مفیدات
Відкрити в Telegram
تلاش می کنیم در مهارت های پایه ای، هم خودمان رشد کنیم، و هم با بقیه به اشتراک میذاریم تا باهم رشد کنیم و بهتر بشیم توضیحات بیشتر : https://t.me/Mofidot/89 مفیدات در بله : https://ble.ir/Mofidot مفیدات در Cast box✴ https://castbox.fm/va/4661269
Показати більше1 487
Підписники
+124 години
-47 днів
-1330 день
Архів дописів
1 487
یک نفر میگفت :
«چون حکمت و عقل به نهایت برسد، کلام به اوج و تعالی برسد»
یا یک نفر دیگر میگفت :
« چون کلام به اوج و تعالی برسد، حکمت و عقل به نهایت برسد »
نمیدانم کدامش است
اما آنچه مسلّم است این است که علی (ع) در اوج کلام و متعالی عقل و حکمت است
تعالی کلام یعنی درست صحبت کند، چه با خود و در اندیشه خود، چه با دیگران...زلال و شفاف...به اندازه و سنجیده...دقیق و بی ابهام...متناسب با مخاطب
ان شائ الله همگی پیرو ایشون باشیم و توفیق زندگی با حکمت و کلام متعالی در دنیا رو داشته باشیم
عید غدیر بر همگی مبارک🌹
🆔 @mofidot (بله / تلگرام)
1 487
Repost from مفیدات
سلام و وقت بخیر
امیدوار هستم حال همگی خوب و جان و مالاتان سالم و دستنخورده، و قلبتان آرام و مطمئن باشد عزیزان🌹
‼️ با توجه به وضعیت ناپایدار فعلی و جهت حفظ ارتباط، مفیدات رو در 🔹پیامرسان بله🔹هم دنبال کنید
🆔 https://ble.ir/Mofidot
🆔 https://t.me/Mofidot
1 487
این عکس در اوج تنش های یکی از اعتراضات چند سال اخیر گرفته شده است
۴ نفر از ۵ نفر داخل عکس دیدگاه و باور های سیاسی ۱۸۰ درجه مخالف و کاملا ضد من داشتند و دارند
اما اون روز باهم این عکس رو گرفتیم
چون با اونهمه اختلاف نظر ، فقط و فقط یک اشتراک بزرگ باهم داشتیم
همشون آرام بودن....آرام
بلا استثنا همشون در تظاهرات ها بودن...۴ تاشون اونوری...یکیشون اینوری😄
اما با این حال آرام بودن
آرام بودنشون، ساکن بودن و بی تفاوت بودن و منفعل بودن نبود
آرام بودن یعنی چشمت باز است....نه بسته
افسار دهانت به دست عقلت است...نه بالعکس
حواست به حدود و نان و نمک ها هست...نه بی محابا
نتایج کوتاه مدت و بلندمدت کارهایم را می دانم...نه احساسی و کوتهنگرانه
از هر طرفی هستید، هر دیدگاهی دارید، داشته باشید
فقط آرام باشید و اطرافیانتان را آرام کنید
اگر دوست دارید حکومتی را تغییر بدید، بدید...فقط آرام باشید
اگر دوست دارید از حکومتی دفاع کنید، بکنید...فقط آرام باشید
چه الان و چه بعدا، آنچه نیاز است همین افراد آرام مثل شما ها هستن
فرد آرام دو دوزه باز نیست...دو رو نیست...بی عقیده و فکر نیست...
بلکه آرام است...
از هر طرفی هستید، خواهشاً اول آرام باشید، و بعد هرچقدر می توانید بقیه رو آرام کنید...
با محبت، صحبت، تحمل، نشست و برخواست، رفت و آمد...
