فلسفه اخلاق
Відкрити в Telegram
🌱روانکاوی/فلسفه/ادبیات/ادیان/سینما 📍مصطفی سلیمانی (دکتری فلسفه کارشناسی ارشد فلسفه اخلاق کارشناسی ارشد روانشناسی شخصیت) 📱ارتباط با من: @soleymani63 . 🔖اینستاگرام: https://instagram.com/_u/soleymani63
Показати більше7 247
Підписники
Немає даних24 години
-177 днів
-5830 день
Архів дописів
7 252
#ادبيات
نمیتوانید درد و رنجی که کشیدهاید را نادیده بگیرید.
حتی نمیتوانید آن را بهطور کامل فراموش کنید.
تنها کاری که میتوانید بکنید پیدا کردن راهی است که از طریق آن خوبیهایی که از دل آن حادثه بیرون آمده بپذیرید، حتی اگر سالها زمان ببرد تا پی به این موضوع ببرید.
#ریچل_هالیس
📗خودت باش دختر
🍀❤️ @filsofak
7 252
تست زبان عشق
+ این یک تسته. از کسی که دوستش داری تست بگیر. براش گزینه ها رو بخون و حرف گزینه ی انتخاب شده رو یادداشت کن. آخر تست جلوی هرکدوم از حروف اعداد رو بذار. بیشترین عدد، زبان عاطفی طرف شماست.
اگر دو تا از حروف به واسطه ی عددشون یکسان بودند. یعنی شخص آزمودنی، دو زبان عاطفی داره.
❤️🍀 @filsofak
7 252
عشق قرار است
قسمت لذتبخشِ زندگی باشد
با این حال ما هیچ کسی را بیشتر از
آنهایی که دوست داریم،
آزار نمیدهیم و از آنان آزار نمیبینیم.
میزان ظلمی که عشاق به هم روا میدارند
دشمنانِ خونیِ ما را شرمزده میکند.
#آلن_دوباتن
❤️🍀 @filsofak
7 252
رابرت کیوساکی میگوید:
افرادی که اشتباه میکنند ولی هنوز یاد نگرفتهاند که از اشتباهات خود درس بگیرند، اغلب همان کسانی هستند که مدام میگویند «تقصیر من نیست.» این کلمات از دهان کسانی خارج میشود که یکی از بزرگترین موهبتهای زندگی، یعنی موهبت اشتباه کردن را ضایع میکنند.
زندانها پر از افرادی است که مدام میگویند «من بیگناهم، تقصیر من نبود.» خیابان ها پر از کسانی است که زندگی ناشادی دارند، چون فقط هر آن چه که در خانه یا مدرسه آموختهاند را تکرار میکنند. «ریسک نکن، اشتباه نکن، اشتباهات بد هستند. کسانی که خیلی اشتباه میکنند بیعرضه هستند.»
وقتی که من برای گروهی از مردم سخنرانی میکنم، اغلب میگویم: «امروز در مقابل شما ایستادهام زیرا از اکثر شما بیشتر مرتکب اشتباه شدهام و بیشتر از اکثر شما پول از دست دادهام.» به عبارت دیگر، هزینه پولدار شدن، تمایل به اشتباه کردن، قبول اشتباه بدون سرزنش و توجیه کردن و درس گرفتن از آن اشتباهات است. کسانی که اغلب موفقیت چندانی در زندگی به دست نیاوردهاند کسانی هستند که تمایلی به اشتباه کردن ندارند و یا این که اشتباه کردهاند ولی هنوز از آن اشتباهات درسی نیاموختهاند. بنابراین، هر روز از خواب برمیخیزند و باز هم مرتكب همان اشتباهات شده و هیچ وقت درس عبرت نمیگیرند.
❤️🍀 @filsofak
7 252
انسانهاى عصبانى
🖊 بسیاری از مردم به اشتباه تصور می کنند که انسان های عصبانی، شجاع و راحت و دارای قدرت هستند.
☑️ در صورتی که فرد عصبانی از نظر علمی دارای دو مشخصه اصلی و اساسی است: ترس و درد
🔻بدین معنی که فرد عصبانی بسیار ترسو بوده و ترس خود را در پشت عصبانیت پنهان می کند. و در واقع عصبانیت او نشان دهنده اینست که درد می برد و رنج می کشد.
🔻عصبانیت یک خصلت نیست. مجبور نیستید چیزی را که هیچ فایده ای به حال یک انسان شاد و سازنده ندارد، در وجود خودتان حفظ کنید. این یک نقطه ضعف است، نوعی آنفلونزای روانی است که همانند هر بیماری جسمی قابلیت و توانایی های شما را نابود می کند.
🔻پس باید یاد بگیرید برای اعمال و عقاید دیگران آن چنان قدرتی قائل نشوید که بتوانند شما را پریشان و آشفته سازند.
