uk
Feedback
کانال تخصصی اقتصاد

کانال تخصصی اقتصاد

Відкрити в Telegram

معرفی و بهره گیری از علم اقتصاد، همراه با تحلیل اقتصاد ایران و جهان

Показати більше
8 516
Підписники
+224 години
+47 днів
+430 день
Архів дописів
⚪️دکتر منظور: عملا برای دولت دارایی نمانده است که بخواهد واگذار کند 🔹در فروش نفت آخرش با همه تلاش‌ها همین است که در حال صادرات هستیم. 🔹 به هسته سخت منابع درآمد رسیده‌ایم و نمی‌توانیم درآمدها را بالا ببریم. ♦️ کانال تخصصی اقتصاد

⚪️دکتر منظور: عملا برای دولت دارایی نمانده است که بخواهد واگذار کند 🔹در فروش نفت آخرش با همه تلاش‌ها همین است که در حال صادرات هستیم. 🔹 به هسته سخت منابع درآمد رسیده‌ایم و نمی‌توانیم درآمدها را بالا ببریم.

🔴 هیچ توصیه‌ای درباره ارز ترجیحی به دولت نکرده‌ام 🔸دکتر مسعود نیلی، اقتصاددان، توضیح داد که در جلسه‌ای با رئیس‌جمهور که تنها یک بار در آن حضور داشته، هیچ توصیه‌ای درباره ارز ترجیحی ارائه نکرده است. 🔸وی با اشاره به اظهارات اخیر سخنگوی دولت، فاطمه مهاجرانی، گفت که برخلاف اخبار منتشرشده، صحبت‌های او در جلسه بیشتر «راهبردی» و مرتبط با مسائل کلی بوده و به سیاست‌های ارزی یا نرخ ارز مربوط نمی‌شده است. 🔸نیلی همچنین اعلام کرد که مدتی است تصمیم گرفته است «هیچ توصیه سیاستی به مسئولین محترم نداشته باشد» و از سخنگوی دولت خواست با مراجعه به فایل صوتی یا تصویری جلسه، صحت گفته‌های او را تایید و در مصاحبه بعدی این «خطا» را اصلاح کنند. سخنگوی محترم دولت، سرکار خانم دکتر مهاجرانی، اخیرا در اظهار نظری، با ارجاع به جلسات رییس جمهور محترم با اقتصاددانان، می فرمایند که چند نفراز حاضرین در جلسه، از جمله بنده، اینگونه توصیه کرده ایم که دولت ارز ترجیحی را حذف کرده و عواید آن را به مصرف کنندۀ نهایی پرداخت نماید و بعد در ادامه، اشاره می کنند که دولت هم همین توصیه را به جلسه سران قوا برد و در آنجا تایید نشد. اما درز خبر به بیرون، باعث شد که نرخ ارز افزایش پیدا کند و ضمنا دولت هم به این جمعبندی رسید که حفظ ارز ترجیحی مناسبترین اقدام است./متن کامل ♦️ کانال تخصصی اقتصاد

🔴 چالش های بودجه در ایران 🔴 دکتر محمدرضا منجذب 🔻محدودیت دامنه کنترل دولت 🔻ناکارآمدی ساختاری و کسری مداوم 🔻سیستم مالیاتی ناکارآمد 🔻عدم تحقق اهداف و تناقض در استراتژی 🔻ماهیت کوتاه‌مدت و بحران‌محور 🔻اتلاف ثروت بین نسلی (درآمدهای نفتی) 🔴 فایل pdf تکمیلی را ار اینجا دانلود کنید 🔴 کانال دکتر منجذب

📹 کنترل مصارف ارزی، کلید موفقیت مدیریت بازار ارز در تحریم است 🔷 دکتر مهدی خوشخوی، استاد دانشگاه شهید بهشتی: 🔹 با توجه به اینکه نرخ ارز لنگر انتظارات در اقتصاد ایران محسوب می‌شود، تمرکز بر عواملی که بر مصارف ارزی تأثیر می‌گذارند، امری ضروری است. 🔹 پروژه مدیریت مصارف حامل‌های سوخت باید از همین منظر بررسی شود؛ زیرا موفقیت آن به توانایی ما در کنترل و مدیریت اقتصاد در شرایط تحریم بستگی دارد.

🔴 دکتر حسین راغفر: دولت دروغ می‌گوید که پول ندارد 🔹عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا: کنترل تورم و ثبات اقتصادی پیش‌زمینه‌های توسعه ابزارهای مالی اسلامی هستند.

