uk
Feedback
فلسفه اخلاق

فلسفه اخلاق

Відкрити в Telegram

🌱روان‌کاوی/فلسفه/ادبیات/ادیان/سینما 📍مصطفی سلیمانی (دکتری فلسفه کارشناسی ارشد فلسفه اخلاق کارشناسی ارشد روان‌شناسی شخصیت) 📱ارتباط با من: @soleymani63 . 🔖اینستاگرام: https://instagram.com/_u/soleymani63

Показати більше
7 236
Підписники
-224 години
-167 днів
-6230 день
Архів дописів
در مسیر اخلاق(۸) 🔸️مجله خانه‌های‌روشن ‌۱۵۱ دبیر پرونده: #مصطفی_سلیمانی نشریه حریم امام شماره ۴۵۳ 🔸️موضوع پرونده: (تفکر) #تفکر #فکر #تفکر_در_زندگی + به دوستان خود بفرستید 🍀❤️ @The_meaningoflife

۷ راهکار مبارزه با افکار منفی #مصطفی_سلیمانی #فکر_منفی + به دوستان خود بفرستید. 🍀❤️ @The_meaningoflife
+7
۷ راهکار مبارزه با افکار منفی #مصطفی_سلیمانی #فکر_منفی + به دوستان خود بفرستید. 🍀❤️ @The_meaningoflife

تعبد، یکی از مشکلات فرهنگی ما ایرانیان #مصطفی_ملکیان ❤️🍀 @filsofak

همه‌ی ما! همه‌‌ی ما چیزهای مهمی را گوشه‌هایی از زمان جا گذاشته‌ایم. در گذر فصل‌ها و سن‌ها. جا گذاشته‌ایم به امید این که دوای روزهای مبادامان باشد... و روزی برگردیم و خمیر مایه‌ی لبخندهامان شود. «لُکّه» روایت شبان و روزان بی‌انتهاست. سزای تراژدی‌های آگاهانه‌ی بشر یا... ولش کن با ریتم، سرتو تکون بده... پ ن: به شیوه‌ی راه رفتن شتر در جنوب ایران لُکّه رفتن می‌گویند. لُکّه رفتن استعاره از آدم خسته و ناامید است... که البته در پی آب می‌گردد. 🔸️حیدو هدایتی ❤️🍀 @filsofak

🎥اختلال دو قطبی 🔹علائم این اختلال و انواع آن چیست؟ و چگونه درمان می‌شود؟ ❤️🍀 @filsofak

🛋 روان درمانی چیست؟ ترجمه و تنظیم: آیدا مقصودی این ویدیو به تفکرات رایجی می پردازد که مانع افراد می شود تا به روانشناس مراجعه کنند. تفکراتی از این دست: ❌فقط کسایی که بیماری روانی و مشکلات بزرگ و عجیب دارند به روانشناس مراجعه می کنند ❌با دوستم صحبت کنم حالم خوب میشه نیازی به روانشناس نیست ❌هزینه کردن برای درمان پول دور ریختنه در ادامه به واقعیت هایی در مورد تجربه اتاق درمان و اینکه چطور می تونه کمک کننده باشه پرداخته می شود. 📌هممون افرادی رو میشناسیم که نیاز به کمک دارند و با این موانع مواجه شدند، با انتشار ویدیو برای اطلاع رسانی بیشتر کمک کنید. ❤️🍀 @filsofak

