ru
Feedback
Multaqa-😍 الملتقى 💖

Multaqa-😍 الملتقى 💖

Открыть в Telegram

كُلُّ نورٍ تتركه في داخل أحدهم ‏يُضيؤكَ أنتَ" 🌚💖 رابط القناة https://t.me/Multaqa22a

Больше
4 196
Подписчики
-224 часа
-207 дней
-7830 день
Архив постов
الزعل علاجه الحنية؛ تخيّل كدا يبقى في زعل ومُشكلة بينك وبين شخص ما وبعد شوية تلاقي الشخص دا بيقول لك: حقك عليا ما تزعلش، أو يبعت رسالة ينكُشك فيها عشان مش هاين عليه تبقوا زعلانين من بعض، وعمومًا أي تصرُّف فيه حنية ولُطف بيسكّن الألم وبيداوي الجروح مهما كان حجم الزعل.🩵✨

‏"هناك شخص وقع في حبّك ومازلت لا تعرفه، هناك شخص مهووس بابتسامتك ولم يخبرك بعد، هناك شخص يتحقّق من ملفّك الشّخصيّ كلّ يومٍ وتعتقدُ أنّك دائمًا يتمُّ تجاهلك، هناك شخصٌ يقوم بحفظِ صورك المبهجة من أجلِ رؤيتها كلّ يوم ولم تعرفْ عنها أبدًا، أحدُهم يحبُّك!"

بعد خناقة كبيرة طول اليوم وشَد في الكلام بينا وبين بعض وعصبية، لقيته بيقولي أنا جاي أشوفك النهارده.. ما كنتش عايزة أشوفه لأن مكانش عندي طاقة نكمل خناق، بس وافقت.. قعدنا شوية وبعدها قالي تعالي ننزل، خدني ونزلنا وأول كلام قاله ليا "بُصي احنا مهما نعمل في بعض اعملي حسابك إن أنا عمري ما هسيبك، وإن آخر كل خناقة هنرجع زي ما كنا قبلها.. وأنا والله مقدرش على زعلك، شوفي اللي يرضيكي وهعمله"! بعد ما سمعت كلامه ده نسيت أصلاً احنا اتخانقنا ليه وبقيت أهدى، ومزاجي اتغيّر ١٨٠ درجة. تقريبا ده أبسط مثال على مقولة: أبيع عمري لمن يعاملني برِفق حتى في الخِصام ♥️

#هو_وهي بشمهندس أيمن كان بيقول في الاختلاف ما بين الرَجْلْ والمَرّأةْ، إن المَرَأةْ لما تكون متضايقة أو في مشكلة، مش بتكون عايزة غير إنها تتسمع وبس .. مش عايزة حلول هي، هي ببساطة عايزة تفضفض وبعدين طبطب عليها وبوس راسها وقولها يلا نخرج هتبقي زيالفل.💚😂 بخلاف الرَجُلْ، هو طالما جاي يكلمك في مُشكلة يبقي عايز حل. فضلًا، ع إن الرَجُلْ لما يتضايق بيروح يقول أنا متضايق من كذا، ع عكس النِسّاءْ، هي لما تضايق مش بتتكلم وتدخل أنت ف دوامة -مالك؟ -مافيش. طب مالك؟ -مافيش 😂 ٣ ساعات مالك مافيش وبعد كده ترص لك أد كده.😂😂🤷 فأحد المحاضرين، كان بيسأله.. ليه هي كده يعني، ليه ماتقولش مالها ع طول؟ قال له أنا مش بقولك كده علشان تقولي ليه، أنا بقول علشان أنا وأنت نتعلم إزاي نتعامل مع النِسّاءْ، هي مش إبراهيم صاحبك! ده جزء من فِطرة النِسّاءْ وهو ما يجعل للحياة لَذْة، فيما يُعرف بدلال النِسّاءْ!💚 وأنك صعب تغير فِطرتها، لكن سهل عليك أنت أنك تتعلم لغة النِسّاءْ! وإن بنية السِتْ العَاطِفِيّةْ هَشّة، وده ما يميزها .. وهو اللي خلي الإعتذار عند السِتْ أهوَن منه عند الرَجُلْ، "التي إذا ظلمت أو ظُلمت وضعت يدها في يده وقالت والله لا أغمض حتي ترضي".💚 وأذكر كان فيه حد بيسأل دكتورة حَنان، عن إن خطيبته بِتعيط كتير لما يكون عندها امتحانات وما شابه، وكان بيقولها هما ليه البَنّاتْ ضَعِيْفَةْ كده؟ فقالت له، ضَعَفُهْا ده هو ما يجعلها لينّة معك وملجأ سَكينة وراحة من قسوة الحياة.💚 تخيلها رَجّلْ معك! بسكدا والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته.💚🏃🏻‍♀️ فك الله أسر البشمهندس.")🌿

