ru
Feedback
Ehab Fayez

Ehab Fayez

Открыть в Telegram

اهلا بيك يا صديقي ان شاء الله دايما هنشر مقالات ومحتوي عن اليو اكس واليو اي سواء مصادر مني او من ناس تانيه وايضا كل الفيديوهات الجديده علي قناتي هتلاقيني بنشرها هنا والمسابقات الي بجوايز هعلن عنها هنا

Больше
5 687
Подписчики
-124 часа
+47 дней
+4030 день
Архив постов
فيجما عملت اضافة جديده رهيييبه جدا بتخليك تقدر تحول اي موقع علي النت لـ تصميم قابل للتعديل جوه فيجما وبيكون طالعلك بAuto layo
فيجما عملت اضافة جديده رهيييبه جدا بتخليك تقدر تحول اي موقع علي النت لـ تصميم قابل للتعديل جوه فيجما وبيكون طالعلك بAuto layout و Frames عملنا فيديو عنها تقدر تتفرج عليه من الرابط ده: https://youtu.be/twzvVs1y24o

كتير جدا ناس بلاقيها بتسال او حتي بتدخل تسالني انا لسه ببدء في المجال ومش عارف اعمل مشروع ايه عشان اضيفه للبورتفليو بتاعي ف ق
كتير جدا ناس بلاقيها بتسال او حتي بتدخل تسالني انا لسه ببدء في المجال ومش عارف اعمل مشروع ايه عشان اضيفه للبورتفليو بتاعي ف قلت ليه مش نحل المشكله دي عشان الكل يستفاد؟ دلوقت علي موقعي هتلاقي مولد الافكار هتختار اساسيات الفكره الي عايز تصمملها سواء لو كانت لوحه تحكم او صفحه هبوط او تطبيق موبيل او ويب وعلطول هتظهرلك فكره للتصميم بالمحتوي بالالوان وبالفونتات (الخطوط) الي تقدر تستخدمها وكمان تغذيه بصريه تقدر تجيب افكار منها تقدر تبدء تستخدم مولد الافكار من الرابط ده: ehabfayez.com/design-ideas

الفتره الجايه هنلاقي اكاديميات وصناع محتوي بتقدم كورسات مدفوعه في ال Design & Develop with Agents انا مش ضد ده ابدا طبعا بس اهم حاجه تكون من تجربتهم الشخصيه مش مجرد نقل معلومه مجانيه بالانجليزي تقدر تترجمها بـ ChatGPT او Claude او تشوف فيديوهات عل يوتيوب وهتلاقيها مجانا لحد ما الوقت ده يجي ان شاء الله هنرجع نكمل كورس فيجما علي اليوتيوب اخر فيديوهات فيه وهندخل علي المتطلبات الجديده في السوق الوظيفي والي المصمم محتاج يتعلمه سواء شغال كـ فري لانسر او في شركه والكورس الجديد طبعا مجاني وهيكون بيستهدف المصممين والمبرمجين وكمان اصحاب الشركات الي حابه تقوم بدور المصمم والمبرمج باستخدام الادوات والذكاء الاصطناعي المتاح حاليا في السوق وحتي لو انتا مش معاك امكانيه تعمل اشتراك في كلاود او شات جي بي تي انصحك بالكورس لانه مجرد مشاهده هتديك افكار ومعلومات كتيره هتوفر ملاين التوكنز من مجرد مشاهدتها بس ان شاء الله

حد يديني مليون جنيه عشان من فتره اكلمت عن جزء الديزاين سيستم والتوكنز والفاريابلز وانه قريب جدا هنلاقي الذكاء الاصطناعي بيساع
حد يديني مليون جنيه عشان من فتره اكلمت عن جزء الديزاين سيستم والتوكنز والفاريابلز وانه قريب جدا هنلاقي الذكاء الاصطناعي بيساعدنا في دي ومش هتكون شغلتنا التسميه او انه نفضل حاول نستمر ف تنسيق التصميم والكود والمنتجات تحت براند انهارده اقدملكم Claude Design😍❤️ واستني عليه شويه وهتلاقيه ف مستوي تاني!!!