بدون آرام بودن، هر کاری سم است...هر کاری لطمه ای است به خود و اطرافیان خود
🆔 @mofidot
1 487
یکی از دوستان در MofiTalk پرسید که:
"پیام آخرتون در من حس خشم و لج ایجاد کرد و این متناقض با صحبتی بود که در پیامتون کردید"
این من را به فکر فرو برد
اندکی مشغله داشتم اما در میان اون ها داشتم بهش فکر میکردم
چه شد که من هربار که این پیام را میخواندم حس خشم نداشتم و درک نمیکردم، اما در مخاطب پیامم، یک مفیداتی، همچین حسی ایجاد شده بود؟
با ایشون صحبت کردم در گروه و پی وی...فکر کردم
و به پاسخش رسیدم
نقطه تعیین کننده را یافتم
یک فلسفه، یک گزاره و نگرش که منشأ این اختلاف در احساس و برداشت بود
و این مثال و سوال، من رو به این فلسفه ریشهدار رسوند
«محمدرضا، فرض کن سال ۱۴۰۴ است، انقلابی سال ۵۷ رخ نداده بود، هنوز نظام شاهنشاهی پهلوی بر مسند قدرت در ایران بود. وضعیت اقتصادی و اجتماعی حکومت افتضاح بود و با ظلم و قساوت فراوان با مردم و معترضان برخورد می کرد. بارها اعتراضات مردم را سرکوب و عده ای کشته شده بودند. حکومت کاملا ضد دینی عمل میکرد و متدینین بسیار ناراضی بودند. مخالفین از حکومت زیاد بودن اما هیچ رهبر و جریان مخالفی که عرضه انقلاب و رهبری تعویض قدرت را داشته باشد وجود نداشت. خمینی سال ۶۱ فوت کرده بود و پس از او فرد دیگری نبود.اما همزمان، حکومت قدرت نظامی و امنیتی خوبی داشت، توانسته بود اقوام متکثر را کنار هم جمع کند و ایران را زیر یک پرچم نگه دارد. حتی در سال ۶۱ یک جنگ بزرگ با عراق را بدون دادن یک وجب خاک پشت سر بگذارد.
اکنون آمریکا اولتیماتوم به حکومت پهلوی داده است که سرنگونت میکنم و باید فلان کار را بکنی یا نکنی. ناوهایش را آورده است، گارد حمله گرفته است، رسماً از براندازی نظام شاهنشاهی پهلوی حمایت کرده است و چند بار نیز تلاش کرده تاکنون و موفق نشده. هر سال حکومت پهلوی در ۲۲ بهمن، یک تظاهرات برای بزرگداشت شاهنشاهی برگزار میکند.
«آیا من به عنوان یک فرد ناراضی از حکومت پهلوی، که دوستان و عزیزانی را توسط حکومت از دست داده ام و آسیب دیده ام، در این شرایط، در تظاهرات سالگرد شاهنشاهی پهلوی شرکت می کردم؟»
این سوال من رو به عمق فلسفه ای برد که توجه زیادی بهش نکرده بودم.
اکنون اما به پاسخش برای خودم رسیدم. به زودی در موردش خواهم گفت
تا اونموقع، شماهم میتونید در موردش فکر کنید....شما چطور؟ خودتون رو تصور کنید....چکار میکردید؟
🆔 @mofidot
1 487
هنر مخالف بودن، اما با پنبه سر بریدن
هنر خشمگین بودن، اما به خود لطمه نزدن
هنر نفرت داشتن، اما هوشمندانه مخالفت کردن
هنر خسته بودن، اما گام به گام پیش رفتن
این چیزی است که از فرد تحصیل کرده و با دانش و آگاه باید انتظار داشت
جای مناره را قبل از دزدیدنش باید تدارک دید
نه پس از دزدیدنش
به فکر پسا براندازی باید قبل از براندازی بود، نه بعدش
به خاطر نفرت از کسی قرار نیست به عقب برگردیم و اوضاع خودمان و بقیه را خراب تر از چیزی که هست کنیم
خشم و نفرتی که اصالت نداشته باشد، غایت نداشته باشد، هدایت نشود و رهبر نداشته باشد
هم خودش را می سوزاند هم دیگران را
و هر کسی که پیش و بیش از گسترش عقلانیت برای یک جنبش
صرفا خشم و نفرت و اندوه گسترش دهد
چه در تلگرام، چه در اینستا، چه در هر جا
در کنج خانه اش بنشیند
بنزین استوری بر آتش خشم و نفرت بریزد
در خون ها و آتش ها و جان ها و مال های پر پر شده سهیم است
خشم، سوخت جنبش است نه هدایتگر یک جنبش
و برای همین است که عقلای جهان ابزار اسلحه و خشونت را در انقلاب ها مردود دانستند
تا هوشیاری عقل به مستی خشم زایل نشود
۲۲ بهمن، سالگرد یک گام رو به جلوی ملت ایران مبارک
به امید گام های بیشتر و مهمتر و موثر تر ملت ایران
امیدوارم هرکجا هستید در پناه خدا باشید
🆔 @mofidot
1 487
هرکاری میخواهید، بکنید.
به هر کی میخواهید، فحش بدهید یا قربون صدقه برید.
به هرکس میخواهید زنده باد و مرده باد بگید.
