1 155
Подписчики
+224 часа
-37 дней
-1830 день
Архив постов
Repost from فروغ اندیشه
#فرزندپروری
راههایی برای ایجاد ارزشمندی در کودکان
۱. اگر فرزندتان در مدرسه برنامهای اجرا میکند، مثل تئاتر، مجریگری و ... حتما به تماشایش بروید و با تکاندادن تاییدآمیز سر او را همراهی کنید. تایید شما با زبان بدن، به او اعتماد بهنفس عجیبی میدهد که با هیچ چیز دیگری در آن لحظه برابری نمیکند.
۲. هر از گاهی سراغ آلبوم عکسهای قدیمی بروید و با هم نگاهشان کنید و درباره آدمها، مکانها و ماجراهای داخل عکسها و ... با هم حرف بزنید.
۳. گاهی اوقات از او بپرسید دوست داری الان به کدامیک از بستگان زنگ بزنیم و احوالپرسی کنیم.
۴. تواناییهای فرزندتان را بشناسید و هر از گاهی دربارهاش حرف بزنید و تحسیناش کنید. مثلا ممکن است او بهخوبی فوتبال بازی کند، یا نقاشیاش خوب باشد یا علاقهمند به ادبیات یا ریاضی باشد؛ همینها را پررنگ کنید تا استعدادهایش شکوفا شوند.
۵. فیلم یا کارتون مورد علاقه او را در کنارش تماشا کنید. مخصوصا کودکان از این کار لذت بیشتری میبرند، گو اینکه خودشان فیلم یا کارتون را ساختهاند!
۶. گاهی اوقات که میدانید پول همراهش هست، خوردنی یا نوشیدنی کوچکی را مهمان او باشید؛ مثلا بگویید عصر برویم یک آبمیوه بخوریم به حساب دخترم یا پسرم.
۷. هر از گاهی به موزه یا گالری هنری بروید تا حس اصالت و زیبایی در وی تقویت شود.
۹
۸. گاهی اوقات با او مشورت کنید. هرچه سن فرزندتان بالاتر میرود، میزان مشورتها را بیشتر کنید و تا جاییکه مقدور است به همه یا بخشهایی از مشورتهایی که میدهد ترتیب اثر دهید.
۹. بعضی اوقات موضوع مهمی، به فراخور سن و حال فرزندتان، مطرح کنید و با او دربارهاش بحث کنید. جدی بحث کنید و هم موافقت و هم مخالفتتان را اعلام کنید. مثلا درباره رفتار آدمها با محیط زیست، نظام آموزشی، اعتیاد و حتی سیاست.
۱۰. هر از گاهی با او بازی کنید. همیشه هم بازنده نباشید و به مقتضای سن کودک، گاه ببرید و گاه ببازید تا بداند که زندگی برد و باخت دارد و انسانها نمیتوانند همیشه برنده باشند. از کریخوانی و کلکلکردن هم استقبال کنید.
۱۱. اگر فرزندتان موبایل دارد، هر از چندی از محل کارتان پیامی محبتآمیز برایش بفرستید یا پستهای جالب شبکههای اجتماعی را برایش ارسال کنید. یا وقتی از خانه بیرون میروید و او خواب است، یادداشتی برایش بگذارید که با خواندنش حالش خوب شود.
۱۲. گاهی بدون هیچ مناسبتی برایش گل یا کادو بخرید، ولو ارزان قیمت.
۱۳. کتابی را انتخاب کنید و با هم بخوانید و دربارهاش هرشب یا هرهفته بحث کنید.
۱۴. گاهی اوقات بهنرمی از فرزندتان انتقاد کنید. هر انتقادی باید همراه با گفتن چند مورد از خوبیهای او باشد. انتقاد اگر بهموقع و با لحن مناسب گفته شود این اطمینان را به فرزندتان میدهد که حواس پدر و مادرم به من هست. همچنین از کارهای خوبش تعریف کنید.
۱۵. عکس فرزندانتان را داخل کیفتان بگذارید یا روی مانیتور رایانه شخصیتان نمایش دهید و اجازه دهید آنها متوجه این موضوع بشوند.
