cookie

Ми використовуємо файли cookie для покращення вашого досвіду перегляду. Натиснувши «Прийняти все», ви погоджуєтеся на використання файлів cookie.

avatar

قصة و عبرة

أعداد وتقديم /محمد احمد بازياد /قصيعر /حضرموت /اليمن

Більше
Рекламні дописи
242
Підписники
Немає даних24 години
+17 днів
+330 днів

Триває завантаження даних...

Приріст підписників

Триває завантаження даних...

Repost from قصة وعبرة
دهاء_وذكاء يحكى أن كلثوم بن الأغر (المعروف بدهائه وذكائه) كان قائدا” في جيش عبدالملك بن مروان ، وكان الحجاج بن يوسف يبغض كلثوم ، فدبر له مكيدة جعلت عبدالملك بن مروان يحكم على كلثوم بن الأغر بالاعدام بالسيف فذهبت أم كلثوم إلى عبدالملك بن مروان تلتمس عفوه فاستحى منها لأن عمرها جاوز المائة عام ، فقال لها : سأجعل الحجاج يكتب في ورقتين الأولى يعدم وفي الورقة الثانية لايعدم ، ونجعل ابنكِ يختار ورقة قبل تنفيذ الحكم فإن كان مظلوم نجاه آللـَہ . . ⁉️فخرجت والحزن يعتريها فهي تعلم أنّ الحجاج يكره ابنها والأرجح أنّه سيكتب في الورقتين #يعدم . .  فقال لها ابنها لا تقلقي يا أماه ، ودعي الأمر لي .. وفعلا قام الحجاج بكتابه كلمة ( #يعدم ) في الورقتين.  وتجمع الملأ في اليوم الموعود ليروا ما سيفعل كلثوم .. ولما جاء كلثوم في ساحة القصاص ، قال له الحجاج وهو يبتسم بخبث : اختر واحدة – فابتسم كلثوم ! واختار ورقة وقال : اخترت هذه ،ثم قام ببلعها دون أن يقرأها‼️ ⁉️فاندهش الوالي وقال ماصنعت ياكلثوم !! لقد أكلت الورقة دون أن نعلم ما بها ! فقال كلثوم : يامولاي اخترت ورقة وأكلتها دون أن أعلم مابها ، ولكي نعلم مابها ، انظر للورقة الأخرى فهي عكسها . . فنظر الوالي للورقة الباقية فكانت{ يعدم } فقالوا : لقد اختار كلثوم أن لا يعدم!! العبرة حاول أن تستخدم ذكائك مع الذين يكيدوا لك ويدورون لك دون أن تصادم معهم قصة وعبرة
Показати все...
قَالَ هُمْ أُولَاءِ عَلَى أَثَرِي وَعَجِلْتُ إِلَيْكَ رَبِّ لِتَرْضَى من سورة طه- آية (84)
Показати все...
Repost from قصة وعبرة
حدوتة : الطماع والسلطانية كان يامكان .. زمان .. زمان .. كان فى راجل صياد أسمه عم سليمان ... عم سليمان ... كان كل يوم يروح البحر .. يركب المركب بتاعته ومعاه السلطانية اللى بياكل فيها ... ويفضل يأدف يأدف لغاية المركب ما تدخل جوه فى البحر وبعدين يبدأ يصطاد السمك ... يرمى الشبكة اللى بيصطاد بيها فى البحر ... وهو ورزقه !!! لكن فى يوم من الايام وهو فى وسط البحر .. جت عاصفة جامده قوى ... ريح شديده جدا .. خلت المركب تمشى بسرعه قوى .. وكل ماتمشى تبعد بعيـــد قوى عن الشاطئ ــ وبقت المركب تنشال وتنحط فى البحـــر .. وبقت خلاص حتغرق ... لكن قبل ما تغرق راح عم سليمان واخد السلطانية اللى كانت معاه ... وراح حاطتها تحت الشال القماش اللى كان رابطه على وسطه ... ويادوب حط السلطانية من هنا ... راحت المركب مقلوبه من هنا ... وغرقت المركب ... لكن عم سليمان كان شاطر قوى بيعرف يعوم ... عشان كده قعد يعوم .. يعوم ... وكل لما يعوم يحمد ربنا إنه إتعلم العوم وهو صغير وإلا كان زمانه غرق فى البحر ... فضل يعوم لغاية ما وصل الجزيره البعيــده اللى ماكنش حد يقدر يوصللها أبدا . تعب قوى عم سليمان من العوم .. عشان كده أول ما وصل شــاطئ الجزيره البعيده راح مرمى