Multaqa-😍 الملتقى 💖
Открыть в Telegram
كُلُّ نورٍ تتركه في داخل أحدهم يُضيؤكَ أنتَ" 🌚💖 رابط القناة https://t.me/Multaqa22a
Больше4 200
Подписчики
-224 часа
-187 дней
-7630 день
Архив постов
4 201
الخلاصه..
انت لو ماكنتش نجحت ماكنتش هتبقي مضغوط كده .. الضغط اللي انت حاسس بيه دلوقتي ومضايقك "امتياز حصري" .. اكتسبته في اللحظة اللي نجحت فيها لانك بقيت تستاهله .. اللي بيحس بالضغط هو الشخص اللي يُعتمد عليه شخص التوقعات فيه كبيرة .. شخص وجوده ليه قيمة .. شخص عنده هدف وطموح
يعني ببساطة لو لقيت نفسك مش تحت الضغط .. اعرف انك ملكش لازمه..
4 201
كتبَ عمر بن الخطاب إلى أبي عبيدة بن الجرّاح:
أما بعدُ،
فإنّه مهما ينزل بعبدٍ مؤمنٍ من منزل شدّة.. يجعل الله بعده فرجًا، وإنه لن يغلب عسر يسرين ..
4 201
الزوج الصالح مُبارك على زوجتِه،
والزوجة الصالحة مُباركة على زوجِها.
سرُّ الرحلةِ يكمنُ في الرفقةِ،
وطولُ المرافقةِ يورثُ الإنسان طباعَ رفيقِه رغمًا عن كليهما؛
فإذا رافقتِ الكريمَ، أخذتِ من طبعِه ونالكِ من فضلِه
وإذا صاحبتِ الحليمَ، تبصَّرتِ بحلمِه، وتطبَّعتِ بعفوِه
والعيشُ في كنفِ صاحبِ المروءاتِ لا عيش كمثلِه.
الفتاة الطيِّبة ريحانة البيتِ، وسرُّ راحته
والذكيَّة في يديها بناء البيتِ وعمارته
والحنونة تمنح قلبها للبيتِ؛ فلا تخشى خسارته.
البيوتُ لا تصلحُ إذا صلحَ الرجل وحده، ولا إذا صلحتْ المرأة وحدها،
إنما تصلحُ البيوتُ إذا كان الخيرُ في أصحابِها ينافسُ الودَّ الذي بينهما.
4 201
https://www.facebook.com/share/p/1H9sZT3ZB2/
محتاج كل الناس اللى هنا تعمل كومنتات وتفاعل على صفحتى علشان كان عليها قيود بسبب غزة وما يحدث ف غزة
عاوزين ترجع زى الأول
4 201
بسم الله، والحمدلله
إذا أتاكِ خاطبٌ، وإشترط عليكِ:
- حجابًا شرعيًّا.
- عدم الذهاب للأفراح وأماكن الفتـن والإختـلاط بالرجال.
- ويأمركِ بالصلاة وحفظ القرآن.
- وينبهكِ على عدم مصافحة الأجانب.
- وعدم الخـوض معهم في الكلام.
ورفضتيه، فراجعي نفسكِ
فالخـلل فيكِ وليس فيه!
-والسلام عليكم
4 201
بحب شخصيتي الجديدة أوي عموماً
مسحولة
مليش دعوة بحد
بهتم بنفسي /شكلي وكلامي
حاضر
ربنا يهدي الجميع
عايزة أطور من نفسي عموماً
تسطيح العلاقات اللي أصلاً بقت مسطحة
حاضر (وبعمل اللي أنا عايزاه)
مكتفية بنفسي واهلي وببعض الأشخاص الصادقين معي.
4 201
اللي مباركليش ف ايّ مُنـاسبة ، عادي نباركله واللي ماعزانيش ، نعزيه .. واللي مساعدنيش نساعده لو نقدر …
مش كل حاجة مُعاملة بالمَثل ياجماعة ، كل واحد وظروفه ، و اللي بيدير حاجة يديرها لله {ومن يَعمَل مِثقَال ذرّةٍ خيراً يرهُ } ♥️
4 201
النهارده سمعت مقولة مُريحة جدًا للشيخ الشعراويّ بتقول: "وإنَّ العبد ليغفل عن ربِّه حتى ينساه فَيرسل الله مِنَ البلاء ما يذكرهُ به حتى يعود العبد يحبُّ الله، فَيحبُّه الله، فَيرفع عنهُ البلاء ويرزقهُ رزقًا طيبًا"
4 201
فيه جملة بتقول "لما يجي الشخص الصح هتلاقيك مرتاح ورايق وهتلاقي ربنا بيمشّي الأمور بهدوء عظيم".
وبصراحة أنا مؤمنة بالكلام ده جدا، انت مهما قعدت تعدد المواصفات اللي بتتمناها في شريك حياتك، ومهما قابلت ناس وحسيت إنك مش هترتاح لحد من كتر رفضك، ومهما اتلخبطت واتخبطت قبل كده فانت بوجود الشخص المناسب هتنسى كل ده وهتلاقي ربنا ميسّر كل خطوة ومبارك فيها .. هتلاقي نفسك حد تاني، أهدا وألطف وأحن وجواك حاجه بتقولك إن خلاص نصيبك معاك. ♥️
4 201
عايز رزق؟ عايز بركة؟ عايز توفيق؟ عايز استجابة دعاء؟
يبقى ماتسيبش الاستغفار!
فَقُلْتُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إِنَّهُ كَانَ غَفَّارًا * يُرْسِلِ السَّمَاءَ عَلَيْكُمْ مِدْرَارًا * وَيُمْدِدْكُمْ بِأَمْوَالٍ وَبَنِينَ وَيَجْعَلْ لَكُمْ جَنَّاتٍ وَيَجْعَلْ لَكُمْ أَنْهَارًا
4 201
مفيش حاجة بوظت البنات غير الابراج تقرا انها حلوة وعنيدة فاتيجي تمارس طقوسها علينا 😂❤️.
4 201
المواقف بتعلمنا ان مش كل الديون فلوس ... فيه ديون جدعنة ومواقف حلوة وكلمة طيبة♥️.
حد وقف في ضهرك في أزمة كبيرة … حد سندك وقت ضعفك … حد نصحك نصيحة مخلصة وانت تايه .. حد دلك على سكة اخرها خير كبير لك .. حد شجعك تكمل وانت قربت تستسلم .. حد طمنك وانت مرعوب وفي قمة قلقك
دي كلها ديون .. ديون معنوية كبيرة اوي .. اوعى تنساها ولو مردتهاش لصاحبها .. ردها لاقرب حد محتاجها
"وَلَا تَنْسَوُا الْفَضْلَ بَيْنَكُمْ إِنَّ اللَّهَ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ"
4 201
أرجو مِن الله..
ألا ينعدم شغفي في شيءٍ ادخرتُ له لهفةً كبيرة، أو يموت بداخلي حُلمٌ أعددت له أملًا طويلا، ألا تتوه خطوات طريقي أبدًا، أو أنكسر في لحظة ضعفٍ تخونني فيها ثقتي بقوّتي، ألا أكون كالذي عاش يقاوم من أجل شيءٍ يُسعده ويكون سببًا في شقائه وتعاسته، أن يُنيرَ لي بصيرتي، ويُصحح لي مساري في بصري، ويُوقظ لي ضميري إن هممت بزللٍ أو خطأ..
4 201
وصلنا 650 ج ومحتاجين 7500 يا شباب يلا محتاجين الكل يشارك معنا
وفي حديث أبي هريرة: مَن نفَّس عن مؤمنٍ كربةً من كرب الدنيا نفَّس الله عنه كربةً من كرب يوم القيامة، ومَن يسَّر على مُعسرٍ يسَّر الله عليه في الدنيا والآخرة، ومَن ستر مسلمًا ستره الله في الدنيا والآخرة، والله في عون العبد ما كان العبدُ في عون أخيه
رقم الكاش
01090235466
4 201
إذا قلنا [معصية سر - خبيئة سوء بين العبد وربّه] يخطر ببال أغلبنا معصية واحدة بعينها، مع أنّ معاصي السر وخبايا السوء التي يُخذَلُ بسببها العبدُ ويُحرَمُ الخيرَ وزكاةَ القلب كثيرة، منها:
الرياء، والكبر، والحسد، والعُجب بالعبادة، ورؤية النفس أحق بالنِّعمة من الغير، وتمنّي الشر للمسلمين.
كل هذا مما يُحرم به العبد التوفيق وحسن الخاتمة، مع أن ظاهره الصلاح !
4 201
فكرة ان الست تعمل شغل البيت، وفكرة إن الراجل يتكفل بمصاريف علاج مراته.
وكلام كتير زاد الفترة دي عن حقوق وواجبات كل فرد تجاة التاني.. دي فكرة فاشلة، وبتهدم البيوت، وبتخربها.
العلاقات قامت علي المحبة والتراضي.. انا لو بحبك هشيل الدنيا علي كتافي عشانك من غير ما احس بأي ملل أو مجهود، ولو مابحبكش وواخد علاقتي بيك فرض وغُصبانية.. لو طلبت مني أناولك كوباية مية.. هحس إنها تقيلة علي قلبي.
= وجعلنا بينكم مودةً ورحمة.. المودة والرحمة بالمواقف والافعال.. إنت تنسي حقوقك، وأنا أنسي واجباتي.. ونعمل اللي يمليه علينا ضميرنا، واللي فعلاً يرضي قلوبنا.. واللي بيحب عمره ما هيحس انه بيعمل حاجة زيادة، ولكن ديمًا هيحس إنه مقصر وعاوز يعمل زيادة وأكتر.
فككوا من البوستات والفيديوهات اللي بتخرب البيوت.. عيشوا لبعض من غير أنانية، واللي يقدر علي حاجة يعملها، واللي يقصر في حاجة التاني بكل محبة يتكفل بيها ويشيلها.
علي راي المثل "الشيل وِفق" يعني انت ناحية وانا ناحية.. ماينفعش طرف شايل وطرف من الاتجاه التاني سالت ايده ومستغني!.. كده لا في علاقة هتكمل، ولا استقرار هيكون، وهتفضل الحياة صراع، وهنفضل نعاقب ونحارب بعض بالمُعاملة، وده للاسف عدم نُضج، ونتيجته معروفة.. تفكك أُسري وخراب بيوت.
= أشيل عنك وشيل عني. ❤️
Уже доступно! Исследование Telegram 2025 — ключевые инсайты года 
