uk
Feedback
طريق النجاة 🔮💜

طريق النجاة 🔮💜

Відкрити в Telegram

●سـبحآن آللهه وبحمـدهہ 🔮💜 ●صـل علي نبينآ مـحمـد 🔮💜 ●آلمـآلگ: @ME_DO_O 🔮💜 @serahnabawia

Показати більше
5 148
Підписники
-1024 години
-667 днів
-26330 день
Архів дописів
قليل دائم خير من كثير منقطع ❤️ سارعوا يا صُحبة وشاركوا معانا ومتاح بالمشاركة بأي قدر ، تقبل الله منك وجزاكي الله خيرا ❤️
قليل دائم خير من كثير منقطع ❤️ سارعوا يا صُحبة وشاركوا معانا ومتاح بالمشاركة بأي قدر ، تقبل الله منك وجزاكي الله خيرا ❤️

photo content

قليل دائم خير من كثير منقطع ❤️ سارعوا يا صُحبة وشاركوا معانا ومتاح بالمشاركة بأي قدر ، تقبل الله منك وجزاكي الله خيرا ❤️

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته💗. عساكم بخير جميعاً فيه عمل خيري جديد ي رِفاق ، وبما إننا ف أيام بيتضاعف فيها الأجر ، ف تعالوا نشارك وناخد الاجر فيه ولد من اصحاب الاحتياجات الخاصة محتاج دواء وبمبرز ب ١٢٠٠ جنية ، هو مريض ب متلازمة داون ، وللأسف أهله مش معاهم المبلغ ده ، فيه ناس بالنسبة ليها المبلغ بسيط ، بس بالنسبة لأهل الطفل ف المبلغ مش قادرين يوفروه ، ف هلمّوا إلي فعل الخير ي صُحبة ..ولو مش هتقدروا تساعدوا ف تحاولوا توصلوا الحالة لأكبر عدد ، لعل وعسى يساعدوا ..والدال علي الخير كفاعله ده رقم الكاش ي صُحبة 01090321576

photo content

photo content

‏"فرتّب يا ربِّ فوضى فُؤادي وأنِر لي بنورك درب المسيرِ"
‏"فرتّب يا ربِّ فوضى فُؤادي وأنِر لي بنورك درب المسيرِ"

photo content

السلامُ عليك يا حبيب اللّٰـه السلام عليك يوم خُيِّرتَ بين الخُلد في الدنيا ولُقيا ربك، فاخترتَ قائلًا: بل الرفيق الأعلى السَّلامُ عَليكَ حيًّا فِينا لا تَموتُ أبدًا نُحبُّك، ونُحب مَن يُحبك وإن الموعد الحوض كما أخبرتنا، وإنَّا لنصدقك🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍🌿.

photo content

السلام عليكم ورحمة الله في حاجه نازله موضه بقالها فترة ف حبيت أذڪّركم من باب " وذكِّر فإن الذكرى تنفع المؤمنين" الإسبال والشباب اللي بتلبسه .. طب يعني اي إسبال اصلاً؟ بالمختصر إطاله الثياب تحت الكعبين (الأسم التريند الوايد ليج ) عارفه انو بيكون تحفة وشيك ف اللبس بس.. "ما آتاكم الرسول فخذوه وما نهاكم عنه فانتهوا " هنضحي معلش.. عن رسول الله ﷺ قال: ما أسفل من الكعبين من الإزار فهو في النار" رواه الإمام البخاري وقال عليه الصلاة والسلام: ثلاثة لا يكلمهم الله يوم القيامة ولا ينظر إليهم ولا يزكيهم ولهم عذاب أليم: المسبل إزاره، والمنان في ما أعطى، والمنفِّق سلعته بالحلف الكاذب. أخرجه الإمام مسلم في تفسير الأحاديث دي اتفق العلماء على ان الوصف واحد ولكن اختلفوا في الحكم نصهم قال انه حرام وكبيرة من الكبائر، والنص التاني قال لا طالما الهدف منه مش غرور وخيلاء وتكبر ف مُباح وفيه قول جميل لابن عثيمين قال: إذا أسبل فقد أتى منكرًا وكبيرة من كبائر الذنوب، لكن تختلف العقوبة فيما إذا كان ذلك خيلاء أو غير خيلاء. يعني انت كدا كدا عملت مُنكر ولو نيتك تكبر فالعقوبه بقت عقوبتين. "عزيزتي البنوته الكلام مش ليكي طبعاً ، طولي براحتك كل م تطولي اكتر كل م تبقي جميلة اكتر ، بس بنطلون لأ 🙈💗".