على الارض من كتر التعب ... وأغمى عليه .. وراح فى سابع نومه . بعد فتره كبيره ... صحــى من الغيبوبه اللى كان فيها فلقى نفســه متكتف من أيديه ومن رجليه ... وحواليه ناس بدائية قوى .. شكلها غريب جدا ... ناس راسمه على وشها رسومات باللون الأبيض والاسود والاحمر ... وراسمه كمان على جسمها رسومات غريبة وعجيبة ومش كده وبس ... لاء .. دول كمان حالقين شعرهم خالص ... وكل واحد منهم ماسك سهم كبير وطويل فى أيده .. وشوية منهم كانوا ماسكين سيوف بتلمع قوى ... وطبعا كان سليمان خايف عشان متكتف من أيديه ورجليه ومخضوض من الناس الغريبة اللى عمالين يصرخوا حواليه ويتنطتوا فوق وتحت ويخبطوا جامد على الطبول بشكل عجيب وصوت فظيع .... لكن زعيم الجزيره ظهر فجأه !!! بشكله الغريب والريش الطويل اللى فوق دماغه وكان راسم حلقات سوده حوالين عينيه ... ولابس عقد طويل من اللؤلوء وحلق كمان ... وماسك عصايه كبيره قوى مليانه ريش أشكال وألوان ... صرخ فيهم وقاللهم : أســتنوا أستنوا ... ســيبوه ... أوعوا تموتوه .... لما نشوف الأول : هو عــدو واللا حبيب . وراح زعيم الجزيره قرب منه وهو على وشه تكشيره .. وزعق جامد لعم سليمان وقاله : أيه اللى جابك عندنا ... أنت عــدو ... واللا حبيــب . عم سليمان من خوفه رد بسرعه من غير مايفكر وقاله : أنا حبيــب ... أنا حبيب طبعا ... هو أنا حلاقى ناس حلوه وزى الفل كده ومابقاش حبيب ؟ رد الزعيم على سليمان وهو لســه مكشــر وقاله : وأيه الاثبات ؟ عم سليمان إستغرب قوى وقاله : إثبــات ... إثبــات أيه كفا الله الشـــر . الزعيم زعق لسليمان وقاله : فين الاثبات إنك حبيب مش عـــدو . عم سليمان قال فى ســره : أيه المصيبة اللى أنا فيها دى ... باين عليا رحت فى داهيه ..... لكن فجأه جت لسيمان فكره جهنمية ... وهى إنه يدى الزعيم الســلطانية ويقول له دى هديه . وفعلا .. عم سليمان فك بســرعه الشال القماش اللى حوالين وســطه ومسك السلطانية ... وراح مقدمها لزعيم الجزيرة وقاله : إتفضل إثبات إنى حبيب ... هديه جميله قوى .. إن شاء الله تعجبك . بص الزعيم على السلطانية ... وبسرعة إتحولت التكشــيره .. لابتسامه وضحكه كبيره ... وصرخ وقال : تـــاااااج .... تااااج عظيم .... تاااااج الجزيرة ... وفضل يهلل ويرقص ويقول : تااااج الجزيرة .. تااااج الجزيرة .. ما أحلاه .. ما أحلاه ... ويردد وراه أهل الجزيره كلهم وهمه بيرقصوا وفراحنين ويقولوا : تااااج الجزيره ... تااااج الجزيره ما أحلاه ... ما أحلاه . وبعـد فتره طويله من الرقص والغناء ... رفع الزعيم أيديه لفوق وشاور لهم وهو بيزعق ويقول : بس كفاية خلاص !! وراح باصص لعم سليمان وقاله ... لازم نديك إحنا كمان هديه عشان أنت طلعت حبيب . تطلب أيه ... ؟ قاله : أنا عايزك تدينى مركب عشــان أمشى بيها وأرجع لبلدى . الزعيم قال : بس كده ... ياحراس نبهوا أوام على كل المراكبية ... يدوا أحسن مركب فى الجزيرة لعم سليمان عشان يرجع بلده بيها . وراح قايل للحراس كمان : ياحراس .. لازم نرد الهديه بهديه أحسن منها ـــ ياللا روحوا أملوا المركب بالدهب والياقوت والمرجان . عم سليمان بقى مش مصدق لا ودانه ولا عنيه .... معقوله ... كل ده عشــان حتة سلطانية .... أحمدك ياااارب . عم سليمان خد المركب وعليها الدهب والياقوت والمرجان ... وراح ماشــى فى البحــر .. وقعد يأدف .. يأدف .. لغاية ما وصل لبلده .
