ru
Feedback
غِراسْ.

غِراسْ.

Открыть в Telegram

للتبادل: @Gherasssbot -يا صاحبي الموت يترَبصُ بِنا؛ أُوصيكَ أَنْ تكونَ بارًا بي بعْد موْتي!♡ -القناه صدقه جاريه عنيّ بعد وفاتي!♡ ‏

Больше
658
Подписчики
Нет данных24 часа
-37 дней
-1030 день
Архив постов
أغلبنا بيسأل نفسه ليه بنقول: (اللهُمَّ إنَّكَ عَفُوٌّ تُحِبُّ العَفْوَ فَاعْفُ عَنَّا) في العشر الأواخر! لأننا ببساطة بنطلب العفو في الأبدان والأديان من المَلِك الدَّيان، والعفو يعني ربنا يغفِر ذُنوبك ويمسحها نهائيًا من الصحائف، أمَّا المغفرة فهي إن ربنا يسامحك لكن الذنوب هتفضل مكتوبة في الصحائف! قال ابنُ القيِّم: فإن عفا الله عنك.. أتَتْك حوائجك من دون مسألة!

عباد الله: تستقبلون خير ليالي الدنيا فشمروا واجتهدوا وارفضوا الراحة وودعوا الكسل وأروا الله تعالى منكم خيرا. فإن الفضل عظيم والخطر جسيم والرب كريم والعطاء وافر وبحر الجود ذاخر. اللهم وفقنا لليلة القدر اللهم إنك عفو تحب العفو فاعف عنا

العشر الأواخر من رمضان فرصةٌ ليُلمْلم المسلم شتات قلبه! فليكن شعارنا فيهم (انفروا خفافًا وثقالًا).. انفروا فى طاعة الله خفافًا وثقالًا واجتهدوا كى تدركوا فرصة المغفرة والعتق. وفيهم ليلةٌ خيرٌ من ألف شهر ( ليلة القدر )... تلك الليلة التى يُكتَب فيها المقادير، فقد تتغير حياتك تمامًا فى هذه الليلة! فأبشر بالخير يا من ستجتهد فيهم • أحمد عبد المنعم.

إنسان بلا عداوات إنسان بلا مبادئ! - د/ ياسر الحزيمي || بودكاست فنجان ثمانية.

الليلة العشرون = الفرصة العشرون للعتق من النار. الليلة في بلاد هي أول ليالي العشر لكن احنا بنتعامل مع كل الليالي هي ليلة القدر مش بنقيم ليلة وننام ليلة! من أول الليلة بإذن الله نوم قليل ومجاهدة أكبر الله سبحانه يراك لما تترك معصية وتمسك المصحف تقرأ فيه! يراك لما تقوم من نومك في نص الليل عشان تصلي ركعتين تطلب منه العفو والمغفرة! الله سبحانه ينتظر عودتك ممكن أول ليلة ترجع فيها تكون ليلة عتقك النهارده من اللحظة دي هنصلي العشاء والتراويح ونبدأ معركتنا مع نفسنا في ترك الملذات والمجاهدة في طريق الله! سموا الله وابدأوا متنسوش الإستعانة بالله بدونه مش هتتحركوا

وَسَلِ الَّذِي أَبوَابُه لاَ تُحجَبُ!

فجلست بجواره وأنا أرتعد من البرد، فأحس بي النبي ﷺ؛ فبينما هو يُصلي فتح عباءته وأدخلني معه في عباءته.
-سيدنا حذيفة بن اليمان.

الوقت الباقي من الشهر قليل ") الأيام اللي جاية أهم أيام السنة .. فلذلك مفيش وقت للتراخي مفيش وقت للبكاء على الأطلال مفيش وقت لجلد الذات اللي ضاع هنعوضه الذنب؟هنتوب بإذن الله وحده المهم المهم إننا مش هنستسلم! الليالي الباقية معدودة وفرص العتق بتتقلص:) جاهدوا حاولو تاني روحوا لربنا بقلوبكم ومتنسوش الهدف صلاح القلب عشان نكمل بعد رمضان! شدوا الهمّة الله يعينكم ويسددكم يا رب ندخل الجنة:)

‏لا تجعلوا كُلّ دُعائكم لأجل الدنيا! ولكن ليكُن للآخرة النصيب الأكبر منها اسألوا اللّٰه .. أن يهوّن عليكم سكرات الموت ويذكركم الشهادة ويرزقكم الإجابة عند سؤال الملكين ويقيكم فتنة القبر اسألوه العبور على الصراط ودخول الجنَّة ولذة النظر إلي وجهه ثم أطلبوا من الدنيا ما شئتم.

