Lyrics Notes
Открыть в Telegram
ای مطرب آن ترانهی تر بازگو ببین تو ترّی و لطیفی و ما از تو ترتریم «مولانا»
Больше1 687
Подписчики
+124 часа
-17 дней
+2730 день
Архив постов
1 687
«جشن احتمالی»
خواننده: لیلا فروهر
ترانهسرا: ایرج جنتیعطایی
ملودی: رامین زمانی
تنظیم: رامین زمانی، سیاوش صدری
@LyricsNotes
1 687
«به من نگو خداحافظ»
خواننده: روزبه بمانی
ترانهسرا: روزبه بمانی
موسیقی: هومن نامداری
@LyricsNotes
1 687
یکی از مضحکترین جایزههای جشنوارهی موسیقی فجر جایزهی «رسانه» است. جایزهای که امسال هم به خبرنگاران و رسانههای مطلقا حکومتی تقدیم شد. انگارنهانگار که روزنامهنگاران مستقل این مملکت اصلا وجود دارند! جایزهی بهترین مقاله را به یک پژوهش مذهبی از خبرگزاری قرآن دادهاند و جایزهی بهترین گفتوگو را هم به گفتوگو با قاسم افشار در تسنیم!
بهترین پادکستها هم از رادیوهای دولتی گلچین شدهاند!
امسال اما مضحکترین جایزه، عنوان جدیدی در حوزهی ترانه بود. از بین ۹ ترانهی ارسالی (باورتان میشود؟ ۹ ترانه) یک ترانه از شاعری سرتاپا حکومتی با صدای خوانندهای سرتاپا حکومتی نفر اول شد.
دو ترانه را هم یک نفر دیگر فرستاده و تقدیر شده! همان یک نفر هم در بخش مجموعههای ترانه شایستهی تقدیر شناخته شده! حالا آن یک نفر کیست؟ از هماهنگکنندهها و حواریون جناب داور اصلی این بخش در جلسات ماهانهی ایشان! کتابش را چه کسی منتشر کرده؟ انتشاراتی متعلق به همان داور محترم!
باور کنید هر دوی این بزرگواران را به نیکی میشناسم اما تندادن به چنین رویهی مضحکی است که جای نقد دارد. در هر جلسه از جلسات ترانهخوانی ماهانهی جناب داور، بیش از نود ترانه ارائه میشود و همین جناب برنده، آنها را برای خواندن در جلسه ارزیابی میکند به جناب داور میسپارد و در نهایت یکی از آنها برنده میشود. یعنی جشنوارهی پرطمطراق حکومتی، برای یک رقابت سالانه و کشوری یکدهم یک دورهمی ماهانهی محلی، اعتبار ندارد و متولیان همان دورهمی، میروند جایزهها را به خودشان تقدیم میکنند!
@LyricsNotes
1 687
«پروانهای در مشت»
خواننده: ابی
ترانهسرا: ایرج جنتیعطایی
موسیقی: شوبرت آواکیان
@LyricsNotes
1 687
«دلم لرزید»
خواننده: هلن
ترانهسرا: روزبه رادمهر
ملودی: سعید هاشمی
تنظیم: تاده ابولیان
@LyricsNotes
1 687
«صد سال تنهایی»
خواننده: روزبه بمانی
ترانه سرا: روزبه بمانی
ملودی: امین قباد
تنظیم: سعید زمانی
@LyricsNotes
1 687
«صد سال تنهایی»
خواننده: روزبه بمانی
ترانه سرا: روزبه بمانی
ملودی: امین قباد
تنظیم: سعید زمانی
@LyricsNotes
1 687
«دلشدگان»
اجرای گروه آوازی تهران به رهبری میلاد عمرانلو
خواننده: همایون شجریان
آهنگساز: حسین علیزاده
شعر: فریدون مشیری، علی حاتمی
تنظیم: همایون آرامفر
@LyricsNotes
1 687
باور کنید واقعی است! این متن را روی سایت جشنوارهی موسیقی فجر با افتخار منتشر کردهاند! از میان صدها ترانهای که طی یک سال در داخل کشور و با مجوز خودشان منتشر شده، ۹ قطعه را دادهاند دست داوران تا از میانشان برندهی خوشبخت را اعلام کنند!
۹ اثر!
جناب کاکایی هم فرمودهاند: «کافی نیست اما حالا یکی رُ انتخاب میکنیم دیگه!»
کافی نیست؟ این ماجرا از کفایت گذشته برادر! این فضاحت است!
