ru
Feedback
Multaqa-😍 الملتقى 💖

Multaqa-😍 الملتقى 💖

Открыть в Telegram

كُلُّ نورٍ تتركه في داخل أحدهم ‏يُضيؤكَ أنتَ" 🌚💖 رابط القناة https://t.me/Multaqa22a

Больше
4 199
Подписчики
-424 часа
-217 дней
-7730 день
Архив постов
قالﷺ"أنا أكثر الأنبياء تبعًا يوم القيامة وأنا أول مَن يَقْرَعُ باب الجنة❤️ #صلوا_عليهﷺ

اتجوزوا ناس قاصدينكم، عايزينكم انتم بالذات من وسط كل الناس، متلهفين عليكم، ما صدقوا لقوكم وبيحمدوا ربنا على النعمة دي، وعارفين عايزينكم ليه بالتحديد انتم وبس ، ومُصرِّين عليكم، وفخورين بكم، وميقدروش يبقوا مع أي حد تاني بسهولة لو محصلش نصيب. ده مش مجرد حب. ده فهم عميق للنفس وللغير ولمسئولية الزواج .. ده اللي بيحصل لما نبقى عارفين يعني إيه جواز وبندور على شريك حياة مش على سد خانة اجتماعية أو حد نتمنظر بيه وأصحابنا يقولوا "واو".. وبعدين نعيش بقية عمرنا بندفع التمن، وبندفّع كل اللي حوالينا معانا من يستثنيك يستحقك ♥️

- أخلُو كل ليلةٍ بنفسي لأجلس أتخيّل يوم تأتِيني البُشرى، وأرى دعوَتي قد استُجيبت فتُقرّ عيني، ويهدَأ قلبي وتسكُنه الطمأنينة بعد ليالي الحُزن والخَوف هذه. آهٍ يا رب يشتاقُ قلبي للاستِجابة هذه المرّة بشدّة، وكُله يقِين أنّك -سُبحانك- لن تُضيّعه وستُذيقه لذّة الجَبر هذه المرّة أيضًا! أنا وقلبي على يقينٍ تام بذلك، هي مسألة وقتٍ لا أكثر.

" هو انا عارفه إن مش منطقي إننا نقطع علاقتنا بكل الناس لكن حقيقي التعامل مع الناس بقى متعب ومرهق جدآ، كمية قصص وقفش وقمص وجدال خايب ملوش أي لازمة، وناس تتدخل في خصوصياتك، وناس تتهمك بدون وجه حق، تخيل تبقي مطالب تجادل مع دة وتبرر لدة وتشرح لدة وتصالح دة، وانت أساسا فيك اللي مكفيك والطاقة اللي عندك يادوب تمشيك، عشان كدة من هنا ورايح مش هسمح لأي شخص مهما كان إنّه يضغط عليا ويستفزني ، واللي هيفكر بس إنه يضايقني هيلاقي مني رد فعل صعب وهو اللي جابة لنفسة .."

"وانت موجود في حياتي ماليها أوي .. لدرجه إني مش حاسه إني عايزه حد تاني". ♥️ والحقيقة إن أصدق العلاقات هي اللي بتحس فيها إن شريكك مكفيك من كل حاجه! مشاعر ووقت واهتمام وحب يخلي حياتك مليانة بيه وبكل حاجه حلوة بيعملهالك، فمتبقاش محتاج حد تاني، انت كده مستكفي بيه وبس! .. مش محتاج تتجمل ولا تبرر تصرفاتك طول الوقت، ولا تخاف إنك تتفهم غلط! مش خايف تصحى تلاقي الشخص ده مش موجود او متغير عليك .. حياتك مليانة أمان بيه ومعاه. ♥️

أحمد خالد توفيق اختصر كل احتياجات الشخص فـي جملة : ‏ "لا تخترْنِي لأنني الشخص المناسب ، أو لأنني الخيار الأفضل .. أريد أن أكون الشخص الذي تُصرّ عليه..؛ رغم كل السوء الذي تراه فيه "

مهما تجول المَرء كُل الأماكن؛ لا توجد بُقعة تُطمئنه أكثر من غُرفته وبيته"🤍

أوقات تستغرب ازاي فُلان دخل قلبك بسهولة كده سواء في شغل أو علاقات، وازاي حبيته بالسرعة دي! ووقت تاني تستغرب ازاي قلبك قافل كده ناحية حد ومش قابلُه وحاسس إن فيه حاجز كبير بينكم! الحقيقة إن باب القلب ده بتاع ربنا، فيه ناس بيبقى ربنا واضع فيهم قبول يدخلوا قلبك من غير استئذان، وناس تانية مبيعرفوش يوصلوا للمكانة دي مهما حصل ومهما عملوا! "باب القلب ده بتاع ربنا، بيفتحه لناس معينة يقعدوا فيه ويربعوا" فَهي مش بشطارتك، من عند ربنا والله. ♥️

جروب الواتساب اللى شغالين عليه لو حابب تنضم جروب دينى تعليم https://chat.whatsapp.com/GAMRNTsFqpHBdXRxH585z1

استمتع بأشيائك المفضلة مهما كانت تبدو تافهة للغير أنت غير مٌـلزم بشرح ما تـٌحب.. ♡♡‏

