ru
Feedback
مريم المنشاوي || بين السطور ღ.

مريم المنشاوي || بين السطور ღ.

Открыть в Telegram
1 892
Подписчики
Нет данных24 часа
-47 дней
-2630 день
Привлечение подписчиков
июнь '26
июнь '26
+2
в 0 каналах
май '26
+1
в 0 каналах
Get PRO
апрель '26
+4
в 0 каналах
Get PRO
март '26
+3
в 0 каналах
Get PRO
февраль '26
+9
в 1 каналах
Get PRO
январь '26
+4
в 0 каналах
Get PRO
декабрь '25
+3
в 0 каналах
Get PRO
ноябрь '25
+3
в 0 каналах
Get PRO
октябрь '250
в 0 каналах
Get PRO
сентябрь '25
+3
в 0 каналах
Get PRO
август '25
+3
в 0 каналах
Get PRO
июль '25
+10
в 0 каналах
Get PRO
июнь '25
+9
в 0 каналах
Get PRO
май '25
+6
в 0 каналах
Get PRO
апрель '25
+6
в 0 каналах
Get PRO
март '25
+6
в 0 каналах
Get PRO
февраль '25
+8
в 0 каналах
Get PRO
январь '25
+23
в 0 каналах
Get PRO
декабрь '24
+40
в 0 каналах
Get PRO
ноябрь '24
+122
в 1 каналах
Get PRO
октябрь '24
+229
в 1 каналах
Get PRO
сентябрь '24
+184
в 1 каналах
Get PRO
август '24
+156
в 1 каналах
Get PRO
июль '24
+177
в 1 каналах
Get PRO
июнь '24
+165
в 0 каналах
Get PRO
май '24
+120
в 0 каналах
Get PRO
апрель '24
+161
в 0 каналах
Get PRO
март '24
+1 223
в 0 каналах
Get PRO
февраль '240
в 0 каналах
Get PRO
январь '24
+185
в 1 каналах
Дата
Привлечение подписчиков
Упоминания
Каналы
23 июня0
22 июня0
21 июня0
20 июня0
19 июня0
18 июня0
17 июня0
16 июня0
15 июня0
14 июня0
13 июня0
12 июня0
11 июня0
10 июня0
09 июня0
08 июня0
07 июня0
06 июня+2
05 июня0
04 июня0
03 июня0
02 июня0
01 июня0
Посты канала
من ٥ سنين فاتوا ويمكن أكتر في وقت صعب من الاوقات كنت فيه منهارة عياط لسبب ما، فـ بابا قالي:- "انجحي، اكبري، اتعلمي، اوعي تخاف
من ٥ سنين فاتوا ويمكن أكتر في وقت صعب من الاوقات كنت فيه منهارة عياط لسبب ما، فـ بابا قالي:- "انجحي، اكبري، اتعلمي، اوعي تخافي لان الخوف بيقتل صاحبه وكل حاجة جواه ويخليه يضيع عليه فرص كان هيندم لو مخدهاش، حتى لو خسر .. بس يكفي التجربة" .. وحقيقي الانسان من غير تجارب هيندم اوي، مش كل التجارب لازم نطلع منها بمكسب مادي أو غيره .. اوقات تجارب كتيرة اوي بتطلع منها إنك كسبت نفسك وأخيرًا بدأت تشوف طريقك والحياة بمنظور تاني أفضل، وأفضل مكسب إن ربنا ينور بصيرتك ويحاوطك باللي يتمنى لك الخير من قلبه بجد!

2
إنت لازم تعيش في العتمة الأول وتتأثر، تمر بتجارب متوقعتش إنك تكون فيها، تجيلك الضـ ربة من الأشخاص اللي كنت بتقول إنهم مستحيل
إنت لازم تعيش في العتمة الأول وتتأثر، تمر بتجارب متوقعتش إنك تكون فيها، تجيلك الضـ ربة من الأشخاص اللي كنت بتقول إنهم مستحيل يكونوا سبب في ندبة لقلبك كل ده لازم تمر بهِ علشان لما تتنقل للنور تقدر قيمته وتحافظ عليه "" .. هتقابل بعدين الأشخاص اللي أفضل معاملة ليك هي بالنسبة لهم الـ bare minimum وإنك تستاهل أحسن من ده بكتير! هتلاقي جهازك العصبي بيهدا، عقلك بيتعمله shut down بكل هدوء لإنك مش خايف، مش دايمًا في حالة دفاع، مش دايمًا قلقان ومضطر تشغل دماغك وتفكر كتير! بعد كل العتمة اللي مريت بيها في حياتك، هتقدر قيمة النور اللي هينور حياتك بجد 🙏🏻♥.. #مريم_المنشاوي
161
3
من رسائل روزالي التي لم تنته.. عزيزي إلياس، أعلم أن وجودك الآن يشبه النجاة، كأنك يدٌ امتدت لي في اللحظة التي كنتُ أغرق فيها.
