فلسفه اخلاق
Відкрити в Telegram
🌱روانکاوی/فلسفه/ادبیات/ادیان/سینما 📍مصطفی سلیمانی (دکتری فلسفه کارشناسی ارشد فلسفه اخلاق کارشناسی ارشد روانشناسی شخصیت) 📱ارتباط با من: @soleymani63 . 🔖اینستاگرام: https://instagram.com/_u/soleymani63
Показати більше7 247
Підписники
-324 години
-127 днів
-5630 день
Архів дописів
7 246
قابیل بی قبیله
من درختی کلاغ بر دوشم، خبرم درد میکند بدجور
ساقه تا شاخهام پر از زخم است، تبرم درد میکند بدجور
من کیام جز نقابی از ابهام؟ درد بحران هوّیت دارم
یک اشاره بدون انگشتم، اثرم درد میکند بدجور
جنگجویی نشسته بر خاکم، در قماری که هر دو میبازیم
پسرم روی دستم افتاده، سپرم درد میکند بدجور
مثل قابیل بیقبیله شدم، بوی گندم گرفته دنیا را
بسکه حوا، هواییاش کرده، پدرم درد میکند بدجور
هرچه کوه بزرگ میبینی، همگی روی دوش من هستند
عاشقی هم که قوز بالا قوز، کمرم درد میکند بدجور
تو فقط صبر میکنی تجویز، من فقط صبر میکنم یکریز
بس که دندان گذاشتم رویش، جگرم درد میکند بدجور
بستری کن مرا در آغوشت، با دو نخ شعر و این هوا باران
مرغ عشقی بدون همزادم، که پرم درد میکند بدجور
برسان قرص بوسه ـ اورژانسی ـ قرص یک ور سفید و یک ور سرخ
برسان نشئهای ز لبهایت، که سرم درد میکند بدجور
مرتضی خدایگان
☘❤️ @filsofak
7 246
انسان، گرگ انسان است. البته گرگها یکدیگر را نمیخورند و این خود نشان میدهد که گرگ نسبت به گرگ رفتاری انسانی دارد!
#توماس_هابز
❤️☘ @filsofak
7 246
| آزار روانی |
جنبهای از سوءاستفاده که کمتر به آن توجه میشود، سوءاستفاده و آزار روانی است؛ که باهدف کاهش عزتنفس و کنترل شما، و در نهایت ایجاد احساس انزواست. اگر دنبال اطلاعات بیشتر از انواع و ریشهی آزار روانی هستید، این ویدیو برای شماست.
#انیمیشن
©Join | @janotancentre
7 246
| کتاب جیرجیرک - احمد غلامی |
هر کس که ساختن زندان انفرادی به کلهاش زده آدم جالبی بوده و خوب میدانسته چطور با آدمها بازی کند؛ یعنی درستتر آن است که بگویم میدانسته آدم بزرگترین دشمن خودش است، لازم نیست او را بزنند یا زیر شکنجه لت و پارش کنند. بهترین راه این است که خودش را با خودش تنها بگذارند تا خودش دخل خودش را بیاورد!
#پاراگراف
❤️☘ @filsofak
7 246
فرزندی پدید نیاورید مگر زمانی که قادر باشید آفرینندهای بیافرینید. بیحساب بچهدار شدن اشتباه است، بچهدار شدن برای کاستن از تنهایی خویش غلط است، هدفدار کردن زندگی با تولید چون خودی اشتباه است.
و اشتباه است اگر با تولید مثل، در صدد رسیدن به جاودانگی باشیم، تنها به این دلیل که نطفه، حاوی بخشی از آگاهی ماست.
