1 153
Підписники
+224 години
-57 днів
-1630 день
Архів дописів
پرسیدهاند:
مردی خانم دوم گرفته حالا خانم اولش زياد احساس طرد شدن ميکنه ناآرام هست نگراناست که مبادا محبش از قلب شوهرش دور نشه ميگه محبتم کم شده
وميپرسن برای اينکه محبتم در قلب شوهرم زياد شود والبته وسواس وناآرامی ازمن دور شود باید چيکارکنم ؟
الجواب:
نگرانی برای خانم اول از آمدن خانم دوم، امری طبیعیاست و غالباً، محبت شوهر، ارتباط و توجه او نسبت به قبل، کم میشود، پس بخشی از رفع تشویش، قبول این مشکل هست، ایشان ناچار باید توقع شان را پایین آورند و این امر منجر به خودخوری و نیز تنشزایی با شوهر و خانواده نشود.
برای ازدیاد و جلب محبت شوهر، راهی جز : اخلاق نیکو، خدمت واحترام بیشتر شوهر، پیشهکردن مروت و تمثیل نقش قوی و مثبت در قبال خانه و خانواده نیست، و البته دعا نیز تاثیر دارد، اما آنچه که برخی برای جلب و تسخیر شوهر، به تعویذ و افسون به سراغ این و آن میدوند و همزمان، اخلاقشان را خشن ساخته و راه انتقام و ضدیت در پیش میگیرند، سخت در اشتباه و در مسیر گمراهی اند، عاید شان در این مسیر، چیزی جز خرابی زندگی ایشان در دنیا و گناه و شرمساری در آخرت نیست.
الله متعال، در همه حال، ما را اهل تقوا و صاحب درک و آگاهی بگرداند.
✍ضیاءاحمد فاضلی
♦️پرسیدهاند: در چنین شرایطی که اهل غزه به کمکهای مالی شدیداً محتاجاند، آیا مصرف پول در حجوعمره نافله از برخی مردم ما که باربار رفتهاند و باز میروند گناه نیست؟
الجواب:
در پاسخ، توجه شما را به چند نکته جلب میدارم:
۱- مصرف مال در پروژه نصرت اسلام و حمایت مدافعان اسلام، از مصرف آن در حج و عمره نافله، نزد همه علما، مقدم است، چنانچه آیه زیر نیز بر آن دلالت دارد، الله فرموده است:
۞ أَجَعَلْتُمْ سِقَايَةَ الْحَاجِّ وَعِمَارَةَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ كَمَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَجَاهَدَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ ۚ لَا يَسْتَوُونَ عِندَ اللَّهِ ۗ وَاللَّهُ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ- الَّذِينَ آمَنُوا وَهَاجَرُوا وَجَاهَدُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنفُسِهِمْ أَعْظَمُ دَرَجَةً عِندَ اللَّهِ ۚ وَأُولَٰئِكَ هُمُ الْفَائِزُونَ [سورة التوبة:۱۹و۲۰]
ترجمه: آیا آب دادن به حاجیان و آباد کردن مسجدالحرام را مانند کار کسی قرار می دهید که به الله و روز رستاخیز ایمان آورده و در راه الله جهاد نموده است؟ اینها نزد الله یکسان نیستند.و الله ستمکاران را هدایت نمی کند. آنان كه ايمان آوردند و هجرت كردند و در راه خدا با مالهايشان و جانهايشان جهاد كردند در نزد خداوند بلند مرتبه ترند. و همينان اند كه كاميابند.
٢- با آنهم، مصرف در حج و عمره نافله را نمیتوان گناه گفت؛ مگر اینکه جهادی جاری و یا مسلمانهای مظلومی، بدون کمک این فرد ضایع شوند و راه دیگری برای تامین ایشان نباشد.
۳- سهمگیری در نصرت مسلمانها در غزه واجب همه امت است، هر کس به قدر توانش.
۴- سهمگیری مهمی که از ما افغانها بیشتر ساخته و در نوع خود بسیار موثر هم هست، همانا جهاد اعلامی (آگاهیبخشی) هست، یعنی: از طریق: بیان، قلم، رسانهها، صفحات مجازی و هر وسیله ممکنِ دیگر، در راستای حقانیت این جهاد مبارک، مظلومیت ملت فلسطین، افشای حقیقت یهود و صهیونزم جهانخوار و توطئهها و دامهای خطرناکش علیه قبله اول و علیه امت اسلامی ما و خنثیسازی تبلیغات زهرآگین رسانه های صهیونستی و اموری از این دست.
