاص بنادر و گمرکات که باید رعایت می‌شدند، آیا ضوابط این آیین‌نامه نیز رعایت شده‌اند؟ ♈️حادثه، واقعه‌ای غیرقابل پیش‌بینی است؛ اما رعایت مقررات و استانداردها و ضوابط، اولا احتمال وقوع حادثه را پایین می‌آورد و ثانیا آثار و عوارض زیان‌بار حادثه را تا حد قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌دهد. ♈️راننده‌ای هوشیار که مقررات راهنمایی را رعایت می‌کند، با اتومبیل سالم، سرعت مطمئن و کمربندهای بسته سرنشینان در جاده می‌راند، یا تصادف نمی‌کند یا اگر هم تصادف کند آسیب جانی و مالی کمتری می‌بیند؛ اما راننده خواب‌آلوده که با سرعت بالا و بدون بستن کمربندهای ایمنی و بدون رعایت مقررات راهنمایی حرکت می‌کند، محتمل است که تصادف کند ‌و همه چیز را به نابودی بکشد. ♈️اگرچه معمولا حوادث بزرگ در ایران به شکل معما باقی می‌مانند و چیزی از جزئیات و مسببان و مقصرانش اعلام نمی‌شود تا چیزی به دامان مدیران نچسبد، بااین‌حال‌ برای درمان درد بی‌نظمی و سوءاستفاده از قدرت، برای یک بار هم که شده است، علل این حادثه و نام مسببان‌ اعم از سازمان‌ها، دستگاه‌ها و اشخاص حقیقی را اعلام کنید. ♈️اگر قرار به آشکار‌شدن حقیقت است، یک هیئت تحقیق باید تشکیل شود که متخصصان غیردولتی و مستقل نیز در آن حضور داشته باشند. ♈️پنهان‌کاری پاداش به ویرانگران بوده و خواهد بود.

💢 تصویر بندرعباس تصویر روز بعد از جنگ است؛ حالا به جنگ واقعی فکر کنید! انفجار مهیب بندرعباس تصویری بی‌واسطه از آن چیزی بود که نامش را جنگ می‌گذارند. هر که خیال می‌کند جنگ صرفا یعنی تغییر پرچم‌ها و سقوط یک رژیم و سپس شادی‌ مردم در خیابان، باید دوباره به بندرعباس نگاه کند: کارگرانی که سوختند، خانواده‌هایی که عزیز از دست دادند و فرزندانی که گم شدند، به شهری نگاه کند که دیگر هوایش برای نفس کشیدن امن نیست. دیروز بمبی فرو نیفتاد اما پیش‌نمایش روشنی دیدیم که حتی یک انفجار محدود چطور شهری را فلج می‌کند، حالا به جنگ واقعی فکر کن! مسیر اندوه‌باری که در این سالیان پیموده‌ایم مردم را به موجوداتی بی‌چهره، بی‌صدا و بی‌حق فروکاسته است. عاملیت و اثربخشی‌شان کم‌رنگ شده، اما همچنان هر بار که تنش بالا می‌رود، هزینه‌ی آن از بدن‌های همین مردم کَنده می‌شود؛ از تن کارگری که در اسکله جان می‌دهد، از جوانی که آینده‌اش در بحران و تحریم‌ گم‌و‌گور می‌شود، از زنی که اولین قربانی امنیتی شدن فضاست. هیچ جنگی‌ پایانی خوش ندارد، حتی اگر محدود باشد. تخریب در نقطه‌ی اصابت بمب و انفجار باقی نمی‌ماند، بلکه در جان زندگی رسوخ می‌کند، در آب، هوا، بازار، روابط و اعتماد اجتماعی و دست آخر در خواب کودکان. جنگ آن معادله‌ی ساده‌ی خیالی نیست که به‌عنوان نسخه‌‌ی سریع و کم‌دردسر نجات معرفی می‌شود، آن قصه‌ی خوش‌رنگی که وعده می‌دهد فردای بمباران در خیابان‌ها جشن پیروزی گرفته خواهد شد. جنگ وقتی از راه برسد قبل از حاکمیت‌، مردم را خاکستر می‌کند. آنکه مشتاق تغییر است باید بداند که هیچ مسیر میان‌بری در کار نیست، تغییر وقتی اصیل و عمیق است که از درون زندگی سر بر آورد، نه از بمباران و ویرانی. راه نجات، تشویق مردم به سیاست‌ورزی، به فهمیدن، به مطالبه‌ی تغییر و رهایی از وضعیت خطرناک فعلی است. نه تشویق به تکرار فاجعه‌هایی که در تاریخ معاصر کم نداشته‌ایم. جنگ‌طلبی شکل نهاییِ سیاست‌ِ نفی است، ما باید از این تله‌ی اجتماعی بیرون بیاییم و راهی دیگر پیدا کنیم، راهی که نه از جنگ‌طلبی بلکه از مسیر تمرکز بر احیای زندگی و بزرگ‌داشت انسان و جان عبور کند با مدیران نامدار ایران همراه شوید telegram.me/excellentmanagers و اینجا در اینستاگرام با من باش 📌https://instagram.com/paktinat.hamed?igshid=z97nhxyu259o

📝📝مردم روانی شده اند! ✍️مازیار اوستا ♈️در حالی که هر روز از کشورهای منطقه و جهان خبرهایی مبنی پیشرفت های علمی، صنعتی و عمرانی شنیده می شود! مثلا  می گویند  دولت عربستان در حال ساختن شهری سرپوشیده  و مدرن در بیابان های شبه جزیره عربستان  است! امارات با تجارت و گردشگری آنهم در بیابانی خشک و بی آب علف  قطب اقتصادی منطقه شده، بلندترین برج های جهان را  در بیابان‌های این کشور ساخته است! عراق در حال ساخت بزرگترین بندر در فاو است! و.... قطر با فروش گاز از منابع مشترک  دهها میلیاردها دلار  درآمد بیش از ایران کسب می کند! چین مدت زمان  ساخت مسکن  را به یکماه رسانده و مدرن ترین شهرهای جهان را می سازد! و.... ♈️ما ملت ایران هم چند دهه است که فقط خبرها بد و استرس‌زا می‌شنویم! یک