۱۶. موفقیتهایش را جشن بگیرید. منظور از جشن الزاماً برگزاری مراسم مفصل و پرهزینه نیست، بلکه میتوانید یک پیتزا به افتخارش سفارش دهید یا یک کیک کوچک بخرید و خانوادگی دور هم شاد باشید؛ او از این که منبع این شادی است به خود خواهد بالید.
نویسنده: ناشناس
برای نشر خیر با ما سهیم شوید و کانال را به اشتراک بگذارید :
https://t.me/foroqhandishah
Repost from الفباء
اگر اهل کتاب خواندن نیستیم، احتمالا:
۱. از حقوق شهروندی خود و دیگران آگاه نیستیم.
۲. خیلی حرفهای تکراری میزنیم.
۳. دایرهی واژگان ما بسیار محدود است.
۴. بخش استدلالی ذهن ما تقریبا تعطیل است.
۵. استعداد عوامگرا شدن را پیدا میکنیم.
۶. مستعد پذیرش شایعات هستیم.
۷. اهمیت تفاوت میان انسانها را کشف نمیکنیم.
۸. توان و انگیزه یادگیری ما کاهش مییابد.
۹. با واژهب نقد بیگانهایم.
۱۰. زمینه استقرار و تداوم اقتدارگرایی را فراهم میآوریم.
۱۱. حرفهای نسنجیده زیاد میزنیم.
۱۲. حاکمان مستبد را خوشحال میکنیم.
۱۳. راحت تحت تأثیر تبلیغات و پروپاگاندا قرار میگیریم.
۱۴. یا در همه زمینهها، اظهارنظر میکنیم یا اصلا توان اظهارنظر نداریم.
۱۵. جهل مرکب داریم، یعنی نمیدانیم که نمیدانیم!
۱۶. گرفتار توهم دانستن هستیم و به اشتباه فکر میکنیم میدانیم.
۱۷. دامنهی لذت ما محدود است.
#کتاب_بخوانیم
@Alefba99
CNN قدیمترین تلاوت ضبطشده در مکه متعلق به دوران خلافت عثمانی، ۱۳۵ سال قبل از امروز (شال ۱۸۸۵ را رو نمایی کرد. این تلاوت بو وسیله ضبطهای اختراعشده اولین، ضبط شده است)
Repost from مكتبة إقرٲ الٳلكترونية pdf 📚
رصدت CNN أقدم تلاوة مسجَّلة للقرآن في مكة قبل ما يقرب من ١٣٥ سنة، مع فيلم فيديو لمكة نادر جدًا يستحقّ المشاهدة.
هذا المقطع لسورة الضحى تم تسجيله في الخلافة العثمانيّة عام ١٨٨٥م لأحد القُرّاء، سُجّل بواسطة أسطوانات الشمع وهي من أوائل الاختراعات في هذا المجال. والفيديو يُعدّ أقدم تلاوة قرآنية مسجّلة في التاريخ.
💓خصوصیات یک معلم موفق
1)اسامی شاگردانتان را به سرعت یاد بگیرید.
2)مشکلات انضباطی کلاستان را در خود کلاس حل کنید.
3)سعی کنید ویژگی های فردی شاگردانتان را بشناسید.
4)از شغلتان بدگویی نکنید.
5)به موقع و سر وقت در کلاس حضور یابید.
6)دلیل فرمان هایتان را به دانش آموزان بگویید.
7)نشان دهید از تدزیس و کار با آنها لذت می برید.
8)خوش برخورد و با حوصله و فروتن باشید و از مقررات خشک و خسته کننده دوری کنید.
9)آنچه را که می خواهید شاگردانتان به آن عمل کنند واضح ،روشن و با قاطعیت بیان کنید .
10)از شاگردانتان انتظارهای بیجا و توقع بیش از اندازه نداشته باشید.
11)دانش آموزان را به سوال کردن تشویق کنید.
12)در حضور دیگران دانش آموزان را سرزنش نکنید.
13)به وعده هایتان دقیقا عمل کنید.
14)با برنامه ریزی دقیق به کلاس وارد شوید.
15)به سوالات خصوصی دانش آموزان شکل عمومی دهید و سپس پاسخ دهید.