افكاري بتتغير كل سنة عن اللي قبلها ويمكن من سنة واحده بس كنت بقول ان أي شخص بيتخلي عن حد فهو توكسيك والمفروض الانسان يعافر في اي علاقه فحياته . بس لأ توصلّت لحاجة وهي إن الانسان بيقدر يتخلّي عن اي حد بدون تأنيب ضمير لما يبدأ يفوق ويحب نفسه ويقدّر ذاته، علي سبيل المثال، انا الشخص دا عزيز عليا جدا بس معاملته مش مريحاني وبالتالي العلاقه دي مؤذية ليا فَ لا شكرا انا استاهل احسن من كدا . الحياة صعبه كفايه لوحدها فالانسان لو مش محاط بناس تهوّن عليه الطريق وتحسسه بقيمته يبقي بلاش منها العلاقه دي خالص..

أعلنت دار الكهرباء المصرية ان االسبت هو المتمم لتخفيف الآحمال وان الاحد هو أول يوم لوقف تخفيف الاحمال مبروك يا جدعان 🙏

مش بيزعق في وشي لما يكون مضايق شخص يمنحني السلام والهدوء يخفف من قلقي و توتري ويطمني دايماً يكون دمه خفيف وبيضحكني بيعرف يفليرت حكيم ف قراراته وبيحترم رأيي أكون من أهم أولوياته بيعرف يصالحني ويحتويني ميكونش هو والدنيا عليا🩵✨

عايز اعترفلكم اني بقالي كتير اوي رامي طوبة العلاقات بالبشر ومش مخلي الموضوع يأثر علي حياتي زي ما كنت بتأثر بيه زمان، عفاني الله! والانسان مرتاح اوي بالموضوع دا بصراحه واني بقيت ببعد نفسي عن اي حاجه هتوجعلي دماغي او هتتعبلي نفسيتي، جميل ان الواحد بقي عارف انه مالوش غير نفسه و ربنا، مهما راح ولا جيه؛ كل البشر مؤقتين وليس غير الله يبقي، الحمدلله.

حوار إنك تغيب وأنت مش معلق حد بيك ده جميل، وإنك تفتح وقت ما تحب، وتقفل وقت ما تحب، ومتستناش مسدج من اي شخص، وتبقى لوحدك.

آه يا جماعة لما نتزوج هنقول " الدار أصبحت أمان " وده مش لأننا مُعذَّبين في بيت أهلنا، هي الفكرة بس زي ما المهندس أيمن عبد الرحيم قال: "أنت عايز حد تعيش معاه بشكل أقرب بكتير من علاقتك بأمك وأبوك وأخواتك.. ده إحتياج نفسي فِطري، اللي إحنا بنسميه في الإسلام" سَكَن" محتاج حد تسكُن إليه.. فـ وقتها هنحس فعلًا إن الدار أصبحت أمان.

جَعلنَا اللهُ مسلماتٍ ، مؤمناتٍ ، قانتاتٍ ، تائباتٍ ، عابداتٍ ، سآئحات ‏اللَّهُمَّ اجْعلنا صَالحاتٍ مُصلحات، مُقيماتٍ لشَرعِكَ، ناصِراتٍ لدينكَ، ثابتاتٍ على نهج رسُولكَ، اللَّهُمَّ انفَعنا وانفَع بِنا أُمّة الإسلامِ.. اللهُمَّ ارزُقنَا الإخلاصِ والثَّباتَ في زمَنٍ باتَ كلُّ شَيءٍ فيهِ يهتَزُّ بشِدَّة!🪴

من علامات انتكاسك تضييع وقتك في أشياء تافهة، والسرعة في العبادات تود لو أنها تنتهي، ثم تترك أذكار الصباح والمساء والقيام، وكل النوافل، فتصبح قلعتك خالية بدون حصون، فيسهل على الشيطان إقتحامها وأول فرض يسقط منك هو الفجر !! فتنام عنه تارة غير متعمد وتارة اخرى متعمد ! هلاّ عدت ؟؟ فإن جلوسك على الأرض مؤذي قم قاوم جد واجتهد واعلم أن (نجاتك في مناجاتك) والله المستعان

كان أحدهم كلما مر ببلاء يقول : مالكٌ يتصرفُ في أملاكهِ، حكيمٌ لا يفعلُ شيئًا عبثًا.