روز می گویند دولت با  آمریکا و دیگر طرفهای مناقشه بر سر هیچ مذاکره می کند! قیمت دلار کاهش پیدا کرده عده ای متضرر می شوند ! ♈️یک روز می گویند دولت مذاکره نمی کنند، دلار بالا می رود عده ای دیگر زیان می بینند! یک روز می گویند قرار است مجمع تشخیص  در مورد fatf تصمیم گیری کند! مردم کمی امیدوار می شوند! روز دیگر می گویند تا غربی ها فلان کار را نکند تصویب نمی کنیم! مردم ناامید شده بازارها به هم می ریزند! ♈️یک روز فلان شخصیت یا فلان روزنامه می گوید تنگه  هرمز را می بندیم! یک تنش جهانی ایجاد می شود! دیگری می گوید برج های امارات را می زنیم! کشورهای منطقه نگران می شوند! یکی  دیگر می گوید: اگر آمریکا به ما حمله کند تاسیسات نفتی تمام کشورهای منطقه را مورد حمله قرار می دهیم! جهان نگران شده متهم به شرارت و ایجاد ناامنی می شویم و... ♈️در داخل هم دائما در رسانه های یا از کارشناسان می شنویم امسال بارش باران کم است مردم آب کم‌مصرف کنند! به خاطر کمبود برق جدول خاموشی ها را بزودی اعلام می کنیم! بخاطر کمبود گاز برخی صنایع تعطیل شده اند! ♈️دریاچه ارومیه در حال خشک شدن است! زاینده رود آب ندارد ! در بیمارستان ها دکتر و پرستار کم داریم! در داروخانه ها دارو نیست و...... ♈️ یک روز شاهد فاجعه افجار بزرگترین بندر کشور و دهها نفر کشته و صدها نفر زخمی هستیم ♈️آقایان مسیولان محترم! فکر نمی کنید یک ملت تا این اندازه توان و  اعصاب شنیدن این همه خبر بد  را ندارند؟ چرا خودتان را اصلاح نمی کنید؟ ♈️ملت ایران عاشق چشم و ابروی شماها  نبودند که انقلاب کنند یک عده ای بروند شما ها بیایید با سخنان نسنجیده و اقدامات غیر منطقی هر روز یک مشکل داخلی و خارجی برای کشور و مردم ایجاد کنید! ♈️ظاهرا فراموش کرده اید که قرار بود خادم ملت باشید و به خواسته های مردم عمل کنید نه آقای آنها باشید و برایشان تعیین تکلیف کنید! با مدیران نامدار ایران همراه شوید telegram.me/excellentmanagers و اینجا در اینستاگرام با من باش 📌https://instagram.com/paktinat.hamed?igshid=z97nhxyu259o

💢 مفسد مطلع: ↙️ وحيد مظلومين از بخشنامه هاي ابلاغ نشده خبر داشت! آخرين قرباني جنجالي فسادهاي اقتصادي در ايران، وحيد مظلومين و يكي از همدستانش به اتهام اخلال در بازار سكه و طلاي ايران بود كه در سحرگاه بیست و سوم آبان ۹۷ در تهران همراه با همدستش محمداسماعیل قاسمی به دار اويخته شدند. وحيد مظلومين 56 ساله و معروف به «سلطان سكه» نزديك به سه دهه در بازار ارز و طلاي ايران فعال بود و به گواهي برخي از همكارانش تا سالها از مطلعين و معتمدين حوزه كاري خودش به شمار مي رفت. شروع فسادهاي او نيز به نابساماني هاي سياسي و اقتصادي دوره احمدي نژاد بر مي گشت و در واقع اوهم در تلاش بود تا از بازار اشفته ايران به نوايي نايل شود. فردي مثل وحيد مظلومين فقط مي توانست در دامن يك اقتصاد رانتي و بسته پرورش يابد. اقتصادي كه مهم چيزش مي تواند با تصميمات مديران دولتي و بخشنامه هاي صادره زير وروشود. در حقيقت شگرد اصلي مظلومين نه در شناخت بازار ايران بلكه بواسطه آگاهي زودهنگام از بخشنامه هاي دولتي بود. همانطور كه برخي از فعالان بازار هم اشاره كردند كه آقای مظلومین با داشتن اطلاعات دست‌ اول از حلقه‌های تصمیم‌گیری، و دسترسی پیش‌نویس بخش‌نامه‌های ابلاغ‌ نشده، از دیگر بازیگران بازار جلوتر بوده است. او روزي يك ميليارد تومان و هفته اي 7 ميليارد تومان داد و ستد مي كرد. او كه بيش از هركسي مزه اقتصاد رانتي را چشيده بود حتي بعد از دستگيري ابراز ندامت نكرد و اعلام كرد«اگه از من بپرسی که اگر دوباره شانس بازگشت به بازار داشته باشم که ندارم، دوباره همان کار را می‌کنم.” خود او گفته است که روزانه حداقل ۵۰۰ عدد سکه طلا به ارزش یک میلیارد تومان که در هفته هفت میلیارد تومان می‌شود در بازار خرید و فروش می‌کرده است.”در نهايت مظلومين نه به اتهام چرايي دسترسي به بخشنامه هاي ابلاغ نشده بلكه به جرم اخلال در بازار اعدام شد. اگر بازار ايران دچار اختلال نمي شد مظلومين هنوز هم مي توانست فعال باشد. او در حقيقت آخرين قرباني سرشناس اقتصاد رانتي بود. مرتضی تورک، معاون دادستان تهران در اولین جلسه دادگاه وحید مظلومین در شهریور ماه به نقل از او گفته: ” وحید مظلومین در جلسات بازجویی می‌گوید از سال ۹۲ به بعد اگر کسی یک دلار به من فروخته یا اگر از کسی یک دلار خریده‌ام رسید بدهند قبول می‌کنم» با مدیران نامدار ایران همراه شوید telegram.me/excellentmanagers و اینجا در اینستاگرام با من باش 📌https://instagram.com/paktinat.hamed?igshid=z97nhxyu259o

