عَشْوَائِيات ˚ 𐙚𓍢ִ໋
Відкрити в Telegram
- صَليّ عَليَ النَبيٌ يـَ سُڪر . "هُنا إنسانٌ: لا يودّ سوىٰ كفَاف العيشِ بسِلْمٍ، يُحبّ تجنّب الضَجَّة، ومَا لا يسْتَهْويه أو يَسْتَرِيح إليه؛ ويدعُو باسمِ الله (الوَاسِع) أن تُصاحبهُ الطُمَأْنينَة للتبادل https://t.me/rxvyggu
Показати більше5 600
Підписники
-524 години
-57 днів
-4730 день
Архів дописів
5 599
Repost from هدوءء🎀
مش شرط عشان تنسي شخص او شئ واجعك تنساه ب انك تملي يومك بحاجات كتير تشغلك عن التفكير عموماً انت ممكن تشوف ايه الي يخليك تنسي بطريقه متخليكش تبذل مجهود كبير اوي لدرجه انك تتعب ف تكسل تحاول حتي لو الحاجه دي غلط بس انت كده كده هتفوق وهتعرف تتخطي حتي لو مش دلوقتي ممكن بعد سنين بس هتتخطي
5 599
Repost from US 🖤🫀
اوعى شطارتك في أي مجال تنسيك ان المعادلة 1% شطارة و 99% توفيق من ربنا، وإن الموفق احسن بكتير من الشاطر اللي ربنا سحب منه التوفيق
5 599
Repost from فيرنڤيه
“الانسحاب لا يعني دائماً الاستسلام.. بل غالباً
يعني أنك صمدت طويلاً من أجل شيء لا يستحق”
5 599
حكى النبي ﷺ عن رجلٍ استيقظ من الليل وأيقظ زوجته، فصليَا ركعتين جميعاً؛ كُتبا عند الله من الذاكرين والذاكرات.
﴿وَالذَّاكِرِينَ اللَّهَ كَثِيرًا وَالذَّاكِرَاتِ أَعَدَّ اللَّهُ لَهُم مَّغْفِرَةً وَأَجْرًا عَظِيمًا﴾.
اللهم اجعلنا منهم 🤎.»
5 599
حكى النبي ﷺ عن رجلٍ استيقظ من الليل وأيقظ زوجته، فصليَا ركعتين جميعاً؛ كُتبا عند الله من الذاكرين والذاكرات.
﴿وَالذَّاكِرِينَ اللَّهَ كَثِيرًا وَالذَّاكِرَاتِ أَعَدَّ اللَّهُ لَهُم مَّغْفِرَةً وَأَجْرًا عَظِيمًا﴾.
اللهم اجعلنا منهم 🤎.»
5 599
كل يوم هنفكّر بعض بسُنة من سُنن النبيّﷺ بنيّة الأقتداء بنبيّنا وحبيبنا .
قال رسول الله ﷺ: رَحم الله رجلاً قام مِن الليل فصَلى، وأيقظ امرأته فَصلّت، فإن أبت نضَح في وجهِها الماء، ورحِم الله امرأة قَامت من الليل فصلّت، وأيقظَت زوجها فصَلى، فإن أبَى نضَحت في وجهِه الماء .
هذه سنة إنك متصليش لوحدك صلي وايقظ زوجتك، متصليش لوحدك صلي وايقظي زوجك ، اجره رَحمَه الله .
5 599
الله يعين الإنسان على نفسه، وحاله، وذنوبه، ومشاعره، وعقله، وظروفه، وآلامه، وآماله
الله يعينه على الشيطان، والفتن، واللهو، والمغريات، والذنوب، والمشاكل التي تواجهه
الإنسان مسكين في مجموع حالاته
لولا الافتقار والتوكل على الله لهلك إما بضعفه أو بغروره
الله يصلح الإنسان ويدخله الجنة بلا عذاب ولا مناقشة حساب.
5 599
Repost from . هيرويـّٰــنۨ ʜᴇʀᴏɪɴ 𓏺𓏺 .
محدش فاهم قد اي انت بتحاول
طول الوقت تبقى تمام وتستحمل
رغم انك مرهق ذهنياً ونفسياً
وجسدياً ، بس لازم تستحمل .
5 599
"كل ليلة خُتمت بسورة الملك ،، بُشر لصاحبها في حياته بعودة قلبه للفطرة ،، وفي الاخرة بشفاعتها له..
قال رسول الله صل الله عليه وسلم : { إن سورة من القرآن ثلاثون ايه شُفعت لرجل حتي غُفِر له ،، وهي سورة تبارك الذي بِيَِده الملك..}}
_ وهي المنجية من عذاب القبر بإذن الله."
5 599
فيه ذكر من أذكار الصباح والمساء صراحةً
مكنتش عارفة هو ليه بيتقال أربع مرات.
[اللهم إني أمسيت أشهدك وأشهد حملة عرشك وملائكتك وجميع خلقك أنك أنت الله لا إله إلا أنت وأن محمداً عبدك ورسولك ]
لحد ما شفت حديث فيما معناه لو قلته مرة هيُعتق ربع جسدك ،مرتين النصف ،تلت مرات ٤/٣ ،
٤ مرات أعتقه الله من النار !
فجميل الذكر وجميل استحضار مشهد العتق من النار ،
فنجدّد النية واحنا بنقوله.
5 599
"عُد إلى الله مهما كثرت ذنوبك؛ فَالذي سترك وأنت تحت سقف المعصية، لن يخذلك وأنت تحت جناح التوبة."
-قيام الليل .
5 599
Repost from هدوءء🎀
ليه ممكن حد يطلب منك انك متسيبهوش ومتخذلهوش زي ما حصل معاه قبل كده وانت فعلا تفضل جمبه ومتسيبهوش لاخر نفس فيك وهو أول ما تجيله الفرصه ميترددش لحظه ويسيبك؟ ما كان سهل أنه ميطلبش منك انك متسيبهوش كان هيبقي اهون من أنك متسيبهوش فعلا يقوم هو اللي سايبك!!!
Вже доступно! Дослідження Telegram за 2025 — головні інсайти року 
