𝑻𝒉𝒆 𝑳𝒂𝒔𝒕 𝑺𝒕𝒐𝒑
Відкрити в Telegram
فإن كانت الدنيا سفرًا، فالآخرة هي 𝐓𝐡𝐞 𝐋𝐚𝐬𝐭 𝐒𝐭𝐨𝐩 𝐂𝐡𝐚𝐭 𝐁𝐨𝐭 : @aburahma_808201bot
Показати більшеКраїна не вказанаКатегорія не вказана
1 737
Підписники
+8624 години
+1 4427 днів
+1 44230 день
Триває завантаження даних...
Схожі канали
Немає даних
Виникли проблеми? Будь ласка, оновіть сторінку або зверніться до нашого support-менеджера.
Хмара тегів
Немає даних
Виникли проблеми? Будь ласка, оновіть сторінку або зверніться до нашого support-менеджера.
Вхідні та вихідні згадування
---
---
---
---
---
---
Залучення підписників
червень '26
червень '26
+2 277
в 45 каналах
| Дата | Залучення підписників | Згадування | Канали | |
| 22 червня | +47 | |||
| 21 червня | +183 | |||
| 20 червня | +366 | |||
| 19 червня | +377 | |||
| 18 червня | +385 | |||
| 17 червня | +384 | |||
| 16 червня | +287 |
Дописи каналу
ومن أجمل الحكم:
"إذا هانت عليك نفسك، فلن يعزك أحد." فعز نفسك، واحفظ كرامتك، ومتجريش ورا حد شايف وجودك عادي.
| 2 | الي يحب سماع أصوات الطيور لا يشتري لهم الأقفاص بل يزرع الأشجار حول منزله، الحب شيء والتملك شيء أخر جدا | 244 |
| 3 | طب يحلوين بمناسبة إن ماتش مصر هيبقي الفجر
أذان الفجر حاليًا 4:08 بتوقيت القاهرة
و طبعاً كلنا عارفين إن من الأدب مع ربنا يا مشجع الكورة إنك تسيب الماتش و تنزل تصلي فالمسجد لأن ساعتها هتكمل يومك فـ ذمة الله ، اللي هيقولي هصلي بين الشوطين هعطيله بضهر ايدي لأنك هتضيع على نفسك أجور أنت مش متخيلها!!
من ضمنها ان صلاة الجماعة أفضل من صلاتك لوحدك بـ 27 مرّة و ان كل خطوة سياتك هتاخدها للمسجد و أنت متوضي بتاخد حسنة و يتشال عنك سيئة ، و ان صلاة (الفجر +العشاء) في جماعة بتاخد بيهم أجر كأنك صليت الليلة كلها
الخلاصه انك لو صليت بعد الماتش ما يخلص هتكون خرجت الصلاة من وقتها و بدأت يومك بكبيرة من الكبائر يغالي و انت طبعاً مش قدها فـ تقوم تصلي اول ما تسمع الاذان يحلو ♡ | 145 |
| 4 | 🔒 هذه همسة سرية للجميع يمكن للجميع روئيتها | 211 |
| 5 | الكلمة الطيبة سهم، لو ما أصابتش الهدف بتطيب الجرح، فخلوا كلامكم دايماً بلسماً . | 224 |
| 6 | عرفوا الدنيا كلها إن صيام يوم الخميس الجاي يُكفر ذنوب سنه كامله "صيام يوم عاشوراء" | 228 |
| 7 | وأظلُّ أرددُ كلَّ ليلةٍ:
يا ربّ
تعلم حاجتي، فامنُن عليّ بها
فإن لم أكُن أهلٌ
فإنّك أكرمُ.))) "🥺🤎 | 200 |
| 8 | - متعاتبش اللي اختار يڪون غريب بعد ما ڪان أقرب حد ليك ومعملش حساب لحاجة ، لأن العتاب ع قد القيمة ، واللي باعك يوم هيفضل يبيعك طول العمر ، ف احمد ربنا إنك شوفت الحقيقي بدري ومتزعلش ع حد اختار يبعد ، يمكن ربنا شاله من حياتك عشان شاف وسمع اللي انت لا قدرت تشوفو ولا تسمعه ꨄ . | 35 |
| 9 | عَاوزاه يڪون ڪدا 🥹🤎🤎🤎)) " | 131 |
| 10 | فأنا إنسانٌ مفقودُ …
لا أعرفُ في الأرضِ مكاني . | 197 |
