Multaqa-😍 الملتقى 💖
Открыть в Telegram
كُلُّ نورٍ تتركه في داخل أحدهم يُضيؤكَ أنتَ" 🌚💖 رابط القناة https://t.me/Multaqa22a
Больше4 200
Подписчики
-224 часа
-187 дней
-7630 день
Архив постов
4 199
الأمور في دماغك متدربكة، ومكلكعة، ومتلخبطة.. لكن عند ربنا محسومة، ومترتبة، ومتظبطة بالشكل اللي فيه الخير ليك..
عشان كده متبالغش في الحسابات، ولا الإحباط لإن اللي يريده ربنا مش هيوقفه بشر..
ولو صممت تحسبها ياريت تحط في أول حساباتك الوعد الرباني: ﴿يؤتكم خيراً مما أُخذ منكم﴾.
4 199
"أتمنى بعد كُل هذا الخوف من الزواج ،
ينتهي بي المطاف مَعَ شخصٍ يَراني كُل شيءٍ لهُ
صَديقتهُ المُفضلة،
إبنتهُ الأولى،
مصدر أمانهُ ليبوحَ لي بما يُشغل عقله
يرى أن عِناقي قادرٌ على أن يُمحي الحُزن من قلبه كأنه لم يُشعر بهِ أبدًا."♡
4 199
نصايح تعيش بيها لو مرتبك 5000 فيما تحت
بطّل سجاير
بطّل چيم
بطّل تروح تقعد ع القهوة بالساعات
بطّل تشتري هدوم عيش بهدومك القديمة ورقع فيها
خف مواصلات واستخدم رجلك وأخرج بدري خمس ساعات من بيتك
مش لازم كل يوم تاكل ف الشغل
مش لازم كل يوم تاكل في البيت
مش لازم تاكل عامة
خف الشاي
درج الجناب
طير الباكات والعب ع المرتدة
4 199
وصلنا 2500
ومحتاجين نوصل 5000 ف اسرع وقت لأسرة ف شمال غزة اجتمع عليها الحرب والجوع والمرض ، ام ل ٨ اولاد وزوجها شهيد رحمة الله عليه
متاح التبرع ولو بجنية
قال رسول الله ﷺ: مَن كان في حاجة أخيه كان الله في حاجته، ومَن فرَّج عن مسلمٍ كربةً من كرب الدنيا نفَّس الله عنه كربةً من كرب يوم القيامة.
من لها
رقم الكاش
01090235466
4 199
كلما أوَيْتَ إلى فِراشك، تذكَّرْ رجلاً من أهل الجنَّة، لم يكُنْ كثير العمل، ولكنه كان سليم الصَّدر.. لا ينام وفي قلبه حقد على أحد!
- بلال البخاري.
4 199
أنا مستحيل اقتنع بجملة " أنا زي أمك "
مفيش حد زي أمي،
مفيش حد تعب فيا غير أمي،
مفيش حد سهر ع مرضي وتعبي غير أمي،
مفيش حد خايف عليا غير أمي،
مفيش حد بيشتغل وينكسر ضهره وبيتحمل كل هموم الدنيا عشاني غير أمي،
مفيش حد بيتحمل زعلي ونكدي وعصبيتي وزعيقي وكل صفاتي السيئة غير أمي،
ماحدش ف الكون زي أمي،
وعمر الحياة ما هتجيب زي أمي 💜
4 199
وصلنا 2250
ومحتاجين نوصل 5000 ف اسرع وقت لأسرة ف شمال غزة اجتمع عليها الحرب والجوع والمرض ، ام ل ٨ اولاد وزوجها شهيد رحمة الله عليه
متاح التبرع ولو بجنية
قال رسول الله ﷺ: مَن كان في حاجة أخيه كان الله في حاجته، ومَن فرَّج عن مسلمٍ كربةً من كرب الدنيا نفَّس الله عنه كربةً من كرب يوم القيامة.