ثبت نام در بزرگترين رويداد رايگان آموزشي كشور با محوريت صادرات و ارزآورى با موضوع “از مذاكره تا معامله” آغاز شد. ۵ شنبه ۱۴۰۴/۰۲/۱۱ همزمان با برگزارى EXPO 2025 تهران 🔷شروع پذیرش: ساعت ۱۰:۳۰ صبح 🔷شروع مراسم بعد از اذان ظهر 🔷پایان رویداد: ساعت ۱۹ 🔷محل رویداد: سالن همايش میلاد نمایشگاههای بین المللی تهران فرآیند ثبت نام رایگان: ۱. مراجعه به سایت register.exportcampaign.com ۲. تکمیل اطلاعات تا انتها و مشاهده پایان ثبت نام ۳. ⁠دريافت تأييديه ثبت نام از طريق واتساپ و ايميل نکات مهم: الف) اولويت نشستن در سالن با عزيزانى است كه زودتر در سالن حضور یابند و احتمال اينكه با محدوديت صندلي مواجه شويد بسيار زياد است. ب) دربهای سالن راس ساعت ١٢:٢٠ بسته خواهدشد. چ) کلیه رویدادها، تمام خدمات و آموزشهای پویش ملی صادرات رایگان است، احدی حق دریافت وجهی ندارد. ‌) جهت بهره بردارى بهتر از مطالب رويداد پيش رو، آموزشهاى صفر تا صد صادرات حرفه ای را از اولين پست اكانت اينستاگرام www.instagram.com/mohammadamin.hajkazemian دنبال نمایید. پويش ملي صادرات دبيرخانه: ساعات اداري 02125942 داخلي ١١٥ و ١٣١ واتساپ فقط مكتوب +989101112867

#تبلیغات

✅ اعداد سخن می گویند ✍️ حامد پاک طینت ۱۵۰۰ میلیارد دلار تجارت خارجی در یک سال ۱۳۴ میلیارد دلار مازاد تجاری رتبه یازدهم در صادرات کالا و سیزدهم در صادرات خدمات ۶% رشد سالانه تجاری این آماری است که دیروز سازمان تجارت جهانی در خصوص کارنامه تجاری سال ۲۰۲۴ امارات منتشر کرده است چگونه کشوری در ابعاد شهر دماوند با جمعیت ۳.۵ میلیون نفر که اکثر آن مهاجر است نبض نیمی از کل صادرات خاورمیانه را در دست گرفته و امروز چشمها را به مقایسه کارنامه اش با کشورهایی مانند چین، آمریکا و آلمان خیره کرده است؟ چگونه ممکن است ایران با ۴۰۰ برابر وسعت و امکانات و ظرفیتهای طبیعی به مراتب بیشتر و ۲۵ برابر جمعیت بیشتر، بازاری بزرگتر و نیروهایی تحصیلکرده یک دوازدهم امارات داد و ستد تجاری داشته باشد؟ چگونه ممکن است صادرات کالایی امارات ۱۰ برابر ایران باشد؟ چگونه باور کنیم امارات با این جمعیت محدود ۱۷۷ میلیارد دلار فقط صادرات خدمات( ۱۷۷ برابر ایران ) داشته که ۵۲ میلیارد دلار آن یعنی بیش از صادرات نفت ایران خدمات دیجیتال بوده است؟! چگونه ممکن است ایران با این همه ظرفیت در همین بازه زمانی ۱۴ میلیارد دلار تراز تجاری منفی داشته و امارات ۱۳۴ میلیارد دلار تراز مثبت تجاری؟ در یک کلام ، این معجزه مدیون نوع نگاه حکمرانی است. مازاد بزرگ تجاری این کشور کوچک و کم جمعیت حاصل در هم تنیدگی امارات در اقتصاد جهانی، دیپلماسی اقتصادی فعال، سرمایه گذاری های پایدار و امن داخلی و خارجی در کلان و در اجرا ، تمرکز بر خدمات مالی، گردشگری و لجستیک و یک تحول باورنکردنی در اقتصاد دانش بنیان بوده است. امارات امروز هاب منطقه و جهان است هیچ کس تردیدی ندارد که ایران هم می توانست در این جایگاه بلکه بسیار بالاتر از آن باشد. نیروی انسانی متخصص و ارزان تر از رقبای منطقه ای، منابع طبیعی بسیار بیشتر از امارات، شاه راه ترانزیتی آسیا و اروپا، یک بازار ۸۸ میلیون نفری، ظرفیت های ناب صادرات خدمات فنی و مهندسی و پزشکی و فناوری، زیرساختهای بنیه دار علمی و دانشگاهی می توانست ایران را واقعا در چشم انداز ۱۴۰۴ بالاتر از هر رقیبی قرار دهد اما چه شد؟ ما سیاست خارجی پرتنش را انتخاب کردیم، به صادرات نفت، گاز، فرآورده، مس، آهن و انواع مواد اولیه دل خوش کردیم و از تنوع صادراتی به دلیل ذینفعانی که داشت چشم پوشیدیم، ورود سرمایه گذاری خارجی را با رویکردهایمان بستیم، آزادی تجاری و مالی را با قوانینمان گرفتیم و حاصلش شد ۴۰ میلیارد دلار از دست رفتن صادرات غیرنفتی، ۱۵ میلیارد دلار از دست رفتن صادرات دانش بنیان، ۲۰ میلیارد دلار کاهش سرمایه گذاری، ۱۵ میلیارد دلار زیان ناشی از نبود تجارت آزاد و ۱۰ میلیارد دلار هزینه های فرصت از دست رفته در لجستیک و حمل و نقل بین المللی به جمع بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار ضرر سالانه! اما جای آن خدمت کردیم به امارات در رسیدن به این کارنامه درخشان! هر سال ۳ میلیون تن کالای ایرانی از نفت و گاز و مواد معدنی و محصولات کشاورزی به دلیل تحریم ها یا فقدان امکانات لجستیکی از طریق بنادر امارات ترانزیت شد. امارات به دلیل تحریم ها تبدیل شد به هاب خدمات مالی برای تراکنش های محصولات ایرانی، این عدد