@LyricsNotes
1 687
«پایان خوب»
خواننده: روزبه بمانی
ترانهسرا: روزبه بمانی
ملودی: فرامرز نصیری
تنظیم: مهرداد احمدزاده
@LyricsNotes
1 687
«یازده ماه و بیستونُه روز و چندهزار ساعت»
خواننده: علیرضا قربانی
شاعر: احسان افشاری
موسیقی: محمد زرنوش
@LyricsNotes
1 687
«ساعت دیواری»
خواننده: محسن چاوشی
ترانهسرا: امید روزبه
ملودی: محسن چاوشی
تنظیم: اشکان عرب
@LyricsNotes
1 687
«برف و کاج»
خواننده: روزبه بمانی
ترانهسرا: روزبه بمانی
ملودی: حامد حسینی
تنظیم: سعید زمانی
@LyricsNotes
1 687
اینکه عارف تصمیم گرفت تا ترانهی کامل زویا را اجرا کند قدم مثبتی است اما وقتی سیاوش قمیشی ملودی سی سال پیش خود را گردن نمیگیرد و این ملودی، چندان و به هر دلیلی به دل مخاطب هم ننشسته است، میشد ترانه را با یک ملودی و اجرای جدید همراه کرد تا مسائل مربوط به آهنگ هم حل شود.
1 687
«یه خونه دارم»
ورژن دوم
خواننده: عارف
ترانهسرا: زویا زاکاریان
ملودی: سیاوش قمیشی
تنظیم: سهراب لشکری
@LyricsNotes
1 687
«شکفتن آغوش تو»
خواننده: فرهاد بشارتی
ترانهسرا: ایرج جنتیعطایی
ملودی: فرهاد بشارتی
تنظیم: فرد برسامیان
@LyricsNotes
1 687
چند نکتهی مهم:
۱- این ترانه با عنوان «تسلیم» و با آهنگسازی معین شیرپور و صدای مهران امینیان منتشر شده است.
۲- سطرهای آغازین این ترانه در نسخهی کامل، در ترانهی تسلیم، حذف شده است.
۳- در اجرای قدیمیتر این ترانه توسط فرهاد بشارتی، فاجعهی ترجیعبند اتفاق نیفتاده اما «امشب، افتادنیه» در آنجا هم «امشبه افتادنیه» تلفظ شده است که با توجه به عادت سبکی ایرج در استفادهی آشنازدایانه از های ناملفوظ، ممکن است مربوط به همان رویهی سبکی باشد که در هر صورت منطق فرمی و محتوایی ندارد.
@LyricsNotes
نسخهی قدیمیتر ترانه را با عنوان «شکفتن آغوش تو» بشنوید:
1 687
برای ما علاقهمندان به ترانهی نوین انتشار ترانههای تازه از بزرگان این عرصه همواره از بهترین خبرهاست. طرفه اینکه طی یک ماه اخیر، سه ترانه از جناب ایرج جنتیعطایی با صدای سه خواننده منتشر شده است. برای ترانهی اول و بهویژه ترانهی دوم بسیار مشتاقم که یادداشتی بنویسم اما هنوز مجالی پیدا نکردهام. اما حالا که سومین ترانه منتشر شده است لازم است اول سراغ اینیکی برویم:
فایل صوتی ترانه را نگذاشتهام به دو دلیل: اول اینکه نسخهی صوتی ترانه بر روی پلتفرمهای آنلاین و پولی منتشر شده و دوم و مهمتر اینکه باور دارم با نشنیدنش از منظر موسیقی و اجرا چیز زیادی از دست نمیدهید. اما نکتهی تاسفبرانگیز، بهویژه در دو اجرای آخر، عوارض عدم نظارت ترانهسرا بر اجراست.
نمونهی بارز این عوارض در ترانههای «نفسبریده» و «تسلیم»، آسیب به فرم و محتوای کلام با چینش ملودیک اشتباه سطرها و بدون توجه به قالب ترانه و فرم چیدمان هر بند از کلام است. در «نفسبریده»، «از این پریشونفصلای پیدرپی پژمردگی» که با توجه به قافیه، واضح است زوج سطر پیشین شده، از سطر پیشین جدا و به سطر پس از خود پیوسته است. در «تسلیم» هم آهنگساز همین اشتباه را در انتخاب سطرهای کورس (ترجیعبند) مرتکب شده است. فاجعهی عجیب تلفظ غلط «امشب، افتادنیه» هم تیر خلاص را به پیکر ترانه زده است.
افسوس که ترانههای بزرگان ما با چنین حال و روزی به گوشمان میرسند. ترانهی مثلهشدهی زویا زاکاریان در اجرای اخیر عارف هم فاجعهای کمتر نبود.
@LyricsNotes
لینک پست اینستاگرام از اجرای «تسلیم»:
https://www.instagram.com/reel/DFGAVdSOPwX/?igsh=MWhwcHZjaDIycXYydg==
Уже доступно! Исследование Telegram 2025 — ключевые инсайты года 