16)مشورت و دریافت کمک از افراد متخصص یا ماهر یک مهارت است نه نشانه ضعف شخصی شما.
17)دانش آموز را به عنوان یک شخص مورد حمله قرار ندهید فقط به رفتارهای بد اعتراض کنید.
18)بر برنامه ریزی درستان مسلط باشید و از شیوه های نو برای تدریس استفاده کنید.
19)هر روز بر معلومات خود اضافه کنید و هیچ سوالی را بی پاسخ نگذارید.
20)بیشتر به ریشه های بد رفتاری توجه کنید نه خود بد رفتاری.
21)صمیمی باشید ولی جریان تربیتی را واژگون نکنید.
22)نبض کلاس را در دست داشته باشید.
23) در نصیحت زیادهروی نکنید.
Repost from نشر کتاب حریر
کویت ۱۰۰ هزار نسخه قرآن کریم با ترجمه سویدنی چاپ میکند
در پی سوزاندن قرآن کریم در سویدن، حکومت کویت اعلام کرده است که ۱۰۰ هزار نسخه قرآن کریم را با ترجمه زبان سویدنی چاپ و در این کشور اروپایی توزیع میکند.
قرار است این نسخه ها در مساجد، کتابخانه ها، مکاتب و سایر نهاد ها در سراسر سویدن توزیع شود.
ترجمه قرآن کریم به زبان سویدنی توسط یک شهروند این کشور که به اسلام گرایید، انجام شده است.
پارلمان کویت همچنین از کشورهای اسلامی خواسته است تا برای ایجاد قانون بینالمللی مبنی بر جرم شناختن اهانت به قرآن کریم تلاش کنند.
@YAK_SADA
هیچچیزی برای همیشه شایسته نیست برایش غمگین باشیم؛ مگر دینمان هرگاه ناقص شود، و عقیدهمان هرگاه آسیب ببیند، و کوتاهیمان در قبال خداوند متعال و مُشَوَّه کردن خلوتها و عقبگرد دلمان بعد از ثبات و استقامتاش، اما آنچه جز اینان است، مواردی است که دونمرتبهاند و باگذشت و حسن عبور، میگذرند و به باد فراموشی میرسند؛ اما آنچه برای خداست، ماندگارند و جز خداوند، همهکس و همهچیز، رفتنی و نابودشدنیاند؛ چه بخواهیم و چه نخواهیم!
✍️ ادهم شرقاوی
#مدرسه_احیاءالعلوم_هرات
@Aehyaa
شخصی سوار تاکسی شد و دید که راننده، ضبط خود را روشن کرده و قرآن کریم گذاشته است
لذا
از او پرسید: آیا کسی مُرده است؟
راننده جواب داد: بله، دلهای ما مرده است!😭💔
او به خدیجه رضیاللهعنها پناه برد و با آنکه خود از شجاعترین، بزرگترین و قویترین مردان امتاش بود، به وی گفت:
بپوشانیدم! بپوشانیدم!
هیچگاه از مشاعرتان خجالت نکشید، با آنها زندگی کنید.
مشاعر و حواس و احساسات انسان، از ارزش و ارزندگی صاحباش نمیکاهد.
