ru
Feedback
Multaqa-😍 الملتقى 💖

Multaqa-😍 الملتقى 💖

Открыть в Telegram

كُلُّ نورٍ تتركه في داخل أحدهم ‏يُضيؤكَ أنتَ" 🌚💖 رابط القناة https://t.me/Multaqa22a

Больше
4 206
Подписчики
-424 часа
-197 дней
-7130 день
Архив постов
- قابلت ولد عسّول في المواصلات اسمه أحمد، ولأني بحب الأولاد فضلت أتكلِّم معاه.. بقوله أنت في مدرسة إيه؟ قالي أبو بكر الرازي لأ قصدي أبو بكر الصديق. قولت أستغل الفرصة و أقوله مين أبو بكر الرازي ومين أبو بكر الصديق، _ أنت عارف مين أبو بكر الرازي ومين أبو بكر الصديق! =طبعًا، أبو بكر الرازي ابتدائي، لكن أبو بكر الصديق إعدادي. _ماشي يا حبيبي، شكرًا على المعلومة.. ~سمر إسماعيل

نأكل وننام ونلهو ونضحك ونفرح ونمارس حياتنا بشكل طبيعي ، آمنين مطمئنين ، واخوة لنا في غـزة لا يجدون شيء مما سبق . كأنها غمامة قاتمة لا تريد ان تنجلي ، حسبنا الله ونعم الوكيل

- واحد بيقول قبل الفرح خطيبتى صممت تلبس عدسات فى عينيها وأنا كنت رافض الموضوع بس هى كان نفسها تلبسها نزلنا واشترينا النوع اللى هى حباه عادى وكانت مبسوطة بيه جدًا ولما سألتنى لية كنت رافض إنى ألبسها قولتلها عشان مينفعش حد يشوف جمال عينك غيري انا وبس لأنك ليا انا وبس و عشان حرام لأن دي زينه 💛. = قالت له إرضاءًا لك و ربنا مش هحطها في عيني ولا هلبسها أبدا بره البيت . ● صدق الشيخ الحوينى لما قال المرأة قلبها فى أذنها ، بمعنى : لو أن المرأة نقلت جبلًا من هنا إلى هنا وجئت وقلت لها : جزاك الله خيرًا لزال تعبها💛

يَاحَيُّ، يَا قَيُّومُ، بِرَحْمَتِكَ أَسْتَغِيثُ، أَصْلِحْ لِي شَأْنِي كُلَّهُ، وَلَا تَكِلْنِي إِلَى نَفْسِي طَرْفَةَ عَيْنٍ.

https://www.facebook.com/share/p/19NfjNAw1v/ سبحان الله ♥️♥️♥️

‏قد يسبقك أحدهم بالوظيفة ويسبقك أحدهم بالتخصص وتسبقهم أنت بالزواج وقد يسبقوك بكل شيء! ثم يرزقك الله خيرًا كثيرًا بعد كل شيء، فلا تكون أنت تأخرت ولا هم سبقوك! (أنا عِنْدَ ظَنِّ عَبْدِي بي) ♥️

فين مخك لما تتريق او تقل من حد مش عارف اسامي مطاعم او ماركات معينه او بيغلط بنطق كلمه بالEnglish او مش فاهم معناها ؟ فيها اي لما حد يبقي مش عارف حاجه وتشرحها له بشكل لطيف انت نفسك متولدتش عارف كل ده حصلت صدف علمتك فا ابقي انت الصدفه اللي تعلمه او تفهمه ، تقليلك منه مش هيخليك الروش الواو اللي احرج فلان قدام علان ارتقي واتربي ♥️

فى ناس معنا هنا على الجروب عرفتنى ان لسه فى خير دايما ولسه فى امل فى الشباب ان شاء الله ربنا يكتر من امثالكم ♥️

أتمنى يكون نصيبي الحلو متشالي في بيت هادي، وأسرة سويّة، وأجواء حنونة، وحياة بسيطة.

اللبس الفضفاض فرض مش تديُن.💙🫂" الصلاة في أوقاتها و القران فرض مش تديُن.💙🫂" الإختلاط لغير الضرورة حرام مش تشدد.💙🫂" انك تشيلي شعرة من حواجبك دا اسمة نمص و فيها لعن.💙🫂" الصلاة مينفعش تتأجل عن وقتها.💙🫂" الشتيمة بالأب و الأم الشتيمة عمومًا مش هزار دا من اكبر الكبائر.💙🫂" الغش مش جدعنة و رجولة ،، الغش حرام.💙🫂" الحجاب = ألا يصف + الا يشف + ألا يكون معطر + ألا يكون زينة في نفسه.💙🫂" لما تحضَّر حد غايب دا تزوير مصغر للتقرير اللي ها تزوره لما تكبر.💙🫂" لما تقلب فلوس من والدك او والدتك دي مش شطارة ، دي سرقة.💙🫂" -الحاجة اللي حرمها ربنا ها تفضل حرام حتى لو بقت open mind.💙🫂" كلامك مع أي ولد مش من محارمك حرام حتى لو بابا و ماما عارفين و مافيش زي اخويا و صاحبي ،، مافيش صحوبية بين ولد و بنت و ضوابط الخطوبة فرض مش قفلة.💙🫂" سب الدين = مش هين دا من الكبائر واتقال كفر.💙🫂" السلام بالإيد على حد مش محرم ليكم حرام مش تشدد.💙🫂" قلع الحجاب في خطوبة او فرح او لبس فستان ضيق حرام و علشان هي زي ما بتتسمى ليلة العمر مينفعش اقابل نعمة ربنا ادهاني بمعصية.💙🫂" التربون مش حجاب..! الرقبة و الأذن و منبت الشعر دول معانا بردو.💙🫂" الحجاب بيشمل الانستا و الواتس و الفيسبوك و البلكونة و ولاد عمك و خالك و الجيران.💙🫂" الاكستنشن و الضوافر و الرموش يدخلوا تحت بند الوصل و لعن الله الواصلة و المستوصله.💙🫂" " المُنتقبات ناس محافظة ع نفسها مش ناس متشددة.💙🫂" النقاب و الفضفاض و الإدناااااااء مُريحين جدًا.💙🫂"