#اروین_یالوم
❤️☘ @filsofak
7 246
| فلسفه ملال - لارس اسوِنسن |
فوکو در یکی از آخرین مصاحبههایش میگوید: فکر میکنم برای تجربه کردن لذت واقعا مشکل دارم. به نظر من لذت بردن رفتاری بسیار دشوار است. لذت بردن از «خویشتن» به این سادگی نیست. و باید بگویم که این رویای من است. دوست دارم و امیدوارم از لذت بیش از حد بمیرم. چون فکر میکنم کار دشواری است و همواره احساس میکنم که هیچ لذتی، یعنی هیچ لذت تمامعیاری، را حس نمیکنم و به نظر من، این با مرگ ارتباط دارد.
#پاراگراف
❤️☘ @filsofak
7 246
| معاملهی دوسر باخت |
روزانه ۵۰۴ واقعه طلاق در ایران به ثبت میرسد. نهادهای دولتی به دنبال ایجاد محدودیتهای قانونی برای جلوگیری از افزایش آمار طلاق هستند. در همین راستا سامانهای به نام «تصمیم» در ۱۰ استان راهاندازی شده است. مقامهای دولتی میگویند که این سامانه مانع رشد آمار طلاق شده است. رئیس کانون دفترداران ازدواج و طلاق اما معتقد است: کاهش ازدواج موجب روند نزولی آمار طلاق شده است.تنها در شش ماه نخست امسال ۸۰ هزار طلاق در ایران به ثبت رسیده است.
آمار طلاق سال به سال در حال افزایش است به گونه ای که اغلب بنیان خانواده در ایران را دچار آسیب های جدی کرده است. اغلب در صحبت از عوامل طلاق به مواردی از قبیل : عوامل اقتصادی اعتیاد ، خیانت، عدم رضایت جنسی و امثالهم اشاره میشود. اما در کنار همه این عوامل به عامل دیگری که همیشه مغفول مانده است نیز باید اشاره کرد و آن عامل خود «ازدواج » است. ازدواج در عرف اجتماعی و تعریف ادبی به جفت شدن و پیوند دو نفر اشاره میکند. یعنی دو انسان در شرایطی برابر و بر اساس میل و خواهش درونی یکدیگر را برای زندگی کردن در کنار هم مناسب مییابند.
امروزه در جامعه ما ازدواج بیشتر از آنکه پیوند درونی و تعهد دو نفر به یکدیگر باشد، تجارت و معامله است. مرد و خانواده او قبل از رفتن به خواستگاری، و دختر و خانواده او قبل از دادن پاسخ مثبت یا منفی چرتکه میاندازند و در نهایت پس از برآورد هزینه و فایده تصمیم به پذیرش یا عدم پذیرش طرف مقابل میکنند.
اینکه فردی قبل از رفتن به خواستگاری موقعیت اجتماعی، شغل، میزان ثروت خانواده طرف مقابل و امثالهم را در نظر میگیرد همه نشان از این است که در حال طراحی معاملهای است که کلاه سرش نرفته و سود خوبی به جیب بزند. بی جهت نیست که در اکثریت خواستگاریها از شغل، ماشین، میزان حساب بانکی، خانه و امثالهم طرف سوال میشود. چون خانواده دختر هم تمام حواسش را جمع میکند که در این معامله ضرر نکند.
در هیچ خواستگاری از میزان فهم و شعور طرف مقابل پرسیده نمیشود، هیچگاه از او پرسیده نمیشود که آخرین کتابی که خوانده چیست یا شاعر و نویسنده مورد علاقه او چه کسی است و اصلا برای این مسائل تره هم خورد میکند یانه، هیچگاه در مراسم خواستگاری از نوع نگاه او به سیاست و جامعه سوال پرسیده نمیشود، هیچگاه از نوع برقراری روابط اجتماعی یکدیگر سوالی پرسیده نمیشود، هیچگاه از او پرسیده نمیشود که نگاهش به زن و جایگاه زن و خانواده زن چگونه است. کما اینکه اگر کسی هم از این سوالات بپرسد او را به عنوان فردی عجیب و غریب و دیوانه مورد تمسخر قرار میدهند.