البته این مهم در میان ملتهای عربزبان از طریق جریانها و رسانههای قوی اسلامی به زبان عربی تاحد خوبی انجام میشود اما در میان ملتهای فارسیزبان کمرنگ است و اینها بیشتر تحت تاثیر رسانههای در خدمت صهیونستی و غرب هستند، مانند: شبکه بیبیسی فارسی، انترنشنل و.. ازینرو، ملت ما نیاز شدید به توجیه و تصحیح افکار، بیداری، و امیدبخشی و درسآموزی از طوفان اقصا و واقع فلسطین دارد، تا هم از آن، برای بیداری، تربیت اسلامی و رشد روحیهی اسلامگرایی برای خود استفاده کند و نیز به نوبه خود به حیث ملت و دولت، آنچه در دفاع از قدس و فلسطین در سطح محلی و جهانی از وی ساخته است به کار گیرد.
✍ضیاءاحمد فاضلی، مسوول مدرسه احیاءالعلوم هرات
خواهری در باره تصویر بالا و نوشتهاش، پرسیدهاند که اگر لطف نمائید در مورد جمله بالا که ترجمه نیز شده است، دیدگاه خود را بنویسید.
من در جواب نوشتم:
الجواب:
منظورش این است که ما بندگان از غیب اطلاع نداریم، چه بسا وجود یک مشکل به خیر ما باشد که اگر حل شود، خود کلید مشکلات کلانتر شود..
خوب است که این گونه خود را در مشکلات تلقین نماییم و خوشبین باشیم.. حتی اگر تقدیر ما که الله میداند و ما نمیدانیم، هم آنگونه نباشد باز هم ضرر نکردیم، و بلکه بر صبر خویش افزودیم و نسبت الله از بدبینی، جلو گیری کرده و در عوض، حسن ظن به هو را افزایش دادیم، همچنانکه با این تدبیر، روحیه مان را نیز تقویت کردهایم.
الأبواب المُغلقة أمامك لو علمتَ ما خلفها
لشكرتَ الله كثيرًا على إغلاقها
اگر میدانستی پشت دَرهای بسته ی روبه رویت چه چیزی قرار دارد،
خداوند را بابت بستن آن بسیار سپاس میگفتی ...
.
♦️پرسیده اند: آیا نکاح یک دختر بدون خبر و حضور ولیاش، منعقد میشود؟
الجواب:
نزد امام ابوحنیفه(رح) که نظری بس باز در این زمینه دارند، نکاح بدون خبر و وساطت ولیِ دختر صحیح میشود، اما نزد امام شافعی(رح) ولرخی دیگر از فقها، نکاح اصلا به گفت و عبارت زن منعقد شده نمیتواند و تنها ولی اش صلاحیت دارد که بگوید: دادم.
نزد احناف، هم در صورتی نکاح جواز پیدا میکند که دختر بالغ باشد، اما اگر دختر بدون عذری، ولیاش را به جریان قرار نمیدهد گنهکار میشود که نوعی بیحرمتی به ولیاش کرده است. و اگر بیخبر از ولی، نکاح کرد و بعدا ولیاش خبر شد، فسخ کرده نمیتواند مگر در صورتی که شوهر، همتای این خانواده نبوده و این وصلت، به آبروی خانواده صدمه وارد کند که در آن صورت، ولیاش با شکایت به قضا، و ثبوت آن، قاضی حکم به فسخ نکاح میکند
Repost from الفباء
📚 قرآنکریم و ادعای حق دینی یهود در فلسطین
👤مولف: دکتور محمد ابراهیم ساعدی رودی
«قرآنکریم و ادعای حق دینی یهود در فلسطین» پایاننامۀ فوق لیسانس نویسنده در رشتۀ تفسیر و علومالقرآن از دانشگاه خارطوم سودان است که به هر فلسطینیای که به سازش تن نمیدهد، به کودکانی که با سنگ میجنگند، به شهادتطلبانی که پیروزی را به ارمغان میآورند، به پیرمردانی که مشغول دعایند و به مادرانی که اشک میریزند و نسلهای آینده را تربیت میکنند، تقدیم شده است.