✍️ ادهم شرقاوی
#مدرسه_احیاءالعلوم_هرات
@Aehyaa
*📎 خواهر و برادر مسلمان بياييد فرهنگ اسلامی و سنت نبوی را در عصر هجوم فرهنگ های بیگانه احیا کنیم 😗*
━━┳━━━━━━┳━━━┳━━━━━━┳━
*بجای الو گفتن:*
*✅ " السلام عليكم "*
━╋━━━━━━━━╋━╋━━━━━━━━╋
*بجای اوكي...*
*✅ " ان شاءالله "*
━╋━━━━━━━━╋━╋━━━━━━━━╋
*بجای بااای .. Bye ..*
*( که یعنی در حفاظت بابا و کشیش مسیحیان باشی )...*
*✅ " خدا حافظ " ، " خدانگه دار " ، " سلام علیکم " و یا " در امان الله "*
━╋━━━━━━━━╋━╋━━━━━━━━╋
*بجاي دستت درد نكنه...*
*✅" جزاك الله خیرا "*
━╋━━━━━━━━╋━╋━━━━━━━━╋
*درهنگام تعجب و حیرت*
*بجاي به به یا ای جانم*
*✅ سبحان الله ( که 10 حسنه نوشته میشود و یک درخت در جنت کاشته میشود. )*
━╋━━━━━━━━╋━╋━━━━━━━━╋
*در عطسه بجای " sorry " ویا ببخشید:*
*✅ الحمدلله...*
━╋━━━━━━━━╋━╋━━━━━━━━╋
*ودرجوابش بجای:*
*صبر اومد:*
*✅ یرحمک الله*
━╋━━━━━━━━╋━╋━━━━━━━━╋
*بجای خوبم 😗*
*✅ الحمدالله*
*" ( که 10 حسنه نوشته میشود و درختی در جنت کاشته میشود. )*
━━┻━━━━━┻━━━━┻━━━━━┻━━
*لطفا براي دوستان تان بفرستيد. ✓ تا در حفظ و احیای فرهنگ اسلامی سهیم شوید.
Repost from الفباء
مبارک جامعهی علمی میهن
ریاست دانشکده شریعت و معارف اسلامی دانشگاه بین المللی اسطرلاب به محقق «عبدالرئوف مخلص» اخذ مدرک دکتری در رشتۀ تخصصی تفسیر با کسب رتبۀ ممتاز را تبریک میگوید.
وی پس از اتمام کلیۀ مقتضیات مرحله، از رساله دکتری خود با عنوان (دیدگاههای تفسیری ابن عباس از خلال عمدة القاری) در مقر دانشگاه، در استانبول دفاع کرد...
کمیته مناقشه، متشکل از اساتید زیر بود:
▫️دکتر محمد خیر الغبانی - رئیس و راهنما
▫️دکتر محمد حیاتی شاکر - مناقش
▫️دکتر خلیل عبدالفتاح الحمد - مناقش
تبارك عمادة كلية الشريعة والدراسات الاسلامية بجامعة الاسطرلاب الدولية للباحث "عبدالرؤوف مخلص"
حصوله على درجة الدكتوراه في تخصص التفسير بتقدير ممتاز.
بعد انجازه كل متطلبات المرحلة وقد دافع عن رسالته في الدكتوراه تحت عنوان (آراء ابن عباس التفسيرية من خلال عمدة القاري) بمقر الجامعة.
@Alefba99
Repost from مدرسه احیاءالعلوم هرات
میتوان قلب را به چهار طریقه معالجه نمود:
طریقة اول:
به وسیلة قرآن کریم؛ زیرا قرآن، سینه ها را از شک و تردید شفا میبخشد و رسوبات شرک وبیماری شبهات و شهوات و کفر را از آن میزداید؛ قرآن، به کسی که به حق علم داشته و به آن عامل باشد، مایة هدایت است و رحمتی است که با آن، به پاداش و برکات دنیا و آخرت نایل میتوان نایل شد؛ الله عزوجل میفرماید: «أَوَمَنْ كَانَ مَيْتًا فَأَحْيَيْنَاهُ وَجَعَلْنَا لَهُ نُورًا يَمْشِي بِهِ فِي النَّاسِ كَمَنْ مَثَلُهُ فِي الظُّلُمَاتِ لَيْسَ بِخَارِجٍ مِنْهَا كَذَلِكَ زُيِّنَ لِلْكَافِرِينَ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ» [سورة الأنعام: 122] (و آیا کسی که مرده (جهل و ضلالت) بود ما او را زنده کردیم و به او روشنی (علم و دیانت) دادیم تا با آن روشنی میان مردم (سرفرازانه) قدم زند مَثَل او مانند کسی است که در تاریکیها فرو رفته و از آن به در نتواند گشت؟ (آری) کردار بد کافران در نظرشان چنین جلوهگر شده است.)
طریقة دوم: [که بیشتر شکل وقایه را دارد]
چنانچه قلب در این راستا به سه چیز محتاج است:
اول: آن چه باعث تقویة آن میشود؛ و آن به وسیلة ایمان، عمل صالح و خواندن اوراد و ادعیه امکان پذیر است.