بدیهی است که چنین نگاه تجاری به ازدواج و تشکیل خانواده که از اصیلترین روابط انسانی است پس از مدت کوتاهی مشکلات زیادی به بار خواهد آورد. در این شکل ازدواج احتمالا یکی از طرفین معامله یا هر دو پس از مدتی احساس مغبون و مضر بودن در معامله را خواهد کرد و با این نگاه که کلاه سرش رفته است سعی در به هم زدن معامله خواهد کرد.
#فرهاد_قنبری
❤️☘ @filsofak
7 246
| اگر دچار استرس شدید هستید، این ویدئو برای شماست. |
استرس باعث کوچک شدن مغز میشود، و درنتیجه بر تمرکز، تصمیمگیری، یادگیری و روابط اجتماعی اثر میگذارد؛ و زمینهی افسردگی و آلزایمر را فراهم میکند.
#انیمیشن
©Join | @janotancentre
7 246
ما در جامعهای برونگرا زندگی میكنيم كه به تنهايی و سكوت ارزش زيادی نمیدهد. ما دائما در حال پركردن درون خود با مكالمات، فيلمها و برنامههای راديويی و تلويزيونی هستيم، ما در حالیكه تشنگی فرهنگی و سياسی داريم و دائما در حال جذب اطلاعات و به دنبال تفريح هستيم، همواره نگرانيم چيزی مهم را از دست بدهيم. ما خود را با آنچه در دسترسمان است خفه میكنيم تا مبادا با خودمان تنها باشيم.
#گای_كارنو
❤️☘ @filsofak
7 246
Repost from معنای زندگی
همینطور که زندگیِ تو همه را راضی نمیکند، زندگیِ همه هم تو را راضی نمیکند؛ پس اجازه بده دیگران هم راه خود را در پیش بگیرند و این چیزیست که به آن میگوییم مدارا. مدارا، علامت انسانی است که از لحاظ روانی سالم است. مدارا یعنی تحمل زندگیهای تفردگرای دیگران. بنابراین قبول بکنیم که دیگران هم به راه خود بروند، و بنابراین نگوییم با تو دوستم تا وقتی که مسلمانی، با تو دوستم تا وقتی که در جناح سیاسی منی، با تو دوستم تا وقتی که طرفدار کانتی، با تو دوستم تا وقتی که به نیچه بد نگویی.
#مصطفی_سلیمانی
🍀❤️ @The_meaningoflife
7 246
همینطور که زندگیِ تو همه را راضی نمیکند، زندگیِ همه هم تو را راضی نمیکند؛ پس اجازه بده دیگران هم راه خود را در پیش بگیرند و این چیزیست که به آن میگوییم مدارا. مدارا، علامت انسانی است که از لحاظ روانی سالم است. مدارا یعنی تحمل زندگیهای تفردگرای دیگران. بنابراین قبول بکنیم که دیگران هم به راه خود بروند، و بنابراین نگوییم با تو دوستم تا وقتی که مسلمانی، با تو دوستم تا وقتی که در جناح سیاسی منی، با تو دوستم تا وقتی که طرفدار کانتی، با تو دوستم تا وقتی که به نیچه بد نگویی.
#مصطفی_سلیمانی
❤️☘ @filsofak
7 246
| چاه بابل - رضا قاسمی |
تمام استنباط ما از درستی و نادرستی مشروط است. ماشینی هستیم که از کودکی برنامهریزیاش میکنند برای آنکه جهان را آنطور ببیند که بزرگترها خواستهاند. با این همه، ما معتقدیم که عقل داریم و قادریم خوب را از بد جدا کنیم. پس من کی باید جهان را آنگونه ببینم که هست؟ و مگر ما چند بار به دنیا میآییم؟
#پاراگراف
❤️☘ @filsofak
7 246
📽در روزهای پیش رو همهی چشمها در دنیای سینما به شهر «کن» و فستیوال سینمایی مشهور این شهر خواهد بود؛ جشنوارهای که هر سال در همین روزهای بهاری برگزار میشود. مراسمی که برای ما ایرانیها خاطرات بسیاری دارد؛ هر چند امسال نمایندهای در بخش اصلی آن نداریم.