☑️ زمانی که خویشتن را ارزشمند بدانید و اجازه ندهید دیگران اختیار شما را در دست گیرند. آن زمان دیگر خود را با عصبانیت، در لحظات حال آزار نخواهید داد و با آن وداع خواهید کرد.
💠 مركز مشاوره دانشگاه تهران
❤️🍀 @filsofak
7 252
هرکس بخواهد که حقیقت جهان را ببیند و در تفکر از حد استیلای امیال عملی در گذرد ، باید بیاموزد که گذشته و آینده را به یک چشم بنگرد و کل جریان زمان را به یک نظر دریابد. کسانی که خوبی و بدی را فراموش کنند و فقط در پی واقعیات باشند احتمالاً زودتر از کسانی که جهان را از دریچۀ کژمژ خواهشهاي خویش می نگرند به خوبی دست خواهند یافت،
خوبی و بدی ، و حتی آن خوبی والاتری که عرفان در همه جا سراغ میکند، انعکاس عواطف خود ما هستند بر سایر چیزها، نه جزو ذات و ماهیت آن چیزها. بینشی که شخص عارف ظاهراً به عالم بالا و خوبی نهفته دارد باید با روحیۀ علمی اصیل همراه شود تا فلسفه بر بزرگترین امکانات خود دست یابد.
#عرفان_و_منطق
#برتراند_راسل
🍀❤️ @filsofak
7 252
آینده و گذشته تنها در مفهوم هستند، و صرفاً پیوستگی و تداوم شناخت تا جایی که از اصل دلیل کافی پیروی کند وجود دارند.
هیچ انسانی در #گذشته نزیسته، و هیچ انسانی هم در #آینده نخواهد زیست، تنها #حال است که صورتِ هرگونه زندگی است، و این البته قلمرو مطمئن زندگی است که هرگز نمیتواند از آن جدا شود.
#جهان_همچون_اراده_و_تصور
#آرتور_شوپنهاور
🍀❤️ @filsofak
7 252
تقسیم ادراکات به آشکار و پنهان که امروز در روانشناسی و فلسفه اهمیت بسیار یافته است، از یادگاریهای مهم لایبنیتس است که معلوم کرده است جوهرها و نفوس حتی نفس انسان، امور را دو قسم ادراک میکنند. یک قسم ادراکی است که نفس از آن غافل است و متنبه نیست، و قسم دیگر ادراکی است که نفس به آن متنبه است. قسم اول را ادراک پنهان و بالقوه، و قسم دوم را ادراک آشکار و بالفعل میگوییم، و بنا بر اینکه هر جوهری نمایندهی کل جهان است، یعنی همهی آنچه در جهان ادراک کردنی است در بر دارد، پس یقین است که مقدار ادراک پنهان حتی در نفس انسان بسی بیشتر از ادراک آشکار است، چون میدانیم که معلومات ما در جنب مجهولات چهقدر اندک است و جوهرها و نفوس هرچه مدرکات آشکارشان بیشتر باشد مرتبتشان والاتر است... از این گذشته کارهای انسان هم نتیجهی ادراکات پنهان است، به این معنی که انسان هر کار میکند البته علتی و سببی دارد ولی غالباً شخص سببهای حقیقی اعمال خود را نمیداند چون سببهای آشکار نتیجهی امور نهانی است که در نفس هست و او از آنها غافل است.
📕#سیرحکمت_در_اروپا
✍️#محمدعلیفروغی
🍀❤️ @filsofak
7 252
.
یکوقتهایی وسط همه بدو بدو کردنها و حرص و جوش خوردنها و خدا خدا کردنها، که کاش فلان کار درست بشود و فلان مشکل حل شود و روزی برسد که یک نفس راحت بکشم، دوربین گوشی را روشن میکنم، و بچهها را صدا میزنم و تصمیم میگیرم همه چیز را متوقف کنم.
من میتوانم ساعتها به لحظه توقف خودم و آدمهای دیگر توی یک عکس خیره بشوم و همه خدا خدا کردنها و حرص و جوش خوردنها و بدو بدو کردنها را از یاد ببرم...
و بیخیالِ اینکه آخرش، مشکلها میخواهند حل بشوند یا نه، یک نفس راحت بکشم.
#مصطفی_سلیمانی
#خوشبختی #فرزندانم
❤️🍀 @The_meaningoflife
7 252
من خوشبختم و حتی چیزی بیشتر از خوشبخت، که واژهنویسان یادشان رفته براش کلمهای اختراع کنند و خودم هم نمیدانم که باید چه بنامماش.
من کسانی را دارم، که توی خلوتشان به یادم میافتند و این به یاد افتادن را هی کش میدهند و کش میدهند، تا آنجا که بخواهند به یادم کاری بکنند.
خطی را روی خطی سوار کنند و نظم بدیعی بیافرینند و نقش مرا در میانهاش بکارند
خواستم بگویم رفیق! من هم حواسم به تو هست و رقص قلم را روی صفحه کاغذ به یادت هی کش میدهم و کش میدهم...