Показати все...
Repost from قصة وعبرة
وبعــد ما وصل الشــاطئ أجر عربية كبيره شالت له كل الدهب والمرجان والياقوت لغايــة بيته ؟ وطبعا الدهب والياقوت والمرجان خلى عم سليمان غنى جدا وعاش فى سعادة وهنا وطبعا لم ينسى الفقراء والمساكين فبقى يحسن إليهم ويعمل خير كتير لاهل بلده ... وبنا لهم مدرسه ومستشفى ..... وبقى كل الناس بتحبه . وطبعا أخوه عثمان الطماع وصله خبر سليمان وعرف إنه أصبح غنى .... راح رايح لسليمان عشان يعرف تفاصيل اللى حصله وازاى بقى غنى بالشكل ده ... ولما وصل لبيته سأله عن الحكاية .... وأزى بقى عنده كل الدهب والياقوت والمرجان ده وجابه منين ؟ وعشان سليمان طيب .. حكى الحكاية كلها بالتفصيل لأخوه عثمان ... وقاله : أنا لما وصلت الجزيره البعيده كان شكل أهل الجزيره غريب وعجيب وكانوا عايزين يموتونى .. عشان بيحسبونى عــدو .... لكن لما أثبت لهم إنى حبيب ... وقدمتلهم السلطانية هديه ... فرحوا بيها قوى .. وراح زعيم الجزيرة ملى لى المركب دهب وياقوت ومرجان . فرح عثمان الطماع إنه عرف تفاصيل الحكاية ... ولما روح بيته قعد يكلم نفسه ويقول : معقوله ... كل الدهب والمرجان والياقوت ده كله عشان هدية من حتة ســلطانية .... طيب .. أنا حأروح الجزيرة ومعايا هدايا عظيمة عشـــان الزعيم يدينى أضعاف أضعاف اللى خده سليمان أخويا . عثمان : باع كل اللى حلته ... باع دكانه .. وباع عفش بيته ... وحتى باع بيته ... وراح أشــترى ملابس فخمه كتيره شكلها حلو جدا تليق بملك وزعيم ... وأشــترى كمان تحف غالية جدا ... وأشترى حاجات تانية جميلة قوى ... وراح حاطتها كلها فى صندوق كبير وراح مأجر سفينة كبيره عشان يروح بها الجزيرة . قعــد عثمان يمشى بالسفينة فى البحر كتيير قوى قوى ... لغاية ماوصل الجــزيرة .... وأول ما وصل الجزيرة ... وشافوه أهل الجزيره راحوا قابضين عليه وربطوه من رجليه ومن أيديه وأخذوه لزعيم الجزيزه اللى أول ما شافه قالهم : أوعوا تموتون .. يالله فكوه عشان نعرف هو عدو واللا حبيب . وقف عثمان قدام زعيم الجزيره وهو مرعوب وخايف وبقى بيترعش من الخوف .... وراح زعيم الجزيرة زعق وصرخ بصوت جامد قوى لعثمان وقاله : أيه اللى جابك عندنا ... إنت عــدو واللا حبيب . رد عثمان بخوف وقال : لاء .. لاء ... أنا مش عدو ... أنا حبيب . الزعيم قاله : طب أيه الإثبات إنك حبيب . عثمان قاله : أنا جايب لكم معايا تحف عجيبة وهدايا وملابس فخمة كتير قوى .. ما لهاش مثيل ... كلها فى الصندوق اللى على السفينة ... . وفعــلا طلع عثمان فوق السفينة ... وفتح الصندوق الكبير ... وخرج منه الهدايا والملابس الفخمة والتحف العظيمة الكتيره . صرخ زعيم الجزيره وأهل الجزيرة إنبهارا بكل الملابس والهدايا والتحف العظيمة ... ومابقوش مصديقين عينهم عشان عمرهم ما شافوا حاجات زى دى قبل كده . وقف زعيم الجزيره وقال : أيه ده كله ؟ أيه ده كله ؟ أشــياء فخمه صحيح .. وتحف هايلة .. وقعد يقيس الملابس وهو فرحان بيها ــ ويتفرج على التحف وهو حيطير من الفرح ..... وراح قايل لعثمان : إحنا لازم نكافأك مكافأه كبيره قوى ... لازم نعطيك هديه عظيمة أعظم من هداياك دى كلها ... إحنا حنعطيك أهم حاجه عندنا ... وأعظم شئ على أرض الجزيره .... إحنا حنعطيك تـــاج الجزيره .... وراح زعيم الجزيره وبكل فخــر ... خلع تاج الجزيره من على راسه ... وراح حاطه على راس عثمان وهو بيهتف وأهل الجزيرة تهتف وراه .... تاج الجزيره .. تاج الجزيره . لكن عم عثمان ... راح مصوت وقعد يصرخ ويتنطت فوق وتحت ويلطم على وشه ويقول : الســلطانية ... السلطانية ..... ياخراب بيتك ياعثمان ... ياخرب بيتك ياعثمان .... دى سلطانية سليمان . _العبرة الطمع يقل ما جمع قصة وعبرة
Показати все...
وَمَا أَعْجَلَكَ عَنْ قَوْمِكَ يَا مُوسَى من سورة طه- آية (83)
Показати все...
وَإِنِّي لَغَفَّارٌ لِـمَنْ تَابَ وَآَمَنَ وَعَمِلَ صَالِحًا ثُمَّ اهْتَدَى من سورة طه- آية (82)
Показати все...
Repost from قصة وعبرة
#قصة_مثل #اذا_كان_الكلام_من_فضة_فالسكوت_من_ذهب : يحكى ان رجلا أصابه فالج فأقعده في البيت، وكان الرجل لحوجا كثير التذمر، لا يستقر على حال ولا يهدأ له بال. فابتكر أولاده طريقة لتسليته، قبل أن يموت فيستريح ويريح، فاستأجروا له من يجلس معه باستمرار ويسليه بما عنده من قصص وأخبار، لقاء قطعة نقدية من الفضة لكل يوم. فأنجز الرجل مهمته حتى وافت المنية المريض المفلوج. وحدث بعدئذ، أن رجلا آخر في القرية، شاخ وأقعده عجزه عن القيام والقعود، وكان كثير الكلام ويسعده أن يجد من يصغي الى أحاديثه باهتمام، ففطنت زوجته الى الشخص الذي ذكرناه في السابق فهو رجل مجرب وقد نفذ مهمته بكل اتقان. فتوجهت اليه وقالت له: قد دفعوا لك من قبل نقدا من الفضة لقاء حديث متواصل وسرد القصص والاخبار، وها أنا أعرض عليك ما هو أيسر وأدفع لك نفس الثمن. كل ما أطلبه منك هو أن تجلس فقط الى زوجي وتصغي الى أحاديثه، بدون أي عناء، فوافق الرجل وباشرعمله بالجلوس والاصغاء الى زوجها لكن هذا الزوج الهرم كان لسانه لا يزال سليما معافى، فصار يتكلم بدون انقطاع، فيسمعه الأجير حتى اذا انتهت القصة، حكاها له العجوز مرة ثانية من جديد. واذا كان حظه جيدا كان يحظى بقصة جديدة، الا أن الرجل العجوز كان يرويها له عدة مرات، مرة يسردها له من ربعها ومرة من أولها ومرة من نصفها. ولم تكد تمر بضع ساعات من الزمن حتى ضاق صدر الأجير وفرغ صبره، فنادى زوجة الرجل وقال لها: من قال لك أن السكوت أجرته كأجرة الكلام؟ ان كان الكلام أجرته من الفضة فالسكوت أجرته من الذهب. استلمي زوجك ورزقي على الله @storyonly3
Показати все...