▫️اما جدا از اتفاقات جذاب و هيجانانگيزی که ممکن است در این فستیوال اتفاق بیفتد، این مراسمها و جشنوارههای سینمایی همیشه شوروهیجانی متفاوت به علاقهمندان سینما تزریق میکنند. فستیوالهایی که هر کدام طعم خاص خودشان را دارند؛ یکی پرزرقوبرقتر است، دیگری خاصتر و هنریتر.
▫️در این پست مهمترین جشنوارهها و مراسم جوایز سینمایی را برای شما گلچین کردهایم؛ این مراسمها و جشنوارهها چه زمانی برگزار میشوند؟ چه تفاوتهایی دارند؟ مهمترین جوایزشان کدامها هستند؟ بعد از خواندن این مطلب، جواب همهی این سوالات را میدانید.
📸عکس کاور: پوستر رسمی جشنوارهی کن با حضور «کاترین دنو»
🎙جشنواره یا مراسم جوایز محبوب شما کدام است؟
🔗 @jabe.mag
📲 @instatoolboxbot
-----------
🖥 خرید سرور مجازی با سرو دیتا
7 246
| تسلط احساسی، درک چندگانه از لایههای معنی پنهان زندگیست |
اگر به دنبال روشی هستید که بتوانید احساساتتان را مدیریت کنید، این ویدیو برای شماست.
#انیمیشن
©Join | @janotancentre
7 246
اگر جنگی نتیجهاش خوشبختی تمام دنیا هم باشد، باز هم به جاری شدن یک قطره اشک بر روی گونههای یک کودک بیگناه نمیارزد.
#فئودور_داستایوفسکی
❤️☘ @filsofak
7 246
به نظرم جوونها بايد ياد بگيرن در انزوا زندگی کنن و تا جايی که ممکنه با خودشون تنها باشن. به نظرم يکی از مشکلات جوونهای امروز اينه که به هر بهانهای سعی می کنن دور هم جمع بشن و سر و صدا راه بندازن و ديوونه بازی در بيارن. اين ميل به دور هم جمع شدن براي فرار از تنهايی به نظرم يک نشانهی بيماريه. هر آدمي از کودکی بايد ياد بگيره که چطور وقتش رو به تنهايی بگذرونه. اين به اين معنی نيست که بايد تنها باشه بلکه نبايد از تنهايی حوصلش سر بره. چون افرادی که حوصلهشون از تنهايی سر ميره، از لحاظ عزت نفس در خطر قرار دارن.
#آندری_تارکوفسکی
❤️☘ @filsofak
7 246
| طبیعت انسان - آلفرد آدلر |
آلفرد آدلر در بعضی موارد به بيماران اندوهگين خود مىگفت: هر روز فكر كنيد چطور مىتوانيد يك نفر ديگر را خوشحال كنيد. زيرا انديشه خوشحال كردن ديگران ما را از تفكر درباره خودمان باز میدارد و بزرگترين عامل نگرانى، ترس و اندوه، انديشيدن درباره خود است. شادمانى انسان و شادمانى ديگران به يكديگر بستگى دارد. ارسطو به اين نوع برخورد "خودخواهى روشنگرانه" میگويد. خیرخواهی، دوستی و عشق ویژگی انسان است. لازم نيست مصلح اجتماعى باشيد كه بتوانيد دنياى بهترى بسازيد. بلكه همين كه دنياى خصوصى خودتان را بهتر كنيد خدمت بزرگى كردهايد.
#پاراگراف
🍀❤️ @filsofak
7 246
از خودم میپرسم:دوزخ چیست؟
و چنین پاسخ میدهم: رنج ناتوان بودن از عشق ورزیدن.
©Join | @janotancentre
Вже доступно! Дослідження Telegram за 2025 — головні інсайти року 