اعتیاد مذهبی ♦️این مسئله مهم است که ما نباید تصور کنیم هر کس که پیرو به یک طریقت مذهبی است، یا به عبارتی به کنکاش در معنویت خ
اعتیاد مذهبی ♦️این مسئله مهم است که ما نباید تصور کنیم هر کس که پیرو به یک طریقت مذهبی است، یا به عبارتی به کنکاش در معنویت خود می‌پردازد الزاماً این کار را به صورت سالمی انجام می دهد. از این رو لازم است که ابتدا معنای معنویت را در نظر فرد و نقشی که معنویت در زندگی او بازی می‌کند پیدا کنیم. ♦️فرانسیس وون درباره خطری هشدار می دهد که آن را اعتیاد معنوی می نامند: 《هر معنویتی که بر خیالبافی و کنار گذاردن و نفی مسئولیت شخصی مبتنی باشد به طور بالقوه اعتیادآور است.》 ♦️افراد دارای اعتیاد معنوی ممکن است کسانی باشند که از معنویت به عنوان یک راه حل جادویی برای مشکلاتی که تمایل به رویارو شدن با آنها را ندارند استفاده می‌کنند. ♦️وون اظهار می دارد که احتمالاً دلیل نگرش آسیب شناختی روانشناسان و درمانگران به معنویت و اینکه آن را با شک و تردید می‌نگرند این است که متخصصان با موارد خیلی کمی از معنویت سالم برخورد کرده اند. 📗 برشی از کتاب روان درمانی و معنویت 👤ویلیام وست ❤️🍀 @filsofak

۴ دلیل مشاوره و روان‌درمانی را شروع نمی‌کنیم! #مصطفی_سلیمانی #مشاوره + به دوستان خود بفرستید. 🍀❤️ @The_meaningoflife
+4
۴ دلیل مشاوره و روان‌درمانی را شروع نمی‌کنیم! #مصطفی_سلیمانی #مشاوره + به دوستان خود بفرستید. 🍀❤️ @The_meaningoflife

۴ دلیل مشاوره و روان‌درمانی را شروع نمی‌کنیم! #مصطفی_سلیمانی #مشاوره + به دوستان خود بفرستید. 🍀❤️ @The_meaningoflife
+4
۴ دلیل مشاوره و روان‌درمانی را شروع نمی‌کنیم! #مصطفی_سلیمانی #مشاوره + به دوستان خود بفرستید. 🍀❤️ @The_meaningoflife

دوستان ما اشخاصی که در اطراف ما هستند به‌‌صورت اتفاقی در کنار ما قرار نگرفته‌اند، بلکه به‌دلیل تشابه یا نقطه اشتراک خاصی جذب ما شده‌اند. اگر کسی بگوید من از ارتباطاتم راضی نیستم، پاسخ ساده است: تغییر کنید تا اطرافیان شما هم افراد دیگری گردند! 🔸️|مرد وارونه، ایرنه کلارمونت| ❤️🍀 @filsofak

🔸️تفاوت درد و رنج #مصطفی_ملکیان ❤️🍀 @filsofak

چون همه‌ی آدمیان خطاپذیرند هیچ کس حق ندارد عقیده‌ی مخالف را خاموش کند زیرا عقیده‌ی تازه‌ای که مخالف عقیده‌ی مرسوم است یا حقیقت است یا از حقیقت بهره‌ای دارد یا خلاف حقیقت است‌. اگر عقیده‌ای که آن را خاموش می‌کنیم عین حقیقت باشد نه تنها با خاموش کردن آن نسبت به صاحب عقیده جنایت کرده‌ایم، بلکه نسبت به سایر افراد آدمی و نیز نسبت به نسل‌های آینده جنایت کرده‌ایم زیرا حقیقت، نجات دهنده‌ی آدمی است و با خاموش کردن آن از آدمیان، رهاننده‌ی آن را گرفته‌ایم. اگر نیمی از حقیقت باشد، باز حکم همان است. اما به فرض این‌که عقیده‌ای که آن را خاموش می‌کنیم خلاف حقیقت باشد و به فرض اینکه ما خطاپذیر نباشیم و بدانیم که این عقیده‌ای که آن را خاموش می‌کنیم خلاف حقیقت است باز خاموش کردن آن گناه است زیرا وجود آن لازم است تا حقیقت در برخورد با آن جلوه و تابناک بیشتری پیدا کند و هم بدان علت که اگر در میدان، دشمنی نباشد سربازان به سستی می‌گرایند و نیروی خود را مهمل می‌گذارند تا حدی که قدرت دفاع از خود را از دست می‌دهند. حقیقت نیز اگر پیوسته با دشمن در مبارزه نباشد تابناکی و اثربخشی خود را در ذهن مردان از دست می‌دهد. با هیچ اصل و میزانی موجه نیست که کسی عقیده‌ی خود را بر دیگری تحمیل کند. 🔸️درباره‌ی آزادی جان استوارت میل ❤️🍀 @filsofak