🔴 دکتر مرتضی افقه: متاسفانه باید بگویم اگر روندهای فعلی ادامه یابد نه‌تنها آینده طبقه متوسط بلکه آینده کل کشور در معرض خطر قرار خواهد گرفت. تا زمانی که ریشه‌های فکری و فلسفی مسائل کشور حل نشود و ساختارهایی که براساس این ریشه‌های فکری شکل گرفته و عمدتا ضدتولید و ضدتوسعه هستند اصلاح نگردد، شرایط بهبود نخواهد یافت و وضعیت هم برای کشور و هم برای طبقه متوسط بدتر خواهد شد. در کوتاه‌مدت برای آنکه فرصتی در اختیار سیاستگذاران قرار گیرد تا بتوانند درباره اصلاح ریشه‌های اصلی تصمیم‌گیری کنند، رفع تحریم‌ها و کاهش تنش‌ها با کشورهای دیگر‌-به‌ویژه کشورهای غربی‌- می‌تواند یک راه‌حل موقت باشد. با این ‌حال، این اقدام تنها فرصتی ایجاد می‌کند و خود آن راه‌حل نهایی نیست. رفع تحریم‌ها و کاهش تنش‌ها صرفا می‌تواند برخی مشکلات را موقتا برطرف کند اما اگر به ‌دنبال آن تغییرات اساسی در نگرش و بینش سیاستگذاران و همچنین اصلاحات بنیادین در نحوه انتخاب و انتصاب مدیران، تدوین قوانین و تخصیص بودجه‌ها انجام نشود، این بهبود موقت دوام نخواهد داشت. حتی در صورت رفع تحریم‌ها، تا زمانی که ریشه‌های ضدتولیدی و ضدتوسعه‌ای موجود اصلاح نشوند، بسترهای ناکارآمدی ادامه یافته و طبقه متوسط همچنان آسیب‌پذیر باقی خواهد ماند./متن کامل

🔴 خسارت قطعی برق اعلام شد/ اورعی: بی عملی وزارت نیرو، ناشی عدم صلاحیت آنهاست/ وزیر نیرو صادقانه برخورد نمی‌کند 🔴 یک کارشناس حوزه برق معتقد است تعطیلی‌های متعدد به دلیل ناترازی انرژی سبب شده تا اقتصاد ایران وارد دوره رکود و رشد منفی اقتصاد شود. به گزارش خبرآنلاین چالش ناترازی انرژی، در یک سال گذشته تقریبا همه بخش‌های کشور را متاثر کرده است. کمبود برق به ویژه در تابستان و کمبود گاز در زمستان موجب شده تا صنایعی که به سختی کار می‌کردند و با وجود تحریم‌ها چرخ‌شان می‌چرخید، حالا با مشکلاتی بیشتر هم مواجه باشند. در این شرایط انتقادات به وزیر نیرو که متولی تامین آب و برق است به شدت افزایش یافته است. عباس علی‌آبادی که به عنوان یک اصولگرا وارد دولت چهاردهم شده، پیش از این در دولت سیزدهم در سمت وزیر صمت به فعالیت ادامه می‌داد. در این مدت ۱۶ ماهه با وجود وعده‌هایی که مجموعه دولت و وزارت نیرو داده‌اند همچنان شرایط مناسبی در بخش انرژی وجود ندارد. دکتر هاشم اورعی، عضو هیات علمی دانشکده برق دانشگاه شریف درباره سهم وزارت نیرو دولت چهاردهم در مشکلات فعلی حوزه برق و آب گفت: من فکر نمی‌کنم شایسته باشد یک مقام مسئول، آن هم در مقام وزیر، مشکلات را به گذشته حواله دهد و خود را بی‌گناه جلوه داد. البته نمی‌خواهم بگویم انباشت مشکلات گذشته، بر دشواری‌های امروز نیافزوده است، حتما اگر بنا بر آسیب‌شناسی باشد، باید عملکرد پیشینیان هم مورد بررسی قرار بگیرد اما این دستاویز مناسبی برای انداختن مشکلات به گردن وزرای پیشین نیست. او ادامه داد: وزیر محترم نیرو و دیگر وزارتخانه‌ها، از مریخ انتخاب نشدند؛ آنها مسئولان همین نظام و کشور بودند و زمانی که پیشنهاد وزارت به آنها می‌رسد، حتما قبل از پذیرفتن باید مشکلات و محدودیت‌ها را بررسی کرده باشند و بعد از اینکه مطمئن شدند، از پس مسئولیت بر می‌آیند، آن را بپذیرند. اگر مقام مسئولی امروز به این نتیجه رسیده که مشکلات بزرگتر از آن هستند، که او بتواند آنها را حل کند، مشکل ایشان است و ناشی از اشتباه خودشان در پذیرفتن مسئولیت در روز اول. وی درباره اینکه چه قدر از مشکلات امروز بخش برق و آب، راه حل اجرایی دارند، تاکید کرد: تردید نکنید مشکلات امروز کشور ما قابل حل شدن هستند. اینکه مقامات وزارت نیرو، طوری برخورد می‌کنند که انگار راهکاری وجود ندارد، تنها به معنای عدم صلاحیت آنها است. وزارت نیرو در همین مدت ۱۵ یا ۱۶ ماهه که سرکار آمده، کارهای مختلفی را می‌توانست انجام دهد که نداده و بر بحرانهای فعلی افزوده است. عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف با انتقاد از گفته‌های وزیر نیرو توضیح داد: برخی اظهارات شان وزیر نیرو را در کل ساختار جمهوری اسلامی پایین می‌آورد. نمونه‌های بسیاری از گفته‌های غیر علمی و غیر منطقی وجود دارد که من به آخرین آن اشاره می‌کنم. جناب علی‌آبادی گفتند که مردم برای تغییر این وضعیت باید به سمت ذخیره‌سازی انرژی برق بروند. به زبان ساده‌تر پیشنهاد وزیر نیرو به مردم استفاده از باطری برای دخیره انرژی است. او ادامه داد: این حرف اما نه از نظر فنی، از نظر اقتصادی و حتی از نظر منطقی، اشتباه است. از نظر فنی برق موجود در خانه‌ها، برق AC است اما برقی که در باطری می‌توان ذخیره کرد، برقی متفاوت از برق مصرفی شبکه است. تصویری آقای علی‌آبادی می‌دهد مانند ذخیره کردن آب در یک منبع، در زمان قطعی آب است ولی در برق ماجرا به این سادگی نیست. بسیاری از مردم عادی، چنین تفاوتهایی را نمی‌دانند ولی وزیر نیرو پذیرفتنی نیست که چنین حرفهایی بزند./متن کامل ♦️ کانال تخصصی اقتصاد