| 11 | " يارب التمام لما نريد وأن نبلغ الأهداف مسرورين لا يُكدرنا عناء الطريق ، يارب لا إنحناء ولا إنكسار ومُدنا بقوة من عندك لا إنتهاء لها ، وأرِحنا وخفف الحمل عنا وإرزقنا راحة القلب وهدوء النفس وخفة الروح ، وابعث لنا نورًا من عندك لا ينطفئ . " 🤎🫀 | 198 |
| 12 | - أنا مبحبش الناس ، أنا بحب المزيكا أكتر من الناس ، طول الوقت معايا مش زي أصحابي اللِ فاتوني واحد ورا التاني .. | 118 |
| 13 | الإنسان دايماً محتاج حد يڪون جنبه يسنده ، يڪون معاه فـ آخر اليوم يهون عليه ، ويعرفه إنه شخص طيب وحنين وخفيف ع القلب الانسان فعلاً محتاج حد يحسسه إن وجوده فارق ،، محتاج حد يطمنه دايمًا عشان الإنسان بطبيعته بيفڪر ڪتير وأغلب الوقت بيڪون خايف💗")). | 35 |
| 14 | ولو يَأتيني هاربًا مِن أذى دُنياه؟
لأصبحتُ أنا دُنياه ومَا فِيها 💞. | 179 |
| 15 | والمرء لا يريد سوى ليال هادئه وأن تمضي الأيام في سلام . | 168 |
| 16 | يُؤلمه قَلبُه، لأنَّه يُريد أنْ يكون صَالحًا ، ولكنّ همَّته الضَعيفة، ونفْسهُ تُقعدهُ.") | 151 |
| 17 | '
أصحاب العلاقات المحرمة
لازم تاخدوا خطوة صح وتبعدوا عن بعض لحد ما ربنا يكرمكم بالحلال. يا جماعة، تخيلوا إنكم مرتبطين خمس أو ست سنين، وكل يوم فيه معصية لله، ويمكن مع الوقت الأمور تخرج عن السيطرة. تخيل كل يوم تصحى وتبدأ يومك بمعصية، ونص يومك أو أكتر بيعدّي في حاجة لا ترضي ربنا.
لو الواحد ما تابش من ذنب زي ده، ممكن يلاقي يوم القيامة سيئات كتير جدًا. والأصعب إنكم كنتوا مجتمعين على معصية، فبدل ما تكونوا سند لبعض، ممكن يقف كل واحد يلوم التاني ويقول: "هو كان السبب"، وده يوم لا ينفع فيه إلا العمل الصالح.
لو بتحب حد بجد، خاف عليه من الذنوب قبل ما تخاف عليه من أي حاجة تانية. حافظ عليها وحافظ على نفسك، وجهّز نفسك وروح اتقدملها واتجوزها بالحلال. لكن الاستمرار في الحرام عمره ما هيكون فيه بركة، والتوبة والرجوع لربنا هما اللي بيجيبوا البركة والراحة.
قولها: "أنا بحافظ عليكِ وعلى نفسي". لأن اللي بيحب حد فعلًا ما يرضاش يكون سبب في بعده عن ربنا، بل يتمنى له الخير في الدنيا والآخرة. العلاقات المحرمة فيها أذى للقلب والدين، أما الحلال ففيه راحة وبركة وسكينة.
ولو بتحبوا بعض فعلًا، فكروا في الكلام ده بصدق، واسألوا نفسكم: هل الحب الحقيقي يقربنا من ربنا ولا يبعدنا عنه؟ 🤎 | 154 |
| 18 | هُو جرحٌ وَاحد ، يغُور و يلتئِم ،
ثم يُفتح مرة أخرى ، فيغور و يلتئِم بصعوبة ، ثم الثالثة فلا يلتئِم فيها و يترك أثراً لا يفنى . | 25 |
| 19 | { وَٱلَّذِینَ عَمِلُوا۟ ٱلسَّیِّـَٔاتِ ثُمَّ تَابُوا۟ مِنۢ بَعۡدِهَا وَءَامَنُوۤا۟ إِنَّ رَبَّكَ مِنۢ بَعۡدِهَا لَغَفُورࣱ رَّحِیمࣱ }
[سُورَةُ الأَعۡرَافِ: ١٥٣]
والذين عملوا السيئات من الشرك بالله، وفعل المعاصي، ثم تابوا إلى الله بأن آمنوا به، وانتهوا عما كانوا يعملونه من المعاصي، إن ربك - أيها الرسول - من بعد هذه التوبة والرجوع من الشرك إلى الإيمان، ومن المعاصي إلى الطاعة، لغفور لهم بالستر والتجاوز، رحيم بهم
-التفسير المختصر"))🤎💭 | 142 |
| 20 | لم يُحرِك فيه الغياب رمشة عينٍ! | 136 |
Вже доступно! Дослідження Telegram за 2025 — головні інсайти року 