في حماس كبير اوي علي الذكاء الاصطناعي وانه هيبدل المبرمجين او المصممين وفي شركات بدات تبص علي المرتبات الي بتصرفها مقارنه بالانتاجيه الي بتيجي مقابل ليها ده حتي في شركات سرحت موظفين كتير عشان يستعينه بالذكاء الاصطناعي لانه شايفين ان اغلب الشغل ممكن جدا بالذكاء الاصطناعي ومع شخص واحد بس يدير كل ده الحقيقه الصريحه الي محدش فيهم بيبص عليها وهوا انهارده الشركات دي وصلت للمكانه العاليه دي في السوق او للمكان الي هيا فيه بسبب الموظفين البشر الي قدره يصممه منتج مش بس قابل للاستخدام انما متناسب مع المشكله الي الناس الي محتاجه الحل ده وبالطريقه المناسبه الي بناء علي اختباراتهم واستنتاجاتهم بعقلهم البشري وخبرتهم الانسانيه قدره يوصله ليها وبنفس دلوقت الشركات تركت التفكير تماما في جزء ان اطلاق ميزات جديده لازم يكون بيحل مشكله وبنفس الوقت تكون مبنيه علي طلب من المستخدمين والحل بيتناسب مع الفئه دي والسوق ده والنوع ده من البشر وبدات تركز علي جزء انه احنا عندنا قاعده جماهيريه كبيره وخلاص استقرينا او ثبتنا مكاننا ف توفير الفلوس من الموظفين واستخدام الذكاء الاصطناعي هوا الحل الامثل عشان نتحرق لقدام هوا اكتر قرار كارثي اي شركه ممكن تاخده بسبب انه مكانتك السوقيه مش مبنيه علي ثقه اكتسبتها وفضلت معاك وهتفضل معاك للابد وبنفس الوقت مكانتك اكتسبتها بناء علي الحل والقيمه الي بتديها لمستخدمينك وحتي لو المستخدمين دول متعودين علي منتجك مش معناه ان في منافس ليك ممكن يظل يستخدم موظفين بشر ومش يعرف يتفوق عليك بالعكس التفوق عليك هيكون امر حتمي لانه تركيزه مش في عدد المميزات الي بيتم اطلاقها يوميا او شهريا انما المشاكل الي بيحلها ومكانه المنتج ده في حياه المستخدم وازاي يحافظ علي مكانته وازاي يكبر مش ازاي يوفر فلوس موظفين عشان يستخدمها في ذكاء اصطناعي ومستعد للكوارث الي ممكن تحصل وقت ما يعتمد عليه اعتماد كلي تفتكر لو انتا كـ صاحب شركه وفي عصر الذكاء الاصطناعي اختيارك في الاستثمار انه تخلي شركتك بيتم ادارتها من الذكاء الاصطناعي وانتا بس ده افضل حل ولا انك توظف موظفين؟

من فتره بسيطه شركه Figma اعلنت عن انه دلوقت الMCP بتاعهم يقدر يخلي مثلا كلاود يصمم جوه فيجما ويستخدم الديزاين سيستم بتاع الشركه عندك ويعدل عليه او يضيف عليه او يصمم منه الناس اخدت الموضوع ده بتساهل تام ومركزتش في حاجه انا اكلمت عنها من فتره سواء في بوست او حتي في بث مباشر وهوا ان شركه فيجما محتاجه تواكب في موضوع الذكاء الاصطناعي وهما لاحظه حاجه مهمه انهم مش هيعرفه يواكبه اصلا لانه مين الي بينافسوه؟ اكبر معامل علي وجه الارض زي انثروبيك و openai ف بدل ما تكون فيجما عامله ذكاء اصطناعي خاص بيها بقت اداه الذكاء الاصطناعي يقدر يستخدمها عشان يصمم وبكده فيجما بتحاول تحتفظ بمكانتها السوقيه زي ما شركه ابل برضه نفذت نفس الطريقه دي ويها مش عاملين ذكاء اصطناعي خاص بيها انما فتحت سوقها الي فيه اكتر من ٢ مليار مستخدم لهواتفها واجهزتها لشركات الذكاء الاصطناعي وبتاخد نسبه منه (من الهوا حرفيا بتاخد فلوس وهيا لا دربت الذكاء الاصطناعي ولا اي حاجه فتحت سوقها ليهم بس) فيجما الفتره الجايه هنلاقي انه تحديثاتها مش هتكون متوجهه جدا للبشر انما للذكاء الاصطناعي وده شيء انا متحمس له جدا عشان هيخلي الاداه تتمركز في السوق اكتر من الاول وهتكون مهمه جداا لانه اكتر تحدي حاليا موجود في العالم الرقمي انه الذكاء الاصطناعي بيطلع تصاميم مشابها لبعض او لازم تستخدم اكتر من واحد واكتر من شركه عشان تعمل حاجه كويسه ما بالك لما يكون عندك اداه واحده مركزيه تقدر تطلع بيها حاجات رهيبه؟

دلوقت تقدر تستخدم Claude Code عشان يصمم داخل فيجما وبفهم كامل للـ Design System بتاع الشركه عندك او المشروع عندك دي ميزه رهيبه جدا وخصوصا حتي انك تقدر تخليه يحسن من الديزاين سيستم او يعدل فيه ويبني منه وتشوف كل ده كمان!