این کتاب به هدف ردی بر سخنان مناخیم بگین رئیس جمهور وقت اسرائیل تألیف شده است که وی پس از سخنرانی انور سادات رئیس جمهور مصر در کنست اسرائیل، به سخن پرداخت تا حق یهود را در بر پایی کشور یهودی در فلسطین ثابت کند.
نویسنده در باب اهمیت موضوع و انگیزۀ تألیف کتاب مینویسد: «پژوهشها، کتابها و تألیفات بیشماری در بارۀ فلسطین به رشتۀ تحریر در آمده است و هنوز هم فلسطین سوژۀ وسوسهانگیزی برای نویسندگان و پژوهشگران به شمار میآید؛ ولی با این وجود هنوز هم پژوهشها و نوشتهها در بارۀ فلسطین و رد ادعاهای یهود از دیدگاه اسلامی ناچیز و نیاز مبرم کتابخانههای جهان اسلام به آن محسوس میباشد.»
این کتاب در کنار شیوه های تحلیلی، مقایسوی و نقدی، به گونۀ تاریخی نیز تحقیق شده است؛ زیرا برخی از مباحث و مطالب این تحقیق موضوع را از لحاظ تاریخی ریشهیابی میکند؛ چون ادعای حق دینی از اعماق تاریخ به صحفۀ حاضر آمده است و بررسی و تحلیل وقایع گذشته انسان را به نتایج و قواعدی میرساند که در رد ادعاهای یهود کارساز است.
کتاب حاوی مقدمه، چهار فصل و یک خاتمه است که نویسنده در مقدمه به اهمیت موضوع و شیوۀ کار خویش در تحقیق مطالب پرداخته است. سپس در فصل اول، مسألۀ انتخاب و برتری بنی اسرائیل را مورد بررسی قرار داده و به تحلیل ادعای انتساب به حضرت ابراهیم و گرایش شدید نژادپرستانۀ یهود میپردازد و آنگاه به بررسی این مسأله از دیدگاه قرآنی مینشیند. دکتور ساعدی در فصل دوم کتاب، به بیان حکم نهایی خدا بر یهود پرداخته و اوصاف و خصلتهای این قوم را یک به یک بر میشمارد و در فصل سوم ادعای حق دینی و مقولۀ سرزمین موعود را مورد بحث و بررسی قرار میدهد و ثابت میکند که وعدۀ خداوند، دارای پیششرطهایی بوده است که یهود بنا به عادتشان به آن پایبند نبوده و از انجام آن سر باز زده اند. سپس در فصل چهارم پیرامون پایان یهود و کشور غاصب شان سخن میگوید و از جنگ سرنوشتسازی خبر میدهد که میان مسلمانان و یهودیان بر پا میگردد و در این جنگ تمام نیروهای هستی در صف مسلمانان بر ضد یهود میجنگند. در فرجام خاتمۀ کتاب را به مهمترین نتایجی که در این تحقیق به آن رسیده است، اختصاص میدهد که به برتری و سپس لعنت و طرد یهود اشاره دارد و ادعای دینی یهود در فلسطین را جعلی دانسته و مردود میشمارد و سرانجام با نگاه به قرآنکریم، زمین را از آن خداوند میداند که هر کس را بخواهد وارث آن میگرداند. نویسنده اذعان میدارد که از دیدگاه قرآن، شکست یهود و نابودی کشورشان حتمی است و یهود در فلسطین جمع میشوند تا نابودی خویش را به دستان خود رقم زنند.
✍️ عبدالرحمن عزام
#کتاب_بخوانیم
#کتاب_خوب_بخوانیم
@Alefba99 | الفباء
Repost from الفباء
📚 قرآنکریم و ادعای حق دینی یهود در فلسطین
👤مولف: دکتور محمد ابراهیم ساعدی رودی
«قرآنکریم و ادعای حق دینی یهود در فلسطین» پایاننامۀ فوق لیسانس نویسنده در رشتۀ تفسیر و علومالقرآن از دانشگاه خارطوم سودان است که به هر فلسطینیای که به سازش تن نمیدهد، به کودکانی که با سنگ میجنگند، به شهادتطلبانی که پیروزی را به ارمغان میآورند، به پیرمردانی که مشغول دعایند و به مادرانی که اشک میریزند و نسلهای آینده را تربیت میکنند، تقدیم شده است.