🔴 بزرگ‌ترین رانت تاریخ اینجا بنا شده استمحمد‌صادق جنان صفت محمد‌صادق جنان صفت مسعود نیلی، اقتصاددان ایرانی چند وقت پیش در یک سخنرانی افشا کرد که در ایران دو دولت وجود دارد؛ یک دولت پیدا که با بودجه عمومی اداره می‌شود و بخش‌هایی از اقتصاد را اداره می‌کند و یک دولت هم مجموعه بنگاه‌ها، نهادها و افرادی که به رانت‌های نجومی که از تفاوت قیمت دلار در بازار آزاد و دلارهای دیگر به درآمدهای حیرت‌انگیز می‌رسند،است. این گروه‌ها در فعالیت‌هایی مثل واردات نهاده‌های دامی و کالاهای اساسی و نیز در صنعت پتروشیمی و فلزات اساسی فعالیت دارند و در وضعیتی هستند که با هم اتحاد دارند تا این وضعیت پابرجا بماند. حالا عیسی منصوری، اقتصاددان و رییس مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی ایران نیز با نگاهی دیگر به این دیدگاه نیلی گفته است: محاسبات غیررسمی نشان می‌دهد سهم دولت در اقتصاد حدود ۲۰تا۲۵درصد، سهم بخش‌خصوصی ۱۰تا۱۵‌درصد، سهم نهادهای عمومی غیردولتی ۳۰تا۳۵‌درصد و نهادهای دیگر ۲۵تا۳۰‌درصد است. اگر این اعداد را کنار هم بگذاریم، میدان اقتصاد برای فعالیت آزاد کوچک شده است. اقتصاد در اختیار نگاهی سیاسی قرار گرفته که اغلب ایدئولوژیک بوده و به‌‌تدریج حلقه‌ای تنگ بر کل فعالیت اقتصادی کشور انداخته است. نتیجه‌اش این شده که ما دیگر حتی اقتصاد دولتی هم نداریم بلکه اقتصادی کاملا سیاسی داریم. اینک در عمل دو بازار داریم؛ یکی کوچک و رسمی‌ و دیگری بزرگ، غیررسمی و فرصت‌طلب‌. تولید ناخالص داخلی رسمی کشور حدود ۴۰۰‌میلیارد دلار اعلام می‌شود اما اگر با نرخ واقعی ارز محاسبه کنیم، این عدد حدود ۲۰۰‌میلیارد دلار است. تفاوت این دو رقم همان رانتی است که به شکل سازمان‌یافته مدیریت می‌شود. اینگونه شده است که بیشتر شهروندان ایرانی در جایی قرار دارند که توانایی تامین حداقل نیازهای اساسی زندگی را به مرور از دست داده و یک اقلیت کوچک از نظر درآمد و ثروت سر برآسمان می‌سایند و نابرابری‌ها هر روز بیشتر و آزار‌دهنده‌تر می‌شود. کارشناسان و اقتصاددانان با واکاوی دقیق‌تر این وضعیت به این نتیجه رسیده‌اند که چند‌نرخی شدن ارزهای معتبر در بازار ایران و نیز شکاف معنادار بین نرخ تورم و نرخ بهره بانکی از سرچشمه‌های رانت‌های نجومی است. اقتصاددانان می‌گویند پدید آمدن شرکت‌های کوه‌پیکر با مالکیت‌های مبهم درهم تنیده شده و نیز ملوک‌الطوایفی شدن بازار کالاها مثل واردات نهاده‌های دامی‌، صادرات پتروشیمی و فلزات اساسی‌، واردات خودرو از چین‌، واردات روغن نباتی، چای، برنج،شکر و… جامعه ایرانی را دوقطبی کرده است. بازیگران پنهان و بسیار با نفوذ که این وضعیت را ساخته‌اند دولت‌ها و نیز حتی روشنفکران را در مسیری قرار داده‌اند که باور کنند اگر نرخ ارز و نرخ بهره آزاد شود شهروندان زیر پا له می‌شوند‌. این درحالی است که تهیدستان ایرانی در همین وضعیت نیز روزگاری سخت را بردوش می‌کشند. تا روزی که این نامعادله به هم نخورد و اقتصاد به روال عادی که هر کشور نیاز دارد برنگردد باید چشم‌انداز را تیره‌تر از امروز دید. گروه‌های با نفوذ به‌هیچ عنوان حاضر نیستند این نامعادله به هم بخورد. آنها بزرگ‌ترین رانت پدید آمده را به سادگی از دست نمی‌دهند./جهان صنعت مطلب مرتیط: ♦️ کانال تخصصی اقتصاد