من لها
رقم الكاش
01090235466
4 199
مكاني المفضل في الميكروباص هو اخر كنبه علي اليمين معاك شباك مبتلمش أجره مبتقومش لحد عشان يطلع او ينزل بتقوم الميكروباص كله عشان تنزل
4 199
عارفين الزواج بقى صعب ليه؟
عشان جهاز العروسة بـ400 ألف 200 مُستهلك
و 200 مركون تحت السراير وفوق الدولاب
و عشان 30 أو 50 ألف العريس بيصرفهم في الخطوبة
فايدتهم ايه في الاخر، مفيش صفر
عشان أكتر من 50 ألف بيتصرفوا على السيشن والفستان والميكب والفرح وحفلة وقاعة، فايدتهم ايه برضو مفيش ذنوب على الفاضي
عشان إحنا كـ مجتمع ريفي بنصرف 4 أضعاف إمكانياتنا المادية عشان بس المنظرة وعشان نعمل زي الناس وعشان كلام الناس بس
الزواج سهل وبأقل إمكانياتنا ممكن نجهز وممكن من غير أي إمكانيات كمان بس احنا اللي بنسيب الأصل وندور على الصور والمناظر الأصل في الزواج السكينة والستر وتجنب الفتن والمودة والرحمة
ربنا سهلها علينا وإحنا اللي بنصعبها على نفسنا وكل مدى بنتجاشع ونتزايد فيه ونخلق فرائض وتكاليف غير مشروعة ولا ليها أي لازمة وﷲ هنتحاسب على الإسراف والتبذير والتكاليف دي (ثُمَّ لَتُسْأَلُنَّ يَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعِيمِ)
اتقوا ﷲ
4 199
الجواز حلو !!؟
الجواز حلو لو قررت إنك تتحمل عناء السنين الأولى أنت و شريك حياتك بنقص خبراتكم و اختلافاتكم بقى و خناقاتكم و أحلامكم المتضاربة وقراراتكم الغير مدروسة ..
و قررتم إنكم تنجحوه بكل طاقتكم ، ساعتها هيكون الجواز هو الملجأ و الأمان و المكان الأساسي اللي بتلاقي في راحتك
وانه قرار ارادي مابين الطرفين بس من غير تدخل طرف تالت !
- أهم صفة لازم تتوافر في الطرف الآخر : ( القدرة على التغيير ، و تقبله ) .
- أهم قانون لازم كل الاطراف تحترمه بجدّية : ( الاستقلاليّة عن الأهالي ، أيْ الخصوصيّة ) .
- أهم فكرة لازم الطرفين يؤمنوا بيها : ( النقص البشريّ ) .
- أهم أداة يجب تفعيلها : ( الاستيعاب ) ...
- و أهم شعور يجب أن يتعمق مع الزمن : ( الأمان ) .
- و أهم رصيد يجب الالتفات إليه : ( العِشرة ) .
- و أهم اتفاق يجب التوقيع عليه : ( الصراحة بلطف ) .
- و أهم مسؤولية يجب التفقّه بها : ( تربية الأبناء ) .
- و أهم معرفة يجب التنوّر بها : ( طبيعة المرأة و الرجل ) .
- و أهم بوْح يجب الالتزام به : ( أنت عندي أمانة ) .
•• الجمل اللي مقتنعة بيها طول حياتي وكنت حاطاها ادام عيني من زمان ونفسي الكل يفهمها "👌
4 199
كنت بتكلم أنا وواحدة صاحبتي فَقالتلي "أنا عمري ما حبيت التحكم بجميع أشكاله، فربنا رزقني بحد بيخليني أعمل اللي هو عايزُه برضا تام جوايا .. يعني مثلا لو لابسة حاجه شايف إنها ممكن تكون ملفته يقولي "ايه رأيك لو لبستي كذا هيكون أحلى صح؟" أجرب وألاقيها أحلى فعلا ! .. لو رد فعلي على موقف حصل مكنش ألطف حاجه يقولي "الموضوع أبسط من كده، مش عايزُه يكون سبب في تنشنة تحصل بينا" بفكر مع نفسي وألاقي إن الموضوع فعلا مكنش يستاهل ! .. لو كترت شوية في الميكاب يقولي "انتي جميلة جدا من غيره، مش محتاجة تعملي أي حاجه عشان تبهريني" بخففه وبلاقي ملامحي أحلى فعلا .. عارفة لما يجي حد يساعدك تتغيري للأحسن بطريقة تحسي بيها إن التغيير ده نابع من جواكي، ده مش تحكم، ده حب" ♥️
والحقيقة من كلامها حسيت إنه الإنسان لما بيحب من قلبه بجد بيبقى عايز اللي بيحبه ده أحسن شخص في العالم كله في كل حاجه حرفيا فبيساعده على كده مش عشان يرضي غروره ويفرض سيطرته، لأ بالعكس "أنا بساعدك تكون أحسن نسخة من نفسك عشان نفسك، مش عشاني". ♥️
4 199
العروسة الـ تمسك ايد مغني وترقص معاه عروسة ما تعرفش
" أ ب " دين ولا خُلُق ..
العروسة الـ تلبس عريان وتقلع الحجاب يوم فرحها وتقعد ترقص وتتمايص وتقلد الأغاني مش فرفوشة دي عروسة عديمة الدين والحياء والأدب .!