تمثیل لاک‌پشت این داستان قدیمی منسوب است به متن چنگ شی که یوکی متعلق به قرن دوازدهم آن را نقل کرده است. در زمان‌های قدیم مردی (که دوست داشت به انصاف مشهور شود) زندگی می‌کرد. روزی از بیابانی می‌گذشت که به یک لاک‌پشت بزرگ و زیبا برخورد. او بسیار گرسنه بود و سوپ لاک‌پشت را هم خیلی دوست داشت. مرد بی‌توجه به خواهش و التماس لاک‌پشت، آن را در کیسه‌اش می‌اندازد و به خانه برمی‌گردد و یک دیگ بزرگ آب‌جوش روی اجاق می‌گذارد. اما برای این‌که مطابق خلقش رفتار کرده باشد (و شاید با آگاهی از این‌که کشتن لاک‌پشت بدشانسی می‌آورد)، هنگامی‌که حیوان نگون‌بخت را از کیسه بیرون می‌آورد، به‌جای این‌که مستقیما در دیگ بیندازدش، یک نی خیزران را با دقت به‌صورت قطري روی دیگ آب‌جوش می‌گذارد و لاک‌پشت را درست وسط نی قرار می‌دهد و می‌گوید: آقای لاک‌پشت، اگر توانستی بدون این‌که توی دیگ بیافتی، از روی نی، قطر دیگ را طی کنی، آزادت می‌کنم! لاک‌پشت‌ها بسیار عاقل هستند و این لاک‌پشت هم چندان اعتقادی هم به خوبی بشر نداشت، اما آشکار بود که اگر این کار را نمی‌کرد، فورا راهی دیگ سوپ می‌شد. پس، با وجود نازکی و لرزانی نی، همه‌ی تلاش خود را به‌کار گرفت و هر طور بود با مرارت تمام مسیر روی نی را اندک‌اندک طی کرد و خود را به لبه‌ی دیگ رساند. مرد که با حیرت فزاینده شاهد این تلاش بود، دست‌هایش را از شگفتی به‌هم زد و گفت: حالا لطفا دوباره این کار را بکن! لاک‌پشت مرتکب چه اشتباهی شده است؟ پاسخ فلسفی این است که لاک‌پشت اصلا اشتباهی مرتکب نشده است. البته، جز این‌که گذاشته است مرد او را کنترل کند. چرا که مرد علاقه‌مند به شهرت انصاف، می‌خواهد بدون این‌که مسئولیت اخلاقی کشتن لاک‌پشت را بر عهده بگیرد، سوپ لاک‌پشت بخورد. اگر لاک‌پشت هنگام حرکات خطرناکی که اصلا تناسبی با اندامش ندارد، درون دیگ بیافتد، مرد می‌تواند بگوید که لاک‌پشت خودش این عمل را انتخاب کرده بود و اگر هم لاک‌پشت از این کار سرباز زند، باز هم مرد او را درون دیگ می‌اندازد و ادعا می‌کند که لاک‌پشت به‌جای آن‌که با انجام کاری ساده برای نجات جانش بکوشد، مرگ را برگزیده بود. نتیجه‌ی اخلاقی داستان چیست؟ شاید این باشد که بهتر است به‌جای سعی در خشنودکردن خودکامه‌ها، به امید آن که به قوانین احترام خواهند گذشت، از اطاعت آن‌ها سرپیچی کنیم. البته، ممکن است ایستادگی بر سر اصول به لاک‌پشت کمکی نکند، اما دست‌کم برای خود مرد و دیگران مشخص خواهد شد که او بویی از انصاف نبرده است. 🔸️|کتاب ۱۰۱ مساله فلسفی، مارتین کوهن، ترجمه‌ی امیر غلامی| ❤️🍀 @filsofak