🔴 دلیل اصلی اوج‌گیری نرخ ارز انتظارات تورمی است/دکتر محمود جامساز فعال‌سازی مکانیسم ماشه به این معناست که تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل، که طی شش قطعنامه از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰ اعمال شده بودند و در توافق برجام به موجب قطعنامه ۲۲۳۱ لغو یا تعلیق شده بودند، مجدداً اعمال خواهند شد. قطعنامه ۲۲۳۱ عمدتاً بر ممنوعیت‌های فعالیت‌های موشکی و هسته‌ای، خرید و فروش سلاح‌های متعارف و مبادلات پولی و بانکی مرتبط با آنها تمرکز دارد. با این حال، مهم‌ترین پیامد آن قرار گرفتن کشور ذیل فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد است. این وضعیت، مبانی حقوقی برای پیامدهای جدی از جمله قطع ارتباطات و روابط دیپلماتیک، تعطیلی سفارتخانه‌ها، بازرسی کشتی‌ها و محموله‌های هوایی و زمینی ایران توسط اعضا در آب‌های آزاد، بنادر، فرودگاه‌ها و مرزهای زمینی، حصر اقتصادی و حتی حمله نظامی و اعزام نیرو از سوی کشورهای عضو در راستای اجرای قطعنامه‌ها را فراهم می‌آورد. در عمل، این محدودیت‌های شدید باعث می‌شود کشورها از انجام معاملات، سرمایه‌گذاری و ارتباطات بانکی با ما سر باز زنند. حتی کشورهایی نظیر چین، که ما آنها را شریک استراتژیک می‌نامیم، به دلیل الزام قانونی نسبت به تبعیت از قطعنامه‌ها و دستورالعمل‌های شورای امنیت، قادر به انجام تجارت رسمی با ایران نخواهند بود و خرید نفت از ایران را با وجود تخفیف‌های ویژه، کاهش خواهند داد. با بازگشت تحریم‌های شورای امنیت و همپوشانی آنها با تحریم‌های حداکثری آمریکا و تحریم‌های حقوق بشری اتحادیه اروپا، دامنه محدودیت‌ها بسیار گسترده‌تر شده و کشور را بیشتر تحت انزوای اقتصادی و سیاسی، فشارها و تنگناهای ارزی قرار می‌دهد. این وضعیت پدیده رکود تورمی را تعمیق، سرمایه‌گذاری‌ها را متوقف، رشد اقتصادی را کاهش و درآمد ملی را تقلیل می‌دهد. با جهش نرخ ارزهای خارجی، به‌ویژه دلار، شاهد سقوط آزاد ارزش پول ملی، نابودی قدرت خرید و تنگ‌تر شدن سبد معیشتی خواهیم بود. سال‌هاست که اقتصاد کشور در ساختاری معیوب و سیاست‌های ناکارآمد، که با اصول و الزامات علم اقتصاد بیگانه است، گرفتار شده است. منابع و ثروت‌های ملی، اعم از زمینی، زیرزمینی، فسیلی و غیرفسیلی، به جای تخصیص به سرمایه‌گذاری‌های زیرساختی و اهداف توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با هدف تامین رفاه و آسایش شهروندان، در امور دیگری مصرف و ضایع شده است. در چنین شرایطی، اتخاذ تصمیمات و تکرار سیاست‌های پیشین در راستای رفع بحران‌های داخلی و خارجی کارساز نخواهد بود. اجرای مکانیسم ماشه، اقتصاد کشور را در وضعیت خاصی قرار داده و از اینرو، سیاست‌های مالی و پولی باید متناسب با این شرایط تغییر کند. این سیاست‌ها شامل سیاست‌های پولی بانک مرکزی، سیاست‌های مالی و بودجه‌ای دولت، سیاست‌های ارزی و تجاری، و سیاست‌های اقتصادی و اجتماعی است که باید بازنگری و اصلاح شوند. انتظارات تورمی، رشد جهش‌وار دلار را در مقاطع مختلف رقم زده است. در ضرب‌الاجل ۳۰ روزه پس از درخواست فعال‌سازی مکانیسم ماشه توسط تروئیکای اروپا، دلار به فراتر از یک صد هزار تومان صعود کرد. پس از رد پیشنهاد کره‌جنوبی ناظر بر به تعویق انداختن ماشه، تا سطح ۱۰۸ هزار تومان و پس از عدم تصویب پیشنهاد روسیه و چین در شورای امنیت، یکباره تا ۱۱۴ هزار تومان صعود کرد. گرچه یکی از آثار تصمیمات و شوک‌های سیاسی بر اقتصاد کشور، افزایش قیمت دلار است، اما رشد جهشی آن، پیش از آنکه مرتبط با تغییر و تحولات اقتصادی باشد، متاثر از اوج‌گیری انتظارات تورمی و نااطمینانی نسبت به آینده است. البته، چنانچه افزایش قیمت دلار از توامان علل روانی و فعل و انفعالات اقتصادی ناشی شود، قیمت ارز میل به کاهش را از دست می‌دهد. اما اگر رشد دلار تنها متاثر از علل روانی باشد، توسط فعالان اقتصادی رصد می‌شود و لذا کاهش محدود آن محتمل خواهد بود./متن کامل مطلب مرتیط: ♦️ کانال تخصصی اقتصاد