این کتاب به هدف ردی بر سخنان مناخیم بگین رئیس جمهور وقت اسرائیل تألیف شده است که وی پس از سخنرانی انور سادات رئیس جمهور مصر در کنست اسرائیل، به سخن پرداخت تا حق یهود را در بر پایی کشور یهودی در فلسطین ثابت کند.
نویسنده در باب اهمیت موضوع و انگیزۀ تألیف کتاب مینویسد: «پژوهشها، کتابها و تألیفات بیشماری در بارۀ فلسطین به رشتۀ تحریر در آمده است و هنوز هم فلسطین سوژۀ وسوسهانگیزی برای نویسندگان و پژوهشگران به شمار میآید؛ ولی با این وجود هنوز هم پژوهشها و نوشتهها در بارۀ فلسطین و رد ادعاهای یهود از دیدگاه اسلامی ناچیز و نیاز مبرم کتابخانههای جهان اسلام به آن محسوس میباشد.»
این کتاب در کنار شیوه های تحلیلی، مقایسوی و نقدی، به گونۀ تاریخی نیز تحقیق شده است؛ زیرا برخی از مباحث و مطالب این تحقیق موضوع را از لحاظ تاریخی ریشهیابی میکند؛ چون ادعای حق دینی از اعماق تاریخ به صحفۀ حاضر آمده است و بررسی و تحلیل وقایع گذشته انسان را به نتایج و قواعدی میرساند که در رد ادعاهای یهود کارساز است.
کتاب حاوی مقدمه، چهار فصل و یک خاتمه است که نویسنده در مقدمه به اهمیت موضوع و شیوۀ کار خویش در تحقیق مطالب پرداخته است. سپس در فصل اول، مسألۀ انتخاب و برتری بنی اسرائیل را مورد بررسی قرار داده و به تحلیل ادعای انتساب به حضرت ابراهیم و گرایش شدید نژادپرستانۀ یهود میپردازد و آنگاه به بررسی این مسأله از دیدگاه قرآنی مینشیند. دکتور ساعدی در فصل دوم کتاب، به بیان حکم نهایی خدا بر یهود پرداخته و اوصاف و خصلتهای این قوم را یک به یک بر میشمارد و در فصل سوم ادعای حق دینی و مقولۀ سرزمین موعود را مورد بحث و بررسی قرار میدهد و ثابت میکند که وعدۀ خداوند، دارای پیششرطهایی بوده است که یهود بنا به عادتشان به آن پایبند نبوده و از انجام آن سر باز زده اند. سپس در فصل چهارم پیرامون پایان یهود و کشور غاصب شان سخن میگوید و از جنگ سرنوشتسازی خبر میدهد که میان مسلمانان و یهودیان بر پا میگردد و در این جنگ تمام نیروهای هستی در صف مسلمانان بر ضد یهود میجنگند. در فرجام خاتمۀ کتاب را به مهمترین نتایجی که در این تحقیق به آن رسیده است، اختصاص میدهد که به برتری و سپس لعنت و طرد یهود اشاره دارد و ادعای دینی یهود در فلسطین را جعلی دانسته و مردود میشمارد و سرانجام با نگاه به قرآنکریم، زمین را از آن خداوند میداند که هر کس را بخواهد وارث آن میگرداند. نویسنده اذعان میدارد که از دیدگاه قرآن، شکست یهود و نابودی کشورشان حتمی است و یهود در فلسطین جمع میشوند تا نابودی خویش را به دستان خود رقم زنند.