من رسائل روزالي التي لم تنته.. عزيزي إلياس، أعلم أن وجودك الآن يشبه النجاة، كأنك يدٌ امتدت لي في اللحظة التي كنتُ أغرق فيها. أنا خائفة .. ليس منك، بل من نفسي حين تُحب، ومن قلبي حين يمنح بلا حدود، ثم يُترك ليواجه الخسارة وحده. لا أطلب منك أن تُصلح ما أفسده غيرك، ولا أنتظر منك أن تتحمل ما لم ترتكبه، كل ما أريده - أن تكون رحيمًا بقلبي، أن تُربّت على أفكاري حين تثور، أن لا تُحمّلني أكثر مما أحتمل. إن أحببتني، فلا تجعلني أشعر أنني في اختبار، ولا تضعني في مقارنة مع أحد، ولا تدفعني لأحارب مخاوفي وحدي. أنا أحبك نعم أحبك، لكنني أخاف أن أعود لذلك العالم، أن أُسلم نفسي لموج لا أعرف إن كان سينقذني هذه المرة أم سيُغرقني أكثر. ولكني أتمنى ألا أصيب بالخذلان منك ♥"" #مريم_المنشاوي
166
4
استوقفتني إليانا كريستي حين قالت: "ماذا أفعل أكثر يا دانيال؟ إن الذي أحبه يرى عيناي عادية!" تذكّرتُ أن من أحب لم يراني مميزة
استوقفتني إليانا كريستي حين قالت: "ماذا أفعل أكثر يا دانيال؟ إن الذي أحبه يرى عيناي عادية!" تذكّرتُ أن من أحب لم يراني مميزة عنهن بل يرى غيري الأجمل في كل شيء. لم يرَ محاولاتي، ولو بقدر ذرة، وكأنّه كان عليّ أن أفعل ما لم يفعله هو. أتيتُه منكسرةً فزادني انكسارًا. أخبرته عن زلّاتي، عن انكساراتي، وعن وجع ما مررت به، انتظرت أن يحتويني، لكنه لم يفعل، بل عاتبني لأنني لم أمنحه الحب الذي يريده. للمرة الأولى شعرت أنني لست مرغوبة، وأن أحدهم لم يحاول كفاية من أجلي. كلما نظرت إلى عينيه، أتمنى أن يفهمني، أتمنى احتضانه لكنني، ولو للحظة، أتذكر أنه لم يحاول من أجلي، لم يحبني كما أحبّه، بل يراني عادية، ويراني غيره مُبهرة بلا حدود! 🤎. #مريم_المنشاوي
138
5
سيأتي ذلك الرجل ليس ليُبهرك، بل ليُطمئنك. سيمنحكِ الأمان حتى تتوقفي عن الكثير من الأسئلة التي سببها الخوف لكِ حتى يهدأ ذلك ال
سيأتي ذلك الرجل ليس ليُبهرك، بل ليُطمئنك. سيمنحكِ الأمان حتى تتوقفي عن الكثير من الأسئلة التي سببها الخوف لكِ حتى يهدأ ذلك الصوت الداخلي الذي اعتاد القلق. معه، لن تُطالبي بحقوقكِ بل ستجدينها تأتيكِ دون طلب، دون نقاش، وكأنها حق بديهي لا يحتاج إثباتًا. سيمنحكِ ما يجعلكِ سعيدة، ويُعيد لكِ قيمتك من جديد ربما شككتِ فيها يومًا. سيأتي من يُسكن فوضى عقلكِ، فقط لأنه حاضر، ثابت، واضح، قوي وشجاع. سيجيب عن أسئلة لم تنطقي بها، لأنه يرى خوفكِ، ويفهم ما مررتِ به دون شرح. سيأتي من يعطيكِ الكثير ولا يكتفي، من يتمنى أن يراكِ لامعةً في كل شيء، كأن نجاحكِ جزء من قلبه. وحين يأتي لن تحتاري في معرفته، بل ستعرفينه عندما يسكن الهدوء قلبكِ، وعندما تصبحين أكثر طمأنينة، فقط لأنه بجواركِ 🩷🎀. #مريم_المنشاوي
0
6
حتى وقت الزعل هتلاقيني شخصية مسالمة ميتخافش منها"" مش هكشف سر عنك، مش هقلل من شعورك في حاجة حكيتهالي قبل كده، مش هضـايقك وأسب
