uk
Feedback
نصائح و استشارات برمجية

نصائح و استشارات برمجية

Відкрити в Telegram

• نصائح واستشارات برمجية متعلقة باسئلة تم طرحها • لطرح استفسار او سؤال: @m4md24

Показати більше
1 444
Підписники
-324 години
-57 днів
+730 день
Архів дописів
• عموما عشان تكوني عارفة، اغلب البرامج اللي بيكون فيها ميزة انك تكتبي اكواد في الملاحظات بشكل مميز غير اي نص عادي، متفقين على انهم يكتبو بالطريقة اللي في الصورة ↑ عشان يطلعو بنتيجة منفصلة عن النصوص و يخلو اللي بيتكتب كـ كود يكون مميز، زي نتيجة تطبيق ما كان بداخل الصورة .. دي نتيجته ↓
Here Code
دي ميزة برضو موجودة في تحديثات التيليجرام اللي جات من اسبوع او اسبوعين تقريبا. • هقولك الطريقة تباعت notion لكتابة الملاحظات و فيها اكواد: 1. بتفتحي البرنامج 2. تنشئي صفحة جديدة (ملاحظة جديدة) 3. بعدين تكتبي العلامات اللي كانت موجودة في الصورة، اللي زي دي ⬅️ ` ➡️ 4. وتكتبي بعدها الاكواد اللي عايزاها جوا الحقل اللي اتلون بلون رمادي و بس كدا، تقدري ان شاء الله تنسخي الكود في اي وقت

أنا عايزه أي تطبيق أكتب الكود والشرح والمصدر ولو ف معلومات كتبها الدكتور بحيث اقدر اعمل نسخ للكود وقت ما اكون عايزه

sticker.webp0.07 KB

عايزه حاجة تعتمدي عليها فعلا و تكون مرجع ليكي من حيث اي تقنية عموماً، هى المستندات اللي المطورين عملوها للتقنية اللي تم تطويرها او انشائها عموماً .. بيبقى مكتوب فيها كل حاجة يعتبر بالتفصيل، و اي خبر جديد بتقدري من خلال المستندات دي تطلعي عليها.

اللي اقدر اذاكر منه واعتمد عليه

لا دا ولا دا

من حيث مين الشامل فيهم أكتر

sticker.webp0.07 KB

اه اعرفه، بيشتغل على الموبايل عادي مبستخدمهوش .. جربته و عجبنيش ، مازلت ببحث عن برنامج اقدر اكتب فيه ملاحظات يكون ممتاز بالمعنى الحرفي، لحد دلوقتي ملقيتش برنامج .. ممكن لو عملت واحد ممتاز ابقى ابعتهولك ان شاء الله

حضرتك تعرف تطبيق notion بيشتغل علي الفون ولا صعب ولو في تطبيق بديل

sticker.webp0.07 KB

sticker.webp0.07 KB

sticker.webp0.16 KB

print("و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته")
انا لا ادري بمحتوى موادك، بس نصيحتي لك، ان كنت ناوي على اي مجال يفضل انك تدرسه برا الجامعات، بالتالي اي اختصاص داخل الجامعة عادي تقدر تختار مابينهم ما راح يفرق شئ واحد عندك باذن الله محدش بيدقق من ناحية التخصص على الناحية الجامعية اللي بيتم التدقيق فيه هو الخبرات المكتسبة خارج الجامعة، هى الاهم بمراحل عديدة. • بس في موضوع ثاني بعلمك اياه، لو ناوي على مجال تطوير تطبيقات اندرويد native فا انصحك تختار مادة تطوير برامج اندرويد و هذا لسبب واحد وانه توفرلك وقت .. لان اللي هتدرسه خارج الجامعة هيسهل عليك الاجابة في الامتحانات العملية داخل الجامعة و باذن الله كمان الندرية و بجدارة ان شاء الله

اللي قد جرب برمجة الاندرويد وش رايكم فيها سهله ومفيده للمستقبل او لا

وش اللي بتفيدني اكثر

محتاره بين مادتين برمجة تطبيقات الجوال ( اندرويد) واختبار برمجيات

السلام عليكم