✍️ عبدالرحمن عزام
🏷️ ماهنامهی معرفت؛ ۲۵۰
#کتاب_بخوانیم
#کتاب_خوب_بخوانیم
@Alefba99 | الفباء
♦️اقبال لاهوری اینگونه ماسک از چهره غدار تمدن غرب را دور میکند
گرگی اندر پوستین بره ئی
هر زمان اندر کمین بره ئی
مشکلات حضرت انسان ازوست
آدمیت را غم پنهان ازوست
در نگاهش آدمی آب و گل است
کاروان زندگی بی منزل است
علم ازو رسواست اندر شهر و دشت
جبرئیل از صحبتش ابلیس گشت
دانش افرنگیان تیغی بدوش
در هلاک نوع انسان سخت کوش
آه از افرنگ و از آئین او
آه از اندیشهٔ لا دین او
هر طرف صد فتنه می آرد نفیر
تیغ را از پنجهٔ رهزن بگیر
شرع یورپ بی نزاع قیل و قال
بره را کرد است بر گرگان حلال
نقش نو اندر جهان باید نهاد
از کفن دزدان چه امید گشاد
در جنیوا چیست غیر از مکر و فن؟
صید تو این میش و آن نخچیر من
نکته ها کو می نگنجد در سخن
یک جهان آشوب و یک گیتی فتن
ای اسیر رنگ ، پاک از رنگ شو
مؤمن خود ، کافر افرنگ شو
رشتهٔ سود و زیان در دست تست
آبروی خاوران در دست تست
این کهن اقوام را شیرازه بند
رایت صدق و صفا را کن بلند
اهل حق را زندگی از قوت است
قوت هر ملت از جمعیت است
رای بی قوت همه مکر و فسون
قوت بی رای جهل است و جنون
سوز و ساز و درد و داغ از آسیاست
هم شراب و هم ایاغ از آسیاست
عشق را ما دلبری آموختیم
شیوهٔ آدم گری آموختیم
هم هنر ، هم دین ز خاک خاور است
رشک گردون خاک پاک خاور است
وانمودیم آنچه بود اندر حجاب
آفتاب از ما و ما از آفتاب
هر صدف را گوهر از نیسان ماست
شوکت هر بحر از طوفان ماست
روح خود در سوز بلبل دیده ایم
خون آدم در رگ گل دیده ایم
فکر ما جویای اسرار وجود
زد نخستین زخمه بر تار وجود
داشتیم اندر میان سینه داغ
بر سر راهی نهادیم این چراغ
ای امین دولت تهذیب و دین
آن ید بیضا برآر از آستین
خیز و از کار امم بگشا گره
نشهٔ افرنگ را از سر بنه
نقشی از جمعیت خاور فکن
واستان خود را ز دست اهرمن
دانی از افرنگ و از کار فرنگ
تا کجا در قید زنار فرنگ
زخم ازو ، نشتر ازو ، سوزن ازو
ما و جوی خون و امید رفو
بی نیاز از کارگاه او گذر
در زمستان پوستین او مخر
کشتن بی حرب و ضرب آئین اوست
مرگها در گردش ماشین اوست
صد گره افکنده ئی در کار خویش
از قماش او مکن دستار خویش
هوشمندی از خم او می نخورد
هر که خورد اندر همین میخانه مرد
وقت سودا خندخند و کم خروش
ما چو طفلانیم و او شکر فروش
ای ز کار عصر حاضر بی خبر
چرب دستیهای یورپ را نگر
گوهرش تف دار و در لعلش رگ است
مشک این سوداگر از ناف سگ است
📌شروع دوباره
↙️دنیا سرشار از مشکلات، نوسان، و گرفتاریهای مختلف است، بارها با آنها دست و پنجه نرم میکنیم، خسته میشویم، از پا میافتیم، میجنگیم، پیروز میشویم، گاهی شکست میخوریم، تجربه کسب میکنیم، مهم آن است که زمین گیر نشویم و تاب و توان خود را از دست ندهیم.
☑️باید دوباره شروع کرد، تغییراتی از نو در خود ایجاد کرد.
↙️زندگی فرصتی کوتاه برای حرکتهای بزرگ است. اگر گمان کنیم که فرصت طولانی است قدمی برنخواهیم داشت. بسیار تجربه شده که زود دیر میشود.
◽آری باید از تمام سنگهایی که ذهن در جلو ما قرار میدهد عبور کنیم، خواستن توانستن است، بخواهیم میشود، حرکت کنیم میرسیم، تلاش کنیم به دست میآوریم، هیچ کاری حتی آنهایی که محال به نظر میرسند، از گسترهٔ قدرت انسان بیرون نیست.