حتى وقت الزعل هتلاقيني شخصية مسالمة ميتخافش منها"" مش هكشف سر عنك، مش هقلل من شعورك في حاجة حكيتهالي قبل كده، مش هضـايقك وأسبب لك الزعل في حاجة مضايقاك، حاجة افتقدتها، حاجة سببت ليك خذلان واستغلها ضدك "بمبدأ إني زعلان منك، لأنك زعلتني" .. مش هستغل أمانك وثقتك فيا في يوم من الأيام وأي حاجة فضفضت فيها في يوم من الايام ضدك "" هتلاقيني مسالمة في كل الأوقات، ومهما يحصل خلافات سرك واحساسك كانوا وما زالوا في أمان ❤️‍🩹. _ مريم ""
0
7
¶حبي للكتابة بجد مش هيكون له حدود، بسبب إني بلاقي نفسي فيها جداً، بكتب براحتي، كل اللي جوايا بعبر به من غير ما افكر ولو بحرف واحد! ∆وبما إن الكتابة غيرت تفكيري في حاجات كتيرة فـ حبيت اشاركم بإن أي عادة أو فعل بنعمله بشكل متكرر، كلمة نكررها لعقلنا دايمًا فـ هي هتثبت وهنصدقها. ∆مريت بفترة من زمان اوي كان كلها يأس، تشاؤم، تصرفات غلط ولما غيرت فكرتي تجاه حاجات كتيرة لاقيت ان كل حاجة بتتحسن فعلاً . ∆بتتحسن لأني أدركت معنى حُسن الظن واليقين بالله فعلاً مش مجرد كلام وخلاص، لا كنت عندي يقين بيها اوي وبرددها وبإن اللي دايما هصدقه هو اللي هيحصل، لما غيرت طريقة تفكيري كل حاجة حواليا اتغيرت لصالحي حرفيًا ∆والانسان لما بيبقى ايجابي، يتوقع الخير دايمًا وناخد طبعاً بالاسباب لأي حاجة عكسية ممكن تحصل علشان نعرف نتعامل هتلاقي حاجات كتيرة بتتغير لصالحك! لاقيت ان كل حاجة كنت بكتبها أثرها بيحصل معايا بالظبط سواء كانت وحشة او حلوة من وقتها قررت مش هكتب اي كلمة ولا موقف وحش في النوت بوك بتاعتي ابدا، ولو كتبت حاجة زي كده هكتب اني ازاي عديت منها وتعافيت وكله بقى أحسن لكن مش هكتب سلبيات واخزنها في عقلي .. - حاليًا بقيت بكتب كل حاجة حققتها ووصلت بيها وفخورة بنفسي فيها. - بكتب الامتنان لحاجات حلوة حصلت معايا، مواقف من أشخاص معينة، هدايا مثلا، كل حاجة بسطتني بكتبها وبرجع من وقت للتاني اقراها وبتبسط من تاني وبلاقيني تلقائي بحمد ربنا على اللحظات دي. 📌 من تجارب ومواقف كتيرة مريت بيها مكنتش سهلة، وقدرات تحملنا مختلفة وانا مدركة ده، بس حقيقي اللي عايز يعيش دور الضحية هيفضل فيه، واللي عايز يطلع أحسن نسخة من نفسه هيتشقلب ويعمل ده ويرمي كل حاجة ورا ضهره ويركز يبني نفسه من جديد بشكل صح، مش هنفضل مضيعين عمرنا في الندم والماضي وننسى ان ترتيبات ربنا كانت منقذة بشكل مُبهر ♥🙏🏻.. مريم المنشاوي
0
8
+1
Нет текста...
0
9
إلى نفسي، أعدك أن أكون دائمًا إلى جانبك، أن أراكِ عندما لا يراكِ أحد، أن أصدقكِ عندما يشك الجميع، وأن أحبك كما أنتِ، كما كنتِ+1
إلى نفسي، أعدك أن أكون دائمًا إلى جانبك، أن أراكِ عندما لا يراكِ أحد، أن أصدقكِ عندما يشك الجميع، وأن أحبك كما أنتِ، كما كنتِ، كما ستصبحين ♥🎀. _ مريم المنشاوي
0