والعريس الـ يوافق إن زوجته ولا خطيبته تقف قدام الشباب تتنطط وترقص مسموش فرفوش اسمه عريس ديّوث !
والمأذون الـ يقعد يضحك ويقول: قوليله يا محاميحو هيهيهي مش محترم !
= قبَّح اللهُ من لا يغار .. 💔
وَراء كُل امرَأةٍ مُتبرجَة .. دَيُّوث " سواء أب أو أخ أو زوج "
الدين هو أساس السعادة في الدنيا والآخرة ..
علشان كدا النبي ﷺ قالك: " اظفر بذات الدين تربت يداك "
وقال للفتاه وأهلها: " إذا جاءكم من ترضون دينَهُ فزوجوه "
علشان الدين هو أساس الحياة الأسريّة الطيبة
اوعى تبدأ حياتك بمعصية الله ؛ ولو كنت وقعت فيما ذكرتُ فاستغفر الله واندم على فعلتك
إستقيموا يرحمكم الله ..
مقتبس
4 199
جوزي الله يمسيه بالخير لما كان خطيبي وكان بس يقول جعان ، كنت افضل اقوله ياااا ده انا لما اتجوزك عمري ما هسيبك جعان وهعملك كل الاكل اللي انت بتحبه ، كل يوم بقي بنقعد حوالي ساعتين بيقنعني اني اقوم احضر عشا وانا بحاول اقنعه ينام عشان عنده شغل الصبح ..
الزوجة الحنينة رزق
متصدقوش كلام الخطوبه ، لا هما هيفسحونا ولا احنا هنعمل عشا
4 199
امي الوحيدة التي تعلم أن امتناعي عن أكلتي المفضلة لاعلاقة له بالشبع بل بالحزن. وأن نومي الكثير ليس له علاقة بالشعور بالنعاس بى بسبب الانطفاء فقط وحدها من تعلم أن صوتي المنخفض وتحيتي الهادئة فور دخولي المنزل تعني ان يومي كان سيئاً أمي وحدها تعلم انني اتحدث كثيرا لكني في الحقيقة لا أقول شيئاً هي وحدها تعرف ان تلك الابتسامة الخجولة حب تلك اللمعة فراق .. وان اللامبالاة اشتياق ..وان رحيلي يعني نسيان أمي الوحيدة التي تخاف من نفسي عليّ .. تخاف سكوتي .. تخاف شرودي هي الوحيدة التي تكون على استعداد بأن تحرق نفسها لكي تنير دربي وهي الوحيدة التي شهدت انكساراتي ، هزائمي ،ونجاحاتي هي تعرف أن الطريق لم يكن سهلاً أبدا .❤
امى والباقى يعوض
ودمتم فى امان الله 💖🌍
4 199
قال الفضيل بن عياض -رحمه الله-:
"إنَّما يرتفع الرجل بِسَخاء النفسِ، وسَلامة الصدر، والنصح للأمة ".
4 199
من أَشَدِّ أُمَّتي حُبًّا لي ناسٌ يكونُونَ بَعْدِي ، يَوَدُّ أحدُهُمْ لَوْ يُعْطِي أَهْلهُ ومالهُ بِأنْ يَرَانِيَ
4 199
كوباية شاي مظبوطة، ريحة الكيكة هي وبتستوي فالفرن، شاور بعد التنضيف، الخمس فروض، طبطبت على قلب صاحب أو غريب، هدوم وسعت عليك، ريحة القهوة، مسلسلك المفضل بعد الساعة 12، أكله حلوة طلعت معاك لأول مرة، كلمة لطيفة مكنتش متوقعها، مشكلة اتحلت بعد تعقيد، اوضتك هي وساقعة بعد مشوار فالضهرية، قعدة حلوة مع صحابك، مطر في عز البرد مع مشروبك المفضل، تفاصيل صغيرة قادرة على أن تبهج يومك وبتوضح قد ايه الإنسان الراضى باابسط الأشياء في نعيم.♥️🌱
بسطاء تسرنا التفاصيل 💛💛💛
4 199
بصراحة!
كل يوم بتأكد إني مش عايزة أشتغل خالص،
الشغل لا يليق بفطرتي أصلا والله!
أنا عايزة زوجي حبيبي يصرف عليَّ ويجيب بطيخ وهو راجع من الشغل وأطبخله بسلة وأقعد أكلمه عن فوائد البسلة. 💗
Уже доступно! Исследование Telegram 2025 — ключевые инсайты года 