👁️🗨️به پیامبر نگاه کن، به محض اینکه برایش وحی میرسد، بدون درنگ، بدون ترس و واهمه، با ایمان راسخ، با یقین تمام، با شجاعت کامل دست به کاری میزند که تا حالا هرگز انجامش نداده است. میرزمد، و شکست میدهد، ادامه میدهد و موفق میشود، قربانی میدهد و نتیجه میگیرد. از سختیها به عنوان سپری برای پیشرفت استفاده میکند، ناملایمات او را از پا در نمیآورد، در کشاکش زندگی خود را نمیبازد، هرگاه سختیها به او فشار میآورد، راه گریز از آنها را جستجو میکند، با راز و نیاز و برنامه و طرحی تازه به جنگ مشکلات میرود.
بارها شده که بخاطر دعوت یک نفر، از شیوههای متفاوتی کار گرفته است. او برای ما آموخت که باید شروع کرد و نهراسید، باید دل به دریا زد، تا شنا آموخت، باید در مشکلات زیست، تا روش مبارزه با آنها را آموخت.
↙️ بجنگ، شکست بخور، بیفت، اما دوباره شروع کن!
✍️نوشته: عبدالقاهر فقیری؛ فارغ مدرسه احیاءالعلوم هرات
#مدرسه_احیاءالعلوم_هرات
@Aehyaa
♦️سوال کرده اند: میکانیک، لوازم خریدهشدهی خود بخاطر موتر را بیشتر از پولی که خریده بالای صاحب موتر حساب میکند، حکمش چیاست؟
الجواب:
آنچه شما یاد کردید در بازار ترمیمات وسایط زیاد اتفاق میافتد، مثلا: میکانیک لوازم مورد نیازِ موتر زیر ترمیم را از بازار میخرد و گاهی بیشتر از آنچه خریده از صاحب عراده، پول میستاند.
حکم آن:
اگر به صورتهای زیر باشد اشکالی ندارد:
۱- اینکه زیادی را در ازای زحمت رفتن به بازار و خرید آن در نظر بگیرد، اما باز هم باید به صاحب موتر واضح سازد.
۲- این که لوازم را برای خود بخرد و بعدا به مشتری به قیمت بیشتر بفروشد، در این صورت شرطش این است که از نرخ روز، بالاتر حساب نکرده و از بیخبری طرف، سوء استفاده نکند.
اما اگر در لست وجوه مصرف بالای موتر، آن لوازم را بیشتر از نرخ خرید بنویسد و طوری وانمود کند که گوبا به همین قیمت از بازار خریده و همزمان، در قلمی جداگانه مزد دست خویش را هم اضافه کند و حقیقت را برای مشتری واضح نسازد، در این صورت این نوعی خیانت محسوب شده و آن اضافه برایش روا نیست.
✍ضیاءاحمد فاضلی، مسوول مدرسه احیاءالعلوم
♦️پرسیدهاند: نمایندهی خرید، میگوید در فاکتور مبلغ را بیشتر بنویس! حکمش چیاست؟
هر گاه مشتری که نمایندهی فرد دیگری در خرید هست، به فروشنده میگوید: در فاکتور بیشتر بنویس! تا آن بیشتر را برای خود بر دارد، مثلا کالا را خریده به صد افغانی میگوید در فاکتور بنویس: صد و ده افغانی.حکم آن چی است؟
الجواب:
اگر از آن مبلغ زیادی، موکلاش خبر باشد روا می باشد و این زیادی، نوعی دلالی و کرایه پا محسوب میشود و اگر پنهان از موکل این کار را کرده و زیاده اش را برای خود بر میدارد این خیانت است. و فروشنده هم که دانسته اینکار را میکند در خیانتش شریک هست.
سابق، برخی نمایندههای موسسات و ادارات این خیانت را زیاد انجام میدادند و این فساد وقتی عام شد، ملت را تباه کرد.
✍ضیاءاحمد فاضلی، مسوول مدرسه احیاءالعلوم هرات.