🔴 رییس دانشگاه شریف: حقوق اعضای هیات علمی جذاب نیست❗️

🔴 دکتر حسین آخانی استاد محیط زیست و عضو هیأت علمی دانشگاه تهران: هر سال ۵۰ هزار ایرانی به دلیل آلودگی وحشتناک هوا از دنیا می‌روند/ هر روزی که کشور به دلیل آلودگی هوا تعطیل می‌شود ۷ هزار میلیارد تومان خسارت به اقتصاد و صنعت کشور وارد می‌شود/ سازمان محیط زیست تبدیل به یک سازمان دکوری شده و رئیس آن هیچ کاری برای رفع آلودگی هوا نمی‌کند

🔵 تدوین دکتر محمدرضا منجذب 🔺 انواع انتظارات کدام است؟ 🔺 انتظارات (تورمی) چیست؟ 🔺 تاثیر انتظارات بر متغیرهای مهم اقتصاد ایران چیست؟ (تورم، تقاضای پول، مصرف ...) 🔺 تاثیر انتظارات تورمی بر تورم در چندک های مختلف متفاوت است. 🔴 کانال دکتر منجذب

🔵 معضل اقتصادی و مسیر دیپلماسی 👤 دکتر موسی غنی‌نژاد؛ اقتصاددان ✍️ گزارش‌های اخیر درباره فساد و اتلاف منابع نشان می‌دهد برداشتن تحریم‌های اقتصادی شرط لازم اصلاح اقتصادی در حوزه‌هایی مانند نفت، گاز و تجارت خارجی است. ✍️ تا زمانی که تحریم‌ها برقرار است، دور زدن آنها اجتناب‌ناپذیر و همراه با نتایج اسف‌بار اقتصادی خواهد بود. یکی از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی هشدار داده که فروش موازی نفت خارج از شرکت ملی نفت به منافع ملی آسیب زده و پرسیده است آیا سران قوا قادر به جلوگیری از این رویه هستند؟ ✍️ او توضیح می‌دهد فساد نفت در حمل‌ونقل از ایران تا مقصد رخ می‌دهد و به‌دلیل تحریم، نفت را با منت تا چین می‌برند، چون پورسانت‌ها در مسیر حمل و در اعداد جعلی دموراژ، اجاره مخزن، انتقال کشتی به کشتی و موارد مشابه پنهان می‌شود. طرح این پرسش نشانه پیچیدگی معضل است. ✍️ برای توضیح موضوع به نظریه انتخاب عمومی جیمز بوکانان اشاره می‌شود که می‌گوید انسان‌ها چه در بخش خصوصی و چه دولتی، منافع فردی خود را دنبال می‌کنند و همین امر بدون تمهیدات مناسب موجب فساد و اتلاف منابع می‌شود. ✍️ بنابراین تعارض منافع موضوع مهمی در اقتصاد جدید است و به این معناست که منافع خصوصی سیاستمدار نباید با منافع عمومی تعارض داشته باشد. ✍️ در کشورهای پیشرفته قوانین سخت‌گیرانه‌ای وجود دارد، اما معضل همچنان باقی است؛ بنابراین در کشورهای در حال توسعه، از جمله ایرانِ گرفتار اقتصاد دولتی و تحریم‌ها، این معضل شدیدتر است. علم اقتصاد نشان می‌دهد نظارت‌های قانونی یا توصیه‌های اخلاقی کافی نیست و باید زمینه‌های شکل‌گیری تعارض منافع را از میان برد. ✍️ در مورد مطرح‌شده درباره دور زدن تحریم‌ها، گفته می‌شود تا تحریم‌ها برقرار است، این روند ناچاراً غیرشفاف خواهد بود و ورود مقامات عالی نیز مشکل را حل نمی‌کند. نمونه‌ای از گستردگی این وضعیت، گزارش نیروی انتظامی درباره قاچاق سوخت است که فرد متخلف توان پرداخت فوری جریمه ۱۱ هزار میلیارد تومانی را داشته، اما نام او ذکر نشده است. ✍️ این نمونه نشان می‌دهد ابعاد مالی دور زدن تحریم‌ها نیز بسیار بزرگ است و نظارت بر آن امکان‌پذیر نیست. تحریم‌ها همچنین هزینه فعالیت اقتصادی را افزایش داده و بازار داخلی و خارجی را برای تولیدکنندگان و تجار تنگ کرده است. تصور شکوفایی اقتصاد با وجود تحریم‌ها خطا و خطرناک است و کشور را به سمت «کوبایی» شدن می‌برد. رفع تحریم‌ها شرط لازم اصلاح اقتصادی است. ✍️ دستگاه دیپلماسی کشور واقع‌بینی لازم را نشان نداده و تکرار مواضع بدون ابتکار عمل سازنده، راه‌گشا نیست. دیپلماسی باید رفع یا سبک کردن تحریم‌ها را هدف قرار دهد، پیشنهادهای عملی ارائه کند و باب گفت‌وگوهای اقتصادی میان فعالان ایرانی و همتایان غربی را بگشاید تا از ظرفیت‌های گسترده کشور بهره‌برداری شود. مطلب مرتبط: 🔴 کانال تخصصی اقتصاد