photo content

‏تابع قناة قصص الأنبياء بالعامية وسيرة الحبيب المصطفى (صلى الله عليه وسلم) 🤍🤍 في واتساب: https://whatsapp.com/channel/0029VbAtRDaE50UraxBJH73Y

ربِّ هَبْنا في هذهِ الدُّنيا مَا يُسهِّل علينَا أيَّامنا بها، وسِّع علينَا، وآنِسنا بالسَّكِينة فيها مَا حَيينا؛ حَاوِطنا بنُوركَ الَّذي هُوَ كلَّ أمَلِنَا بِها، واغمُرَنا بلُطفكَ الَّذِي يُغنِينا عن أيِّ شيءٍ سِوَاه. يا ربّ أنتَ حَسبُنا؛ يَا واسِع الفَضل :))

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته💗. عساكم بخير ي صُحبة💗. كان فيه حديث للرسول صلى الله عليه وسلم لما كان ف رحلة الإسراء والمعراج ، وقابل وقتها الخليل سيدنا ابراهيم عليه السلام ..وقتها سيدنا ابراهيم قاله اي .. شوفوا الحديث كدا ..قال رسول الله صلى الله عليه وسلم .."لقيتُ إبراهيمَ ليلةَ أُسري بي، فقال: يا محمد، أقرِئ أمتك مني السلام، وأخبرهم أن الجنة طيبة التربة، عذبة الماء، وأنها قيعان، وأن غراسها: سبحان الله، والحمد لله، ولا إله إلا الله، والله أكبر" يعني هنا سيدنا ابراهيم وضح لينا إن الجنة هتكون ارض واسعه وفاضية ، مش فيها اي حاجة ، ف لو عايز بقا تزرع وتغرس ..لازم تذكر ربنا سبحانه وتعالى ، علشان تزرع جنتك طبعاً فيه شخص ممكن يغرس ف الجنة قد مُلك الدنيا ، ده جميل بس ممكن شخص يغرس ضعفين من الدنيا ، وممكن شخص يغرس عشر أضعاف ، والله يُضاعف لمن يشاء ..تخيلوا كدا .. الأمر بإيدينا إحنا علي فكرة وعلي النقيض ممكن شخص اصلا يسيب جنته خاليه ، واحنا مش عايزين نوصل للمرحلة دي عمرنا ف علشان كدا أكثروا من ذِكر الله ، وخلوا دايما لسانكم مُعطر بيه ..ممكن كلمة النهارده بنقولها ، تكون شجرة نستظل بظلها ف الجنة يوم القيامة💗. جعلنا الله وإياكم من أهل الجنة يارب💗.

جبرَ اللّٰه قُلوبكم فردًا فردًا وحقق لَكم كلّ دعوَة خرجت من أعماق قُلوبكم وكُل دعوَة لم تستطيعوا ترتيبها لكن اللّٰه كان عليمٌ بها ثبتّ اللّٰه قُلوبكم على دينه وحبه وحسن عبادته ورزقكَم من سِعَته أضعافَ ما تتمنون 🫂

اللهُمّ بلغنا يوم عرفة ونحنُ مجبُوريِن مُطمئنين وارزقنا فيه الدعاء المُستجاب واغفِر ذنوبنا وإشفِ مرضانا وارحم موتانا...♡🕋

أتساءل !! الشخص الذي يقرأ كلَّ يومٍ جزء أو جزأين أو ثلاثةً من القرءان . ويُقيم الفرائضَ والنوافل . ويُحيي ليلَه قيامًا . ويُصَلّي الضُّحى . وله نصيبٌ من الذِّكر (استغفارًا وتسبيحًا وسائر الأذكار) . و يذهبُ لعمله أو دراسته . ويمارسُ رياضةً . ويجلسُ مع أهله . ويطلبُ علمًا؛ دينيًّا أو دنيويًّا يا تُرى هل يبقى في يومه متَّسعٌ لمعصية؟ إنها معادلةٌ واضحة: القلبُ الممتلئ بالطاعة تَضيق فيه مساحاتُ الخطيئة، والوقتُ المشغولُ بالخير لا يترك للشرِّ موضعًا.. الفراغُ هو السبب..🌷