Repost from دارالافتاء مدرسه احیاءالعلوم هرات
♦️خواهری پرسیده اند: دندانم را کشیده ام و پی هم از آن خون می آید، مسأله وضو و نمازم چه می شود؟
الجواب:
اگر پی هم یا زود زود خون می آید و به قدر مثلا ده یا پانزده دقیقه وقت نمی دهد که وضو گرفته و نماز بخوانید در آن صورت شما معذور شمرده می شوید و حکم معذور در وضو این است که در هر وقت از اوقات نمازهای پنجگانه یک وضو می گیرد و با همان وضو هر نمازی از قضایی و ادایی و نفل و .. را خوانده می تواند و از بروز آن عذر -مثلا: خون- وضو نمی شکند و با ختم وقت، وضو هم تمام شده و با ورود وقت بعدی باید وضوی نو بگیرد. و به همین روال به پیش برود تا مشکل حل شود.
🔺علت العلل ابربحران خاورمیانه چیست؟!
پاسخ را میتوان در سخنان خود روسای جمهور آمریکا از ترومن تا بایدن یافت؛ اگر وضعیت تاریخی قبل از ۱۹۶۷ و آواره شدن صدها هزار فلسطینی از مناطقی که اسرائیل در ۱۹۴۸ در آنها تاسیس شد و هم اکنون جمعیت همان فلسطینیها به ۸ میلیون آواره بلا تکلیف در گوشه و کنار جهان میرسد، فاکتور بگیریم، اما در همین محدوده سرزمینی۱۹۶۷ نیز که طبق نظر سازمان ملل و قاطبه کشورها از ۵۶ سال پیش تحت اشغال است، اسرائیل با احداث دهها شهرک و اسکان ۵۰۰ هزار مهاجر یهودی عملا امکان تشکیل کشور فلسطین را از بین برده است.
در این میان سخن گفتن از راه حل دو کشوری در حالی که یک کشور آن ۷۵ سال پیش تشکیل شده و دیگری هنوز برپا نشده و امکان شکلگیری آن معدوم شده، مسکنی تاریخ مصرف گذشته بیش نیست.
اگر اراده قدرتهای جهانی پشت این راهکار بود، از زمان شروع روند صلح بر اسرائیل برای پایان اشغال اراضی ۱۹۶۷ به منظور تشکیل کشور فلسطین فشار جدی میآوردند. علت العلل تداوم همین اشغالگری است و فتح، حماس، جهاد و انتفاضهها معلول آن است.
تا علت برطرف نشود، صرف پرداختن به معلول دردی را دوا نمیکند.
♦️اهم فوائد دنیوی واخروی دعا
✍ضیاءاحمد فاضلی، مسوول مدرسه احیاءالعلوم هرات.
خواهری ضمن تقدیم سلام و تشکر ابراز داشته اند که:
درس های صوتی که در باره دعاهای نبوی در صفحه تلگرامی مدرسه میگذارید گوش میکنم. از آن، چیز های زیادی آموختم، خداوند متعال به شما پاداش اخروی دهد، اما بعضی اوقات دعا ها انسان را به کفر میکشاند، توضیح اینکه انسان در برابر دعا به سه حالت قرار میگیرد یا به گذشته خود دعا میکند یا هم به آینده خود که در این دو حالت
به قلب و اعصاب آرام دعا میکند دنیا وآخرت را در نظر دارد اما حالت سوم در حالی قرار میگیرد بسا خود فرد هم متوجه نمیشود این احساس بد به او پیدا می شود که آنقدر دعا کردم چکار شد؟....... نماز خواندم چکار شد ............
آیا این گونه وسوسهها و بیان آن آن به زبان، عذاب دنیوی واخروی دارد ؟
الجواب:
یاس به قبولی دعا واظهار آن بر زبان به ویژه اگر با شک بر درستی وعدههای الله و رسول بر موثریت و نتایج دعا باشد، بیشک، مخل ایمان و مضر به عقیده مسلمان است.
اگر مقصد دعا آن گونه که اسلام بیان کرده است دانسته شود هرگز این حالت سوم ایجاد نمی شود.
اهم مقاصد دعا به قرار آتی است:
۱- اظهار بندگی برای الله با طرح احتیاج خود و تضرع و زاری به بارگاه او تعالی که این روح و جوهر بندگی است، بندگی که مقصد اصلی حیات ما در این کره خاکی است.