#مصطفی_سلیمانی
#هدیه
❤️🍀 @The_meaningoflife
7 252
هر روز فکر کنید چطور می توانید یک نفر دیگر را خوشحال کنید.
شادمانی انسان و شادمانی دیگران به یکدیگر بستگی دارد.
تنها چیزی که می شود از یک انسان توقع داشت و بهترین تحسینی که
می شود از یک انسان کرد این است که او همنوعی خیرخواه باشد.
لازم نیست مصلح اجتماعی باشید که بتوانید دنیای بهتری بسازید، بلکه همین که دنیای خصوصی خودتان را بهتر کنید، خدمت بزرگی کرده اید.
#آلفرد_آدلر
#شناخت_طبیعت_انسان
❤️🍀 @filsofak
7 252
تو مسئول اتفاقاتی هستی که در زندگیات میافتد.
همانطور که خودت میدانی،
این رفتار توست که تو را به این روز درآورده است؛
وقتی میبینی که در راستای بهترین تمایلات و علاقههایت نیست و چیزی نیست که میخواهی،
پس لعنتی تغییر کن.
#روان_درمانی_اگزیستانسیال
#اروین_یالوم
🍀❤️ @filsofak
7 252
همه چیز
خاطره
گفتگوها
بوسهها
همآغوشی پیکرهای دلداده
و...
همه چیز میگذرد!
ولی تماس ارواحی که یکدیگر را لمس کرده و در میان انبوه اشکال زودگذر یکدیگر را شناختهاند،
هرگز زدوده نمیشود.
#ژان_کریستف
#رومن_رولان
❤️🍀 @filsofak
7 252
قاعدهای وجود ندارد که به کار همه بخورد،
هرکس باید خود راهی بیابد که او را نجات دهد.
#زیگموند_فروید
❤️🍀 @filsofak
7 252
منتظر مردی نباش كه باهات كنار بیاد!
این اشتباهیه كه خیلی از زنها دچار اون میشن!
تو خودت خوشبختی رو پیدا كن!
یک زنِ مستقلِ خوشبخت، از هر لحاظ جذابتره.
#آلبر_کامو
#مرگ_خوش
❤️🍀 @filsofak
7 252
مصطفی ملکیان:
توصیه ای به والدین در مواجهه با فلسفه و روانشناسی خواندن فرزندان
در ایران، وقتی شخصی در اوایل دهه ی سوم زندگی خود مدرک دکتری خود را می گیرد، منصفانه که به خود می نگرد متوجه می شود که زندگی کردن بلد نیست! در حالت آرمانی، این فرد مثلا در آزمایشگاه فیزیک همه کاری از دستش بر می آید، اما وقتی پا را از آن آزمایشگاه بیرون می گذارد، گویی که هیچ چیز نمی داند! زندگی کردن را نمی داند..
این نقائص هستند که این نیاز را ایجاد می کنند تا برای آموزش به کودکان، فلسفه و روانشناسی در نظر گرفته شود، در صورتی که این مقولات در تعلیم وتربیت کودکان باید گنجانده می شد تا به صورت فوق العاده اقدام به پر کردن این حفره ها در سیستم آموزشی مطرح نشود. تا زمانی که نقص در آموزش و پرورش وجود دارد، محصلین نیازمند آموزش های حاشیه ای و جانبی هستند.
پدرها و مادرهایی که خودشان با چنین سیستم آموزشیِ ناقصی رشد کرده اند، چندان نمی توانند به فرزندانشان کمک کنند و پس از گذشت سی سال است که فرزند آنها متوجه می شود که خیرخواه ترین افراد(والدین او) چه بر سر او آورده اند.
لذا زمانی که فردی که در سنین نسبتا پایین وارد کلاس های آموزش فلسفه می شود، با والدین خود به اختلاف می رسد. چرا که والدین او تحت همین سیستم ناقص رشد کرده اند و از فرزندشان انتظار دارند که فلسفه و روان شناسی را رها کند و به اصل مطلب(به زعم خودشان) یعنی جبر و هندسه و فیزیک بپردازد! بنابر این بعضی اوقات پدر و مادر اولین موانع این نوع آموزش های تکمیلی هستند و ممکن است این نوع آموزش ها را سد راه قبولی در کنکور فرزندشان بدانند. لذا خود پدرها و مادرها نیز به آموزش هایی احتیاج دارند.
والدین باید عشق و استعداد فرزند خود را در کنار یکدیگر مورد توجه قرار دهند، نه اینکه به محض آگاهی از باهوش بودن فرزندشان نقشه ای برای مهندس کردن او بکشند. علاقه و استعداد باید در کنار یکدیگر مورد توجه قرار بگیرد. باید دانست که آیکیو بالا یا آیکیو پایین، تعیین کننده ی رشته ی تحصیلی نیست.
🍀❤️ @filsofak
Вже доступно! Дослідження Telegram за 2025 — головні інсайти року 