" قاوم ما تكره لتصل إلى ما تحب " المذاكرة و الشغل و الانضباط و الاستمرار تقال جدا جدا على أي حد محدش فينا عقله بيحب يجهد نفسه كلنا نفسنا لو نرتاح بس و منعملش حاجة 🙆🏻‍♀️ بس افتكر إنك لو معملتش الي بتكرهه دلوقتي مش هتوصل للحاجة الي نفسك توصلها بعدين ♥️ ألم المذاكرة هيهون لما تحقق الي نفسك فيه ألم الشغل هيهون لما تاخد المرتب و تترقى ألم الانضباط هيهون لما تحقق اهدافك ▫️كل ده هيحصل لو بس استحملت الألم فا ليه لأ! 🤍🌿 قاوم لتصل 🌸...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته معنا حالة مريضة سرطان ومحتاجين 3 الالف جنية لجرعة واحدة نساعد مع أهل المريضة ب اى حاجة قدرنا نجمع 725 ج وعن أبي هُريرة  قَالَ: قالَ رَسُول اللَّه ﷺ: مَا مِنْ يَوْمٍ يُصبِحُ العِبادُ فِيهِ إِلَّا مَلَكَانِ يَنْزِلانِ، فَيَقُولُ أَحَدُهُمَا: اللَّهُمَّ أَعْطِ مُنْفِقًا خَلَفًا، وَيَقُولُ الآخَرُ: اللَّهُمَّ أَعْطِ مُمْسِكًا تَلَفًا متفقٌ عَلَيْهِ وربنا يجعله في ميزان حسناتكم ويبعد عنكم اى مرض يارب رقم الكاش 01090235466

﴿وحَنَانًا مِنْ لَدُنَّا﴾ ‏”وتعني محبّةً ورحمةً ورأفةً تيسّرت بها أموره، وصلحت بها أحواله، واستقامت بها أفعاله.” ‏- اللهمّ أكرمنا بوافر حنَانك الذي لا ينتهي.

إزاي تعيش رايق : حاضر معرفش مسمعتش مشوفتش نسيت معلش مفهمتش انت صح حصل خير

● وهو مين فينا متقالش عنه كلام عكس شخصيته لمجرد بس تشويه سمعته، أو لحسابات الغيرة اللي حركت أصحاب القلوب المريضة ضده، أو لكسب تعاطف مكذوب لطرف كان هو أصلًا أساس المشكلة بس قرر يستخدم أسلوب أسبقوهم بالصوت عشان يكسب أرضية قبل حتى ما تبدأ أنت تحكي أو تدافع عن نفسك!.. كلنا بدون إستثناء مرينا بكده.. والحل؟.. ﴿وَاصْبِرْ عَلَى مَا يَقُولُونَ وَاهْجُرْهُمْ هَجْرًا جَمِيلًا﴾.. الناس أقل بكتير من إنهم يكونوا سبب في تعكير مزاجك، أو تحديد مصيرك، أو منع نصيبك، أو تشويه سمعتك، أو تغيير إرادة ربنا.. مهما وصل أذى البشر ليك مش مطلوب منك أكتر من "صبر"، و"هجر".. وده ليه؟.. لإن ربك عالم بالنية، والقلب.

الشبكه بتترمي في الدرج والفستان بيترمي في الدولاب والفرح اخره ابتسامه ع الوشوش بتترسم واحنا بنتفرج علي فيديو الفرح لكن الراجل هو ال بيفضل في الضهر اتجوزى راجل ، خليكي فاكره أن وقت مايتقفل عليكم باب واحد مش هتلاقي الدكتور الغني ولا المهندس العبقرى ! هتلاقي يا إما الشخص هيحترمك وهيحافظ عليكي يا إما هتلاقي الشخص ال هيخليكي تندمي علي اليوم الي عرفتيه فيه ، المسألة مش مسألة فلوس ولا شبكة بكام ألف ولا شقه كبيره ولا صغيره.. ولا الشكليات دى كلها المسألة مسئلة أخلاق و دين و تربية و أصول ، شخص يحبك وتحبيه ويتقي ربنا فيكي ويقدرك ويسعدك ♥️👌🏻

بغير خُطاك أنت معي يموتُ جمالُ ألف طريق!🤍

صحيت لقيت بابا عامل شاي لمندوب جايبلي اوردر و مقعده يشكيله مني ..

كل صباحٍ أقول «الحمد لله» وأنا أعنيها من كل قلبي؛ لأن شمسه تُشرق عليَّ وأنا مستورة في بيتي، معافاة في جسدي، لم أزل على ديني، بجانبي زجاجة ماء وعندي خبز وجبن، وفي رأسي ما يمكنني أن أبذله، وأهلي بخير وعلى ملة الإسلام. «الحمد لله» ليست مجرد كلمة نُجريها على ألسنتنا كنوع من الواجب، إنها شعورنا الصادق والعميق بالأمان والامتنان والغبطة، نجاتُنا يومًا آخر وامتلاكنا فرصة جديدة، دخولنا اليوم ونحن نقول لأنفسنا: نحن أحياء؛ إذًا هناك أمل.

زمان كنت بتمنى وبدعي يكون طويل ووسيم ودمُّه خفيف و بيحبني و بس! دلوقتي بعد ما بقيت بسمع عن حياة الرسول ﷺ وتعامله مع زوجاته وعن الصحابة-رضي الله عنهم- وأخلاقهم وطريقة تعاملهم مع زوجاتهم، بقيت بجد مش قادرة أتقبل فكرة إني ممكن اتجوز إنسان مش متدين بالشكل الكافي اللي يخليه يقتدي بالرسول ﷺ والصحابه في حياته وشغله و بيته. لازم يكون عنده ولو القليل من الأخلاق الطيبة دي بجانب الحب. الله يزوجنا بأحب الرجال إليه، زوجًا يصُب علينا الحُب صبًّا ويكون عابدًا لله".