دوم: وقایة آن از ضررها و آفات؛ و آن به وسیلة پرهیز از تمامی گناهان و معاصی حاصل میشود.
سوم: تخلیة قلب از هر چیز موذی و زیانبخش؛ و آن به توبه و استغفار حاصل میشود.
طریقة سوم: معالجة بیماری قلب از تسلط نفس بر آن که از دو طریق امکان پذیر است: یکی محاسبة نفس و دیگری مخالفت آن.
محاسبة نفس دو نوع است:
نوع اول: پیش از عمل است که با چهار چیز خود را محاسبه نماید:
اول این که آیا توان آن عمل را دارد؟
دوم این که آیا آنجام دادن آن بهتر است یا ترک آن؟
سوم این که آیا نیتش از آن، رضای الله عزوجل است؟
چهارم این که در صورتی که آن عمل نیاز به همکار و مساعد داشته باشد آیا در آن، همکار و مساعدی دارد؟ چنانچه اگر پاسخ وجود داشت بدان اقدام نماید؛ ورنه، از آن منصرف شود.
نوع دوم:
بعد از انجام عمل است که به سه گونه انجام میپذیرد:
1- محاسبة نفس در برابر تقصیری که در انجام حقوق الله عزوجل داشته و آن را بر وجه مطلوب ادا نکرده است؛ چنان¬چه، اخلاص، نصیحت، پیروی، خود را به درجة احسان رساندن و ادراک نعمتهای الله متعال و احساس تقصیر خود، همگی از جملة حقوق الله متعال به شمار میرود.
2- محاسبة نفس بر انجام هر عملی که ترک آن بهتر بوده است.
3- محاسبة نفس بر ترک مباحی که بدان عادت داشته و الآن آن را ترک گفته است که آیا این ترک گفتنش به خاطر رضای الله و ثواب آخرت بوده است که در آن صورت نفع برده است و یا به خاطر دنیا بوده که با چنین نیتی، از آن ضرر کرده است.
حاصل آنچه گفته شد این است که نخست باید خود را در برابر فرایض محاسبه کند و در صورت نقصان، باید به فکر تکمیل آنها برآید سپس نفس را در برابر منکرات مورد محاسبه قرار دهد؛ چنانکه اگر متوجه انجام معصیتی شد با توبه و استغفار آن را جبران نماید سپس بر آنچه اعضای وجود انجام داده اند، قلبش را محاسبه نماید و بعداً بر غفلتی که دامنگیرش شده و میشود. [إغاثة اللهفان ازابن قیم: 1/136]
طریقة چهارم: معالجه بیماری قلب از تسلط شیطان بر آن:
شیطان، دشمن انسان است و رهایی از شر آن با استعاذه ای که الله متعال مشروع کرده است میسر است. پیامبر (ص) میان پناه جستن از شر نفس و شر شیطان جمع نموده و برای ابوبکر صدیق (رض) فرمودند: «قُلْ اللَّهُمَّ فَاطِرَ السَّمَوَاتِ وَالْأَرْضِ، عَالِمَ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ، رَبَّ كُلِّ شَيْءٍ وَمَلِيكَهُ، أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ، أَعُوذُ بِكَ مِنْ شَرِّ نَفْسِي، وَشَرِّ الشَّيْطَانِ وَشِرْكِهِ، وَأَنْ أَقْتَرِفَ عَلَى نَفْسِي سُوءَاً، أَوْ أَجُرَّهُ إِلَى مُسْلِمٍ، قُلهُ إِذَا أَصْبَحْتَ، وَإِذَا أَمْسَيْتَ، وَإِذَا أَخَذْتَ مَضْجَعَكَ». [سنن الترمذي وأبو داود باتصحیح آلبانی] (بگو بار الها! تو خالق آسمانها و زمینی، دانای پنهان و آَشکاری، پروردگار هرچیز و اختیاردار آنی، گواهی می¬دهم بر این که معبودی جز تو نیست، پناه میآورم به تو از شر نفس خویش و از شر شیطان و شرک انگیزی اش و این که مرتکب شوم بر زیان خویش بدی را یا برسانم آن را به مسلمانی» [فرمودند:] هنگام صبح و شام آن را بخوان و نیز آنگاه که در بستر خواب قرار میگرفتی.)