کم نیست صحبت از ۳۰۰ الی ۴۰۰ میلیارد دلار است. تعداد استارتاپ ها و شرکتهای فناوری که برای رهایی از وضعیت ایران به دوبی رفتند به بیش از ۵۰۰ استارتاپ و شرکت رسید. دهها هزار نیروی متخصص ایرانی در بسیاری از پروژه های بزرگ تجاری به این کشور رفتند با رصد کردن اثر عملکرد استارتاپها و شرکتهای فناوری ایران در دوبی یا از طریق دوبی چیزی بین ۸ الی ۱۰ % از کارنامه طلایی امارات در بخش صادرات خدمات و تکنولوژی مدیون ایران است. سهم ایران در کارنامه درخشان صادرات کالایی امارات بین ۱۲ تا ۱۵% است. با توجه با اینکه بخش قابل توجهی از کالای ایرانی در امارات می نشیند، سهم ایران در درآمد کلان ترانزیت و حمل و نقل و لجستیک امارات بین ۱۰ الی ۱۲% است. ایران در منافع ایجاد شده در شرکتهای نفت و گاز امارات بابت همکاری های فی مابین بین ۶ الی ۸% سود برای اماراتی ها می سازد و مردم عزیز ایران با مسافرتهای گردشگری پی در پی خود به این کشور سهم ۱۲ الی ۱۵% در درآمد توریستی دوبی را دارند. بنابراین بطور متوسط می توان محاسبه کرد که ۱۰ الی ۱۵% از درآمد سالانه و کارنامه درخشان امارات و آنچه شما در توسعه این کشور ملاحظه می کنید مدیون کشور عزیزمان ایران است! به هر حال باید دستمریزاد گفت به حاکمی که با تدابیری ستودنی موفق شده از ظرفیتهای محدود کشورش و ظرفیتهای نامحدود همسایگانش در رفاه و تولید ثروت برای مردمش بهره مند شود شاید اگر گاهی در دوبی در حال رانندگی باشید و اتفاقی حاکم دوبی را در خودروی کناری خود بدون بادیگارد ببینید دلیل آنرا بهتر متوجه شوید! به مجمع فعالان اقتصادی بپیوندید 📌@Iran_economy_online و اینجا در اینستاگرام 📌Paktinat.Hamed

💠 ۱۰ مهارت اصلی زندگی سازمان جهانی بهداشت (WHO) در برنامه‌ی مهارت‌های زندگی كه در سال ۱۹۹۳ معرفی نمود، ۱۰ مهارت را به‌عنوان مهارت‌های زندگی اصلی معرفی نمود. اين ۱۰ مهارت از سوی يونيسف و يونسكو نيز به‌عنوان مهارت‌های زندگی اصلی شناخته شده‌اند. اين مهارت‌ها عبارت‌اند از: ۱. مهارت تصميم‌گيری (decision-making): در اين مهارت افراد می‌آموزند كه تصميم‌گيری چيست و چه اهميتی دارد. آن‌ها همچنين با انواع تصميم‌گيری آشنا شده و مراحل يک تصميم‌گيری را گام‌به‌گام تمرين می‌كنند. همچنين با رابطه‌ی موجود ميان تصميم‌گيری و ساير مهارت‌های زندگی از يک‌سو و رابطه‌ی تصميم‌گيری با پيشگيری اوليه در بهداشت روانی از سوی ديگر آشنا می‌شوند. ۲. مهارت حل مسئله (problem solving): اين مهارت عبارت است از تعريف دقيق مشكلی كه فرد با آن روبه‌رو است، شناسایی و بررسی راه‌حل‌های موجود و برگزيدن و اجرای راه‌حل مناسب و ارزيابی فرآيند حل مسئله تا به اين ترتيب فرد دچار دغدغه و اضطراب نشود و از راه‌های غيرسالم برای حل مشكلات خويش استفاده نكند. ۳. مهارت تفكر خلاق (creative thinking): توانایی تفكر خلاق يک مهارت سازنده و پايه برای نيل به ساير مهارت‌های مرتبط با سبک انديشيدن است. در اين مهارت افراد فرا می‌گيرند كه به شيوه‌ای متفاوت بيانديشند و از تجربه‌های متعارف و معمولی خويش فراتر روند و تبيين‌ها يا راه‌حل‌هایی را خلق نمايند كه خاص و ويژه‌ی خودشان است. ۴. مهارت #تفكر_نقاد و تفکر تحلیلی (critical thinking & Analytical thinking): اين مهارت‌ عبارت است از توانایی تحليل عينی اطلاعات موجود با توجه به تجارب شخصی و شناسایی آثار نفوذی ارزش‌های اجتماعی، همسالان و رسانه‌های گروهی بر رفتار فردی. ۵. توانایی برقراری ارتباط مؤثر (effective communication): اين مهارت به معنای ابراز احساسات، نيازها و نقطه‌نظرهای فردی به‌صورت كلامی و غيركلامی است. ۶. مهارت ايجاد و حفظ روابط بين‌فردی (interpersonal relationship skills): مهارتی است برای تعامل مثبت با افراد، به‌ويژه اعضای خانواده، در زندگی روزمره. ۷. خودآگاهی (self-awareness): خودآگاهی به معنی توانایی و ظرفيت فرد در شناخت خويشتن، و نيز شناسایی خواسته‌ها، نيازها و احساسات خويش است. در اين مهارت فرد همچنين می‌آموزد كه چه شرايط يا موقعيت‌هایی برای وی فشارآور هستند. ۸. مهارت همدلی كردن (empathy): اين مهارت عبارت است از فراگيری نحوه‌ی درك احساسات ديگران. در اين مهارت فرد می‌آموزد كه چگونه احساسات افراد ديگر را تحت شرايط مختلف درک كند، تفاوت‌های فردی را بپذيرد و روابط بين‌فردی خود را با افراد مختلف بهبود بخشد. ۹. مهارت مقابله با هيجان‌ها (coping with emotions): شناخت هيجان‌ها و تأثير آن‌ها بر رفتار. همچنين، فراگيری نحوه‌ی اداره‌ی هيجان‌های شديد و مشكل‌آفرين نظير خشم، مهارت مقابله با هيجان‌ها ناميده می‌شود. ۱۰. مهارت مقابله با استرس (coping with stress): در اين مهارت افراد فرا می‌گيرند كه چگونه با فشارها و تنش‌های ناشی از زندگی امروزی و همچنين استرس‌های ديگر كنار بيايند. با مدیران نامدار ایران همراه شوید telegram.me/excellentmanagers و اینجا در اینستاگرام با من باش 📌https://instagram.com/paktinat.hamed?igshid=z97nhxyu259o