🔴 آسان‌ترین کار در جامعه اظهارنظر اقتصادی است! 👤دکتر عباس شاکری، اقتصاددان: در کشور هرکسی به خودش اجازه می‌دهد در مورد اقتصاد صحبت کند.

✍️تصمیم ایلان ماسک و ماجرای اینترنت سفید 🔷 دکتر محمدرضا اسلامی شبکه اکسX (توئیتر) قابلیت «About This Account» را اضافه کرده که از این به بعد کشورِ مبداء هر حساب کاربری را نمایش می‌دهد و مشخص می‌شود که «کشور یا منطقه‌ای که حساب از آن base شده است» کجاست؟ این موضوع در ایران ماجرای «اینترنت سفید» را بر سر زبان‌ها انداخته ‌و موجب گفتگو‌های بسیار شده است. افرادی مانند حمید رسایی در این میانه با تناقض در گفتار و عملکردشان زیر سوال رفته‌اند. اما ماجرا فقط به ایران محدود نیست. هند یکی از شلوغ‌ترین و سیاسی‌ترین بازارهای X است. افشای موقعیت برخی حساب‌ها باعث شد که هواداران احزاب، یکدیگر را به «حساب خارجی» یا «دخالت بیگانه» متهم کنند. برخی از خبرنگاران هندی که از لندن، کانادا یا خاورمیانه کار می‌کنند، نگرانند که هویت جغرافیایی‌شان عامل تهدید یا حملات سیاسی شود. فعالان هندی که از کشورهای دیگر درباره #کشمیر توئیت می‌کردند، بیشتر از قبل هدف قرار گرفتند، چون موقعیت آنها قابل مشاهده شده بود. کمپین‌های مختلف از اطلاعاتِ موقعیت، برای بی‌اعتبار کردن مخالفان استفاده کردند: «این فرد اصلاً هندی نیست! از فلان کشور کار می‌کند!» 🔷 در پاکستان نیز مخالفان حکومت به شکل دیگری درگیر ماجرا شده‌اند. بسیاری از روزنامه‌نگاران و فعالان پاکستانی در تبعید (در اروپا/آمریکا) از ترس شناسایی توسط شبکه‌های وابسته به دولت یا گروه‌های سیاسی، به‌شدت نگران شده‌اند. حساب‌هایی که درباره موضوعات حساس امنیتی پاکستان پست می‌کردند (موضوعاتی مثل پنجاب) مورد حمله سایبری و برچسب‌زنی سیاسی قرار گرفتند. در بنگلادش نیز فعالان اجتماعی که درباره آزادی بیان یا انتخابات می‌نویسند نگرانند که افشای موقعیت موجب پرونده‌سازی دولت علیه‌شان شود. 🔴🔴 چرا ایلان ماسک ناگهان تصمیم گرفت موقعیت کاربران X را نمایش دهد؟ تصمیم تازه‌ی ایلان ماسک برای نمایش کشورِ مبدا هر حساب در X (توئیتر) ناگهانی به نظر می‌رسد، اما اگر سه لایه‌ی اقتصادی – سیاسی – شخصیتی او را کنار هم بگذاریم، این تصمیم کاملاً قابل فهم می‌شود. در ادامه، هر سه لایه به اجمال توضیح داده می‌شود. 🔵۱) دلیل اقتصادی: بحران اعتماد به پلتفرم و فشار تبلیغ‌دهندگان از زمان خریداری توسط ماسک X با چند مشکل بزرگ روبه‌رو شده: ▪️سقوط درآمد تبلیغات شرکت‌های تبلیغاتی معتقدند X به محیطی پر از: • بات، • حساب‌های ناشناس، • و شبکه‌های نفوذ تبدیل شده است. برای بازگرداندن تبلیغ‌دهندگان، ماسک باید «قابل اعتماد بودن» پلتفرم را نشان دهد. ▪️نمایش «کشور مبداء» یک سیگنال اعتمادسازی است ماسک با این تصمیم می‌خواهد بگوید: «کاربران واقعی‌اند. ما پنهان‌کاری را کم می‌کنیم.» او این کار را به‌عنوان یک «اقدام شفافیت‌ساز» معرفی کرد؛ تا به تبلیغ‌دهندگان ثابت کند X دارد بات‌ها و عملیات جعلی را پاکسازی می‌کند. 🔴۲) دلیل سیاسی: فشار انتخابات آمریکا و جنگ محتوا این تصمیم دقیقاً در زمانی اجرا شد که آمریکا در آستانه‌ یک دوره انتخاباتی داغ قرار دارد. ▪️دولت‌ها و رسانه‌ها از X خواسته‌اند با «شبکه‌های نفوذ خارجی» مقابله کند در سال‌های اخیر اتفاقات زیادی افتاده: • روسیه در انتخابات آمریکا • شبکه‌های هندی/پاکستانی در توئیتر سیاسی آمریکا • فارم‌های محتوا در جنوب آسیا و… ماسک زیر فشار بود که نشان دهد X میدان عملیات سایبری کشورهای دیگر نیست. (+) ▪️با لو دادن «کشور مبداء»، ماسک می‌خواهد یک پیام بدهد: «اگر کسی در مورد سیاست آمریکا محتوا تولید می‌کند، مردم باید بدانند از کجا این کار را می‌کند.» این پیام به‌ویژه مورد علاقه سیاستمداران آمریکایی است. بنابراین این تصمیم، بخشی از «پیش‌دستی سیاسی» ماسک محسوب می‌شود. (+) 🟡۳) دلیل شخصیتی: تمایل ماسک به تصمیم‌های ناگهانی و ایده‌های یک‌شبه ایلان ماسک مدام تصمیم‌های بزرگ را شخصاً و بدون فرایندهای معمولِ سازمانی می‌گیرد. ویژگی‌های شخصیتی او (+) در این تصمیم کاملاً دیده می‌شود و این هم یک نمونه دیگر از همان الگو است. - - - سرجمع ماسک سال‌هاست با حساب‌های ناشناس (به‌خصوص سیاسی) مشکل دارد. او بارها گفته: ✔️ حساب‌های بی‌نام‌ونشان فضای آنلاین را فاسد کرده‌اند ✔️ شفافیت مهم‌تر از حریم خصوصی است ✔️ «اگر نظر می‌دهید، جوابگو باشید» بنابراین نمایش لوکیشن با روحیهٔ شخصی او کاملاً هماهنگ است. (+) ماسک بارها گفته می‌خواهد X را به «شبکه اجتماعی واقعی» تبدیل کند که در آن: ✔️ هویت افراد روشن باشد ✔️ حساب‌های ناشناس کم شوند ✔️ امکان درآمدزایی و خدمات مالی مبتنی بر هویت تقویت شود نمایش لوکیشن قدمی به سمت این ساختار است. او حتی در آینده ممکن است: • نمایش شهر یا منطقه را نیز فعال کند • اتصال هویت واقعی به حساب را الزامی کند • یا استفاده از VPN را محدود کند 🔵باید دید آیا آینده اقتصاد دیجیتال “به سمت هویت واقعی” خواهد بود؟