پناه جستن به الله و توکل و اخلاص به وی مانع سیطرة شیطان میشود. [إغاثة اللهفان- ابن قیم]
وَصَلَّى اللَّهُ وَسَلَّمَ عَلَى عَبْدِهِ وَرَسُولِهِ مُحَمَّدٍ، وَعَلَى آلِهِ وَأصْحَابِهِ أَجْمَعِينَ.
Repost from مدرسه احیاءالعلوم هرات
🔶مروری در دنیای قلب
💓از افادات ابن قیم (رح):
♦️اقتباس و ترجمه: ضیاء احمد فاضلی مسوول مدرسه احیاءالعلوم
قلب ها سه گونه اند:
1️⃣قلب سلیم:
و آن قلبی است که روز قیامت جز با آن نمیتوان نجات یافت؛ چنانکه الله عزوجل فرموده است: «يَوْمَ لَا يَنْفَعُ مَالٌ وَلَا بَنُونَ إِلَّا مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِيمٍ» [سورة الشعراء:88 – 89] ( روزی که نه مال نفعی میرساند و نه فرزندان؛ مگر کسی که با قلب سلیم در حضور الله عزوجل حاضر شود)
قلب سلیم قلبی است که از خواسته ها و کششهای مغایر با امر و نهی الله عزوجل و از هر شبهه یی معارض با قول وی سالم و در امان بوده و از بندگی غیر الله و از حاکم ساختن غیر پیامبرش مبرا باشد و در مجموع قلب سلیم و درست آن است که بندگی را در اراده، محبت، توکل، انابت، رجوع، خوف و رجا یک سر به الله عزوجل اختصاص داده و از شرکت دادنِ غیر، سالم باشد؛ صاحب قلب سلیم کسی است که از اخلاص عمل برخوردار بوده؛ حب و بغض و داد و گرفت وی همه به خاطر الله عزوجل است.. هم و غمش همگی و حب و دوستی اش کاملاً به خاطر الله میباشد؛ چنین بنده یی نیت و قصد، بدن و جسم، اعمال و کردار، خواب و بیداری و سخن و حرفش همه به خاطر رضای الله عزوجل قرار گرفته و سخن وی خوشایندترین سخنان نزد اوتعالی است و افکارش بر محور رضایت او میچرخد [إغاثة اللهفان از ابن قیم:1/9] (از الله عزوجل چنین قلبی را می طلبیم)
2️⃣ قلب مرده:
و آن بر عکس قلب اوّلی است؛ پروردگارش را نمیشناسد و بر طبق امرش او را اطاعت نمیکند و در پَی حصول دوستی و رضایتش نیست؛ بلکه سرگرم شهوات و لذتهای خویش است؛ هرچند موجب خشم و غضب پروردگارش باشد؛ طوق بندگی غیر الله عزوجل را در گردن دارد؛ حب و بغض، خوف و رجا، رضایت و خشم و تعظیم و فروتنی اش همگی برای غیر الله است؛ صاحب چنین قلبی، اگر بغض ورزد و اگر دوستی کند و اگر بدهد و یا بازدارد؛ همگی به خاطر هوای نفس است. پیشوایش، هوای نفس، قیادتش به دست شهوت، سَوقش در اختیار جهل و مرکبش غفلت است –پناه بر الله از چنین قلبی.