✅ آیا این بار همه راهها به رم ختم می شود؟ ✍️حامد پاک طینت امسال دقیقا ۲۳ سال است که ایران گرفتار تنش هسته ای و پدیده ای تحت عنوان مذاکره است! یعنی جوانی که امروز از یک رشته مهندسی یا کارشناسی فارغ التحصیل شده تمام طول زندگی خود را در عالم برزخ بالاخره می شود یا نمی شود گذارنده است ! خودمان را با حرفهای عوام فریبانه گول نزنیم که مملکت در این ۲۳ سال کار خود را انجام می داده است و معطل نماند. با عدد و رقم صحبت کردن را تبدیل به یک فرهنگ کنیم. گزارشات رسمی نشان می دهد ایران حداقل ۳۰۰ میلیارد دلار درآمد نفتی را در این مدت از دست داده است، فقط در سالی که گذشت حدود ۳۰ میلیارد دلار و همچنین زیانی بالغ بر ۱۰۰ میلیارد دلار از عدم سرمایه گذاری خارجی در کشور اتفاق افتاده است، بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار از دارایی های ایران در خارج از کشور بلوکه و غیرقابل استفاده شد و محدودیت در استفاده از سیستم مالی جهانی مبادلات بین المللی برای تجار ایرانی را مختل کرد، رانت حاصل از دونرخی کردن ارز که یکی از دستاوردهای تحریم بود با سالی ۲۰ میلیارد دلار برای واردات و همچنین زیان حاصل از صادرات با نرخ غیرواقعی هم به سالی ۲۰ میلیارد دلار رسید، جمع زیان برآورد شده بالغ بر ۸۰۰ میلیارد دلار است. تورم سر به فلک کشید، نرخ دلار و هزینه زندگی مردم در این ۲۳ سال، ۱۰۰ برابر شد و نیمی از مردم ایران به زیر خط فقر سقوط کردند با این پول ایران ما می توانست توسعه گازی کشور در پارس جنوبی را از ۲۴ فاز به ۳۲۰ فاز و ۴۰ شبکه مستقل برساند، میتوانست ۸۰۰ واحد یک گیگاواتی برق نیروگاه سیکل ترکیبی و ۵۳۰.۰۰۰ مگاوات برق خورشیدی و رفع کامل هدررفت شبکه برق کشور را انجام می داد، می توانست ۲۷۰ پالایشگاه برای خودکفایی بنزین و ۱۶۰ میلیون خودروی برقی در کشور تولید یا وارد کند، می توانست ۱۶۰ مسیر انتقال آب از خلیج فارس به داخل کشور بسازد، می توانست ۴۰۰ میلیون هکتار از زمین های کشاورزی را آبیاری قطره ای کند ، می توانست ۸۰۰ واحد شیرین سازی آب دریا بخرد. بله با این پول ما بزرگترین معضل کشور که ناترازی در برق و آب و گاز و بنزین است و تا پنج سال آینده غیرقابل رفع خواهد شد، نداشتیم. می توانست ۸۰۰ خط مترو یا ۹۰۰ هزار اتوبوس هیبریدی به سیستم حمل و نقل کشور بیافزاید، می توانست ۸۰۰۰ فروند هواپیما بخرد و ۴۰۰ فرودگاه در سطح کشور بسازد، می توانست ۱۶.۰۰۰ کیلومتر خط آهن قطار سریع السیر و ۸۰.۰۰۰ کیلومتر اتوبان در این مملکت بسازد، می توانست ۱۶۰۰ بیمارستان مجهز و ۸۰۰.۰۰۰ مدرسه و ۲۰ میلیون واحد مسکن برای مردم ایران بسازد. همه این پروژه های ملی با این بودجه عملیاتی بود. این بهایی است که پرداخت شده است. یک روز در خلوت خودمان محاسبه کنیم که ارزشش را داشت یا نداشت. همین امروز اگر تمام تحریم ها برداشته شود ۷ سال طول خواهد کشید تا این خسارتها جبران شود آنهم به شرط آنکه تحت یک مدیریت سیستماتیک و علمی عمل کنیم مشکل اما اینجاست که همه خسارتها قابل جبران نیست. فرار مغزها و مهاجرت نخبگانی که در این ۲۳ سال از کشور رفتند را چگونه جبران کنیم؟ فرصتهای از دست رفته در بازارهای منطقه ای و بین المللی که توسط دیگر کشورها تسخیر شده است را چگونه جبران کنیم؟ فساد گسترده ای که در ساختار اقتصادی ایران ریشه دوانده را چگونه بسوزانیم؟ و از همه مهمتر عمرمان، ۲۳ سال زمان و عمر تلف شده را چگونه جبران کنیم؟ شاید اگر این متن را همه ما بیش از یک بار می خواندیم، به خصوص مسئولین محترمی که امروز مسئولیت ادامه مذاکرات ۲۳ ساله را به عهده گرفته اند و آنهایی که خط مشی مذاکرات را تعیین می کنند چاره ای دیگر می اندیشیدند ... به مجمع فعالان اقتصادی بپیوندید 📌@Iran_economy_online و اینجا در اینستاگرام 📌Paktinat.Hamed