✍️تصمیم ایلان ماسک و ماجرای اینترنت سفید 🔷 دکتر محمدرضا اسلامی شبکه اکسX (توئیتر) قابلیت «About This Account» را اضافه کرده که از این به بعد کشورِ مبداء هر حساب کاربری را نمایش می‌دهد و مشخص می‌شود که «کشور یا منطقه‌ای که حساب از آن base شده است» کجاست؟ این موضوع در ایران ماجرای «اینترنت سفید» را بر سر زبان‌ها انداخته ‌و موجب گفتگو‌های بسیار شده است. افرادی مانند حمید رسایی در این میانه با تناقض در گفتار و عملکردشان زیر سوال رفته‌اند. اما ماجرا فقط به ایران محدود نیست. هند یکی از شلوغ‌ترین و سیاسی‌ترین بازارهای X است. افشای موقعیت برخی حساب‌ها باعث شد که هواداران احزاب، یکدیگر را به «حساب خارجی» یا «دخالت بیگانه» متهم کنند. برخی از خبرنگاران هندی که از لندن، کانادا یا خاورمیانه کار می‌کنند، نگرانند که هویت جغرافیایی‌شان عامل تهدید یا حملات سیاسی شود. فعالان هندی که از کشورهای دیگر درباره #کشمیر توئیت می‌کردند، بیشتر از قبل هدف قرار گرفتند، چون موقعیت آنها قابل مشاهده شده بود. کمپین‌های مختلف از اطلاعاتِ موقعیت، برای بی‌اعتبار کردن مخالفان استفاده کردند: «این فرد اصلاً هندی نیست! از فلان کشور کار می‌کند!» 🔷 در پاکستان نیز مخالفان حکومت به شکل دیگری درگیر ماجرا شده‌اند. بسیاری از روزنامه‌نگاران و فعالان پاکستانی در تبعید (در اروپا/آمریکا) از ترس شناسایی توسط شبکه‌های وابسته به دولت یا گروه‌های سیاسی، به‌شدت نگران شده‌اند. حساب‌هایی که درباره موضوعات حساس امنیتی پاکستان پست می‌کردند (موضوعاتی مثل پنجاب) مورد حمله سایبری و برچسب‌زنی سیاسی قرار گرفتند. در بنگلادش نیز فعالان اجتماعی که درباره آزادی بیان یا انتخابات می‌نویسند نگرانند که افشای موقعیت موجب پرونده‌سازی دولت علیه‌شان شود. 🔴🔴 چرا ایلان ماسک ناگهان تصمیم گرفت موقعیت کاربران X را نمایش دهد؟ تصمیم تازه‌ی ایلان ماسک برای نمایش کشورِ مبدا هر حساب در X (توئیتر) ناگهانی به نظر می‌رسد، اما اگر سه لایه‌ی اقتصادی – سیاسی – شخصیتی او را کنار هم بگذاریم، این تصمیم کاملاً قابل فهم می‌شود. در ادامه، هر سه لایه به اجمال توضیح داده می‌شود. 🔵۱) دلیل اقتصادی: بحران اعتماد به پلتفرم و فشار تبلیغ‌دهندگان از زمان خریداری توسط ماسک X با چند مشکل بزرگ روبه‌رو شده: ▪️سقوط درآمد تبلیغات شرکت‌های تبلیغاتی معتقدند X به محیطی پر از: • بات، • حساب‌های ناشناس، • و شبکه‌های نفوذ تبدیل شده است. برای بازگرداندن تبلیغ‌دهندگان، ماسک باید «قابل اعتماد بودن» پلتفرم را نشان دهد. ▪️نمایش «کشور مبداء» یک سیگنال اعتمادسازی است ماسک با این تصمیم می‌خواهد بگوید: «کاربران واقعی‌اند. ما پنهان‌کاری را کم می‌کنیم.» او این کار را به‌عنوان یک «اقدام شفافیت‌ساز» معرفی کرد؛ تا به تبلیغ‌دهندگان ثابت کند X دارد بات‌ها و عملیات جعلی را پاکسازی می‌کند. 