نختم القرآن في قد إيه؟ لما الرسول ﷺ عرف إن عبد الله بن عمرو رضي الله عنهما بيقرأ القرآن كاملًا كل ليلة؛ وصّاه إنه يقرأه في سبع أيام. طب لو حد يقدر يشد أكتر من كدا؟ ممكن يقرأه في ثلاث أيام، والأفضل أنه ما يقرأش في أقل من كدا؛ عشان القراءة تكون بفهم وتدبر، فتحقق أثرها المطلوب في تغيير السلوك.. والنبي ﷺ قال: "لَمْ يَفْقَهْ مَنْ قَرَأَ الْقُرْآنَ فِي أَقَلَّ مِنْ ثَلَاثٍ".. فخلي هدفك في رمضان هو التغيير بالقرآن.. تغيير السلوكيات والعادات الخاطئة عن طريق تدبر القرآن والتأثر به، وإنك تعيش معاه طول الشهر، وتكون دي انطلاقة عشان تبقى بتعيش مع القرآن طول حياتك. - منقول من قناه د. محمد الغليظ تليجرام.

انت ممكن ميكونش فارق معاك لأنك مش عارف يعني اي تُعتَق من النار؟ العِتق من النار يعني هتمشي وسط الناس وأنت اتكتبت عند ربنا سبحانه وتعالى أنك مش هتدخل النار أبدًا إن شاء الله، لسه والله في فرصة الحمد لله.. انت في لحظة ممكن حياتك كلها تتشقلب حرفيا لسه قدامك 12 ليلة .. 12 محاولة ، حرام عليك والله لما تضيع الفرص دي كلها، يعني أبواب النار مقفولة وأنت واقف مستنيها تفتح علشان تدخلها ؟! أبواب الجنة كلها مفتوحة وأنت مش عايز تدخل ؟! توب بقى يعم وربنا هيكرمك مستني اي تاني؟

المسجد الأقصى المبارك سيكون فارغاً من المصلين ولن يشهد قيام العشر الأواخر من شهر رمضان هذه الأيام. كل عام كان يسعى الاحتلال ب
المسجد الأقصى المبارك سيكون فارغاً من المصلين ولن يشهد قيام العشر الأواخر من شهر رمضان هذه الأيام. كل عام كان يسعى الاحتلال بالقوة لمنع الاعتكاف والقيام في الأقصى، لكن إرادة المرابطين والنشطاء كانت تقف سداً منيعاً أمام ذلك. هذه المرة الأولى التي ينجح فيها الاحتلال بحجة "حالة الطوارئ" بسبب الحرب على إيران، من منع الصلاة في الأقصى، وسط حالة من الصمت الشعبي والمؤسساتي والرسمي وكذلك الأوقاف الأردنية.

إذا كنتَ تَدعو وضاق عليك الوقت، وتزاحمَت في قلبك حوائجك، فاجعل كلَّ دعائك أن يَعفو الله عنك؛ فإن عَفا أتَتك حوائجُك دون مسألة. ابن القيم رحمه الله.

كيف أتعبد في العشر الأواخر؟ ‏ج/ صلّ.. فإن تعبت فاقرأ القرآن ، ‏ فإن أُجْهدت فسبح.. فإن فرغت فادع ، ‏فإن قرب الفجر استغفر اللّٰه إنه كان غفورًا رحيمًا.

‏قد تُبتلى بثقل العبادة طوال شهر رمضان، لتُختبر في صدق الرغبة في الله، ثم يفتح الله عليك في ليلة هي خير من كل ما مضى من لياليك وعمرك! فاستعن بالله، وحافظ على عزمك الصادق، ولا تفتر عن المجاهدة، ففي لحظة ستنفتح في صدرك جنة.

- تبدأ العَشر الأواخر في مصر من مغرب يوم الاثنين ١٩ رمضان. كان النبي ﷺ يجتهد في العَشر الأواخر ما لا يجتهد في غيره وقال ﷺ : "تحرّوا ليلة القدر في الوتر من العَشر الأواخر من رمضان" .. ‏- الليالي الوترية في العَشر الأواخر من رمضان : ليلة ٢١ تبدأ من مغرب الثلاثاء وحتي فجر الاربعاء ليلة ٢٣ تبدأ من مغرب الخميس وحتي فجر الجمعة ليلة ٢٥ تبدأ من مغرب السبت وحتي فجر الأحد ليلة ٢٧ تبدأ من مغرب الاثنين وحتي فجر الثلاثاء ليلة ٢٩ تبدأ من مغرب الاربعاء وحتى فجر الخميس يارب بلغنا ليلة القدر واجعلنا من أهلها.

اللهم اعطي كل ذي حاجة حاجته في عفو وعافية

"تسعة عشر ليلة قد مروا ولم أدر ما صنعت في أمري! أسألك فيما أبقيت لي ألا تنقضي هذه الليالي إلا وجدت قلبي وأن لا تتخطاني سحائِب رحمتك.."

photo content