🔺چماق، هویج و ارّه آنچه در حال رخ دادن است ماجرایی است که نه شباهتی با برجام دارد و نه مسیرش به ایستگاه خوبی برای جمهوری اسلامی منتهی خواهد شد. برای روشن شدن موضوع ابتدا بیایید نگاهی به طرف آمریکایی ماجرا داشته باشیم. تا اینجای کار همه اجزای این تقابل همانگونه که روش معمول ترامپ است چیده شده یک چماق واقعی به نام پایگاه دیه گوگارسیای کاملا مهیا شده و مجهز به انواع بمب افکنهای پیشرفته و ناوهای جنگی در کنار هویجی به هوس انگیزی پیشنهادهای سرمایه ای یک ابر سرمایه دار حوزه املاک در حاشیه خلیج فارس، يعنى ويتكاف. ترامپ بر اساس آنچه خودش صراحتا نوشته و گفته است، مذاکرات خود را اینگونه پیش میبرد که همزمان با فشار حداکثری و استخوان خرد کن پیشنهادات اغوا کننده را هم روی میز میگذارد اما کار او همینجا تمام نمیشود. این فقط ابتدای بازی است وقتی طرف مقابل به این طعمه نوک زد و قلاب ماهیگیر در دهانش افتاد نوبت گام بعدی ترامپ است. او معتقد است در این لحظه یک معامله گر باهوش باید معامله را به هم بزند و میز را ترک کند یا حداقل تظاهر به ترک میز نماید اینجاست که طرف مقابل پرداخت بهایی بسیار بیش از آنچه که قرار بود بپردازد را نیز خواهد پذیرفت زیرا حالا از یک سو در قلاب آن پیشنهادات اغوا کننده گیر افتاده و از سوی دیگر توانی برای مواجهه با چماق تهدیدات واقعی و تن دادن به ادامه فشار حداکثری نیز در خود نمی بیند. فرض میکنیم که در این گردنه هم جمهوری اسلامی تن به عقب نشینی و پذیرش همه خواسته های طرف آمریکایی دهد و در ازای آن امیدوار باشد که با ورود سرمایه گذاران خارجی و به ویژه ورود غولهای آمریکایی بخش انرژی زمینگیر شده و زیر ساختهای فرسوده و اقتصاد ورشکسته خود را رونقی دوباره ببخشد. اینجا تازه آغاز همان راهی است که شوروی با گورباچف آغاز کرد و نتیجه ای جز فروپاشی سیستم نداشت. اینکه ورود هرگونه سرمایه و سرمایه گذار خارجی به ایران مستلزم انقلابی اساسی در تمام روابط اقتصادی قوانین مالکیت و همچنین شفافیت مالی و جراحی های واقعی اقتصادی حتی جدی تر و بزرگتر از برنامه های گلاسنوست و پرسترویکای گورباچف است بر کسی پوشیده نیست. همچنین واضح است که اقتصاد مافیایی جمهوری اسلامی که تار و پود آن از رانت و انحصار و پولشویی در هم تنیده شده و گروههای ذینفع آن نیز هر یک متصل به مجموعه های امنیتی و اطلاعاتی درون مرزی و برون مرزی هستند نه تنها توان تحمل چنین انقلابی را ندارد بلکه نیروهای با انگیزه و قدرتمندی هم برای جلوگیری از وقوع این انقلاب درون خود دارد. بنابراین شاید بتوان گفت که تمام گروه های مافیایی ذینفع در کلپتوکراسی جمهوری اسلامی، بدون تردید حمله نظامی به زیر ساختهای هسته ای و موشکی و رها کردن جمهوری اسلامی به حال خویش را بر حصول توافقی که نتیجه اش برچیده شدن بساط چهل و شش ساله غارت ایران باشد، ترجیح میدهند. اما فضای فعلی کشور و خشم انباشته عمومی در کنار بازگشت قریب الوقوع وضعیت بازارها به شرایط وخیم روزها و ماههای اخیر که پس از ناکامی مذاکرات شتابی دیوانه وار نیز خواهد گرفت همین گزینه را نیز تبدیل به انقلاب مردم معترض خواهد کرد. از این رو بهترین توصیف برای وضعیت فعلی جمهوری اسلامی وضعیت چماق و هویج و ارّه است. چماقی از جنس پایگاه دیه گوگارسیا هویجی از جنس ویتکاف و اره ای از جنس توافق که هم انجام شدنش و هم انجام نشدنش اعضا و جوارح او را از هم خواهد گسست. با مدیران نامدار ایران همراه شوید telegram.me/excellentmanagers و اینجا در اینستاگرام با من باش 📌https://instagram.com/paktinat.hamed?igshid=z97nhxyu259o

✅ دستورالعمل قدم به قدم سرمایه گذاری برادران آمریکایی در ایران ✍️حامد پاک طینت طی چند روز گذشته که افق بسیار روشنی از بهبود روابط ایران و آمریکا با آن جلسه دو ساعته در عمان پدید آمد خبرهایی از طرح ۱۰۰۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری و در برخی روایتها حتی ۲۰۰۰ میلیارد دلار توسط سرمایه گذاران آمریکایی مطرح شد که به اظهار مقامات محترم ایرانی مانعی نیز برای انجام آن نیست، لذا شایسته است دستورالعملی جامع، جهت تسهیل این حرکت نوع دوستانه و خیرخواهانه تبیین، تدوین و در اختیار این عزیزان قرار گیرد ۱.برای شروع هرگونه سرمایه گذاری از بخش صدور مجوز اقدام نمایید. در این مرحله مناسب است فهرست سازمانها و نهادهایی که متولی صدور مجوز برای موضوع فعالیت شما هستند را از قبل تهیه کنید تا در روال کار، این موضوع موجب اضطراب برای شما نشود. بین ۵ تا ۱۵ مجوز را بعنوان پیش فرض و زمان تخمینی را بین شش ماه تا یک سال و نیم در نظر بگیرید. برای جلوگیری از بروز هرگونه یاس یا ناامیدی بهتر است با عنایت به رتبه ۱۲۷ ام ایران در رتبه بندی جهانی برای جایگاه فضای کسب و کار قبلا آمادگی روحی لازم را کسب نمایید. شرایط استثنایی برای کوتاه کردن این زمان وجود دارد که جزئیات آن در بند ۷ آورده شده است ۲. مرحله دوم، تامین برق، آب، گاز مورد نیاز این سرمایه گذاری نوع دوستانه است.