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته انهارده وانا نازل من الجيش كالعاده لازم أتعرض لموقف يحسس الواحد أنه راجع بقوه لزمن الكفار تاني وانا راكب الميكروباص السواق بيلم الأجره فجت واحده ست دافعت خمسه جنيه هي وواحده تانيه السواق يزعق والست تضحك انت متخيل يعني النساء بتضحك كده عادي ضاع منها الحياء السواق قلهم والله لتدفعوا خمسه جنيه كمان قالوا لأ جه السواق راح قايلهم عليا الطلاق بالتلاته لتدفعوا الخمسه الجنيه راحت واحده ست ردت عليه (طلاق على طلاقك )منا دافعه انا والله فصلت ضحك ساعتها حسيت انه الست دي كده ازاي وتقول للراجل احنا لسه مصليين فرض ربنا خلاصة الكلمتين دول الرسول قال فاظفر بذات الدين أفضل يباشا دور عليها لو هتقعد عشرين سنه بتدور ومش لاقي دور برضو ربنا هيكرمك علشان متاخدش خطبه على دماغك وتحاسب على مشرايب غيرك السيدة أسماء بنت أبي بكر خافت على غيرة زوجها لأنه اختارها لصلاحها ولدينها فأقاموا بيت إسلامي أخرجوا لنا عبدالله بن الزبير إنما صلاح الأمه في بيوتها وصلاح البيوت في تربيتها وفي نسائها فإن النساء كن امهات أئمة هذه الامه

يارب زوج غيور مايركبني المواصلات يركبني مرسيدس

‏-السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ــ حاجه مهمه للتوضيح يمكن أغلبنا ميعرفهاش 🤷🏻‍♂️ لمّا تيجو تصلوا على النبي ﷺ بتقولوا : صلوا على من بكى شوقًا لرؤيتنا ❌❌ الرسول صلى الله عليه وسلم مبكاش ✅ الرسول كان مُشتاق لرؤيتنا فقط ننتبه لاننا كدَه بنفتري عليٰ الرسول بالكذب ✔️ عـرفـوا غـيـركـم

الشيخ: لا يجوز الاختلاط مع النساء ففي الاختلاط فتنة! نطق أحدُهم وقال: يا شيخ أنا أعمل مع النّساء وﻻ أُفتَن! الشيخ: أنا أتكلّمُ عن الرّجال!

في ناس مش بفكر قبل ماانزل معاها انا هعمل اي ، يعني هو مجرد نزولنا سوا عارف انه هيبسطني، لو عملنا اي حاجه سوا هننبسط ، في ناس كدا هي الخروجه و الفسحه نفسها ..

تقولون يا حسين - يا علي - يا عباس يا زينب - يا زهراء - يا تيجاني يا جيلاني - يا بدوي - يا دسوقي-...مدد. الخ* وربكم يقول { إنَّ الذين تدعون من دون الله عباد أمثالكم فادعوهم فليستجيبوا لكم إن كنتم صادقين} | اﻷعراف [ 194 ] {ومن أضل ممن يدعو من دون الله من لا يستجيب له إلى يوم القيامة وهم عن دعائهم غافلون} | اﻷحقاف[ 5 ] { والذين تدعون من دونه لا يستطيعون نصركم ولا أنفسهم ينصرون } | اﻷعراف [ 197 ] { والله يقضي بالحق والذين يدعون من دونه لا يقضون بشيء إن الله هو السميع البصير } | غافر [ 20 ] {ولا تدع من دون الله ما لا يَنفعك ولا يَضرك فإن فعلت فإنك إذا من الظالمين} | يونس [ 106 ] قال الله ﷻ : {قل ادعوا الذين زعمتم من دونه فلا يملكون كشف الضر عنكم ولا تحويلا } { قل من رب السماوات والأرض قل الله قل أفاتخذتم من دونه أولياء لا يملكون لأنفسهم نفعا ولا ضرا } قال الله ﷻ : { وإن يَمسَسْك اللهُ بِضُــرٍٍّ فلا كاشِفَ له إلا هو وإن يُرِدك بخير فلا رادَّ لِفضله } قال الله ﷻ : { وأنَّ المساجِد للهِ فـــلا تَـــدعوا مع الله أحـــدا } | الجن [ 18 ] ...

،عارفين إيه السبب الرئيسي اللي بيخلي الست تحب جوزها وتبقى شايلاه في عيونها وعايزة تريّحُه طول الوقت ومتبقاش سبب في ضيقته أبدًا؟؟ (حنيّته عليها في الأساس).. لما الراجل بيبقى حنين على مراته وبيحترمها وبيقدّرها وما بيفكرش يجرحها ولا يهينها أو يستغل نقطة ضعفها حتى في عز الخِلاف؛ بتبقى مستعدة تعمل عشانه أي حاجة، وتفديه بروحها كمان! لما الفنان ممدوح عبد العليم مات مراته كتبتله كتاب اسمه "أيام في بيت المحترم" اختارت لجوزها وصف واحد بس ( المحترم ).. وده لأن مفيش ست بيأثر فيها قد اللي احترمها وقدّرها وأكرمها وأكرم أهلها، الإنسان الوحيد اللي مش ممكن تنساه في حياتك هو المحترم في الوِد والخصومة .. مع مرور الوقت هتتأكد إن أهم صفة ممكن تكون موجودة في شريك حياتك، إنه يكون شخص ليّن وفي قلبه حنيّة ورحيم .. ساعتها هتقدمله عيونك بكل حُب وانت راضي ومبسوط ♥️.. - رحمة رشاد