👍 1
#قــــصـــة_وعـــبــرة جاء شاب إلى شيخ و سأله : أنا شاب و رغبتي فى الفتيات تلاحقني و لا أستطيع منع نفسي من النظر إليهم في الشارع ...فماذا أفعل ؟؟؟ نظر إليه الشيخ ثم أعطاه كوباً من الحليب ممتلئاً حتى حافته و أوصاه أن يوصله إلى مكان ما يمر على سوق دون أن ينسكب من الكوب شيء.... واستدعى أحد طلابه ليرافقه في الطريق و يضربه أمام الناس إذا انسكب منه الحليب.... و بالفعل أوصل الشاب الكوب دون أن ينسكب منه شىء ولما سأله الشيخ : كم فتاة رأيت في الطريق فأجاب الشاب : لم أر أي شيء.. كنت خائفاً أن ينسكب من الكوب شىء و يضربني تلميذك أمام الناس ويصيبني الخزي أمامهم فقال الشيخ: و كذلك هو حال المؤمن يخاف من الله ومن خزي يوم القيامة إذا ارتكب المعاصي والمؤمن الحق دائم التركيز على ألا يرتكب المعاصي. #عبرة 💚 @storyonly3
Показати все...
Repost from قصة وعبرة
ﺃﺭﺍﺩ ﺭﺟﻞ ﺃﻥ ﻳﺒﻴﻊ ﺑﻴﺘﻪ ﻭﻳﻨﺘﻘﻞ ﺇﻟﻰ ﺑﻴﺖ ﺃﻓﻀﻞ** ﻓﺬﻫﺐ ﺇﻟﻰ ﺃﺣﺪ ﺃﺻﺪﻗﺎﺋﻪ ﻭﻫﻮﺭﺟﻞ ﺃﻋﻤﺎﻝ ﻭﺧﺒﻴﺮ ﻓﻲ ﺃﻋﻤﺎﻝ ﺍﻟﺘﺴﻮﻳﻖ....ﻭﻃﻠﺐ ﻣﻨﻪ ﺃﻥ ﻳﺴﺎﻋﺪﻩ ﻓﻲ ﻛﺘﺎﺑﻪ ﺇﻋﻼ‌ﻥ ﻟﺒﻴﻊ ﺍﻟﺒﻴﺖ ﻭﻛﺎﻥ ﺍﻟﺨﺒﻴﺮ ﻳﻌﺮﻑ ﺍﻟﺒﻴﺖ ﺟﻴﺪﺍً ﻓﻜﺘﺐ ﻭﺻﻔﺎً ﻣﻔﺼﻼ‌ً ﻟﻪ ﺃﺷﺎﺩ ﻓﻴﻪ ﺑﺎﻟﻤﻮﻗﻊ ﺍﻟﺠﻤﻴﻞ ﻭﺍﻟﻤﺴﺎﺣﺔ ﺍﻟﻜﺒﻴﺮﺓ ﻭﻭﺻﻒ ﺍﻟﺘﺼﻤﻴﻢ ﺍﻟﻬﻨﺪﺳﻲ ﺍﻟﺮﺍﺋﻊ ﺛﻢ ﺗﺤﺪﺙ ﻋﻦ ﺍﻟﺤﺪﻳﻘﺔ ﻭﺣﻤﺎﻡ ﺍﻟﺴﺒﺎﺣﺔ.....