اونی كه بیشتر می‌گفت: نمی‌دونم، بیشتر می‌دونست. اونی كه قوی‌تر بود، كمتر زور می‌گفت. اونی كه راحت‌تر می‌گفت اشتباه كردم، اعتم
اونی كه بیشتر می‌گفت: نمی‌دونم، بیشتر می‌دونست. اونی كه قوی‌تر بود، كمتر زور می‌گفت. اونی كه راحت‌تر می‌گفت اشتباه كردم، اعتماد به نفسش بالاتر بود. اونی که صداش آروم‌تر بود، حرفاش با نفوذتر بود. اونی كه خودشو واقعا دوست داشت، بقیه رو واقعی‌تر دوست داشت. اونی كه بیشتر طنز می‌گفت، به زندگی جدی‌تر نگاه می‌كرد. #محمود_حسابی🌱 ❤️🍀 @filsofak

با خودشناسی الماس درون‌تون رو بشناسید و انتخاب‌های درست انجام بدید. ❤️🍀 @filsofak

♦️چرا همیشه احساس نا امیدی می‌کنیم ؟♦️ اگر در زندگی امید و نا امیدی نباشد, زندگی مفهوم و معنای زیستنش را از دست میدهد؛ زندگی همیشه بر مبنای تضاد ها روی دایره تعادل قرار میگیرد. بزرگی میگوید که : امید است که انسان ها را امیدوارتر میسازند, اینکه اکثریت در زندگی فردی خویش گله و شکوه از نا امیدی دارد موارد زیر قابل تعمق است. ✒ وقتی تلاش شما فقط روی لذت های زندگی باشد؛ در نهایت ناامید میشوید, علت بیشتر ناامیدی ها این است که سعی می کنید عوامل موقتی را به عوامل دایمی تبدیل کنید؛ در صورتیکه هر چیزی در زندگی موقتی است. اما شما خواهان دایمی بودن آن هستید. ✒ علت دیگری ناامیدی این است که فرد در تعیین اهداف دست نیافتنی و غیرواقع بینامه بیش از حد نرمال غرق شده و بالاتر از حد و توان خود توقع دارد. این امر سبب میشود که تصورات شما به فراسوی واقعیت های زندگی کشانده شود؛ جایکه هرگز نمی توانید ایده ال هایتان را بدست بیاورید. ✒ و همینطور توقعات بیش از حد از دیگران سبب میشود که شما ناامیدی را تجربه نمائید. متکی بودن به دیگران بخاطر برآورده نمودن توقعات همیشه پاسخگو نمیباشد؛ ممکن است در مرحله های نخستین انتظارات شما برآورده شود, ولی ادامه این روند از طرف جانب مقابل همیشه پذیرفتنی نیست. هر چقدر میزان توقعات شما از دیگران بیشتر باشد, میزان ناامیدی شما نسبت به ٱمورات مربوط به آن زیادتر میشود. 🔑 راهکارها 🔑 📌در زمان حال زندگی کنید, اندیشیدن و انرژی مصرف نمودن بر جریانات گذشته راه منطقی و اصولی برای غالب شدن بر ناامیدی نیست, کوشش کنید از زمان حال درست استفاده کنید. گذشته گذشت, آینده نامعلوم است. اما زمان حال در اختیار شماست. 📌قبول کنید که هر چیزی در زندگی موقتی است. دل بستن به چیزهای گذرا در زندگی فرد را وابسته میسازد, هیچ چیزی زندگی به طور دایمی و همیشگی باقی نمیماند بلکه از یک حالت به حالت دیگر تغییر میابد, هر چقدر میزان دلبستگی شما به أمورات زندگی کمتر باشد میزان امیدواری شما بیشتر است. 📚 منابع پیشنهادی: 📖 خودتان را بهتر بشناسید (نویسنده، دکتر دیوید جی. لیبرمن) 📖 اهداف زندگی (اهداف زندگی, نویسنده برایان تریسی) 📖 شفای زندگی (نویسنده، لوییز هی. ال) 📖 هنر خوب زندگی کردن (نویسنده، رولف دوبلی) 🍀❤️ @filsofak