اما فقط و فقط این یک کار را نکنید👆
🔅آنچه از بودن در متن «پاندمی کرونا» و «آبان ۹۸» و «خیزش مهسا» و غیره تاکنون آموختم
🔹با هر نگرش و ایده ای هستین، هرکی رو بدتون میاد یا خوشتون میاد، توصیه میکنم این رو از برادر کوچکتر تون بشنوید🌹
🆔 @mofidot
1 487
أَلاَ وَ إِنَّ اَلْخَطَايَا خَيْلٌ شُمُسٌ
آگاه باشيد همانا لغزشهای کوچک چون مركبهاى بد رفتارند
حُمِلَ عَلَيْهَا أَهْلُهَا وَ خُلِعَتْ لُجُمُهَا
فَتَقَحَّمَتْ بِهِمْ فِي اَلنَّارِ
كه سواران خود (گناهكاران) را، افسار گسیخته، در آتش دوزخ مىاندازند.
أَلاَ وَ إِنَّ اَلتَّقْوَى مَطَايَا ذُلُلٌ
اما تقوا، چونان مركبهاى فرمانبردارى هستند
حُمِلَ عَلَيْهَا أَهْلُهَا وَ أُعْطُوا أَزِمَّتَهَا
كه سواران خود را، افسار بر دست،
فَأَوْرَدَتْهُمُ اَلْجَنَّةَ
وارد بهشت جاويدان مىكنند.
«خطبه ۱۶ نهج البلاغه»
🔅🔅🔅🔅🔅🔅🔅🔅🔅🔅🔅🔅🔅
🔹عاقبت بخیر شدن یا نشدن
🔹برکت یافتن یا نیافتن
🔹راست رفتن یا کج رفتن
همه از لغزش های هر روزه ام شروع می شود
لغزش از آنچه میدانم درست است و انجام نمی دهم
لغزش از آنچه میدانم غلط است و انجام می دهم
🔶نوشابه خوردن ها
🔶ورزش نکردن ها
🔶جلسه رفتن های بی حاصل
🔶رقابت های بیهوده
🔶ریسرچ های دلفریب و بی حاصل
🔶برگزاری کارگاه های فیک و تکراری
آرام آرام، مزاج تصمیم گیری ام عوض میشود
قطب نمای قضاوتم میچرخد و میچرخد
تا دیگر راست را چپ
و چپ را راست میبینم
آنچه دانم که حق است، نپویم راهش، وآنچه دانم خطاست، شوم همراهش. ضمیرم در بندِ عذر و توجیهش، ز این ورطه حیرت، نجویم گریز راهش.ولادت امیرالمومنین علی (ع) بر همگی تبریک باد🌹❤️ یاد اسوه حقیقی و معاصر، حاج قاسم سلیمانی عزیز بخیر...روحش شاد😔💔 🆔 @mofidot
1 487
🔹سرباز ۱ : خب چه خبر؟ خوبی؟ چکار می کنی؟
🔸سرباز ۲ : خوبم خداروشکر...من به صورت تخصصی در حوزه تعارض منافع ریسرچ میکنم
⭕️ « دو دسته مشکل »
🔅به بهانه آموزشی سربازی و وقایع رخ داده در آن😊
💠 امیدوارم مفید باشه براتون🌹
🔅اگر مخالفت یا نظری دارید میتونید در کامنت ها و گروه MofiTalk ، یا ناشناس مطرح کنید
🆔 @mofidot (بله/تلگرام)
1 487
یک پست عالی از کانال دوست عزیزم آقا مهدی کیانی😊❤️👇🏻
چه مسائلی را نباید حل کرد؟
بخش پنجم | مسئلهی بیصاحب
گاهی وقتها ما یه مسئلهی خیلی شیک و منطقی رو صورتبندی میکنیم، اما وقتی از خودمون میپرسیم «این مسئله برای کیه؟»، میبینیم هیچکس واقعاً اون مسئله رو نداره! در حالی که هر مسئلهای باید یه صاحب داشته باشه؛ کسی که حاضر باشه برای حل شدنش هزینه کنه. (وگرنه استارتآپ کمکی به کسی نکرده!) به صاحب مسئله میگیم «پرسونا». پرسونا کسیه که میخواد به هدفی برسه، اما یهجایی گیر کرده و کمک لازم داره.
یکی از نشونههای اینکه پرسونامون رو درست نشناختیم اینه که بگیم: «کاربر اشتباه تصمیم میگیره»، «به ضرر خودش عمل کرده» یا از دست کاربر غر بزنیم. این حرفها یعنی رابطهی بین مسئله و مخاطب رو از اساس اشتباه تعریف کردیم. یادمون باشه: تو این رابطه، اصالت با مخاطبه، نه با ذهنیت ما.