ﺍﻟﺦ... ** ﻭﻗﺮﺃ ﻛﻠﻤﺎﺕ ﺍﻹ‌ﻋﻼ‌ﻥ ﻋﻠﻲ ﺻﺎﺣﺐ ﺍﻟﻤﻨﺰﻝ ﺍﻟﺬﻱ ﺃﺻﻐﻰ ﺇﻟﻴﻪ ﻓﻲ ﺍﻫﺘﻤﺎﻡ ﺷﺪﻳﺪ** ** ﻭﻗﺎﻝ...ﺃﺭﺟﻮﻙ ﺃﻋﺪ ﻗﺮﺍﺀﻩ ﺍﻹ‌ﻋﻼ‌ﻥ!!** ** ﻭﺣﻴﻦ ﺃﻋﺎﺩ ﺍﻟﻜﺎﺗﺐ ﺍﻟﻘﺮﺍﺀﺓ ﺻﺎﺡ ﺍﻟﺮﺟﻞ ﻳﺎ ﻟﻪ ﻣﻦ ﺑﻴﺖ ﺭﺍﺋﻊ..** ** ﻟﻘﺪ ﻇﻠﻠﺖ ﻃﻮﻝ ﻋﻤﺮﻱ ﺃﺣﻠﻢ ﺑﺎﻗﺘﻨﺎﺀ ﻣﺜﻞ ﻫﺬﺍ ﺍﻟﺒﻴﺖ ﻭﻟﻢ ﺃﻛﻦ ﺃﻋﻠﻢ ﺇﻧﻨﻴﺄﻋﻴﺶ ﻓﻴﻪ ﺇﻟﻲ ﺃﻥ ﺳﻤﻌﺘﻚ ﺗﺼﻔﻪ ﺛﻢ ﺃﺑﺘﺴﻤﻘﺎﺋﻼ‌ً ﻣﻦ ﻓﻀﻠﻚ ﻻ‌ ﺗﻨﺸﺮ ﺍﻹ‌ﻋﻼ‌ﻥ** ﻓﺒﻴﺘﻲ ﻏﻴﺮ ﻣﻌﺮﻭﺽ ﻟﻠﺒﻴﻊ!!! ﻫﻨﺎﻙ ﻣﻘﻮﻟﺔ ﻗﺪﻳﻤﻪ ﺗﻘﻮﻝ** العبرة ﺃﺣﺼﻲ ﺍﻟﺒﺮﻛﺎﺕ ﺍﻟﺘﻲ ﺃﻋﻄﺎﻫﺎ ﺍﻟﻠﻪ ﻟﻚ ﻭﺍﻛﺘﺒﻬﺎ ﻭﺍﺣﺪﺓﻭﺍﺣﺪﺓ ﻭﺳﺘﺠﺪ ﻧﻔﺴﻚ ﺃﻛﺜﺮ ﺳﻌﺎﺩﺓ ﻣﻤﺎ ﻗﺒﻞ...** ﺇﻧﻨﺎ ﻧﻨﺴﻰ ﺃﻥ ﻧﺸﻜﺮ ﺍﻟﻠﻪ ﺗﻌﺎﻟﻰ ﻷ‌ﻧﻨﺎ ﻻ‌ ﻧﺘﺄﻣﻞ ﻓﻴﺎﻟﺒﺮﻛﺎﺕ ﻭﻻ‌ ﻧﺤﺴﺐ ﻣﺎ ﻟﺪﻳﻨﺎ...ﻭﻷ‌ﻧﻨﺎ ﻧﺮﻯ ﺍﻟﻤﺘﺎﻋﺐ ﻓﻨﺘﺬﻣﺮ ﻭﻻ‌ ﻧﺮﻯ ﺍﻟﺒﺮﻛﺎﺕ قصة وعبرة
Показати все...
Repost from قصة وعبرة
الجاحظ وذكاء النساء 🔖 يقول الجاحظ : مررت بسوق النخاسين في بغداد فإذا بجارية للبيع وكانت غاية في الجمال وكان في خدها شامة فاقتربت منها وقلت لها : ما أسمكِ؟ فقالت: مكة فقلت لها : ٲتٲذنين  أن أقبل الحجر الأسود؟! فقالت : ﷽ { لم تكونوا بالغيه إلا بشق الأنفس } #طرائف 🤠 @storyonly3
Показати все...
Оберіть інший тариф

На вашому тарифі доступна аналітика тільки для 5 каналів. Щоб отримати більше — оберіть інший тариф.