🍃 مقاله اخلاقی|به مناسبت ۲۲ خرداد؛ روز دختر عنوان: (تربیت اخلاقی دختران) موضوع: دختران نویسنده: #مصطفی_سلیمانی منبع: سایت #شفقنا لینک: https://life.shafaqna.com/FA/259769/تربیت-اخلاقی-دختران-یادداشت-مصطفی-سلی 🍀❤️ @The_meaningoflife

مبانی تربیت خاص دختران برخی اصول تربیتی وجود دارند که ویژه دختران‌اند؛ به این معنا که برای رشد تربیتی آن‌ها بنا نهاده شده‌اند و یا به عبارت دیگر، به طور طبیعی بر تربیت دختران حاکم هستند. در نتیجه باید به این دیداین اصول و مبانی عبارتند از: 1.    اصل پذیرش دختران: این اصل بر این اساس بنا شده است که دختران در جامعه و فرهنگ امروز، به دید بسیاری از انسان‌ها، پایین‌تر از مردان دیده می‌َشوند. در بسیاری از فرهنگ‌ها زنان را خلق شده برای مردان می‌دانند. این تفکرات که در گذشته نسبت به امروز، به شکل بسیار شدیدتری وجود داشته، موجب شده است که دختران همواره در طول تاریخ مورد ظلم قرار بگیرند و موجودیتشان به عنوان یک انسان انکار شود. این تفکرات سبب شده است که دختران همیشه با محدودیت‌های بسیاری از جانب خانواده و اجتماع مواجه باشند. دختران برخلاف پسران، باید برای اثبات برابری شأن و منزلت انسانی خود با آن‌ها بجنگند. مجبورند برای برخورداری از برخی حقوق اولیه، سختی‌های زیادی را تحمل کنند و با این حال، باز هم شاهد بی‌مهری‌های بسیاری باشند. از این رو، اولین گام برای تربیت اخلاقی دختران، کاشتن این تفکر در ذهن آنان است که حیثیت و شأن انسانی آنان به همان اندازه بالاست که شأن و جایگاه مردان رفعت دارد. از طرف دیگر، اگر مربیان (والدین و معلمان) بر حقیقت شأن دختران واقف باشند، نسبت به رشد و تربیت او اهتمام لازم را به عمل خواهند آورد و علاوه بر آن، با طرز تفکری که دارند، ناخودآگاه او را به سمت کسب فضائل اخلاقی و نیل به کمال و سعادت سوق خواهند داد (دانستنی‌های دختران جوان، راشدی، ص 67). 2.    درک ویژگی‌های روحی دختران در شرایط حساس بلوغ: اگر مربی نسبت به شرایط بلوغ دختران آگاهی کافی داشته باشد، می‌تواند با بازخورد مناسب و عکس‌العمل به موقع، از بحران‌های بسیاری که در آینده گریبان متربی را خواهند گرفت پیشگیری به عمل بیاورد. دختران در سنین بلوغ – که در سن کم و بسیار زودتر از پسران اتفاق می‌افتد – به شدت تحت تأثیر شرایط روجی و جسمی تازه خود قرار می‌گیرند. افزایش حساسیت، یکی از بزرگ‌ترین تغییرات دختران در این دوران است. زودرنج شدن، توجه به آراء و نظرات دیگران، تأثیرپذیری از قضاوت‌های دیگران، واکنش نسبت به انتقادها، عاطفی و احساسی شدن، درخواست‌های غیر منطقی و رؤیاپردازی و واقعیت‌گریزی، از جمله شرایطی است که در این برهه از زمان بر دختران غالب می‌شود. آگاهی مربی از تمامی این حساسیت‌ها و توانمند بودن او در عبور متربی از این شرایط بحرانی و پرآشوب، سبب میشود که دوران بلوغ، یک سکوی پرتاب برای متربی باشد. 3.    تبیین نجابت و حیا: دختران به دلیل کیفیت‌های جسمی و روحی خاصی که دارند، این قابلیت را دارند که بسیاری از قلب‌ها و دل‌ها را به خودشان متمایل کنند. در بسیاری از کتب تاریخی، از این صفت دختران به عنوان شکارچی یاد شده است. دختران به دلیل میل بسیاری که به زیبایی دارند و هم‌چنین به دلیل برخورداری از بسیاری از مظاهر جمال، برای ابراز خود، خودآرایی و خودنمایی پتانسیل بالایی دارند. از این رو، اگر پیش از حضور در اجتماع، این خصیصه را سامان نبخشند، به آسانی خودشان و دیگران را از حرکت در جهت رشد روحی محروم خواهند کرد. بر این اساس، اگر مربی بر این ویژگی دختران واقف باشد، می‌تواند با هدایت آن در مسیر درست، از آن به عنوان ابزاری برای تربیت اخلاقی متربی خود بهره ببرد. دختران فارغ از هر دین و مذهبی به تعالی این خصلت در خودشان نیاز دارند (آسیب‌شناسی حجاب، مهریزی، ص 77). 4.    تبیین تجمل‌گرایی: میل دختران به زیبایی و جمال، این خطر را برای آنان به همراه دارد که به هر شکل به تحریف این میل دست بزنند. توجه جنون‌آمیز به تجملات، اگر توسط یک مربی آگاه جهت‌دهی نشود، سبب می‌شود که دختران در دام عطشی سیری‌ناپذیر و مهارنشدنی برای جلوه‌گری بیفتند (علل ضعف پوشش و راهکارهای بهینه‌سازی آن؛ بانوان شیعه، نخعی، ش 10، ص 122). #مصطفی_سلیمانی #روز_دختر + به دوستان خود بفرستید. 🍀❤️ @The_meaningoflife