3️⃣ قلب بیمار:
و آن قلبی است زنده اما گرفتار بیماری و دارای دو گونه کشش؛ چنانچه باری این کشش و باری آنِ دیگر، وی را به طرف خود میکشاند و سرانجام این قلب متعلق به همانی است که بر دیگری غلبه یابد. در این قلب، محبت، ایمان، اخلاص و توکل به الله عزوجل وجود دارد و همین است مادة حیات وی؛ از سوی دیگر حب شهوات و رفتن بدنبال آن، حسد، کبر، عجب، برتریجویی، حب ریاست به خاطر فسادپیشگی در روی زمین، نفاق، ریا، حرص و بخل نیز در آن وجود دارد؛ چیزی که وی را به طرف هلاکت میکشاند [إغاثة اللهفان: 1/44- ابن قیم] پناه به الله از چنین قلبی. و یقیناً قرآن مجید معالجه تمامی امراض قلب را در خود دارد؛ چنانکه الله عزوجل میفرماید: «يَاأَيُّهَا النَّاسُ قَدْ جَاءَتْكُمْ مَوْعِظَةٌ مِنْ رَبِّكُمْ وَشِفَاءٌ لِمَا فِي الصُّدُورِ وَهُدًى وَرَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِينَ» [سورة يونس: 57] (ای مردم! همانا به شما نصیحتی از جانب پردوردگار شما و شفای برای بیماری های نهفته در سنیه¬ها و هدایتی و رحمتی برای اهل ایمان آمده است)
و می فرماید: «وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَرَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِينَ وَلَا يَزِيدُ الظَّالِمِينَ إِلَّا خَسَارًا » [سورة الإسراء: 82] (و ما از قرآن آنچه را برای مؤمنان مایه درمان ورحمت است، نازل می کنیم و [این قرآن]، ستمکاران را جز خسارت نمی افزاید)
🔶امراض قلوب دو نوع است:
نوعی از آن طوری است که فرد مصاب به آن به زودی متوجه زیانهای آن نمیشود؛ مانند: بیماری جهل، شبهه و شک؛ و این نوع با آنکه زیانش بیشتر است اما به سبب تباهیی که گرفتار قلب میگرداند، صاحبش متوجه آن نمیشود. نوعی دیگر مانند: امراضی است که صاحبش ناگواری و مرارت آن را به زودی احساس میکند؛ مانند: همّ، غم، حزن و غیظ. این گونه بیماریها چه بسا با دواهای طبیعی با دورکردن اسباب آن و اموری دیگر قابل معالجه است. [إغاثة اللهفان]
Repost from امروز...
﴿فَدَعَا رَبَّهُ أَنِّي مَغْلُوبٌ فَانتَصِرْ﴾
ترجمه:
[تا آنجا که نوح پروردگار خود را بهفریاد خواند (و عرض کرد:) پروردگارا! من مغلوب گشتهام پس مرا یاری و کمک فرما (و انتقام مرا از ایشان بگیر!]
از دعای این گروهها که جز خداوند پناهی ندارند، بترس:
▫️کارگر مسکینی که حقاش را خوردهای؛
▫️ همسر ناتوانی که به وی اهانت کردهای؛
▫️ برادری که حق میراث وی را غصب کرده و به زور گرفتهای؛
▫️ همسایهای که بر زمیناش تجاوز کردهای.
شاید تو شبات را راحت و آرام خوابیده باشی و او برخاسته باشد و وضو گرفته و دست به دعا بلند کرده و این دعای حضرت نوح علیهالسلام را زمزمه کرده باشد که «رَبِّ أَنِّي مَغْلُوبٌ فَانتَصِرْ» و خداوند دعای آن مظلوم را دریابد و امر و دستور و فرمان خود را مبنی بر نصرت و یاریاش به فرشتگان صادر نماید که بندهام را کمک کنید [و آنگاه که خداوند و فرشتگانش بر علیه تو اقدام به کاری نمایند، چه حالی خواهی داشت؟!]
جعفر برمکی در زندان هارونالرشید از پدرش پرسید:
پدرم! چرا ما بعد از آنکه دارای امر و فرمان و مقام و موقعیت بودیم و از اموال و دارایی زیادی برخوردار بودیم، حال و روز ما چنین است که هر دو در زندان افتادهایم و به انتظار مرگ خویش نشستهایم؟!
پدرش گفت:
فرزندم! سبب این حال و روز ما، دعای مظلومی است که ما از آن غافل و بیخبر بودیم و خداوند از آن آگاه و با خبر بود.
[بترس از آه مظلومان که هنگام دعا کردن
اجــابت از در حــق بهر استقبـــال میآیـد]
📖رسائل من القرآن
✍️ادهــم شرقـــاوی
@Negar_estan
Уже доступно! Исследование Telegram 2025 — ключевые инсайты года 