🔴۲) دلیل سیاسی: فشار انتخابات آمریکا و جنگ محتوا این تصمیم دقیقاً در زمانی اجرا شد که آمریکا در آستانه‌ یک دوره انتخاباتی داغ قرار دارد. ▪️دولت‌ها و رسانه‌ها از X خواسته‌اند با «شبکه‌های نفوذ خارجی» مقابله کند در سال‌های اخیر اتفاقات زیادی افتاده: • روسیه در انتخابات آمریکا • شبکه‌های هندی/پاکستانی در توئیتر سیاسی آمریکا • فارم‌های محتوا در جنوب آسیا و… ماسک زیر فشار بود که نشان دهد X میدان عملیات سایبری کشورهای دیگر نیست. (+) ▪️با لو دادن «کشور مبداء»، ماسک می‌خواهد یک پیام بدهد: «اگر کسی در مورد سیاست آمریکا محتوا تولید می‌کند، مردم باید بدانند از کجا این کار را می‌کند.» این پیام به‌ویژه مورد علاقه سیاستمداران آمریکایی است. بنابراین این تصمیم، بخشی از «پیش‌دستی سیاسی» ماسک محسوب می‌شود. (+) 🟡۳) دلیل شخصیتی: تمایل ماسک به تصمیم‌های ناگهانی و ایده‌های یک‌شبه ایلان ماسک مدام تصمیم‌های بزرگ را شخصاً و بدون فرایندهای معمولِ سازمانی می‌گیرد. ویژگی‌های شخصیتی او (+) در این تصمیم کاملاً دیده می‌شود و این هم یک نمونه دیگر از همان الگو است. - - - سرجمع ماسک سال‌هاست با حساب‌های ناشناس (به‌خصوص سیاسی) مشکل دارد. او بارها گفته: ✔️ حساب‌های بی‌نام‌ونشان فضای آنلاین را فاسد کرده‌اند ✔️ شفافیت مهم‌تر از حریم خصوصی است ✔️ «اگر نظر می‌دهید، جوابگو باشید» بنابراین نمایش لوکیشن با روحیهٔ شخصی او کاملاً هماهنگ است. (+) ماسک بارها گفته می‌خواهد X را به «شبکه اجتماعی واقعی» تبدیل کند که در آن: ✔️ هویت افراد روشن باشد ✔️ حساب‌های ناشناس کم شوند ✔️ امکان درآمدزایی و خدمات مالی مبتنی بر هویت تقویت شود نمایش لوکیشن قدمی به سمت این ساختار است. او حتی در آینده ممکن است: • نمایش شهر یا منطقه را نیز فعال کند • اتصال هویت واقعی به حساب را الزامی کند • یا استفاده از VPN را محدود کند 🔵باید دید آیا آینده اقتصاد دیجیتال “به سمت هویت واقعی” خواهد بود؟

🔵 دکتر حامد نجفی، عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس: لبنیات ۵۳، تخم مرغ ۴۰، برنج ایرانی درجه یک ۱۷۳، لوبیا چیتی ۲۲۵، گوشت قرمز و گوشت مرغ ۵۰ درصد گران در یکسال اخیر گران شدند، ولی انگار دولت احساسی به این اعداد ندارد، حتی به یک وزیر هم تذکر داده نمی‌شود! مطلب مرتبط: تورم و انواع آن 🔴 کانال تخصصی اقتصاد