بعد ما اشتريت الماك ميني الحقيقه الهدف منه مكنش ل انه اثبت OpenClaw انما للاختبارات الي عايز اعملها زي مثلا انه بدل OpenClaw استخدم Hermes Agent لكن مع Local AI زي Qwen 3:14B واعدل عليه واحسن منه باستخدام AutoResearch من كارباثي واحسن من معدل التوكنز الي بيستخدمها عن طريق انه اوقف ال reasoning و thinking واخليه يستخدمها وقت الاحتياج بس او انه استخدمه هوا و مودل تاني صغير جدا 3B علي منصه واخليهم يقررو امتي كل واحد فيهم يرد علي العميل بناء علي مستوي الطلب وكمان استخدم ميثود ال RAG عشان احسن من جوده الردود بما انه عندنا المعلومات ك ملفات متاحه في المنصه نفسها اصلا غير كمان شويه integrations زي Google Calendar, Ads, Analytics وكمان Notion و انه استخدم كلاود فلير عشان اخلي الLocal AI يكون مربوط بالمنصه من غير ما استخدم اي حل خارجي وادفع عليه فلوس شهريه وبستخدم AWS عشان استضافه المحتوي والصور وبستخدم digital ocean ك سيرفر للمواقع الي بشتغل عليها بعيدا عن ويب فلو او فريمر ك نوع من التجربه الي اقدر اوصله غير برضه بتحكم ف الماك ميني من بعيد باستخدام Claude Cowork Dispatch واليومين دول بجرب عن طريق ال SSH وانه افتح كلاود كود ف الماك ميني من بعيد واستخدمه بشكل اسرع من Claude Cowork لاني لاحظت انه بطيء ف الاستجابه ومش بتقدر تشوف كل حاجه هوا بيشتغل عليها الفتره الجايه بقي بفكر اجرب شويه حاجات مجنونه بس نخليها مفاجآه بعيدا عن ده الحقيقه انا عايز اعمل كورس او محتوي عن الذكاء الاصطناعي والي وصلتله لكن الواحد مش عارف يبدء منين بسبب كميه التحديثات الي بتحصل كل شويه والمودلز الي بتنزل كل شويه بعيدا عن كلاود وشركه انثروبيك او كوديكس من OpenAI بس انا متحمس جدااا جداا اشارك الي بوصله والي ممكن نعمله اصلا سواء كنت مصمم او مبرمج او صاحب شركه او هتفتح مشروع او عندك مطعم او محل او تجاره الي بيحصل حاليا في العالم ده محتاج انتباهنا كلنا ونشوف ازاي نقدر نستخدم الذكاء الاصطناعي عشان حرفيا الي جاي احنا مش مستعدين له بسبب كميه التحديثات والانجازات الي بتحصل بشكل سريع وبدون القدرة علي المواكبه

من فتره بسيطه داريو المدير التنفيذي لشركه انثروبيك قال انه الي جاي احنا مش مستعدين له وانه تطورات الذكاء الاصطناعي في السنه الحاليه هتكون جنونيه وده الي بيحصل فعليا بعد التحديث بتاع انهارده ده بيربط حاجات كتيره جدا ببعض هحكيلك علي تحديث انهارده وهنربطه بكل حاجه شركه انثروبيك عملتها الفتره الي فاتت تحديث انهارده بيخلي كلاود يقدر يتحكم في جهازك ماوس وكيبورد وعنده اكسس علي اي تطبيق عندك علي الجهاز وكمان المتصفح بتاعك يعني يقدر يقوم بمهامك كامله وتقدر تتحكم فيه من Claude Cowork dispatch في ناس هنا هتقف كده مذهوله

فيديو انهارده عن هل تم تسريحي من شغلي بسبب الذكاء الاصطناعي؟ هسيبلك القصه والاجابه في الفيديو من الرابط ده: https://youtu.be/LmOHzZeYNeA

في اكتر من حد سالني ليه الشركه الي انا كنت شغال فيها في امريكا عملت تسريح لكل الموظفين وهل التطورات الي بتحصل دلوقت في الذكاء الاصطناعي بتضر مجال تصميم تجربة المستخدم والمبرمجين او حتي المسوقين واتسالت انه اجاوب بكل صراحة عشان كدن انهارده هرفع فيديو بكلم عن الجزء ده مش من منظوري انما من الي تعايشته في شغلي وكمان في شركتي ايهاب ستوديو مع العملاء خلال الاشهر الي فاتت 👀