🔻من دلم می‌خواهد برسم به اینجا که بتوانم برای خودم توی آینه بوس بفرستم. دلم می‌خواهد این عشق و شوری که خروار شده توی سینه‌ام را بگذارم فوران کند بیرون. بی‌ترس از فکر و قضاوت دیگران و بی‌انتظارِ پاسخ. اما این‌ها همه‌شان دیوانگی می‌خواهد. من باید بتوانم بی‌اعتنا به هر چه قانونِ دست‌وپاگیر و احمقانه است، هر روز صبح، هیجانِ زنده بودنم را، رقص و آواز بکنم توی بَلبَشوی این شهر. من دلم می‌خواهد هر روز صبح، به عشق خودم از خواب بیدار بشوم و بعد به عشق خودم یک بوس بفرستم به آینه و بی‌خیالِ عالم و آدم، هر روز، دیوانگی را زندگی بکنم. آینه کجاست؟ من باید برای خودم یک بوس بفرستم. #مصطفی_سلیمانی #عشق_به_خود + "بوسیدنت" یک کودتای تازه در شهر است! یک بار «لب‌ هایت» بیار و انقلابی کن... ❤️🍀 @The_meaningoflife

. 🔸️این ویدئو از نقاشی‌های معروف دنیا ساخته شده. خیلی جالبه. ❤️🍀 @filsofak