۲- تقرب به الله، تزکیهی نفس، پالایش روح و علاوتاً، حصول پاداشهای بزرگ اخروی که دعا بخاطر آنکه همه اش، تعظیم الله و ابراز تواضع و تمثیل دقیق حالت بندگی است، این نتایج را به دنبال دارد. پس این دو مقصد، از اهداف اساسی دعا است که قطعا برای دعاکنندهی مخلص وصادق، حاصل میشود.
۳- کسب فوائدی در دنیا از دعا؛ منجمله: -چنانچه در حدیث صحیحی نوید داده شده است- : رسیدن به مطلوب یا دفع مصیبتی از مصایب که حسب تقدیر الهی در کمین دعاکننده بوده است که دعا سبب دفع آن می شود و نیز حصول آرامش و نشاط روحی و روانی که به سلامت انسان زیاد موثر و مهم است از مهمترین فوائد دنیوی دعا میباشد.
پس فرد مومنی که آگاه به این اهداف و آثار دعا باشد، هرگز آن را بیهوده ندانسته و از آن، مایوس یا خسته نمیشود.
ابراز عشق با همسر
◽أنس بن مالک خادم پیامبر صلی الله علیه وسلم میگوید: پیامبر صلی الله علیه و وسلم را دیدم که زانویش را خم میداد، و همسرش صفیه پایش را بر آن گذاشته و سوار شتر میشد.
↙️ این دین، دین عشق، محبت، خوش رفتاری، مهرورزی و جوانمردی است، متاسفانه ما تنها به اینها باور داریم از عمل خبری در ما نیست.
↙️ اصلا ابراز عشق و محبت به یکدیگر را عیب میفهمیم و گاه مهربانی و بیان احساسات را حرام، کاستی و بی غیرتی میشناسیم.
↙️ چنان سختدل و فرومایه شدیم که هر چه از غرب باشد ما را شگفتزده میکند، و دستاوردهای غرب را اصل انسانیت و تمدن میدانیم.
↙️ اگر عاشقی در غرب برای معشوقهاش دروازهی موتر را باز میکند، با حیرانی و شگفتی سر میدهیم: واو چقدر رمانتیک «عاشقانه» و از خود میپرسیم ما کجا و آنها کجا، حالآنکه هزاروچهارصد سال پیش پیامبر مهربانیها، بر زمین مینشیند، زانویش را خم میدهد تا همسرش سوار شتر شود.
🔘 سنگدلی، بیتوجهی، سهلانگاری، و نامهربانی با همسر در هیچ جایی از این دین وجود ندارد؛ ماییم که با خواست خود برخی را برگزیده و بیشتری را ترک میکنیم.
✍️نوشته: أدهم شرقاوی
📝ترجمه: عبدالقاهر فقیری فارغ مدرسه احیاءالعلوم هرات
Repost from امروز...
ستارهها را نشماریم!
من و خواهرانم در بیشتر ایام طفولیتمان گرسنه میخوابیدیم. مادرم به دروغ میگفت به شمردن ستارگان بپردازید، بعد نزدمان غذا خواهد بود، غذای بسیاری.
هر بار با شمردن ستارهها، خسته میشدیم و میخوابیدیم و در حالی که از گرسنگی بر خود میپیچیدیم، هنوز سرهایمان بالا میماند.
خواهر کوچکم مُرد در حالی که چشمانش به آسمان دوخته بود؛ اما مادرم میگفت او حالا شمردن ستارگان را کامل نموده است.
روز مرگ خواهرم، به ما نان و غذای زیادی دادند، تا پای جان خوردیم و سیر شدیم و خوابیدیم؛ اما خواهرم هرگز به خانه بر نگشت. هر روز به جستجویش بودم تا وی را بیابم و با هم بازی کنیم.
او نبود که نبود.
باری به مادرم گفتم:
«مادر! به آنان بگو نانهایشان را بردارند و خواهرم را پس دهند. من خود بهجای او ستارهها را خواهم شمرد.»
اما آنان گویا نپذیرفتند و خواهرم هرگز باز نگشت.
من اما از آن روز تاکنون، همیشه شمارش را اشتباه میکنم؛
یک،
دو،
خواهرم،
چهار،
میگریم و میخوابم.
✍️متن عربی:
نوشتهٔ عبدالمنعم عامر؛ نویسنده و شاعر الجزائری
@Negar_estan
Вже доступно! Дослідження Telegram за 2025 — головні інсайти року 