عصر الفايب ديزاين 💀 https://x.com/iam_ehab/status/2034355720133431697?s=46
عصر الفايب ديزاين 💀 https://x.com/iam_ehab/status/2034355720133431697?s=46

🚨 اخبار اخر 24 ساعه في عالم التقنيه و الذكاء الاصطناعي شركة صينية خلّت الـ AI أرخص ٢٥٪ وطرحته ببلاش. OpenAI بتاخد منك ٢٠٠ دولار في الشهر على موديل أضعف 💀 ‏JPMorgan قالت لـ Meta افصلي ٢٠٪ من الموظفين. Meta عملتها نفس الليلة. السهم طلع فوق و١٤ ألف واحد فقدوا شغلهم. Wall Street والبورصه زادت مش نقصت بعد ما ميتا فصلت ١٤ الف موظف!!! ‏Elon سرق المهندسين اللي بنوا Cursor وقال إن SpaceX هتتفوق على الكل في الـ AI ‏xAI بتدفع لبنوك Wall Street عشان يعلّموا الـ AI إزاي يستبدل بنوك Wall Street والبنوك واخدة الفلوس ومبسوطة💀 ‏Jensen قال إن Nvidia هتوصل لـ تريليون دولار revenue بحلول ٢٠٢٧ رغم انها خسرت ٦٠٠ مليار في يناير بسبب DeepSeek ورجعتهم في أسبوعين ‏OpenAI إدت الـ AI agents القدرة يعملوا agents تانيين. الـ AI بقى بيوظّف موظفينه 💀 ‏Manus حطت AI agent كامل على الـ desktop بتاعك كل أداة SaaS بـ ١٥ دولار في الشهر بقت قديمة 💀 ‏AI CMO نزل بيستبدل فريق التسويق كله بـ ٩٩ دولار في الشهر. الـ social media manager والـ SEO والـ content writer — كلهم بـ ٩٩ دولار ‏Nvidia أطلقت DLSS 5 — AI بيحسّن جرافيكس الألعاب في real time 💀 وده كله كان يوم الاتنين بس يا صديقي🫠

🚨 سباق التسلح بدء في عالم التقنيه وانك تتعلم استخدامات الذكاء الاصطناعي وتتعمق فيه كتير ومش بعيد تقدم خدمات عن طريقه او باست
🚨 سباق التسلح بدء في عالم التقنيه وانك تتعلم استخدامات الذكاء الاصطناعي وتتعمق فيه كتير ومش بعيد تقدم خدمات عن طريقه او باستخدامه عشان كده اشتريت ماك ميني عشان نبدء نجرب تدريب الذكاء الاصطناعي بشكل Local ونستخدم اكتر من Autonomous AI Agent زي OpenClaw او الامثله الجديده الي بتنزل كل شويه زي Manus وتحديثاته الاخيره من ميتا عشان معرفوش يتوصله للاستحواذ علي OpenClaw و Perplexity وغيرهم انا متحمس جدا انه نواكب التطورات الغربيه ونشاركها في المجتمع العربي ومع اصحاب المشاريع والشركات عشان يقدرو يزودو كفاءة موظفيهم او زياده الانتاجيه وتوفير الوقت! تابعني بقي عشان الي جاي دمار🫣

انهارده جتلي هديه عيد ميلادي من شركه Meta وانه شركتي الجديده بقت Officially Meta Tech Provider في امريكا اللاتينية الواحد مبسوط جدا جدا بالتقدم ده وان شاء الله اليومين الجايين هكلم عن شركتي الجديده 🫣

والله ي صديقي وصديقتي لو مش عندك حساب ع اكس او مش متابعني فايتك كتير عشان هتلاقيني هناك دايما بنشر اول باول كل حاجه بتحصل في
والله ي صديقي وصديقتي لو مش عندك حساب ع اكس او مش متابعني فايتك كتير عشان هتلاقيني هناك دايما بنشر اول باول كل حاجه بتحصل في الذكاء الاصطناعي والتصميم وكل حاجه واصلا اكس هوا قلب كل حاجه حاليا👀❤️