بعضی کارآفرینها — مخصوصاً عاشقان فناوری — اول عاشق یه راهحل میشن و بعد دنبال مسئله میگردن! 💡 مثلاً یه تیم CRM میگه: «کاربر باید دادههاش رو درست وارد کنه تا بتونه گزارش بگیره.» اما مسئلهی کاربر این نیست. شاید فقط میخواد بفروشه و وقت نداره با یه ابزار پیچیده سروکله بزنه. یا یه تیم دیگه میگه: «مشتری باید بخواد که عکسش رو با هوش مصنوعی بگیره!» در حالی که نیاز مشتری چیز دیگهایه: میخواد یه عکس طبیعی داشته باشه، نه ساختگی. پس مسئله و راهحل با هم فیت نمیشن.
عجیبترش وقتیه که تیمها میخوان یه نیاز تازه رو زوری تو ذهن کاربر بکوبن! 😬 مثل گوگل گلس یا متاورسِ فیسبوک؛ کلی تبلیغ، کلی هیجان... اما کسی واقعاً دنبالش نبود. نتیجه؟ شکست.
🧠 اینجا یه سؤال مهم پیش میاد: پس تکلیف جملهی معروف استیو جابز چی میشه؟ «خیلی وقتها مردم نمیدونن چی میخوان، تا وقتی که نشونشون بدی.» و بعدش میگه: «کار ما اینه که بفهمیم مردم چی میخوان، قبل از اینکه خودشون بدونن.» اما این جمله دربارهی راهحله، نه مسئله. کار مردم این نیست که محصول طراحی کنن؛ اونها فقط یه نیاز واقعی دارن. کار ماست که اون نیاز رو بفهمیم و براش راهحل پیدا کنیم.
🐴 مثال هنری فورد هم همینه: «اگه از مردم میپرسید چی میخوان، لابد میگفتن اسب سریعتر!» ولی فورد فهمید مردم اسب نمیخوان؛ مسئلهشون سرعت بود.
یه مثال دقیقتر و ایرانی هم داریم: «میاره». وقتی تیمش شروع کرد، رفت رستورانها رو از نزدیک دید. فهمید رستورانی که وسط شلوغی سفارشهاست، وقت نداره آدرس وارد کنه یا با نقشه درگیر شه. از اونور، گاهی پیک نداره، گاهی پیکش بیکاره و وقتش تلف میشه. یه inefficiency واقعی اینجا بود. میاره نیومد یه اپ پیک جدید بسازه مثل بقیه. فقط یه دکمه گذاشت: «درخواست پیک.» 📲 رانندههای نزدیک درخواست رو میگیرن، خودشون آدرس رو میگیرن، و رستوران درگیر جزئیات نمیشه. جالبه که رانندههای میاره معمولاً سفرهای بلند رو قبول نمیکنن و میگن: «برو اسنپ بگیر!» چون اون سفر، دیگه مسئلهی این پرسونا نیست. کار یه آدم دیگهست، با نیازهای دیگه.
✅ مسئله باید از جایی شروع بشه که یه آدم واقعی، درگیر رسیدن به یه هدف واقعیـه و یهجایی تو راه گیر کرده. کسی که خواسته، ولی یه مانع جلوی راهشه. اگه این آدم وجود نداشته باشه، یعنی مسئلهای هم وجود نداره — حتی اگه خیلی شیک و منطقی بتونیم تعریفش کنیم.
#دغدغه_نگار
#مسئله
#پرسونا
#تفکر_محصول
🆔 @m_d_negar
🆔 @mofidot
1 487
Amazon made buying easy Uber made transport easy Stripe made payments easy see the pattern? the greatest companies in history did one thing: they removed friction آمازون خرید را آسان کرد اوبر حمل و نقل را آسان کرد استریپ پرداختها را آسان کرد الگوی کار را میبینی؟ بزرگترین شرکتهای تاریخ یک کار انجام دادند: آنها موانع و سختیها را حذف کردند.🔸میخواهید کاری کنید اما نمی دانید چکار؟ 🔸میخواهید موثر باشید اما نمیدانید چطور؟ 💠 از کاهش اصطکاک ها (friction) شروع کنید👇🏻 https://t.me/Mofidot/308 🆔 @mofidot
1 487
❓«آیا تا به حال فهرست مفیدات (که در کانال پین شده است) رو دیده اید؟ و چه مقدار از محتوای فهرست رو گوش/مطالعه کرده اید؟»
1 487
سلام بر همه دوستان
با عرض پوزش بعد از مدت نسبتا طولانی دوری (که دلیلش رو سعی میکنم به زودی بیان کنم)🙏
ان شائ الله دوباره شروع خواهیم کرد 😊
فقط ممنون میشم به این سوال پاسخ بدید👇🏻
Вже доступно! Дослідження Telegram за 2025 — головні інсайти року 