انا هخدم حماتي بعيني وهعتبرها امي التانيه وهصاحبها وهخرجها وهروح اعد معاها كل يومين وهجبلها الهدايا اللي بتحبها وهعملها الاكل واساعدها وهشيلها فعيني وعمري مهزعلها واخلي جوزي يقف بينا احنا الاتنين ، وبجد لأجل عين تكرم الف عين 🥰🥰🥰🥰

أعيشُ أيامي بين توبةٍ وانتِكاس ولا أدري.. ءَأتوبُ حقًّا أم هو التَّعبُ مِن المعصية

لما بشوف صور بيت الله الحرام أو مسجد رسول الله، لا يتردد في نفسي سوي: " ياربّ أحضر هيبة المشهد بعيوني " لا ارغب سواها وذلك ليس بعزيزٍ عليك يا الله , فـَ ياربّ أرزقني أنا وكل مَن يرغب بنفس الامنية.

يجب على المرأة أن تعي أنه عندما تتزوج تفقد حقها في أن تكون عنيدة أو مستقلة. وعندما يتزوج الرجل يفقد حقه في أن يكون طائشًا وغير مسؤول. إذا تزوجت المرأة وهي تحاول أن تحتفظ باستقلالية أو عناد في شخصيتها فمصيرها المحتوم هو الزواج الفاشل. وإذا تزوج الرجل وهو لا يزال يتصرف بغير نضج وقلة مسؤولية فمصيره المحتوم هو الزواج الفاشل. فالمطلوب من الزوجة هو الطاعة والسكن، والمطلوب من الزوج هو الأمان وتحمل المسؤولية. إذا كنت لا تستطيعين القيام بدور الزوجة لا تتزوجي، وإذا كنت لا تستطيع القيام بدور الزوج لا تتزوج. فالزواج ليس سدًّا للفراغ، أو علاقه حميمه فقط ولا النهاية الطبيعة لقصة الحب كما في الأفلام! الزواج هو أمر ديني هدفه إقامة علاقة طويلة الأمد، هو ميثاق غليظ وله شروط يمليها الدين وفيها إلتزامات من الطرفين.

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته عندنا حالة دين بنجمع ليها فلوس من ٣ شهور وفاضل 2900 يا شباب لو حد حابب يساعد دا رقم الكاش اللى بنجمع عليه 01090235466

‏"ما بالُ طيفُك غازياً كل الوجوه ما بالُ عيني غيرُ قلبك لا ترى؟"♡⁩

كورس انجلش صغير للاستفاده هاتف = بهون = phone اتمني = اي ويسه = I wish كاميرا = سميرة = Camera تلفزيون = تف =TV موقع = لوساتيون = location شكرا = تهانك يو Thank you ساعة = سلوسك = Clock مساء الخير = جود نجحت =good night اتمني تكونو استفدتو جود نجحت♥️

- لما تيجي تطلب من الله الزواج، ماتدعيش بالزواج بس وتسكت وأي جوازة والسلام.. لكن ادعي العفة بالزواج، ورفقة العمر الهينة اللينة، والستر الجميل مش مجرد ستر عادي حتى؛ الرحلة طويلة وشاقة وأنت ضعيف بأصل خلقتك.. - فكم من زواج لم يعف صاحبه ولا صاحبته، وأذهب دينهم ودنياهم.

كل حاجة بتعدي .. كل الناس بتتعوض .. الصحاب اللي خذلوك .. هتقابل غيرهم .. والحب اللي ضاع مستنيك أحسن منه .. إنت بالأيام هتعرف ان اللي خسرته كان لازم تخسره .. مكانش شبهك ولا كان ينفعك .. اللي ربنا يبعده عنك متجريش وراه انت ..ثق تماماً ان ربنا إختارلك الأنسب لحياتك مش الأحب لقلبك .. غمض عينك و نام مطمن عشان ليك رب ساندك بلطفه وستره ورضاه عليك

وانت مسحول في الدنيا ماتنساش إنها مجرد مرحلة وممكن تنتهي في أي لحظة، ماتكبرش الدنيا أوي في قلبك وركز في الهدف النبي صلى الله عليه وسلم قال: "ما لي وما للدُّنيا ، ما أنا في الدُّنيا إلَّا كراكبٍ استَظلَّ تحتَ شجرةٍ ثمَّ راحَ وترَكَها."كل حاجة بتعدي .. كل الناس بتتعوض .. الصحاب اللي خذلوك .. هتقابل غيرهم .. والحب اللي ضاع مستنيك أحسن منه .. إنت بالأيام هتعرف ان اللي خسرته كان لازم تخسره .. مكانش شبهك ولا كان ينفعك .. اللي ربنا يبعده عنك متجريش وراه انت ..ثق تماماً ان ربنا إختارلك الأنسب لحياتك مش الأحب لقلبك .. غمض عينك و نام مطمن عشان ليك رب ساندك بلطفه وستره ورضاه عليك