رغم انه من اسبوع الشركه الأمريكية الي بشتغل فيها بقالي سنتين ونص تم تسريحي انا والشباب عشان هيبيعوها بسبب النمو الرهيب الي عملناه من تطوير التصميم والمميزات الي حققت سنويا فوق المليون دولار واحنا تيم مكون من ٤ افراد بس وحالنا وقف الا انه الاستاك الي في الصوره دي وبمساعده ربنا مخليني لسه واقف علي رجلي وعارف اجيب شغل وعارف اساهم في المجتمع العربي بتطوير المحتوي في تصميم المنتجات الرقميه وكمان الذكاء الاصطناعي! بس في حاجه حد من الشباب الاوروبيه الي كانت شغاله في فريقنا المكون من اربعه قالها ليا خلاني اتسائل كتير عن الخطوه الجايه ليا وهوا انه بقاله اكتر من عشر سنين بيشتغل وبيساهم في تطوير امريكا وحس انه مقدمش او ساهم بحاجه في المجتمع الي هوا جاي منه او حتي الي هوا عايش فيه (دوله لاتينيه) انا نفسي بجد اساهم اكتر في تطوير الدول العربيه من ناحيه المنتجات الرقميه الحكوميه او القطاع البنكي او الشركات الخاصه لانه انا بقالي اكتر من ست سني بشتغل في امريكا وبساهم في تطويرها وحاسس نفس احساسه بالظبط انا قدمت ايه للمجتمع الي انا جاي منه؟ عشان كده الفتره الجايه هحاول اساهم باي طريقه في تطوير مجتمعاتنا العربيه سواء في قناتي علي اليوتيوب او علي موقعي الشخصي او حتي لو لقيت فرص انه اشتغل في شركه عربيه او حكوميه او قطاع البنوك لانه احساس صعب جدا تكون جاي من مكان شايف انك تقدر تقدم فيه كتير جدا ومش تاخد الخطوه!

ابرام طلب فكره حلوه جدا نضيفها في صفحه افضل الخطوط للتصميم وهيا انك تقدر تشوف الاحجام المتاحه وبنفس الوقت افضل المسافات للـ L
+1
ابرام طلب فكره حلوه جدا نضيفها في صفحه افضل الخطوط للتصميم وهيا انك تقدر تشوف الاحجام المتاحه وبنفس الوقت افضل المسافات للـ Line Height وتعدل في المقاس ويديك برضه المقاس المظبوط للـ Line Height وكمان انه من صفحه الخطوط تقدر تشوف الفرق مابنهم كلهم فـ دلوقت تقدر تشوف الميزه دي لايف بالفعل علي الموقع وانا متاكد انها هتفيدك جدا لانك هتقدر كده تختار انسب خط مناسب للمشروع الي شغال عليه سواء تطبيق موبيل او صفحه هبوط او تطبيق ديسك توب او منصه! رابط الموقع يمعلم ehabfayez.com/fonts

قلت لـ Claude بناء علي معرفتك باحصائيات موقعي بما انه عندك اكسس علي Google Analytics + AdSense عايزك تعملي SEO Wording Audit
قلت لـ Claude بناء علي معرفتك باحصائيات موقعي بما انه عندك اكسس علي Google Analytics + AdSense عايزك تعملي SEO Wording Audit عشان نشوف الكلام العربي الي مش بيساعدنا في البحث والكلام الي فعلا بيتم البحث عنه والناس بتلاقي موقعنا الي هوا ehabfayez.com راح مطلع ليا بصراحه احصائيات وتفاصيل دقيقه معرفتش اقراها كويس من الTerminal روحت انا وهوا عملنا Notion MCP بحيث انه يقدر بنفسه يكتب كل حاجه في ملفات نوشن عشان اعرف اراجع وراه التحاليل الي عملها!! دلوقت بقي الخطوه الجايه هيا انه اخليه دايما بعد ما يخلص اي تاسك او في تاسكات في ال Backlog انه يكتبها كلها في نوشن عشان يكون عندنا كل التاسكات الي هنشتغل عليها وهوا عمره ما هينساها لانه عنده مكان يقدر يشوف كل التاسكات الي وصلنالها او محتاجين نخلصها!! انا كل شويه بنبهر اوي اوي بالي اقدر اعمله بـ كلاود ومتحمس جدا للنتايج الي هقدر اشاركها معاكم قريب!

انا دايما بنشر وبعلق علي اخر التطورات في الذكاء الاصطناعي والتصميم علي اكس ف لو انتا هناك تابعني وخلينا ندردش سوا 👀 https://
انا دايما بنشر وبعلق علي اخر التطورات في الذكاء الاصطناعي والتصميم علي اكس ف لو انتا هناك تابعني وخلينا ندردش سوا 👀 https://x.com/iam_ehab