photo content

*السلام عليكم ورحمة الله وبركاته 💜🦋.* *ڪيف حالكم يا ࢪفاق عساگم بخيࢪ 🌝💜.* *باذن الله النهارده هتكلم عن عدم التبرج وعاوزه كل بنوته جميله تحضر* 💜💜💜💜💜💜💜 ولا تنسوا التفاعل لتشجيع لنا 👇🏻💜🥰💜💜💜💜 *انتظروني* 💜💜💜💜 *اولا* *عمرك سألتي نفسك ليه ربنا أمرنا بالستر؟* *هل عشان يقيّدنا؟ ولا عشان يحفظنا ويصون قيمتنا؟💜* *ثانيا* مش كل بنت بتتزين تبقى وحشة، ومش كل واحدة *ملتزمة تبقى ملاك…* بس في فرق كبير بين الزينة اللي ترضي ربنا، والتبرج اللي بيبعدنا عنه من غير ما نحس.💜 *ثالثا* *التبرج مش حرية زي ما ناس كتير فاكرة،* الحرية الحقيقية إنك تختاري اللي يرضي ربنا ويشبّهك أكتر بقيمك.💜 *رابعا* انك تقولي انا حره البس لل انا عاوزه واعيش سني... *انتي ضمنه انك ترجعي تاني البيت* البسي لبس تموتي عليه ومن عاش علي شي مات عليه 💜 *خامسا* ولو جالك ملك الموت وانتي لابسه لبس يلفت النظر يعني ممكن تكوني ف سبب دخول سهم الشيطان ف نظره اي شاب وشوفي بقا اخدتي كاااااام ذنوب *هل مستعده تقابلي ربنا وانتي كلك ذنوب كدا ؟* *مستعده تمشي من الدنيا وانتي عارفه انك بتعملي غلط كتير* 💜 *سادسا* _ك مثال_ في امراه توفها الله وعندها بنات مختمره *ومتشبهين ب امهات المؤمنين* ف المهم وهما بيغسلوها لقوا رواح وحشه اووي وكل جسمها منفخ. ووجهه اسود ف بناتها. خافوا وبعدوا بعيد *جي الشيخ سألهم كان عملها اي ف الدنيا* ؟ _قالوا_ *كانت متبرجه* . ومكنتش بتصلي. لي دنيتك واخرتك تكون كدا *اعملي حساب لكل خطوه بتعميلها* 💜 *سابعا* انا عارفه ان ممكن يجي عليكي فتره وتلاقي معظم البنات لل معاكي متبرجه *سواء بناطيل أو رقبه باينه وشعر* *فنفسك تحدثك وتقولي💜* _اشمعنا انا لل اقفلها علي نفسي كدا ويارتني عيشت سني_ *في اللحظه ده انتي وقفتي عداد الحسنات وهيبدا يشتغل عداد. السيئات* وربنا عالم برضوا بكل حاجه جوانا ( *قل ان تخفوا ما في صدوركم او تبدوه يعلم الله)* 💜 *ثامنا* وقبل ما تاخدي قرار الرجوع لربنا، اعرفي إزاي ترجعي صح.. وحاسبي نفسك واسأليها بصدق، إيه الحاجات اللي بعملها لا ترضي الله ومحتاجة أتوب منها؟ وخدي قرار بالتوبة من كل ذنوبك وعدم الرجوع ليها مرة تانية.. وبكدا إنتي بتفتحي صفحة جديدة مع ربك التواب الرحيم اللي بشرنا بقبول توبة عباده التائبين، فقال عز وجل: {وَهُوَ الَّذِي يَقْبَلُ التَّوْبَةَ عَنْ عِبَادِهِ وَيَعْفُو عَنِ السَّيِّئَاتِ وَيَعْلَمُ مَا تَفْعَلُونَ}.. *واصدقي في توبتك؛ يصدقك الله عز وجل.*💜 اصل شعري ناعم فالطرحة بتتزحلق كل شويه. *يعني كل البنات اللي طرحتها مظبوطه دول شعرهم اكرت!!* التزموا بحجابكن ي فتيات ؛ ف والله لتُسألن عليه وتحاسبوا .. 💜 *ومتخليش كلمة حلوة تنسيك قيمتك."* أنتِ مش محتاجة تثبتي إنك محبوبه بكلام شاب… إنتِ اتخلقتِ غالية، وربنا غلّاكِ في كتابه، قال: *"ولا تبرجن تبرج الجاهلية الأولى"،* يعني صونك عن أعينهم هو العزّ، مش النقص. اختاري رضا ربنا💜 *واخيرا* *متستنيش تقديرك من عيون الناس،* *ولا تخلي قيمتك مربوطة بنظرة أو إعجاب.* *الستر عمره ما كان حِرمان،* *ده أمان… أمان لقلبك قبل شكلك،* *وراحة لنفسك قبل ما يكون التزام.* لما تختاري اللي يرضي ربنا، *إنتِ كده بتختاري نفسك،*💜 _واذكروني بدعوه حلوه_🥺❤️