با توجه به اختلالات جزئی و کوتاه مدتی که به حول و قوه الهی بزودی رفع خواهد شد تامین این سه نهاده با شخص سرمایه گذار است. نحوه تامین برق از هر طریق ممکن، همینطور گاز و آب با شماست و با توجه به شرایط موجود نباید انتظاری از نهادهای ذی ربط داشته باشید. در صورتیکه از بند ۷ برای حل بخشی از این معضل استفاده کردید قطع برق دو بار و به مدت ۴ ساعت در روز در تابستان و قطع گاز به مدت ۳ ماه در سال را در فعالیت اقتصادی خود پیش بینی نمایید. قطع آب متعاقبا به اطلاع خواهد رسید ۳.مرحله سوم مرحله قیمت گذاری بر کالای تولیدی یا خدماتی شماست. این تصور که در این کشور مانند آمریکا همه چیز بی حساب و کتاب است از ذهن خارج کنید. با عنایت به استانداردهای بسیار بالا و سختگیرانه ای که در این خصوص در کشور وجود دارد کلیه قیمتها باید مطابق جدول مورد تایید باشد و کوچکترین تخطی عواقبی شدید دارد. توزیع داخلی با قیمتهای مصوب و فروش خارجی با رعایت نرخ دلار نیم بها که توسط دولت و با عنوان نرخ توافقی اعلام میشود صورت می پذیرد و هرگونه سرپیچی می تواند حتی به حبس شما منجر شود. برای جلوگیری از بروز هرگونه یاس یا ناامیدی در این مرحله نیز بهتر است با عنایت به رتبه ۱۷۰ ام ایران در رتبه بندی جهانی برای جایگاه شاخص آزادی اقتصادی قبلا آمادگی روحی لازم را کسب نمایید ۴. در خصوص نرخ گذاری کالا و خدمات خود به دو پارامتر تورم و کاهش مستمر ارزش پول ملی کشورمان و همچنین نوسانات بسیار شدید نرخ ارزهای خارجی توجه لازم داشته باشید. همچنین بی ثباتی های مختلف، سخنرانی های عزیزان در جلسات مهم، بخشنامه های متنوع ممکن است بصورت جزئی در برنامه های کسب و کار شما اختلالهایی ایجاد کند که به حول و قوه الهی حل خواهد شد ۵. در مرحله جابجایی پول و درآمد به خارج از کشور یا برعکس همانگونه که اطلاع دارید بدلیل حضور مقتدرانه کشورمان در لیست سیاه FATF و نیز تحریم هایی جزئی، به روشهای رایج میسر نیست لذا مجموعه هایی مالی تحت عنوان تراستی و با هزینه هایی نوع دوستانه توسط همکاران، تعبیه شده که جزئیات آن متعاقبا در اختیار شما قرار خواهد گرفت ۶. در خصوص مشکلات جزئی احتمالی که دولتهای خارجی ملعون بدلیل ورود شما به کشور ما محتمل است بوجود آورند و یا به احتمال بسیار ضعیف شک و شبهه هایی که به خود شما یا خانواده محترم ممکن است در کشور عزیزمان مطرح شود تدابیری در دو طرف در دست اقدام است که بزودی رفع خواهد شد. با اینحال توصیه می شود نه به خاطر این موضوع بلکه به دلیل کیفیت نامطلوب هوا و رانندگی فعلا از آوردن خانواده محترم صرف نظر بفرمایید. همچنین تعطیلی های مرتبط با آلودگی هوا را در محاسبات میزان تولید و سودآوری محاسبه نمایید. در سالهای اخیر بین ۱۰۰ الی ۱۷۰ روز آلودگی در کلان شهرهای کشورمان داریم که در حال مرتفع شدن است ۷. برغم امتیاز ۲۴ از ۱۰۰ و رتبه ۱۴۹ از ۱۸۰ کشورمان در شاخص و رتبه بندی جهانی فساد، این موضوع را به هیچ عنوان با نگاه بدبینی ننگرید بلکه به عنوان یک فرصت مغتنم در حل و فصل تمام مشکلات ریز و درشتی که خدایی ناکرده اگر در هر یک از شش مرحله بالا پدید آید به راحتی آب خوردن در دسترس شماست بنگرید و اطمینان داشته باشید هیچ موضوعی بلاحل نیست. یک شراکت خوب، سالم و سودآور نیز راه حل اساسی دیگری است که در صورت تمایل به اطلاعات بیشتر به فهرست ضمیمه مراجعه بفرمایید با آرزوی موفقیت روزافزون به مجمع فعالان اقتصادی بپیوندید 📌@Iran_economy_online و اینجا در اینستاگرام 📌Paktinat.Hamed

🟥 داستان نفت فروشي كه نم پس نداد! گسترش تحريم هاي اقتصادي غرب عليه ايران در دوره احمدي نژاد، زمينه هاي جديدي براي فساد فراهم ساخت و در واقع به اقتصاد رانتي ايران جان تازه اي بخشيد. برخي از تجار و بازرگانان ايراني به عنوان واسطه هاي فروش غير رسمي نفت به واسطه هاي خارجي، را عهده دار شدند كه بابك زنجاني يكي از آنها بود. اينكه آيا همه فعالان اقتصادي مي توانستند در فرايند دور زدن تحريم ها مشاركت كنند و يا افرادي براي اين كار دستچين مي شدند؟ بحث ديگري است اما از اواسط سال 1392 و آغازه دوره رياست جمهوري حسن روحاني زمزمه هاي مبني بر عدم بازپرداخت پول فروش نفت بوسيله برخي شركت ها به خزانه دولت مطرح شد و از آن زمان به بعد ابتدا از متهمي به نام «ب»-«ز» نام برده شد و سپس نام كامل او يعني بابك مرتضي زنجاني به عنوان يكي از مفسدين بزرگ مطرح شد. بابك زنجاني متولد 1353 در شهر زنجان است كه ادعا مي كند پدرش از كاركنان راه آهن و پايه گذار شركت معروف ميني بوس راني«تي.بي.تي» بوده است. او آغاز فعاليت هاي اقتصاديش را به دوران رياست محسن نوربخش بر بانك مركزي در حدود 20 سال پيش مي رساند. او گفته است كه دوران سربازيش را به عنوان راننده نزد نوربخش گذرانده است و در پايان اين دوره، به عنوان يكي از توزيع كنندگان ارز به صرافي ها انجام وظيفه كرده كه از بابت هر بار توزيع ارز حدود 17 ميليون تومان درآمد داشته است. او همچنين گفته است كه با در آمد ناشي از توزيع ارز رانتي يك دفتر كار در تهران خريده و سپس با اجاره يك محل در بيرون از شهر تهران به خريد پوست و روده گوسفند و صادرات آن به تركيه پرداخته است. به گفته او از محل اين كار سود سرشاري نصيبش شده و فعاليت هاي تجاري اش را با تاسيس شركت « سورینت قشم»بسط داده است. اين البته زندگي نامه اي است كه خود او از خودش ساخته است. مسئولين دفتر محسن نوربخش هر گونه همكاري او با بانك مركزي را انكار كرده اند و مالكيت پدر او بر شركت تي.بي.تي نيز رد شده است. قاضي پرونده زنجاني مي گويد:« یک حرف راست از زبان بابک زنجانی نشنیدم». اما آنچه در باره بابك زنجاني صحت دارد اينكه او در حوزه تجارت با تركيه يك بار ورشكست شده و در دهه 1380 بابت صدور چك برگشتي به زندان افتاده وچند پرونده داشته است. در عين حال ظاهرا او فعاليت هاي محدود تجاري در عراق ، تاجيكستان و مالزي داشته است. به همين دليل در دسامبر ۲۰۱۲ به علت آنچه «کمک به دور زدن تحریم‌های ایران از طریق داشتن نقش کلیدی در تجارت نفت ایران و انتقال پول نفت به ایران» خوانده شد، در لیست تحریم اتحادیه اروپا قرار و سپس تحريم هاي آمريكا قرار گرفت. در هر صورت، وي در تاریخ ۹ دی ۱۳۹۲ توسط دادستاني كل كشور به اتهام بدهی بیش از دو و نیم میلیارد یورو به وزارت نفت و بانك مركزي و همچنین جعل اسناد بانکی با پرداخت رشوه به بانك ملي تاجيكستان بازداشت شد. نام وی همچنین در پرونده رضا ضراب ،ایرانی دستگیرشده درتركيه به اتهام قاچاق طلا مطرح شده‌است. همچنين او متهم بود كه در زدوبند با سعيد مرتضوي، رئيس سازمان تامين اجتماعي تعدادي از شركتهاي مهم اين سازمان را بدون اينكه پولي پرداخت كند در اختيار گرفته است. از موارد بسيار شك برانگيز وجود تفاهم نامه اي بود كه بر اساس آن موتضوي چند فقره چك به مبلغ 5/3 ميليارد يورو به بابك زنجاني پرداخت كرده بود اما هيچ پولي از بابت فروش شركت ها به سازمان تامين اجتماعي وارد نشده بود. در مجموع بابك زنجاني ار اقتصاد رانتي و بي سامان ايران ۱۳ هزار میلیارد تومان بالا کشید. او فقط 2ميليارد و 800 ميليون دلار بابت پول نفت بدهكاري دارد.با شناسنامه جعلي تردد مي كرد و 90 درصد اموال او در خارج از كشور وجود داشت و بيشتر شركت هاي او در داخل به نام افراد ديگري ثبت شده بود كه امكان توقيف آن وجود نداشت. به عبارتي زنجاني همه را فريب داده بود. با اينكه در پرونده او تعداد زيادي از مقامات دولت احمدي نژاد دستگير شدند و بابك زنجاني به اعدام محكوم شده است اما هنوز چيز زيادي از پول هاي از دست رفته با خزانه بازنگشته است. با مدیران نامدار ایران همراه شوید telegram.me/excellentmanagers و اینجا در اینستاگرام با من باش 📌https://instagram.com/paktinat.hamed?igshid=z97nhxyu259o

ثبت نام سی و نهمین دوره مدلسازی مالی با python مقدماتی آغاز شد 📌 سرفصل: ➖آموزش مبانی برنامه نویسی به زبان پایتون ➖آموزش مبانی مدلسازی مالی ➖معادله نویسی در پایتون ➖مصورسازی داده ها ➖مبانی آمار توصیفی ➖ارزش زمانی پول ➖بهینه سازی ➖محاسبه بازده و ریسک سهم ➖دریافت داده های مالی بین المللی ➖بررسی موردی بازار سرمایه ایران 📌اطلاعات دوره : ➖مدرس: دکتر محمد صادق کریمی مهرآبادی ➖طول دوره :21 ساعت + رفع اشکال ➖از 28 فروردین ماه 1404 ، روزهای 5 شنبه ✅به پذیرفته شدگان در پایان دوره، گواهی مرکز آموزش های آزاد و مجازی دانشگاه خوارزمی اعطا خواهد شد. ✅ این دوره پیشنیاز ندارد و همه موارد لازم در دوره گفته می شود. ✅ این دوره برای علاقه مندان جهت یادگیری مفاهیم مالی و اقتصادی با پایتون توصیه می شود. ✅ این دوره پیشنیاز سایر دوره های پیشرفته مانند مدلسازی مالی پیشرفته، یادگیری ماشین و ... است. . اطلاعات بیشتر و ثبت نام: 🌐 khu.zarsuntadbir.ir #ثبت_نام پایتون برای مالی 🆔 t.me/python4finance 🆔 ble.ir/python4finance